Jumaat, 15 April 2016

1MDB Menipu Atau Di Tipu..?


Bagi rakyat marhaien...rakyat perlu mengimani bahawa beg diatas itu ialah beg LV..! Dah terang lagi bersuluh bahawa tertulis perkataan LV masakan ianya berjenama lain..!

Begitu juga lah halnya dengan kenyataan Mad Maslan pada Disember 2014 dimana isu 1MDB mula membahang dikalangan rakyat jelata..!

Apa katanya...

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan yakin bahawa syarikat pelaburan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tidak menghadapi masalah besar selain persepsi negatif terhadap syarikat tersebut.
“Saya harap beliau akan dapat maklumat betul mengenai 1MDB,” kata Ahmad sambil menambah bahawa laporan polis itu menunjukkan seolah-olah syarikat tersebut menghadapi masalah.
“Aset mereka dalam kedudukan baik, saya pasti mereka akan bangkit semula,” katanya.
Khairuddin membuat laporan tersebut minggu lalu kerana sangsi dengan pengurusan syarikat berkenaan yang dirasakannya tidak telus.
Sementara itu, Ahmad berkata, syarikat tersebut dipimpin oleh lembaga pengarah yang bertanggungjawab dan juga penasihat yang terkenal.
Boleh rujuk sumber di sini
Walhal jelas bahawa beg diatas ialah beg plastik 'bising'..! bukannya beg LV..! Tapi dek kerana rakyat diberikan 'kefahaman' oleh seorang Timbalan Menteri yang pasti sebelum berkata sesuatu segala maklumat telah diberikan kepada dirinya..!
Lembaga Pengarah yang bertanggungjawab..! penasihat yang terkenal..!
Hakikatnya?

Kenali 2 individu perdaya 1MDB salur AS$3.5b ke Aabar

1MDB dilihat makin bercelaru selepas International Petroleum Investment Co (IPIC) dan Aabar Investment PJS menafikan kaitan mereka dengan firma Aabar yang menerima pembayaran dari 1MDB.
Aabar BVI (British Virgin Islands), telah menerima sekitar RM13.6 bilion atau AS$3.5 bilion daripada 1MDB.
1MDB berkata, pihaknya memindahkan dana itu kepada Aabar BVI selepas dimaklumkan oleh Pengarah Urusan IPIC, Khadem al Qubaisi dan Pengerusi Aabar, Mohamed Al Husseiny bahawa firma BVI adalah anak syarikat IPIC.
Jadi, siapa dua individu ini yang didakwa telah menipu 1MDB?
Khadem Al-Qubaisi
Khadem adalah ahli perniagaan terkenal Emiriah, yang menurut laman web peribadi yang sudah tidak berfungsi, mula bekerja di IPIC sebagai pengurus pelaburan pada tahun 2000 sebelum dilantik menjadi pengarah urusan (MD) tujuh tahun kemudian.
Seorang jutawan, Khadem dikatakan mempunyai kecenderungan terhadap hartanah Amerika Syarikat yang mahal.
New York Post berkata, ia termasuk rumah anjung paling mahal di Manhattan bernilai RM198 juta atau AS$50.9 juta, yang mana beliau tidak berjaya menjualnya.
Sarawak Report, sementara itu, mendakwa di bawah beliau, asas modal IPIC telah menyusut daripada RM272 bilion atau AS$70 bilion kepada kurang daripada RM58 bilion atau AS$15 bilion.
Kerjayanya di IPIC berakhir apabila beliau secara mengejut meninggalkan lembaga pengarah firma itu dan ditukarkan sebagai MD ekoran rombakan yang ditetapkan oleh Presiden Emiriah Arab Bersatu (UAE), Khalifa Zayed pada bulan April 2015.
Khadem kemudiannya meletakkan jawatan sebagai pengerusi hartanah Aabar dan anak syarikat IPIC yang lain seperti Cepsa dan Nova Chemicals.
Mohamed al-Husseiny
Dikatakan orang kanan Khadem, Mohamed lebih berprofil rendah, menarik perhatian yang kurang berbanding bossnya.
Beliau dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Aabar Investment PJS pada 2010, dan memegang jawatan itu sehingga Ogos tahun lalu apabila meletakkan jawatan untuk mengetuai firma ekuiti swasta, Trustbridge.
Beliau juga adalah pengarah Falcon Private Bank, dan merupakan ahli lembaga dari 2009 kepada 2013, dan dilantik semula pada April tahun lepas.
Menurut The Wall Street Journal, Falcon, anak syarikat IPIC, sedang disiasat selepas para penyiasat mengesan pemindahan hampir RM2.7 bilion atau AS$700 juta pada tahun 2013 daripada akaun Falcon Private Bank di Singapura kepada akaun yang didakwa milik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.
Beliau juga dilaporkan adalah pelabur utama dalam Red Granite, firma Hollywood yang dimiliki oleh anak tiri Najib, Riza Aziz.
Sekurang-kurangnya RM23.6 bilion dari 1MDB
Kedua-dua, Khadem dan Mohamed didakwa menubuhkan Aabar BVI pada bulan Mac 2012, dua bulan sebelum firma itu menerima RM2.2 bilion atau AS$576.94 juta daripada 1MDB sebagai deposit sekuriti.
Sebagai jumlah, firma itu dikatakan menerima sekurang-kurangnya RM23.6 bilion atau AS$3.5 billion.
The Wall Street Journal mendakwa lebih RM600 juta atau AS$155 million daripada dana-dana ini membiayai filem Hollywood terbitan Red Granite, The Wolf of Wall Street.
Aabar BVI telah dibubarkan pada bulan Jun tahun lalu, atas desakan ke atas Najib dan 1MDB yang semakin membahang.
Sejak itu, UAE membekukan akaun kedua-dua individu berkenaan, dan mengeluarkan larangan keluar negara di tengah-tengah dakwaan siasatan atas urusniaga perniagaan mereka.
Menurut Sarawak Report, Mohamed telah ditahan oleh pihak berkuasa Abu Dhabi pada bulan Mac, dan akan dihantar ke Amerika Syarikat untuk membantu penyiasatan AS ke atas 1MDB.
Mana pergi Lembaga Pengarah yang bertanggungjawab? mana pergi Lembaga Penasihat yang terkenal?
Macam mana pulak boleh kena tipu? Kenapa pengurusan 1MDB tak pernah buat report polis jika merasakan mereka telah ditipu berbilion berbilion Dolar? Kenapa baru sekarang nak bercakap? Jika tiada siasatan dari PAC apakah pihak pengurusan 1MDB akan terus mendiamkan diri?
Kenapa cacamarba sangat pegurusan 1MDB ni?
Tiba tiba pulak Najib nak minta rakyat melihat kehadapan???
Yang jahanam di belakang selama ni macam mana?
Tipu menipu membawa bencana..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

