Khamis, 14 April 2016

1MDB PANAS ~ Bung Mokhtar Bakal Di Pecat..?


Berani kerana benar Bung..! Walaupun ramai yang sihat tubuh badan tapi bukan jaminan sihat akal..! tapi sebaliknya Bung membuktikan bahawa masih ada lagi dikalangan wakil rakyat BN yang sihat akal fikiran..! Semoga Bung terus sihat dan dapat menjalankan amanah membela nasib bangsa dan negara..!

Dakwaan berbilion dana 1MDB lenyap: PAC harus siasat - Bung

Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BNBBC), Datuk Bung Moktar Radin mahu Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) untuk mengenal pasti jika berbilion ringgit telah lenyap dari 1Malaysia Development Berhad (1MDB) untuk membuat bayaran kepada firma Aabar BVI.
Ianya merupakan susulan kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh International Petroleum Investment Company (IPIC) firma milik Abu Dhabi dan anak syarikatnya kepada Bursa Saham London, menyatakan Aabar BVI bukan sebuah entiti dalam kumpulan korporatnya.
Walau bagaimanapun, 1MDB berkata, adalah sangat mengejutkan apabila wujud kenyataan sebegitu : “IPIC mahupun Aabar tidak tahu mengenainya, atau tidak meraih manfaat hasil bayaran 1MDB kepada Aabar BVI”, kerana rekod menunjukkan Aabar BVI adalah milik bersama IPIC dan Aabar.
Bung berkata semalam, PAC seharusnya menjadi platform yang betul untuk menyelesaikan isu tersebut dan Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan 1MDB, Arul Kanda Kandasamy harus menyediakan butiran mengenainya.
"Maklum balas saya sangat jelas. Saya mahu ianya diselesaikan menerusi saluran yang betul. Arul Kanda patut jawab dahulu, sama ada dia sedar atau tidak kalau-kalau wujudnya dana yang lenyap. Sekiranya ada asas kepada tuduhan itu, langkah seterusnya (kita harus) membentangkan perkara ini kepada PAC sekali lagi," katanya kepada Malaysiakini.
PAC boleh menyiasat tuduhan baru berkaitan 1MDB walapun telah memuktamadkan siasatan 11 bulan yang telah diserahkan kepada Parlimen pada 7 April yang lalu, kata Bung.
Akan bangkitkan isu pada sidang berikutnya
"Saya akan bangkitkan isu ini pada sidang Parlimen akan datang (bermula 16 Mei)," katanya, sambil menambah beliau juga mahukan jawapan.
Beliau turut mengakui keperluan untuk mengendalikan hal itu sebelum ianya menjadi topik yang hangat.
1MDB telah membayar AS$3.51 bilion kepada British Virgin Islands diperbadankan Aabar Investment PJS (Aabar BVI) dalam bentuk cagaran, opsyen pampasan pembatal dan bayaran 'sekuriti nilai ditambah' yang tidak jelas walaupun wujudnya keraguan berhubung siapa pemilik Aabar BVI, yang menyamai nama anak syarikat IPIC.
Ia merupakan sebahagian urusniaga pada tahun 2012 yang mana IPIC memberi jaminan AS$3.5 bilion dalam bentuk bon dikeluarkan oleh 1MDB, dalam pertukaran kepada 49 peratus kepentingan dalam aset penjana kuasa dan bayaran cagaran 1MDB.
Pihak pembangkang mempersoalkan jika berbilion ringgit dana 1MDB telah disalur keluar dari firma berkenaan.
Sementara itu, Timbalan Pengerusi PAC, Dr Tan Seng Giaw percaya perkara itu akan dibangkitkan pada mesyuarat jawatankuasa akan datang.
Maklumat berkaitan Aabar BVI dan aset serta aliran tunai antarabangsa 1MDB tidak didedahkan kepada PAC semasa siasatan keseluruhan 1MDB, Tan menambah.
Patut la Tan Seng Giaw dah tak jadi hero lagi..! Macai pun boleh cadang dengan bos untuk ambil tindakan kepada Bung..! Untung untung boleh jadi Timbalan Pengerusi BNBBC..!
Yang penting jawatan..! lebih lebih lagi masyukkk..!
Tak gitu?
Lu Fikir La Sendiri!!!

