Khamis, 28 April 2016

1MDB & Ular Yang Membelit..!



Anugerah pelakon handalan..! Dalam skrip nya..

"Apa yang saya kata adalah berdasarkan kenyataan Pejabat Peguam Negara Switzerland bertarikh 12 April, 2016, 1MDB kini mesti terbuka kepada kemungkinan berlakunya penipuan, iaitu bahawa ia tidak boleh diketepikan.'


Dalam bahasa yang mudah -

'saya tak kata dia gila..! berdasarkan kenyataan pihak berkenaan kemungkinan dia gila itu ada dan ianya berasas..!'

Tentu lah saya kena percaya dan yakin bahawa dia memang gila..! Asas kemungkinan dia gila itu tidak boleh saya ketepikan..! Wujud la gila tu..! yakin la memang gila..! tak payah merapik meraban bermain kata kata..!

Gila tetap gila..!

Layan...

Kalau Nak Kelentong Pun Biar Masuk Akal


A Kadir Jasin

KALAU nak kelentong atau nak bohong pun biarlah kena cara. Nak putar-belit pun macan itu juga. Kena ada tatacara operasi standard (SOP).

Bila ada SOP, yang bohong tak nampak berbohong dan yang kena bohong tak tahu dia dibohongi. Baru la hula lala hula hoop!

Saya tak mahu kata Presiden dan Pengarah Eksekutif 1MDB, Arul “Azrul” Kanda Kandasamy, bohong tapi dia pandai tipu-helah, putar-belit dan guna bahasa.

Contohnya, baru-baru ini dia kata, memandangkan penafian International Petroleum Investment Company (IPIC) dan pengumuman Pejabat Peguam Negara Switzerland yang bayangkan kemungkinan 1MDB dah jadi mangsa tipu, ia kena teroka semua jalan yang ada.

Arul Kanda tak kata 1MDB kena tipu. Dia rujuk kepada kenyataan IPIC yang dakwa syarikat bernama Aabar Investments PJS Limited (Aabar BVI) tu bukan anak syarikatnya atau anak syarikat kepada anak syarikatnya, Aabar Investment PJS Limited.

Dalam bahasa yang mudah, IPIC kata Aabar BVI ini adalah syarikat klon yang curi nama syarikat asal iaitu Aabar Investment PJS Limited.

Peguam Negara Switzerland pula kata, ada bukti AS$4 bilion (RM16 bilion) duit 1MDB telah disonglap melalui pemindahan dan pengubahan wang haram. Dalam bahasa yang mudah, duit 1MDB dicuri kemudian diubah jadi sijil pelaburan, unit, derma dan macam-macam supaya nampak halal.

Jadi bila orang kata dia kata 1MDB kena tipu dengan kerjasama orang dalam, Arul Kanda kata, bukan dia yang kata tapi dia hanya buat interpretasi kenyataan IPIC dan Peguam Negara Switzerland.

Dia kata tugas dia dah selesai. Dia nak berhenti. Dok tak dok hutang 1MDB yang kita sangka RM42 bilion dah jadi RM50 bilion awal tahun ini dan faedah hutang AS$50 juta (RM200 juta) pun tak mampu bayar. Selelasi haram zada ada? 


Luncai Abad ke-21

Tapi ada manusia jenis Si Luncai moden yang nak bohong pun tak pandai. Tak macam Si Luncai asal yang raja pun dia boleh kelentong.

Si Luncai abad ke-21 ini buat cerita kata Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone), Mohd Najib Abdul Razak, tandatangan surat-menyurat 1MDB tapi tak ambil tahu apa kandungannya.

Si Luncai macam ini kalau nak bohong untuk selamatkan nyawa dia pun dia tak tahu apatah lagi nak lindungi Perdana Menteri.

Si Luncai ini punyalah bodoh sampai dia ingat semua orang tak cerdik macam dia. Punyalah dungu sampai tak tahu bahawa abai tanggungjawab fidusiari (fiduciary responsibility) adalah kesalahan jenayah.