19 ulasan:

  1. Mad maslan....spesis yg kian luput dan di lupakan!
    Begitu jugak dgn kabinet kayu yg kian rapuh diratah anai2....kerana kesetiaan lebih penting dari kebijaksanaan. Itu yg mrX perlukan demi kelangsungan kuasa tamak dan haloba kpd dunia.

    BalasPadam
  2. Isu 1mbd putar belit kejap Aabar BVI Dah ubalkan kejap di swiss menberi tahu wartawan dia tak terima Wang bayaran baik dari 1mbd. nampak macai pakatan haramjadah dah pening kepala, putar belit isu dah tak ADA, kalau gubarkan dah syrikat tak ADA dah faham tak maksud di gubarkan . kepala siap wartawan Tanya CEO ITU kami tak faham atau macai pakatan haramjadah penipu

    Kalau macam ini lebih baik macai pakatan haramjadah tumput isu tanah manggis cuba dap tipu Rakyat dekat sana isu lebih konsisten dibanding isu 1mbd putar belit oleh macai pembangkang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba fahamkan fakta.
      Sebaik saja aabar bvi ditubuhkan ada money trail dari akauan 1mdb ke akauan aabar bvi, kemudian ditutup. Tetapi syarikat induk IPiC dan aabar pjs menyatakan mereka tidak terima duit itu dan aabar bvi bukan rakan niaga mereka.
      Persoalan rakyat kemana duit itu pergi.
      AWAK MALAS MEMBACA SEBENARNYA, jika anda islam, selepas solat, cuba anda berdiri dihadapan cermin yang sama tinggi dengan anda. Lihat diri anda dicermin dari hujung rambut kehujung kaki. Apa yang akan kekal abadi untuk anda????

      Padam
    2. Itu fakta yang jelas yang membuktikan penyelewengan 1MDB, Joe. Tolong sebarkan ke sana sini dan selalu sebutkan.

      Kita mesti dapatkan Najib undur atau di ganti ASAP.

      Padam
  3. Mlm tadi ada 2 evrnt berlaku 1 menteri luar ngaku derma 1mdb... di tgganu seorang gadis filipina masuk islam dengar ceramah dr zakir naik... cuma dlm blog barua putramerdeka.blog.spot madih tak sudah2 fitnah nsjib dan 1mdb.... dinesihatkan semua
    Barua red bean army termasuk macai yg beri komen terutamanya budak Ahmad suman dll pergi ceramah dr zakir naik... mudahan kesemua barua ajen red bean army masuk islam drndan rela hati.... cukup2 la ffitnah .....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak muntah aku! Jangan nak kaitkan dr. Zakir dgn penyamun bugis dan seangkatannya. Ko jgn nak tunjuk suci gunakan ugama kat sini. Sebab islam orang semua bercakap untuk tegakkan kebenaran.

