Jumaat, 8 April 2016

Kalau Bangang...Belajar La..!


Masih ada masa untuk memperbaiki kelemahan diri..! Kalau pun nak jadi pengampu...perlu ada ilmu..! kalau nak jadi penjilat...pun perlu ilmu..! Jangan ampu jilat tak tentu hala..! Hina sangat orang tengok..!

Layan...

Saya rasa saya berhutang penjelasan untuk anda semua tentang mengapa saya meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Proton.
Saya tidak disingkirkan oleh pengurusan Proton atau pemiliknya. Saya menentukan (keputusan ini) bersendirian, demi Proton saya harus meninggalkan. Lantarannya saya tiada dendam terhadap Proton ataupun saya mahukannya gagal selepas saya pergi.
Ini kerana nampaknya Proton akan berhadapan kesusahan dengan Kerajaan, dan untuk sebab yang tidak diketahui, jualan kereta-kereta Proton telah jatuh menjunam.
Saya tahu saya persona non grata dengan Kerajaan. Saya tidak mahu untuk menjadi punca ketidakupayaan Proton pulih disebabkan oleh kehadiran saya.
Saya sebenarnya mahu melihat Proton pulih dan melakukan dengan baik.
Jadi, tolonglah, pemilik-pemilik Proton dan pembeli, jangan kerana saya tidak lagi pengerusi, anda tidak menyokong Proton. Tolonglah teruskan menyokong Proton. 
Proton mempunyai banyak idea terbaik untuk memperkenalkan model baharu dengan kualiti yang bagus. Bulan ini, Perdana baharu bakal dilancarkan. Tahun ini juga, Persona dan Saga baharu akan dilancarkan. 
Proton tidak boleh mengharapkan apa jua bantuan daripada Kerajaan. 
Hanya pemilik dan penggemar Proton sahaja yang boleh membantu Proton. Jadi, tolonglah membantu Proton, pengeluar kereta nasional anda. 
1. Saya tidak lagi Pengerusi Proton. Bagaimanapun saya rasa keperluan untuk menyatakan fakta.
2. Pertama, Proton kini menjadi milik persendian selepas ia dibeli pada harga RM5.50 sesaham (harga asalnya RM2.95 tetapi bidaan menjadikan harganya tinggi), sebahagian besarnya dari Khazanah dan beberapa pemegang saham lain. Khazanah sepatutnya memegang saham untuk Bumiputra tetapi sekarang mewakili Kerajaan. Proton bukan GLC (Government Linked Company/Syarikat Berkaitan Kerajaan).
3. Dasar Kerajaan dahulunya, adalah untuk menggalakkan (penggunaan) kandungan tempatan. Semua kereta yang diperbuat atau dipasang di Malaysia berhak mendapat rebat bagi duti eksais berdasarkan peratusan kandungan tempatan yang digunakan. Kebanyakan kereta-kereta asing yang dipasang di Malaysia mempunyai 30-40% kandungan tempatan. Proton mempunyai hampir 90% kandungan tempatan. Lantaran itu, rebat untuk Proton adalah lebih tinggi. Ia bukan satu keistimewaan untuk Proton sahaja. Semua kereta tempatan dan asing menikmati keistimewaan ini. Kandungan tempatan meningkatkan kos mengeluarkan kereta. Ini adalah kerana elaun pemotongan oleh syarikat asing selalunya lebih rendah dari kos komponen tempatan.
4. Kerajaan mendakwa telah menyediakan bantuan, pelbagai bentuk bantuan serta pencukaian kira-kira RM13.9 bilion dalam keseluruhannya.
5. Kebanyakannya terdiri daripada cukai tetap. Rekod Proton adalah seperti berikut:
(1) RM1,320 juta sebagai cukai insentif kepada Proton yang juga layak diperoleh bagi kereta bukan-nasional.
(2) RM773.8 juta bagi Geran G&D, geran khas, pakej rangsangan, yang layak diperoleh bagi semua pengeluar automotif.
(3) RM12,532.6 juta untuk insentif tempahan, juga layak diperoleh semua pemain industri automotif.
Jumlah sumbangan Kerajaan dari 1985 – hingga ke tarikh berjumlah RM14,631.4 juta. 

Perincian (1), (2) and (3) dilampirkan.
Jumlah sumbangan Proton kepada Kerajaan sejak 1985 keseluruhan berjumlah RM24,905 juta.
Ini terdiri daripada:
(i) Duti eksais dari 1985 ke atas – RM11,785 juta
(ii) Cukai jualan dari 1985 ke atas – RM9,470 juta
(iii) Cukai korporat dari 1985 ke atas – RM1,410 juta
(iv) Duti import dari 1985 hingga 2008 – RM1,403 juta
(v) GST dari 1 April 2015 – RM28 juta

Jumlah keseluruhan: RM24,095 juta
Ternyata, Proton telah membayar lebih kepada Kerajaan berbanding yang diberikan oleh Kerajaan kepada Proton. 
Suntikan modal oleh Kerajaan dalam dua buah dana berjumlah RM400 juta. Ini telah dibayar sepenuhnya. Di mana, Proton telah dibiayai sepenuhnya bagi kilang Tanjung Malim berjumlah RM1.8 bilion dari akaun-akaun syarikat, tapi yang mengejutkan sebenarnya dana dalaman Proton memiliki sejumlah RM4 bilion. 
6. Sebagai tambahan, Proton telah membuka peluang pekerjaan kepada 12,000 pekerja secara langsung dalam satu masa, dan lebih 250,000 secara tidak langsung. Proton juga telah mengurangkan pengaliran dana mungkin berjumlah lebih daripada RM100 bilion. 
7. Para vendor turut mendapat peluang pekerjaan dan ini mengurangkan pengaliran bagi dana. 
8. Kita boleh melupakan pembangunan keupayaan kejuruteraan sebagai dasar kita sekarang iaitu mahu menggalakkan import. 
9. Secara kebetulan, semua negara yang mengeksport kereta ke Malaysia melaksanakan tarif dan sekatan bukan-tarif, mengakibatkan pengecualian pengimportan Proton ke dalam negara mereka. Ini berbeza dengan dasar kita yang membenarkan kereta-kereta asing masuk Malaysia tanpa sekatan atau had minimum.
10. Ia seharusnya dinyatakan bahawa Proton perlu bersaing dalam pasaran domestiknya sendiri terhadap jenama asing seperti Toyota (10 juta unit kereta setahun), pembuat-pembuat kereta Korea Selatan (lima juta buah kereta setahun), pembuat-pembuat kereta Jerman (enam juta buah kereta setahun) dan lain-lain.
11. Syarikat ini masih mampu biarpun (mungkin) kehilangan kereta mereka di Malaysia dan mendapatkannya semula di pasaran lain. Selain skala ekonomi, Proton tidak memasuki pasaran asing kecuali di negara-negara miskin dengan Jumlah Keseluruhan Industri rendah.
12. Hari ini Kerajaan sudah tidak ada harga diri dalam menghasilkan produk buatan nasional. Import lebih murah dan terdapat lebih ramai pengguna daripada pengeluar. Dalam sebuah demokrasi, jumlah diambil kira. Jadi menyenangkan dengan lebih banyak adalah lebih penting daripada keupayaan negara untuk membangunkannya.
Tapi..kalau memang memilih nak jadi bangsat..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

181 ulasan:

  1. Pelik nii...mohd najib selaku menteri kewangan boleh lepas..lagi pelik taktau mcm mana boleh ada $$$ dlm akaun sendiri..jadi penasihat 1mdb lagi...ProOO00ootTt

    BalasPadam
    Balasan
    1. entah la ted manoff. yang cakap pm tak terlibat tu dr tan seng giaw dari dap. agaknya dr tan seng giaw dah kena beli kot...kah kah kah. makin berceleret taik kt ponggong hang.

      Padam
    2. laporan PAC telah membuktikan bahawa Arul, Najib dan semua gerombolannya yang lain adalah PENIPU BESAR sebab dari awal dulu mereka mengatakan 1mbd ok sahaja. Padahal laporan PAC menunjukkan sebaliknya.


      Walaupun dengan hati yg amat berat terpaksa bersetuju dgn laporan PAC PM Najib tidak secara langsung (not directly) terlibat dgn kesalahan2 yang dilakukan oleh 1MDB.

      Akan tetapi...... Menteri Kewangan harus dipertanggung-jawabkan kerana 1MDB adalah di bawah naugan & kuasa Kementerian Kewangan.

      Shahrol bukan mungkin bukan Kambing Hitam tapi KAMBING BANDUT dalam kes ini.

      Persoalan besar....macam mana Kambing Bandut yang tak cekap & tak amanah ini diberi kepercayaan & kuasa oleh Najib, bukan saja di 1MDB tapi juga.....

      PEMANDU’s Director of Oil, Gas & Energy and Financial Services’ National Key Economic Areas (NKEA),

      He too handle the Government’s Role in Business Strategic Reform Initiative (SRI).

      He is also the President and Chief Executive Officer of Malaysia Petroleum Resources Corporation (MPRC).

      How come..how come..how come..????
      Thus, the game is NOT over yet, pal.

      Padam
  2. Satu perkara yang Tun M terlepas pandang (atau sengaja) ia itu mensyaratkan pegawai kerajaan yang membuat pinjamam kenderaan (dp kerajaan) membeli kerata Proton.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 7.31 tengok gaji le....takkan kerja kerani nak beli bmw?

      Padam
    2. Alhamdullillah ada proton dpt juga pakai kereta baru kalau tidak kereta terpakai jelah....kalau hidup sebelum proton ada Jgn banyak ckp....

