Jumaat, 22 April 2016

MAS ~ Bukti Kera Di Hutan Di Susu Kan..! Anak Tempatan Di Nafikan..!


Siapa yang tak patriotik..! Siapa yang mengangkat orang asing..!

Syarikat penerbangan kebangsaan, Malaysia Airline Berhad (MAB) yang dulu dikenali sebagai Malaysia Airlines (MAS) dilihat lebih mundur daripada awal-awal ianya dibangunkan sekitar tahun 1972.

Bekas Pengarah Urusan MAS, Tan Sri Dr Abdul Aziz Abdul Rahman berkata, bukan berniat untuk menyibuk dengan urusan syarikat penerabngan nasional itu namun beliau tidak mampu menutup mata melihat usahanya suatu ketika dahulu terkubur.

"Masa saya jadi CEO MAS pada tahun 80-an, seorang pun tak ada warga asing dari peringkat atas hingga ke bawah pengurusan pun. Maknanya dari tahun 80-an hingga hari ini, kita makin mundur sehari demi sehari. Ini yang saya pertikaikan.

"Saya perlu sebut ini semua sebab mungkin kerajaan dan orang ramai pun tak tahu semua ini. Memang sudah lama saya tinggalkan MAS... lebih 20 tahun tetapi tiap kali orang jumpa saya, orang asyik tanya tentang MAS, masa depan MAS. Jadi, saya ambil tanggungjawab untuk sentuh perkara ini," katanya pada sidang media, di sini, hari ini.
[

Beliau berkata demikian merujuk kepada tindakan pengurusan MAS sebelum ini yang membawa masuk warga asing sebagai Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Christoph Mueller kononnya demi menyelamatkan syarikat penerbangan kebangsaan itu.

Menurut Abdul Aziz, beliau tidak menafikan kepakaran Muller namun beliau berpendapat Muller tidak mempunyai roh sebagai rakyat Malaysia.

Terbaharu, selepas berkhidmat lebih setahun, Muller bertindak menghantar notis peletakan jawatannya yang berkuatkuasa September ini meskipun tempoh kontraknya masih berbaki lebih setahun.

Pada tahun 1972, sebagai peguam, Abdul Aziz bertanggungjawab menyelesaikan urusan 'perceraian' Malaysia Singapore Airlines (MSA) yang dimiliki Malaysia dan Singapura selepas bekerjasama selama enam tahun dan dipilih sebagai peneraju MAS yang dinamakan‎ Malaysian Airlines System Berhad ketika itu.

MAS memulakan penerbangan pertama 1 Oktober tahun tersebut.

Menurut Abdul Aziz, dulu rakyat negara ini boleh berbangga dengan wujudnya MAS namun sekarang tidak lagi apabila ia tidak lagi dilihat sebagai syarikat penerbangan kebangsaan.

"Setiap negara hendaklah ada syarikat penerbangan sendiri iaitu syarikat penerbangan kebangsaan. Mana-mana negara pun tak kira kecil atau besar... Singapura, Thailand, Kemboja pun ada. Sebab itu kita tubuh Malaysian Airlines System sebagai syarikat penerbangan kebangsaan. Masa itu ia dimiliki kerajaan.

"Kita lindungi MAS itu dengan 'golden protection' di mana syarikat ini tetap menjadi milik kerajaan supaya warganegara kita boleh berbangga, dikenali seluruh dunia sebagai satu negara bermaruah yang memiliki syarikat penerbangan sendiri dan boleh pergi ke merata dunia.

"Tapi apa yang ada sekarang ini tidak boleh lagi digelar sebagai syarikat penerbangan kebangsaan kerana ia kecil dan tidak pergi laluan-laluan yang kita pernah ada. Ke London hanya ada satu penerbangan. 50 tahun dulu kita ada dua penerbangan sehari. Laluan lain semua batal seperti ke Amsterdam, Paris, Dubai dan banyak lagi," katanya. Beliau turut membayangkan situasi sukar menanti MAB untuk kembali bangkit seperti dulu kerana dunia hari ini yang mengamalkan langit terbuka.

"Pada saya, syarikat yang ini (MAB) bukan syarikat penerbangan kebangsaan lagi kerana ia tidak menjalankan tugasnya dengan mengikut kehendak. Pada masa akan datang, boleh jadi (sebagai syarikat penerbangan kebangsaan) tapi lama lah.

"Sebab apa lama? Sebab persaingan semakin hebat. Banyak syarikat penerbangan lain timbul. Suasana perniagaan penerbangan sudah bertukar, sekarang dipanggil langit terbuka di banyak negara. Tidak seperti dahulu. Jika kita mahu kena berunding.

"Jadi kalau kita sebuah syarikat kecil seperti hari ini, mampukah kita bersaing dengan syarikat-syarikat lain yang sudah berkembang di merata dunia? Singapore Airlines misalnya. Boleh kita lawan? Garuda Indonesia, Thai International pun sudah menjadi besar," katanya.

