Selasa, 26 April 2016

1MDB ~ Arul Bikin Najib Pening..?


Macam mana tak pening..! Selaku Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB yang selama ini bermuka toya mengatakan 1MDB baik, bagus, hebat dan berjaya tiba tiba CEO nya memuntahkan perkara yang satu dunia sudah tercium bau hanyirnya..!

Arul: Gagal bayar IPIC boleh jejaskan hutang lain 1MDB

Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB, Arul Kanda Kandasamy mengesahkan bahawa kegagalan firma itu untuk membayar pinjaman AS$1 bilion kepada International Petroleum Investment Company (IPIC) yang berpangkalan di Abu Dhabi boleh mencetuskan kemungkiran bayaran kepada hutang-hutang lain, termasuk beberapa bon.
Dalam temu bual di halaman utama majalah kewangan The Edge Weekly, Arul Kanda berkata hutang berkenaan termasuk bon AS$3 bilion yang diterbitkan pada 2013 untuk membiayai pembangunan Tun Razak Exchange.
Walaupun 1MDB mengisytiharkan bahawa firma itu bebas daripada semua hutang jangka pendek dan bank, namun ia masih mempunyai sukuk RM5 bilion dengan jaminan kerajaan; sukuk Bandar Malaysia RM2.4 bilion; dan pinjaman RM800 juta daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial atau Perkeso.
Lebih penting lagi, persoalan yang lebih besar adalah apa yang bakal berlaku seterusnya dengan pengisytiharan IPIC bahawa 1MDB telah ingkar membuat bayarannya.
Menurut Arul Kanda, perjanjian 1MDB yang dimeterai dengan IPIC pada bulan Jun 2015 menyaksikan firma pelaburan negara itu mendapat AS$1 bilion yang diperlukan untuk menyelesaikan beberapa kewajipan segera, termasuk membayar pinjaman bersindiket AS$975 juta yang diterajui oleh Deutsche Bank .
Menurut perjanjian itu, 1MDB perlu memindahkan jumlah yang dibayar IPIC berserta faedah yang berjumlah AS$1.15 bilion pada 31 Disember tahun lalu.
"Sebenarnya, kami telah ingkar sejak Disember," akui Arul Kanda dalam laporan itu apabila disoal mengapa IPIC menunggu sehingga sekarang untuk membuat pengumuman.
"Ia patut diumumkan segera selepas kami tidak bayar kerana ia adalah jumlah yang besar. Mengapa tunggu sehingga April untuk berkata kamu tidak memiliki Aabar BVI?" soalnya.
Berhubung soalan mengenai bayaran AS$3.5 bilion yang dibuat oleh 1MDB kepada Aabar BVI (Aabar Investments PJS Ltd), syarikat yang namanya hampir sama dengan nama anak syarikat IPIC, iaitu Aabar Investments PJS, Arul Kanda dilaporkan berkata: "Kita tidak tolak bahawa sebenarnya berlaku penipuan... penipuan besar-besaran... dan mungkin ada kerjasama dari pihak kami."
Dah la semalam tak menolak bahawa terdapat kemungkinan berlaku penipuan besar besaran didalam 1MDB. boleh baca di sini.
Apa lagi nak auta ni???
Lu Fikir La Sendiri!!!

41 ulasan:

  1. Ada dua ekor blogger banggang, isu 1mdb tak habis 2, laa isu prn sarawak laa wei, napper tak sokong dap? Sokong pkr ker?

    Dap & pkr pon sama2 nak tumbang...isu kau bawak tak jejas apa2 pon.

    Usaha blogger banggang, bodoh, bebal selama hari nie gagal!

    Dok kata orang makan dedak, sendiri minom air lendiq najis madey mamamkkutyy haramjaddah pukimak terbesar yg nak naikkan boboi botak lucinbodoh mangkuk hayyun...

    Sia sia lah blogger yg tak der pendirian!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe isu 1mdb ni nampaknya tak sampai IQ kau nak pikir. Ye. Fokus la sarawak.

      Padam
    2. Sah, kau ni ayam. Berkokok kosong nak dedak. lol..

      Padam
    3. Pulangkan semua duit rakyat Yg hilang tu dulu baru n adili pm sebagai ketuanya baru bolih diam.... Bagaimana mat mazlan kata org umno tak bisu tak pekak n tak buta begitu juga rakyat

      Padam
    4. kalau sebut org umno tu maknanya termsk blogger dan semua yg komen kat sini le kan? semua pekak buta bisu. tapi heran jugak mcmana boleh taip komen kat blog ni?