30 ulasan:

  1. Re, Maklumat berkaitan Abrar BVI dan asset serta aliran tunai antarabangsa 1MDB tidak didedahkan kapada PAC semasa siasatan.

    PAC siasat apa sebenarnya .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siasat macamana nak bersihkan menteri kewangan....

      Padam
    2. PAC tujuan nya nak mencucui Najib aje. Macam Peguam Negara yang Najib lantik - Pandi, tak lama selepas di lantik, kata Najib no wrongdoing re RM2.6 bilion. Banyak cantik! Kupra worak.

      Ramai pengundi dah tahu banyak songlap duit dsb nya, sekarang 1MDB dah RM50 bilion hutang. Tanah 500 ekar bekas Lapangan Terbang antarabangsa Sg Besi tuh tak atu macam mana jadi nya. Sepatut nya sekurang2 nya 30% dari itu untuk Melayu. Tapi DEB pun Najib senyapkan. Yang alih alih kaya raya ia lah anak tiri dia Reza Aziz, beli beratus juta dollar Amerika harta di New York, Hollywood, bikin film beratus juta dll.

      Kena ganti Najib nih, kalau tak, lingkup UMNO di PRU14.

      Padam
    3. 'ratib' umno lingkup bungkus etc semoga diterbalikkan dan di kembalikan kpd parti2 pembngkang pakatan haprak dn jg kejatuhan proksi2 jahat Mamaktuntaik ini. Semoga dgn kuasa dan Izin Allah SWT, UMNO BN menang besar PRU14 PRN Sarawak dsbgnya. semoga bernanahlah puak2 pengkhianat UMNO ini.Ameeen!

      Padam
    4. PAC Siasat ...baca hansard dia...Semua ditanya...tapi 1mdb tak provide apa2 dokumentation berkenaan Abbar BVI ni.......Jabatan Audit negara pun minta bankk statement Luar negara dan pengesahan ownership Aabar BVI tpi x diberi.........

      Padam
    5. Bila ADA 30% dalam 1mbd untuk melayu Dan dalam tabung haji dalam pelaburan ITU kurang korang bising ITU sikap macai pakatan haramjadah, pergi minta rafizi ITU tolong nama yg di buang Dari senarai tabung haji untuk tunaikan haji mereka hanya diberi sekali seumur jadi mereka persia-sia akan nya Arab suadi hanya benarkan 1kali tunai haji seumur hidup ADA faham tak.

      Padam
    6. Apa cai najis ni melalot...
      Dh mlalot, ayat tunggang langgang..

      Padam
    7. Seelok2nya diBEKUkan segala2nya mengenai 1MDB ini. Jangan ada lagi sebarang aktiviti pentadbiran, pembayaran dll. Tubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja seperti yg ramai cadangkan dan siasat hingga ke akar umbi. Kali ini selongkar saja pejabat 1MDB, tak perlu mintak dokumen itu dan ini dari Arul.

      Tunjuk kepada dunia yg Malaysia serius utk siasat 1MDB ni, bukan cakap2 kedai kopi yg akhirnya timbul lebih banyak lagi soalan dari jawapan yg diberi.

      Utk keahlian SSD itu, pilihlah dari kalangan berbagai parti siasah, profesional dan NGO yg berwibawa, biar dapat wakili keseluruhan rakyat Malaysia. Kalau setakat komponen seperti dalam PAC ni mmg buat kerja sia2 saja.

      Padam
    8. Kejoran Liberal (9:37/10:18)

      Jgn cakap banyak dgn ngocehan temberang kamu...Satu Malaysia dah tahu & menunggu bila kamu asyik cabut lari nak sahut cabaran & menjawab soalan2 saya yang masih tergantung2. Berani debat dgn saya face-to-face...???

      Padam
  2. Tan Seng Giaw dan beberapa ahli PAC yang lain dah keluarkan kenyataan mengatakan "pendirian Hassan (Pengerusi PAC) tidak berasas, bersifat bohong dan menyeleweng daripada pandangan Jawatan kuasa itu."

