Sabtu, 16 April 2016

Jejak Bertapak Tapak..!


Duit kalau dah berlambak lambak..!

JEJAK WANG – Laluan “Wang itu Raja”

Wang, sejumlah wang yang besar tidak boleh dialihkan tanpa meninggalkan jejak.

2. Begitu juga dengan RM2.6 bilion (atau USD681 juta) yang Wall Street Journal melaporkan berada di dalam akaun rahsia peribadi milik Datuk Seri Najib di Ambank.

3. Reaksi pertama Najib ialah menafikannya tetapi kemudian, beliau mengaku mempunyai jumlah wang tersebut di dalam akaun rahsia peribadi beliau. Orang ramai mengesyaki ianya daripada 1MDB. Ini maknanya pencurian. Najib perlu membuat penjelasan. Beliau mendakwa ianya adalah hadiah. Orang ramai hanya ketawa. Selepas itu, ianya suatu derma daripada orang Arab yang mahukan beliau memenangi Pilihanraya 2013. Orang Arab, kononnya menyangka beliau merupakan pemimpin Islam yang baik dan mesti terus menjadi Perdana Menteri Malaysia.

4. Bagi mengesahkan perkara ini, Timbalan Perdana Menteri yang baru dilantik menyatakan beliau pernah berjumpa orang Arab itu.

5. Tetapi, siapa orang Arab yang dijumpainya? Tiada nama. Orang yang tidak diketahui. Wang tunai USD681 juta bukanlah sesuatu yang boleh dimilik sesiapa sahaja atau didermakan sewenangnya. Penderma mestilah seorang yang sangat kaya. Orang kaya boleh menjadi kaya melalui warisan atau melalui perniagaan.

6. Dari mana beliau mendapat wang sebanyak itu? Perniagaan? Tiada yang diketahui mengenai ahli perniagaan yang sangat berjaya ini, walau pun dalam dunia minyak dan gas. Siapakah pengurus bank beliau? Semestinya ada seorang pengurus bank atau beberapa bank. Anda tidak boleh menyimpan USD681 juta di bawah bantal anda. Sedangkan bank-bank pun tidak mempunyai sejumlah wang yang besar ini di dalam bilik peti kebal mereka.

7. Wang tersebut selalunya adalah dalam bentuk catatan buku kira-kira bank tersebut sahaja. Pembayaran adalah melalui cek atau pemindahan elektronik. Tiada sesiapa yang melihat catatan kira-kira di dalam buku bank, atau keratan cek ataupun cek-cek yang dipersembahkan kepada bank.

8. Adakan Ambank menerima wang tunai berjumlah USD 681 juta atau RM2.6 bilion? Atau adakah ianya cek atau melalaui pemindahan elektronik? Walau apapun, ianya perlu dimasukkan di dalam catatan kira-kira bank tersebut. Bank tersebut perlu menyerahkan akaun ini untuk pengauditan dalaman dan luaran. Kerana jumlahnya besar, laporan perlu dibuat kepada Bank Negara untuk mendapat kelulusan. Ini bagi memastikan wang tersebut daripada sumber yang sah dan bukannya daripada wang haram.

9. Hari ini kita risau mengenai pelaburan wang haram (money laundering). Jika anda menyimpan atau keluarkan jumlah wang melebihi RM50,000, anda mesti mendapat kebenaran daripada Bank Negara. Bagi RM2.6 bilion yang didepositkan di dalam sebuah bank Malaysia, banyak soalan perlu diajukan oleh Bank Negara mengenai asal usulnya, pemilikan dan pindahan wang. Bank Negara kemudiannya akan membuat laporan kepada Peguam Negara. Kita tidak tahu kandungan laporan itu. Tetapi, Peguam Negara menolak laporan tersebut. Najib tidak bersalah daripada sebarang kesalahan, kata Peguam Negara. Hanya kata-kata Peguam Negara. Tiada bukti yang didokumenkan. Rakyat Malaysia tidak mempercayai Peguam Negara lagi.

10. Kemudiannya, cukai pendapatan yang perlu dibayar oleh pemilik wang tersebut. Jika tiada cukai yang perlu dibayar, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) harus memberi kenyataan bahwa wang tersebut tidak dikenakan cukai. Tiada pengesahan daripada LHDN.

