Rabu, 6 April 2016

Nah..! Ambik Kau..!


Penyelamat dituduh perosak..! perosak dipuja sebagai wira..!

Gila apa ni...!
Permasalahan yang berlaku dalam Proton bukanlah berpunca daripada Tun Dr Mahathir Mohamad.
Sebaliknya, kemelut Perusahaan Otomobil Nasional bermula selepas ia diserahkan kepada Khazanah Nasional oleh pentadbiran Perdana Menteri ketika itu,  Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Perkara itu didakwa Presiden Persatuan Pengedar Proton Edar Malaysia (PEDA), Armin Baniaz Pahamin menerusi entri terbaharu di blognya.
Beliau mendakwa Proton hilang kedudukannya sebagai pesaing pertama kereta nasional ketika ia dipengerusikan Datuk Mohammad Azlan Hashim, yang dilantik Khazanah.
“Khazanah Nasional, melalui Datuk Mohammed Azlan Hashim, menterbalikkan keputusan Tengku Mahaleel (Ketua Pegawai Eksekutif) menamatkan EON sebagai pengedar Proton apabila EON enggan menyumbang kepada dana penyelidikan dan pembangunan yang dipohon selepas kerajaan menghentikan geran R&D kepada Proton.
“Langkah itu mengakibatkan terwujudnya rangkaian jualan dengan 400 wakil penjual di Malaysia. Keputusan membinasakan ini telah melemahkan rangkaian jualan yang kukuh dan permulaan siri malapetaka,” tulisnya.
Malah, Armin berkata Abdullah, atau lebih dikenali sebagai Pak Lah, juga tidak mempunyai wawasan yang jelas dan pelan jangka panjang untuk memacu syarikat nasional itu.
Armin berkata demikian menjawab dakwaan Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang menyalahkan Dr Mahathir sebagai punca kegagalan Proton.
Untuk rekod, Dr Mahathir merupakan Penasihat kepada Proton sejak 2003 selepas meletak jawatan sebagai Perdana Menteri.
Selanjutnya dalam muatnaik Armin, DRB-Hicom telah diminta mengambil alih Proton atas alasan politik. DRB-Hicom kemudian menyahsenarai Proton dan memodalkan aset-aset perusahaan kereta nasional itu.
“Masalah sebenar Proton bermula apabila Khazanah Nasional mahu mengawal Proton dengan menyingkirkan Pengarah Urusan Proton, Tengku Mahaleel,” dakwa Armin, dan menambah Khazanah ‘memperkosa’ Proton sehingga semua rizab tunai dan aset kehabisan.
“Tun Mahathir dipanggil semula sebagai Pengerusi Eksekutif Proton untuk menyelamatkan apa yang masih berbaki di syarikat itu.
“Jika ada yang patut dipersalahkan kerana kegagalan Proton, ia adalah Khazanah, bukan Tun Mahathir,” ujarnya.
Rahman Dahlan dan yang sekutu dengannya jangan ingat rakyat bodo untuk menghadam semua dedak yang dilemparkan..! 
Rakyat cerdik kecuali pemakan dedak..!
Spesis macam Rahman dan yang sekutu dengannya ni minoriti..! Jangan berkokok sangat..! sebab tahi bergelumang di ekor..!
Faham?
Lu Fikir La Sendiri!!!

157 ulasan:

  1. Tahniah En Armin.Kita perlu orang seperti anda untuk menyatakan yang sebenar

    BalasPadam
    Balasan
    1. that not entirely what the truth.... he not the only one who knows everything... more to come about Proton... most important without TDM ... Proton will recover and do better ;-)

      Padam
    2. First of all, let me educate you that "Proton & Protun" are very sinonymouly strong in unity & symbolizing the pride of the nation.

      With TUN's exit, Proton soon will be Protorn, crumbled & destroyed by those greedy Khazanah morons handpicked by Tun Dol & Najib.

      Yes sir... ProTORN apart and transformed (deformed) beyond recognition.

      ps: Torn apart dlm bahasa Melayu bererti 'hancur lebur".

      Padam
  2. Satu persatu telah diperlondehkan
    ..akhirnya semua bakal terburai.

    Dah tiba masanya giliran Puan Najib & Mr. Rosmah menerima cash atas perbuatan mereka. Bukankah 'Cash is King' anutan meteka berdua?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kain ko lah terburai.. berkokok ke hulu ke hilir jual fitnah.... kih kih kih !!

      Padam
    2. 12:07 is a sick specie who only knew sickening & lewd mouthing. Another psychopant pest in Najib's camp.

      Padam
    3. sick of all your moron slander !!

      Padam
    4. Kejora Liberal @ 12:07/1:16 who is too afraid to come forward his identity, or shall I say a coward with no balls fearing being detected and accountable for his bloody nonsense comments.

      Padam
    5. Bila kena batang hidung Najib dan kronis maka dikatakan fitnah. Maki hamun kepada pihak yang telah banyak berjasa dan recognized by the world. Tun Dr Mahathir, TSMY, DSA sejak awal pun tidak ada isu besar nak diconfront pun, segalanya menjadi semakin besar dan rumit kerana segala soalan dan perasaan ingin tahu mereka sampai ke sudah tidak berjawab. Ironinya soalan ini ditanya oleh majority rakyat Malaysia yang sayangkan Negara. Malah ramai manusia di dunia juga bertanya. Seorang Perdana Menteri yang tidak bertanggung jawab tidak boleh terus bersembunyi di sebalik timbunan dedak kerana semua ini akan habis jua ditelan oleh para belaan beliau.

      Padam
    6. Dah keta jual tak laku... Maka tembak sesiapa saja sebagai sasaran... Cantik punya niaga mcam ni.. Kalu takdak untung tutup ssja lah...patriotik ker dah takdak untung...stop bisnes..

      Padam
  3. Menjawab persoalan knp proton rugi dan membela mahathir tak juga akan menyebabkan proton jd untung. Samalah juga dgn dakwaan kpd najib. Setakat helah najib tepis sana tepis sini utk elak dakwaan salah laku kewangan 1mdb, boleh ke tiba2 duit 1mdb melambak masuk dlm poket rakyat? Isu proton, knp sejak penubuhannya jarang sekalinmenjana untung. Balik2 minta kerajaan payung, mohon dana, pengecualian sekian % cukai. Apa ni? Paklah, mahathir, khazanah, drb-hikom ni hanya ada nama tapi tak ada otak ke? Org lain niaga untung, proton niaga menyusahkan kerajaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Proton tak untung, pasal apa kerajaan sejak zaman Pak Lah dan sekarang ini Najib masih membiarkan Proton, pasal apa tak bubarkan sahaja?

      Proton menghasilkan ratusan ribu peluang kerja, dan ribuan peluang niaga, daripada pekerja di kilang proton, pekerja kilang vendor pembekal komponen kenderaan proton, pekerja pengedar kereta proton, pekerja pusat servis proton, malahan pekerja kantin di kilang-kilang berkaitan proton.

      Sebenarnya Pak Lah dan Najib tidak berwawasan jauh seperti Tun Dr. Mahathir, mereka berdua tak reti nak menilai aspirasi bangsa dan negara berkaitan Proton, sebab itulah mereka bertindak semberono terhadap Proton.

      Walaupun pun Proton ditohmah kononnya rugi bagai, tetapi Proton menjana wang kepada kerajaan, saya tak percaya langsung kata Proton niaga tak pernah untung, kalau rugi memanjang, macam mana Proton boleh bertahan melebihi 30 sejak 1985?

      Lainlah macam 1MDB, hutang berkapal-kapal, sampai tak tertanggung, lepas tu pelingkup harta negara jual kepada pihak asing, 1MDB tu tak sampai 10 tahun, dah lingkup sampai macam tu sekali.

      Apa ulasan dari para cybertrooper Najib? Sila ulas.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. plain stupid to compare 1MDB with Proton ... diff industry... TDM already out of the way... Proton will recover and better manage soon without TDM my way of old school diktator thingking ;-))

      Padam
    3. Tanpa Nama6 April 2016 12:03 PTG, apa yang bezanya? Proton entiti perniagaan, 1MDB juga entiti perniagaan, walapun Proton dimaki hamun macam-macam, tetapi penubuhan Proton menjana ekonomi negara, tetapi 1MDB meniaga apa kejadahnya? Tak ada peluang kerja dan peluang niaga baharu yang dihasilkan oleh 1MDB, habis perniagaan 1MDB lingkup, hutang bertimbun-timbun, lepas tu jual aset strategik negara kepada negara asing, itulah perniagaan buluh kasap 1MDB iaitu melingkupkan harta negara.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. Bousted Holding milik LTAT nak jual harta lagi, Bousted ni pengerusinya adalah Lodin Wok Kamarudin, 1MDB pun sama juga, pengerusinya Lodin Wok Kamaruddin, apakah satu persatu harta negara ini hendak dijahanamkan kerana nak bayar hutang 1MDB?

      Bangkai gajah tak boleh ditutup dengan nyiru, kedapatan tahu oleh orang juga.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    5. ulang lagi .. anda mmg tahu bukan perbandingan selain nak fitnah 1MDB... pertahan TDM dan condem DSN... teruskan bro kerja fitnah ko ni... bolayan .. go fly kite !!!

      Padam
    6. Kalau bolayan, pergilah berambus ke blog MyKMU bodoh tu, buat apa komen di sini?

      Biasalah macam puak Najib jugalah, macam Nazri Aziz kata Tun Mahathir baling batu ke gelas pun tak pecah, tapi bila Tun Dr. Mahathir buat Deklarasi Rakyat maka menggelupur masing-masing puak Najib, lepas tu bila Tun Dr. Mahathir letak jawatan dalam Proton, Petronas, LADA, TADA, menggelepar mereka masing-masing melihat keberanian Tun Dr.Mahathir menyahut cabaran mereka supaya letak jawatan dalam agensi kerajaan, tetapi Najib dan kuncu masih cuak nak saman WSJ, semalam hari selasa, hari selasa keliwon lagi, tapi tak saman juga.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    7. buat apa layan game fitnah .. TDM 22 years pun buat benda sama... fitnah foreign media tak perlu layan .. buang masa !!!

      Padam
    8. Nyawa dah sampai kat hujung bontot pun masih meraung kesakitan, "fitnah..fitnah..fitnah.."

      Padam
    9. Tanpa Nama6 April 2016 1:19 PTG, buat apa layan lagi, pergilah merapu dalam blog MyKMU tiga suku blog sampah tu.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    10. Bacalah apa yang Tun nyatakan dengan hati yang tenang dan fikiran yang waras...chedet.cc

      Padam
    11. Abu bakar ko bukan main sembang kencang bab 1mdb kat sini... Kat fb azmi ko cabut lari.. Naper ko lari abu bakar???

      Padam
    12. Bila plak Abu Bakar lari?? Azmi yg bodoh tak athu jawab. Azmi Arshad CFO ko tu bila org soal secara teknikal, jatuh bodoh le dia. Setakat tuding sana, tuding sini xde facts, baik sembang dgn bdk tadika...

      Padam
    13. Btol la...Azmi Arshad CFO tu tipikal dedak warrior...perasan pandai...terus jadi lembam bila kena peluru penabur Abu Bakar.

      Padam
  4. Patutnya RND Proton diperkasakan dengan membuat kajian terhadap reka bentuk enjin dan reka bentuk kereta.

    Kereta Proton pun patutnya perlu dipelbagaikan varisai daripada sedan sekarang ini kepada kereta kompak, SUV, MPV malahan kalau perlu buat van, atau lori sekali pun.

    Kerajaan perlu ada perancangan, sebab kerajaan sebelum ini adalah pemilik Proton, malahan sekarang pun, walaupun Proton dimiliki oleh DRB Hicom, tetapi DRB Hicom itu tetap GLC milik kerajaan juga.

    Kepimpinan Najib tak berwawasan, tak ada arah tujuan, hanya tahu bersuka ria dengan anak bini di luar negara, bermain golf di masa rakyat sedang bergelut dengan banjir besar di Pantai Timur, ini adalah kepimpinan sampah yang tak boleh diharap sama sekali.

    UMNO dan parti komponen Barisan Nasional yang lain perlu reformasikan pemimpin mereka, pemimpin keparat yang jenis indah khabar dari rupa perlu dibuang, kita tidak perlukan pemimpin yang bodoh, kita perlukan kepimpinan yang bijak seperti di era Tun Dr. Mahathir dan era sebelum itu, barulah negara boleh maju.

    Tengoklah kepimpinan dalam UMNO jenis kepimpinan ayam dan itik, tabur dedak berkerumun menyokong Najib tanpa peduli Najib buat betul atau salah.

    Dalam MCA, Gerakan, MIC, PPP pula, seperti mayat hidup, hidup segan mati tak mahu, hanya jadi liabiliti kepada parti komponen lain sahajalah di dalam Barisan Nasional.

    Isu kini bukanlah MCA, MIC, Gerakan, PPP itu tak bagus, tetapi kepimpinan mereka dah jadi macam kepimpinan UMNO, kepimpinan tahap sampah, tak ada nilai, tak berkualiti, ada dalam parti hanya sekadar untuk berkuasa tetapi tidak tahu memimpin dan memajukan negara pun.

    Parti-parti komponen perlu revolusi dalam parti masing-masing, buang sahajalah pemimpin yang jenis mempergunakan jawatan dalam parti untuk berlagak dan mempergunakan kedudukan dalam parti untuk mengaut keuntungan peribadi. Gantikan dengan pemimpin yang lebih bagus, takkan tak ada, tentu ada, cuma ahli pun jangan jadi macam ayam dan itiklah, tabur habuan terus berkerumun menyokong pemimpin tertentu walaupun jenis pemimpin keparat. Kalau begitulah keadaannya, sampai ke sudah tidak dapat diperbaiki. Masa masa ada, peluang masih ada, buatlah yang terbaik untuk parti.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
    Balasan
    1. masuk lah politik bro ... tubuh parti baru.. atau join mana2 parti ... tak perlu persoal soalan retorik ... dah aktif politik nanti tau lah ... cakap boleh lah bro.. go be a leader and make changes !!!