Mohd Najib sebagai Perdana Menteri, Menteri Kewangan, pengasas 1MDB dan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB tanggung tugas fidusiari yang jelas dan berat.

Atau Si Luncai pemakan dedak ini tahu hal urus tadbir korporat tapi dia ingat orang lain tak tahu. Dia sangka dia seorang saja cerdik dan orang lain semua bodoh. Dia tak sedar bahawa orang bodoh yang ingat diri dia cerdik adalah orang paling bodoh.

Mohd Najib tandatangani surat-menyurat yang libatkan berbilion ringgit duit dan harta negara dengan tak baca apa yang dia tandatangan?


Bukan Semua Orang Bodoh

Mak cik kampung yang buta huruf pun tahu dia tak boleh buta-buta turun cap jari atas kertas. Dia kena tahu apa tanggungjawab dia bila dia turun cap jari.

Zaman dulu, Cina buta pun tanya syarat sebelum dia setuju menikah dengan janda talak tiga atau pak sanggup sebelum dia menikah dengan anak dara bunting.

Cina buta nak tahu berapa upah dan berapa lama tidur dengan bini “sementara” dia? Tidur saja ka atau boleh buat macam laki-bini buat?

Macam tu juga bekas laki yang upah Cina buta nikahi janda dia yang dia cerai talak tiga. Masa nak cerai dia tak fikir. Bila dah bercerai dia gila talak.

Cerai talak tiga tak boleh rujuk. Jadi kena lah upah Cina buta nikahi dengan syarat lepas itu cerai. Tapi kena jaga-jaga. Si Cina tu hanya mata tak berfungsi. Anggota-anggota lain berfungsi kelas A.

Jadi bila ada Si Luncai moden kata PM tandatangan dokumen 1MDB dengan tak baca atau tak tahu apa yang dia tandatangani, sahlah Si Luncai ini bangang kelas A.

Rakyat jelata Malaysia boleh jadi tak selicik PM dan Jho Low berniaga atas angin, tapi mereka taklah baghal sampai percaya cerita macam yang Si Luncai moden buat.

Satu lagi, bila sampai masa dihumban ke dalam sungai yang deras, Si Luncai dan jenis yang sama dengan dialah yang paling awal lari lintang-pukang selamatkan diri.

Wallahauaklam.

ADa beza antara gila dan bodoh..! Tapi yang paling merbahaya apabila orang gila yang tak bodoh tapi cukup membodohkan..!

Lu FIkir La Sendiri!!!

37 ulasan:

  1. MENGELUARKAN kenyataan dengan penggunaan perkataan-perkataan atau susunan ayat-ayat yang mengelirukan adalah salah satu model komunikasi dua hala yang dimatikan dalam satu hala seperti diamalkan oleh pemimpin-pemimpin Zionis ketika berhadapan dengan media.

    Kebanyakan ahli politik, peguam dan artis menggunakan taktik yang sama ketika berurusan dengan pihak media. Setiap kali kenyataan dikeluarkan kepada media, ia akan ‘mengganggu’ penterjemahan maksud bagi sesuatu ucapan.

    Kesannya, ia akan mewujudkan dua maksud yang mempunyai pengertian terhadap pelaksanaan yang berbeza bagi ucapan yang telah dikeluarkan itu. Dalam keadaan tertentu, ia berubah menjadi satu atau lebih kenyataan yang membawa pentafsiran berbeza sekiranya kenyataan atau ucapan itu dibawa masuk ke mahkamah atau ruang-ruang perbincangan yang membincangkan maksud sesuatu terma yang diucapkan.

    Apabila sesuatu kenyataan itu diucapkan di hadapan media, ia mengundang penterjemahan maksud yang berbeza-beza di tingkat pemahaman para pelapor media atau wartawan. Bukan wartawan tidak faham maksud itu, tetapi maksud itu sendiri tidak diucapkan dengan terma yang jelas oleh si pemberi kenyataan.

