Khamis, 28 April 2016

1MDB ~ Tuan Ibrahim Buat Najib Senak..?


Bukan senang nak buat orang senak..! lebih lebih lagi kalau jenis yang tak bertelur..! Betul ke?

PAS: Menteri Kewangan 'terhebat' membisu keingkaran 1MDB

Tiada sebarang komen dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak selepas 1MDB diisytihar ingkar kerana gagal membayar faedah AS$50.3 juta untuk bon berbilion dolar terbitannya yang dijamin International Petroleum Investment Corporation (IPIC).
Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, akhbar Singapura baru-baru ini melaporkan kerajaan terdedah kepada hutang lebih AS$6.481 bilion kepada syarikat milik Abu Dhabi itu.
Bagaimanapun, katanya, Najib yang juga menteri kewangan Malaysia tetap membisu.
"Apakah impak keingkaran ini kepada negara, hutang-hutang negara yang lain dan juga nilai ringgit dalam jangka panjang dan pendek? Sunyi sepi daripada menteri kewangan," katanya.
"Jadi berapakah hutang 1MDB setelah IPIC tidak mahu meneruskan perjanjian itu? Siapa yang akan bertanggungjawab? Menteri kewangan tidak mengendah.
"Ini bukti Malaysia mempunyai menteri kewangan yang 'terhebat'. Sudah sampai masanya rakyat bertanya apakah perlu rakyat terus membayar gaji kepada menteri kewangan 'terhebat' ini?" soalnya dalam satu kenyataan media.
Dalam kenyataan akhbar semalam 1MDB mempersalahkan IPIC milik Abu Dhabi kerana gagal membuat pembayaran faedah AS$50.3 juta seperti ditetapkan mengikut terma terikat yang dipersetujui pada 28 Mei 2015.
Mengikut IMDB, IPIC bertanggungjawab membayar faedah dan jumlah asas bagi AS$1.75 bilion bon yang matang pada 2022, yang diterbitkan oleh 1MDB Energy (Langat) Ltd.
Disebabkan pertikaian antara pihak terlibat, 1MDB dan anak syarikatnya 1MDB Energy (Langat) Ltd, tidak membuat pembayaran dan kini ingkar mengikut syarat bon berkenaan.
Straits Times Singapura melaporkan pengisytiharan ingkar itu mendedahkan kerajaan dengan hutang lebih AS$6.481 bilion kepada Abu Dhabi.
Justeru, Tuan Ibrahim mempersoalkan sekiranya Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) perlu memanggil semula presiden 1MDB Arul Kanda Kandasamy bagi mengetahui pelbagai hutang 1MDB yang masih gagal didedahkan.
"Kepada saudara Arul, dedahkanlah semua sebelum terlambat. Ini adalah jasa terbesar saudara kepada rakyat Malaysia," katanya.
Sakau menyakau membawa bencana..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

51 ulasan:

  1. Pencacai sekor ni jika nak tau dan dikenal pasti sifatnya....

    Simpton simpton pemakan dedak:
    ● tiada langsung daya berfikir
    ● ketawa sorang sorang
    ● mencarut dan memaki hamun
    ● perasan
    ● bodoh

    Tambah lagi...
    * meniru idea
    * membohong dan menipu
    * bersumpah tak terima duit haram
    * mereka reka fitnah
    * mengajak abu bakar bertumbuk
    * menyuruh abu bakar kutuk Tun Mahathir
    * alih tiang gol
    * jiwa kacau, ketakutan dan gundah gulana
    * mental akut dan kronik.

    Tambah lagi....
    *pakai pelbagai nama samaran (nak tunjuk geng pencacai ramai)
    *komen guna pelbagai loghat

    Nak tambah lagi silakan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pada pendapat saya, mereka2 yang tergolong sebagai pemakan dedak ialah mereka2 yang terus-terusan menyokong pemimpin yang telah kedapatan menipu.

      En.najib telah kedapatan menipu bukan sekali tetapi berkali-kali. Jadi adalah amat pelik jika masih ada manusia yang normal akalnya masih percaya orang seperti itu melainkan sang pemakan dedak. Orang yang terencat akal sudah tentu tidak mampu komen dalam blog2 melainkan memakihamun semata-mata.
      Sekian

      Padam
    2. Mamaq kerala...mamaq kutty..

      Padam
    3. Ciri2 macai pkr Dan protun m mengakui jangan tunjuk baik

      1)Bila berdebat Tampa bukti
      2)Suka tukar2 nama yakin orang
      3)Bila berdebat tambah cerita
      4)Apa bila ADA pembunuhan VIP mesti di kaitkan dengan pm
      Bukti di tambah2
      5)Bila bagi di jawab tak boleh jawab hanya tahu memaki.
      Hanya àmbil kitab WSJ Dan SR Tampa mengkaji bukti betul atau dibuat2.
      6)PM Dan Bini pakai pakaian mewah cakap rasuah, bila macam pkr Dan puak proton pakai mewah di haruskan.
      Bila najib Dan Bini Naik jet pribadi cakap penyelewangan bila anwar Dan tun m sekeluarga Naik jet pribadi di tak pandang penyelewangan kalau bn tak sebut ITU ADA penyelewangan.
      7)Setiap Kali kerajaan beli peralatan tentera cakap ADA rasuah, bila tun m berkuasa dulu cakap tak rasuah padahal kapal tun m beli ditipu oleh germen.
      8)Suka Serang Bini ITU pkr



      Ini ciri ADA pada macai pkr Dan protun m itu

      Padam
    4. KRONOLOGI KES 1MDB DI BAWAH BUKTI NAJIB & 1MDB KLENTONG & MENIPU.