11. Sementara itu, penderma telah bertambah daripada seorang warga Arab kepada dua orang. Dikatanya pula ianya daripada seorang putera Saudi. Dan, akhirnya, dikatakan arwah Raja Saudi yang menderma wang itu.
12. Kini, seorang Menteri Saudi menyangkal adanya sebarang rekod yang menunjuk USD681 juta itu adalah suatu hadiah. Dia mendakwa ianya adalah suatu pelaburan. Jika pelaburan, dia berfikir bahawa jumlahnya tidak sebesar itu.

13. Peguam Negara kemudiannya mendakwa bahawa USD681 juta sudah dikembalikan kepada Saudi pada tahun 2013. Secara tepatnya, bila? Apa buktinya?Sebelum ini, wang tersebut dikatakan telah dipindahkan daripada Ambank ke bank-bank Singapura dan kerajaan Singapura telah membekunya. Jadi, bagaimana Najib boleh mengembalikan wang tersebut jika ianya telah dibekukan. Bank-bank mana yang terlibat? Apa buktinya bahawa wang tersebut telah dibekukan? Berapa jumlah?

14. Untuk berapa lama sesebuah Kerajaan boleh membekukan sesuatu akaun? Pembekuan adalah untuk membolehkan Monetary Authority of Singapore menyiasat kemungkinan wang itu adalah haram. Kita tidak mendengar apa-apa daripada Singapura.

15. Jadi, di mana wang itu sekarang? Adakan ianya di dalam bank-bank Singapura, beku keras? Atau, adakah ianya berada dengan orang Saudi? Adakah ianya Kerajaan Saudi atau putera Saudi atau individu-individu? Adakah ianya telah dikembalikan kepada penderma itu? Apa buktinya? Adakah ianya terkandung di dalam laporan Bank Negara atau Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia? Tiada bukti. Hanya kata-kata Peguam Negara. Maaf, saya tidak percaya kepada Peguam Negara.

16. Sekarang, Peguam Negara Switzerland mendakwa ianya bukan RM2.6 bilion tetapi RM4.0 bilion yang berada dalam akaun Najib. Peguam Negara Switzerland meminta kerjasama Peguam Negara Malaysia. Serta-merta Peguam Negara Malaysia menyatakan bahawa ianya bukan mengenai USD681 juta di dalam akaun peribadi Najib. Tiada apa yang salah di situ.

17. Tetapi, beliau sendiri yang menolak laporan Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia kerana bukti yang tidak mencukupi. Jika ianya tidak cukup, tidakkah seharusnya penyiasatan lebih lanjut perlu dilaksanakan sehingga bukti cukup.

18. Namun, Apandi melangkaui bidang kuasanya dan mengarahkan Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia untuk menghentikan menyiasat wang RM2.6 bilion (USD681 juta) dalam akaun peribadi Najib di Ambank. Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia adalan institusi bebas. Perdana Menteri sendiri tidak boleh menghentikan siasatan. Tetapi, jelaslah, Apandi takut jika lebih banyak bukti akan dijumpai.

19. Dan sekarang beliau ingin menguatkan Akta Rahsia Rasmi supaya beliau boleh memenjarakan pembocor seumur hidup. Kenapa? Adakah kerana beliau menyembunyikan bukti? Apakah pula peruntukan undang-undang mengenai orang yang menyembunyikan bukti mengenai jenayah?

20. Undang-undang bukanlah digubal untuk menyembunyikan jenayah. Undang-undang digubal untuk menghalang jenayah dan menghukum penjenayah. Adakah kemungkinan cubaan beliau untuk menghalang Peguam Negara Switzerland mendapat laporan-laporan berkenaan berpunca daripada keinginannya untuk menyembunyikan bukti? Ini mungkin adalah satu tindakan jenayah.

21. Najib mendapat sokongan kuat daripada ketua-ketua bahagian UMNO, Ahli-Ahli Parliament UMNO dan menteri-menteri Kabinet beliau. Mereka sedia untuk menerima hakikat wang berbilion yang dimiliki di dalam akaun peribadinya seperti perkara biasa.

