Sabtu, 9 April 2016

Berapa Harga Sebuku Dedak..?


Apa cina DAPig ni buat dalam BTN?

Sebenarnya Najib dah terlalu kuat..! Najib tak perlu adakan Pemilihan UMNO kerana MT boleh menggubal Perlembagaan agar Presiden kekal sehingga bila dia suka..! Ketua Bahagian kan ada..!

Masanya juga telah tiba bagi Najib mengadakan pilihanraya umum..! Dengan sokongan DAPig tentu Najib akan mengatasi pencapaian Pak Lah dulu..!

Kenapa?

Tak caya?

Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) hari ini menggesa pihak berwajib untuk menyiasat isu yang menjadi punca awal kemelut 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sehingga syarikat kerajaan itu telah menanggung hutang sehingga RM42 bilion.
Presidennya, Mohd Azmi Abd Hamid berkata, 1MDB telah menggunakan hutang berlebihan dalam struktur modalnya.
Dengan tanggungan hutang yang sebegitu tinggi, tidak mungkin ia tidak dapat dinilai dengan objektif ketika syarikat tersebut dicadang untuk ditubuhkan.
“Persoalannya apakah Kementerian Kewangan telah meluluskan keperluan hutang melebihi aliran tunai itu yang bakal membawa risiko kepada kerajaan sendiri.
“Siapa yang telah meluluskan hutang sebesar itu untuk 1MDB?
“Nyata, 1MDB ternyata tidak dikawal selia dengan rapi sehingga terjerat dengan hutang dan cara melunaskan hutang yang dilulus oleh kerajaan pula ialah dengan cara menjual aset hartanah yang asalnya adalah milik kerajaan sendiri,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Mengulas lanjut Azmi berkata, pihaknya sangat kesal apabila kemelut 1MDB ini telah berlarutan sehingga mendedahkan bukan sahaja kegagalan dalam urus kelola korporat (corporate governence) malah urus kelola publik (public governence).
Sebelum ini katanya, PAC menyarankan Lembaga Penasihat perlu dimansuhkan, bersama Artikel 117 dalam memorandum syarikat tersebut serta semua rujukan kepada Perdana Menteri perlu ditukar kepada Menteri Kewangan, selaras dengan peruntukan syarikat lain kepunyaan MKD.
“Persoalan yang timbul ialah bukankah PM juga adalah Menteri Kewangan 1. Adalah tidak bermakna pertukaran ini dibuat jika PM sebagai penasihat dan sekali gus sebagai Menteri Kewangan.
“Isu utama 1MDB ialah bagaimana pengurusan kewangannya diuruskan di bawah nasihat PM tetapi syarikat itu juga mendapat kelulusan dari PM yang berkuasa untuk menentukan pembelian dan penjualan aset sehingga menjadi beban hutang yang semakin parah,” katanya lagi.
Justeru beliau berpendapat, penyerahan anak-anak syarikat dan aset milik kumpulan 1MDB (TRX, Bandar Malaysia, tanah Air Itam, tanah Pulau Indah) kepada Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD) tidak kan menyelesaikan masalah kemelut yang sedang ditanggung oleh kerajaan.
sshhh...pelan pelan cakap..! Kan dah bersih suci murni..! apa ler..! 
Tak gitu???
Lu Fikir La Sendiri!!!
v lop dedak..!

55 ulasan:

  1. Kenapa shahrol di kambing hitamkan?

    siapakah yang meluluskan dan tandatangan pengeluaran wang rakyat untuk 1mdb?

    Adakah rosmah? (Pun betul juga...sebab dia ni pun salah seorang dalang)

    Tiada jenayah? Apa? Ingat negara ni macam korea utara? Ikut dan taat cakap pemimpin yang korup? Memghukum mereka2 yang menentang? Menganaiya rakyat?

    Agama dah cakap jangan taat kepada pemimpin yang zalim, menindas rakyat dan korup. Berjuang menuntut keadilan, menegak kebenaran!

    Adakah kita mahu jadi seperti rakyat negara lain melihat sahaja keaiban yang dilakukan oleh pemimpin bernama najib?

    Adakah kita membiarkan sahaja orang tua berumur 90 tahun menggalas tanggungjawab membela nasib rakyat?

    Apabila masa depan anak2 kita menjadi pertaruhan?

    Kamu semua pembaca menjadi hakim!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adakah sesuatu yang menghairankan jika najib bersekutu dengan DAP demi menyelamatkan tembolok beliau?

      kita lihat betapa bijak strategi serampang dua mata dap, seorang dari tan seng giaw dan seorang lagi dari tony phua.

      Sebelum tu nak bagitau chai, najib dan punahsihatnya memang bodoh bin bahalol....

      Strategi tan seng giaw dap adalah begini...

      1.Jika kekalkan najib sehingga pru peluang dap dan pakatan menang adalah 95 %.

      2.jika najib letak jawatan 6 bulan sebelum pru peluang dap dan pakatan menang adalah 70 %.

      3.jika najib letak jawatan hari ini peluang dap dan pakatan menang adalah 55 %.

      Jadi manakah dap dan pakatan pilih? 1, 2 atau 3? Adakah najib sedar tentang perkara ini?


      Bagaimana pula dengan satu lagi strategi dap tony phua?

      Chai nak tau? Minta dengan baik, kerana kami rakyat marhaen bersedia membantu cara2 serta tip2 dan teknik menjawab.

      Nak tak chai?

      Adalah jelas dalam politik terdapat pelbagai kemungkinan!