      Padam
    2. Kalau jadi katak bawah tempurung, membiarkan kerosakkan bermaharajalela tanpa diperbaiki, maka itu orang bodoh namanya, apa dikhabarkan oleh pemimpin semua di ya kan belaka, maka teruslah dengan kebodohan.

      Ini bukan tubuh parti baharu, tetapi soal menyelamatkan UMNO dan parti-parti komponen Barisan Nasional.

      Sedarlah bahawa pengasas UMNO, MIC, MCA, Gerakan, PPP dan Barisan Nasional sendiri bukannya mengasaskan parti untuk dijahanamkan oleh kepimpinan sekarang ini, parti ditubuhkan untuk kepentingan rakyat dan negara, bukannya untuk menjunjung dan membela segala perbuatan pemimpin tanpa peduli betul atau salah.

      Bila jenis tak ada pemikiran yang waras, maka akan merapu tak tentu hala seperti Tanpa Nama6 April 2016 12:14 PTG inilah.

      Ini bukan soal retorik, tetapi soal kelangsungan negara, kelangsungan rakyat, kelangsungan Barisan Nasional.

      Syabaslah jadi balaci Najib, Najib sangat suka orang yang bodoh seperti Tanpa Nama6 April 2016 12:14 PTG, senang nak diperkudakan oleh Najib.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. TDM yg suka org bodoh cam awak bro... itu sebab tak ramai ... ramai yg cerdik tak support kerja bodoh TDM ni ;-)

      Padam
    4. Tanpa Nama6 April 2016 12:28 PTG, apa yang kerja bodohnya pula ni? Bukan Tun Dr. Mahathir yang buat kerja bodoh, Tun Dr. Mahathir sedang mempertahankan kepentingan negara dan rakyat, tak bodoh pun kerja tu.

      Sebenarnya Najib yang membodohkan kamu dan manusia-manusia seangakatan dengan kamu, menyokong perbuatan jenayah Najib, dah terserlah dan terbukti, Apandi Ali sendiri kata RM 42 juta wang SRC International masuk ke akaun Najib, tapi kes dibuang kononnya Najib tak tahu dan tak arahkan wang itu dimasukkan ke akaunnya konon.

      Tetapi macam mana wang itu boleh masuk ke akaun Najib yang begitu misteri dan rahsia di AmBank itu? Macam mana SRC International boleh ada rekod perbankan Najib itu? Pasal apa kes itu ditutup begitu sahaja dan tidak disiasat siapakah dan mengapakah wang itu boleh ada dalam akaun peribadi Najib itu?

      Sila jelaskan mengenai perkara ini.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    5. dah siasat lah tu.. apa yg nak persoal lagi.. semua dah jelas.. by law .. case close... by perception .. by TDM diktator will... itu kerja fitnah nak turun kan PM... buat cara demokratik lah ... plain stupid lah nak main suruh2 turun dgn cara fitnah !!

      Padam
    6. We are on the right track as there is a precedence to put a unscrupulous leader on the book. Listen to this.........

      Ex-Peruvian President Alberto Fujimori, who led the country from 1990 to 2000, was slapped with a series of criminal charges ranging from corruption, embezzlement and ordering the security forces to carry out killings and kidnappings. He fled to Japan. An Interpol arrest warrant was issued and he was subsequently jailed for 25 years.

      There are laws in many countries, including Malaysia, giving a certain degree of immunity to civil servants (which includes PM and his Minister) from being held liable or sued for acts done in the course of discharging lawful official duties. And siphoning of public funds does not come under official duties. It is in fact a crime against the State.

      Najib has to face the charges and defend himself. If he does not, and where he has to be extradited to another country to face the charges and Malaysia willfully obstruct the move, an Interpol arrest warrant can be issued. This means, he can’t set foot in foreign soil without being arrested. Time has a solution to get around diplomatic and protocol constraints, if any – just wait until he is no longer the PM.

      However, Najib is to be held as ‘innocent until proven guilty’ in a court of law

      Padam
    7. Perbuatan melampau Najib menipu, membohong, menyamun, menganiaya, menindas rakyat, membuat kami bangkit mahu beliau diadili mengikut undang2 setimpal dengan perbuatannya. Malahan kami tidak rela jika beliau hanya diusir mendapat safe passage ke negara lain sambil terus menikmati hasil samunannya meratah duit rakyat & perbendaharaan negara. Kami mahu Najib mendapat hukuman yang setimpal sebagai peringatan kepada pemimpin-pemimpin lain - jangan sekali2 ambil kesempatan atas amanah yang rakyat beri kepada kamu. Ingat.... KUASA RAKYAT mengatasi kuasa kamu yg kami rakyat pinjamkan. Kamu hanya pemegang amanah.
      Bila kamu ingkar & pecah amanah, nah.... sekarang kamu terimalah hakikatnya.

      Padam
    8. Friends, Malaysians & countrymen....
      Lend me your ear & hear me good.

      Menanggapi Najib kebal dan tidak boleh dijatuhkan adalah pendapat bodoh & sengal. Beliau masih selamat kerana dilindungi oleh AG Pak Pandir & KP Khalid.

      Ingat.....selain Marcos & Suharto, sejarah juga mengingatkan kita kembali kezaliman seorang pemimpin negara dari Peru yang kesudahannya terpegok ke dalam penjara atas kesalahan menipu, menyeleweng public fund masuk ke akaun peribadi, menculik & pembunuhan kejam pada tahun 1990an. Siapa kata pemimpin negara kebal dari hukuman undang. Sudah ada precedence (contoh) kita boleh buat yg sama.
      Bekas Presiden Peru, Alberto Fujimori telah diekstradisikan ketika beliau melarikan diri ke Jepun dihadapkan ke mahkamah Peru mengikut International Laws.

      Padam
    9. Betul tu abu bakar... Msia pdrlukan pemimpin sepdrti matsabu ...mafus omar rafizi dan yg sdwaktu dgn nya..

      Padam
    10. Jgn nak lawak la Tanpa Nama6 April 2016 6:24 PTG..kalau nak bandingkan datin najib dan datuk seri rosmah dgn matsabu ...mafus omar rafizi dan yg sdwaktu dgn nya..at least takde la bawak bala besar sebesar 1MDB punya penangan...on pesonal level takde la nyorok dlm kain bini dulu baru terjerit terlolong bugis warrior...apa punya species manusia la

      Padam
  5. Kepada cybertrooper Najib, sila beri penjelasan mengenai perkara ini:

    Tan Sri Gani Patail dibuang dari jawatan Peguam Negara dengan alasan sakit buah pinggang yang kronik sampai tak boleh buat kerja. Inilah alasan yang diberikan oleh Najib dan balacinya si Ali Hamsa KSN.

    Tapi sekarang ni Tan Sri Gani Patail dilantik jadi Pengerusi di Sarawak Hydro pula, Sarawak Hydro ni adalah syarikat milik Kementerian Kewangan, Kementerian Kewangan ni pula adalah diketuai oleh Najib sebagai Perdana Menterinya.

    Maka sekarang ni pasal apa Tan Sri Gani Patail tiba-tiba dilantik jadi Pengerusi Sarawak Hydro pula? Bukankah sebelum ini dia dibuang dari jawatan Peguam Negara dengan alasannya sakit tak boleh buat kerja walaupun tempoh persaraannya lebih kurang 2 bulan sahaja lagi? Pasal apa sekarang dilantik jadi Pengerusi Sarawak Hydro pula? Di Sarawak Hydro tak payah buat kerja ke? Bukan apa, hari tu kata dibuang dari jawatan Peguam Negara sebab tak boleh buat kerja, sebab sakit katanya, sekarang apa dah jadi, Tan Sri Gani dilantik jadi Pengerusi Sarawak Hydro tu tak payah buat kerja ke?

    Sila beri penjelasan mengenai perkara ini.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu rezeki dia lah bro... jgn jealous ;-)

      Padam
    2. Saya tak cemburu pun, tapi peliklah pasal apa sebelum ni Tan Sri Gani dibuang dari jawatan Peguam Negara kononnya sebab sakit kronik sampai tak boleh buat kerja.

      Tetapi sekarang ni dilantik jadi Pengerusi Sarawak Hydro pula, dah tak sakit kronik dan boleh buat kerja pula ke?

      Dah sihat makan produk Qu Dedak, Qu Dedak, Barulah Balaci, itu ke?

      Itulah cybertrooper Najib, sia-sia sahajalah dibayar gaji beribu ringgit sebulan, tetapi komen macam taik sahajalah, tak ada kualiti.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. Abu bakar memang dia tak sihat...tugas AG bkn cam kau abu bakar...kat sini boleh la ngomel cam AG.

      Kerja jadi pengerusi kau ingat susah la ya,,,jgn bodoh sangat Abu bakar malu...kau AG kat sini.

      Padam
    4. 100% setuju dgn pandangan saudara.
      Budaya APA yg sekarang tersebar luas DLM negara. Makan dedak, bohong, ugut, maki hamun, mencarut...

      Padam
    5. Tanpa Nama6 April 2016 2:40 PTG, jadi tugas AG tu macam mana? Perlu menebang balak di hutan ke?

      Apa kalau jadi Pengerusi Sarawak Hydro tu boleh goyang kaki, datang pejabat, lepas tu baring-baring atas katil, tengok cerita doremon, gitu ke?

      Kamu sendiri tak boleh nak jelaskan mengapakah Tan Sri Gani dibuang dari jawatan Peguam Negara dengan alasan sakit kronik tak boleh buat kerja, kemudian dilantik pula jadi Pengerusi Sarawak Hydro sedangkan sebelum itu kata tak boleh buat kerja, apa kejadahnya lantik jadi Pengerusi pula?

      Sila jawab, kalau tak boleh, tak payah komen lagilah di blog ini, kau boleh melingkup bersama sman, System baru, Semangat Cash Is King, Memang Terok, dina, adi, hadi, dkds, dan cybertrooper low class Najib yang lain di blog sampah MyKMU.net tu.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    6. Kejora Liberal yg menjelma 12:24/2:40.....

      Perbuatan Jijik Najib itu jelas menyogok untuk menutup mulut Gani Patail. Mana logiknya orang tak sihat/sakit jadi Pengerusi satu Incorporation besar seperti Sarawak Hydro...???

      Tak semua orang boleh disuap dgn wang, khususnya yang berintigri dan bermaruah, kecuali orang seperti kamu, Pak Pandir Moden, Menteri2 Kabinet Kayu dan yg sewaktu dgnnya.

      Padam
    7. Bang Man, Kejora Liberal patutnya melingkup ke blog MyKMU.net blog sampah yang dah jadi blog hantu sekarang ni, tak ramai yang nak pedulikan dengan blog sampah tu, sebab tu Kejora Liberal ni menenggek di blog Putra Merdeka.

      Di blog sampah MyKMU.net tu, komen menentang Najib akan dipadam serta merta. Maka teruslah jadi blog hantu wahai MyKMU.net, kau kutiplah komen para pengampu Najib tu.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangana A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    8. Saya masih menziarah blog sampah mykmu..saja nak kacau2 pom2 girl najib mcm si sman, sistem baru dan sewaktu dengannya..seronok nengok response bodo2 aka tak cerdik diorang. Depa2 semua tu ada penyakit hati kronik dgn Tun M...apa saja pasal Tun M mmg kena maki hamun..hehehehe. Apa2 pun mykmu nie dah jadi blog sampah...takde maruah punya jenis...seandainya najib berjaya ditumbangkan saya nak kempen abis2 kasi pulau blog2 prepaid najib nie...kasi tendang terus drp terkait dgn UMNO...biar hanyut dgn najib ke dlm longkang...selayaknya di situ. Pengelola2 aka editor2 blog tu kasi flush dlm jamban...bersama dedak2 yg ditelan.

      Padam
    9. Meh aku jawap. Dulu mmg ag gani sakitsakit tak bleh wat keje tebaring je atas katil.. Walaupun dia pegi obersee... Jadi najip pun pecat laa ag gani tu pasal diyakini tak lagi mampu menjalankan tugas dgn amanah. Tetiba bila dah pecat ydpa pun setuju dia baik pulak. Molek aje bejalan nak masuk opis. Dah pecat mana nak lantik balik kan. Ag baru dah ada plak tu. Jadinya kena lah lantik dia jd chairman kat memana glc sbb dia dah sehat. Kang difitnah pm tak adadil plak... Gitu laaa jawapannya macai najip bodoooo... Tau makan dedak aje suh jawap tatak reti. Bos engkau menipu engkau pun menipu lah jugak... Bukan susah pun. Dah mmg bodoh.

      Padam
    10. Jekakar habis tapi memang kelas komen kau...hahahaha.. sepatutnya najib bagi dedak kat awak..hahahha

      Padam
  6. Mmg vavi betul hippo beli barang kemas di itali harga rm3 juta. Sekali shopping satu kedai rm3 juta. Bugis bayar guna duit src yg diambil dari kwap. Hippo ni manusia ke iblis??

    Doa aku bn/umno kalah pru sarawak...amin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fakta yg lebih celaka, hippo gi shopping tu sebulan lepas mh17 kena tembak di ukrine. Kesusahan rakyat takde makna pd hippo tp shopping guna duit rakyat. Vavi celaka!