      Padam
    3. Bodoh punya statement negara lain pun takde Proton yang dijadikan alat perkakas kroni mamaktun.

      Sapura Kenchana company penyangak anak mamaktun juga sedang bersiap sedia untuk mengambil alih pegangan saham dalam Proton dr DRB jika kerajaan berikan suntikan 'RnD' 1.5billion. amboi2 tak kenyang2 lagi ke menyamun 22 tahun lepas.

      Proton tk salah tapi yang salah si penyangak tua ini merosakkan entiti Proton

      Padam
    4. Yg jelas.... Tun M ialah Pengerusi dl.... dan dieranya proton menghadapi 1001 mcm masalah. Xkan tiada ahli LP yang boleh menyuarakan ide tetapi sindorm buta, pekak, dan bisu menguasai pengurusan proton di Zaman Tun M.... diktator di mana-mana je beliau cuba memimpin....hehehhe

      Padam
    5. itulah dia tun m dn bila dia ckp psl najib..dia dibygi dirinya sndiri.. kasihan Tuhan tnjuk kt dunia lg

      Padam
    6. masalah apa yg hang cakap...tu nampak proton bg kerajaan lebihan lagi 10biliion..apa 1mdb bg kerajaan sampai pemakan dedak duk pertahan 1mdb..sekarang kalau proton bermasalah sekalipun apa yang kerajaan nak peduli..bukan syatikatbkerjaan pun..yg 1mdb rugi sampai berbiliion snyapnbuat bodoh

      Padam
  3. Jangan gelabah Tun, Proton belum lagi disiasat, hanya baru desakan untuk disiasat saja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak ada siapa menghalang, malah Tun bukan setakat cabar malah pelawa siapa saja mendakwa & mengheret beliau ke mahkamah pengadilan (tapi bukan setakat polis & AG). Najib ada berani? Apa lagi kamu....tentu sekali tidak kerana nak mengenalkan diri sebenar pun takut kecut....!!

      Padam
    2. pendakwaan si tua penyangak tu xperlu dijemput. xpyh nk berlakon baik klau betul dia tk salah kenapa lari letak jwtn di saat2 laporan PAC psl imdb kluar? pengecut tuding jari sana sini 30 thn dia jhnamkn Proton lps nk cari lg scape goat utk tutup tahik yg dia tinggalkn?

      yg pntng skrg tuntaik BOHONG yg amatberat kunun 1mdb hilang 42 billion (smlm dia ubh kata 50billion plak). lepas tu BOHONG lg kunu duit tu Najib curi. mmg jht sgguh2 tunmamak!

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    4. Dakwa dulu Najib duit masuk dr semua sudut... Jgn buat taktau dr mana datangnya....

      Padam
    5. Itu bukan lari macam kamu atau Najib, tapi sikap tegas & berprinsip Tun yg tidak heran dan gila jawatan. Dia tak pergi mana. masih dan bersedia dihadapkan ke mahkamah jika ada yang ada telur untuk mendakwanya, tapi bukan gertak2 keling hanya setakat panggil soal siasat polis saja.
      Ada FAHAM...............!!!!!!!!!!!!!!!!

      Padam
    6. puihhhh sikap tegas?
      Kenapa skrg baru nak 'tegas'?
      letak jawatan pengerusi Proton secara tergesa2. setelah dapat hidu laporan PAC atas IMDB tu mendedahkan dia si penipu dan akan memperlihatkan dia sebagai Pengerusi Proton lah yg GAGAL???

      Bongok woii sudah2lah pusing sampai belit kepada kau otaman munapik oi

      kau ni mmg syirik asyik sembah tuntaik tu siang malm krn dedak expired haram yg kau telan tu!

      Padam
    7. Tu hari cakap nak siasat tun, hari ini nak siasat proton? Lu ada masalah mental ke chai?

      Lu juga suruh abu bakar jawab azmi fb, ajak abu bakar bertumbuk, maki hamun jangan cakap la, dan terbaru lu suruh abu bakar tolak dan bangkang tun?

      Lu ada mental problem ke?

      Padam
    8. Kenapa mempamerkan kebodohan anda disini, oleh kerana anda tanpa nama, maka kebodohan anda akan disama taraf dengan bos anda. Anda dipihak pemerintah yang memerlukan penyokong untuk mengundi kerajaan bagi kelangsungan kuasa. Bukan sekadar melepas rasa amarah dan dendam anda pada satu pihak yang lain. Banyak yang perlu anda perbaiki dan pelajari bagi menarik minat khalayak.
      kebijaksaan penjual yang menentukan jumlah jualan dan bukannya pada jenama barangan.

      Padam
    9. pakatun meroyaannn.... prooooottttt...

      Padam
  4. 7.37 daripada 22 thn tun jadi pm, anak2 tun sehinggalah terbaru proton...apa hasil siasatan? Rakyat jumpa salah laku, salah tadbir najib je...

    BalasPadam
  5. Putramerdeka habaq kat Tun jawab apa yg disampaikan oleh Satuk Salleh said keruak proton apahal nak kena tutup lubang 2 billion?

    Faham tak putamerdeka?
    jgn la bodoh memanjang ...Maksudnya camni 1MDB hutang 50 b asset 53 B maknanaya ada untung tak?

    Kalau tak faham camni..53-50 jawapanya brapa? negerif 3 atau positif 3...Kalau negetif maknanya rugi la..faham la ya..

    Proton datuk salleh kata rugi psal tu kerajaan kna tutup lubang 2 b.

    Ok ya jgn nak kornar baring ya...

    Aku gembira bila baca kenyataan tun M bila ditanya 42 b lesap dia jawab 50 b..bodoh gak Tun M ni ya...Apa2 hal pertahankan tun M ya...jadi lembu la korang selama-klamanya...

    2.6B plak habaq kat Tun M arab gila dah terlepas lani dah jadi blogger protun...

    Soalan mudah siapakah arab gila yg jadi blogger?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana aset 53 billion tu? Sape yg korner baring? Mana aset 53 billion? Dalam bentuk hartanah trx? Di p.pinang? Atau lu cerita aset milik rakyat?

      Citer skit chai? Aset 53 billion tu?

      Padam
    2. anon 8.05 Geng Gila Takterawat.

      mamaktun kantoi seteruk2nya. adjust balik fitnahnya dr 42billion jd 53 billion plk...kah..kah Proton tu hrta anak madeyy ker?? kasi auditlaa mna nklarii

      Padam
    3. 8.15 kalau dah hilang tak kira lah 42 , 53 billion ke, mana pergi wang rakyat? Apa tujuan wang 1mdb tu? Apa faedah rakyat dapat?

      Padam
    4. Aku suka mamat atas ni bila dia tanya mana asset 53 billion...wow nampak cam cerdik tapi punyaaaaaa boooooodooooooh.

      kalau kau ingat aku nak jawab sorry la aku lebih suka kau bodoh macam lembu ada faham.

      Padam
    5. anon bongok pencacai mamaktuntaik dh pac ckp duit tu xhilang ko nk putar ke mna lg sikit2 duit rakyat...?

      Geng Mamak Gila Takterawat...kah.kahh

      Padam
    6. 8.20 mana aset 53 billion tu chai? Citer skit la, lrt? mrt?petronas?atau harta warisan keluarga najib?

      Padam
    7. 53 billiom wsj dah sapu la pastu bgi anak beranak...ha ha ha teruskan jadi lembu ya..mesti percaya pada Tun M...

      Ada masa minta la putamerdeka keluarkan artikel mana pi 53 Billion...ha ha syok plak aku ari ni...

      Kepada sahabat isu 1MDB dah lama maaf ya...semua dah terjawab ...belajar cari sendiri..

      sebenarnya isu ni masa mula2 Tun M fitnah ramai yg hormati Tun M.Jadi semua diam demi hormati Tun M.....ini lah kesilapan geng2 pro Najib terlampau hormat Tun M tak bertempat....tapi takpa la semua ni jadikan pengalaman dan panduan..akan datang tak kira sapa la..hemtam UMNO ja sapu kasi bersih.


      Kpd sahabat nasihat saya mudah ja...beli la akhbar utusan dan Bharian..hari ni ja cukup baca apa yg ditulis...lepastu tak nak beli takpa la..belajar jgn jadi jumud...jgn asyik baca berita pembangkang ja...ok ya sahabat beli paper hari .

      Padam
    8. 826 cita sikit kat mana duit tu sekarang?... Bayar je lah hutang...ni tak jual semua harta negara nak bayar hutang...

      Padam
    9. chai tuntaik geng gila takterawat xboleh nak cover dh. fitnah bertahun iye2 je mcm mereka tahu sgt semua pasal imdb.

      bukti datu habuk xde..hanyat si penyamun muflis tu buat onar report merata tempat pasal najib. last2 satu pun tk menjadik.

      WSJ pun surrender cover balik report duit 2.6billion tu mmg DERMA.. mmg sial lah puak2 tuntaik ni tk habis2 buat fitnah!

      Padam
    10. 8.46 sape yang tak boleh cover dah? 1mdb tu milik keluarga najib ke? Duit pinjaman beri pada 1mdb, bayar balik hutang 1mdb tu keluarga najib bayar balik ke?

      Tak tau citer ke chai, najib cakap 1mdb pinjam bank? Bukan pakai duit rakyat?

      Padam
    11. 8.46 kalau buat onar, balas dan terang balik, apa masalahnya? Beri rakyat faham.