      1 Mac 2015
      PetroSaudi International menafikan sebuah laporan yang mendakwa kesemua wang yang diperuntukkan kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah disalurkan kepada syarikat itu.

      Dipercayai PetroSaudi - sebuah syarikat perkhidmatan dan penerokaan minyak berpangkalan di Arab Saudi - merujuk kepada artikel yang disiarkan Sarawak Report berjudul “Heist of the Century — How Jho Low Used PetroSaudi As ‘A Front’ To Siphon Billions Out Of 1MDB!” pada 28 Februari.

      6 Mac
      Sebuah pasukan khas ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan penyelewengan dana 1MDB.

      Pasukan tersebut dianggotai Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Jabatan Peguam Negara.

      3 Julai
      The Wall Street Journal (WSJ) danSarawak Report menerbitkan laporan mendakwa dana 1MDB dipindahkan ke akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

      4 Julai
      Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail berkata pihak berkuasa pada 3 Julai menyiasat pejabat tiga buah syarikat yang dikaitkan dengan dakwaan pemindahan sejumlah dana yang besar ke akaun Perdana Menteri dan memperoleh sejumlah dokumen yang berkaitan.

      Bersambung.....

      Padam
    5. Sambungan......

      KRONOLOGI KES 1MDB DI BAWAH BUKTI NAJIB & 1MDB KLENTONG & MENIPU.



      Serbuan ke atas SRC International Sdn Bhd, Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Ihsan Perdana Sdn Bhd itu dilakukan oleh sebuah kumpulan penyiasat pasukan petugas khas yang turut dianggotai oleh SPRM, PDRM dan Bank Negara Malaysia (BNM).

      Abdul Gani juga mengesahkan bahawa pasukan khas itu telah memulakan siasatan berhubung isu 1MDB dan menyerahkan kepada beliau beberapa dokumen untuk disemak termasuk dokumen yang berkaitan dengan dakwaan penyaluran dana ke akaun Perdana Menteri.

      28 Julai
      Perkhidmatan Abdul Gani sebagai Peguam Negara ditamatkan mulai 27 Julai 2015 atas sebab-sebab kesihatan, menurut Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.

      Dalam satu kenyataan, Dr Ali berkata bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Mohamed Apandi Ali dilantik sebagai Peguam Negara berkuat kuasa pada tarikh yang sama.

      29 Julai
      Lima panel bebas yang memantau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuat satu kenyataan bersama, mahu Pasukan Petugas Khas yang menjalankan siasatan berhubung isu 1MDB diberikan ruang menjalankan siasatan tanpa rasa gentar atau takut dengan campur tangan pihak berkepentingan.

      Mereka menggesa agar integriti SPRM sebagai sebuah suruhanjaya pencegahan rasuah yang bebas, perlu dipertahankan dan tidak wajar dikompromi sama sekali,

      Pengerusi lima panel bebas ini terdiri daripada Tan Sri Abu Zahar Ujang (Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah), Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim (Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah), Tan Sri Hamid Bugo (Panel Penilaian Operasi), Tan Sri Wilson Baya Dandot (Jawatankuasa Aduan) dan Tan Sri Johan Jaaffar (Panel Perundingan Dan Pencegahan Rasuah).

      Padam
    6. Sambungan....

      KRONOLOGI KES 1MDB DI BAWAH BUKTI NAJIB & 1MDB KLENTONG & MENIPU.

      30 Julai
      SPRM menafikan pegawai kanannya terbabit dengan konspirasi menjatuhkan kerajaan.

      Suruhanjaya itu berkata tindakan yang diambil oleh pegawainya adalah jelas bagi menjalankan tugas mereka sebagai pegawai SPRM.

      1 Ogos
      Polis menahan tiga individu bagi siasatan berhubung skandal rasuah 1MDB. Salah seorang daripadanya adalah lelaki berpangkat Tan Sri yang juga bekas penasihat SPRM, seorang pegawai yang berkhidmat di Pejabat Peguam Negara, dan orang ketiga adalah Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Ahmad Sazilee Abdul Khairi.

      Polis menyerbu pejabat Ahmad Sazilee dan merampas sejumlah dokumen berkaitan 1MDB serta komputer riba.

      3 Ogos
      Dalam satu kenyataan media, SPRM memaklumkan dana RM2.6 bilion yang didakwa dimasukkan ke dalam akaun peribadi milik Najib adalah dana sumbangan penderma dan bukannya dari 1MDB.

      Pengarah Bahagian Operasi Khas SPRM, Datuk Bahri Mohamad Zin yakin,kebocoran dokumen mengenai siasatan terhadap SRC International Sdn Bhd, sebuah entiti milik 1MDB tidak melibatkan pihaknya.

      Beliau percaya, dokumen yang dibocorkan itu diterbitkan semula pihak tertentu.