      Padam
    2. Angkara perbuatan Musibat jantan & Musibat betina, negara dan bangsa mendapat Musibah bertali arus... baik di darat, maupun d laut, di udara sampai ke gempa bumi di gunung menyebabkan kehilangan ratusan jiwa tak terkesan, pembunuhan misteri, kerugian berbilion-bilion perbendaharaan/hutang negara, kehilangan pelaburan luar yg menyediakan jutaan pekerjaan, dan paling dahsyat....penghinaan & kemaluan maruah negara/bangsa di tahap paling hina dalam catatan sejarah bangsa.

      Padam
  7. Aku tak mahu kata apa apa cuma
    #singkir najib respect tun

    BalasPadam
  8. Lets look at Iceland with its recent turmoil....

    -their PM was only embroiled in $500 Million Icelandic Crown = $4.1 US Dollar

    -a pittance amount compared to Bugis-Pirate's scandals

    -yet PM of Iceland RESIGNED!

    -and the people of Iceland gathered and demonstrate and hurled eggs and what not yet they weren't arrested nor the police crackdown on them

    -in Malaysia you get arrested and charged for releasing balloons?

    -and funny is.... there is a probability a PIRATE PARTY (yes PIRATE!) could become a force with its main motive is

    Read clearly here :

    1-GRASSROOTS DEMOCRACY

    2-TRANSPARENCY

    Iceland with its Viking-Pirates root can still acknowledged the extreme need to be Democratic & Transparent in running a government......Malaysia?

    Worst, Bugis-Pirate used a MARA platform to get at Tun M and at the same time saying UMNO a defender of melayu-bumiputera-muslim-Islam?

    So, anjing anjing Lanun-Bugis bersama Kepala-Lanun-Bugis....maruah dan harga diri kamu dah jatuh kebawah paras taik kut!

    Tidak ada hujah fly kite, tidak ada hujah fitnah....even your brain has become exactly the substance that comes out from your bumhole, period!

    MLN

    BalasPadam
    Balasan
    1. go fly kite !!

      Padam
    2. putin kata sapa layan panama orang gila

      Padam
    3. My tribute to MLN Esq....

      Si si, pederte, pederte excellento...mucho gracias, Amigo.

      Another Pejuang Kebenaran' who post with substantial facts & evdidences, unlike the one and and only idiot-Kejoral Liberal with his brainless nonsenses.

      Padam
  9. Mmg sialan hippo minang puaka, dhlah memporak perandakan rumahtangga bugis,membodohkan pahlawan bugis memalukan keturunan razak...
    Cepat la mampoos wahai betina! Korang berdua ni menyusahkan rakyat! Hari2 korang berdua kena sumpah

    BalasPadam
  10. penyelamat haram jadah apanya? puak2 penipu geng dedak mamaktungtai nk bohong geng automotif pulak. krn MAHALEEL barua Mahathaik tu lah Proton jatuh teruk krn menternak kroni yg merosakkan kualiti parts Proton.

    Ketika zaman Pak Lah menerusi khazanah dn ketegasan Dato Azlan Hashim menyusun semula fokus Proton yg amatteruk reputasi. Mahaalel si gila main golf dn karaoke itu telah jahanamkan masa depan Proton dgn hasilkan kereta2 yg tk penuhi pasaran seperti Savvy dan Juara. Proton xde produk teras seperti SAGA PERSONA PREVE EXORA spt skrg. Iriz dn Saga, Perdana baru yg akn kkuar tklama lg adalah hasil perubhan yg Khazanah buat dulu dgb melantik DS Syed Zainal sbg CEO. Itulah zaman cukup gemilang Proton sehinggalah Mamak dgn pengaruhnya menjatuhk DS Syed Zainal krn org ini cekap dn mengatasi kepndaian mamak yg membela kroni. DS Syed Zainal mmbuat penarafan gred vendor yg mn vendor brmslh akn ditamatkn kontrak. ini sgt mnyebabkn kroni dn mamaktungtaik marah. Dendam pnjualan Agusta company sakit dn bkn teras Proton pd pengurusan Proton mbyebabkn mamaktuntaik menyingkirkan mereka semasa DRB ambil alih.

    yg bodoh bongok xtau psl cerita Proton blh rujuk Paultan.com. Mahathaik lh perosak sbnr Proton.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul bro .. depa semua kat sini sokong TDM buta tuli jer... taksub .. mmg elok fly kite jer !!

      Padam
    2. Kalau Proton begitu teruk pada zaman Tengku Mahaleel jadi CEO, apa kejadahnya boleh bertahan sampai lebih kurang 20 tahun hingga ke zaman Pak Lah ambil alih?

      Tengok 1MDB, berniaga macam orang mabuk ketum, hutang bertimbun-timbun, tak boleh bayar, pelingkup pula harta negara dilelong kepada negara asing, lepas tu gelak mengekek ramai-ramai sambil tepuk tangan kata rasionalisasi hutang, jenis cara manusia bodoh kalau macam 1MDB ini.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. Bodo mcm baboon la geng2 "fly kite" perot buncit makan dedak nie...tujuan asal proton ditubuhkan tu pon dah cukup mulia utk kita sokong...org melayu buat kereta...siap majalah Gila-Gila gambarkan kereta tu mcm keta lembu gara2 tak yakin melayu boleh buat. Last2 jadi la sebijik kereta yg kita sendiri namakan "saga"...punya la bangga masa tu smpai harga 2nd hand proton bleh appreciate sebab demand yg tinggi...walhal masa tu ada jugak keta2 lain. Ketuak cakap jgn equate willing buyer dgn willing seller dgn proton sebab dlm bisnes org beli value for money. Kalau camtu awal2 tak payah la buat apa pon kt msia nie...kita jual je sawit, getah, timah dan bukak pasaran kita luas2 supaya semua barang2 luar berasaskan bahan mentah kita masuk balik sini. Tak payah ada kilang...tak payah ada apa pon...bagi bahan mentah kt negara luar dan biar diorang jual balik kat kita barang siap yg kita hendak sampai bila2. Ibarat bahan2 masak ada kat dapur tapi upah org suruh masak sebab tak reti masak. Sekali org tu tak masak terus kita kebulur...apa punya mentaliti laa. Kalau nak maju, industri strategik kena la dikuasai oleh kita, semua berkaitan dgn automotif, ICT, electronics dan sebagainya. Pemangkin utk semua tu mesti lah kemahuan yg kuat dlm diri mcm semangat patriotik serba serbi termasuk la menyokong barangan buatan kita sendiri. Sapa2 yg pergi kt saudi nie, made in malaysia punya barang dianggap mcm made in japan punya level. Setakat made in china org tak la pandang. Kalau dollah tak dengki dgn aspirasi Tun M, dah lama proton boleh menguasai domestic market melalui sokongan kerajaan dan rakyat melalui patriotik buyers dan bukan semata2 willing buyer willing seller. Bukan sokong membawa rebah dgn kondem apa saja kekurangan proton tapi sokong dgn "memaksa" proton utk memperbaiki kekurangan tu. Tak tau la kenapa sejak Tun M resign, melayu UMNO nie dah jadi semakin bangsat gara2 dipimpin oleh pemimpin2 bangsat.

      Padam
  11. stail mahadir sikit2 myalhkan org lain..mcm dia je hebat, konon kata syg proton, dia sendiri pon xguna proton..tahit palat apa ni?abu baakr udah2lah tu mjilat.esok klu madir kata tahit dia blh makan, hang pon nk mkn ke?igt sikit madir tu bukanya dewata mksum sgt ke beliau? mcm cibai statment abu bakr ngn admin dulu..p kaji kenpa EON tu di bubarkan?? berpa bnyk komisyen dia telan..buat kereta dah sekian harga, tibai dek EOn dn berapa? kalau dh bodoh jgnlah komen..klu xtahu btanya la abu bakar, ko jgn pikir smua bande ko hebat..dasar pjilat smua nk jilat! jilakeeee..

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang mahadhir hebat..jd apa masalah kau.
      sape pun pun x anggap mahadhir dewata..bangang.kau je
      cakap dgn bukti bro..
      kau..apa wawasan kau?..

      Padam
    2. Tun Dr. Mahathir tubuhkan Proton, buat jambatan pulau pinang, buat putrajaya, buat LRT, Monorel, Putra, komuter, pembangunan pusat-pusat industri di seluruh negara, itu adalah kejayaan Tun Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia.

      Bukannya macam Najib, buat 1MDB, hutang bertimbun-timbun tak boleh bayar, lepas tu pelingkup harta negara untuk bayar hutang 1MDB, joli sana sini dengan anak bini dan kuncu, tak mengaku ada wang RM 2.6 bilion dalam akaun, tapi lepas tu mengaku pula, jenis penipu kaki auta Najib ni.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. kikiki mahadir hebat?? hebat apa??hebat kencing..ni nak habaq wawasan madir 2020.. apa ada??haram xda pa..hampas lagi adala..ni proton pun hampas jugak kikikikiki

      Padam
    4. buat abu bakar,xusahlah hang nak cerita tun buat tu ini, dia pm masa tu, terbang sana sini, blik dia tirula..lgpun zaman negara nak naik, semua dia buatlah..skng smua dah ada, lagi susah nak jaga..hang ni sekolah rendah ka? politik dok sebut bina jalan la, bn bina jambanla..await hang ni??makin ke laut bckp..

      Padam
    5. Tanpa Nama6 April 2016 4:27 PTG, habis tu, nak macam mana lagi? Macam 1MDB, melingkupkan harta negara? Menyamun wang hutang 1MDB? Berbelanja beratus ribu ringgi di kedai fesyen? Berbelanja berjuta ringgit beli barang kemas di Itali? Sewa kereta sampai berpuluh ribu ringgit, macam itu ke?

      Sila beri penjelasan.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    6. Abu bakar ko pasal mdb bukan main kencang ko sembang kat sini.. Kat fb azmi ko cabut lari.. Naper abu bakar??

      Padam
    7. Kejora Liberal 4:25/4:27,

      kamu memang buta sejarah kerana masih budak hingusan & tak berpendikan secukupnya. Tun Mahathirlah yang memartabatkan maruah Melayu Islam dgn pembinaan PWTC yg Gah ditengah2 ibu kota. Tahu tak Ibu Pejabat UMNO sebelum ini berada di kawasan Chow Kit/Lorong Haji Taib tempat sarang maksiat & pelacuran kelas paling bangsat. Sementara Putrajaya & Istana kediaman Rasmi PM yg menakjubkan.. bertaraf World Class, adalah cetusan, ilham & citarasa Tun Mahathir yg berlatarkan seni bina Islam zaman gemilang Islam Andalusia. Selain itu, Lebuhraya Utara Selatan pula benar2 memberi panorama/pemandangan Negara Melayu Islam dgn berlatar kampung2 Melayu, sawah padi, kebun getah, ladang kelapa sawit, kebun sayur, masjid2, surau2 di setiap tempat rehat. Ianya juga mempunyai ciri2 gabungan hubungan harmonis antara manusia dan alam semula jadi. Ini yang membuat pelancung luar negara, termasuk Lee Kuan Yew sendiri terpinga-pinga melihat kehebatan Tun Mahathir ketika beliau buat pertama kalinya melawat Malaysia melalui gerbang selatan untuk kunjungan hormat dgn Tun Mahathir pada akhir tahun 1990an.

      Adakah ini untuk kepentingan peribadi Tun? Nope...definitely not! Ini adalah untuk imej, maruah dan kebangaan negara, khususnya Melayu yang beragama Islam yang sedang dan akan dinikmati sepanjang zaman. Got it, you dude...???

      Nah....apa jasa Tun Dol & Najib yang boleh dibangga & dikenang sepanjang zaman......??????

      Padam
    8. Tanpa Nama6 April 2016 4:27 PTG...kau cakap nak jaga lagi payah drp nak buat? Bodo la ko...baik ko berak, kaut masuk mulut ko balik ler...seboleh2 tanak jugak ngaku Tun M punya jasa

      Padam
  12. yg terbaik dibuang..yg cap ayam diambil..inilah hasilnya.

    BalasPadam
  13. Pak lah..emmmmm
    kita tengok pula petronas nak jadi apa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa nak di harapkan dgn si Tun Dol jika kerjanya asyik zzzzzzzzz.

      Padam
  14. Maaf..saya x pakai kereta Proton
    Sebab saya tahu kualiti Proton lebih jahanam daripada tong sampah...

    - Midin Putrajaya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kejora Liberal @ 2:31 ptg

      Kita semua tahu, anda cukup jaki dgn Tun Mahathir. Kita juga tahu jenama kereta apa kamu pakai asalkan tak ada kaitan dgn Tun.

      Zaman Mahathir, kita ada kenderaan sendiri bentuk kecil tapi menawan...
      a) Kancil
      b) Kenari
      c) Kelisa

      Zaman Pak Lah & Najib pun tak kalah ada lebih kecil....
      .............. KELENTIT.....!!!!!!!!!!

      Kamu pakai Kelentit kan..kan..kan..?????

      Padam
    2. Saya ada sebuah kereta Proton Saga keluaran tahun 1989, masih elok hingga sekarang boleh bawa jalan jauh tanpa masalah, kena pandai jaga keretalah, kalau gunakan kereta seperti malaun, memanglah kereta cepat jahanam, beri kapal terbang pun jahanam juga.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. saya dah pakai Wira .. upgrade Waja.. mmg dukacita byk masuk workshop .. own experience.. kecewa... lepas tu guna Toyota dan Honda puashati harga trade-in pun bagus !! this is a fact bukan fitnah !!