      Padam
    2. Memang betul dan betulll sangat, sejarah dah membuktikan, hidupnya Kapal Sink dulu dia pernah mempertahankan Tun Dol agar tidak diganggu dalam menjalan tugas mentadbir Negara. Kelemahan pemimpin dan kerajaan BN bermakna kekuatan kepada DAP. Akhirnya terbukti selepas sepenggal kerajaan Tun Dol kalah teruk dalam PRU. PRU 14 pasti BN melingkup selagi si Najibul menjadi PM dan Rosemak jadi 1st Lady.

      Padam
    3. Kelakar la ulasan kat atas,,,bila laporan PAC dah keluar macam2 perangai aku tengok...cuma nasihat aku la ya...kat blog putramerdeka boleh lah korang sembang ......psal apa tau...

      Golongan profesional faham apa itu siasatan setiap sen..Audit Negara bkn nya kerja main IPAD..faham tak ni..Seang faham Audit ni pakar akaun la..nak jadi pakar bukan ambil SPM dapat A prinsip Akaun dah terus jadi ketua Audit...

      Aku rsa cukup la kot nak faham apa itu institusi bertauliah kerajaan Malasyia Auidt Negara.

      Padam
    4. Isunya kini adalah apa dah jadi dengan USD 1.83 bilion yang kononnya pinjaman murabahah kepada Petrosaudi selepas perjanjian syarikat usahasama antara Petrosaudi dan 1MDB dibatalkan selepas 6 bulan perjanjian itu ditandatangani?

      Malahan perjanjian itu ditandatangan antara 1MDB dengan Petrosaudi (Arab Saudi) atau dengan Petrosaudi (Cayman Island), atau dengan Petrosaudi (Panama)?

      Terdapat tiga buah syarikat dengan nama yang sama yang diperbadankan di tiga buah negara, maka perjanjian syarikat usahasama antara 1MDB dengan Petrosaudi tu, dengan Petrosaudi yang mana satu?

      Kau baca ke tidak lagi pasal laporan PAC itu? Itulah pakai main redah semacam je, sedangkan hakikatnya dalam laporan PAC itu walaupun tidak lengkap kerana tidak ada laporan daripada Ketua Audit Negara, tetapi telah menyenaraikan banyak kesalahan yang serius yang menjurus kepada salah laku korporat berunsurkan pecah amanah yang telah berlaku di dalam 1MDB itu.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    5. Begitu jugalah dengan pembayaran sebanyak USD 2.143 bilion kepada Aabar PSJ Investment Limited, apakah sebenarnya Aabar PSJ Investemt Limited ini? Syarikat ini ditubuhkan di Cayman Island, malahan tiada bukti yagn syarikat ini adalah anak syarikat kepada IPIC Abu Dhabi, kerana anak syarikat IPIC Abu Dhabi adalah Aabar PJS Investment, bukannya Aabar PJS Investment Limited, nama hampir sama, tapi entiti yang berlainan, maka apa yang berlaku sebenarnya dengan wang itu, dan siapakah yang menguasai syer dalam Aabar PJS Investment Limited ini kerana ia bukan milik IPIC Abu Dhabi.

      Sila beri penjelasan mengenai perkara ini.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  2. Kah kah kah dulu 42 bil sekarang up lagi jadik 50billion... bohjan tua mme dah gilo... walaupun nana najib tak disebut tapi najib masih bertanggungjawab katanyeeee....!! Masih x puas hati lagi...bila big daddy tak puas macai2 pun terkinja kinja lagi spin.... fitnah.. fakta langsung x ade... PAC tu fakta tapi ego sombong bongok tolak tepi sbb yg dihajati x kesampaian... tunggu apa lagi game diaorang nk buat... fakta mesti datang dari luar negara klu tak naya semua... lepas tu terkinja kinja x sedo diri nak fitnah.... udah2 la tu dah tua gayut dah..dah puas kaya raya dahh... klu x puas ari ni atau esok acara wajib yg kamu janjikan akan kami tunggu... pastika budak kepala botak dan gang plutalist komunis dan syiah datang sekali... kami nak tgok minggu ni... jangan cakap bergegar tapi taik bergelumang ngan taik srndiri... cukup2 la tu... 2 tahun x lama masa tu ko tukar bagi prlingkup nrgara nih... janji dendam kesumat tercapai... ini la barua yahudi kalu pemimpin dari utara dipilih jadi pemimpin...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila Najib selaku Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB merangkap Menteri Kewangan merangkap Perdana Menteri hendak membuat laporan polis mengenai isu pecah amanah yang dituduhkan kepada Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang merupakan mantan CEO 1MDB sebelum ini?

      Najib selaku pegawai paling tinggi di dalam 1MDB, malahan merupakan pegawai paling tinggi di dalam Kementerian Kewangan yang merupakan induk kepada 1MDB, malahan Najib sebagai Perdana Menteri yang bertanggungjawab kepada semua syarikat berkaitan kerajaan, maka sewajarnya Najib perlu membuat laporan polis berhubung laporan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara itu.

      Tapi tapi sampai sekarang Najib tidak buat laporan polis pun pasal hal ini.

      Malahan Arul Kanda selaku CEO 1MDB sekarang ini, dia pun bertanggungjawab juga untuk membuat laporan polis kerana dia adalah pegawai eksekutif tertinggi dalam 1MDB dari segi pengurusan dan operasi.

      Selain itu, Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin selaku Pengerusi 1MDB juga mempunyai tanggungjawab untuk membuat laporan polis kerana beliau adalah Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB.

      Tetapi adalah pelik, sampai sekarang mereka bertiga, tak ada seorang pun di antara mereka bertiga yang membuat laporan polis mengenai perkara yang didedahkan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara itu.