      Padam
    12. 8.46 kalau wsj cover balik, dari manakah sumber derma tu? Putera arab beri? Adakah purera arab ini juga terlibat dengan skandal 1mdb? Bukan? Tak betul? Citer lebih lanjut?

      Padam
    13. malaslah nak jadi pecacai tun. sentiasa rasa diri dia tu macam suci bersih tak pernah buat salah. semua kesalahan, kelemahan hempok atas orang lain. dah berpuluh tahun jadi penasihat proton, bukan nak kata untung, setiap tahun minta kerajaan 'payung'. nasihat apa yang tun beri pada proton? kalau rasa pihak pengurusan tak pernah dengar nasihat tun selaku 'penasihat' sebaiknya awal2 lagi tun resign. bukan bila kemelut 1mdb dah tak laku, bila tun dah kena keluar dari petronas baru buat statement macam2. tun jadi penasihat proton bukan baru bulan lepas beb, dah berpuluh tahun. patutnya tun boleh menunjukkan kebanggaan bahawa proton sangat berjaya, tidak perlukan lagi suntikan daripada kerajaan untuk hidup dan berdikari. ni bila nampak proton lemah, letak kesalahan kepada pihak lain sampai lupa bahawa beliau sendiri adalah penasihat proton yang dibayar! letih la nak faham kerenah orang tua ni. aku akan lebih menyanjungi tun jika lebih awal resign dari proton jika beliau sudah tidak boleh mengawal pengurusan proton yang tak dengar nasihat, bukan tiba2 keluarkan banyak fakta merapu untuk menyucikan diri dari kelemahan proton. untuk rekod, aku adalah pembeli tegar kereta proton sejak model asal saga. bagi aku bukan salah proton. proton ok, tapi mulut orang yang cuba lari dari kesilapan sendiri.

      Padam
    14. 99:51....apa lagi samanlah dia ke mahkamah. Jgn nak merengek macam budak kecil ngompol mitak tukar lampin. Takut ke,,??

      Padam
    15. anon 7.59pg..memang le 53 tolak 50 nampak positif..tu atas kertas je..cuba tanya najib dah brp billion duit kerajaan digunakan untuk tolong bayar hutang 1MDB..duit ada mana? Ni beli aset, dengan harga yang terlalu tinggi dari harga pasaran. jual aset pula, bukan utk dapat untung. sekadar untuk bayar hutang. dulu Malaysia terkenal didunia sbb pemimpin yang berani bercakap..sekarang malaysia terkenal sebab PM banyak duit dalam akaun sendiri, shopping berjuta2..ikut korang le geng pemakan dedak..selagi PM x tukar, jangan harap undi aku, bini aku, adik beradik aku, mak ayah aku..

      Padam
    16. macai tertipu dgn aset 53b huhuhu sadisnye... loqman dan rafizi dah berdebat pasal ni... ko g cri kt you yube..

      Padam
    17. sian tgk dedak najib....dok maki xdak fakta....hahahah...tsj da kuar artikel baru pasal aabar bvi yang trima 3.5 bil dr 1MDB tahun 2012 bukan anak syarikat IPIC tu..pastu depa transfer lak sebahagian ke sykt Tanore Invst milik JHO LOW member kencing najib tu...tahun 2013 lak tanore pindah 681usd ke akuan ambank najib...

      tolong jawab dedak oiii...xpun suh najib saman wsj...hari ni kan hari selasa...hahahah

      Padam
  6. tau dk knapa blog haram jadah putra merdeka laknatullah ni gelabah cover cerita 'SEDIH' ala pariah psl PROTON? Sbb klu PAC masuk Proton mampuihleh Mamaktuntaik mna nak lariii..

    itu pun muka tk malu nk ugut krjn lagi 1.5billion kunun2 rnd.

    jadi dln kegelabahan Mamaktuntaik skrg kantoi pasal imdb, cepat2 dia naikkan angka dr 42 billion kpd 50 billion pulak spy nmpk imdb ni rugi . skrg aset - hutang imdb still untung 2.0billion.mmg gilaa

    Geng Mamak Gila Takterawat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dipersilakan PAC siasat proton, tu hari cakap nak siasat perwaja, ytl bermacam bagai, chai juga proton takder kualiti tapi tiap2 tahun untung zaman tun, billion2 cukai beri pada kerajaan.

      Citer tentang ytl, kenapa najib sambung kontrak stesen janakuasa paka terengganu kepada ytl?

      Padam
    2. Kalau tiap2 tahun proton boleh hasilkan billion untuk kerajaan, 1.5bln untuk rnd tak kan tak boleh?

      Mana aset 53 bln chai? Terangkan skit? Supaya Pembaca bleh faham...

      Padam
    3. jgn baca ulasan Tun M..baca gak ulasan dari sumber pro Najib.

      Soalan mudah..

      Kalau proton ok apahal nak kelam kabut?


      pastu jgn lupa ya datuk salleh sudah cabar Tun M 1MDB bkn syarikat rugi ada lebihan 3B tetapi proton perlu suntikan modal 2b,

      Bgtahu Tun M la telor tak? kasi jawab.

      Padam
    4. "Kalau tiap2 tahun proton boleh hasilkan billion untuk kerajaan, 1.5bln untuk rnd tak kan tak boleh?"

      woii penjilat taik mamaktun.. ko ni baru pekena TODI ke?

      Proton hasilkan kerugian berganda sejak 30 tahun lepas.. asyik nak mentakedarah duit negara.. apa ko merepek ni ckp hasilkan billion utk kerajaan?

      ko kais kerajaan tax.. company lain pun kasi tax..tp ade kerajaan nk kena suntik modal pada company lain mcm Proton?

      BONGOK simpan sama utk anak kau esok2 tu!

      Padam
    5. Aku doakan geng protun sudah sudah lah baca semua blog...Korang kena ingat isu 1MDB sudah checmate bilamana laporan secara profesional setiap sen disiasat.

      Laporan proton plak jgn baca sehala nanti tk psal psal kena kata bodoh...jadilah bijak...baca semua blog.

      Bgtahu Tun M suruh jawab datuk salleh tu nanti tk psal psal kena gelar takda telo.

      Padam
    6. bukan sekali checked mate.. isu derma tu pun terang2 checked mate, tk cukup dengan bahan bukti WSJ sendiri jilat balik fitnah lepas...

      tp jenis bangsa Mahafiraun ni selagi Tuhan tak cabut nyawa nya dia tetap nk redah 'LAUT MERAH'.. sampai mampos dia akan teruskan keangkuhannya.

      Padam
    7. 8.49

      Semua ada tertulis dalam laporan kewangan proton, setiap tahun untung (masa zaman tun) pak lah dan najib ambil alih proton jatuh merudum.

      Ingat chai ye, semua ada tertulis dalam laporan kewangan proton.

      Padam
    8. 8.53

      Apa yang check mate? Sebab ada aset 53 billion? Adakah fixed aset? Adakah aset cair? Adakah harta keluarga najib?

      Padam
    9. 9.17

      Derma tu checkmate kali ke 2? Lu main chess sorang2 ke? (Pun boleh) tapi syok sendiri ler....

      Padam
    10. aku faham perasan korang hanya percaya WSJ,,,sekurang2nya kau percaya duit saudi jadi la walaupun WSJ buat tuduhan baru...aku tak kisah pun ...bg aku yg penting percaya duit saudi.ok...

      Yg ke 2 korang kena percaya duit 42B tak lesap maknaya kena ikut najib la ya...

      Jadi mudah cerita Tun M memang legend ayat arab gila dan 42B akan dikenang sebagai sejarah negara...

      esok soalan UPSR tahap tinggi macam ni..

      Ayat 42 billion lesap dan arab gila adalah dari

      1.Tun Mahathir the legend
      2.Putramerdeka the cacing kerawit
      3.Kadir jasin roti canai
      4.Mukris the boboi.

      Payah jawab ni...psal dia minta satu soalan ja,,,kalau tidak semua itu betul.

      Padam
    11. Biasa le tue perangai Kejora Liberal....berlakon, berhalulinasi sorang2, konon dia ada geng. Hari ini kalau ada p/raya, BN Najib nak dapat 25% undi pun sakit. Ape ketidaknya..Cina & India 90% tak sokong. Melayu & Bumiputera lebih separuh dah tak sokong. Tinggallah menteri2 kabinet, ketua2 bahagian & Kejora Liberal. Oh ya, terlupa pulak Keris Berayon.

      Padam
    12. dok sebut salleh keruak jar....ape salleh kruak tu suppky dedak ko ehhh....org tau salleh dok kipas camna nak dapt position skang la....patut pun backup nasjib kow-kow...nak folo keruak la nie...hahahaha

      Padam
  7. Smalam aku pi kedai mamak ..cam bisa sembang politik pastu kami sengaja la nak nengok muka geng2 pembangkang...

    ha ha ha bila isu 1MDB diulas di TV3 semua sonyap dan monyok...bagus bagus...Najib memang pahlawan Bugis ...satu malaysia tergamam.

    Najib memang hebat dia bincang gunakan cara profesional setiap sen duit 1MDB dikira dan disiasat.
    kalau harapkan Tun M asyik asyik WSJ pastu SR pastu WSJ pastu SR akhirnya justro dah masuk penjara pun..

    Kepada pejuang2 akhbat yahudi laknatullah SR dan WSJ itu ari kemain gumbira korang ya ni ari kami la plak...Cuma yg aku gembira sangat semua kena tunduk pada institusi bertauliah negara Audit Negara...