22. Apabila beliau cuba untuk menerangkan kepada Majlis Tertinggi UMNO bagaimana beliau memperolehi sebegitu banyak wang and mengapa beliau tidak memberitahu UMNO, seorang ahli majlis berkata tidak perlu untuk beliau menerangkannya. Hanya beri RM5 juta kepadanya pada pilihanraya akan datang dan beliau akan menang. Sama ada wang tersebut dicuri atau tidak, ianya tidak penting kepada ahli-ahli tertinggi UMNO. Mereka seolah-olah bersedia untuk menerima wang yang dicuri. Adakah boleh kita mempercayai orang-orang sebegini untuk mentadbir Malaysia?

23. Wang tidak boleh disembunyikan. Beberapa ribu Ringgit wang tunai boleh disembunyikan tetapi bukannya berbilion Ringgit. Jika anda menyimpan sebegitu banyak wang di dalam bank, ramai orang perlu menguruskannya and akaun-akaun itu akan diketahui. Tetapi, rahsia pembankan bererti mereka tidak akan memberitahu apa yang mereka tahu.

24. Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia tidak bergigi dan tidak berguna jika mereka tidak boleh memperolehi informasi kerana rahsia pembankan. Saya rasa mereka tidak tertakluk kepada akta rahsia pembankan. Jika betul, lupakanlah sahaja mengenai membanteras rasuah. Sebaliknya kita menghalalkan sahaja rasuah.


Kalau dunia ni boleh dibeli...lama agaknya dah beli..! Tapi akhirat mana mahu lari???

Lu Fikir La Sendiri!!!

20 ulasan:

  1. Terbaiiiiiiiikkkk....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amat memalukan bilamana kita terpaksa akur kepada dakwaan dan siasatan pihak luar sedangkan pihak berkuasa dalam negara menyatakan tidak ada masalah.

      Tidakkah itu seperti menyatakan pihak berkuasa tempatan tidak mampu atau tidak mempunyai kepakaran untuk menyiasat isu2 seperti 1MDB ? Atau lebih teruk lagi, persepsi negatif terhadap kredibiliti dan integriti pihak berkuasa kita ?

      Saya tidak menerima kedua persepsi negatif itu .... selama ini kita berbangga dengan keupayaan dan prestasi pihak berkuasa tempatan, tapi kenapa dalam isu yang melibatkan 1MDB dan Najib, mereka tampak lemah tidak bermaya dalam menyiasat ?

      Semuanya kerana Najib, 1MDB dan ...... Jho Low. Habis rosak reputasi negara !

      Tapi dalam keadaan yang semakin menekan, pihak 1MDB dan cai2 Najib masih cuba lagi mahu menepis. Kekadang tu jadi malas nak mengulangi hujah2 yang sama. Sebab kita semua sudah nampak dan faham apa sebenarnya yang berlaku. Bila kantoi satu perkara, mereka akan keluarkan alasan yang lain pula ....

      Buat masa ini hanya satu perkara yang MUNGKIN dapat membantu beri maklumat sahih/bukti dalam pencerahan skandal 1MDB ini iaitu LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA.

      Padam
  2. Menteri luar arab saudi dah makan dedak najib da....... semalam dia sahkan duit rm2.6b adalah derma pada najib tanpa harapkan apa2 balasan......kehkehkeh.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Telo Berayon..

      Yg makan dedak jer percaya arab tu cakap... hari tu cakap lain, hari ni cakap lain.. biasa la arab..berbelit belit serupa ngan najib gak..ssseesuai la sangattt..

      p/s: rakyat terbanyak tak makan dedak dan bodoh macam kau!!

      Padam
    2. Menteri Luar tu bagi statement eksklusif utk rakyat Malaysia saja kot. Kalau dia panggil media lain, aku rasa dia pun lari lintang pukang macam Mohd Najib kottt... Wallahuaklam...

      Padam
    3. Mula2 Mentri Luar Arab Dogol tu kata 'Investment'. Lepas Najib terhegeh-hegeh, merengek-rengek minta tolong, dia pun tak samppai hati kata 'Derma' tapi bukan dari Kerajaan Arab Saudi.
      Apa punya fli-flop statement. Sah-sah, Najib amat desperate dan tersepit.

      Padam
  3. Yang nyata pada aku wang 1MDB jugak masuk ke kocek anak tiri Najib yang beli harta beratus juta US$ di New York, Hollywood dll. Bikin filem kos beratus juta jugak pulak nya.

    Bukan main lagi Melayu yang alih alih kaya tuh.