      Persoalannya adalah mengapakah hingga sekarang tiada langsung laporan polis dibuat oleh 1MDB samada melalui Najib selaku Perdana Menteri, Menteri Kewangan serta Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, Arul Kanda selaku CEO 1MDB, Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin selaku Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB, mengapakah belum buat laporan sedangkan pembentangan mengenai salah laku itu telah dibuat pada hari Khamis yang lalu, 1MDB masih beroperasi pada hari jumaat dan balai polis tidak pernah tutup, bukan 24 jam setiap hari, pasal apa tak buat laporan polis lagi?

      Ini yang menjadi persoalan kepada kita semua.

      Harapnya pihak GKCM dapat membangkitkan perkara ini samada menulis surat kepada Najib atau 1MDB meminta samada Najib, atau Arul Kanda, atau Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin untuk membuat laporan polis mengenai isu salah laku di dalam 1MDB itu kerana mereka bertiga orang yang paling bertanggungjawab untuk membuat laporan polis itu berdasarkan kedudukan mereka di dalam 1MDB dan kerajaan.

      Kita semua walaupun boleh buat laporan polis, tetapi tanggungjawab itu bukanlah tanggungjawab kita, kerana kita semua adalah rakyat, yang menguruskan dasar dan operasi 1MDB diketuai oleh Najib, Arul Kanda, dan Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin, bukannya kita yang merupakan rakyat ni.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Abu Bakar kau suruh ja Tony Phua buat laporan polis,,,dah tentu orang dalam..Abu Bakar kau tahu tak sapa tony phua..search klau tak tahu...tolong ya jgn ada komen kata Tony Phua pemakan dedak Najib...jgn bodoh boleh tak?

      Padam
    3. Tanpa Nama9 April 2016 10:08 PG, Tony Pua bukan pegawai di dalam 1MDB, walaupun sebagai rakyat, tetapi tanggungjawab untuk buat laporan polis berhubung kegiatan pecah amanah di dalam 1MDB yang kononnya didalangi oleh Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi itu adalah tanggungjawab Najib selaku Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB merangakap Menteri Kewangan merangkap Perdana Menteri, selepas itu tanggjungjawab kepada Lodin Wok Kamarudin selaku Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB, kemudian baharulah Arul Kanda selaku CEO 1MDB.

      Mereka bertiga itu mempunyai kuasa dan tanggungjawab untuk memastikan 1MDB diuruskan dengan baik, maka jika didapati terdapat masalah kegitan pecah amanah di dalam 1MDB yang dituduhkan kepada Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang merupakan mantan CEO 1MDB, maka ketiga-tiga mereka itulah yang lebih utama untuk buat laporan polis, sebab itu tanggungjawab mereka.

      Sudah-sudahlah merapu tak tentu hala, patutnya jawab soalan, bukannya merapu tak tentu pasal.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. TYony Phua itu la yg siasat...kau ingat PAC kerjanya apa ya?

      Padam
    5. Tanpa Nama9 April 2016 10:39 PG, ini bukan soal Tony Pua, tetapi ini soal mengapakah Najib selaku pegawai paling tinggi dalam 1MDB dengan jawatan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB tidak membuat laporan polis mengenai syor oleh PAC yang dinyatakan oleh Pengerusi PAC Hasan Cari Makan yang menyatakan terdapat kegiatan salah laku yang menjurus kepada perbuatan pecah amanah yang dikatakan dibuat oleh Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang merupakan mantan CEO 1MDB?

      Patutnya bila dah ada penemuan sebegitu, Najib ambil tindakan, tapi tengoklah, sampai sekarang tak ada apa-apa tindakan dari 1MDB, apa cerita ini semua?

      Itulah bila tak boleh jawab isu, maka cybertrooper Najib akan merapu tak tentu arah di sana sini sahajalah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    6. Abu Bakar kat bawah aku ada bg berita terlewat dari SPRM.

      Padam
    7. Tanpa Nama9 April 2016 10:55 PG, tapi pasal apa Najib selaku Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, Arul Kanda selaku CEO 1MDB, malahan Lodin Wok Kamarudin selaku Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB tidak mengambil apa-apa tindakan undang-undang seperti laporan polis mengenai laporan salah laku yang dilaporkan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara itu?

      Perbuatan Najib, Arul Kanda, dan Lodin Wok Kamarudin ini adalah seperti rumah mereka disamun, tetapi mereka hanya berdiam diri dan mengharapkan orang lain datang buat laporan atau pihak berkuasa menyiasat terus kejadian itu tanpa mereka ada usaha untuk buat laporan polis pun.

      Perbuatan Najib, Arul Kanda, dan Lodin Wok Kamarudin ini mencerminkan mereka ini orang yang tidak bertanggungjawab sahajalah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  3. Kalau dikatakan modal RM1 juta(1mdb) dan berhutang sebanyak 40 atau 50 billion adalah adalah terlalu besar nisbah hutangnya,Apa hal pula dg modal RM2 (seperti DIEG) yang mempunyai asset dan tanggungan sebanyak 40 billion. Tolong jawab mai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak timbul masalah modal sebenarnya...Kalau Tun M tak kacau asset strategijk dah brager ditangan 1MDB..semua asset yg dilupuskan bkn calang calang boleh beri keuntungan berganda2...tapi apa nak buat semua nak tunjuk pandai...


      Tun M tak susah bg ja semua asset 1MDB kat anak2nya jadi la dia baik.


      Masa mula2 isu 1MDB keluar semua ingat syrikat kroni Najib bodoh ja memnajang..ini syarikat kerajaan...yg uruskan secara profesional...geng2 Tun M ingat pakai buku 555 kot.

