Jumaat, 29 April 2016

1MDB ~ Pegawai BSI Di Dakwa Gubah Wang Haram..!


Dalam negara 1MDB dah didenda..! Di Singapura dah ada yang didakwa..! sementara di negara lain siasatan sedang giat berjalan..! Jahat betul dunia kepada 1MDB yer..!

1MDB: Bekas pegawai BSI berdepan dakwaan baru

Bekas pegawai BSI Bank dari Switzerland yang beroperasi di Singapura, yang didakwa dengan pengubahan wang haram selepas siasatan pihak berkuasa negeri itu ke atas 1MDB, berdepan dua pendakwaan.
Yeo Jiawei kini berdepan dengan dakwaan menipu melibatkan AS$1.6 juta dan cubaan untuk ‘mempermainkan keadilan’, sebagai tambahan kepada dakwaan awal kerana menerima S$200,000 dalam akaun Bank of China yang dianggap ‘manfaat pelakuan jenayah’, memetik laporan Channel NewsAsia.
Pegawai bank berusia 33 tahun itu didakwa minggu lalu atas kesalahan di bawah Akta Rasuah, Pengedaran Dadah dan Jenayah Serius lain (rampasan manfaat).
Walaupun dakwaan awal tidak menyebut 1MDB atau kaitan mana-mana individu mahpun entiti, ia berpunca dari siasatan ke atas aliran dana kewangannya, menurut laporan Bloomberg pada minggu lalu.
Peguam cara awam kedua Singapura, Kwek Mean Luck, yang mengetuai pendakwaan berkata, siasatan semasa ialah “tanpa keraguan, siasatan sempadan bersilang paling kompleks yang pernah wujud”.
Dalam menekan mahkamah untuk mengarahkan Yeo terus ditahan reman tanpa akses kepada peguamnya, Kwek berkata, Yeo telah memainkan peranan yang beerti dalam memindahkan jumlah wang yang besar, dan siasatan ke atasnya "sangat relevan”.
Peguam Yeo, Philip Fong, walaupun begitu, membuat penentangan dengan hujah jabatan hubungan komersil telah diberikan masa yang banyak untuk melakukan siasatan.
Penjenayah walau bersongkok dan berjubah tetap penjenayah..!
Siapa?
Lu FIkir La Sendiri!!!

31 ulasan:

  1. Kami melihat DS najib begitu bertungkus lumus demi melihat kesenambungan umno, bn dan PBB.

    Kami melihat DS najib begitu aktif berkempen di sarawak, bukankah ianya satu contoh yang baik?

    Percayalah DS Najib telah difitnah berkenaan dengan 1mdb ini.

    Sesungguhnya Allah menguji orang2 sabar kenapa kita tidak taat aje dengan DS Najib?

    #respectmypm

    BalasPadam
    Balasan
    1. #rejectmypm

      Padam
    2. Pm aktif kempen di sarawak untuk menyambung hayat politik dia, kesian kat adenan satim terpaksa terima kehadiran najib walaupun tahu kehadiran najib adalah bala untuk beliau.

      Padam
    3. Masa zaman tun dan pak lah , mereka tak perlu kelam kabut bantu sarawak sebab mereka tiada kes,

      Padam
    4. Tulah orang tanya najib macam2 soalan, bukannya nak jawab, larilagi pintu belakang,...dgan peramgai macam pondan layakker mamat ni jadi pm,,,keja dia salahkan prang lain tu pasal contph ceo lama mdb dia kemumgkinam akan didakwa atas kehilangan duit mdb najib lansung tak bersalah,,bole caya ker,,,tupasal la ceo mdb sekarang si arul dh risau dia juga akan didakwa macan ceo lama ,,tu yang dia mula bpngkar sikit2 tak sanggup dikambing hitam najib,tak pasal2 nnti msuk dalam,,,ada ker pemimpin yang berjaya dalam sejarah perangai macam najib langsung takda tanggung langsung,,sampai bila nak lari ,masaalah dah makin menimbun hari2.ada msaalah dah bercelaru

      Padam
  2. Sebab najib tidak bertungkus-lumus atau aktif menjawab dan melawan isu-isu 1mdb?