Beliau sempat berpesan, "jangan kita terlewat untuk menjadi satu syarikat besar dalam suasana langit terbuka. Apa persediaan dia (MAB) untuk berdepan dunia langit terbuka? Tanyalah dia (MAB)?"

Mengimbau kenangan lalu, Abdul Aziz berkata, saat beliau meninggalkan MAS sekitar tahun 1992, kepakaran dalam bidang kejuruteraan MAS terkenal di seluruh dunia hingga syarikat-syarikat penerbangan lain menghantar kapal terbangnya untung dibaiki di sini.

"Singapore Airlines pun ada hantar jika tempatnya tidak cukup untuk baiki. British Airways, American Carrier, Canada, Australia pun hantar masa itu. Apa telah jadi sekarang? Sekarang ditutup.

"Begitu juga perkhidmatan kargo yang dulu kita dikenali sebagai pusat kargo tapi perkhidmatan itu dihentikan. Tapi sya dimaklumkan ia akan dimulakan semula," katanya.


Orang lama yang berjasa..! yang sedih, kecewa, resah dan gelisah dengan perkembangan MAS hari ini..! Tapi macai akan kata..tak relevan..! tak transform..!

Cium kaki para punahsihat asing tu transform la maknanya..!
Tak gitu cai?

Lu Fikir La Sendiri!!!

24 ulasan:

  1. SiAPA bagi mas pada tajudin tahu berpoya2 Dan bermewah2 sila jawab kalau bukan tun m itu, najib terpaksa pikul tangjawab APA yg dibuat oleh tun m.

    Kroni bailout tun m betul2 menyusahkan kerajan sekarag contoh khairuddin bila karajaan tak Bantu dia bankrap burukkan kerajaan itu suadara marah anwar Si khairuddin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waktu bail out di zaman Tun Mahathir, rakyat masih mengecapi sabsidi minyak petrol & tidak ada cukai bukan2 macam GST yg membebankan rakyat. Harga barang keperluan harian (daily essential items) semua stabil tanpa kenaikan. Tidak seperti sekarang ini, barang mencanak naik tak sudah2, dah tu ditambah pulak dgn GST (Goods So Taxing).

      Padam
    2. En othman ahmad..utk pengetahuan encik,cai kat ats tu sebenarnya baru keluar dari hutan semasa era pemerintahan tun dulu..smasa dlm hutan dia hanya mencari cacing utk mkn,stlh pnat memakan cacing,dia bercadang mengubah taraf hidup dgn bekerja dibandar, dan telah terpengaruh dgn dadah baru iaitu DEDAK..kebetulan mndapat peluang menjadi cybertrooper yg menawarkan berguni dedak,membuat beliau hilang kewarasan diri..ternyata dedak ini xmampu membuat cai ini mnggunakan akal sepenuhnya dan xmampu mengubah kehidupan dihutan dan melalak spt tarzan dlm blog ni walaupun cai ni berada dizaman millenium yg dibangunkan negarawan terdahulu..

      Padam
  2. Mahathir kalau nak jayakan wawasan BOBOInya kenalah banyak lakukan upacara doa digereja dan kuil melalui kendalian anaknya sendiri Marina Mahathir.

    Ingatan ikhlas dari Lubang Bontot.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wahh..apa cerita nii...nak alih tiang gol kee..?lubang bontot..?ProOO00ootTt

      Padam
    2. Sdra Ted....

      Itulah silap besar Najibul Bullshit. Dia nak tiru Spore dgn slogan Talent Corp.. ketepikan anak bangsa ambil Yahudi APCO, Omputih, non-bumi dalam GLC & pentadbiran negara. Dengar khabar Petronas pun buat pertama kali menanggung kerugian & akan berhentikan 2,000 pekerja, sesuatu yg belum pernah terjadi sejak Petronas ditubuhkan. Lihat saja, perlumbaan kereta F1 & motorsikal GP juga akan lingkup di Malaysia sejak Najib jadi PM. So..apa yg harus kita tunggu lagi.....!!!

      Padam
    3. Betullah tuu...lagii satu..mohd najib cuba jadikan 1mdb seperti temasek disingpura..tapi ternyata mdb gagal..ProOO00ootTt

      Padam
    4. Tun tot rendah sungguh cara pemikiran kamu,

      Padam
    5. Mengucap bro ... madih ada peluang lg

      Padam
    6. Ha ha dia mengaku dia lubang bontot, sebab tu komen tahap taik.

      Padam
    7. Pasal nasihat tu pun Lubang Bontot tujukan kpd Negarawan KEPALA TAIK Malaysia.

      Pasal apa kepala taik? Pasal jenis manusia tak tau malu ...