      Ko ingat orang percaya cakap menteri luar tu? Dulu dia kata duit utk pelaburan, sekarang dah tukar derma. Yg best tu dia cakap di istanbul kerana ada usahasama antara msia dan arab saudi. Nampak tak helah disitu?
      Kenapa sekarang baru ckp derma? Kenapa tak dari dulu? Oh...sebab Abc reporter keluarkan surat ya?
      Rakyat msia tak mudah ditipu. World info semua dihujung jari. Poooodahhh...

      Padam
    2. Menteri Luar Arab Saudi di tanya selepas Najib dan dia berjumpa dan di masa dia berdiri bersama dengan Menteri Luar Malaysia. Tentu lah di kata "derma".

      Tapi dia tak kata derma dari putera raja Arab Saudi. Dulu dia kata "pelaburan" sorang individu Arab Saudi.

      Tapi ada lain2 jumlah wang yang masuk ekaun Najib selain dari jumlah yang konon nya dari sorang putra raja Arab Saudi tuh.

      Yang fitnah ia lah Najib dan kuncu kuncu nya. Termasuk Pengerusi PAC yang buat laporan lucu ke Parlimen - banyak testimony yang tak di rekod sebab dia kasi tau semua orang siapa yang tak mau di rekod boleh switch off microphone.

      Mengarut punya Pengerusi "Cari Makan" PAC.

      Padam
    3. ko je yg betui terus menjilat!..pastikan licin tahit tun tu bro

      Padam
    4. Hari ini saya nak bogelkan betapa munafiknya si Kejora Liberal ini. 2 tahun lalu dia tuduh saya dan Dr. Zakir Naik pengamal ajaran sesat, tapi pelik hari ini dia suruh saya menghadhiri ceramah Dr. Zakir Naik pula. Sebagai bukti, saya postkan semula detik2 sessi soal-jawab kami pd tahun 2013 di blog Parpukari.


      Anonymous Jul 30, 2013 at 5:43 PM berkata:
      Satu lagi fahaman yg menyeleweng, saya rasa lebih bahaya dari syi'ah, ialah fahaman hindu-islam. Fahaman ini kononnya islam berasal dari agama hindu! Keterangan tentang kedatangan islam dan nabi terakhir kononnya disebutkan dlm kitab hindu. Maklumat/berita ttg kedatangan nabi terakhir (Muhammad) kononnya disampaikan oleh baghwan (tuhan) visnu melalui perantaraan veda (malaikat, barangkali)dan nama nabi Muhammad disebutkan dlm kitab hindu sbg 'Alkalki authar'. Pengasas ajaran itu dalam blog ini bernama Othaman b Ahmad! Awas umat Islam semua dgn ajaran sesat baru ini.

      Anonymous Jul 30, 2013 at 5:52 PM:
      Geng Mahatear ada banyak kat India. Yg sorang dpdnya sesat sbg mubaligh dtg Msia bawa ajaran baru: Nabi Muhammad SAW = Alkalki Authar manakala Tuhan Yg Maha Esa = Baghwan Visnu. Mubaligh itu suatu masa diberi gelaran Man Alkaki Auta @ Authaman-ah..mad!
      Jago2 semuo, ajaran ni sangat bahayo! Harap jangan ado yg topongaruh atau topodayo!


      OTHAMAN AHMAD JUL 31, 2013 AT 12:43 AM
      Saya memang meminati pendakwah Almarhum Sheikh Ahmad Deedat dan Dr. Zakir Naik yang berani berhujah dan berdebat menegak kebenaran haq agama Islam dgn pendita hindu & evangelist kristian. Kedua tokoh yang terkenal ini telah banyak kali datang ke sini atas undangan kerajaan Malaysia.

      Nah sekarang saya nak tanya pada anon liberal berkenaan, jika Dr. Zakir Naik itu menyimpang dan sesat, kenapa kerajaan kita mengundang beliau membuat ceramah perdana ke negara kita pada tahun 2012 di JB dan KL?


      Setelah menuduh saya sesat, bila disoal balik, dia macam biasa cabut lari lanngsung tak jawab. Hari ini dia nak tunjuk macam bagus suruh kita menghadhiri ceramah Dr. Zakir Naik pulak. Tak ke namanya MUNAFIK.....!!!!

      Harap ambil perhatian semuanya. Cakap dia 1 pun tak boleh pakai. Saya ragu sama ada dia benar2 seorang Muslim.