      4 Ogos
      Kira-kira 100 kakitangan SPRM menyertai solat hajat anjuran suruhanjaya itu di bangunan pentadbiran SPRM Putrajaya.

      Majlis Solat Hajat Perdana SPRM dibuat bagi memohon supaya institusi itu diberi kekuatan untuk terus kukuh dalam menyelamatkan negara daripada gejala rasuah.

      Selain di Putrajaya, beberapa cawangan SPRM negeri turut bersama menganjurkan solat hajat.

      5 Ogos
      Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamed disahkan bercuti sehingga minggu hadapan.

      Pada sebelah petang, SPRM mengeluarkan kenyataan bahawa pihaknya akan meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk memberi penjelasan mengenai sumbangan berjumlah RM 2.6 bilion yang didepositkan ke dalam akaunnya.

      SPRM juga mendedahkan bahawa penderma dana berkenaan berasal dari Timur Tengah, tetapi tidak memberikan identiti penderma.

      Padam
    7. Sambungan......

      KRONOLOGI KES 1MDB DI BAWAH BUKTI NAJIB & 1MDB KLENTONG & MENIPU.

      Dalam satu kenyataan media, SPRM menjelaskan mengapa ia membuat kenyataan media pada 3 Ogos tanpa penglibatan Pasukan Petugas Khas. Suruhanjaya itu menjelaskan bahawa ia telah dinasihatkan oleh Peguam Negara,bahawa tidak perlu ada Pasukan Petugas Khas. Ini kerana, empat agensi berkenaan akan mengadakan siasatan secara berasingan dan akan mengemukakan hasil siasatan masing-masing kepada Peguam Negara.

      Isu SRC International melibatkan dana RM4 bilion juga masih dalam siasatan agensi berkenaan dan ia adalah siasatan berasingan dengan dana RM2.6 bilion.

      Dalam pada itu, dua pegawai SPRM yang pernah dipanggil polis sebelum ini ditahan selepas memberi keterangan di IPD Putrajaya.

      Kedua-duanya dibawa ke ibu pejabat SPRM untuk proses geledah maklumat oleh polis.

      7 Ogos
      Dua pegawai kanan SPRM dipindahkan keluar daripada mengendalikan kes berprofil tinggi.

      Sumber memberitahu Astro AWANI, Pengarah Operasi Khas SPRM Datuk Bahri Mohamad Zin dan Pengarah Komunikasi Strategik SPRM Datuk Rozaid Yaakob dipindahkan ke Jabatan Perdana Menteri (JPM).

      10 Ogos

      Setelah diadesak dan diasak oleh pelbagai pihak, pertukaran dua Pegawai SPRM itu ke JPM Dibatalkan oleh KSN

      19 Ogos

      Selepas beberapa minggu khabar angin bertiup kencang, Timbalan Pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador akhirnya menerima surat pertukaran, mengarahkan beliau mengetuai sebuah bahagian keselamatan baharu di Jabatan Perdana Menteri (JPM).

      23 Ogos

      Bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas I Bukit Aman, Datuk Abdul Hamid Bador ‎berkata, ada sesuatu yang pelik berlaku terhadap pertukaran beliau ke Jabatan Perdana Menteri (JPM).

      Ujarnya, walaupun beliau diminta untuk ditukarkan ke JPM namun katanya semakan beliau ke atas JPM dan‎ Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) jawatan beliau ke JPM itu belum wujud.

      Beliau percaya ketegasan berhubung beberapa isu, termasuk siasatan ke atas syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Bhd (1MDB), mengakibatkan beliau dikeluarkan dari pasukan polis.

      Beliau menjelaskan bawah Bahagian Cawangan Khas Bukit Aman sudah memaklumkan dan memberi nasihat mengenai masalah dihadapi syarikat 1Malaysia Development Bhd (1MDB) kepada kerajaan sejak dua tahun lalu untuk diambil tindakan.

      Beliau berkata Cawangan Khas juga sudah menyerahkan semua input dan hasil risikannya mengenai 1MDB terus ke pengetahuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

      Beliau turut mendakwa terdapat usaha untuk menyembunyikan saksi utama 1MDB dengan bantuan “kuasa-kuasa tertentu”.

      Tanpa memberi maklumat secara terperinci, Abdul Hamid mendakwa salah seorang saksi utama itu sebelum ini bersembunyi di Indonesia dan Thailand.

      Bagaimanapun, Abdul Hamid mendakwa salah seorang saksi itu kini berada di New Zealand untuk menyembunyikan dirinya.


      Padam
    8. Tengok tulisan fumakilla 8.36, macam mana nak bersoal jawab dengan pendedak ni jika beliau komen, keluarkan balik dan meniru balik fakta2 yang dibentangkan diatas sekali tu.

      Apa punya jenis manusia ni?