    BalasPadam
  4. Alamak duit macam tu banyak - kalau lah aku dapat 2-3 bungkus jadi lah.

    Yang RM2.6 billion masuk ke ekaun2 bank Najib tu macam itu banyak nya ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Atas 1 pallet berukuran 1200x1000mm jika disusun wang kertas setinggi 180mm boleh muat sebanyak 174,000 keping. Kalau wang RM100 berjumlah RM17.4juta
      Dalam satu kontena 40’ boleh muat 22 pallet. RM17.4juta x 22 pallet = RM382.8juta.
      7 kontena baru boleh muat 2.6b. Agak2 aku lahhhh…

      Padam
  5. Mdb lagi.. Basi dah takuk nii..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak basi, Mamat. Ko tidur selalu bukak mulut. Itu pasal banyak air liur basi.

      Ko tak baca proceedings PAC hearing ke? Reti ke Bahasa Inggeris? Kalo tak reti, kasi tau ye, nanti aku terjemahkan.

      Baca le, jangan malas, nanti asyik tidur aje itu pasal ko asyik air liur basi aje.

      Bila ko baca, bukak mata dan pemikiran ko betul betul. Sekurang-kurang nya ko dapat tau bayak testimony tak di rekod ke dalam Hansard parlimen. Pengerusi "Cari Makan" PAC beri tahu yang beri testimony boleh padam mikrofon kalau tak mau di rekod. Ramai yang makan gaji dgn gomen dll. mesti lah nak "be safe", switch off mike baru cakap.

      Jadi rakyat masih tak dapat banyak jawapan kpd 1MDB, masih tertanya tanya, Mamat, mana nya basi camtu?

      Padam
    2. Kau ITU baca proceedings PAC mungkin kau ITU tidur sekali ketika muka Surat media di baca, lupa kenapa ahli dap cakap najib tak salah jadi baca keseluruhan nya ia

      Padam
  6. Ohww, rope2nya pencacai tak tau dan tak faham English....emmm kesian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. As expected, I ain't surprised for his level.

      Padam
  7. He.he.he kelaka ini macai ini pembangkang ini wang luar negara di bawa masuk ke Malaysia tak di kenakan cukai Cuba baca betul nampak sangat macai pembakang, lhnd tak kena cukai pada najib ia dari 2004 undang2 di hapuskan kena cukai pada wang luar Negara di bawa masuk Malaysia ini

    http://www.hasil.gov.my/bt_goindex.php?bt_kump=5&bt_skum=1&bt_posi=2&bt_unit=5000&bt_sequ=3

    BalasPadam
  8. Semua semua ahli Mt dan pendahari umno tenku adnan dah tahu najib masuk wang akaun pribadi cuma mahyuddin tak boleh terima nya sebab apa kah dia lupa pemlembagaan umno menbenarkan wang derma di masuk ke dalam pribadi asalkan dia menberi tahu ahli mt, dia dah bagi tahu tenku adnan Dan mahyuddin, mungkin juga mahyuddin tak terima sebab dia tak tahu Dan tak baca pelembagaan umno itu ia asal kan dia bagi tahu, tak kroni tun m Cuba jatuh najib pasal derma, tak baca pelembagan umno ITU ,mahyuddin jatuh sendiri sebab tak membaca pelembagaan umno itu,

    BalasPadam
  9. Kalau akulah blogger putra merdeka aku dh menyorut disebabkan kemaluan yg amat sangat.Aku takut muka aku diludah oleh orang ramai disebabkan barisan fitnah yg telah amu keluarkan terhadap Pm Nsjib.Tapi malang putramerdeka ni adalah sibebal yg bermuka tembok keinsafaan dn rasa bersalah tiada didalam kamus hidupnys.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kahkahkah..
      Lu xnk bc fakta lu nk ludah mula org..

      Kahkahkah..
      Lu pikir punya ludah je cai.

      Kahkahkah..
      Bukak blog bentangkan fakta..

      Kahkahkah..
      Bkn upah ITU bangla ia komen pening paham susah ia.

      Ia parpukari ITU kata blogger umno ITU kena tipu.
      tnggl ia 500 aje utk ITU byr cai najis.
      Ia pun hired bangla ITU..

      Kahkahkah

      Padam
    2. TN 5:27 cai,...spin2,...spin2,...kekeke

      Padam