Isnin, 25 April 2016

PANAS ~ Lulus Usul Gesa AG Letak Jawatan..!


Kesian Pandi..! Dia orang tak hormat langsung Pandi..! tak hormat Pandi bermakna tak hormat Najib..! Apa la weii..! Pahlawan dan Panglima tu..!

Badan Peguam M'sia lulus usul gesa peletakan jawatan AG


Ahli-ahli Badan Peguam Malaysia telah mengundi untuk meluluskan satu usul semasa mesyuarat agung tahunan (AGM) hari ini menggesa peletakan jawatan Peguam Negara (AG) Tan Sri Mohamed Apandi Ali.
Ini telah disahkan oleh peguam yang hadir di AGM tersebut, walaupun mereka enggan mendedahkan maklumat lanjut sementara menunggu kenyataan rasmi dari Presiden Majlis Peguam, Steven Thiru.
Badan Peguam itu mahukan peletakan jawatan AG berikutan keputusannya untuk tidak meneruskan dakwaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung dengan deposit wang yang besar di dalam akaun Najib.
"Ia adalah gesaan peletakan jawatan, sepertimana gesaan peletakan jawatan yang lain, tetapi ini adalah gesaan yang dibuat oleh Badan Peguam Malaysia," kata Thiru dalam sidang akhbar selepas berakhirnya AGM ke-70 badan itu di sebuah hotel di Kuala Lumpur hari ini.
Beliau berkata ini sepatutnya boleh memberi tekanan kerana Badan Peguam Malaysia adalah badan tunggal yang mewakili peguam di Semenanjung Malaysia.
Usul yang dicadangkan oleh tiga ahli badan peguam itu menggesa Apandi meletakkan jawatan sebagai AG "untuk kebaikan Malaysia dan untuk mengembalikan keyakinan rakyat dan persepsi terhadap kedaulatan undang-undang, khususnya pentadbiran keadilan jenayah di Malaysia".
Ia juga menggesa Apandi meletakkan jawatan sebagai pengarah Lembaga Tabung Haji dan apa-apa jawatan dalam mana-mana syarikat, badan berkanun dan entiti undang-undang, melainkan jika dikehendaki secara khusus oleh undang-undang.
"Peguam negara juga pendakwa raya, tidak boleh menjadi pengarah mana-mana entiti undang-undang, kerana ini akan menjejaskan kebebasannya," demikian menurut usul tersebut.
Usul itu juga menggesa peguam cara negara untuk mengambil alih tanggungjawab pendakwa raya dalam kes-kes yang berkaitan dengan Najib - 1MDB, SRC International, dan RM2.6 bilion yang terdapat dalam akaun bank peribadi Najib.
Badan Peguam Malaysia juga akan menggalakkan penubuhan sebuah suruhanjaya bebas untuk memilih dan mencadangkan calon-calon untuk jawatan peguam negara kepada Yang di-Pertuan Agong.
Ini kerana, pada masa ini, Yang di-Pertuan Agong melantik AG atas nasihat perdana menteri, kata usul itu.
"Dalam amalan, ini bermakna perdana menteri memutuskan pelantikan dan penyingkiran peguam negara," kata usul itu lagi.
Thiru menegaskan bahawa usul menggesa peletakan jawatan Apandi adalah berasingan daripada semakan kehakiman yang difailkan oleh badan peguam itu terhadap Apandi.
Walaupun Thiru mengesahkan bahawa usul itu telah diluluskan oleh undi majoriti, tetapi beliau tidak mahu menyatakan undian tersebut kerana menurutnya, mesyuarat itu adalah mesyuarat peribadi.
AGM hari ini telah dihadiri oleh 1110 ahli Badan Peguam Malaysia dan kesemula lima usul telah diluluskan. Baca berita penuh]
Sementara itu, Badan Peguam Malaysia menafikan bahawa ia bersifat politik atau menjadi 'penyibuk' apabila membentangkan usul berkaitan dengan AG dalam AGM hari ini dan juga memfailkan permohonan semakan kehakiman terhadap AG.
"Badan Peguam bukan penyibuk. Apabila terdapat kebimbangan bahawa perlembagaan tidak dipatuhi atau berlaku salah faham atau disalah tafsir, maka sebenarnya setiap rakyat Malaysia mempunyai kepentingan di dalamnya," kata Thiru.
Sudah tentu, tegasnya, Badan Peguam mengambil berat tentang hal itu, "kerana di bawah Akta Profesion Undang-undang, kita wajib menegakkan kedaulatan undang-undang".
"Badan Peguam Malaysia diberi mandat untuk menegakkan kedaulatan undang-undang, maka anda tidak boleh mengatakan kami penyibuk," katanya lagi.
Beliau menjawab kepada mereka yang mengkritik Badan Peguam kerana bersifat politik atau menjadi penyibuk kerana usul mereka menggesa peletakan jawatan Apandi, dan juga kerana memohon semakan kehakiman untuk mencabar keputusan AG yang tidak membuat pendakwaan terhadap Najib.
Sabar Pandi..! dia orang tu jealous..!
Jealous???
Lu Fikir La Sendiri!!!