      Padam
    5. Mungkin kau tak faham yg duit2 hutang berpuluh2 billion yg 1mdb tu buat,akhirnya rakyat yg kena tanggung.Caranya dengan menaikkan tol,tambang lrt,bil api,gst,cukai itu,cukai ini dan macam2 lagi yg rakyat kena bayar.Kemudian sebagai kesan rantaian harga barang2 pun melambung naik,inflasi berlaku..rakyat juga yg kena tanggung.Mungkin kau bukan rakyat Malaysia atau kau tak faham apa2.

      Kami pun sokong kerajaan juga tapi kerajaan tanpa najib dan kuncu2nya.Tak payahlah nak corner baring pada dap,pkr pulak.

      Padam
    6. Anon 0947,saya setuju..cai akan sentiasa membela najib..cai,ada apa ulasan tambahan utk arul ni..?

      Padam
    7. Maki maki maki dan maki...
      Itu sajalah pemakan dedak mampu buat. Takdak modai, Tapi dedak dah ambik, kena cakap sesuatu jugaklah, nanti dedak kena potong susah plak.

      Padam
    8. Maki maki maki dan maki...
      Itu sajalah pemakan dedak mampu buat. Takdak modai, Tapi dedak dah ambik, kena cakap sesuatu jugaklah, nanti dedak kena potong susah plak.

      Padam
    9. krukkk..krukkk.krukkkkkkk.....Nak makan dedak taik Najib ke? .....Otak dah beku......Otak ada tapi akal takda....serupa ngan binatang ........Pemakan taik najib skrg dah PANAS...tak tau apa nak SPIN lg.....semuanya dah terbongkar...kah..kah..kah.........FUCKKKKK U>>>>>

      Padam
  2. Anon di atas adalah manusia yang tidak dapat menerima kenyataan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama mcm madey mamamkkutyy haramjaddah pukimak terbesar yg tak dapat terima boboi botak licin bodoh mangkuk hayyun sudah tertutup harapan nak jd PM ...

      Padam
    2. Hang stress ke bro? Tak kena dedak? lol..

      Padam
    3. aku ingat hang yg jadi stress nak jawab 828 pg tu kan?

      pagi2 jgn terus cekup dedak, nanti habis tersedak-sedak bila bercakap. tak baik utk kesihatan.

      hang kalau makan dedak telor hang keluar besar mana?

      Padam
    4. 828 mengaku pun tak leh terima kenyataan...

      Padam
    5. 838.

      elok kau masuk kelas khas bahasa malaysia pemahaman.

      Padam
    6. 828 hang...errr bodoh piang..k bye

      Padam
  3. Menurut Memorandum Pertubuhan 1MDB:

    Artikel 117 di bawah memorandum dan artikel 1MDB antara lain menetapkan semua keputusan mengenai lantikan dan pemecatan pengurusan atasan 1MDB, serta sebarang komitmen kewangan termasuk keputusan pelaburan 1MDB boleh mempunyai kesan kepada jaminan kerajaan Persekutuan perlulah mendapat kelulusan bertulis Perdana Menteri.

    Sebab itu perlu adakan siasatan, bagaimana 1MDB boleh bayar pada Aabar BVI yang mana ianya bukan anak syarikat pada IPIC yang mana jumlah nya mencecah BILLION RINGGIT.

    WAJIB ada siasatan....tapi sehingga kini masih belum kita nampak...

    DEKLARASI RAKYAT: KEPADA SESIAPA YANG BELUM ATAU TIDAK TAHU DIMANA INGIN MENCARINYA...SILA KLIK DIBAWAH..SERTA SAMPAI - SAMPAIKAN KEPADA SESIAPA YANG INGINKAN PERUBAHAN

    https://docs.google.com/forms/d/1vuIKdnzoDln2d5_v07kz1vgUZByV4EILmecK7NjYh54/viewform?c=0&w=1

    BalasPadam
  4. Deklarasi rakyat sesama sendiri bergaduh...team pkr pecah 2 .... promomok tak nak aljuboori...yg lalang sosialis dan komunis pluralist mana ada masyuk sokong.... dari dataran merdeka ke booth deklerasi skg guna online sorang sain 1000 fake signature. .. kah kah.. deklarasi bebas anwar aljuboori pasa 2014 sampai la ni sekadar 200,000 jer ... kah kah kah... online penipu....