      Padam
    4. Kenapalah nak dibanggakan kepunyaan orang. Honda Jepun tak seberapa kalau nak dibandingkan dgn 'Horndua' bangsa Melayu Islam ciptaan yg Maha Kuasa. Tak perlu trade-in, harga tetap stabil & memuaskan, malah banyak jasa membesarkan anak2 saya.

      Padam
    5. Midin Putrajaya...tu kau punya hal la...beli je keta lain. Aku dah bertukar 4 kali dgn proton...setiap satu mmg ada kekurangan tapi yg aku nampak banyak kelebihan...setiap sen yg aku bayar membolehkan proton memperbaiki kelemahan dulu sampai dpt buat 100% kereta jenama negara termasuk la enjin2 dia sekali. Sorry la...kau melayu sampah yg takde share dlm perjuangan automotif negara nie.

      Padam
  15. Bodohnya putamerdeka..bodoh melampau ni..

    “Langkah itu mengakibatkan terwujudnya rangkaian jualan dengan 400 wakil penjual di Malaysia. Keputusan membinasakan ini telah melemahkan rangkaian jualan yang kukuh dan permulaan siri malapetaka,” tulisnya.


    Kalau nak bodek pun putramerdeka jgn melampau sangat..Proton kalau takat nak jual kat kedai runcit pun ada pampletnya faham tak?

    Bodoh betul la korang ni..Tadi aku pi station minyak pun ada pamplet jual proton..

    Proton bkn masalah nak jual la...bingai betul...Masalah proton msalah teknologi antaranya engine campro...mak aiii aku malas nak ulas la...jgn la bingai sangat...

    putamerdeka ada masa pi mydin kat situ pun ada jual proton..alahai moga jgn lah bodoh sangat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama6 April 2016 2:37 PTG...alahai...isshhh...bodo baboon la ko...apasal la bodoh sgt nie...mak bapak tak sekolah kan ko ke..? Tak beli proton ke...tak sokong ke...tu kau punya hal la...beli je keta lain....sokong je jenama luar yg murah2 skrg nie. Kalau nak kawin jgn pilih melayu sbb hidung semua penyet2...pilih amoi...minah salleh Kazakhstan ke...pon kau punya pasal. Cuma jangan jadi melayu bahalol yg dok kondem usaha2 murni melayu lain yg nak majukan industri automotive negara. Aku sendiri dah bertukar 4 kali dgn proton...setiap satu mmg ada kekurangan tapi yg aku nampak banyak kelebihan...ada jer improvement yg setara kereta luar...setiap sen yg aku bayar membolehkan proton memperbaiki kelemahan dulu sampai dpt buat 100% kereta jenama negara termasuk la enjin2 dia sekali. Tak lama lagi akan ada enjin2 yg melepasi piawaian eropah yg strict giler tu menjalar di jalan2 di sana. Sorry la...kau cuma melayu sampah yg takde share dlm perjuangan automotif negara nie...kuat komplen...cuma tau untung rugi utk diri sendiri. Kalau la ditakdirkan suatu hari nanti proton berjaya sebaris dgn toyota...jgn la perasan duit ko tu ada share pulak

      Padam
  16. Sya pun tk pakai kereta proton/perodua...
    Maaf!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tentu pakai Kelentit kan..kan..kan.. pandai budak nie....!!!

      Padam
    2. go fly kite othman ahmad... moroyan moronic kronik ko nih ;-))

      Padam
    3. Maaf!!! Sapa2 tak pakai proton/perodua....tu lu punya hal laa...tak tanya pon!!!

      Padam
  17. Insyaalah dgn keluarnya mamak tuntaik ni dn dibawah pengurusan baru proton sedikit demu sedikit akan pulih.Zaman Najib semua boleh jadi.Tengoklah kpd negara serantau yg bergelut dgn kegawatan ekonomi tapi Msia masih steady bursa saham semakin meningkat ringgitpun antara matawang berdaya saing dn sudah semestinya kemasukan dana asing yg tinggi.Ini semua menunjukkan Najib dn teamnya merancang dgn betul akan halatuju negara.Insyaalah bagi sedikit masa pada pengurusan baru proton untuk memulihkan keaadaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama6 April 2016 2:55 PTG...ko pegi makan taik najib laa senang. Sedap mulut je hina negarawan....pegi sembah najib sekali. Proton tak perlu sapa2 malah aku rasa kalau jual berebut2 org nak beli. Cuba kau jual 1MDB ciptaan dewa najib ko tu..? Ada org nak beli??? Proton banyak kena aniaya sejak zaman dollah dan skrg najib melalui khazanah yg banyak mempolitikkan hal ehwal proton...sebab tu jadi sakit. Mcm gampang jer ko.

      Padam
  18. Kepada pengkritik Proton dan pemuja 1MDB, cuba bandingkan antara kedua-duanya?

    Berapakah  sumbangan 1MDB kepada kerajaan sejak ia ditubuhkan, meskipun kerajaan menyediakan modal awal sebanyak RM1 juta dan menyerahkan tanah TRX dan Bandar Malaysia dengan harga paling murah kepadanya?

    Apa jadi kepada tanah-tanah itu sekarang?

    Berapa sumbangan cukai dan jumlah pekerja yang telah mendapat nikmat daripada 1MDB?

    Siapa yang kaya kerana Proton dan siapa pula yang mendapat laba daripada 1MDB?

    Jika ada perbandingan lain selain "antara langit dengan bumi", apa agaknya yang sesuai untuk membezakan Proton dengan 1MDB? 

    Kalau ada rakyat Malaysia ingin berbangga kerana 1MDB hanyalah barangkali popularitinya telah "melonjakkan" nama Malaysia dan Najib menjadi semakin "fofular"  di seluruh dunia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semuanya ekoran dari Fulusss..Fuluslah segalanya... Cash is King... King of what....??? RAJA KAPOR........!!!!!!

      Padam
    2. Proton dengan 1MDB jauh sangat bezanya, macam planet utarid dengan planet pluto jarak jauh bezanya.

      Proton menjana ekonomi negara dengan memacu sektor industri, banyak kilang-kilang pembekal komponen kereta wujud, malahan mewujudkan peluang niaga baharu sebagai pengedar kenderaan dikalangan bumiputera, bukan isu sahaja, para mekanik bumiputera pun peroleh peluang niaga sebagai pusat servis Proton.

      Kesimpulannya, Proton menghasilkan beribu peluang niaga sampinang, dan beratus ribu peluang kerja kepada tenaga-tenaga kerja di kalangan belia di negara ini.

      Bukannya macam 1MDB, apa peluang niaga yang mereka berikan kepada orang bumiputera? Tanah di Bandar Malaysia pun jual ke syarikat negara asing. Stesen janakuasa elektrik pun jual kepada negara asing.

      Malahan hutang bertimbun-timbun, jual harta kononnya rasionalisasi hutang, harta lesap lepas tu gelak ramai-ramai kata dah berjaya kurangkan hutang, macam pundek sahajalah.

      Itulah beza 1MDB yang gagal sebab dibuat oleh Perdana Menteri yang gagal seperti Najib, berbanding kejayaan Proton adalah kerana dihasilkan oleh Perdana Menteri yang berjaya dan berwawasan seperti Tun Dr. Mahathir.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. Hari ini dah masuk Rabu
      Hari esok berganti Khamis
      Tak jugak saman malu
      Maruah negara diiris-iris

      Padam
  19. Dimana duit 20 billion hasil penjimatan subsidi petrol,gula,tepung.Masa Tun M memerintah subsidi tak ditarik ,barang dalam kawalan,sejak Najib perintah harga barang naik tak terkawal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seingat saya selama 22 tahun Tun Mahathir memerintah, harga minyak petrolium naik 3 kali saja...itu pun sekeciput 0.03sen hingga 0.10sen seliter. Bila Tun zzzzz & Najib Pembohong ambil alih, berapa kerap harga naik & berapa $ (bukan sen) ganda mencanak naik dalam masa tak sampai 15 tahun saja. Tidakkah itu dianggap penganiayaan pemerintah dua samdol ini terhadap rakyat.....?????

      Padam
    2. Dengar cerita sebelum ni Kerajaan yg beri subsidi bagi setiap liter petrol yg kita beli. Tapi sekarang ni kita pulak yg beri subsidi petrol lepada Kerajaan. Betul ke?

      Padam
  20. Hooi jawa Othman Ahmad kamu ni suka sgt mencarut ye...
    Sebut la barang sendiri...errr batang berlumut kau tu...brengsek!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila jawab sahajalah persoalan yang diutarakan oleh Saudara Othman Ahmad tu, apahal melalut ke lain pula?

      Kalau dah tak tentu arah, lebih baik ke blog sampah MyKMU.net itu sahajalah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. othman..p balik dok dlm gua la..klu xmau mnyk turun naik..adoi budak tadika pun tau

      Padam
    3. MYKU semua dah cerdik pandai, bloq ni ja yg bodoh lagi wakakakakak

      Padam
    4. Tanpa Nama6 April 2016 4:33 PTG, dah tau bodoh, buat apa masuk lagi, pergilah ke MyKMU.net yang kononnya cerdik pandai tapi macam sampah tu.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    5. Selain soalan berpuluh-puluh saya tak terjawab, hujah2 & soalan dari sdra2 seperjuangan A Bakar, QalamQabut, Roslan Othman, Mujahid dll juga dibiarkan tergantung-gantung tak bertali.

      Itulah keperibadian sebenar Kejora Liberal yg berlagak pandai, pengecut, penyamar pelbagai karektor, pukul curi-baling batu sembunyi tangan, kaki temberang, kuat mencarut, tak hormat pada orang tua, tak ada adab/bahasa, kaki tiru/copy paste & putar belit fakta sebenar.

      Padam
    6. Istimewa buat Kejoral Liberal @ 4:23 ptg

      Batang saya tidak berlumut
      Batang saya batang bertempat
      Batang saya jangan disebut
      Bila diduga mengamuk hebat

      Padam
  21. bila nak turunkan najib ni?? cakap semabng kasi bimbang..buat pjilat stim lebih, tp hampas..mmg admin sgaja suruh pjilat mjilat madir sampai bile2 ke..jilakee kikikiki

    BalasPadam
  22. Yang pasti...selepas Tun bersara sebagai Pm,....Pak Lah sangat lemah...datang Najib,ingatkan ok...rupanya hancur.....saya umpamakan Tun sebagai Midas Touch....Najib sebagai Medusa,semua jadi batu......undur Najib.Doakan semoga Proton akan terus mara.Terima kasih tidak terhingga kepada Tun dan juga warga Proton.

    BalasPadam
    Balasan
    1. doakan Tun cepat sedar dari mjilat Dap bro..adoi hahahahaha

      Padam
  23. yg lantik paklah madir jugak, yg hang dok jilat pungkoq dia..p la salahkan dia, bahlol!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tun Dr. Mahathir bukannya tuhan yang boleh tahu hati budi orang secara terperinci.

      Macam isu jambatan bengkok, Pak Lah katanya nak buat jambatan itu dan namakan sebagai Jambatan Indah, akhinya jambatan entah ke mana, lepas tu Blok L dan M blok petroleum di Laut China Selatan pula terlepas ke Brunei.

      Gunakan otak untuk berhujah, kalau tak guna otak untuk berhujah, sila ke blog sampah MyKMU.net, situ boleh jadi balaci, kuli batak yang mendewa-dewakan Najib, sebab hujah tanpa menggunakan otak.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  24. DRB bukan GLC, 56% saham drb-hicom dimiliki etika strategi sdn bhd,pemilik asing 14.7%,EPF 8.1% mengikut laporan 1QFY2016 DRB-HICOM

    BalasPadam
    Balasan
    1. Khazanah Nasional dah banyak jual harta, tapi tak apalah, walaupun DRB Hicom dikuasai oleh Etika Strategi, tetapi milik bumiputera juga, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhari.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  25. Anak Najib, Si Nazifuddin, kata PCJ International Venture Limited ditubuhkan pada tahun 2013 dan ditutup setahun selepas itu dan tiada sebarang transaksi perniagaan oleh syarikat itu.

    Jadi apa kejadahnya wujudkan syarikat itu selama setahun sejak tahun 2013 yang juga tahun di mana USD 681 juta a.k.a. RM 2.6 bilion wang yang kononnya derma dari Arab masuk ke akaun peribadi Najib di AmBank itu?

    Apakah tujuan PCJ International Venture Limited ditubuhkan? Bila tubuhkan syarikat, sudah tentu dah ada perancangan jenis perniagaan dan hala tuju syarikat itu, tetapi pelik, bila PCJ International Venture Limited itu tak ada sebarang transaksi selama setahun dan kemudiannya ditutup.

    Kita musykil apakah jenis perniagaan yang dijalankan oleh PCJ International Venture Limited ini sebenarnya?

    Apakah kewujudan PCJ Venture Limited ini adalah untuk menyonglap wang hutang 1MDB dan dimasukkan ke akaun Najib?

    Saya hanya bertanya, harapnya cybertrooper Najib dapatlah menjawabnya.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Abu Bakar tak payah muskil nanti jatuh fitnah...Diam2 sudah Kalau ada bukti bawa ke blog sini..Kita kan dah lantik kau jadi AG.

      Padam
    2. Saya dah nyatakan bahawa saya bertanya, kau tak faham bahasa ke Tanpa Nama6 April 2016 5:34 PTG, lebih baik kau nasihatkan cybertrooper Najib, Rahman Dahlan, dan Mustapha Mohamed yang memfitnah Tun Dr. Mahathir kononnya Proton tak pernah untung dan menyebabkan kegagalan Proton itu, sedangkan Tun Dr. Mahathir dah senaraikan bahawa Proton mendapat bantuan kerajaan sebanyak RM 14 bilion, tetapi Proton telah memberikan pulangan kepada kerajaan RM 24 bilion, kerajaan dapat untung RM 10 bilion sejak penubuhan Proton pada tahun 1985.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. Syabas Sdra Bakar...teruskan perjuangan. Kita berani kerana benar.