33 ulasan:

  1. Ini baru dikatakan "no one is above the law".

    Syabas kepada Badan Peguam Malaysia.

    Keep up the good work.

    BalasPadam
  2. Badan Peguam?....Macamana laporan mesyuarat tak boleh orang lain tengok...?..
    Tak telus langsung. Nak ikut macamana?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lapuran siasatan wanemdibi oleh ketua audit negara kena osa... Rakyat tak boleh tengok apa lagi nak baca. Tak logik kan. Macam babi...

      Padam
    2. Rakyat tak boleh tengok, tapi ketua audit negara boleh jugak tengok dan buat ulasan atas laporan audit berkenaan. Tak nak tuduh KAN bersubahat dengan najib untuk tutup kesalahan najib pulak ke ???

      Macam celaka....

      Padam
    3. Si Pak Pandir nie kalau betul2 bersih, dia harus terlebih dahulu letak jawatan sebagai Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji. Tak malu ke diperkatakan orang, Pandir...???

      Padam
    4. Baca........

      If troubled 1Malaysia Development Bhd (1MDB) defaults on its US$1 billion loan from Abu Dhabi's IPIC, that could trigger cross defaults on the fund's other debts, including some bonds, according to the fund's president and group executive director Arul Kanda Kandasamy.
      Though 1MDB has declared just four days ago that it is free of all its bank and short-term debts, it still has a RM5 billion sukuk with a government guarantee, another RM2.4 billion Bandar Malaysia sukuk, a RM800 million loan from the Social Security Organisation or Socso in short, and in his words, "the one that everyone is worried about", a US$3 billion bond the fund issued in 2013 to fund the Tun Razak Exchange development.
      In an exclusive interview with The Edge Malaysia, published in the weekly's cover story for the week of April 25-May 1, a clearly frustrated Arul told the publication's Executive Editor Kathy Fong and Associate Editor Jose Barrock what had derailed the asset for debt settlement with IPIC, which he thought was a done deal and the final piece of the jigsaw to rescue 1MDB from its massive debt woes -- and what could happen next now with IPIC's declaration of default against 1MDB.
      The binding term sheet 1MDB signed with IPIC in June 2015 got the cash-strapped 1MDB then the US$1 billion it needed to settle some immediate obligations, including a US$975 million syndicated loan led by Deutsche Bank AG.
      There is one crucial item on the term sheet, which is that 1MDB has to transfer the amount that IPIC paid, the cash plus the interests — US$1.15 billion — by Dec 31, 2015, according to Arul. As such, he said: "actually, we were in default since December". But he questioned why IPIC waited until now to make the announcement.
      "It should have been made immediately after the default as it’s a large amount. Why wait until April to say you don’t own Aabar BVI?"
      As to the US$3.5 billion worth of payments that 1MDB made to Aabar BVI (Aabar Investments PJS Ltd), the company with the near identical name to IPIC's subsidiary Aabar Investments PJS, Arul said: "What we cannot discount is there could actually be fraud...a massive fraud...and maybe there was collaboration from our side".
      He also spoke about wanting to quit 1MDB, and how the issues at the fund was not his and "not what I signed up for". "I'm very tired. I'm doing over and above what I had signed up to do."

      Rugi woo tak baca sebab laporan ini ialah edisi temubual bersama Arul Kanda yang turut meluahkan beberapa perkara yang mana sekaligus mengesahkan cakap2 orang awam selama neh bahawanya 1MDB sememangnya satu bisnes yang bermasalah sejak mula. Arul hanyalah dilantik bagi menyelesaikan masalah. Sekarang disebabkan masalah tersebut terlalu berserabut selepas berjaya melakukan beberapa proses tambahbaik dia pun cadang nak angkat kaki dari 1MDB. Najib.. Najib. Apa yang ko dah buat neh gilee.. pinjam itu bayar ini, pinjam ini bayar itu, adakah macam neh caranya kau berbisnes? Tak faham aku.