    BalasPadam
  5. Typical pemakan dedak. Takdak modai nak hujah, kalau tak alih tiang gol pu maki hamun ja.
    Depa dok geram kita tak mau percaya cita bodoh depa yg depa paksa kita telan saja tu yg stress gila babi tu.
    Atau mgkin boss dah sound kerja depa sbg cybertrooper aka cai ni tak dak hasil yg boleh dibanggakan.
    Aduuuh, mana lagi nak cari dedak ni.

    BalasPadam
  6. Typical pemakan dedak. Takdak modai nak hujah, kalau tak alih tiang gol pu maki hamun ja.
    Depa dok geram kita tak mau percaya cita bodoh depa yg depa paksa kita telan saja tu yg stress gila babi tu.
    Atau mgkin boss dah sound kerja depa sbg cybertrooper aka cai ni tak dak hasil yg boleh dibanggakan.
    Aduuuh, mana lagi nak cari dedak ni.

    BalasPadam
  7. Pencacai punya taktik alih topik, takder satu pun point2 pencacai boleh ketengahkan untuk membersihkan nama najib dan 1mdb. Semuanya tak terjawab, najib dan pencacai gagal menepis hujah bukri dan fakta terbentang.

    Ambil contoh mudah;

    Dari mana datangnya perbelanjaan 15 juta najib dan rosmah?

    Teruskan maki hamun tu, sebab beri contoh 5 hinggit ilang adalah bodoh! Semakin lama semakin membara perasaan tak puas hati rakyat.

    Ini akan diterjemahkan pada PRU akan datang.

    BalasPadam
  8. Antara resit-resit barangan dan pembelian yang telah dibongkar oleh ABC News:

    1) USD1,039,369.91 (RM3,320,670.65) untuk pembelian barang kemas intan permata di dalam bulan September 2014 melalui kredit kad AmBank.

    2) RM360,000 dibelanjakan di gedung pakaian JAKEL

    3) RM395,782.40 dibelanjakan untuk menginap di Hotel Shangri-La, Kuala Lumpur

    4) RM178,000 dibayar kepada Two One Holidays Malaysia, sebuah ejen pelancongan.

    5) RM167,959.50 dibayar kepada Signature Exotic Cars, sebuah syarikat kereta mewah (mungkin kerana pembelian kereta berkuasa tinggi)

    Wall Street Journal juga membongkar dokumen-dokumen pembelian yang telah dibelanjakan oleh Najib. Antaranya:

    1) USD130,625 (lebih kurang RM418,000) telah dibelanjakan di kedai Chanel semasa Najib Razak bermain golf bersama Presiden Barack Obama dalam bulan Disember 2014 (ketika itu banjir besar melanda Semenanjung Malaysia). Bayaran dibuat melalui kredit kad AmBank.

    2) USD70,000 (lebih kurang RM224,000) diberi kepada anaknya Ashman (seorang DJ amatur).

    3) USD14 juta (lebih kurang RM44.8 juta) telah diberi kepada syarikat gedung pakaian JAKEL dari tahun 2011 hingga 2014

    4) €750,000 (lebih kurang RM3,750,000) telah dibayar kepada De Grisogono, sebuah kedai barangan kemas intan permata di Itali di dalam bulan Ogos 2014.

    Kredit kepada jebatmustdie.blog

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pakatan haramdah Dan tun m boleh pakai mewah
      Najib di suruh pakai Kain jakal
      Najib di suruh Naik kereta proton
      Tun m naik kereta posche Dan Anak seorang ADA sepuluh kereta sportcar

      Padam
    2. Takda samun duit rakyat...

      Padam
    3. Ketika rakyat ditimpa musibah banjir, najib dan rosmah berjoli sakan hampir setengah juta duit rakyat di hawai.

      Tatkala najib beriadah dan bermesra dengan obama di padang golf, rosmah pula pergi ke kedai chanel untuk aktiviti melepaskan stress dan tekanan hidup.

      Timakasih rakyat kerana menahami.