      Padam
    8. Cuba tengok tendar uruskan sepang itu milik keluarga tun m he.he.he jangan bodohkan kita orang ini ia, padan lah dasar 30ekuati bumiputera gagal

      Padam
  3. Apa la yg korg gaduh2 kn ni.
    Pegi jahanam dgn muller.
    Kita ada anak tempatan.
    Syarat dia mesti ada 4 org ni working as a team.

    Penasihat emiritus: PM@pahlawan bugis.
    CEO: Shahrul 1st half. Arul 2nd half.
    Penasihat kpd penasihat emiritus: Jho Low.

    MAS akan kembali ternama dimata dunia.

    BalasPadam
  4. Mas dulu dipunjak kejayaannya sangat ego, bermewah dan tak pandang agensi kerajaan yg lain. Demi negara, agensi2 terpaksa buat promosi dgn airline lain spt singapore airline. Pegawai mas diluar negara pula mkn angin mcm honeymoon.
    Selepas episode ego ini, dgn takdir Allah kita lihat mas bermasalah, terus jatuh dan tak bangun2 lagi.
    Apa yg kita lihat sekarang kesombongan dan lupa diri yg sama berlaku dalam umno. Maka kita tunggu dan lihat mungkin perkara sama berlaku dlm umno. Masa tu dah terlambat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. MAS patutnya bagilah utk kali ke-2 kpd Tajuddin Ramli, ikut cara Mahathir uruskan MAS dulu, sampai untung berbilion-bilion setiap suku tahun.

      Penasihat boleh ambik Othman Ahmad, Ted Manoff dan QalamQabut. Gandingan ketiga org berpengalaman ni pasti keuntungan MAS akan meletop semula. Kalau dlm blog komen meletop-letop takkan tak boleh terjemahkan dlm pekerjaan pulak.

      Padam
    2. Bagi pelung kroni tun m itu nampak perempuan cantik Tak boleh tahan macam kita tahu siapa itu tajudin itu, lupa sepatutnya mesti merujuk pada kitab suci WSJ he.he.he seprti macai2 protun m buat

      Padam
  5. Hahaha..lu olamg kasi sams gua pulak pelintah ini malaya..kalu gua plintah..itu lakyat wa kasi makan free..lu olang talak susah.. Pelut krnyang ati sinang. ..hali jali gua bagi lu makan itu ikan sadin..sedap maa..kgm lupa itu pru lanti..pamgkah wa pumya parti dap..partielayu sudah talak boleh halap..

    BalasPadam
  6. Ygb bagi tajuddin sapa punya kerija..... momok unya kirija.... bila rugi ...bail out duit rakyat juga yg bail out..... tajuddin ada jet mewah MAS sapa naik momok tua yg naik anak beranak .... rugi billion duit rakyat depa kerjakan...... suman amat klu harga minyak tak turun masa tu napa pulak mas rugi billion bail out pakai duit rakyat.... dasar pengswastaan momok semua haprak......

    BalasPadam
  7. Kah kah ini la satu satunya cerita yg blogger red bean army siarkan pasal MAS tanpa merujuk krpad (WSJ) Wall Setan Journal .........

    Pada semua macai red bean army blogger putramerdeka.com seperti ahmad osman...abu baka yahudi.... ted prooooottttt jubo longgar dll ini lah satu satunya entri citer pasal MAS yg tidak merujuk pada WSJ........... kah ...kah....kah...




    FuuccCCKKKKKK!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Heh heh

      Yg last tu sahih trademark penjilat Najib.

      Penjilat Najib, maki hamun dan mencarut, berpisah tiada.

      Apa cerita, kat hotel Port Dickson satu ketika dulu, krik krik krik

      Padam
    2. adzzam adzzam RB DAPigs.

      Yg aku baca citer dulu, bontot kau koyak disondol LGBT ...

      Padam
  8. Blog ni dah diambil-alih oleh Red Bean DAPigs rupanya, penuh berkampung disini. Menyamar jadi org Melayu pulak tu ...

    Maklumlah Mamakatun dan Lim Kit Sial dah ber'saudara baru'.

    Berapalah Putra Merdeka dpat bayaran sebulan agaknya ye dari DAPigs? Senang hidup, kaya kaya. Yelah mcm 'Life of Annie' 20K (Melayu jantan yg menyamar jadi cina betina), Aspan 20K dan ramai lagi ... semuanya jadi tempat RB bersarang mengutuk pemimpin Melayu/Islam ...

    BalasPadam
  9. Setiausaha Akhbar kpd Menteri Belia & Sukan (KJ) dah tentu2 orang DAP (Regina Lee).. tak pulak si Kejora Munafik (2:44) memekak bising..??

    Jawablah....!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macamana nak menolong Negarawan Sasau tu jayakan Wawasan Boboi nya kalau apa maksud 244 am kat atas yg senang tu pun tak paham maksudnya. Lain org tu tulis, lain yg dijawabnya.

      Setakat nunjuk ala-ala hebat dlm blog bolehlah, mintak buat kerja hancuss ...

      Padam