Sabtu, 26 Mei 2012

Pengakuan Benar Lagi Berani Seorang Cina..!


Bersaksilah kita atas kebenaran jangan diikut nafsu syaitan! Sesungguhnya syaitan adalah punca segala kesesatan!!!

SAYA sebenarnya sudah malas untuk menulis dalam akhbar Utusan/Mingguan Malaysia. Keluar sahaja artikel, saya terus diserang. Tetapi bila akhbar ini diserang sedemikian rupa oleh ultra kiasu, malas atau tidak terpaksalah juga saya tampil, bukan membela tetapi berkata benar.

Isu bukan Melayu sebagai Perdana Menteri bukan hari ini dibangkitkan oleh parti ultra kiasu. Tetapi sejak dahulu lagi. Cuba pembaca buat kajian kenyataan demi kenyataan parti anti Melayu dan anti Islam ini sejak dahulu lagi.

Bermula daripada ucapan-ucapan mereka dalam kempen pilihan raya umum (PRU) 1969, sehingga berlangsungnya PRU 1969 pada 10 Mei, diikuti perarakan kemenangan ultra kiasu di Kuala Lumpur 12 Mei, seterusnya membawa tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969 dan selepas itu.

Saya tidak ingin mengungkap lagi apa yang telah berlaku. Biarkan sejarah berlalu. Tetapi provokasi mereka amat melampau. Saya menyeru kepada semua pembaca meluangkan masa membaca buku sejarah Peristiwa 13 Mei 1969 dalam pelbagai versi. Antaranya tulisan Goh Cheng Teik (1971), Leon Comber (1985), Tunku Abdul Rahman (2007) dan lain-lain lagi.

Kata-kata seperti "Melayu sudah jatuh", "Kuala Lumpur sekarang Cina punya", "Ini negeri bukan Melayu punya", "kita mahu halau orang Melayu" dan kata-kata seumpama itu adalah perkara biasa yang sering diulang-ulang sesama mereka hari ini. Saya bukan mahu mengapi-apikan. Tetapi inilah bukti bagaimana sikap ultra kiasu tidak pernah berubah.

Pada saya yang baik itu, baiklah. Perlu disokong. Namun, bila tiba bahagian mungkar, maka perlu ditolak.
Hari ini mereka nampak lembut terhadap Islam dan Melayu sebab mereka inginkan kuasa. Apabila kuasa diperolehi nanti, rasalah akibatnya. Maklumlah mereka bukan sahaja mendapat sokongan dalaman, tetapi luaran terutama pulau kecil di selatan tanah air yang sentiasa mengikuti perkembangan politik di negara kita.

Menunggu masa sahaja untuk bertindak. Apakah kita masih buta? Pemimpin-pemimpin mereka selalu berulang alik ke sana mencari dan memberi maklumat.

Ultra kiasu anak beranak itu cuba mempertahankan pengerusinya dengan merujuk kepada Perlembagaan yang menyatakan bahawa jawatan Perdana Menteri terbuka kepada semua warganegara Malaysia. Namun, katanya, berdasarkan realiti politik selama ini, perdana menteri Malaysia akan tetap seorang Melayu.

Ya, saya tidak nafikan, tetapi jagalah adab-adab bila berbicara. Tidakkah kita tinggal di negara sebelah timur. Bila bercakap, berlapik kerana ini menyentuh sensitiviti orang lain.

Sama seperti isu perkataan 'pendatang'. Perkataan ini amat sensitif. Kenapa tidak ada lagi orang Melayu yang bercakap menggunakan perkataan ini? Kerana ingin menjaga hati orang lain. Inilah adab-adab yang perlu kita belajar.

Saya cadangkan parti ultra kiasu ini menganjurkan kursus kepada ahli-ahlinya. Kalaupun tidak ramai boleh berbahasa Melayu atau masih gagap, sekurang-kurangnya belajar menjaga sensitiviti kaum lain, terutama bangsa majoriti.

Isu bukan Melayu menjadi Perdana Menteri amat sensitif kepada Melayu kerana ini adalah tanah air tumpah darah mereka kerana setiap bangsa ada tempat tumpah darahnya. Apakah kita masih tidak sedar?

Kecualilah kalau kita masih terpengaruh dengan pemimpin ultra kiasu Singapura itu. Beliau pernah berkata: Mengikut sejarah katanya, orang Melayu telah mula berhijrah ke Malaysia dalam bilangan yang kecil, cuma kira-kira 700 tahun yang lalu. Daripada 39 peratus orang Melayu di Malaysia hari ini, kira-kira satu pertiga daripada mereka ialah pendatang-pendatang baru seperti Setiausaha Agung UMNO, Datuk Syed Jaafar Albar, yang telah datang ke Tanah Melayu dari Indonesia sebelum perang, ketika berusia lebih daripada 30 tahun.

"Dari itu, adalah salah dan tidak logik bagi sesuatu kumpulan yang tertentu itu memikirkan bahawa mereka adalah lebih adil dipanggil rakyat Malaysia, dan orang lain boleh menjadi rakyat Malaysia hanya dengan kegemaran mereka."

Utra kiasu itu berkata lagi, beliau dapat menyusun-galur nenek moyangnya sehingga 100 tahun di Singapura. Beliau menolak pendapat bahawa orang Melayu adalah Bumiputera Gugusan Pulau-Pulau Melayu (Lee Kuan Yew, 1965; Flether, 1969).