    Akibatnya, orang yang menjadi mangsa terhadap pentafsiran secara cuai dalam memahami maksud sebenar sesuatu ucapan itu ialah orang awam sendiri. Dalam kes-kes seperti itu, wartawan atau media hanya melaporkan sebagaimana yang diucapkan setelah si pemberi ucapan itu enggan menjelaskan maksud apabila ditanya soalan tambahan, media bagaimanapun tetap juga melaporkan tanpa maksud yang jelas meskipun susunan ayat yang diucapkan oleh seseorang pemimpin itu mempunyai maksud yang kabur.

    Komunikasi dua hala yang dimatikan dalam satu hala adalah satu kemahiran bahasa. Dalam susunan ayat-ayat melalui komunikasi sedemikian, biasanya ia disusun dalam satu ayat yang menggabungkan dua atau lebih banyak ayat dalam satu ayat kompleks berpancangan yang hanya mempunyai satu noktah.

    Copy

    BalasPadam
  2. Wsj mendahului pengumuman yg dibuat oleh pm najib berkenaan perlantikan baharu gabenor bank negara dgn melapurkan tan sri Izzuan sarigar sebagai gabenor bnm yg baharu.Sumber dari Wsj bagaimanapun melsllapurkan perlantikan tersrbut setelah mendapat maklumat dari sumber yg tidak dikenali.Yg menjadi persoalan siapakah sumber yg tidak dikenali tersebut?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. siapa lagi yg supply maklumat palsu kalau bukan Jembalang Politik Malaysia yg jadi diktator sejati masa jadi PM dulu ... biasalah ...

      Padam
    2. Di pertengahan jalan ketika pulang dari kebunnya, Pak Pandir terserempak dengan Pak Kaduk yang sedang mundar-mandir sambil menjinjing guni.

      Pak Pandir: Apa yang engkau bawa dalam guni tu, Kaduk?

      Pak Kaduk: Ayam. cuba engkau teka, berapa jumlahnya? Kalau betul..kesemua tiga ekor ayam yang aku bawa ini akan aku berikan pada engkau!

      Pak Pandir: Termenung. Berapa ya?

      (Begitulah lah juga kisah Najib & Pak Pandir Ali berhubung kait dgn 1mdb & duit derma).

      Padam
  3. Kami hanya minta bukti duit Dari 1mbd di bank JP Morgan masuk ke dalam akaun ambank hanya dua muka surat keluar masuk wang, ITU pun gagal bagi oleh tun m Dan khairuddin,

    Kalau ada bukti baru aku tandatangannya dekarasi rakyat, kalau dulu pandai pulak tun m Dan khairuddin sedia akan bukti bejela2 untuk tangkap anwar itu, ini aku lihat bukti JP Morgan masuk Wang dekat rbs milik 1mbd ITU bukan boleh jadikan bukti

    Besok juga aku tandatangan jika ADA bukti ITU tapi sampai sekarang tun m gagal bagi bukti pada orang ramai

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1mbd tu apa cai?
      Lu bangla xpyh sibuk2la

      Padam
    2. ehhhh...lu ni cita ape...lu nak spin ape nie dedak oiii...PAC mintak kat 1MDB bukti satu hapa pun xdapat...lu nak mintak bukti bagai...lu xyah sign deklarasi tu ade aku kesah...gi sana kutip dedak tu...banyak najib tabur tu...kang melepas kang

      Padam
  4. Apa pula minta bukti kat orang yang tidak terima wang yang masuk dalam akaunnya. Mintalah pada pemegang akaun tersebut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. org 3/4 bagi jawapan ...

      Padam
    2. Betul dah saranan Tanpa Nama28 April 2016 12:27 PTG tu. Barulah dikatakan menegakkan kebenaran, nak buktikan tuduhan tu tak betul. Maka tuduhan yg tak betul itulah yg dinamakan fitnah.

      Padam
    3. - Mula2 bagai nak rak menafikan dia tidak menerima apa2.
      - Kemudian mengaku ada simpan duit derma dlm akaun banknya.