      Padam
    2. Lagi satu, mengapakah kerajaan rejim Najib menyambung kontrak YTL di Stesen Janakuasa Paka? Bukankah YTL ini selama ini dituduh sebagai kroni Tun Dr. Mahathir, sekarang ni dah bertukar jadi kroni Najib pula ke?

      Walau apa pun, sila jelaskan mengapakah hingga sekarang Najib, Arul Kanda, dan Lodin Wok Kamaruddin yang merupakan individu yang bertanggungjawab selaku Pengerusi Lembaga Penasihat, CEO, dan Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB tidak membuat laporan polis mengenai kegiatan salah laku yang dikatakan dibuat oleh Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang merupakan mantan CEO 1MDB sebelum ini?

      Sila jawab pasal hal ini, tak payah nak merapu ke lain pula.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. Abu Bakar kau mesti ingat ya Laporan Audit dan PAC apa yg ketua nya cakap...

      Dia dah habaq mesti buat siasatan..tahu la nanti puak2 siasatan yg bertauliah buat kerja...baca betul2 laporan dari sumber ketua PAC bknnya putramerdeka...nak faham isu baca laporan yg betul....kalau asyik2 putramerdeka tak kesudah kau bertanya ayat yg sama..

      Padam
    4. Tanpa Nama9 April 2016 10:38 PG, isunya kini adalah dalam laporan oleh PAC oleh Pengerusi PAC Hasan Cari Makan, telah dinyatakan dalam laporan itu berlaku kegiatan salah laku korporat yang menjurus kepada pecah amanah terhadap harta 1MDB yang dituduh dibuat oleh Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang merupakan mantan CEO 1MDB.

      Maka Najib sebagai pegawai paling tinggi dalam 1MDB dengan jawatan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB perlu mengambil tanggungjawab membuat laporan polis supaya pihak polis menyiasat Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi itu berhubung apa yang dinyatakan oleh laporan PAC seperti yang dibentangkan oleh Pengerusi PAC Hasan Cari Makan itu.

      Inilah cybertrooper Najib, bila dah tak boleh jawab isu, maka merapu tak tentu hala.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    5. hmmmmpayah Abu Bakar ni...baca berita terlewat ni fahan bagaimana Malaysia sebuah negara yg mempunyai undang2 dan sistem.


      KUALA LUMPUR 8 April – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak sekiranya wujud penyelewengan dalam pengurusan 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) yang mengakibatkan hutang syarikat milik kerajaan itu mencecah hampir 10 kali ganda dalam tempoh 16 tahun.

      Mohd. Shukri Abdull
      Timbalan Ketua Pe­suruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Mohd. Shukri Abdull berkata, bagaimanapun pihaknya perlu meneliti laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) terlebih dahulu sebelum mengambil sebarang tindakan lanjut.
      “Kalau kita mendapati wujudnya unsur-unsur rasuah, kita akan membuka kertas siasatan.
      “Tak kira siapa, semua yang terlibat (ra­suah) termasuk anggota Lembaga Pengarah itu (1MDB), kita akan siasat,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai ke­nyataan PAC yang mahu pihak berkuasa menyiasat bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang dikatakan bertanggungjawab terhadap kelemahan dan kekangan pengurusan syarikat pelaburan strategik milik kerajaan itu.
      Semalam, Lembaga Pengarah 1MDB secara kolektif memutuskan untuk menawarkan peletakan jawatan kepada Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD) yang merupakan pemegang saham sepenuhnya 1MDB.
      Lembaga Pengarah 1MDB dalam kenyataannya berkata, walaupun penawaran tersebut merupakan satu keputusan yang sukar untuk diambil, mereka percaya bahawa langkah itu yang betul dalam situasi sekarang bagi memudahkan sebarang siasatan susulan seperti dicadangkan PAC.
      Enam anggota Lembaga Pengarah 1MDB terbabit ialah Pengerusinya, Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin serta Pengarah Eksekutif Kumpulan yang terdiri daripada Arul Kanda, Shahrol Azral, Tan Sri Ismee Ismail, Tan Sri Ong Gim Huat dan Ashvin J. Valiram.
      Habis.
      - See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sprm-teliti-laporan-pac-sebelum-tindakan-lanjut-1.225127#sthash.68lFt5v1.dpuf

      Padam
    6. ok la ABu Bakar aku kena berhenti...kalau SPRM pun kau tibai apa lagi aku nak cakap...terserah la...bg aku mudah ja...kami pendokong kerajaan malaysia akan pertahankan institusi institusi yg sudah termaktub dalam perlembagaan semenjak malaysia ditubuhkan.



      Kami akan pertahankan kan malaysia dari fitnah media asing terutama WSJ.

      Padam
    7. Apahal ni, apasal tak jawab mengenai tiada langsung repot polis dari 1MDB samada yang dibuat oleh Najib selaku Pengerusi Lembaga Penasihat, atau dari Arul Kanda selaku CEO, atau dari Lodin Wok Kamarudin selaku Pengerusi Lembaga Pengarah berhubung laporan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara mengenai kejadian salah laku korporat yang menjurus kepada perbuatan pecah amanah yang dituduh dibuat oleh mantan CEO 1MDB iaitu Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi itu?

      Sila berilah penjelasan, apahal soalan semudah ini pun korang tak reti jawab, nampak sangat korang dah tahu bahawa 1MDB dan Najib ni memang bermasalah, tetapi korang sanggup tipu diri sendiri kerana habuan yang ditabur oleh Najib, kerana itulah taraf maruah korang, low class.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    8. Tanpa Nama9 April 2016 10:54 PG, tapi pasal apa Najib selaku Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, Arul Kanda selaku CEO 1MDB, malahan Lodin Wok Kamarudin selaku Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB tidak mengambil apa-apa tindakan undang-undang seperti laporan polis mengenai laporan salah laku yang dilaporkan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara itu?