      Padam
    4. Saudara Othman, sebenarnya cybertrooper Najib dah mati kutu tak tau nak pusing lagi dah, tu yang komen tak tentu hala semacam saja tu.

      Jawapan Nazifuddin anak Najib tu kata sepanjang dia jadi pengarah di kedua-dua syarikat itu, tak ada sebarang transaksi yang berlaku, maka apa kejadahnya syarikat itu diwujudkan, dari mana dapat duit untuk jana pendapatan bagi bayar yuran pengarah? Apakah sepanjang Nazifuddin di PCJ International Venture Limited dan Jay Marriot International tu jadi macam hamba sahaja ke, tak ada bayaran sesen pun sebagai yuran pengarah ke?

      Jawapan anak Najib tu pun dah nampak jawapan penipu, macam surat yang kononnya dari Putera Arab, siap tulis dalam surat tu ikut suka hatilah nak gunakan duit tu macam mana dan duit ini bukanlah rasuah, nampak sangat surat rekaan, kalau betul sudah tentu Najib bawa putera Arab tu jadi saksi dan jadikan surat itu sebagai bukti alibi mengenai isu wang yang kononnya derma dari Arab yang ada dalam akaun peribadi Najib itu.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    5. Sebenarnya cybertrooper dedak dtg sini sebab mykmu dah tak laku...lepas tu merapu2 mcm biasa bila tak bleh menjawab soalan2 ilmiah Abu Bakar dan Othman. Apa la trooper2 dedak najib nie....kesian pun ada sebab mcm layan budak2 sekolah laa.

      Padam
  26. Rafizi Ramli telah ditangkap oleh polis, alasan yang diberikan oleh Khalid Abu Bakar yang sekarang ni Ketua Polis Negara adalah ada orang buat laporan polis mengenai Rafizi Ramli menyebarkan maklumat rahsia kerajaan mengenai penyelewengan antara 1MDB dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera.

    Tetapi saya peliklah, satu laporan polis juga telah dibuat terhadap Arul Kanda CEO 1MDB mengenai salah laku di dalam 1MDB, tetapi sampai sekarang pasal apa Arul Kanda tidak ditangkap lagi?

    Laporan polis itu telah dibuat oleh Rafizi Ramli di Balai Polis Dang Wangi pada 30 Mac 2016 jam 3:49 petang, penerima butiran laporan polis itu adalah Konstabel Nor Syahirah binti Muhamad Othman yang merekodkan laporan polis itu dalam dua muka surat.

    Pasal apa jadi double standard begini? Pasal apa bila ada laporan polis terhadap Rafizi Ramli, terus beliau kena tangkap, tapi laporan polis terhadap Arul Kanda CEO 1MDB, dibuat sejak 30 Mac 2016, hari ni dah 6 April 2016, sudah 6 hari berlalu, tiada tangkapan dibuat terhadap Arul Kanda pun, pasal apa?

    Lagi satu, sudah banyak kali Ali Tinju berdemontrasi dan mengeluarkan kata-kata hasutan, tetapi pasal apa dia tidak ditangkap dan tidak ditahan reman seperti dua orang peserta program membantah GST baru-baru ini yang ditangkap dan dilokapkan di Lokap Jinjang?

    Pasal apa Ali Tinju masih bebas berkeliaran dan membuat pelbagai hasutan dan ugutan? Apakah kerana Ali Tinju adalah balaci peliharaan Najib, maka apakah kerana itu dia diberikan keistimewaan oleh Khalid Abu Bakar yang kononnya Ketua Polis Negara itu?

    Sila cybertrooper Najib jelaskan mengenai perkara ini.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau nak bertanya bkn sini...kau nak lantik sapa jadi ketua polis ni?

      Sudahlah ABu Bakar sikap kau tak pernah berubah hanya tahu manipulasi hakikatnya semua kaki fitnah dan racun.

      Kau ingat polis cara dia kerja macam kau la ya..Kalau nak ikut sakit hati kami lagi sakit..Lim Guan eng kes dia dah brapa lama?

      Rafizi kes bafia dah melingkup pun...

      Tapi kami bkn macam engkau..Kami adalah rakyat yg berpegang pada undang2...bkn kaki sibuk..kami serahkan semuanya kpd pihak berwajib ..kalau ada bukti bawa ke pengadilan kalau takda jgn la,,nanti pedajjal namanya.

      Padam
    2. Tanpa Nama6 April 2016 5:54 PTG, rakyat yang berpegang pada unadng-undang konon, tetapi macam mana isu Tan Sri Gani dibuang dari jawatan Peguam Negara sedangkan dia hanya lebih kurang 2 bulan lagi nak pencen, beri alasan untuk buang Tan Sri Gani tu sakit sampai tak boleh buat kerja.

      Tapi lepas tu pasal apa lantik Tan Sri Gani jadi Pengerusi Sarawak Report pula, hari tu kata tak boleh buat kerja, sekarang dah sihat segar bugar ke?

      Rawatan apa yang digunakan rawatan Qu Samun Qu Samun, Barulah Balaci, itu ke?

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. Tanpa Nama6 April 2016 5:54 PTG, pasal apa polis tak tangkap atau paling kurang panggil Arul Kanda ke pejabat polis untuk diambil keterangan, sebabnya laporan polis dah dibuat terhadap Arul Kanda, tapi dia masih lepas bebas, tak ada sebarang tindakan terhadap Arul Kanda, apa ini semua.

      Sila beri penjelasan.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. Pembetulan, bukan Pengerusi Sarawak Report, tetapi Sarawak Hydro.

      Tanpa Nama6 April 2016 5:54 PTG, rakyat yang berpegang pada unadng-undang konon, tetapi macam mana isu Tan Sri Gani dibuang dari jawatan Peguam Negara sedangkan dia hanya lebih kurang 2 bulan lagi nak pencen, beri alasan untuk buang Tan Sri Gani tu sakit sampai tak boleh buat kerja.

      Tapi lepas tu pasal apa lantik Tan Sri Gani jadi Pengerusi Sarawak Hydro pula, hari tu kata tak boleh buat kerja, sekarang dah sihat segar bugar ke?

      Rawatan apa yang digunakan rawatan Qu Samun Qu Samun, Barulah Balaci, itu ke?

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  27. Betullah tu Abu Bakar buka syarikat lepas tu masukkan belion2 lps tu ttup syarikat...habis cerita...hippo tu kan boleh mampoos klau tk menyoping,macam tu juga dgn mama lembu, buat projek lembu, belilah lembu dua tiga ekor...buat syarat lps tu songlap la apa lg...
    Macam ni la cara menteri2 umno merampok...kena ada projek dan syarikat la...
    Lain kali cium lagi tangan perompak2 ni ambik berkat....huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagi satu jawapan Nazifuddin anak Najib tu kata sepanjang dia jadi pengarah di kedua-dua syarikat itu, tak ada sebarang transaksi yang berlaku, maka apa kejadahnya syarikat itu diwujudkan, dari mana dapat duit untuk jana pendapatan bagi bayar yuran pengarah? Apakah sepanjang Nazifuddin di PCJ International Venture Limited dan Jay Marriot International tu jadi macam hamba sahaja ke, tak ada bayaran sesen pun sebagai yuran pengarah ke?

      Jawapan anak Najib tu pun dah nampak jawapan penipu, macam surat yang kononnya dari Putera Arab, siap tulis dalam surat tu ikut suka hatilah nak gunakan duit tu macam mana dan duit ini bukanlah rasuah, nampak sangat surat rekaan, kalau betul sudah tentu Najib bawa putera Arab tu jadi saksi dan jadikan surat itu sebagai bukti alibi mengenai isu wang yang kononnya derma dari Arab yang ada dalam akaun peribadi Najib itu.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Cara kau analisis dah tak kemana abu bakar..Semua nampak cantik tapi penipu,,,Jgn lupa Abu bakar isu 1MDb ketika kau ulas..apa cerita...duit 2.8b apa cerita..semua mengharapkan WSJ...bila WSJ kata hitam kau kata hitam wsj kata putih kau kata putih.


      Bg kawan2 engkau memang la seronok tapi hakikatnya hanya angan2 kau takda bukti pun...Kita duduk di malaysia ada belasan ribu peguam..Kita ada ribuan hakim yg kerja dan berpencen.Kita ada pengajar undang di universiti bknya sedikt...

      Aku nak tanya solan mudah ja ...engkau ni sapa?

      Padam
    3. Tak ada bukti apanya? RM 2.6 biliond dalam akaun peribadi Najib di AmBank itu bukan bukti ke? Malahan bila isu RM 2.6 bilion itu terbongkar, Najib tuduh Tun Dr. Mahathir mendalangi fitnah bersama WSJ dan Sarawak Report, Najib tak mengaku wang sebanyak itu ada dalam akaun peribadinya, malahan tak mengaku ada akaun peribadi di AmBank, tetapi sekarang apa cerita? Najib dah mengaku terima wang sebanyak RM 2.6 bilion itu, kononnya dari Arab, lepas tu mengaku ada akaun di AmBank pula, habis tu yang menuduh Tun Dr. Mahathir mendalangi fitnah bersama WSJ dan Sarawak Report pasal isu RM 2.6 bilion ni pasal apa?

      Kau tu yang syok makan dedak, Najib tabur ke kiri kanan, menonong kau ke kiri kanan berkerumun bersama pecacai Najib yang lain mengutip dedak, dasar murahan, beginilah jadinya, low class, maruah boleh dijual beli.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. Sebab itu aku cakap kau kaki fitnah..Baca la ulasan Bank negara..kau ingat bank negara tak tahu ke duit 2.6B?

      Baca kenapa malaysia tiada undang2 derma pilihanraya...ingat ya belum ada lagi,Najib yg minta ada dan sekarang dalam proses perlaksanaan.

      Abu Bakar macam aku kata tadi semua isu 2.6B terjawab melalui undang2 bkn sembang kedai kopi.

      isu 2.6B yg siasat bknnya dinturtle tapi SPRM..Bank Negara..PDRM dan AG.

      Masalah engkau jenis baca ke tak? orang yg pandai faham isu ni..kerana itulah bg mereka yg mempunyai ilmu undang2 tahu dan fahami prosesnya.

      Kita ni rakyat biasa ja ABu Bakar.Kita perlu memberi kuasa kpd pihak berwajib.Zaman Tun M memang banyak cakap tetapi ini zaman Najib.Semua permasalahan diberi kpd pihak auyhoriti. Malaysia adalah negeri yg ada undang2 dan sistem.Bknya undang2 rimba.

      Masalah engkau tidak menerima hakikat itu nasib engkau la...cuma aku bersyukur akhirnya semua tergamam bila kerajaan saudi sendiri support najib,

      Jgn buat bodoh ya lihat bagaimana sambutan kerajaan saudi kpd najib..Kalau najib klepet engkau ingat Saudi tak maki hamun...

      Padam
    5. Tanpa Nama6 April 2016 6:15 PTG, pasal apa Najib tak buat penjelasan? Pasal apa sampai perlu pecat Tan Sri Muhyiddin, Datuk Seri Shafie, Datuk Seri Mukhriz dari jawatan kabinet dan jawatan menteri besar?

      Malahan pasal apa Najib tak saman WSJ lagi pasal isu RM 2.6 bilion itu?

      Pasal apa Najib tak mengaku pada mulanya yang RM 2.6 bilion itu ada dalam akaun peribadinya di AmBank? Pasal apa Najib tak mengaku pada mulanya yang dia ada akaun di AmBank yang hanya dibuka bebarapa bulan sahaja itu?

      Jadi tak payahlah kau melalut panjang lebar sangat, kerana apa yang saya nyatakan itu pun kau tak dapat nak jawab.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  28. Macam jamal samseng ikar bakar, ugut nk bakar papan iklan anwar pasal apa polis tak tangkap?
    Malah kpn siap suruh turunkan papan iklan tu lagi,..awat kerja awak jg papan iklan ke jaga keselamatan negara
    Apa nak jadi dgn negara ni, hampeehhh!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni la perosak negara sikit2 nak salahkan polis. Baca secara keseluruhan. Polis tahu la apa dia buat..Kalau nak ikut tangkap Abu bakar itu masu penjara..Semua dia nak ulas macam la dia hebat sangat..Hari itu siap hina raja johor lagi...Sudahlah korang bernasib baik duduk di malysia kalau Russia dan china dah jadi ikan bakar jual kat restoran Jamal .

      Padam
    2. Tanpa Nama6 April 2016 6:02 PTG, apa lagi ni, memang betul pun, pihak berkuasa bersikap pilih kasih dalam menjalankan undang-undang, kalau orang biasa yang tak ada kaitan dengan Najib, laju sahaja polis tangkap, tapi kalau melibatkan balaci peliharaan Najib atau Najib sendiri, tak ada tindakan yang dibuat.

      Dalam isu Raja Johor tu, saya bukannya menghina, itu adalah yang ditulis dalam hansard parlimen yang bertarikh 19 Januari 1993. Itu adalah untuk untuk membuktikan bahawa Tun Dr. Mahathir bukannya menyalahgunakan kuasa bila mengurangkan imuniti raja-raja, kerana sebelum itu raja-raja bebas buat itu dan ini, pukul orang, buat kekerasan kepada orang lain, bunuh orang pun dapat lepas bebas, sebab dia raja, rasa besar diri sangat dengan darjat duniawi, tapi bila solat raja pun sujud ke lantai menyembah Allah juga, itu yang golongan raja-raja ni lupa yang kepala mereka pun sujud ke lantai bila solat.