      Padam
    9. Jawapan yg bagi kurang meyakin aku, hanya di kitar semula,

      Kalau betul kenapa tun m tak tunjuk bukti Dan buat buku macam 50dalil ITU macam dia jatuh anwar itu ,bukti berjala2 boleh bagi tapi dalam kes najib gagal bagi bukti meyakin aku ini sila jawab, tun m beri pilihan untuk terangkan majis dekarasi tapi tun m gagal buat demikian Dan tun m hanya cakap tin kosong ,kami mahu bukti dan kebenaran bukannya hanya cakap tin kosong ahli politik , anwar disayang oleh tun m pun berjaya di jatuhkan ke hanya bukti berjela2 Dan terdapat resit pembelian bahawa anwar guna Wang untuk jatuh anwar ITU yg guna khairuddin itu

      Yg aku minta surat transfer Wang 1mbd ke akaun ambank najib ,masih gagal bagi macai day,

      Kalau setakat àmbil petikan media kemudian putar belit baik tak payah
      Aku dah baca media bn Dan PR 'tak payah menipu aku ini palang banyak menipu media Dari pakatan haramjadah Dan media antarabangsa

      Zaman sekarang zaman bukti bukanya cakap tin kosong, bukti dibuat2 ADA faham tak

      Padam
    10. relek la macai slow2... tengok sikit2 pekung 1mdb dah terbuka.. najib cerita penutup.. so masih awal lagi.. bila dah kes gali lubang tutup lubang.. akhirnya.. pasti kantoi.. harap bersabar ya macai najib..

      Padam
  2. Eh betul ke kalau telo kena sepak boleh senak!!!
    Hahaha

    BalasPadam
  3. Ciri2 macai pkr Dan protun m mengakui jangan tunjuk baik

    1)Bila berdebat Tampa bukti
    2)Suka tukar2 nama yakin orang
    3)Bila berdebat tambah cerita
    4)Apa bila ADA pembunuhan VIP mesti di kaitkan dengan pm
    Bukti di tambah2
    5)Bila bagi soalan tak boleh jawab hanya tahu memaki.
    6)Hanya àmbil kitab WSJ Dan SR Tampa mengkaji bukti betul atau dibuat2.
    7)PM Dan Bini pakai pakaian mewah cakap rasuah, bila macam pkr Dan puak proton pakai mewah di haruskan.
    Bila najib Dan Bini Naik jet pribadi cakap penyelewangan bila anwar Dan tun m sekeluarga Naik jet pribadi di tak pandang penyelewangan kalau bn tak sebut ITU ADA penyelewangan.
    8)Setiap Kali kerajaan beli peralatan tentera cakap ADA rasuah, bila tun m berkuasa dulu cakap tak rasuah padahal kapal tun m beli ditipu oleh germen.
    9)Suka Serang Bini ITU pkr

    BalasPadam
    Balasan
    1. 8.40 Suruh najib takder teloq tu pergi ke mahkamah bersihkan nama dia, amacam?

      Tu hari pencacai ni juga suruh Tun saman najib, bukan setakat Tun mahathir, ling leong sik pun saman, khairudin buat report pula kena tahan OSA, dah hantar saman dah chai...

      Tetapi, kenapa pula peguam najib nak batalkan saman mereka ni? Kenapa khairudin masuk kedalam?

      Kenapa chai?

      Padam
    2. 8:36/8:40 @ Kejora Liberal yg pengecut lagi penakut....

      Kenapa masih membuat komen di sini & sering juga di blog2 lain seperti Putra Merdeka, Kluangman, dll, pakai Tanpa Nama/Anonymous. Anda hanya berani buat tak berani tanggung. Jika kamu benar2 anak jantan & pejuang kebenaran, apa nama sebenar kamu supaya kamu dipertanggung-jawabkan bukan seperti baling batu sembunyi tangan. Walau kamu berada di manapun, bau hapak mu yg menyerlah hangit memudahkan saya mengenali anda.

      Saya ambil kesempatan di sini nak ingatkan bahwa kamu masih berhutang tidak menjawab soalan2 saya terdahulu di sini & blog2 lain. Kenapa kamu kamu terus melarikan diri? Nah sekarang saya paparkan semula sekiranya kamu terlupa. Sila jawab dan jgn berdolak dalik:-

      1. Anak Rosmah (si Reza) mana dapat dapat duit ratusan juta US$ bikin filem lucah & beli apartment2 mewah di kawasan2 elit Los Angeles, New York, USA.
      2. Dua penyangak SRC belaan Najib & Rosmah kenapa dilindungi & dibiarkan calibut luar negara sampai saat ini?
      3. Kenapa Si Jho Low pula tidak dikeluarkan warrant perintah panggil pulang untuk disoal siasat oleh IGP & AG terhadap si Tembam itu berpesta joli dgn duit 1mdb tapi rakyat menanggung beban gst & tanah pusaka reserve Melayu digadai jual buat langsai hutang riba haram tajaan yahudi Goldman Sachs.

      4. Bukan main lagi kelmarin kamu mentohmah Tun Mahathir klepet derma mangsa Bosnia, Palestine & Melayu Thailand. Berdasar hujah2 kamu yg secara rambang membuat tohmahan berat itu sila perincikan maklumat itu dari siapa & bila? Juga nama penderma beserta jumlah & tujuan derma itu. Saya harap anda faham bahasa Melayu.

      5. Kamu ada link atau bukti si Gusto itu upahan Tun Mahathir? Jika ada, saya tuntut kamu tunjukkan buktinya supaya kamu juga tidak kelihatan pembohong seperti Najib.