    Ingat ya kena percaya pada audit negara...sudah sudah lah taubat jgn percaya WSJ..dah terang2 korang kena tipu...cth duit 2.6 B la..itu ari wsj kata sumber 1MDB tiba2 dah jadi gila kata saudi plak...

    Kalau korang masih nak perjuangkan WSJ teruskan la ya tapi ingat mesti taat pada Audit Negara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Senyap tu yang bahaya chai, tahun lepas bila buat kajian hanya 25 peratus yang sokong najib, hari ini kalau brani cer buat kajian lagi.

      Apco dan paul stadlen tu apa citer? Goldman sachs tu per citer? Jho lo?

      Maruah najib dan bukan kewangan yang perlu dituntut dari wsj. Apa perlu takut chai? Nak sembunyi apa?

      Rakyat pun berasa malu atas sifat najib takder maruah dan takder telor.

      Rakyat dan negara luar cakap najib korup, kenapa tak saman?

      Padam
    2. Kajian ni bergantung la...cuma PRU rompin menang besar la..tak payah citer senyap senyap la kita tengok keputusan PRK ...

      Tahu kan keputusan PRK rompin? masa itu GST dan 1MDB sedang kaw2 tapi menang besar gak..kau ingat majoriti 100 ya?


      PRU sarawak dah tak lama ni...jadi tak payah sembang kajian budak2pakatan ni...kita sembang cara profesional...macam Najib cakap bila sembang tentang rakyat liohat sokongan msa PRU...faham tak ni?

      Ingat ya sarawak melaksanakan PRU ni menunjukkan sisten PRU lebih telus adil dan saksaman...Sapa yg tak faham mana lebih adil antara PRU dan kajian dinturtle...habaq kat aku...

      Kalau ikut dinturtle tak abis2 kajian dia UMNO lingkup...bayangkan la kalau ikut undian dinturtle najib dapat 1% ja undi..

      Padam
    3. Najib phobia mahkamah....kerana semuanya akan terburai. Itu sebab hari Selasa je menjelang selisih ganti tapi Saman Malu dia habuk pun tarak. Nah... sebaliknya Tun pula yg melangkah mahu mengheret dia ke mahkamah. Harap si Pak Pandir tak gatal tangan masuk campur.

      Padam
    4. Lupa plak nak bgtahu bab saman ni Najib ikut Art of War sun tzu...itu pun Tun M yg ajar.Tun M bagus dia taklayan saman WSJ ni.

      Bab isu saman ni aku sokong Tun M tak perlu layan..Malah kuasa besar cam china dan russia pun tak layan...bayangkan la ya panama list tu negara USA takda...kan ke bangang namanya?

      Padam
    5. sokong anon 8.29am

      semalam lepas laporan PAC keluar.. puak2 penjilat Meloyakini.com pun senyap menikus.. sekor tak berani ulas.

      yg minggu lepas2 dr tahun lepas2 tak henti2 menyalak Najib rasuah.. najib curi 42 billion najib itu najib ini...

      Najib mmg bijak. dia tk intercept ketikan siasatan PAC secara professional lakukan. DIa biarkan anjing2 menyalak ni letih dengan salakan. Biar siasatan jalan.

      then now padan muka. kalau dia nk mula saman pun senang2 sbb dh based on fact dan siasatan berkredibilit telah keluar.

      Cuma terpulang sama ada dia mahu saman atau tak puak2 penkhianat ni.

      Padam
    6. 8.44

      rompin menang besar atau majoriti dah kurang? Ni fitnah ke fakta?

      Pru sarawak bn akan menang tapi bukan faktor najib, lebih kepada pemikiran bebas rakyat negeri sarawak. Chai tak baca luahan hati orang sarawak?

      Apa susah chai, buat pru mengejut seperti singapore bleh?

      Padam
    7. 8.53

      Chai ada pernah dengar mencegah lebih baik merawat?

      Padam
    8. cachai mamaktuntaik dh gelabah. merepek meroyan sejak tgh malam semalam tak tentu arah jwb posting mcm baru lepas minum todi. Merepek2.

      Geng Gila Tak Terawat =>> chai dedak expired tunmamak

      Padam
    9. ha ha sarawak bkn faktor najib la ya...

      Soalan mudah

      1.Lebuhraya pan borneo dibuat di neri gambia betul atau fitnah?

      2.Najib melawat sarawak lebih daripa 50 x..utk pekena roti jala betul atau putramerdeka

      3.Tun M melawat sarawak terlampau banyak sampai tak terkira...Ni memang fitnah tak yah jawab.

      Padam
    10. 9.09

      Mengambarkan diri pencacai ni....ada mental problem chai ni...

      Padam
  8. Kah kah kah tan seng giaw DAP pun ckp najib tak terlibat..... pepagi lagi macai bohjan dah cemas trdesak dan gelabah.... relex la pepagi dh panad nak maki hamun..... jangan lupa acara wajib minggu ini...wajib bawa prlindung mata skali terutama dak suman... bakau.... kelam kabut.... kikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak terlibat secara lansung tapi secara tak lansung masih ada terbabit. Takkan pengaliran duit keluar berbilion dia tak tahu sedangkan hanya dia yang boleh meluluskan. Dokumen semua dia yg tandatangan. Pelik....!!!

      Padam
    2. otaman geng gila takterawat ni dr tgh pagi buta semalam lagi dia gelabah semacam. Kalau sebelum2 ni dia lagak mcm cool je.. tp sejak smlm tido xlena beb..mesti dedak tk cukup makan laa..

      Padam
    3. "Tak terlibat secara lansung tapi secara tak lansung masih ada terbabit."

      tuhhh.. nak konar baring lagi...
      Proton tu mamaktuntaik terlibat ke tak kerugian berbillion?
      awat gelabah letak jawatan time ni?

      Padam
    4. othman amacam perasaan rasa bangga tak?

      macam tula bila bincang gunakan institusi bertauliah...ni tidak asyik asyik WSJ pastu SR pastu WSJ..

      Kan bagus kalau semua sembang berdasarkan fakta profesional setiap sen didalam akaun dikaji dan disiasat .

      Berkenaaan apa yg kau sembang othman kena sabar la ya...kalau kami boleh sabar bretahun tunggu laporan audit takkan la seminggu dua ni tak boleh...ada masa bagi tau tun tanya la..Arul dah siap nak bg sedas kat kepala masing2...

      Cuma kalau kau tanya aku...aku jawab senang ja tunggu Arul...cuma msalah Arul dia tak baca blog putramerdeka..dia cuma layan Tun M dan adun2 ja.

      Padam
    5. setiap sen ape puak otaman abudedak taik tu hanya bergayut dgn SR dan WSJ lepas tu letak carta alir rekaan lepas tu canang tiap2 jam.

      buh muka Najib muka Rosmah lepas tu canang ke semua media2 dedak tajaan mereka.

      kunun hebat sgt lah boleh jatuhkan org. Tuhan Maha Kuasa. tu kite heran napa tiba WSJ kuarkan report TERBALIK. 2.6 billion tu mmg DERMA...WSJ pun takottt kaaaa?? belum saman lg pon...gelabah berok kah..kah..kah

      Padam
    6. 8.45

      Wowww kita lihat betapa bijak strategi serampang dua mata dap, seorang dari tan seng giaw dan seorang lagi dari tony phua.

      Sebelum tu nak bagitau chai, najib dan punahsihatnya memang bodoh bin bahalol....

      Strategi tan seng giaw dap adalah camni...

      1.Jika kekalkan najib sehingga pru peluang dap dan pakatan menang adalah 95 %.

      2.jika najib letak jawatan 6 bulan sebelum pru peluang dap dan pakatan menang adalah 70 %.

      3.jika najib letak jawatan hari ini peluang dap dan pakatan menang adalah 55 %.

      Jadi manakah dap dan pakatan pilih? 1, 2 atau 3? Adakah najib sedar tentang perkara ini?


      Bagaimana pula dengan satu lagi strategi dap dan tony phua?

      Chai nak tau? Minta dengan baik, kerana kami rakyat marhaen bersedia membantu cara2 serta tip2 dan teknik menjawab.

      Nak tak chai?

      Padam
    7. chai tuntaik meroyannnn lagii..
      hadoii laaa.. keluarkan teori gilababie..

      sejak Najib jd PM lah DAPig xde kekuatan. PAS dh cabut. itu sumber kekuatan PR sebelum ini.

      Demo reformasi beratus ribu org join zaman tuntaik jd PM..tp masuk zaman Najib.. mereka pun hilang strength.. tktau nak meroyan apa sbb Najib buat strategi fokus pd rakyat.. lantak hangpa lah nk berguling dlm api pon.


      kah..kah..kah ko baru lepas tonggan todi ke chai mamaktuntaik? dedak expired dh abis stock ??



      Geng Gila Tak Terawat =>> chai dedak expired tunmamak

      Padam
    8. Sebab Najib tak terlibat secara langsung sebab Najib taktau apa...di perbodohkan olih org kelilingnya...contoh nyata Najib bengai duit masuk akaun sendiri pun tak tau....hairan ye no akaun bank Najib senang je didapati... Mula nafi lepas tu mengaku n dgn seribu alasan... Berbohong dah jd makanan harian

      Padam
    9. Ayat mamat ni Najib mula nafi pastu ngaku aku suka ....
      legend Tun M kaki putaralam..

      Najib paling sempoi dalam politik senyap ja...yg kaki fitnah lah jadikan isu pastu kenakan najib...sebab itu bila minta bukti bg la satu video sekerat ...alahai..nampak sangat bodoh dan bangang...

      tun M memang legend la 42B lesap pastu ditanya dia sempoi ja jawab 50B..sapa bodoh ya?