      Langsung tak faham kenapa AG Pak Pandir masih terus melindungi Penyangak Terbesar dalam abad ini? Mungkin AG Pandir pun turut dah dibeli dgn suapan juta2. AG Pandir wajib disingkirkan...!!!!

      Padam
    5. Saudara Othman,
      Jangan kita harap lagi kpd bersih dan amanah. Dua sifat yg murni ni dah pun PUPUS dalam era sekarang ni ditimbus oleh sifat tamak haloba dan munafik.

      Padam
  3. Tunjukkan laporan mesyuarat betul atau auta.... ada brani...

    BalasPadam
  4. Mewakili fumakilla izinkan kami jawab untuk pihak beliau,

    "Badan peguam ni dari dulu lagi kerja mereka membangkang, duit 5 inggit ilang punya contoh pon... suruh buat report polis?"

    "Takder satu pon pentadbiran najib bawa manafaat pada rakyat!"

    Amacam chai? Ok tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa??? Lu orang gilla??

      Padam
  5. BN MENANG 1 KERUSI DI SWARK. ..... TAHNIAH ... ISU1MDB FITNAH X LAKU..... kah kah kah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko citer sarawak..org xheran..semenanjung tengokk.??!

      Padam
    2. Nak citer sarawak tak boleh pulak. Padahal sebelum ni kata semua rakyat tolak najib... Dah fakde isu begitu pemakan dedak mamak kerala

      Padam
    3. 1.34 fumakilla,

      Kan ke dah cakap, pbb Dan BN pasti memang, masalahnya muka tak ada maruah dan takder TELOQ tu akan naik ke pentas menyambut kemenangan adnan satem Dan org Sarawak.

      Padam
    4. cai,cash is king..dedak da tabor..ko pun baru lps mkn dedak..vitamin penguat tenaga utk mengampu..nk heran ape..

      Padam
    5. Dedak mamak kerala hanya untuk cai-cai mereka yang buta fakta je

      Padam
    6. Buta mata akibat dedak mcm mn kira..?

      Padam
    7. Adenan Satem pun faham & terima hakikat majoriti warga Bumi Kenyalang tak suka tingkah tembolok serakah Najib laki bini. Parti Bangsa Sarawak kemungkinan besar akan hilang majoriti sekiranya gambar muka suwey penyamun itu digandingkan dgn PBS.
      .

      Padam
  6. Badan peguam punya usul boleh bawak sampai ke mana pun...akhirnya masuk tong samah je la...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Knp cai dgn usul bdn peguam ni..?? Ade rs peluh cuak tumbuh kat dahi ke..lek cai..masok tong SAMAH je..

      Padam
    2. Tak cuak pun... Ko tu pun bagai anjing menyalak bukit je... Setakat ni dah berapa banyak kejayaan yang kamu berjaya lakukn untuk jatuhkan najib tu... Yilek la, pemakan dedak mamak kerala... Yilek tau...

      Padam
    3. Apalah sgt suara rakyat marhaen..xjatoh.pon xmengapa..bersuara menentang penyelewengan,dari mengampu utk kesenangan..xgitu cai.

      Padam
    4. Tanpa Nama 2.43, dlm agama kata di akhir zaman orang yg membawa kebenaran agama umpama membawa bara api panasnya.

      Di akhir zaman orang yg menentang kemungkaran akan ditentang umpama menentang kemungkaran tu adalah satu kesalahan.

      Kesimpulannya lebih ramai yg menentang kebenaran dari yg menentang kemungkaran.

      Padam
    5. Tanpa Nama25 April 2016 6:05 PTG

      Aku pun rasa macam tu. Rasa macam kaki tangan aku dah kena siat2, kunyah2 dgn bulldog. Nasib baik dalam internet. Nasib baik juga dema ni lebih gemar dedak dari daging manusia...

      Tapi puak2 Mohd Najib ni dah semakin pandai. Masuk aje berita baru, awal2 lagi dah tanya mana bukti, mana dokumen. Tapi bangang tetap bangang jugak. Semua dongeng ni berkisar pada adventure Mohd Najib. Tanyalah dekat dia duit 2,600juta tu derma ikhlas dari siapa, hantar ke sini melalui apa, hantar balik kepada siapa. Mintak BUKTI, mintak DOKUMEN.

      Ini nak suruh mintak dekat orang tua nyanyuk tu, mana dia ada. Nak mintak dekat Sarawak Report dan WSJ pulak dema tak percaya, dema kata Yahudi.

      Memang susah nak tentang puak2 yg menegakkan dan membela KEMUNGKARAN ni. Tapi bila baca komen kamu kat atas, memang bagi aku semangat. Itu cabaran yg kita kena hadapi dgn tabah.