      Perbuatan Najib, Arul Kanda, dan Lodin Wok Kamarudin ini adalah seperti rumah mereka disamun, tetapi mereka hanya berdiam diri dan mengharapkan orang lain datang buat laporan atau pihak berkuasa menyiasat terus kejadian itu tanpa mereka ada usaha untuk buat laporan polis pun.

      Perbuatan Najib, Arul Kanda, dan Lodin Wok Kamarudin ini mencerminkan mereka ini orang yang tidak bertanggungjawab sahajalah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  4. Blog ini mme diupah untuk menjahanamkan najib semata mata.... blog ini tak sentuh pasal DAP banglo trrlajak laris.... tidak sentuh pasal PKR isu di selangor melambak lambak.... tak sentuh pasal PASdan PAN....... blog paling dendam kesumat yang tak pernah abis oleh bekas PM dari utara semenanjung yg rupa rupanya jadi barua yahudi pluralist....komunis dan syiah .... tak semua orang utara tak bagus tetapi semua pemempin dari utara adalah haprak dan barua yahudi......

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena tambah sikit ja lagi...

      Geng2 kan blog ni perjuang Barat hanya percayakan WSJ dan SR..kalau mahkamahnya pula singpura france hong kong dan australia...

      Padam
  5. "Rasuah Diutamakan Penyamun Didahulukan", Hidup Najib!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu bkn ayat legend la...

      42 billion lesap 2.6 Billion dari Arab Gila.


      Cuma ayat legend Najib..Pahlawan pondan bugis...Cuma aku tak faham la kenapa semua dah tak pkai...minta semua bg pandangan...

      Padam
  6. Assalamualaikum Putramerdeka

    Geram betul aku dgn kau ni...aiiiiii kan aku dah kata cerita UMNO jgn la ulas..kau masih nak sembang UMNO...aku bkn apa brader budak2 sini semuanya mentah dan bodoh..kesian nanti terus bodoh..


    Aku nak citer camna UMNO buat PRU ya...ZAman Tun M dia akan buat PRU terkejut...bila Tun M rsa kuat dia buat la...faham tak?
    tak faham kan ok teruskan membaca..

    Masa DS Anwar kena terajang dan ekonomi dah nak mampus..tak sesuai la..walaupun MAt sabu suruh buat...

    Ayat kegend Mat sabu waktu itu "kalau anak jantan buat PRU kita tengok sokongan rakyat." MSa itu Tun M tak abis2 depa kata takda telo la..ayam betina la..pengecut kerala la...kira macam2 la...Tapi Tun M bijak..bila nak buat PRU Tun M akan bincang dgn penasihat2nya..

    Tun M selesaikan masalah DS Anwar dan ekonomi barulah dia lakukan...


    Begitu juga tun M bijak pilih timing. ingat lagi aku Tun M main kotor dia keluarkan gambar Tengku razaleigh pakai salib esok plak undi ..kantoi menang la BN dgn cara kotor..


    Apa yg aku nak faham kan korang ni zaman Najib..PRU lepas diadakan hingga tempoh tamat...maknaya apa tau?
    tiada la terkejut-terkejut..Najib bg semua adun buat kerja utk rakyat..fokus rakyat dan jgn asyik nak fikir PRU...aku harap penjelasan aku ni akan jadikan korang pandai ya..

    Oiiii putramerdeka sudah lah ni zaman Najib la bkn Tun M..aiii marah betul aku ngan putra ni..Ingat zaman Najib takda pru kotor la...bangla 40K itu tipu ja...jgn la percaya...kacau korang ni otak dah letak kat kepala lutut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jadi bila Najib atau Arul Kanda atau Lodin Wok Kamarudin nak buat laporan polis mengenai kegiatan salah laku korporat yang dikatakan dilakukan oleh Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi semasa beliau jadi CEO 1MDB sebelum ini?

      Ingat, tanggungjawab buat laporan polis itu adalah tanggungjawab Najib, Arul Kanda, dan Lodin Wok Kamarudin kerana mereka adalah pegawai atasan yang bertanggungjawab terhadadap 1MDB.

      Sila beri penjelasan.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Ha ha ha kelakar la kau ni ABu bakar tapi aku suka sebenarnya macam logik gak Najib yg kena report la..Tunggu Obama buat report dulu kot..Atau Putin dan Presiden china baru lah Najib buat...

      Najib la ni standard Putin dan Presiden China...psal apa tau cuba baca ulasan 2 kuasa besar kepada isu Panama..dah macam Najib plak aku tengok.

      Padam
    3. Apahal yang kau merapu ni? Apa jawatan Putin dan Obama di dalam 1MDB?

      Patutnya Najib selaku pegawai paling tinggi di dalam 1MDB dengan jawatan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB perlu membuat laporan polis kerana salah laku yang terlibat berlaku di dalam 1MDB, bukannya syarikat milik kerajaan Russia atau syarikat milik kerajaan Amerika.

      Macam kejadian rompakan di sebuah rumah Pekan, Pahang, pemilik rumahlah yang patut buat laporan polis, takkan nak panggil orang yang tinggal di Zimbabwe pula untuk buat laporan polis.

      Inilah bila dah tak reti jawab isu, maka merapu tak tentu hala.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. maaf bkn jawapan putin kat 1MDB tetapi panama la..

      Apa yg aku maksudkan depa pun tak buat laporan polis...tak tahu lak aku ada PM sesuatu negara buat laporan Polis.

      Padam
    5. Tanpa Nama9 April 2016 10:52 PG, kapasiti Najib di dalam 1MDB adalah sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat, bukan atas kapasiti Perdana Menteri, itu kamu kena bezakan.