      Padam
    10. 9.21

      Dia dah kah kah kah, mental dia da terusik....

      satu dua atau tiga pilihan chai?

      Padam
    11. 9.48 najib senyap bukan nya ape, dia bodoh, bahalol dan dungu. Tak caya? Tanya najib 15-9=brapa?

      Padam
    12. Apa nak buat mamat 957...

      Dah tak guna kau kutuk najib..PAC itu atas kebijaksanaan Najib la..Dia kau kata dungu tapi menggunakan cara profesioanal setiap sen 1MDB disiasat ,,,

      Tun M pulak asyik asyik WSJ pastu SR pastu Justro Pastu SR pastu WSJ...bijak la ya.

      Padam
    13. betul tu
      WSj SR tu ejen fitnah upahan. mana ada reti nk kira sen2.
      setakat main billion2 boleh la report.

      Padam
    14. tanpa nama 8.46pg..macam mana najib x terlibat dalam 1MDB sedangkan dia la mastermind..pengerusi lembaga penasihat 1MDB. Tun M pengerusi proton boleh pulak disalahkan sbb dia pengerusi..ni la double standard pemakan dedak. beza Tun M dgn PM billionaire malaysia ni adalah, Tun M dalam usia dah lebih 90 thn, masih ada telur..PM korang ada telur?? pemakan dedak mcm korang je tolong jawab..dia asyik lari je..tunggu kat PWTC, x datang..cari le pemimpin yang bagus..alahai pemakan dedak...

      Padam
    15. alkisah 1mdb bru nak mula huhu... pencacai jgn yakin sgt ye...

      Padam
  9. "Mengikut PAC, Shahrol Azral perlu bertanggungjawab terhadap kelemahan dan kekangan dalam pengurusan syarikat pelaburan strategik milik kerajaan itu."

    "Artikel 117 di bawah memorandum dan artikel 1MDB antara lain menetapkan semua keputusan mengenai lantikan dan pemecatan pengurusan atasan 1MDB, serta sebarang komitmen kewangan termasuk keputusan pelaburan 1MDB boleh mempunyai kesan kepada jaminan kerajaan Persekutuan perlulah mendapat kelulusan bertulis Perdana Menteri."



    "Terdapat beberapa pelaburan dan pinjaman besar yang dibuat tanpa penilaian terperinci (termasuk penelitian impak terhadap aliran tunai syarikat) dan beberapa keputusan besar telah dibuat melalui resolusi bertulis," menurut laporan itu. PAC juga berpendapat, penggunaan hutang yang berlebihan di dalam struktur modal tidak boleh dibenarkan sama sekali, lebih-lebih lagi apabila aliran tunai syarikat tidak mencukupi.

    (www.bharian.com.my)

    Aku agakdah Mamaktuntaik ni mmg cekap dlm bab nk jatuhkan org. Padanlah dia confident sgt bolek kenakan NAJIB.

    Nah bekas CEO IMDB buat keputusan pelaburan TANPA PENGETAHUAN LEMBAGA PENGARAH YANG DIPENGERUSIKAN YAB PERDANA MENTERI.

    Nk kenakan NAJIB dr awal2 lagi. Letak 'org suruhan' dalam organisasi yang nk dijatuhkan??

    Nasib baiklah Najib cepat2 sedar dan pecat CEO haprak tu ganti dengan Arul Kanda. Mmg bijak otak penjanamam!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha...caii bingai begitu senang mohd najib nk cuci tangan...salahkan org lain..habis selaku menteri kewangan dan penasihat jadi tunggul sajaa..Bongok..ProOO00ootTt

      Padam
    2. Haiyyaa anjing sekor ni pun timbul balik.. dia proott merat blog.. hahaha.. woii PAS tu Najib ke?

      klu zaman tunmamak dulu ye lah BPR pun bawah telunjuk kakinya.. AG jd pisau lipatnya... yg lantik anggota PAC najib ke?

      bongok simpan sikit utk anak kau pakai!


      Geng Gila Tak Terawat =>> chai dedak expired tunmamak

      Padam
    3. 9.11

      Gani patail letak jawatan? Tsmy kena buang? Pegawai penyiasat 1mdb diugut dan ditukar kerja?

      Yang buat laporan polis salah laku najib dipenjarakan? camna?

      Padam
    4. 911 jgn baca putamerdeka la..baca laporan kerajaan kalau tak asyik kena tipu ja...WSJ pastu SR pastu WSJ

      Padam
    5. haha 10.00 am
      apa lagi kau mimpi semalam?
      citer laaaa...

      Padam
    6. ada suh baca laporan KERAjaan najib...hahhahah...memang xla...mau jadi bodoh macam dedak2 najib nti...hahahah

      Padam
  10. Jangan di layan macai mappadulung, orang sama saja, post banyak

    BalasPadam
  11. macai mamaktun pariah dh habis modal. pusing2 kena kepala mereka. Skrg mmreke tgh susah hati dedak expired dh habis bekalan. mana nk pusing lagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.07 mengambarkan diri dia...

      Padam
    2. 10.01 menggambarkan diri anda pencacai pembohong no1..speech less?

      Padam
  12. Apa yang mereka kata berkaitan Najib/Tun M/ 1MDB

    a) Anwar-- Hala tuju negara TIDAK boleh di tentukan oleh sekumpulan elite
    b)Wan Azizah -- Tun M hanya mencacamerbakkan Pakatan
    c)Haji Hadi -- Seseorang tak bersaalah selagi tidak di buktikan
    d)Tan Seng Giaw -- Tidak ada salah laku kriminal dlm 1MDB
    e) bukan di atas

    kamu pilih yang mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku pilih
      E) Tun M dan 42 Billion lesap...legend ayat lesap ni...bertahun-tahun geng Tun M pertahankan akhirnya hancur berkecai.

      tun M akan dikenang dgn fitnah terbesar merosakkan reputasi kepimpinan Malaysia dan merosakkan negara...The legend Tun Mahathir.

      Padam
    2. AKU SOKONG 9.20!!

      doa Allahyarham Ust Fadzil Noor mmg Allah SWT makhbul. Tuhan perlihatkan siapa dia Mahazalim yg dulu kita tertipu sanjung bagai nak rak!


      Geng Gila Tak Terawat =>> chai dedak expired tunmamak

      Padam
    3. Orang yang sama saja, sendiri post sendiri sokong, sewel

      Padam
    4. Betul apa yang 9.27 cakap, sendiri komen sendiri post sendiri jawab balik, memang ada mental problem chai ni....

      Padam
    5. hahaha cacai mamaktun rasa aku sorang je kt sini.. kah..kah..kah.. mereka sedang down moral. xpelah yg pnting aku tk GILA nk reply post aku sendiri mcm puak otaman sini buat.

      we feel free to post.. freely, not paid like dedakmamak man. kah..kah..kah

      Padam
  13. citer puak pro-tuntaik mcm gegar habis negara..

    buat DeklaBASI xde sambutan.. malah kena kutuk Mahazalim.

    si mockeris boboi botak dulu kemain kencang.. konon satu Kedah sanggup turun pertahankan MB part time.. alih2 kencing meleleh je.. kah..kah..

    tuntaik plak dkt dua tahun intensive gile tuduh kering najib songlap 42 juta lepas tu 42 billion dan semalam 50 billion pulak. PAC lapor lain..dia lapor mcm lain. WSJ pun surrender.. 2.6 billion tu derma..

    apa lagi nk bohong???



    Geng Gila Tak Terawat =>> chai dedak expired tunmamak

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.14

      Apa yang penting pendapat rakyat, dah banyak cakap dah, jika najib punyai pengaruh dan sokongan kuat apa masalahnya buat pru?

      Nak ulang balik ke chai (lu terencat akal ke?) Mana aset 53 billion tu?

      Bagi tau dan terangkan pada
      kami secara terperinci? Mana aset 53 billion tu?

      Macam mana nak balas fakta 53 billion jika rak dibe

      Padam
    2. Macam mana nak balas citer aset 53 billion 1mdb jika takder fakta?

      Padam
    3. kau tengok putramerdeka..mamat geng kau tak abis2 minta bukti 50 billion asssetnya...kan aku dah bgtahu Tun M legend rmai jadi lembu ni.

      Padam
    4. 9.44 chai ni juga yang maki hamun admin, ada mental problem dia ni, bila tak boleh terangkan, ngadu balik dengan admin.

      Padam
    5. hahah anon 9.44.. mereka rasa ada sorng je yg mereka sedang lawan hujah. takkan admin blog cilaka ni tk record ip. bnda senang bodoh mcm tu pon failed. ade hati nk jatuhkan org lain.

      Padam
    6. la kan sini tempat putramerdeka...kena hormat la...tibai sikit2 biasa la..putramerdeka lagi teruk tibai aku...takkan aku nak jawap putramerdeka cayang bucuk...aiii itu gila namanya.

      Padam
    7. lupa nk bgtahu putramerdeka bagus semua komen tak dedelete..tak macam dinturle asyik asyik delete.

      Padam
  14. Walaupun Najib Razak mengatakan Laporan PAC mengenai 1MDB yang dibentangkan di Parlimen membuktikan wang RM42 bilion tidak hilang seperti didakwa Tun Mahathir dan Zahid Hamidi pula menyifatkan laporan itu telah membuktikan tiada "tangan ghaib"  dalam mendapat keuntungan daripada syarikat pelaburan itu, beberapa persoalan tetap memerlukan jawapannya.