      Padam
    4. Ketika banjir najib dari amerika balik pergi ke Pahang Dan seluruh malaysia, tun m ketika isu memali tun m pergi ke China, tun musa marah tun m pergi china Tampa pedulikan isu memali, tun musa masih ADA lagi tun m lari kemana lagi, lupa anwar Naik basikal melawat Rakyat di new Zealand ketika negeri bawah pakatan hadapi banjir ITU hasil didik tun m melawat China pedulik rakyat isu memali hebatkan tun m ITU mendidik anwar

      Padam
    5. Ketika krisis UMNO 1987, Coolie, Musang Hitam, Tun zzzz & Najibul Bullshit semua berada dalam team B menentang Tun Mahathir. Setelah UMNO dipulihkan kembali bak kiambang bertaut semula, dengan semangat kesatuan & persatuan, Tun Mahathir menerima mereka2 ini kembali dan diberi kedudukan & jawatan. Tapi mereka2 ini tidak pernah bersyukur dan terus menyemat dendam kesumat hingga ke hari ini.

      Perihal kes Memali, itu adalah pernyataan peribadi si Musang Berhati Hitam yang tidak ada bukti kukuh. Saya memang tak minat langsung dgn si Musang Hitam kerana pendiriannya yang terlalu liberal. Bayangkan dua (2) kali perkhawinannya pun masih tidak mahu ambil perempuan Melayu Islam sebagai isteri. Anak lelakinya pula dinamakan 'Carlos' yg mati ketika musibah Highland Towers pd tahun 1993. Sebagai Pengerusi Perbadanan Pembangunan Wilayah Selatan, beliau telah menghapuskan DEB & mengutamakan meritrokrasi. Sekali gus ianya membunuh peluang & harapan anak2 bangsa meraih pekerjaan di peringkat eksekutif & pengurusan.

      Padam
    6. Si Najibul Bullshit pula, ketika negara dilanda banjir besar, dia dijemput pulang dari bercuti main golf, dgn menaikki jet TUDM. Sementara Jet Mewah serba lengkap ditinggalkan untuk si Rosmah meneruskan percutian sambil menyopping sakan di pusat2 beli-belah terkemuka di USA & Eropah (Ada link & laporan lengkap tentang peristiwa ini).

      Padam
    7. Destinasi Rosmah Makan Angin & Nyopping Sakan:
      Hawaii ke Indianapolis
      Indianapolis ke Los Angeles
      Los Angeles ke New York
      New York ke kota London
      London ke Dubai
      Dubai ke Bangkok
      Bangkok ke Malaysia

      Pesawat jet kerajaan Malaysia yg diguna pakai Rosmah untuk cuti berpoya & nyopping sakan memakan kos RM30,000 sejam dengan menggunakan minyak jet yang berkualiti tinggi RM7.68 segelen yang ditaja sepnuhnya oleh duit pembayar cukai rakyat Malaysia.

      Agak2 berapa jumlah kos keseluruhan untuk biaya perjalanan si Perempuan tak bertanggung jawab itu.....???

      Padam
  9. Prnn Sarawak memang susah.

    Dari pemimpin local sampai ke anak buah masih ketinggalan dari segi pemikiran dan pendedahan. Kalau ada wakil pembangkang menang pun, silap2 mudah saja dijual beli.

    Peribumi saja ada berbagai bangsa. Semua ada ego tersendiri. Tapi banyak yang bodoh sombong. TAK SEDAR TIAP2 HARI KENA NAIK BOT ATAU IKUT JALAN TANAH NAK KE BANDAR.

    LEBIH MEREKA TAK SEDAR, KRONI DAN PEMIMPIN MEREKA SERTA PEMIMPIN SEMENANJUNG SEMUA JOLI KATAK HASIL TITIK PELUH MEREKA.

    Pembangkang hanya perlu pastikan kerusi dulu kekal kerana ramai lagi masih berada di bawah tempurung. Masa yang lama perlu diambil untuk menyedarkan mereka.

    USAHA PERLU DITUMPUKAN UNTUK PASTIKAN BARIISAN DIJATUHKAN DI SEMENANJUNG DAHULU DLM PRU NANTI.

    BalasPadam
  10. Jumlah kasar kesuluruhan perbelanjaan najib dan rosmah = ringgit malaysia 54,000,000 (juta).