      Ini bukan soal seorang Perdana Menteri kena buat laporan polis mengenai salah laku dalam sebuah syarikat milik kerajaan, tetapi ini adalah soal mengapakah Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB tidak membuat laporan polis walaupun telah ditemukan perlakuan salah laku korporat yang menjurus kepada perbuatan pecah amanah yang dituduh dilakukan oleh Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang merupakan mantan CEO 1MDB?

      Ini isunya, kapasiti seseorang itu macam-macam, Najib misalnya, dia ada kapasiti atas banyak perkara, sebagai laki Rosmah, sebagai bapa kepada Nazifuddin yang jadi pengarah di dua buah syarikat di Cayman Island, sebagai bapa tiri kepada Reza Aziz yang menerbitkan filem bertaraf lucah dengan kos USD 100 juta, sebagai anak Tun Razak, sebagai anak Tun Rahah, sebagai abang kepada Nazir CIMB, sebagai ahli parlimen Pekan, sebagai presiden UMNO, sebagai Pengerusi Barisan Nasional, sebagai Menteri Kewangan, sebagai Perdana Menteri, malahan juga sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, kapasiti yang saya sebutkan itu adalah kapasiti sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, bukannya atas kapasiti Perdana Menteri atau sebagai laki kepada Rosmah pun.

      Itulah faham isu, bukannya merapu tak tentu hala.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  7. Blog ni barua paling tegar keyahudiannya .... bekas PM dari utara paling haprak rupa2nya dimasa pimipnan pernah kata 'we re the islamic country' suma audience tepuk sekarang barua ni barua yahudi pakeg namanya... iaitu pakeg komunis.. syiah dan pluralist sekali.... asal dendam kasumat tercapai termasuk lah macai macam abubaka...kelamkabut dan othman ahmad semua adalah mscai barua pada pemimpin utara yahudi pakej ini...kesemua macai dan barua diatas pastikan agenda wajib minggu turun demo tiap2 minggu dataran seperti yg budak manja sibotak arahkan....di selangor isu DIEG syarikat 2 ringgit telan 32 syarikat anak negeri
    selangor 40 billion lansung tak dipeduli... nnpk ssgt blogger putramerdeka yg tak merdeka dan dijajah yahudi kena beli oleh proksi barua yahudi ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak payahlah nak hina saya pula, sila jelaskan mengapakah hingga sekarang Najib, Arul Kanda, dan Lodin Wok Kamaruddin yang merupakan individu yang bertanggungjawab selaku Pengerusi Lembaga Penasihat, CEO, dan Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB tidak membuat laporan polis mengenai kegiatan salah laku yang dikatakan dibuat oleh Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang merupakan mantan CEO 1MDB sebelum ini?

      Sila jawab pasal hal ini, tak payah nak merapu ke lain pula.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Kalau aku tanya kau pula apahal Tun Mahathir tak report tido ke? itu ari kan Tun M dah kata 42Bilion lesap ni sudah naik 50 Billion lesap...apa lagi buat la report? kalau nak kena gelak dgn Unta Arab buat la report.

      Kau ni Abu Bakar...kau ni pembangkang faham tak...Kami penyokong kerajaan..Kepimpinan UMNO menyerahkan tanggungjawab pada PAC dan audit negara...kau faham tak ni?

      Jadi faham cara kerajaan berfikir.
      Seperkara lagi...

      Kau mesti ingat Abu Bakar cara kami berfikir bkn cam engkau...ada ja ulasan dari negara asing terus teguk puas puas...Dapat ja berita dari peguam USA terus keluar air mata...


      Kau bgtahu semua negara asing yg siasat apa lagi buat kerja la...apa hal asyik2 ada unsur rasuah asyik asyik ada jenayah tapi kesudahanyanya cerita cam WSJ la putar lagi wang besar wang besar..


      Sebelum terlupa kes scorpene bila nak keluar dah berjanggut ni..Ag Swiss bgtahu kat dia aku yg bkn geng putramerdeka arahkan selasa depan bawa ke mahkamah...

      Singapura pulak hari selasa minngu ke 2 ya...minggu ke 3 tak dapat psal Tun M saman Najib...tapi saman Arab Gila la.

      Padam
    3. Tun Dr. Mahathir bukannya ada jawatan di dalam 1MDB, karang kalau Tun Dr. Mahathir buat repot, korang tuduh tiada locus standi bagai pula.

      Maka yang ada locus standi untuk buat repot adalah Najib, Arul Kanda, dan Lodin Wok Kamarudin atas kapasiti mereka sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat, CEO, dan Pengerusi Lembaga Pengarah kepada 1MDB.

      Itulah bila dah tak boleh jawab, maka merapu tak tentu hala sahajalah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  8. Maaf Abu Bakar cuma aku nak bertanya ulasan detail yg kau tulis tempohari dan dulu2 ada terjawab tak?

    Aku bukan apa ABu Bakar aku kalau tak boleh ulas aku tunggu laporean dari 1MDB atau Audit ja..


    BalasPadam
    Balasan
    1. Begitu jugalah dengan pembayaran sebanyak USD 2.143 bilion kepada Aabar PSJ Investment Limited, apakah sebenarnya Aabar PSJ Investemt Limited ini? Syarikat ini ditubuhkan di Cayman Island, malahan tiada bukti yagn syarikat ini adalah anak syarikat kepada IPIC Abu Dhabi, kerana anak syarikat IPIC Abu Dhabi adalah Aabar PJS Investment, bukannya Aabar PJS Investment Limited, nama hampir sama, tapi entiti yang berlainan, maka apa yang berlaku sebenarnya dengan wang itu, dan siapakah yang menguasai syer dalam Aabar PJS Investment Limited ini kerana ia bukan milik IPIC Abu Dhabi.