    Begitu juga, masih terlalu awal untuk membenarkan kenyataan Azalina Othman Said yang pantas mengampu dengan menyebut Laporan PAC menunjukkan tiada salah laku jenayah dalam 1MDB sebagaimana didakwa banyak pihak sebelum ini.

    Antara persoalan yang perlu difikirkan ialah:- 

    - bayaran AS$1.4 bilion atau RM5.5 bilion kepada Aabar Investments PJS Limited sebagai deposit sekuriti tanpa kebenaran Lembaga Pengarah 1MDB.

    Sehingga ini 1MDB juga masih belum mengemukakan pengesahan sama ada anak syarikat International Petroleum Investment Corp atau IPIC itu ialah Aabar Investments PJS Limited (British Virgin Island) atau Aabar Investment PJS (Abu Dhabi).

    Meskipun 1MDB mengemukakan sijil yang dikeluarkan Offshore Incorporations Limited untuk membuktikan Aabar Investments PJS Limited adalah anak syarikat IPIC, namun Jabatan Audit Negara mendapati syarikat itu tidak tersenarai dalam kumpulan IPIC berdasarkan penyata kewangannya pada 2013 dan 2014.

    Jadi, apa misteri Aabar Investments PJS Limited itu? Syarikat apa dan kepunyaan siapakah ia?

    Jika Lembaga Pengarah tidak meluluskannya, siapa pula yang pandai-pandai membuat bayaran tersebut?

    BalasPadam
  15. Jgn suka berangan la macai mamak..

    1MDB yg baru shj brapa tahun berjaya mencatat keuntungan jauh lg bnyk berbanding proton yg lbh 20 tahun sudah beroperasi..
    1. Cukai keparat = 2B
    2. Cukai jual aset negara = 8B
    3. Cukai para pnyokong dan cacai = 4B
    4. Cukai tok arab dan cina muallaf jho low = 4B
    5. Cukai Perdana Menteri 2.6B..

    Total cibai dibayar 42B..
    Typo #cukai

    Selain meyediakan peluang pekerjaan melebihi satu juta, 1MDB juga telah mengharumkan negara diperingkat antarabangsa hingga ramai yg cemburu.
    Konon2 nk buka siasatan tp sebenarnya ingin tahu rahsia kejayaan 1MDB.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Geng Gila Tak Terawat =>> chai dedak expired tunmamak


      aku dah kata mmg puak ni akan gila betul2...

      kah..kah..kah..

      itulah byk sgt buat dosa fitnah org... tak selamatlah kt dunia.. akhirat merangkaklah cari Najib.

      Padam
    2. 9.35 tu jer chai? Pi la buat rawatan mental, buat rawatan kejutan letrik tu, dia gambarkan diri dia tu.....

      Padam
    3. 10.09.ko tgh nasihatkan posting ko 9.19 yg atas tu chai dedakmamak man?

      Padam
    4. Ko pun kt akhirat merangkak carik mamak..
      Kahkahkah..

      Padam
    5. 9.19 pg..mana untung..atas kertas sape pun boleh tulis..dari untung kepada rugi pun boleh buat..tunjuk..jgn jadi jijah kipas..jam ada kat bilik..tp x tunjuk..sama le macam Peem korang..janji Peem korang ada duit..korang boleh tumpang seronok kan..alahai pemakan dedak..

      Padam
  16. Bolehkah dipercayai pengurusan kanan begitu berani meluluskan bayaran sebesar itu atau adakah pihak lain yang telah memberi kebenaran dalam gelap kepada pengurusan kanannya untuk berbuat demikian?

    - bayaran sebanyak AS$700 juta atau RM2.72 bilion kepada Good Star Limited, sebuah syarikat yang tiada kaitan dengan Petro Saudi yang menjalinkan kerjasama dengan 1MDB, juga tanpa kebenaran Lembaga Pengarahnya. 

    Good Star dipercayai ada kaitan dengan Jho Low.

    Oleh kerana tiada kebenaran Lembaga Pengarah, siapa yang meluluskan pembayaran itu dan mungkinkan pihak pengurusan juga begitu berani membuat keputusan sendiri mengenainya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aiii Abu Bakar apahal?

      kau dah lupa tandatangan ke,,,ABu Bakar Abu Bakar...


      Abu bakar ada msa tanya pada tony phua apahal jho low lepas..

      Aku sebenarnya sokong korang Tony phua kerja main telo aku rsa la...Aku harap semua geng pro tun M dan kerajaan bersatu minta PAC siasat semula apahal jho Low tak masuk senarai..

      Adakah ni satu lagi penipuan terbesat tun M ?

      Legend orang tua ni bkn sebarang org ni ..2.6 billion rakyat akan sentiasa ingat kata2nya yg legend arab gila.

      Padam
    2. 9.33

      Jho lo lepas atau najib tak izinkan pergi mengadap pac?

      Padam
    3. najib bkn PAC la..tony phua yg bangsat dan gila bodoh memanjang.Panggil la ni tidak bodoh dan bangsat,

      Abu Bakar

      Pejuang alif ba tha

      Padam
    4. org tua legen tu tgh pening skrg.. penat menipu byk.. mana nk cover isu Proton lagi. audit masuk proton mamposlah bersarang kroni mamak jd vendor yg supply parts dgn harga tinggi utk Proton tu.

      Padam
  17. Dalam tempoh empat tahun, dua firma audit iaitu Ernst & Young dan KPMG telah ditamatkan perkhidmatannya oleh 1MDB kerana dikatakan sering mendesak dokumen-dokumen penting dan bertanya terlalu banyak soalan.

    Kenapa langkah penamatan diambil oleh 1MDB dan bukankah sesuatu yang normal bagi syarikat audit meminta dokumen penting dan bertanya banyak soalan?

    - mengapa laporan audit oleh Jabatan Audit Negara yang menjadi asas siasatan 1MDB masih diletakkan dibawah Akta Rahsia Rasmi meskipun setelah Laporan PAC dibentangkan di Parlimen?

    Sebelum ini Hasan Ariffin, Pengerusi PAC ada memberitahu laporan audit itu hanya diletakkan dibawah Akta Rahsia Rasmi hanya sementara pihaknya menyiapkan laporan saja, tetapi Ambrin Buang kemudian mengesahkan kedudukan di bawah Akta Rahsia Rasmi itu tidak berubah.

    Apa lagi yang mahu disembunyikan daripada pengetahuan umum dengan terus meletakkannya di bawah Akta Rahsia Rasmi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Machai mamaktuntaik KONAR lagiii...
      persoalan sekarang mana dia bukti Najib curi duit IMDB spt yg dituduh selama 1.5 tahun lepas??



      jawab itu dulu.. mana dia??? kalau awal2 dulu belum siasat dh tuduh mc iye2 je.. itu namanya PENIPU.

      lepas ni PAC pon ko akan ckp dibeli jugak lah?? asal xkena dgn nafsu serakah tunmamk kerala.. semua tak betul..dia sekor je betul?


      tp jenis bangsa Mahafiraun ni selagi Tuhan tak cabut nyawa nya dia tetap nk redah 'LAUT MERAH'.. sampai mampos dia akan teruskan keangkuhannya.

      Geng Gila Tak Terawat =>> chai dedak expired tunmamak

      Padam
    2. 9.26 AG apandi tunjuk gambarajah masa press conf., Wsj tunjuk, morais kena simen chai....

      Padam
    3. Aku suka bila geng Tun M gunakan isu morais...bagus mesti jadi lembu..

      Aku harap Tun M gunakan isu morais agar jadi legend...putramerdeka kau jgn nak mnegada-ngada tulis citer morais ya..bg Tun M dapat nama...

      Padam
  18. Bekas CEO 1MDB, Shahrol Azral Ibrahim Helmi dan pengurusan 1MDB dicadangkan oleh PAC agar disiasat oleh agensi-agensi penguatkuasa atas beberapa kelemahan pengurusan yang pernah berlaku.

    Adakah Shahrol Azral sekadar kambing hitam semata-mata dalam hal ini?

    Benarkah beliau dan pengurusan saja yang membuat keputusan dalam beberapa perkara dan mengabaikan keperluan mendapat kelulusan Lembaga Pengarah?

    Dalam hal ini juga, mengapa Najib sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB tidak dikaitkan dengan sebarang pertanggungjawaban meskipun seperti yang diketahui umum, resolusi 1MDB memerlukan tandatangan dan kelulusan Perdana Menteri dalam semua perkara besar melibatkan syarikat pelaburan itu.

    Mungkinkah siasatan terhadap Shahrol Azral akan mendedahkan segala-galanya?

    Apa di sebalik kata-kata Shahrol Azral bahawa beliau tidak melakukan sebarang kesalahan sewaktu menjadi CEO 1MDB?

    Jika beliau yakin dirinya tidak melakukan kesalahan sedangkan PAC melihatnya seolah-olah ada melakukan kesalahan, siapakah yang sebenar-benarnya terlibat dalam kesalahan itu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kah..kah..kah skrg geng Tuntaik sedang pujuk ex CEO IMDB pulak join kem nya. Kah..kah kah entah2 mmg dr awal parasit di masuk dalam IMDB.

      Kalau betul ini semua Najib arah.. dalam Artikel 177 SURAT RASMI KEBENARAN dari PM sebagai PENJAMIN dr Kerajaan PERSEKUTUAN itu buktinya.. malangnya kerangka kerja geng mamktuntaik GAGAL lagi.

      lgi pusing lagi kantaoi bahawasanya MENIPU itu lebih mudah.