      Padam
    3. Jasa banyak boleh boleh buat fitnah Dan jatuhkan orang baik je kau sembah tun m 'Othman Ahmad he.he.he kau sendiri lihat apa dia buat pada tunku dulu Dan sampai kan tun Dr Ismail buang tun m ITU, ITU dia masih tak sedar angap jasa lebih besar Dari tun Ismail itu selamat Malaysia dari dijajah oleh sukarno itu, kalau orang dah lupa perjuang dia buat apa kita nak hormati dia lagi,onn jaffar yg tunjukan umno ITU pun mampu dibuang oleh umno sebab onn jaffar ITU melupakan perjuang asal umno ini setakat tun m banyak jasa dia
      Justo ITU sedang saman media protun m ITU sebab media ITU menipu konon tak hubungan pembelian dokuemen petroasaudi di Singapore ITU ia

      Padam
    4. Najib berasal Dari keluarga kaya,asal keluarga tun m Dari seorang guru, seluruh keluarga tun m kaya raya ITU tak rasa pelik ke, umno tak salah akan tun m Anak beranak kaya raya, tapi dah tahap tun m Dan anwar tak sedar diri kekayaan mereka ITU hasil umno dah sehingga menjatuhkan umno ITU ,ITU aku patut tentang tun m ITU.

      Padam
    5. Bila masa pulak Almarhum Tun Dr. Ismail buang Tun Mahathir nie?
      Kamu jangan mengada-adakan cerita karut. Saya fikir ketika pd pertengahan 60an kamu belum lahir pun. Tun Dr. Ismail letak jawatan kerana tidak sehaluan dgn cara politik 'Tidak Apa' Tunku Abduk Rahman yg terlalu lemah dgn kaum Cina. Beliau bersetuju kembali menyertai kerajaan atas pujukan Tun Abd Razak ekoran peristiwa 13 Mei 1969. Malah beliau yg menganjurkan agar Tun Mahathir kembali ke Tanah Air (Tun Mahathir ketika itu menetap di Australia) untuk menyertai semula UMNO & kerajaan bersamanya.

      Budak mentah Kejora Liberal yg tak berpelajaran cuba hendak klentong dgn dakyah bodoh lagi bengap.

      Nah...saya nak ingatkan bahwa kamu masih berhutang tidak menjawab soalan2 saya terdahulu di sini & blog2 lain. Kenapa kamu kamu terus melarikan diri? Nah sekarang saya paparkan semula sekiranya kamu terlupa. Sila jawab dan jgn berdolak dalik:-

      1. Anak Rosmah (si Reza) mana dapat dapat duit ratusan juta US$ bikin filem lucah & beli apartment2 mewah di kawasan2 elit Los Angeles, New York, USA.
      2. Dua penyangak SRC belaan Najib & Rosmah kenapa dilindungi & dibiarkan calibut luar negara sampai saat ini?
      3. Kenapa Si Jho Low pula tidak dikeluarkan warrant perintah panggil pulang untuk disoal siasat oleh IGP & AG terhadap si Tembam itu berpesta joli dgn duit 1mdb tapi rakyat menanggung beban gst & tanah pusaka reserve Melayu digadai jual buat langsai hutang riba haram tajaan yahudi Goldman Sachs.

      4. Bukan main lagi kelmarin kamu mentohmah Tun Mahathir klepet derma mangsa Bosnia, Palestine & Melayu Thailand. Berdasar hujah2 kamu yg secara rambang membuat tohmahan berat itu sila perincikan maklumat itu dari siapa & bila? Juga nama penderma beserta jumlah & tujuan derma itu. Saya harap anda faham bahasa Melayu.

      5. Kamu ada link atau bukti si Gusto itu upahan Tun Mahathir? Jika ada, saya tuntut kamu tunjukkan buktinya supaya kamu juga tidak kelihatan pembohong seperti Najib.

      Padam
  4. Sekarang aku berdebat Cara matang
    Aku hanya minta dalam dekarasi bukti wang 1mbd di bank JP Morgan masuk wang ke akaun ambank najib ,sampai sekarang macai gagal bagi bukti pada aku ini

    Hanya dua muka Surat je tapi gagal bagi

    Minta dari blog ini Jawapan, jawapan bagi macai protun m amat kecewakan aku, macam mana aku tandatangan dekarasi Rakyat ITU hanya tahu maki, orang je ,macam ini aku percaya pada macai ini yg tahu memaki

    Kalau Ada bukti besok juga tandatangan ,macai pkr hanya cakap tin kosong je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini je? Bawa ke mahkamah la. Baru tengok bukti sape power.

      Orang dah nak tunjuk bukti lah tu sebab tu depa saman najip. Tapi apa najip buat? Batalkan saman pulak...Aik? Kononnya bersih lagi suci...apsal takut?

      Bukti derma dari arab pun tak tunjuk sampai hari ni..air liur bolwh jadi bukti ke? apa barang beb?

      Padam
    2. Kena kompaun? Apasal?