    BalasPadam
  3. Itulah yang dinamakan elegance silence.

    #respectmypm

    BalasPadam
  4. Itu kes lain nanti media macai protun dan anwar cakap ia kes bsi terbabit dalam isu 1mbd

    Cara macai tambah cerita fitnah dia
    Antara cerita macai pkr Dan puak protun m taktik biasa dia gunakan

    1)segala pembunuhan VIP cakap najib buat

    2)tun m Dan anak didik anwar dibenar bermewah2' najib tak benarkan bermewah

    3)jika kerajaan Beli peralatan senjata pasti macai cakap rasuah dah pasti dalam komesen Dari peralatan senjata Dan di tipu fitnah di buat oleh macai pkr bila kita beli peralatan amerika tak ADA macai anwar C

    4)Serang bini najib tak penah Serang Bini tun m Dan anak anwar lain kecuai dia dalam politik, rosmah tak kena dengan politik do Serang fitnah

    5)jika terdapat salah laku pegawai kerajaan pasti macai cakap ADA kena mena najib Dan 1mbd ITU.

    Ini sekarang ADA pemikiran macai protun m Dan anwar anak didik nya

    BalasPadam
    Balasan
    1. What a stupid statements !

      Padam
    2. Macai protun 8:30, Memang betul perkara ini di gunakan oleh macai anwar Dan protun m ITU until jatuhkan najib

      Mengakui je ini kerja biasa macai buat

      Padam
    3. Kalau bahasa Inggerisnya kokak, masih boleh diterima. Ini tulis bahasa Melayu pun hancur...apekebende....???????

      Padam
    4. 8.27 ko pakai bahasa apa ni....banglasia ker??

      Padam
    5. Bro 10.14 kalau nak tau ni specis habibur namanya.....memang asalnya dari bangla, ntah macam mana boleh bertukar jadi mamak penang, kendian masuk umno, jilat dia dari zaman pak lah lagi, low profile, kaki songlap kiri kanan depan blkg semua dia pau...

      Padam
  5. singapore dah kata UNIT...JUST UNIT yang berasal dari cash semuanya adalah dongeng semata2...semuanya hanya penipuan. perghhh...ingat lagi najip dan pemakan2 dedak dok canang pasal unit sebelum ni? memang b*ng$@t betul depa semua tu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1 MDB's US$ 2.3 billion "Cayman units", worthless, if not non-existent : Evidence from Singapore's DPP

      by Ganesh Sahathevan

      In the matters of Public Prosecutor v Yeo Jiawei and Public Prosecutor v Kelvin Ang Wee Keng. prosecutors have told the court:

      Brazen Sky (a wholly-owned 1 MDB subsidiary) owned all the shares of Bridge Global Absolute Return Fund SPC (segregated portfolio company), a fund that was managed by Bridge Partners.


      This is contrary to what 1 MDB and Arul Kanda had to say about the Brazen Sky investments, that is, that Brazen Sky owned units in segregated portfolio company that was managed by some party external to 1 MDB.

      This story was only changed recently, when in a written reply to MP Tony Pua the Malaysian Ministry Of Finance said (as it turns, admitted) that there was no external manager.

      Consequently the entire series of transactions 1 MDB says were financed out of those units is in doubt, and 1 MDB's current debts revalued upward accordingly.

      The existence of the units and any money that goes with it can be assumed to be a myth.

      Padam
  6. very clear no mention of any relation with 1MDB... lagi nak spin angin... go fly kite !!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Are you stupid or overeating low grade dedak? Hahaha

      Padam
  7. Kuasa adalah kesinambungan hayat najib. Sebab itu dia bekerja keras untuk peroleh kemenangan disarawak. (Menumpang kecermelangan pbb pimpinan adnan satim). Disemenanjung hayat umno bagaikan dihujung tanduk.
    Tanpa kuasa, najib pasti kepenjara atau ke tali gantung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju sangattt.....