      WSJ pon ckp derma bkn curi.. kah..kah..kah... who with me.... said mamaktun... kah..kah..kah



      Geng Gila Tak Terawat =>> chai dedak expired tunmamak

      Padam
  19. Mengapa secara tiba-tiba Lembaga Pengarah 1MDB menawarkan untuk meletakkan jawatan sebaik Laporan PAC dibentangkan, sementara sebelum ini Arul Kanda Kandasamy juga turut mengumumkan hasrat mahu mengundurkan diri?

    Apakah mereka ingin membebaskan diri atau ia menunjukkan seolah-olah Lembaga Pengarah sedia memikul tanggungjawab atas beberapa kelemahan yang dibangkitkan dalam Laporan PAC serta dalam masa yang sama memperlihatkan pihak lain kelihatan putih bersih daripada sebarang kekotoran?

    Jika perletakan jawatan itu diterima, siapa pula yang bakal menduduki Lembaga Pengarah 1MDB selepas ini?

    Selain itu, Laporan PAC ini juga hanya menyingkap persoalan-persoalan yang banyak berlegar dalam negara saja, itu pun belum lagi berakhir sepenuhnya. Selain penyiasatan oleh SPRM, PDRM dan Bank Negara terhadap Shahrol Azral dan pengurusan 1MDB mungkin mendedahkan perkara-perkara lain, jangan lupa  bahawa tujuh negara iaitu Amerika Syarikat, United Kingdom, Switzerland, Singapura, Hong Kong, Luxembourg dan Australia belum lagi menutup failnya, khususnya berkaitan penggubahan wang haram yang dikaitan dengan syarikat pelaburan strategik itu. 

    Segala-galanya belum berakhir lagi, khususnya bagi Najib yang menubuh dan menjadi Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB.

    BalasPadam
  20. 1MDB = "1 Malaysia Dah Bosan" pada AhjibNgok!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Barua mamaktuntaik sedang meroyan.. tkleh terima hakikat.. kah..kah..kah

      Padam
    2. Abu bakar aku harap baca kenyataan Arul..dia bgtahu dia letak jawatan bkn nak larikan diri kerana proses resionalisasi dah berjaya malah lebihan tunai 3 billion..maknanya kerajaan tak perlu bail out la.

      lepas tu arul bgtahu utk mudahkan siasatan malah dia sendiri berani utk disiasat. Jadi faham ya Abu bakar...baca laporan kerajaan tidak nanti org kata bodoh plak.

      Padam
    3. Arul mmg great man.
      Dia telus, yg tk reti telusnya geng mamaktun.

      siang malam MENIPU BOHONG!. lepas ni org tk pakai dh ckp dia.. kurung dia dlm reban ayam la kita usung bawak jalan2..

      bg dia tenang.. jiwa sakit kronik

      Padam
    4. 9.41 arul letak jawatan tak nak citer?

      Padam
    5. 1017 baca kat atas itu dah jawab atau beli akhbar utusan atau bharian.

      Padam
    6. 10.17

      semua Arul dh clear kn.. cash in hand 3billion vs 2 billion Proton tgh kelaparan..mana mamaktun larii?

      Padam
  21. kah...kah..kah

    aku nk tgk biar sewel habis2 puak2 pemakan dedak mamaktuntaik ni pikir.
    mereka akan main2 dgn soalan2 yg akan menggilakan diri mereka sendiri..

    kah...kah..kah

    tgk deklaBasi mamaktun lancarkan pun xde sambutan.. skrg PAC plak dh cleankan Najib. WSJ pun surrender awal2 takot kena saman billion kot...

    kah..kah..kah....


    Geng Gila Tak Terawat =>> chai dedak expired tunmamak

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.32 lu ada mental problem ke?

      Padam
    2. 10.18 ko tu yg mental problem. meroyan kt PAC ke

      Padam
  22. Abu Bakar aku nak citer sikit berkenaan TV singapura...

    TV singapura ni bila cerita 1MDB niatnya satu ja nak pejahanam ekonomi malaysia...

    Bila PAC lancarkan aku ingat dia nak la tanya kat pengerusi PAC...kau bayangkan la ya yg dia tanya tony Phua...pastu tony phua sambil pegang buku laporan auidt siap tunjuk tanda bagus...seolah2 PAC itu tony pjua la...alahai singapura apa ke bangnagnya...betul2 berat sebelah...


    Kesimpulannya singapura ni sama la cam engkau jenis baca laporan berat sebelah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. PAP n DAPig

      Mereka tak rujuk org yg bentangkan..rujuk si Puaka puak LGE tu. mmglah dr awal belum siasat lg Tony Phuaka dn tuntaik satu geng. Apa nk herannya.

      Padam
    2. Siapa Yg gadaikan tanak ktm?

      Padam
    3. tun m masuk ijn ke?

      Padam
    4. Betul ke Tun M masuk IJN? jgn buat fitnah cukup...aku pun dapat whassup ni...harap geng2 Tun M confirm kan...aku marah2 Tun pun kalau dah masuk IJN aku doakan..

      Padam
    5. hrp2 xbetul la. sian dia sbb tkut xsempt nk bertaubat.
      semoga dia sihat dn balik ke pangkal jln. Amin.

      Padam
    6. tu la..kesian...Cuma entahlah bila fikir-fikir balik Psal hormat kat tun M la berkoyan-koyan fitnah di buat...dah rosak teruk baru la kita semua nak bangkit...


      Bila dah bangkit datang kesian pulak...hmmm

      Padam
    7. 9.37 hingga 10.00am sendiri komen sendiri jawab? Lu ada mental problem ke?

      Padam
    8. putramerdeka kau ni apahal asyik tengok komen traffic...sudahlah kau ingat selama ni berjuta datang kat laman kau ya...


      ooo geng kau komen banyak kali boleh tang aku kena sekali la ya?
      Putramerdeka taubat lah ...buat apa buat kerja sia2..percaya kat WSJ dan SR..

      Putramerdeka kalau kau geng pkr dah lama aku bo layan,,,kau ni UMNO pejuang kerajaan..ingat sikit salasilah engkau...

      Padam
    9. 10.21 ko ni sebijik mcm tunmamak.
      diri sendiri yg buat lepas tu ckp org lain buat.
      xde gila nk reply posting sendiri melainkan org yg gelabah kantoi kuat menipu mcm putrangok nih.
      sudah2lah.

      Padam
  23. Aaikkk budak suman amat sebelim.ni gila babi ko tulis memacam ....apa2 acara wajib minggu ini kena turun... trrlalu sedut ssgt angin WSJ kaki fitnah....panama la...bank swiss la... tan seng giaw dari DAP dsh comfirm najib x trrlibat...npk hebat penulisan ko kajian nnpk mendalam.... tapi ko bodoh menilai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.38 dah meracau dah, jauhkan diri masing2....

      Padam
  24. mana otaman penjikat dedak expired..ko dh habis dh ke copy paste artikel?

    erkk next week ade 'projek' baru ke nk cover line failure semua ni??



    "SEMAKIN TUA SEMAKIN JAHAT... MAHATHIR LAKNATULLAH "

    BalasPadam
  25. Kesabaran Najib memang perit dilalui tp besar hikmahnya.. manisanya terasa. Yg menggelupor skrg iala si tua kerala. Dia byk sgt berimaginasi 'haram'. jd skrg mana dia nk letak muka.. ckp dia org tkpakai lagi.

    kesian terhina. masuk deklarasi ingt nk perkuda Pakatan. alih2 kena hina.. sambutan zero.. kesian sgt2.. duduk dlm UMNO elok2 org jaga dia hormat.. sanjung..tp dia buat jahat.. nh skrg Tuhan balas apa yg dia suka lakukan dengan setimpal..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sabar ke pening...kes belum selesai... 1mdb ada kes dan akan disiasat... Luar negara fail dah dibuka... Ini kes satu dunia bro


      Padam
    2. 9.49... meroyan kah..kah.. sakit ati kau ckp Najib Penyabar.. sbb mamak tu gelojoh.. tua2 pun nafsu jahat tinggi!

      luar negara lagi.. siapa nk siasat.. JAMES BOND 007 kot yg nak ambil kes ni...

      kah...kah...kah..

      AG Swiss ape khbar??

      checked mate dh lorr!!

      Padam
    3. Kau bgtahu hong kong apahal senyap ja..dah brapa tahun ni..AG swiss plak jgn buat telo ja ...percepatkan siasatan...Singapura apahal senyap ja...main telo ke?

      Aku harap Tun M boleh takbgtahu kat negara2 luar percepatkan sikit boleh tak?

      Padam
    4. aku dgr JAMES BOND akan ambil alih siasatan atas NAJIB...

      kah..kah..kah abis la kau NAJIB.. kah...kah...

      (mimpi kot)

      Padam
    5. beza antara org bodoh dan cerdik...percaya ckp Tun..sedangkan dia satu kali pon xmasuk metting siasatan PAC..atau percaya dgn Tan( naib pgerusi DAP) ahli PAC..jadi bolehla pilih..bodoh ke cerdik..nak sedap lagi teruskn mejilat buntut Tun supaya Tun slalu Stim dengan dunianya sekian

      aa ba ta

      abu bakar tahit

      Padam
    6. 9.52 hingga 10.01, komen meroyan royan...takder isi, camni najib bayar?

      Padam
  26. Pening najib macam ini, kak mah nk shopping saja

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu la shopping plak kat jackel sekali beli pkai kontena...bodoh betul geng2 Tun M...entahlah sampai bila nak pandai..

      asyik asyik wsj pastu sr pastu wsj pastu sr..