      - Mula2 kata dia & keluarga sedih & terpaksa membatalkan percutian ekoran musibah banjir melanda negara.
      - Tup..tup.. terbongkar akhirnya.. Rosmah & keluarga tak ikut pulang tapi meneruskan percutian dgn jet mewah serba lengkap kerjaaan untuk berpoya-poya nyopping-sakan di kota2 besar:-
      Hawaii,
      Indianapolis,
      Los Angeles,
      Los Angeles,
      New York,
      London,
      Dubai &
      Bangkok.

      Kedua laki bini besar punya penyangak & pembohong....!!!

      Padam
    4. dah mmg terbukti die terima "derma" ke dalam akaun peribadi....kalo penjawat awam lain terima "derma" ke akaun peribadi kenape di siasat kes rasuah? betul tak kalo ketua organisasi tandatangan apa2 dokumen dia kena bertanggungjawab atas ape yg die tandatangan tu? Kalo dia cakap dia xtau ape yg dia tandatangan...tu menunjukkan kebodohan dan ketidaklayakkan dia utk mentadbir...btul x? Ko suka ber PM kan org BODOH ker?

      Padam
    5. Kau ingat tun m Dan anwar tak penah terima derma ke?
      Ingat ingat tak apa anwar cakap bila saya balik jepun sasakawa bagi wang saya akan belanja makan sate kajang, tun m sendiri penah mengakui dia terima derma Dari akaun pribadi di blog che det itu, kalau dah macai fanatik tetap fanatik juga
      Apa buat tun m Dan anwar seorang maksum harus di sembah oleh macai2 protun Dan anwar itu

      Padam
  5. Najib sendiri mengaku menerima RM42 Juta ke akaun peribadi beliau semasa hujah balas dimahkamah... kalau beliau seorang yang berintegriti, amanah...pastinya beliau memulangkan..Sebab hujah beliau..beliau tidak tahu sapa yang memasukkan duit tersebut...BUKTI BELIAU TIDAK ADA INTEGRITI SERTA TIDAK AMANAH sudah ada dengan pengakuan BELIAU sendiri...MENGAKU TERIMA TETAPI TIDAK TAHU SIAPA MEMBERI...

    APAKAH BELIAU SEORANG AMANAH??

    Belum lagi yang berbilion bilion tue...DERMA MASUK KE AKAUN PERIBADI??Tanpa memberitahu Ahli MT...Bila dah bongkar...mula2 x mengaku...pastu mengaku menerima...kata lawan IS laa...Najib Pejuang laa...pastu bukan seorang yang derma...lebih dari seorang....pastu seorang sahaja...pastu..pernah jumpa penderma tersebut (walhal dah meninggal)....

    Akhirnya...derma dah pulangkan kembali.... ntahapaapantah...Kalu sembang dengan manusia yang waras..pasti berfikir...kecualilah dengan KAMBING...yang mengembek sahaja...atau makan DEDAK....makan sahaja...bila lapar...BISING.....

    NAJIB TIDAK AMANAH...

    BalasPadam
  6. Batu api sungguh blogger red bean army ni... suma yg disiarkan ditulis ' berkemungkinan' dan' mungkin ada penipuan'.... serakat mungkin dan berkemungkinan adalah tanggapah serta persepsi memasing.. biasa la klu dan benci sungguh sesorang tu depa akan fitnah hanya berdasar laporan berkemungkinan sesuatu perkara berlaku... Mana pergi Fakta..? Bukti..? Document..? Surat menyurat..? Tarikh dan tempat kejadian..?
    Kes banglo lajak laris semua fakta..documents. .tarikh dan masa kejadian semua terang berkilau silau menyilau...

    kalau blogger bagi makan anak bini dng sumber fitnah haramjadah ni mereka tak takut balasan yg bole menimpa baka dan keturunannya nnti.. insaflah selagi nyawa dikandung badan...


    Taubatlah..... cukup2 la buat fitnah... yg paling penting cukup2 la bagi anak bini makan benda fitnah haramjadah ni.... klu masih sakit hati dan dendam kesumat yg masih kuat... tunggu 2 tahun lagi ... yerr..

    taubat la

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dulu cerita lembu kat kondo pun orang cakap fitnah. Senang2 dapat pinjaman sedangkan orang biasa susah nak dapat pinjaman.