    Itu baru secara rasmi didedahkan, bagaimana pula dengan yang tersembunyi? Contoh komisyen projek kapalselam scorpene?, komisyen mrt? Komisyen lebuhraya pan borneo?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua macai pkr cakap kapal selam Malaysia di Beli oleh antantuya malah harga di buat antantuya, firma perkapal dcns milik keluargan antantuya ITU, orang tahu dcns milik kerajaan perancis human milik antantuya.
      Macai pkr mana tahu pasal kapal selam pun

      Padam
    2. Bercakap tentang Altantuya, dunia mentertawa & mengecam badan kehakiman kita kerana pembunuhan si Malang itu. Ya...memang dia dibunuh oleh 2 polis pengawal peribadi Najib, tapi apa motifnya, dan siapa mengarahkannya...?????

      Padam
    3. Bangla ITU 1245,lu pigi masok tadika sana,blaja ABC suda pandai kalu,pigi masok mental hospital tanjong rambutan sana duduk diam2..ok..

      Padam
  11. Laporan pencacai kepada ketua mereka?

    Semua dah checkmate boss, mereka tak boleh jawab maki hamun kami...roger n out fumakilla.

    BalasPadam
  12. "Menurut Arul Kanda, perjanjian 1MDB yang dimeterai dengan IPIC pada bulan Jun 2015 menyaksikan firma pelaburan negara itu mendapat AS$1 bilion yang diperlukan untuk menyelesaikan beberapa kewajipan segera, termasuk membayar pinjaman bersindiket AS$975 juta yang diterajui oleh Deutsche Bank."

    Satu perenggan dari entry di atas. Pinjam AS$1 bilion untuk bayar hutang AS$975. Bijak sungguh bisnes atas angin 1MDB. Korek sana kambus sini. Dan akhirnya?

    >> by 30 June 2016, IPIC is to have received a transfer of assets with an aggregate value of an amount which represents the sum of the Cash Payment, the Assumption of Debt and the Debt Forgiveness.
    Itu antara perjanjian antara: On 28 May 2015,
    International Petroleum Investment Company (IPIC),
    Aabar Investments PJS (Aabar),
    > > > Minister of Finance, Inc., Malaysia (MOF) < < <
    and 1Malaysia Development Berhad (1MDB)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dokumennya mana cakap tin kosong bolehlah.
      Aku pergi ke tengok dekalrasi jadi Anak tun m jadi pm.
      Tak ADA bukti yg dia bagi untuk meyakin orang dekat situ aku bukan orang fanatik macam macai pkr, tak bukti jangan cakap buat malu je
      Aku tengok dekalrasi mahu mendapat penjelasan bukan tun m bahawa najib bersalah atau tak, macai protun Dan pakatan haramjadah hanya aku tengok hanya kid sing, tun m Dan rafizi hanya cakap tin kosong isi tak ADA.

      Padam
    2. 12:56 cakap Melayu kah? Langsung tak faham apa dia merepek meraban, jelas macam orang tak lulus darjah 6 pun.

      Padam
  13. Sekejap tadi bini aku buat otak aku kelam kabut. Dia cakap dalam Buletin Utama tadi bagitau IPIC yg kena bayar (dia tak ingat kepada siapa). 1MDB memang ada wang dan akan bayar kepada IPIC bila IPIC sudah tunaikan tanggungjawabnya.

    Bila aku cari dalam internet, ini yg aku dapat:
    1MDB berkata International Petroleum Investment Company, IPIC, belum membuat pembayaran faedah 50.3 juta Dolar Amerika,seperti yang ditetapkan dalam terma terikat yang dipersetujui pada 28 Mei 2015.

    Dalam kenyataannya, 1MDB berkata, IPIC bertanggungjawab membayar faedah dan jumlah asas bagi 1.75 bilion Dolar Bon yang matang pada tahun 2022, terbitan 1MDB Energy Langat Limited.

    Aku tak pasti itu samada sari berita di Buletin Utama jam 8/4/2016. Kalau betul sepertimana yg bini aku faham maka 1MDB memanglah sihat walafiat, tak ada masalah nak bayar hutang. Harap ada sesiapa boleh beri pencerahan.

    BalasPadam
  14. Nama pun tv3 suku, kalau dengar berita petikan orang2 tiga suku, dikhuatiri kita juga ikut kena jangkitan sakit gila macam mereka. Maka dgn ini saya nasihatkan jauhi dari tv3 suku yang banyak membohong & gormal hanya untuk membodek & mengampu Najibul Bullshit.

    BalasPadam