      Isunya kini adalah apa dah jadi dengan USD 1.83 bilion yang kononnya pinjaman murabahah kepada Petrosaudi selepas perjanjian syarikat usahasama antara Petrosaudi dan 1MDB dibatalkan selepas 6 bulan perjanjian itu ditandatangani?

      Malahan perjanjian itu ditandatangan antara 1MDB dengan Petrosaudi (Arab Saudi) atau dengan Petrosaudi (Cayman Island), atau dengan Petrosaudi (Panama)?

      Terdapat tiga buah syarikat dengan nama yang sama yang diperbadankan di tiga buah negara, maka perjanjian syarikat usahasama antara 1MDB dengan Petrosaudi tu, dengan Petrosaudi yang mana satu?

      Padam
    2. Typical cybertrooper Najib, bila tak boleh jawab soalan maka berilah jawapan merapu tak entu hala, macam Tanpa Nama9 April 2016 10:50 PG inilah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. Maaf abu bakar aku terlepas pandang la plak...ada lagi kau tulis...yg lepas2 itu camna ya ada terjawab tak?

      aku nak simpan semuanya la..Ok ABu BAkar terima kasih banyak2 ...bahasa kasar itu jgn ambil port la ya...biasa camtu lak kot bila berbahas di komen2..he he he semua teruk la..masa aku mula berbahas dulu ayat2 bodoh langsung tk pkai la ni kena pkai kot baru semua jadi panas.

      Padam
  9. Kah kah bloh petramerdeka yg tak merdeka lansung otaknya... macai bersekutu spt suman amat...abubaka...kelamkabut tak sudah adalah geng budak manje kepala botak adalah barua yahudi pakej 3 dalam 1... kah kah kah.... pakej yahudi pluralis..pakej syiah dan pakej komunis.... kah kah.. teruskan fitnah kamoo semua srbelum fitnah yg ksmooo buat makan keturunan ko orang nnti...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Di manakah yang fitnah itu? Sila jelaskan mengapakah hingga sekarang Najib, Arul Kanda, dan Lodin Wok Kamaruddin yang merupakan individu yang bertanggungjawab selaku Pengerusi Lembaga Penasihat, CEO, dan Pengerusi Lembaga Pengarah 1MDB tidak membuat laporan polis mengenai kegiatan salah laku yang dikatakan dibuat oleh Encik Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang merupakan mantan CEO 1MDB sebelum ini?

      Sila jawab pasal hal ini, tak payah nak merapu ke lain pula.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. 11.11 chai apa yang klakar? Lu ada masalah mental ke? Camni punya pencacai pun ada...kalau dah tak boleh berhujah...tanya pada orang berpengalaman seperti abu bakar, kami rakyat membaca tulisan abu bakar begitu padat, bermutu, penuh dengan fakta dan tersusun rapi.

      Nasihat kami, belajarlah dari abu bakar tu, jangan malu, dia boleh tunjukkan jalan yang benar, pepatah ada berkata, malu bertanya sesat jalan, gelap sepanjang jalan, takder penghujung, hati menjadi marah, gundah gulana dan sentiada dalam ketakutan...macam pencacai ni dan najib.

      Padam
    3. Chai 11.11 jangan malu dan jangan segan kalau nak menuntut ilmu dengan abu bakar tu. Satu hari nanti kamu akan berjaya jika rajin dan berusaha, patuh apa yang abu bakar ajar dan tunjuk itulah kunci kejayaan kamu chai.

      Sebelum tu mulakan pelajaran dan berguru dengan abu bakar, bertaubatlah, jauhi benda2 haram, beri makan anak bini sedara mara, kawan2 hasil duit haram, bersihkan jiwa dan minda tu dulu.

      Padam
    4. Hahaha... Abu bakar dlm fb azmi. Cabut lari...camna nak berguru..

      Padam
  10. Abu baka ooo abu baka.... baka yahudi pakej 3 dlm 1.....tanya nape najib la pulak tak lapor kat pasal CEO 1 mdb..... kejap suh orang tu ni lapor kat pulis pasal najib ...skg ni ko suh pulak najib lapor kat pulis .... kah kah... celaru sunguh otak ko....macam otak kelam kabut kah kah... ni la kalu otak fikir nok fitnah memanjang.... otak kelamkabut sungguh....kikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buat-buat tak faham pula cybertrooper Najib Tanpa Nama9 April 2016 11:45 PG ni, dalam isu Najib dilapor kepada pihak polis, adalah berdasarkan bukti-bukti mengenai isu wang berbilion ringgit dan berpuluh juta ringgit serta perbelanjaan kad kredit di dalam akaun Najib dan melibatkan diri Najib.

      Dalam isu kes 1MDB sekarang ni, bukankah Hasan Cari Makan kata Shahrol Azral Ibrahim Halmi ini yang dikatakan buat salah dalam tadbir urus 1MDB, maka Najib selaku Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB patutnya mengambil peranan menjalankan tanggungjawab selaku pegawai tertinggi dalam 1MDB untuk membuat laporan polis terhadap Shahrol Azral Ibrahim Halmi yang dikatakan menyeleweng oleh Pengerusi PAC Hasan Cari Makan itu.

      Sudah-sudahlah nak putar belit, rakyat dah tahulah permainan merapu korang ni, insaflah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Sebenarnya sdr abu bakar,

      Tulisan 11.45 pencacai sebenarnya mengambarkan diri dia, exactly, sebiji, saling tak tumpah.