      Padam
    2. 10.22 betul tak najib beli kat jakel?

      Padam
    3. bkn najib yg beli tapi orang2nya la..pkai otak jgn lutut.

      Padam
    4. betul tak tun mamak tipu kita semua?

      Padam
    5. gelabah berok DAPig dn pakatun ckp najib beli kain kt jakel utk rosmah pakai.. rosmah kena slain baju setiap 3 jam utk pakai semua baju yg sama tu?
      simpan dlm almari ke dlm gudang? lepas tu tempoh 2011-2014
      aku sendiri pernah dpt 2 kain pelikat khatam Al Quran bulan Puasa dr Najib. kalau aku yg xde la perlukan bantuan pun sampai jd kain pelihat sumbangn Najib tu..bygkn org2 lain yg Najib turun sendiri..so mestilah byk stok mcm tu disediakan pembekal. JAKEL pembekal Muslim yg berwibawa. Kalau kasi Melayu2 haprak yg semata 2nk tngkap kontrak tu jdlah mcm zaman Tun mamak.. company2 kroni yg ditubuh semata2 nk rebut kontrak.. sbb tu aku kata puak ni celaka. bohong!

      Padam
    6. 1026 perincikan apa Yg tun tipu?

      Padam
    7. 10.43

      Betul tak najib n rosmah nyopping kat jakel? Dia pakai duit rakyat atau duit sendiri?

      Cer citer chai? Duit sendiri?

      Padam
  27. Masih nak spin lagi tu. Duti Eksais dan Cukai Jualan dibayar oleh pengguna. Proto hanya tukang pungut. Kalau pembeli tu model lain pengguna tetap membayar duti eksais dan cukai jualan. Yg bodoh aja percaya cakap Tun tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kasihan Proton. Nasib Proton sepatutnya cemerlang kalau semasa dia jd PM dulu dia tk lantik Mahaleel si rakan perompaknya membentuk circle kroni2 yg cukup penyamun.

      Mereka jadikan proton lubuk merompak wang rakyat di kala keta2 import di naikkan duty 200%

      Proton hanya mula dipulihkan semasa di bawah Khazanah 2004, malangnya selepas DRB ambil alih proton semakin gelap.

      Tun Mamak cuba memaksa Krjn terus kasi duit billion. sedangkan tujuan Khazanah lepaskan Proton dr GLC kerajaan setelah dirawat 6 tahun tu ialah supaya mula bergerak sendiri.

      Tp malang berganda Tun Mamamk rosakkan Proton sekali lagi semasa jd Pengerusi. Dia kacau habis2an dr bab strategic planning sampailah bab model kereta.

      Susah nk ckp dilemma Proton sbrnya disbbkn Tun Mamak.

      Padam
    2. 10.26, hasil jualan proton kerajaan dapat faedah tak?

      Padam
    3. 10 30 hasil jualan proton kerajaan dapat keuntungan tak?

      Padam
    4. hasil jualan keta2 lain krjn dpt untung tak?
      company lain krjn kena suntik modal ke tak?
      hasil jualan proton kerajaan kena suntik dana lagi ke tak?
      untung ke rugi krjn??
      soalan bebrau dedak xpired

      Padam
    5. 10.37

      Apa yg xpired chai? Buka bisnes nak untung ke rugi chai?

      Padam
    6. 10.30

      Zaman tun bisnes proton tun untung ke rugi?

      Padam
  28. Ok la putramerdeka aku ucap terima kasih banyak2...bergaduh ni biasa la ..kat komen2 memang camni kalau berjumpa insyallah takda gaduh la..

    Apa apa hal ingat dosa pahala...ada masa aku singgah lagi...dah 147 komen hebat laman kau ni...harap ramai yg hadir disini...kita lawan mental sapa yg kuat...

    Insyallah ini semua persedian sebelum terjun ke dunia peperangan sebenar..lepas ni kita lawan DAP dan PKR..kasi mampus dan hancur 2 parti ni..Kita mesti berusaha bg kemenangan kpd UMNO.


    Insyallah kita sama-sama berdoa agar Allah memberi kemenangan besar kpd Bn di PRU SARAWAK.Insyallah ...dengan izin Allah Aminnn.

    Assalamual;aikum...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro masalahnya blog celaka putra merdeka ni dh jdi geng DAPig. xprnh satu entry pn mereka serang pembngkng. hari2 ialah serang najib. jd jgn hrplah mereka ni akan tlg BN.sbb mereka yg buat damage pd BN UMNO.
      sbb itu aku lawan puak2 ni habis2an. puan2 ni bg aku sama celaka mcm LGE. nama shj bin Melayu tp khianat semasa Melayu.

      Padam
    2. posting jd ratusan tu sbb kita lawan jwb. kalau biar puak bodoh ni saja mmg xde la ratusan.. mgkin 5-15 posting je.
      Anyway bro sape sbrnye admin blog lahanat ni? blh kasi hint x bro?

      Padam
    3. 10.32,

      Dosa dan pahala hasil perbuatan kita chai, sikit atau banyak biar akhirat tentukan, kita berjuang demi kebenaran tanpa satu sen pun bayaran,

      Ingatlah hari ini kita bersekongkol dengan pemimpin yang zalim, anaiya rakyat dan korup.

      Esok hari anak2 kita yang menggalas hasil perbuatan kita yang hanya membaca, bersifat bermuka muka dan hipokrit.

      Tidak malukah kamu, pembaca sekalian melihat seorang tua berumur 90 tahun menggalas tanggungjawab membela nasib rakyat?

      Setiap perbuatan pasti ada balasannya, sebagai gambaran, adakah hidup kita aman damai? Tenteram? Tidak berada dalam ketakutan?

      Kepada MU kami telah berusaha dan berjuang atas nama MU...

      Assalamualaikum juga kepada semua pembaca....

      Padam
    4. 10.36 kenapa pula nak pelihara najib yang korup? Dari dulu dah cakap, tukar najib dengan sesape saje, ku li bleh, tsmy bleh mukhriz tak yah sebab dia muda dan masih lembik...azalina pon bleh....

      Padam
    5. 10.38

      "Anyway bro sape sbrnye admin blog lahanat ni? blh kasi hint x bro?"

      Kenapa? Sentap ke?

      Padam
    6. 10.38

      Lu pakai anon pastu sembang nak mintak identiti orang...jangan nak sembang hero la dedak...puihhhh..lancau

      Padam
  29. Kita harap PAC dpt masuk siasat Proton supaya tahu punca sebenar dan Proton tidak ditutup. Kita nk tahu apa berlaku spnjng lalu. Kenapa semasa Khazanah ambil alih proton amat teruk. 2004 dulu Khazanah suntik lagi dana. lepas DRB beli 2011 skrg Proton nak duit Krjn lagi. apa sbrnya yg berlaku?

    Kenapa CEO Proton bertukar setiap 2 tahun? kenapa DRB singkirkan CEO yg berjaya pulihkan Proton hanya kerana dendam peribadi Tun M kpd CEO tersebut??

    BalasPadam
    Balasan
    1. 10.33 tang mana plak tun dendam pada ceo "tersebut"? Ada link ker? Cer beri maklumat? Kenapa kena buang? Letak jawatan? Dua perkara berbeza....

      Padam
  30. Dr Tan kata Tok Jib tak terlibat sebab penyiasatan tu belum habis menyeluruh lagi.

    Kena siasat pengurusan lagi.

    Lps ni, jika dalam penyiasatan pengurusan dan lain2 penyiasatan menunjukkan betul2 tok jib terlibat. Barulah BLEH CAKAP TERLIBAT.

    Tapi bagi rakyat Tok Jib tetap bersalah kerana MDBedebah dibawahnya. Lagi cakap pusing2 lepas kes terbarai lepas berapa tahun.

    SEBENORNYE DIA NAK KASI TOK JIB RASA TERSEKSA PERLAHAN2.

    Madet kenakan DSA dan ramai lagi, skarang dah kena balik.

    Tok jib kenakan DSA, Rafiji, RAKYAT DLL, akan kena balik jua

    Nak lari ke mana?



    BalasPadam
    Balasan
    1. Gelaran Tok Jib lebih indah serba molek jika di adjust sikit.. 'TOK JIBAOK'..!!!

      Amacam..setuju..????

      Padam
  31. InsyaAllah,......Najib akan menerima hukumannya.

    BalasPadam
  32. Sedangkan apa yang dinyatakan oleh Tan Seng Giaw itu ialah ulasannya mengenai perjalanan 1MDB dengan tidak mengambil kira peranan Lembaga Penasihat.

    Kenyataan di atas oleh bekas CEO 1MDB membuktikan bahawa Najib selaku Pengerusi Lembaga Penasihat memang ada peranan, malah besar peranannya iaitu

    Datuk Seri Najib Razak menolak penilaian semula aset-aset dalam usahasama 1MDB- PetroSaudi International (PSI) walaupun kebimbangan itu diketengahkan oleh lembaga pengarahnya.

    Dan memang benar kata TDM, bekas CEO itu tidak mengasaskan 1MDB, 1MDB dimulakan perdana menteri (Datuk Seri) Najib Abdul Razak.

    (Najib) penasihatnya, apa saja yang berlaku kepada 1MDB dia mesti tahu. Jadi mengapa letakkan kesalahan hanya kepada CEO tersebut? Apatah lagi hutang yang ditanggung oleh 1MDB adalah RM50 bilion.

    BalasPadam