      Saya bukannya nak menghina raja, tetapi raja-raja patut ingat balik perjanjian antara Demang Lebar Daun datuk nenek rakyat dengan Sang Sapurba datuk nenek golongan raja-raja itu, tugas raja adalah untuk melindungi rakyat, bukannya untuk buat zalim terhadap rakyat.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. Malaysia ada sistem Raja ...Isu Raja agak sensitif. Raja2 dimalaysia bkn malaikat.

      Kau tak faham isu jaga negara. Bagi engkau semua perlu liberal dan bebas bercakap.Ada benda yg boleh dibincang ada benda serahkan kpd kepinpinan UMNo.

      Selama ni UMNO tak buat kerja ke? Selama ni kita hidup merempat ke? Apa yg saya ingin sampaikan mudah ja tak semua isu boleh diperdebatkan lebih2 lagi isu sensitif..Macam saya katakan tadi la engkau beruntung ABu Bakar tingal di malasyia kalau di thailand engkau dah dipenjara. Negara kafir lagi bagus jaga rajanya dari nehara kita.



      Banyak kebaikan Raja memberi dari merosakkan knapa takn ak dikedepankan?

      Ingat ya Abu Bakar kami adalah UMNO..kerja utama kami jaga Raja..jadi minta maaf ya.

      Padam
    4. Tanpa Nama6 April 2016 6:20 PTG, saya pun bukannya menyuruh semua raja-raja ditangkap dan dipenjarakan, saya hanya menerangkan mengenai isu Perlembagaan pada tahun 1993 adalah bertujuan untuk memberikan keadilan kepada semua pihak, kalau baca hansard parlimen bertarikh 19 Januari 1993 itu, satu persatu diterangkan, termasuklah isu Tengku Wong di Pahang pun ada, namanya Wong Chek Chu, tinggal di Sri Jaya, tetapi kerana berkuasanya dia disebabkan berkawan dengan Sultan Pahang, maka dia bertindak sesuka hatinya, pegawai hutan pun dia boleh pertikai jika tindakan diambil terhadap syarikatnya yang membalak di luar kawasan yang dibenarkan.

      Sila tengok hansard parlimen itulah, tak payah nak pertikaikan saya.

      Saya bukannya menentang raja atau sultan di mana-mana negeri dalam Malaysia, tetapi undang-undang perlu dikuatkuasakan kepada semua pihak termasuklah terhadap raja-raja itu sendiri.

      Malahan kerana kamu adalah UMNO, maka kerja utama kamu adalah jaga raja, jadi rakyat siapa nak jaga? Macam mana dengan rakyat yang dianayai seperti timbalan kadi yang dipukul mukanya dengan papan doa hanya kerana silap sebut nama raja sahaja, macam mana dengan kedi golf yang dipukul hingga mati dengan batang golf hinggakan abang si mati itu mengamuk di Kuala Lumpur, macam mana dengan orang awam yang ditahan sesuka hati dan dipukul sewenang-wenangnya oleh raja dan kerabatnya? Itu kamu nak pertahankan sangatlah, tapi rakyat yang terainaya itu, siapa nak pertahankan?

      Sudah-sudahlah bersikap bodoh, gunakan akal, dalam Islam samada raja atau rakyat, tarafnya di sisi Allah adalah sama, malahan kalau berlaku perkara jenayah samada raja atau rakyat perlu dihukum dengan sama, kerana di zaman Rasulullah dahulu pernah ada seorang datang kepada Rasulullah minta diringankan hukuman kepada seorang wanita disebabkan keturunannya yang berpengaruh dan berdarjat, tetapi jawapan Rasulullah adalah jika anak kesayangan baginda iaitu Fatimah mencuri pun, maka baginda akan potong tangan Fatimah.

      Lihatlah sendiri.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  29. untuk cukupkam 100 ulasan

    soalan mudah.

    PAn Borneo lebuhraya bernilai 16B dari sarawak ke sabah adalah merupakan projek?

    a) Tun Mahathir cuma bila buat tol najib marah maka najib takeover jadi takda tol.
    b) konsortium rosmah and the gang.
    d) Ahmad Maslan enterprise
    e) 2MDBdan 3MDB

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah berapa persen lebuhraya tu dibuat? Baru canang saja, itu pun dah melompat girang juak-juak Najib membangga diri kononnya Najib buat lebuhraya sedangkan entah lebuhraya tu siap bila gamaknya pun tak tahulah.

      Dah jadi macam puak PAS pula juak-juak Najib ni, macam PAS, kononnya nak buat lebuhraya tanpa tol dari Kuala Krai ke Kota Bharu, kutip derma sana sini, dapat berjuta-juta, tapi tengoklah, dah sampai tiga kali buat acara pecah tanah, dua kali oleh Nik Aziz (Allahyarham), dan sekali oleh Ahmad Yaakob, tapi sampai sekarang hanya balak sahaja yang dikaut, lebuh raya tak nampak muka, kontraktor pun daripada Baldah Thoiyyibah dan digantikan dengan Kelkon Sdn. Bhd. lebuh raya apa pun tak ada.

      Itulah jangan syok sangat, sebab orang yang suka kelentong ni cakap sahaja besar itu dan ini, tapi buatnya tidak, kalau buat pun terbengkalai di tepi jalan macam 1MDB, habis lingkup harta negara, hutang 1MDB tak selesai-selesai juga, wang hutang 1MDB yang berpuluh bilion tu banyak yang lesap tak diketahui ke mana.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Abu bakar projek dah berjalan yg penting peruntukan mengikut jadual..maknaya apa bkn projek pecah tanah tapi duitnya takda...
      Zaman Najib bg aku bagus janji ditepati ada duit baru laksana projek..PAS semasa zaman Tun M antara isu yg dibawa UMNO buat projek pecah tanah ja projeknya tak berjalan2..Tapi hakikatnya berjalan cuma masa yg terlewat.

      Padam
    3. Tanpa Nama6 April 2016 6:24 PTG, blah la, peruntukkan mengikut jadual konon, kita tengoklah nanti, tentu beri alasan bodoh menyalahkan Tun Dr. Mahathir bila mereka ada masalah nak buat Pan Borneo itu.

      Najib cakap sajalah tak ada tol, nanti nak selenggara lebuhraya tu nak gunakan apa? Nak tonyoh muka Adenan Satem di lebuhraya yang berlubang ke?

      Kerajaan adakan tol adalah untuk mengurangkan kos belanja kerajaan dalam menyelenggarakan tol, itu pun zaman Tun Dr. Mahathir, konsesi tol dikuasai oleh GLC seperti PLUS, PNB, IJM dan lain-lain lagi. Hasil kutipan tol masuk ke kantung kerajaan juga, kerajaan gunakan wang itu untuk pembangunan kepada rakyat.

      Tapi puak Najib menipu kata Tun Dr. Mahathir berikan konsesi tol kepada kroni, PNB dan PLUS tu kroni Tun Dr. Mahathir ke? Itu adalah syarikat milik kerajaan.

      Betapa bengapnya juak Najib sampaikan GLC dengan kroni pun tak reti nak beza.

      Bersikap jujurlah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  30. Caya lah saudara abu bakar :)

    BalasPadam
  31. Ok lah Abu abu bakar..aku yakin engkau ikhlas dalam perjuanga tetapi lihat balik apa yg kau tulis dan apa yg kau perjuangkan..Ingat Abu Bakar UMNO bkn parti sehari tetapi semenjak sebelum merdeka lagi..UMNO ada undang2nya...UMNO sudah ada sistem pemilihanya..Kalau kau nak faham UMNO kaji baik2 apa itu UMNO.Jgn cuba nak ubah UMNO cara engkau bknnya baik pun..

    Najib selama ni aku lihat banyak bekerja utk rakyat..terbaru MARA..baca la MARA apa yg ditransformasikan..Malah jgn lupa pan borneo projek diberi kpd rakyat sarawak..Projek2 di bandar malaysia untuk buumiputera sudah diagih2kan...Zaman Najib tiada lagi istilah kroni.

    Abu Bakar ingat ya BRIM adalah perjuangan utk rakyat marhaen.
    Rumah Prima adalah utk rakyat marhaen. Alhamdulillah dibawah Najib orang2 melayu dapat tinggal dibandar dgn harga rumah yg murah.Hari ni esok jual sudah ada untung berlipat kali ganda.Najib bkn bg rumah sahaja tetapi duit dalam bentuk asset tanah yg bernilai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. BRIM perjuangan rakyat marhaen konon, BRIM itu sebenarnya menghina rakyat, Najib menjadikan rakyat seperti pengemis, kerana nak beri BRIM rakyat dipaksa bayar GST, bayaran GST oleh rakyat jauh lebih tinggi dari BRIM yang ditabur oleh Najib itu.

      Lagi satu satu MARA buat transformasi apa zaman Najib ni? Transformasi mengurangkan pembiayaan terhadap pelajar-pelajar, aku ingat lagi aku di UiTM dulu, makan minum pelajar dibiayai oleh kerajaan sepenuhnya kerana kerajaan di zaman Tun Dr. Mahathir itu melihat pelajar di UiTM itu dari kalangan orang yang kurang berkemampuan. Sekarang ni mana ada makanan percuma lagi dah untuk para pelajar.

      Lepas tu biasiswa untuk pelajar pun dikurangkan, itu transformasilah sangat, transformasi melingkup namanya tu, tapi manusia macam Tanpa Nama6 April 2016 6:35 PTG ni sokonglah sangat.

      Lagi satu, tak payahlah nak membohong, orang Melayu ramai ke bandar di zaman Tun Dr. Mahathir, masa itu indutri rancak di negara ini, ramai belia Melayu dapat pekerjaan di kilang-kilang, daripada operator hinggalah ke pengurus kilang, tapi sekarang ni apa dah jadi kilang banyak ditutup, malahan menteri zaman Najib Shaberi Cheek kata kepada penduduk di bandar terutama yang berpendapatan rendah, kalau tak mau bayar tol sila balik kampung.

      Kau nilailah sendiri.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Bagi aku Mohd Najib memang pemimpin yg baik dan bagus. Banyak sumbangannya kepada bangsa dan negara. Banyak perubahan kearah kebaikan dalam sistem pentadbiran negara. Kalau dia memerintah 22 tahun, memang ada peluang menyamai ataupun melebihi kegemilangan TDM. Dan aku tak pernah nafi semua tu.

      Tetapi malangnya dia dah terjerat dgn tuduhan2 penyelewengan. Aku tak pasti dia bersalah atau tidak, tapi hari demi hari aku semakin yakin dia bersalah. Maklumat demi maklumat yg didedahkan satu demi satu ada kebenarannya. Mohd Najib akhirnya mengaku dia ada terima 2.6b. Nazir Razak mengaku terima 27juta utk diedarkan kepada pemimpin UMNO semasa PRU13 dulu. Aku tak pasti dalam 2 contoh di atas jadi kesalahan undang2 Malaysia atau tidak, tapi apa kejadah Perdana Menteri Malaysia dok main duit sebanyak tu. Kalau duit tu dari harta pesaka bapak dia takpe jugak.

      Kita harus ingat Najib Razak ni Perdana Menteri Malaysia, bukan bisnesman, bukan kaki tikam ekor. Sebagai Perdana Menteri dia kenalah tulus dan telus dalam segala tindakannya. Tak boleh main sorok2. Duit 2.6b tu bukannya sikit. Kalaupun derma ikhlas yg halal dari Tok Arab, dimintak rahsiakan, tapi bila dah meletop, kenalah explain supaya rakyat tak tuduh yg bukan2.

      Sebagai Presiden UMNO, Mohd Najib ada jentera parti. Ada Timbalan, Setiausaha dan Bendahari, ada MT. Tak bolehlah suka2 nak suruh adik distribute. Maka timbullah rasa curiga, tuduhan dan fitnah. Lainlah kalau dia anggap UMNO tu 'Untuk Mohd Najib Only'. Barulah boleh diarah ahli jangan bertanya soal, tunduk dan angguk saja, seolah2 ahli itu dah jadi hamba abdi pulak.

      Bagi aku Tun Mahathir pun tak perfect sangat. Banyak yg dia buat untuk negara dan banyak jugak dia buat untuk diri dia. Tapi bukan saja ahli UMNO, malah rakyat jelata bangga dgnnya. Satu dunia puji dan sanjung dia. Namun sebaliknya yg berlaku pada Mohd Najib. Nama Malaysia yg dulunya harum semerbak sekarang ni diketawakan dan dicurigai. Nak mengaku sebagai rakyat Malaysia di luar negara pun malu akibat dari tuduhan yg semakin bertapok2 atas kepala Perdana Menteri kita.

      Aku sedih sebab Mohd Najib dan segala bala tenteranya lebih berminat menyerang dan memburukkan Tun Mahathir. Sebagai Perdana Menteri yg berakhlak, dia sepatutnya beri penerangan atas segala tuduhan2 itu. Buktikan semuanya fitnah. Kalau berjaya buktikan dia dipihak yg benar, bermakna Tun M berada dipihak yg salah, sebagai pemfitnah. Pengaruh dan sokongan kepada Tun M pasti akan surut. Tak perlu utk Mohd Najib mengumpul sokongan dari NGO itu dan ini utk dimaklumkan kepada orang ramai sedangkan saranan utk buat referendum dulu pun awal2 lagi ditolaknya.