      Manusia mempunyai sifat ingin tahu! Gunakanlah mahkamah untuk menghentikan fitnah.

      Budak darjah satu pun bleh fikir skarang!

      Padam
    2. Kalau TAUBAT nanti ada duit masyukkkk ke? Baik kumpul banyak2 dulu baru fikir samada nak tobat ke tidak ... kan gitu?

      Padam
    3. Tanpa Nama 1232 adalah contoh kebodohan dan kedunguan pemakan dedak bugis penyamun

      Segala fakta,bukti dan dokumen yg melibatkan SKANDAL 1MDB kesemuanya mempunyai tandatangan najib!!..

      7 negara telah membuka kertas siasatan berkaitan dengan SKANDAL 1MDB ini.. adakah mereka ingin memalukan diri dan negara mereka jika tiada bukti kukuh??!!..undang undang di negara mereka di letak kan di tempat teratas, bukan presiden atau PM mereka di pertahan dengan apa cara sekali pun.. tak seperti di sini.. sudah laa najib membisu seribu bahasa buat muka sardin.. pemakan dedak pulak ada hati mintak orang lain bertaubat!!

      LGE .. seperti najib, kedua dua nya harus berundur!!!!

      Laut pun ada tepianya.. tapo kebodohan tanpa nama 1232 bagai tiada sempadan

      #undur najib$$$
      #undur lge

      Padam
    4. Ini antara Agensi2 Penguatkuasa Undang2 yg menyiasat jenayah antarabangsa berkaitan 1MDB. Aku syak dema semua ni jadi barua Yahudi utk jatuhkan Mohd Najib.

      1. Financial Market Supervisory Authority (Finma), Switzerland
      2. Serious Fraud Office, United Kingdom
      3. Office of the Attorney General of Switzerland
      4. Hong Kong police
      5. Justice Department's International Corruption Unit, USA
      6. Monetary Authority of Singapore
      7. Commercial Affairs Department, Singapore
      8. State prosecutors in Luxembourg
      9. Financial Intelligence Unit, Seychelles
      10. FBI, USA
      11. Australian Securities and Investments Commission

      Padam
    5. Ko pi la desak 11 agensi tu tangkap najib.... yg ko nk meroyan jadi batu api wat apa....harap blogger batu api ni buat lapuran polis pada 11 agensi ni ... kenapa x tangkap lagi... atau mintak
      Momok dan botak saman 11 agensi kenspa x tangkap najib.....

      Padam
    6. Tanpa Nama28 April 2016 3:03 PTG,

      El Nino masuk dalam baju ke?

      Padam
    7. Najib pergi amerika kenapa FBI tak soalan siasat najib sila jawab nampak sangat macai dah terdesak

      Padam
  7. Rasanya kehebatan bermain kata2 merupakan faktor utama mereka lulus semasa interview kerja kat situ.

    Satu lagi. Agak2 klau nak menipu berbillion2, boleh ke plan sehari dua? Tentu lama kan? Rasanya kes susah nak selesai kerana fail2 pun mungkin dah reput. Tak pun terbakar sendiri bila dah cukup panas.

    BalasPadam
  8. Anon bodo 12.54
    suma document ada tanda tangan najib..7 negara dah bukak kertas sissatan..... ko bolr tunjuk dan bukti documents dan siar dlm blog batu api ni tak... ada brani....yunjukkan documents yg ditandatangani najib...NOW......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai pencacai 1.09, semua org dah tengok tandatangan Najib tu...

      Now tu ape? Macam suruh abu bakar kutuk Tun Mahathir?

      Padam
    2. 1232/109.. pemakan dedak bangang yg sama..

      Ngko ni duduk kat pulau ker atau kutub utara??!!
      Ader ker statement dr najib (penyamun yg banggakan sangat tu) kate dua tak sign dan tak pernah sign??!!

      1232/109.. si bongok yg sama!!..