    Lihat kluangdiamond blogspot.

    BalasPadam
  3. Tak abis abis buat fitnah... pagi2 lagi fah fitnah... laporan guan eng pokok manggis terang lagi bersuluh...bersilau bergrmerlapan FAKTA rasuah dan salahguna kuasa tak berani nk siar... totok ssgguhua red bean army ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi ko xperasan lak ketotokan ko menyokong memBABI buta...buk ke dedak ko dpt nie? pada aku mudah Guan eng pun kena di siasat, najib wajib disiasat...tapi sanggup ke puak UMNO?

      Padam
    2. Kejoran Liberal (9:01))

      Jgn cakap banyak dgn ngocehan temberang kamu...Satu Malaysia dah tahu & menunggu bila kamu asyik cabut lari nak sahut cabaran & menjawab soalan2 saya yang masih tergantung2. Berani debat dgn saya face-to-face...???

      Padam
  4. Bung memang hebat,,,
    sebab dia pun kaki sebat kat sabah..
    kekayaan dia mengatasi segala pendapatan sebagai ap boiiii
    waina kau si ungkul lugai lugai ba kuringat sana kinabatangan ka sundakan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Positif bro...Yg benar tetap benar Yg salah tetap salah dan tanggung sendiri... Pintu taubat sentiasa terbuka...

      Padam
  5. Lepas je PAC umum laporan audit..TV3, pro Najib mencanangkan macam nak rak yg Jibby bersih suci. Sekarang IPIC sudah buat kenyataan yg mereka tidak terima duit dan AABAR BVI bukan milik mereka. Laporan PAC pun bukan semua didedahkan keran diwabah akta OSA...korek lobang cari lobang...

    BalasPadam
  6. https://www.youtube.com/watch?v=HfpuPPIxRe0

    Patutlah Tony Puaka dan geng makan dedak expired mamaktun sakit hati.. professional dn brilliant nya Mr Azrul Arul Kanda dalam membaiki kelemahan tadbir urus 1MDB sehingga berjaya positifkan aliran tunai vs debts company. fakta ini yg puak dedak expired tk mau sembang.

    Berbohong dgn makhluk Allah yg lain jaminan hutang IMDb = duit dihilangkan Najib?. lbh syok dongeng puak ni, CEO pun join sekaki transfer duit company kepd Pengerusi Imdb? itu pasal blh beli kain baju satu gudang di Jakel.. etc.. syabas Mr Arul Kanda. Anda insan jujur dan bijak sehingga golgn penjatuh Najib hilang punca, meroyan tk sudah2. Semoga Allah berkati.

    p/s: cemburulah mamaktun lg sbb boboi anak daddy Mockeriss si tu.. wpun botak.. iras Arul tp sbrnya bodoh lembik . bila bg speech pon terkial2 herot bibir pdn muka pon umno kedah terajang kluarr.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha.. Arul Kanda jadi CEO 1MDB tahun 2014.. skandal bermula sejak 2009 hingga 2012.

      Beliau bertanggunjawab selepas dilantik menjadi CEO.

      Satu lagi, kalau setakat jual IPP kat China, jual 60% kepentingan Bandar Malaysia (yang dibeli murah dari kerajan dan dijual dengan berpuluh kali ganda) kepada syarikat China..itu bukan bijak. itu dah namanya gadaikan asset untuk bayar hutang..

      hihihi.. jangan cuba bodohkan orang. cuba lagi ek!!

      Padam
    2. hahahhaha...bijak bos....dedak nak tunjuk pandai, tapi tersedak dedak...hahahahh

      Padam
    3. Kejoran Liberal (9:32)

      Jgn cakap banyak dgn ngocehan karut-marut kamu tu...Satu Malaysia dah tahu & menunggu bila kamu asyik cabut lari nak sahut cabaran & menjawab soalan2 saya yang masih tergantung2. Berani debat dgn saya face-to-face...???