      Sebagai Perdana Menteri, Mohd Najib harus sentiasa berakhlak mulia, sentiasa jujur dan ikhlas, sentiasa prihatin dgn kehendak rakyat. Jangan biarkan rakyat berantakan sesama sendiri. Selain mahu terus terima BR1M, rakyat juga mahu tahu cerita yg sebenar. RM600ribu dibelanja utk beri penerangan pasal isu 1MDB dan 2.6b tapi sia2. Jangan bagi alasan rakyat tak mau percaya atau ‘tiang gol sentiasa diubah’ atau biarkan pihak yg menuduh yg buktikan. Rakyat tak mau percaya kerana tak nampak kejujuran utk cerita dgn tulus, dgn lurus. Ada saja yg nak dibelit, yg nak disorok seolah2 ada banyak lagi yg ingin dirahsiakan. ‘Tiang gol sentiasa berubah’ kerana timbul butir2 skandal baru. Itulah akibatnya bila biarkan pihak yg menuduh kemukakan bukti. Sebenarnya tak perlu masuk ke mahkamah utk kemukakan bukti yg Mohd Najib difitnah, tak perlu bertangguh2, tak perlu tunggu hingga maruah diri dan negara tercemar teruk hingga sukar dibaiki baru mahu membela diri. Tak ada sehabuk faedah pun bertangguh2 (kecuali menunggu peluang yg terbaik utk meloloskan diri).

      Cukup malang bila rakyat jelata tak dapat terima penjelasan dari pihak Perdana Menteri, dari Kerajaan yg memerintah. Adakah salah rakyat utk gagal faham atau salah Kerajaan kerana gagal beri penjelasan? Fikir2kan lah...

      Padam
    3. Pada awalnya Najib memang perwatakan baik dan mudah didekati dan ramah mesra. Dia bertukar karektor setelah mengahwini janda 2x bernama Rosmah Mansor.

      Saya sudah dididik jangan berbohong dan mengaku jika kita berbuat salah. Isu duit derma & 1 mdb, kenapa dia mesti berdolak dalik, bercakap bohong & berahsia sehingga orang no. 2 ketika itupun tidak tahu. Bank Negara hanya dimaklumkan pengaliran duit masuk tapi untuk tujuan apa dan cara mentadbirnya tidak dimaklumkan. Setelah berbelit-belit dan berbagai-bagai kenyataan dikeluarkan oleh Najib dan macai-macainya, nak cover pun dah tak ter'cover'. Heran, kalau boleh kutip RM2.6 Billion melalui derma buat apa menyusahkan rakyat dengan GST?

      Lagi satu, kenapa Najib & Rosmah menunjuk-nunjuk sikap boros & kemewahan seperti shopping sakan, belanja kahwin juta2 untuk anak mereka mengalahkan putri raja, menggunakan jet kerajaan untuk urusan peribadi. Lagi satu hal, macam mana pulak dalam akaun Rosmah ada juta2 sedangkan dia suri rumah sepenuhmasa yg mengharapkan gaji suami sebagai PM sebanyak RM23,000 sahaja. Anak Rosmah pulak mana dia cekau duit ratusan US$juta bikin filem hollywood dan mampu beli apartment2 mewah di Beverly Hills & New York....????

      Padam
  32. 1.Umno bukan milik najib.,pemilihan dah lama dibekukan, hari ini mara dah tak bermaya, anak2 nak pinjam biasiswa tak dapat, projek PRIMA bukan diagihkan kepada kaum bumiputra, sebaliknya diberi kepada kaum cina, begitu juga 1mdb, brim umpama menyuruh rakyat jadi malas, tapi berikan lah kepada yang benar2 membekukan, kalau takde GST, tak perlu br1m. Rumah PRIMA pula harga beratus ratus ribu, Najib ingat pendapatan rakyat seorang 10 ribu kot? Ditambah beban dengan spekulasi harga dimain oleh pemaju, pemaju pula majority kaum cina, takder sape yang nak beli Rumah PRIMA tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko jgn fitnah .. ramai yg beli... dan dah tentu bukan ko ;-))

      Padam
    2. Perumpamaan Brim dgn GST macam skrip Nujum Pak Belalang bila Ajis & Sudin berbagi hasil rompakan.

      "Satu untuk engkau..dua untuk aku; 3 untuk engkau.. 4 untuk aku; Brim keciput untuk engkau..bilion2 untuk aku.."

      Skim Rumah Prima pulak...rakyat biasa hanya Mampu Nampak tapi Tak Mampu Beli.

      Padam
  33. Knp tiba tiba babitkan PAS ni plak....td ceritanya proton, jgn bg org sokong kenyataan kau jd xsokong plak.... ( wlpn aku tahu mungkin kau xperlukn sokongan)....tp fokus la pd isu...

    BalasPadam
  34. Pemakan Pemakan Dedak Najib Penyamun tak segan segan membodohkan diri dgn komen komrn syok sendiri.. demi DEDAK cai turutkan jua..

    BalasPadam
  35. Memang UMNO bukan milik Najib tapi Najib Presiden UMNO
    Lainlah ketom peliwat negara, PgayR parti anak beranak dan harta Ketom shj. Muka tak malu anak pinak jadikan bapak kotor mereka sbg bahan untuk menipu penyokong yg bodoh2 tu.

    DAPig juga bukan milik LKS sial tokong Lim..tp apa mereka buat dgn DAPig? ada pemilihan yg kira undi pun tak betul..tipu dr atas sampai bawah.

    PAS? parti kunun milik 'ularmak'? tapi setioap malam pagi petang ajaq pencacai maki hamun caci maki benci sesama Islam lebih benci dr Yahudi.. lepas tu hukum hakam diubah ikut sedap hati.. doa pada tokong Lim penang dlm khutbah nah skrg padan muka.. melukut di tepi jamban

    So mmg betul sikit2 kata2 macai lembu atas.. tp disebabkan Najib jd Presiden UMNO maka dia jd PM. Dia jadi PM berbeza jika KEtom peliwat jadi Pii Emm (ingt pembohongan maha kering 16 Sepetember) sbb Ketom dia pikir kepala hotak dia sja.. ada dia pikir pasal rakyat?

    Apa dia tlg rakyat selama dia bergiat dlm politik Pakatan Haram? Ke hulu ke hilir usung pencacai utk jatuhkan Kerajaan UMNO BN (skrg di sambung oleh TunMamakGila). At teh end org2 yg taksub jilat Ketom di Permatang Pauh dapat apa? Nk bina masjid pun jenuh cari duit mereta. Kata hebat sgt Pii Emm anugerah tohan ni boleh kasi duit billion2 pd rakyat??

    Tanpa PM mcm Najib kau harap duit akan sampai ke rakyat ke kalau nk bnding dgn kegelojohan Pakatan Haprak bina legasi kekayaan masing2?

    Najib dhh sedia kaya keluarga dia mmg berharta.. dia tk kemaruk nak makan duit. Zaman jd MB Pahang dulu kekayaan Pahang mcm2 ada. Sebatang pokok balak boleh shj bawak dia tuduhan rasuah. Tapi mana dia??

    BR1M, PR1MA, UTC, RTC, Kedai2 siri 1 Malaysia yg macam2 jenis. Kenaikan 2x kakitangan awam, pelaras gaji, memanjukan FELDA kpd bentuk entiti korporat global sbg FGV, memperkasakan MARA sehingga mempunya aset besar luar negara, kemudia masuk ke bidang pernigaan seperti MARA Digital. Sime Darby mula menumpukan semula kepada perniagaan terasnya terutama dlam minyak sawit dan perladangan. Keringanan beban rakyat di zaman Najib cukup banyak tp bila syaitan menghasut supaya tutup mata maka puak 2pembohong ni tanpa segan silu bohong dgn Tuhan sekali atas nikmat yg dapat.


    Duit MARA JPA semua tidak ditarik balik tapi diubah cara perlaksanaan tiu pun utk penghantaran ke luar negara. Buat apa nk habiskan billion2 lepas tu budak2 ni tak balik kerja kat Malaysia pun. Sebab itu dasar baru diperkenalkan untuk pastikan pelajar yang betul2 berminat untuk menyumbang pada negara akan dapat biasiswa. Kalau balik jd lahanat macm Lapiji Lembu tu apa bagusnya untuk negara??

    BalasPadam
  36. Bila ulas pasal isu PROTON mula nampak pencacai mamaktuntaik ni sekadar jd penjilat tahik atas jalan.

    Org2 yg berada dlm dunia automotif cukup tahu kenapa Khazazah buat keputusan amat tepat menyingkirkan ex CEO BARUA MamaktunTaik merangkap pembela penyangak dlm vendor Proton- Mahaleel kaki golf, karaoke dan penghabis duit Proton dengan aktivit2 boros!!

    Org yang paling berjasa menyelamatkan Proton ialah Pengerusi (sementara) dari Khazanah Nasional- Dato Azlan Hashim. Dia lah org yang menyelamatkan maruah Proton ketikan Proton rugi beberapa billion selepas Mahaleel jahanamkan. Ketikan itu Pak Lah baru sepenggal masuk jd PM. Pak Lah beri green light untuk Khazanah lakukan RASIONALISASI Proton.

    Termasuklah PENJUALAN AGUSTA MV, company iadaman anak MamakTunTaik utntuk diambil alih kelak. MV AGUSTA sendiri menanggung beban hutang tak kurang EURO200 million. PROTON dgn kewangan nazak kemudia atas kepala ada beban AGUSTA.. apakah bijak sgt MamakTunTaik nak paksa Khazanah tanggung segala TAHIK itu dgn guna duit Kerajaan.

    Kemudian meroyan lah nanti penyokong macai Ketom pulak. MamakTaik senyum ja Pak Lah yg akan kena tibai nanti. Keduanya Khazanah dengan segera menamatkan cabang pengedaran EON. Satu entiti 'penyangak' yang ambil untung atas angin dan menyediakan service lepas jualan yang cukup teruk!!

    EON sebagai pengedaran membela kroni2 penyangak dan dari situlah harga kereta Proton di mark up tanpa belas kasihan dengan akesosi2 hampeh buat untung macam Ah Long!

    Proton sudah ada Proton Edar, sebagai anak syarikat kenapa perlu ada EON yg selama ini pun GAGAL dalam peranannya??

    Ketiga, penyusunan semula produk teras PROTON- iaitu membatalkan angan2 GILA si Mahaleel Barua Mahataik tu membawa Proton ke arah 'kereta sport'.

    Cuba lihat bagaimana saat kejatuhkan teruk Proton, kereta Savvy di jual. Dengan rupa yang amat huduh kunun sproty lah sangat rim kaler putih ikut kepala hotak Mahaleel ngok tu. Lepas tu bantai guna Engine Renault. Engine yg tidak sesuai dengan padanan gearbox transmission serta amat mahal spare partnya.

    Zaman Mahaleen Proton LANGSUNG takpernah buat recall wpun bermacam2 kerosakan gila pada kereta yang hany abaru beberap jam keluar dr show room. Termasuk WAJA yag failed fuelpump disebabkan vendor penyangak geng Mahaleel jadi raja dalam Proton.

    Jurutera2 berpengalama dalam Proton berkerja dalam cengkaman kebodohan dan ketamakan dua ekor penyamun ini Mahaleel & Mahathir!!

    Kita yang mengikut insdutri automotif negara amat ingat isu2 yang melanda Proton.

    Bila keluar statement jilat lendir busuk dan pembohong si Armin pemakan dedak ini maka seronoklah geng cacai2 bongok bodoh mcm Putra Bongok ni lapor dengan bangganya.

    Seolah2 ini buka ruang untuk bongkar peneyelewengan Mahaleel dan Mahathaik dua ekor ini semasa Proton terlungkup dulu.

    AKu banyak lagi cerita pasal Proton ini. dan apa peranan sebenar Pengerusi 'penyangak' dalam Proton sehingga Proton dicengkap dari dalam dan tak boleh keluar dari 'sumpahan' lama.

    Raka strategik bukan satu keperluan jika Proton boleh berdaya saind tanpa gangguan MamakTunTaik. Tp disebabkan kerajaan tak larat nak suntik berbillion2 lagi dgn model perniagaan yang sama, maka alternatifnya cuba cari rakan kongsi strategik untuk menyelamatkan Proton dari ditutup atau terus menghisab duit negara.

    Tp macai2 bongok macm otaman, abu dedak tahik tu otak karat dan mana tau pasal automotive. dibayar jd pencacai makan dedak.. paymeny masuk je teruslah kuar mcm anjing2... payment tak masuk.. duduk diam2 dlm sarang.. mcm telor kena kerat buang dlm sungai.. dasar muka2 pengkhianat.. bukan berjuang utk kebenaran tp utk syaitan2 bertopeng manusia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sudahlah lu! Jangan nak busukkan nama orang. Tulis panjang panjang, ko ingat orang nak baca?

      Aku cakap logik satu perkara...siapa pengasas proton? Bodoh sangat ke orang yg mengasaskan nak hancurkan proton?
      Lps ni ko akan ckp pengasas twin tower nak robohkan twin tower juga???

      Ko ingat bila dah burukkan tun boleh selamatkan penyamun?? Mimpilah!

      Padam
    2. Aku baca la..dulu aku ada terbaca mahalel ni buat gila...Savvy hancur la..EON plak untung atas angin tu betul..antara kereta yg bungkus tiara...sepatutnya murah tapi EON pasang aksesori bangang last2 tiara pun bungkus..


      Apa2 hal aku harap proton bangkit semula.Aku tahu korang anggap Tun M terbaik tetapi klau dah gagal tetap gagal.

      Padam
    3. ex-proton, teruma kasih.

      Aku pun ada baca hal Mahaleel ni dan setuju dgn pandangan kamu.

      Padam
    4. Biasalah dalam bisness ada turun naik. Ada strategi yg jadi dan tak menjadi. Contoh, hari tu aku borak dgn engineer produa. Dia kata dia sendiri tak pakai produa sebab takde safety pintu, dalam kosong. Dia kata proton lebih safe.