      Bukan ke 1mdb ok? Kah kah kah

      Padam
    3. kau ingat senang ke bawa kes mahkamah , anwar kalah pun dia tersenyum, tun m dah bawa perkara ke mahkamah kena ADA bukti ADA peguam di bawa mesti bukti najib besalah , kalau sampai sekarang tun m gagal bukti najib besalah ,tun m nak saman najib isu 1mbd sampai sekarang dia gagal menbukti najib besalah kalau tak kenapa Hakim tak terima kes itu, kalau saman najib kena buktikan najib bersalah tiga agensi sprm,polis Dan pac dah siasat 1mbd apa lagi tun m nak kan Hakim kalau terima kes mesti merujuk pada sprm, polis Dan pac,

      Tun m dah bawa kes isu 1mbd saman najib dimahkamah tapi di tolak sebab dia, tun m tak merujuk pada kes pada polis, sprm Dan pac sebab kes saman ITU tolak, dimahkamah kes mesti merujuk pada polis, sprm Dan pac jika menbabit PM Dan menteri lain bukan senang tun m bawah ke mahkamah tun m sendiri tak percaya pada sprm,polis Dan pac macam mana kes dibawah ke mahkamah

      Nanti ADA orang cakap semua kuasa di bawah Pm ITU macai pkr cakap kau

      Padam
    4. Macam pudin sua najib le, citer pasal pemilihan gabenor bank negara wsj buat berita palsu.

      Disebabkan satu berita kurang tepat wsj, seluruh laporan wsj dianggap tak betul, fitnah la, yahudi la, komplot la, senang citer jangan percaya seluruh berita wsj.

      Paksa rakyat percaya semua berita wsj ini palsu?

      Sama juga macam kes jp morgan (ni ntah dari mana sidedak haram ni dapat sumber), maksud nya satu kes tak betul, seluruh citer najib songlap duit 1mdb tak betul.

      Ingat rakyat bodoh ke?

      Padam
    5. Habis tu..pasal apa najib chicken mohon batalkan saman? Semua agensi dalam kawalan termasuk apandir..masih nak batalkan saman? Majlis peguam pun sebulat suara tak setuju dengan apandir tau tak? Dia cakap ADA BUKTI nak dakwa najib chicken tapi TAK CUKUP.. so tutup je lah kes. Aik?



      Padam
  5. Dah akhbar Singapork pulak dahh yg melaporkan.. alahaiiii...
    dari WSJ ke Straits Times Sgpork plak dahhhh... alahaiiii momok sijantung hati kamoo....alahaiiiii...
    bawak taubat lah... kami nak semua bukti tuduhan dalam bentuk documen... surat surat... buku avcoun duit masuk ... tarikh dll lain yg supporr dakwaan dan tuduhan kamu....
    Dah 1 bulan blogger dedah semua kegiatan LGE dengan banglo lajak laris .... smpi skg blogger ini tak dapat surat saman dari LGE
    Kan LGE berguru dng Lee Kwan Yu raja dunia saman menyaman m asa perintah singapork... tetiba LGE jadi setann bisu mcm pemimpin PAS budak tuan brahim pulakkk... ingat PAS ingat baiah dan spendar labuh smpi la ni jadi setan bisu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebijik mcm najip dan kakak korang tu la..dah kantoi duit masuk akaun juta2..dah disahkan pun...tapi cakap TAK TAHU..kakak korang pun dah jadi setan bisu gak..dari mana wang itu ye? Kah kah kah

      Padam
  6. Thursday, April 28, 2016
    (BUAH TANGAN TERAKHIR ZETI) BNM Keluar Surat Kompaun Pentadbiran Kepada 1MDB


    KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) pada Khamis mengeluarkan surat kompaun pentadbiran kepada 1Malaysia Development Bhd (1MDB) kerana gagal mematuhi sepenuhnya arahan yang dikeluarkan mengikut Akta Perkhidmatan Kewangan 2013.

    Ini termasuk mengkehendaki 1MDB menghantar balik wang yang dikirim ke luar negara berikutan pembatalan tiga kelulusan yang diberikah oleh BNM kepada 1MDB masing-masing pada 2009, 2010 dan 2011, katanya dalam satu kenyataan Khamis.

    Bank pusat itu berkata 1MDB juga gagal mengemukakan bukti dan dokumen yang ditetapkan oleh BNM untuknya memberikan alasan yang kukuh berhubung ketidaupayaan untuk mematuhi sepenuhnya arahan penghantaran balik itu.

    1MDB diberikan sehingga 30 Mei untuk membayar kompaun tersebut.

    Pembayaran kompaun itu menandakan tamatnya siasatan BNM berhubung ketidakpatuhan 1MDB terhadap peraturan dan pengawalan BNM.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wow 9.21! Ini berita panas!!! Fumakilla nak citer apa skrg? Nak suruh minta bukti? Suruh bnm, jp morgan masuk akaun najib amb tak betul?

      Padam
  7. Deklarasi rakyat momok klu wan azizah dan nurul dah tandatangan... aku dng rasa berat hati akan yurun tandatangan gak la....tapi tunjukkan bukti wan axizah dan nurul tandatangan mereka.... bukti paling simple ssgt utk blogger batu api ni perlu siarkan... ada brani ka.....kah kah kah

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.25 fumakilla, "aku dng rasa berat hati akan yurun tandatangan gak la."

      Lu sapa? Lu nak tolong suntik ubat penenang pada rosmah ada kami kesah? Inikan pula nak turunkan tandatangan, kan ke da cakap, pencacai ni ada mental problem.

      Padam
  8. Crime Minister Najibul Bullshit telah sekali lagi mencipta sejarah memalukan bila buat julung-julung kali syarikat milik kerajaan Malaysia telah mungkir janji bayar hutang kepada pemegang bon. 1MDB telah mungkir janji (in default) pembayaran balik hutang.