      Padam
  11. PAC DAH KATA NAJIB SUCI JADI TERIMA JE LAH TAK PAYAH KECOH2. JOM KITA MAIN DAM LAGI BAGUIH.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betol tu... Aku sokong... Jom...

      Tapi sebelum tu...

      Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Datuk Hasan Arifin berkata, badan itu tidak perlu memanggil Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk memberi keterangan berhubung isu 1MDB.
      "Tak perlu," kata Ahli Parlimen Rompin itu apabila ditanya media mengenai langkah selanjutnya yang diambil PAC menyiasat kes syarikat tajaan kerajaan itu.
      Apabila diasak lebih lanjut, Hassan berkata: "Janganla, saya pun nak cari makan juga."
      Kenyataan itu dibuat apabila beliau dimaklumkan Pengerusi PAC terdahulu Datuk Nur Jazlan Mohamed mengakui mungkin memanggil Najib membantu siasatan isu 1MDB jika dirasakan perlu.

      Dan lagi satu...

      1MDB’s board of advisors had never held a meeting, Treasury secretary-general Irwan Serigar Mohamad told the Public Accounts Committee (PAC).
      According to the Hansard for the PAC’s 1MDB hearings, Irwan, who also sits on the advisory board, said the advisory board should advise the board of directors on business and investment initiatives.
      “But so far, they never sought our advice,” he said on May 19, 2015.
      >>> So macam mana nak salahkan Mohd Najib sebagai Pengerusi Jawatankuasa Penasihat 1MDB dan ahli2nya kalau sekali pun tak mesyuarat, sepatah pun tak bagi nasihat. Takkan kita nak tuduh membabi buta yg Mohd Najib dok bagi nasihat secara terus menerus kepada CEO. Tak elok tuduh macam tu.

      Lagi kan ada Artikel 117 M & A 1mdb dengan jelas mengatakan apa-apa transaksi perlu mendapat consent dari PM. So bila di tuduh si EO kambing hitam itu memandai2 sendiri mengelentong semua orang dari Perdana Menteri, Menteri Kewangan, Pengerusi Jawatankuasa Penasihat, hingga Lembaga Pengarah dan eksekutif dan kerani dan peon 1MDB dan seluruh rakyat jelata Malaysia, maka seharusnyalah si kambing hitam ni dihukum.

      Tiada siapa yg bersalah kecuali si kambing hitam ini. Dan aku percaya sekarang ini secara otomatiknya 1MDB sudah putih bersih tanpa cacat cela dan suci murni seperti bontot Mohd Najib seperti yg diketahui oleh segala menyokongnya.

      Berhentilah dari memfitnah Mohd Najib yg maha suci itu kerana besar balanya memfitnah orang. Lainlah kalau ada bukti nak tuduh dia gagal jalankan tugasnya sebagai PM Malaysia atau Presiden UMNO.

      Padam
    2. Hebat betul sdra QalamQabut kita nie, bahasanya jiwa bangsanya cukup dalam pengertiannya, menusuk qalbu. Teringat dulu2, ketika saya & adik2 nakal, nyai (nenek) selalu marah kami dgn bahasa begini:-

      1. Cantiknya perangai cucu2 aku.
      2. Bijaknya cucu aku.
      3. Berjasa dia (maksudnya biasa dia)

      Orang tua2 kata, itulah luahan marah tapi berlapik. Kini di zaman cyber, keindahan bahasa & adab Melayu semuanya tinggal kenangan. Hormat pada yg tua, jauh sekali.

      Padam
    3. Heh heh heh... Othman, hang PERLI aku ka? Mula2 hang kata ‘Hebat betul sdra QalamQabut kita nie’. Pastu hang bagi contoh: ‘2. Bijaknya cucu aku.’ yg tentunya punya makna yg bukanlah ‘bijak’ sebenarnya. So ‘hebat’ yg hang puji aku tu bukanlah se‘hebat’ mana pun, kan?

      Padam
    4. Taklah, saya sebenarnya kagum cara sdra menyindir Kejora & puak sebelah sana.

      Apa sebenarnya yg saya nak sampaikan ialah bangsa kita mempunyai nilai2 tinggi tentang adab sopan, terutama orang2 dulu. Menurut tok-tok guru, cakap itu adalah doa. Perhatikan orang dulu kalau memarahi anak, dia tak kata perkataan 'bodoh', 'sial'. Sebaliknya dia sebut 'berjasa', 'bijak', 'bertuah'. Maka anak itu akan membesar menjadi apa yg orang tuanya sebut, kerana cakap adalah doa.

      Salam Perjuangan & Assalamualaikum.

      Padam
    5. Heh heh heh, aku faham. Saja nak melawak dgn hang. Nak rapatkan tali silatulrahim.

      Tapi kena ingat, sebelah sana pun saudara kita jugak, cuma cara berfikir saja lain. Depa pun percaya depa berada di pihak yg benar, ikhlas berjuang utk agama bangsa dan negara. Cuma kita bijak sikit sebab kita boleh berfikir, boleh suaikan fikiran dgn keadaan, boleh bayangkan ruang yg lebih besar dan jauh.

      Mohd Najib hanya boleh melingkupkan UMNO, mengalahkan BN dan menyerahkan tampok pemerintahan kepada pembangkang menjelang PRU14 nanti jika dia masih tidak mahu lepaskan jawatannya dalam masa terdekat ini. Dia harus berkorban demi agama bangsa dan negara. Tuduhan ke atasnya terlalu berat dan dia gagal utk menepis, menangkis dan mematahkan walaupun satu dari tuduhan2 itu. Maruahnya tercemar seluruh dunia dan dia sudah tidak layak menerajui UMNO, BN dan kerajaan Malaysia.

      Padam