      Padam
    5. Lakonan Kejora Liberal dari jam 9:51 bertukar menjadi ex proton pd jam 10:09, kemudian menjelma semula 10:48 cuba nak mengelirukan orang konon dia tidak keseorangan. Saya dah cukup masak permainan dia hampir 2 tahun di blog parpukari & pisau net. Walau apapun samaran dia, bau bangkai busuknya tetap menyengit.. gaya bahasanya, terutama mengeja nama saya sebagai 'Otaman' menunjukkan....itulah Kejora Liberal Tanpa Nama dan Tidak Diketahui Asal Usulnya.

      Walau bagaimanapun, sebahgian dari ulasannya ada kebenaran & boleh diterima pakai, terutama perihal service after sales (termasuk recall) Proton dan penyangak2 yg ambil untung atas angin. Tapi menuduh saya memakan dedak, saya tak terima sama sekali. Dengan nama Allah, saya besumpah tak akan selamat hidup saya di dunia & akhirat sekiran saya menerima upah walau satu sen pun, kecuali mencari kebenaran demi Agama, Bangsa & Tanah Air.

      For your info, I have behind me 5 years association with a Japanese Giant metal stamping/precision machine maker which supply such machines to Toyota, Honda, Mitsubishi, Subaru, Tata Group, Ford, Bavaria Motor Works, etc. Significantly, I was its Company Quality Management Representative dealing with ISO certification. Put this in your head before dubbing me as cheap skate. You are dealing with a wrong person.

      Mana jawapan kamu bagi soalan2 saya yg masih tergantung-gantung.

      Padam
    6. ex Proton6 April 2016 10:09 PTG...berjela2 tapi sampah jer...gi rendam kepala kau dlm air taik najib dulu.

      Padam
    7. 'Tapi menuduh saya memakan dedak, saya tak terima sama sekali. Dengan nama Allah, saya besumpah tak akan selamat hidup saya di dunia & akhirat sekiran saya menerima upah walau satu sen pun, kecuali mencari kebenaran demi Agama, Bangsa & Tanah Air.'

      Othman, ni pulak reply aku di entry 'Minat-siasat' di sebelah...

      'Bagi diri aku sama ada Mohd Najib turun atau Mahathir naik, tak lebih dan tak kurang pun makan minum aku. Komen aku free, tak dapat bayar sekupang pun. Dok komen dari 2012 lagi, tenggelam timbul ikut suka aku.

      So tak payahlah nak tuduh aku jadi pecacai sesapa, tuduh aku munafik, tuduh nak jahanamkan ummah semata2 pandangan aku tak sehaluan dgn hang. Tak pasai2 hari ni hang dapat dosa free. Itu FITNAH YANG SAHIH yang hang buat, yang hang tuduh aku.'

      Harini baru depa tau siapa kita... Amek kau!!!

      Padam
    8. ooo tang hngpa fitnah tu dosa.. tng hgpa fitnah org lain dosa pi ke mana? ini yg Tuhan kata org yg perasan dia baguih dan mulia dr dosa brbnding org lain. org ini yg akan masuk neraka
      aku br dgr dlm radio Ikim.fm. tuduh org yg sehaluan dgn Najib sbg makan dedak. fitnah Najib curi itu ini. jd klu nk hindari fitnah jgn mulakan fitnah.

      Allah Maha Megetahui keimanan hamba2NYA.

      Padam
  37. Peminat Proton20107 April 2016 1:25 PG

    JANGAN JADIKAN PROTON MANGSA POLITIK!

    Proton sepatutnya mengambil semula DS Syed Zainal. Jasanya amat banyak dan orang Proton sendiri tahu. Tapi kerana dendam dna politik Tun M beliau 'meletak jawatan'. Kita faham dan tahu kenapa.

    Line up model2 bagus yang cukup berjaya sebenarnya seperti dibawha pemulihan DS Syed Zainal untuk menyelamatkan kos operasi Proton dengan memulihkan model berikut :

    SAGA BLM/ FLX -> ubahsuai platform Savvy
    Persona -> ubahsuai platform GEN-2

    Enjin : CAMPRO asal bermasalah, low power @high end torque, minyak mentekedarah, bising, high emission.

    CAMPRO IAFM -> diubahsuai untuk tingkatkan prestasi vs fuel consumption

    CAMPRO IAMFM ++ -> RnD Proton up lagi performance IAFM asal

    CAMPRO CPS -> satu langkah drastik CEO DS Zainal mahukan enjing berkuasa. Torque dan output power ditingkatkan dengan reka semula intake engine CAMPRO

    CAMPRO CFE/ TURBO -> inilah kejayaan tertinggi zaman DS Syed Zainal/ Khazanah menghasilkan enjing yang cukup berkuasa. Enjing CAMPRO CFRE diubahsuai lagi dengan mengecilkan size bore-stroke enjin.

    Sampai sekarang CFE TURBO Proton menghasilkan tenaga 'luarbiasa' untuk memacu sebuah MPV besar dari body Toyota WISH. tetapi seperti memandu kereta sedan.

    Berapa lama semua ini berlaku? Hebatnya DS Syed Zainal, dia sebagai CEO yang memulihkan Proton hanya dalam masa 6 tahun dengan restu Pengerusi Proton (bukan Tun M).

    Seorang CEO yang ada background Islamik, yang berlatar belakangkan kejuruteraan dan pernah berada sebagai org tertinggi di Honda dan Perodua Malaysia.

    Bila CEO ikhlas buat kerja, segala tenaga dan kepakaran Proton di gembling dengan hebat. Satu keajaiban sebenarnya kejayaan Proton tetapi disebabkan masalah persepsi dan legasi kroni yang kuat menyelubungi Proton, dendam rakyat Malaysia pada Proton begitu ketara dan panjang.

    Kenapa Proton masih gagal di pasaran eksport?

    Pertama sekali kerana gergasi2 automotif dunia memang sudah bagus dr cost per economi scale. mereka dpt jual dgn juta2 unit jadi kos pengeluaran utk next model akan jatuh rendah.

    Seperti kereta Toyota, Vios sebagai contoh, evolusi model VIOS sebenarnya 'menipu' dan mencekik darah pembeli sebenarnya. Kerana harga tak sepadan dengan spesifikasi yang ditawarkan. Bukan kerana duit eksais atau cukai tambahan lain selepan DAN diperkanalkan tetapi itulah cara Jepun 'mengajar' kebodohan rakyat Malaysia.

    Tetapi Proton sejak 2004 cukup berani sebenarnya menambahbaik setiap model keluarannya dengan tawaran spesifikasi yang tinggi walaupun tahu untung tidak seberapa. Proton juga mula mengadakan recall besar2an pada sebarang kecacatan rekabentuk atau parts bermula zaman CEO Khazanah dulu.

    Pada ketika Proton telah kenalkan gearbox transmission CVT pada model bawahan seperti SAGA, Toyota VIOS dan Honda City masih lagi mengekalkan gearbox zaman perang jepun. teknologi dunia ke3 yang diberikan kepada rakyat Malaysia.

    BalasPadam
  38. Peminat Proton20107 April 2016 1:43 PG

    ketika Proton MPV Exora CPS diperkenalkan, Proton hasilkan MPV yg cukup sesuai dengan rakyat Malaysia, luas, aircond power, convertible seats boleh berniaga di pasar malam, boleh muat peti ais 2 pintu etc.

    Tapi kerana persepsi rakyat bencikan Proton, ia tidak lah selaris Avanza 'katak lompat' sebab ada 'bau' Jepun punya pasal.
    Proton tak putus asa, diperkenalkan pula CAMPRO CFE-TURBO dgn gerabox di tune semula dgn CVT supaya kali ini Exora boleh lawan 'lari' dengan Honda Civic di highway, body besar aircond macam peti ais.. pakej lengkap.. tetapi sekali lagi dendam rakyat malaysia masih 'keras' model2 seperti Livina, Avanza, Wish Recond tetap jadi pujaan rakyat negara ini..tersenyumlah Jepun dengan kebodohan sebahagian rakyat.

    Proton Exora satu2nya Produk Proton yang paling berjaya, paling minima masalah, kuasa pecutan yang luar biasa berbanding saiz enjin dan body.

    Proton Iriz adalah dari inspirasi 2009 Proton Emas yang diilhamkan team RnD Proton semasa Khazanah-CEO DS Syed Zainal.

    Ia antara moodel yang sekarang semakin laris adalah hasil dari perahan tenaga tempatan semasa DS Syed Zainal mahukan KLIM 2010 Proton menunjukkan pelan produk masa depannya (Proton Tuah, Lekir, Emas etc).

    Iriz adalah compact Car tapi bukan macam kancil taugeh yang kalau terlanggar apa2 macam tin kosong di lambung.. Iriz dibekalkan dengan pelbagai ciri keselamatan dan body bertaraf NCAP 5 star. Tapi seperti biasa rakyat tetap suka bau 'import'

    Tetapi sejak DRB mengambil alih Proton, hala tuju Proton yang dirancang Khazanah dan CEO DS Syed Zainal telah 'dilencongkan' sedikit sebanyak. Seperti Proton Suprima. Itu satu model yang merugikan dan tidak laris. Iriz yang diperkenalkan tidak seperti yang dirancang awal. Banyak yang di 'modified' kunun nak untung lebih oleh DRB dan nasihat Tun M sendiri.

    keduanya Proton tersekat dalam pasaran kecil dalam negara kerana masalah ENJIN!
    ENJIN Campro yang dibina zaman Mahaleel dengan kos amat besar tapi tidak forecast dr segi keperluan masa kini, iaitu EMISSION (pelepasan asap yang ketat) oleh nagara maju seperti Europe, Australia, UK dan US.

    Proton telah terlambat, dalam memulihkan masalah model bermasalah ditnggalkan Mahaleel, CEO dan Khazanah berhempas pulas mahu kembalikan Proton ke landasan asal.

    BalasPadam
  39. Peminat Proton20107 April 2016 1:47 PG

    Tun M dilantik semula sebagai Pengerusi ketika Proton telah pulih ke landasan asal selepas Khazanah ambil alih.Iaitu semasa Najib naik jadi PM.

    HASIL KEJAYAAN KHAZANAH yang disembunyikan pro-Tun seperti kenyataan artikel ini. Tanpa rombakan pada 2004 oleh Khazanah dan keputusan kritikal lagi berani Dato Mohamed Azlan Hashim dijangkakan Proton akan tutup/bankrap tau terpaksa dijual kepada syarikat asing kerana rugi teruk dan jualan tahunannya menguncup mendadak dan semasa D.Mahaleel menjadi CEO beliau langsung tidak fokus kepada produk teras Proton dan unjuran produk pelbagai bila satu2 model ditolak pasaran.

    Statement menteri2 berkaitan juga kadangkala menunjukkan kebodohan tentang masalah Proton. Rakan kongsi strategik tidak perlu dan tidak menjamin kejayaan, ia hanya stau cubaan test and error. Proton telah 'berkahwin' dengan Mitsubishi selama hampir 20 tahun. tapi apa Proton dapat? hampir zero technology. Proton bernasib baik kerana Tan Sri Yahya Ahmad segera mengambil peluang membeli LOTUS( yang terbunuh secara misteri, helikoper rterhempas dalam perjalanan ke Pekan, Pahang- AL FATIHAH). LOTUS car UK telah menjadik penyelamat teknologi kepada Proton.

    Oleh itu Menteri yang agak tidak cerdik itu sebenarnya tidak faham masalah Proton. Proton perlukan dana RnD untuk membina enjin baru yang melepasi EURO 6. Tun M gagal manjadi sistem penyampai yang baik kepada Kerajaan dan Najib kerana sibuk dengan urusan nak jatuhkan Najib. Sorry lah mmg Najib takkan layan.

    Diharapkan selepas ini Proton dapat hasilkan enjin baru (dijangka 2017) tanpa sekatan kewangan. Ini lah hayat Proton sebenarnya yang Menteri bodoh tersebut bagi statemeng memalukan. Mereka takpakai kereta Proton, tak pernah masuk ke lantai kilang tanpa diiringi TV3, untuk faham masalah Proton. Tun M hanyalah sebahagian dari masalah dalaman Proton. Khazanah bukan punca Masalah sebaliknya sebahagian dari 'RAWATAN' untuk memperkasakan Proton. DRB pula hanya hidup segan mati tak mahu dalam menguruskan Proton. Menteri mesti cerdik barulah masalah dapat diberikan perhatian.

    Wallahualam


    -nukilan ikhlas dari peminat Proton KLIM2010

    BalasPadam
  40. Tahniah putra..sampai 154 thread reply...mykemut nak 1p pn susah..syok sendiri...

    BalasPadam
  41. Komen panjang lebar peminat proton tu...satu je nak Tanya,

    Hasil jualan kereta proton diantara zaman pentadbiran Tun berbanding kombinasi pentadbiran pak lah Dan Najib,

    Mana lebih tinggi?

    Mudahkan?

    Jual kereta atau apa produk sekalipun mesti ada keuntungan baru boleh perniagaan berjaya.

    Chai, nak Tanya lagi sekali, pentadbiran siapa yang membawa keuntungan kepada proton?

    Tak payah cerita tentang kualiti kereta (walaupun diperlukan, Dan perlukan masa untuk tambah baik), kerana Mercedes Benz, BMW,Toyota Dan Honda pun ada masalah.

    Zaman Tun proton buat untung?

    Zaman pak lah proton buat untung?

    Zaman Najib proton buat untung?

    Untung bermakna menjana pendapatan untuk rakyat Dan negara.

    Oh ya sebelum terlupa,

    1mdb banyak sangat Bantu rakyat.

    Timakasih Najib.

    BalasPadam