      Peguam (hafarizam harun) si penyamun itu sendiri membuat kenyataan bahawa najib menandatangani segala dokumen berkaitan dengan segala pemindahan wang 1MDB.. si peguam ni jugak memberitah8..'najib sign, tak beerti dia tahu apa yg dia sign'.. itulah hujah 'pembelaan' peguam najib yg selevel dgn mad maselan


      p/s: najib mmg tak tau apa benda pun, yg dia tau berjoli sakan laki bini!!

      Padam
    3. "najib sign, tak beerti dia tahu apa yg dia sign"

      Razif baca, tak bererti dia saja nak cakap macam tu!

      Mat Bashah kata tak percaya dgn Mukhriz, bukan nak rebut jawatan.

      Kalau macam ni kita kena belajar balik Ilmu Komunikasi Manusia. Banyak sangat bahasa yg tersurat dan tersirat.

      Padam
  9. Si Luncai bukan tak cerdik. Tapi dia terpaksa membodohkan dirinya supaya orang kata dia bodoh DAN BOSNYA TAK BODOH.

    Itulah akibat apabila bekerjasama dengan orang yang terlampau cerdik.

    BalasPadam
  10. lawak entry ni bang. terkentut kentut adik gelak. hahaha

    BalasPadam
  11. Ko pi la suruh peguam tu tunjukkan najib sain segala mala petaka document tu.... tunjukkan... setakat kata2 tak cukup jadi bukti... kes LGE tokong tak keluar apa kenyataan pun tapi blogger yg sebar segaka bukti2.... org nk mcm tu la baru bole respek bloger mcn ni... bukan blogger buta kayu suka jadi batu api mcm putramerdeka sampai dkg takut nak kekuarkan bukti.... bodoh sampah macai bloger
    momok tua ni.... ada PAHAM macai momok..... kahakthuiii

    BalasPadam
  12. analogi gila dari team madey yg gila meroyan nak jatuhkan PM... apa jua sumber janji boleh spin and keep momentum gila still on ... apa kono jang oi .. frust ke bila spin dah kantoi... kadir pak kaduk .. putra merdeka yg merdeka minda ... korang layan lah hasad dengki haloba madey tu .... meroyan lah selagi hayat dikandung bandan ... layan lah go fly kite !!!

    BalasPadam
  13. cucu tok selampit28 April 2016 2:55 PTG

    Dah gila najib ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang2 yang biarkannya buat apa saja.... LAGI GILA.

      Padam
  14. kesimpulannya senang jer, bila ada laporan yang nak disembunyikan bermakna adalah kesalahan. Bila kesalahan dilakukan oleh orang yang tak penting laporan perlu didedahkan segera dan Lu fikirkanlaaaa...malas mau cerita.

    BalasPadam
  15. Blogger yg disanjung adalah blogger yg berani kerana benar takut kerana salah ..... kes terbaik di Malaysia utk dijadikan contoh ( pada pencacai batu api monok senang banyak lupa diri) ialah kes LGE dan banglo terlajak laris... satu bunyi pun LGE tak respond nak saman blogger yg dedahkan kes banglo ni....
    Yg macai momok ni bersahut sahutan dan terkinja kinja mintak najib saman sedangkan momok ni tak pernah tunjukkan bukti... semata mata harapkan lapuran dari si penipu WSJ...PetriSaudi justo penipu..Sarawak Repot yg bohua Clara pun cabut laritak bertanggung jawab dlm tuduhanbyg dia buat..bblogger batu api sila kemukakan bukti yg ko ada sekarang dan siarkan....NOW. ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah berapa banyak bukti keluar...tapi ko saja buat tak nampak...senang ckp ko nii saekor macaii berbayar..ProOO00ootTt

      Padam
    2. Tanpa Nama 28 April 2016 3:20 PTG,

      kes terbaik di Malaysia utk dijadikan contoh... konon

      Tolong bagitau dekat aku siapa yg dah kena saman.
      A. Mohd Najib
      B, Tun Mhathir
      C. Lim Guan Eng
      D. Blogger Putra Merdeka
      E. Tanpa Nama 28 April 2016 3:20 PTG

      Padam