    Syabas & setinggi-tinggi tahniah dirakamkan buat Najibul Bullshit di atas dosa klentongannya kepada rakyat negara.

    Sdra QQ tak nak ikut serta meraikannya ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. KUALA LUMPUR: The head of troubled Malaysian state fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB) said his firm and an Abu Dhabi sovereign fund could face cross defaults on other debts if they fail to make an interest payment by Monday, The Edge Weekly reported.

      The grace period for a US$50 million coupon payment due on a 1MDB bond expires on Monday, and 1MDB says Abu Dhabi's International Petroleum Investment Company (IPIC) has assumed responsibility for making the payment.

      Although the interest on the US$1.75 billion bond is widely expected to be paid, the stand-off between the two state firms, who are locked in a wider dispute, has worried the markets and left bondholders waiting on the payment.

      1MDB president Arul Kanda Kandasamy said in an interview run by The Edge Weekly on Saturday that cross defaults could occur if both firms refuse to budge, though he placed a higher risk on IPIC due to their larger debt pile of US$16 billion raised largely through bonds.

      "They lose a lot, they will trigger cross defaults, so my sense is if we don't pay they will pay," Arul Kanda said in the interview.

      Cross-default is a provision in a bond or loan agreement that puts borrowers in default if they default on another obligation.

      Arul Kanda said 1MDB likewise could face the risk of cross default on a 5 billion ringgit (US$1.28 billion) and a 2.4 billion ringgit Islamic bond, or sukuk.

      He said the risk for 1MDB, however, is manageable.

      Arul Kanda said in the interview that "everyone is worried" about the US$3 billion bond issued in 2013 by 1MDB Global Investments Ltd, a fully owned unit of the Malaysian fund, but added that he does not see this bond leading to a cross default.

      Last week, IPIC and its subsidiary, Aabar Investments PJS denied ownership of a BVI firm with an almost identical name, Aabar Investments PJS Ltd, to which 1MDB had sent a total of US$3.5 billion since 2012.

      IPIC also said in a filing on the London stock exchange last Monday that 1MDB had defaulted on its obligations on over US$1.1 billion in debt and interest.

      Arul Kanda insisted in the interview that 1MDB does not have to make the payment as they have lived up to their end of the agreement and may well have been victims of fraud.

      The United Arab Emirates' central bank froze the assets of two former employees of IPIC earlier this month, although it is not clear why.

      Reuters

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Sdra QQ tak nak ikut serta meraikannya ke?

      Sori Othman, baru baca ni. Ada tetamu bermalam di rumah. So curi2 baca sambil sembang.

      Suka ada, duka pun ada. Kita bersembelihan sesama sendiri. Tapi itulah korban perjuangan. Pengkhianat tetap pengkhianat. Yg sedihnya laskar makan dedak yg buta tuli ni terus bodoh dan diperbodohkan.

      Gudnite.

      Padam
  9. Budak suman amat klu nk kronologi LGE banglo lajak laris kami bole tunjukkan juga
    cuma kami dah rayu... dah ratap...mintak nyawa...mintal oksigen...karbon dioksida...gas hallium...kalium dan plutonium supaya LGE saman kami semua blogger yg siarkan kes banglo lajak laris
    Tapi smpi skg LGE keatas blogger ini... kami desak suman amat supaua LGE percepatkan saman kr atas blogger ini..... act NOW......!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bingai.
      LGE ni cerita bodoh.
      Cerita Najib meludah ke atas lepas tu tadah dengan muka sendiri.

      PRU12, dah tercatat dalam sejarah negara, bahawa, Pak Lah dan Najiblah yg bertanggungjawab di atas kekalahan BN di Penang.

      Mulai saat itu, DAP komunis bangsat ini berbuat sesuka hati, mencarik2 tanah org Melayu di Penang.

      Penjilat Najib jangan sembang besar dan cuba alih perhatian, pengkhianat sebenar kemelut di Penang adalah Pak Lah dan Najib.

      Stop.
      Ada bantahan.

      Padam
  10. brader keluangman, putramerdeka, othman dan yg sewaktu dgn nya ... nothing is relevant to slander DSN ... henceforth untill now madey have no prove except perception twist game ... nak spin ligat teruskan .. tak kemana .. ada baik pegi bawak form deklarasi ke seluruh pasar malam tanah air dapatkan 1 juta tanda tangan dari buang masa merepek kat blog ... show me the 1 million !!! or else go fly kite !!!

    BalasPadam
  11. Crime Minister Najibul Bullshit telah sekali lagi mencipta sejarah memalukan bila buat julung-julung kali syarikat milik kerajaan Malaysia telah mungkir janji bayar hutang kepada pemegang bon. 1MDB telah mungkir janji (in default) pembayaran balik hutang.

    Syabas & setinggi-tinggi tahniah dirakamkan buat Najibul Bullshit di atas dosa klentongannya kepada rakyat negara.

    Sdra QQ tak nak ikut serta meraikannya ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cakap orang maki orang, tapi diri sendiri maki orang bila kalah
      He.he.he

      Padam
    2. Marah ya, tapi bukan mencarut maki macam mulut sundal kamu.