      Padam
  7. YANG SENTIASA BENAR DIDUNIA AKHIRAT ADALAH MAMAKTUN.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen bernilai 5sen..
      Cuba lg cai

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  8. Orang2 pendalaman yang akan mengundi di pendalaman bolehla di"bodoh"kan.

    Bukan mereka bodoh, tapi pemikiran mereka dikongkong dari pelbagai susut menyebabkan mereka kelihatan bodoh.

    Inilah talian hayat pemerintah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Kita berjuang sampai ke titisan darah terakhir untuk menyingkirkan Najibul Bullshit dan cari pengganti dari kalangan ahli UMNO yang tidak buat apa yang Najib buat.

      Yang penting, pengganti Najibul Bullshit tidak akan mengulangi dosa2 yg telah mendatangkan musibah di darat, udara, laut maupun gunung yg tak pernah terjadi dalam catatan sejarah.

      ANGKARA DAN SILAP BESAR NAJIB:

      1. Dayus, kena Queen Control

      2. Pecah amanah

      3. Membohong & menipu

      4. Mencuri & menyalahguna kuasa, harta & perbendaharaan negara

      5. Membuat perilaku memalukan hingga maruah negara hina di dalam dan luar negara

      6. Berkiblat & Guna Khidmat Penasihat Yahudi, USA & UK.

      7. Membenarkan Sachman Gold Yahudi beroperasi & malah bersekongkol mengguna pakai kelicikan mereka dlm penipuan/riba terutama dlm kes 1MDB. Tak lupa juga Apco Yahudi sebagai Consultant dlm pentadbiran kerajaan.

      8. Mengamalkan meritokrasi & sanggup menghapuskan DEB (Hak Keistimewaan Melayu).

      9. Talent Corp yg mengutamakan bangsa asing hingga kepakaran anak bangsa sendiri diketepikan.

      10.Mengikut jejak Temasek Holdings yg dikendalikan oleh keluarga pm Spore (Najib tubuh 1MDB juga melibatkan keluarganya... Anak Rosmah & teman rapat Jho Low).

      11.Mentransformasikan slogan PAP/DAP 'Malaysian Malaysia' dan dijelmakan dengan "1Malaysia" yg meranap & menjahanamkan.

      Padam
    3. Othman, sabar Othman... Tenangkan sikit fikiran kamu. Jangan tuduh melulu, nanti dikata fitnah pulak...

      Takde Sachman Gold dlm dunia ni... Goldman Sachs ada lahhh...

      Heh heh heh...

      Padam
  9. Cai kata kita makan dedak. Ketua penerangan umno kata yang dok bising hal najib tak dapat dedak. Mudah macam tu tak boleh faham, patut la maruah diri dijual murah jer rm500 sebulan. Parpukari cakap yer. Kalu dapat seribu, bunuh mak bapak pun sanggup orang ni. Macam penagih dadah. Harap bung bukan tin kosong macam tpm

    BalasPadam
  10. peejuangan apa? mlainkn suara syaitan dn penyangak tua.

    sampai main bahasa titisan darah akhir ni dh sah kau ni melampau. dh mula dirasuk syaitan nk ajak tumpah darahpulak untuk singkir Najib?

    justifikasi hukum dunia atau Agama mna yg menghalalkan kau nk guna darah2 ni untuk lawan Najib?

    kau jgn melampau sgt. politik biar ada sempadan. jgn menyesal tak sudah taksub pd satu ideologi dn puak dn membenci golgln lain berlebihan. Allah tak suruh berlebihan. kena pulak DS Najib tidak hlng rakyat utk taat pd Allah dan Rasul. haram hukumnya mmbawa gerakan tumpah darah mcm kau sebut tu.

    jgn esok negara ni hancur mcm Iraq baru menyesal anak cucu kau menyumpah2 kau otaman.

    makin jelik perangai puak anti Najib bila mereka gagal hasut rakyat cara fitnah skrg dh melalut kpda main darah2 plk. ganas dh jd IS plk?

    kau teringin nk tido lokap POLIS mna otaman laknatullah?

    BalasPadam
  11. pusing bendera,...kekeke

    BalasPadam