      Padam
  4. Pendapat amulah berkenaan duit 2.6 billion dlm acc Najib admin blog dan pencacai tun taik haruslah berlapang dada.Kome kena terima dn akuilah apa yg dicakapkan oleh menteri luar Arab Saudi berkenaan derma tersebut sememangnya derma peribadi keluarga diraja kpd pm Najib tanpa sebarang kepentingan.Ini bermaksud derma tersebut adalah ikhlas tanpa mengharapkan apa2 balasan.Setahu saya yg sering mengikuti penullisan blog ini tak terkira artikel berkenaan derma tersebut telah dimuat naikkan dgn unsur2 fitnah dn spin berdasarkn pemahaman admin,portat2 asing dn juga sumber dari mantan pm yg menjuruskn duit 2.6 billon tersebut berrasal dari 1mdb.Dengan pengesahan dari menteri luar Arab Saudi tersebut hendaklah isu ini tidak dimainkan lagi dng kata lain full stop.Kradibiliti anda sekalian sebenarnye telah tercalar dimata rakyat yg mahu berfikir.Dan jika anda muslim permohonan maaf kpd pm Najib harus dilakukan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ProOO00ootTt....arghhh leganya..

      Padam
    2. Kamu lancapkan lah apa yang kamu panggil fakta tuh. Moga moga dia naik menjadi betul. Aku nak suruh kamu lancapkan bende Najib, nanti salah.

      Mengarut kamu mengata "unsur2 fitnah dn spin berdasarkan pemahaman admin,portat2 asing". Yang begitu ramai bagi testimony di PAC hearing di Parlimen tu apa? Bukan fakta?

      Memang lah, Laporan PAC tu berbentuk spin, sebab Najib tak di salahkan. Tapi Setia Usaha Kementerian Kewangan sendiri kata Perkara 117 Undang Undang Tubuh M&A 1MDB mengatakan segala keputusan 1MDB memerlukan KEPUTUSAN BERTULIS Najib, dan Kementerian Kewangan - yang punyai 1MDB - tak di wakili di Lembaga Pengarah nya pun, tak di mintak nasihat pun, bila di mintak buat briefing, tak jawab pun.

      Padam
  5. On 5th Feb 2016, "Saudi Arabia Foreign Minister Adel Al-Jubeir has been reported saying he does not think the RM2.6 billion deposited into Prime Minister Najib Abdul Razak personal bank accounts was a political donation, or that it originated from the Saudi government." Compare this quoted paragraph to today's news. Someone is lying.......

    BalasPadam
  6. pjilat tun xkan percaya..tambah2 tun..nk jugak boboi dia naik jd PM..walau segala bukti pon, p betaubatlah abu bakaq tahit!..klu xmau pcya teruskanlah mjilat..pastikan stim putra! hakkk tuittt!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ProOO00ootTt....arghh leganya..

      Padam
  7. Saudi Arabia's Foreign Minister Adel Al-Jubeir's double speak is clear for all to see. This is the guy who told New York Times that he did not think the money is a political donation or that it came from the Saudi Government. He said it probably is a private 'investment' from the Saudi Royal family.

    BalasPadam
    Balasan
    1. The New York Times report dated 5 Feb 2016 states, “In Saudi Arabia, Foreign Minister Adel al-Jubeir said……. that he did not think that the money had come from the Saudi government or that it was a political donation.” “It is a private Saudi citizen, I believe, and the funds went to an investment in Malaysia,” he said. Today’s (15 April 2016) report by Bernama says, “Adel Al-Jubeir today admitted that the donation to Malaysian Prime Minister Najib Abdul Razak indeed came from Saudi Arabia.” "We are aware of the donation and it is a genuine donation with nothing expected in return, “Adel said. Looks like this Saudi minister is just like some of the Malaysian ministers who blatantly lie and tell different stories at different times and thus his credibility is zero.

      Padam
  8. This adel guy is reading out a prepared texts from his Muslim brother najib, if it was really a donation it should have been revealed in day one (on whom are the donors, amount donated, for what purpose and etc etc) not until now after all the scam and fraud that had been exposed in the international media.

    BalasPadam
  9. Nk blakon kena tipu konon
    Kahkahkahkah..

    Hakkkkk ptuuihhhh..
    Dl konon2 nk siasat dia kacau sana sini.
    Kalau jujur xbersalah xkacau..

    Kahkahkahkah..
    Jmp wartawan takot.
    N2h pun lari.
    Konon2 nk jdk mangsa penipuan.
    Hakkkkk ptuuiiih.

    Cuti berehat smp siasatan selesai. Itu pun kalau jujur xbersalah kena tipu. Bkn org yg bersalah lalu menipu.
    Kahkahkah..

    Cai najis takot ckp psl telor dan 1MDB.
    Yg dia ada pokok manggis dgn guan eng

    BalasPadam