      Padam
  12. bukti apa ke bendanya,,,,bukti duitt masuk dalam akaun bugis mula2 dia tak ngaku,,,,duit masuk 42 m alasan ajibngok dia tak tahu duit tu masuk account,,,nak bukti mcamana najib keja dia pecat dan ubah...tak baca utusan ker chai,,,,wahai pencacai najib kalau korang nak bukti sangat suruh la dewa korang cuti kejap jadi pm,,biar proses mhkamah brjalan tulus jangan gangu,,,,ni siap tukar ag tukar ketua pac lagi...cuba chai tanya macamana razak baginda bole dapat komisyen 30 juta bukan ker dia dulu keja dgan najib,,,,cuba chai siasat....macamana plak rosmah ada duit dalam account 2juta, rosmah nikan bini najib...sharil samad pun mengaku dia dapat duit najib 1 juta chai cuba siasat chai....blogger najib sendiri ada bonkar yang dia orang dapat duit untuk support najib..cuba tanya parpukari,,najib ni dikelilingi olh maknusia yang bengap, mata duitan dan tak pernah ikhlas so pm tercinta ,,,dia orang ni tunggu ajib turun jer ,bila dh turun pecayalah dia orang turut akan kutuk cakap najib macam tula najib macam nila ,puak ni sokong cuma nak asyuk jer, habis madu sepah dibuang,,,, puak ni akan beralih sokong pm baru plak,,,,najib macamana tun kena macamtujugakla ajib akan kena ,,,ajib mungkin kena lebih skit sbabnya najib ni nampak bengong maklumla malas baca ,,,tu yang 1mdb rugi billion2 rupanya dia nak niaga main belasah jer suka sangat dengan duit tak tahu la nak tumjuk kat siapa,,,,berhentilah jib kita orang ahli umno yang takda kepintingan ni kirana kitaorang mejoriti dalam umno ,,,dah menyampah tengok campur meluat tengok korang laki bini ,,,kalu tak ,,,hidup PAS,,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kami tak lupa syrikat kapal selam dcns ITU antantuya punya, ITU di cakap oleh macai, lupa kalau setakat dua juta ITU keluarga kaya raya najib he.he.he anak tun m rembat berjuta2 kami tak kesah pun tun m keturunan seorang guru boleh kaya raya pulak ia
      Kami tak lupa Eurocopter ITU antantuya anwar punya bagi mahal

      Apa cakap he.he.he

      Padam
    2. 11.35 dah sewel fumakilla ni, tulisan susah nak faham, nak jawab pun susah, tapi tak per nak jawab jugalah,

      Kes altantuya siapa dikambinghitamkan?

      Jawapan nya...sirul Dan azilah.

      Lionel Morais kena simen siapa dikambinghitamkan?

      Jawapan nya...doktor tentera
      tu.

      Terbaru,

      Pengnyolapan Dan penyamunan 1mdb siapa dikambinghitamkan?

      Jawapan nya shahrol.

      Dalam ketiga tiga kes ini ada kaitan dengan siapa?

      a.Tun Hussein Onn?
      b.Tun Mahathir?
      c.Pak Lah?
      d.Najib dan Rosmah?

      Kalau tanya anak istimewa yg ada penyakit spastik suka kikikiki tu tentu dia bleh jawab...

      Padam
  13. Anon 11.18
    Cai cuba siasat...?....klu nak bukti lu siasat la srndiri apasal lu nak suruh org lain siasat...?
    lu pergi siasat la... gua nak berak dulu.....

    BalasPadam
  14. Pandai Putera Merdeka buat lawak.

    "Bukan senang nak buat orang senak..! lebih lebih lagi kalau jenis yang tak bertelur..!"

    Memang Najib tak ada telor. Pasal tu dia tak pernah senak. Langsung dia tak ada telor jawab sendiri. Jenis pondan yang tak ada telor, memang tak layak jadi pemimpin.


    ted manoff.... dah tak ada modal nak defend Najib ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama juga cybertroopernya si Kejora Liberal. Sampai sekarang tak berani menonjolkan nama sebenar seperti saya...dia benar2 pengecut tak ada telur. Malah maklum balas/soalan2 saya terhadap tohmahan dia kpd Tun Mahathir tak terjawab sampai saat ini.

      Padam
    2. it doesnt matter lah osman .. telor melor ni mainan bebudak... grow up lah.. this about u support madey to topple PM ... u all spin bagai nak rak for what ?? mesti nak result.. if madey only way to achieve by getting 1m signed declaration ... then what the heck you bickering here ?? go get the 1m lah or else go fly kite !!!

      Padam
    3. one more thing ... madey no longer relevant in political arena .. he has no party .. he is nyanyok man ... so go fly kite !!

      Padam
    4. If he is not relevant anymore..why the hell is najib chicken and morons like you always talk about him and cursing him and bla bla bla...anything but him!

      Now who is the real nyanyok man? Go eat dedak lah!!

      Padam
    5. Kejora Liberal....

      You bet I am.....The Rakyat Declaration is running smoothly at speedy pace to reach more than 1 million mark, by the Grace of Allah SWT.

      Padam
  15. Nasib baik zeti tk kena simen...
    Sempat juga dia keluarkan kompoun.

    BalasPadam