      Padam
  8. Bila Mamak Mader Kutty nak mintak maaf pd DS NAJIB & DS ROSMAH?

    Elok la kutty paria tu mintak maaf cepat2.

    Fitnah bertingkek-tingkek.

    Sana sini Rakyat bercerita hal Muka kutty ...dah takde cahaya...tanda tak lama lagi la tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa Najib mohon batalkan saman org tua tu?

      Penjilat2 kata org tua tu dah nyanyuk.

      Aiii...dengan orang tua nyanyuk pun Najib menggelabah puyuh.

      Padam
    2. Fumakilla 9.59 Sana sini rakyat berhimpun mendengar ucapan tun, kalau dewan melimpah limpah ramainya.

      '.dah takde cahaya..."

      inilah najib beri contoh gelar pencacainya bangang bin haramjadah. Sejak bila lu jadi ostat najib? Pegawai agama najib?

      Padam
    3. 956.. pemakan dedak haramjadah pemaki tetap TDM..

      Mintak maap ABAH ngko!!..
      Fitnah OPAH ngko!!..

      Sana sini rakyat MENGKAHAKKAN si najib penyamun..tanda tak lama lagi la tu.

      Padam
    4. Mati ni tak kira tua muda tau. Jangan ingat org tua mati dulu. Kadang2 kalau dah sampai masa org muda yg mati dulu dari org tua pun ramai.

      Jadi jangan nak kata hayat org tak lama lagi. Silap haribulan hayat kau sendiri yg pendek. Kalau daun yg tertulis nama kau di pokok yg tumbuh dalam Arsy Allah tu luruh, tunggulah dlm masa 40 hari, akan tiba hari kau.

      Jadi jangan nak pandai2 jangka hayat org, lagi baik mohon hidayah, muhasabah diri, beramal dan bertaubat kpd Allah Taala sebelum luruh daun yg tertulis nama kau.

      Wallahualam.

      Padam
    5. Komen saya 10.32 tu adalah utk Tanpa Nama 9.56.

      Padam
    6. Cuba kamu ke akar umbi dan minta pendapat orang ramai adakah Najib mendapat sokongan?Janganlah kita syok sendiri dan berani beranilah minta pandangan orang ramai.

      Padam
  9. Aku tk pelik klu manusia2 mcm go fly kite yg bodoh nya mengalahkan lembu kondo atau mgkn kebodohan nya tiada tara di dunia ini tmbh pula dgn mentekedarah duit haram utk mengisi perut serta bg mkn anak bini... tp yg aku pelik ada manusia yg nmpk cerdik bertitle Datuk siap prnh jd ketua pengarang akhbar berbahasa inggeris lg tp buta nya pada fakta dan data seumpama orang yg sekelas dgn go fly kite... entah la mgkn nk menten motorsikal berkuasa tinggi perlukan dedak yg lebih besar kut... dan cukup celaka lah mereka2 ini kerana menyokong, membela dan mensucikan 1mdb yg sejak mula ditubuhkan adalah dgn niat utk mencelakakan rakyat dan bumi malaysia.... malang bg rakyat malaysia generasi terkini dan seterus nya menanggung hutang serta harta negara tergadai sepanjang zaman yg entah bila selesai hutang berkenaan... moga2 kita dilindungi dgn segera dari puak2 lahanat ini yang sedang dan terus menjarah wang rakyat dan harta negara...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong bro 10.03!!

      Padam
    2. Yuppp....sokong.

      Padam
  10. Cuba cai najib nyatakan satu sahaja APAKAH YANG MAHATHIR FITNAH ATAS NAJIB DALAM KES 1MDB?

    Satu sahaja memadai...at least orang terima dan akui adanya FITNAH.

    Otherwise, if you cannot prove....STFU

    BalasPadam