      Padam
  7. Buat pertama kali dalam sejarah penubuhan Badan Peguam memainkan peranan sebagai penegak keadilan yang sepatutnya. Satu dunia dok perlekeh Negara Malaysia kerana dipimpin oleh perasuah dan pengamal ajaran Cash Is King.. Bila sang Bugis ini membuka mulut, habis terbau busuk longkang yang teramat pekat. Cakap tak serupa bikin, lagi nak nasihat rakyat macam mana nak hidup penuh intergriti.

    BalasPadam
  8. Si pandi tu peduli apa usul dari bar council? Bukan bar council yg lantik dia jadi AG. Najib yg lantik dia jadi apa dia kisah? Selagi dia ikut cakap najib macam kerbau kena cucok hidong selagi itu lah dia jadi AG. Buat masa ni Najib paling berkuasa di Malaysia dan punya banyak wang berbillion untok bayar penyokong membabi buta di kalangan menteri2, ketua2 bahagian umno dan jugak ksp dan ksn. Itu lah hakikat nya malaysia sekarang!!

    BalasPadam
  9. Majis peguam hanya sampah dap tak boleh buat apa2 buang Tan Sri Mohamed Apandi Ali kuasa melantik peguam dibawah yg pertuang agong kuasa dap tak boleh pacat Tan Sri Mohamed Apandi Ali. Majis peguam hanya puak liberal Dan puak lgbt je, sebab ITU Tan Sri Mohamed Apandi Ali melawan puak lgbt itu, majis peguam sebuk nak politik bukan menjaga para ahlinya dan bukan kedalikan kes tertungak

    BalasPadam
  10. Berapa orang yang hadir dalam mesyuarat badan peguam nih?..dan berapa ramai ahlinya. Cukup korum ke tidak?
    Jika tak cukup korum lebih baik tutup je..
    Sila tunjukan jumlah kehadiran kalau telus..

    BalasPadam
  11. Setakat ini bn telah memenangi dua kerusi tanpa bertanding di dun serawak setelah pencalunan wakil parti ditolak olih spr diatas kesilapan teknikal.Terdapat banyak pertindihan yg melibatkan perlawanan sesama gabungan pembangkang hal ini akan memudahkan calun bn untuk memenangi dun2 yg terlibat.Pilihanraya dun Serawak ini mengikut penganalisis politik yg berwibawa boleh dijadikan sbgai tnda aras kpd pru 14 yg bakal menyusur.

    BalasPadam
  12. Piliharaya srwk paling senang bn nak menipu, tukarkan je peti2 undi asal tu ke peti undi yg dh disediakan utk menang...orang utan apa dia tahu...
    Klau tk taklah taik mamud boleh perintah separuh abad.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai inikah tahap pemikiran macai protun.

      Padam
    2. CEO 1MDB Arul Kanda yang turut meluahkan beberapa perkara yang mana sekaligus mengesahkan cakap2 orang awam selama neh bahawanya 1MDB sememangnya satu bisnes yang bermasalah sejak mula. Arul hanyalah dilantik bagi menyelesaikan masalah. Sekarang disebabkan masalah tersebut terlalu berserabut selepas berjaya melakukan beberapa proses tambahbaik dia pun cadang nak angkat kaki dari 1MDB. Najib.. Najib. Apa yang ko dah buat neh gilee.. pinjam itu bayar ini, pinjam ini bayar itu, adakah macam neh caranya kau berbisnes? Tak faham aku.

      Langsung tak faham kenapa AG Pak Pandir masih terus melindungi Penyangak Terbesar dalam abad ini? Mungkin AG Pandir pun turut dah dibeli dgn suapan juta2. AG Pandir wajib disingkirkan...!!!!

      Adenan Satem pun faham & terima hakikat majoriti warga Bumi Kenyalang tak suka tingkah tembolok serakah Najib laki bini. Parti Bangsa Sarawak kemungkinan besar akan hilang majoriti sekiranya gambar muka suwey penyamun itu digandingkan dgn PBS.

      Padam
  13. macai a jib jgn la banggakan bn menang kat sarawak tu......org sarawak memang tak suka dgn org malaya.....lg2 bugis tu.......umno diharamkan masuk sarawak.....

    bugis tu nak tumpang denan satim ja......nanti bn menang, dia canang satu donia.....org masih sokong dia......

    pan borneo highway tu dah lama start....seingat aku sebelum pak lah lagi dah start.....bintulu/miri yg mula2 siap....sekarng dia nak tumpang nama........haruuuuu

    BalasPadam