Saya yakin ramai ultra kiasu masih terpengaruh dengan kata-kata ultra kiasu itu. Saya tidak nampak Utusan Malaysia bersikap tidak beretika dan tidak bertanggungjawab dalam melaporkan berita. Utusan tidak boleh asyik nak mengalah sahaja di kala orang lain terus menyerang. Mereka juga harus bertindak seperti akhbar Rocket, Suara Keadilan dan Harakah.

Pemimpin ultra kiasu berkata, "Apabila DAP muncul di muka depan Utusan, ia pasti berita buruk/ masalah politik kerana ia gaya putar belit mereka." Persoalan saya, apakah UMNO atau Barisan Nasional mendapat liputan yang baik di muka hadapan akhbar-akhbar mereka? Tidak juga. Jadi, sebenarnya, mengata orang dia yang lebih.

Saya berpegang kepada prinsip, "kita tidak akan menyerang jika tidak diserang. Tetapi kita tidak akan menyerang, tanpa tentangan".

Menurut ultra kiasu itu, Utusan sengaja mencipta "isu yang tidak wujud" demi kepentingan politik dan berkempen menakut-nakutkan orang ramai, seperti "fitnah" bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa jika UMNO tumpas, Melayu akan hilang kuasa politik.

Pada saya, bukti sudah jelas di depan mata, apa yang terjadi kepada Melayu di Singapura apabila ultra kiasu memegang kuasa. Terbelakah orang Melayu? Ada atau tidak, Melayu menjadi presiden Singapura selepas itu? Begitu juga kedudukan Melayu dalam jawatan berkaitan strategik dan keselamatan seperti perkhidmatan polis, tentera, pilot, imigresen dan sebagainya. Janganlah buat tidak tahu. Perancangan ultra kiasu sudah termaktub dalam sejarah.

Lepas ini mungkin ada yang berkata dalam blog saya, ada yang terasa nak murtad apabila membaca pandangan saya. Saya tidak boleh berbuat apa-apa. Saya hanya berkata benar. Jika ada yang mahu murtad disebabkan pandangan dan hak saya untuk bersuara, saya serahkan kepada Allah SWT. Tetapi saya tidak boleh berdiam diri melihat sahaja perancangan jahat orang lain.

Kenyataan balas pengerusi ultra kiasu dibuat semata-mata strategi untuk menarik orang Melayu menyertai mereka setelah Tunku Abdul Aziz keluar parti.

Kepada orang Melayu berada dan yang menyertai parti ultra kiasu ini, insaflah. Banyak lagi parti lain yang matlamatnya lebih jelas daripada parti ini.

Pada saya, jika benar pun dari segi undang-undang, tidak perlu bercakap, kerana ia menyakitkan orang lain. Apakah mungkin Singapura berperdana menteri Melayu walaupun perlembagaan negara tersebut tidak menetapkan bangsa Cina sahaja yang akan menjadi perdana menteri? Apakah peluang tersebut akan diberikan kepada Melayu? Jauh panggang dari api.

Saya bukan membela Utusan atau membela UMNO. Ada beberapa perkara yang saya tidak boleh bersetuju. Tetapi itu bukan bermakna kita boleh biarkan sahaja mereka diserang.

Yang baik, sokonglah, yang salah, saya tolak. Tetapi ultra kiasu ini tidak sedemikian, termasuk ultra kiasu Melayu, buat baik - salah, buat jahat - lagi salah. Semua jadi serba salah. Inikah ciri orang bertamadun?

TULISAN PROF DR MOHD REDWAN TEE ABDULLAH

LU FIKIR LA SENDIRI!!!

6 ulasan:

  1. AAAHH ULTRA KIASU TAK AKAN SENANG DUDUK SELAGI PM DI PEGANG OLEH ORG MELAYU BROO..DIORANG AKAN GUNA MCM2 CARE NAK HAPUSKAN KETUANAN ORG MELAYU..ANUWAR LER YG JD BIANG KELADI SELAMA NI. BAPAK KAPIR CUMA FOLLOW IKUT MONTOT ANUWAR JEK KEHKEHKEH

    BalasPadam
  2. Tanah dah tak cukup untuk Singapura. Keadaan mendesak.

    Luas Singapura adalah suku dari Wilayah Persekutuan tapi di duduki oleh 5 juta orang! Wilayah Persekutuan baru 2 juta.

    Zaman sekarang semua tanah sudah bertuan. Tanah tidak boleh didapati melalui peperangan lagi. Terakhir cubaan German yang tertinggal bas untuk menjadi negara Kolonial kerana German adalah negara mudah yang baru wujud pada abad ke 20.

    Oleh itu cubaan Singapura untuk mendapatkan tanah adalah pada Malaysia. TErbaiknya dengan cara politik. Penguasaan oleh sekutunya memadai untuk menentukan aliran wang dan rakyatnya berkembang.

    Terbaru mereka cuba mendapatkan Sabah semasa zaman Pairin. Selepas ia berpaling tadah sebaik sebelum pilihanraya. Kemudiannya Mahathir telah mengajarnya dengan membawa UMNO ke Sabah.

    Kita lihat percubaan menebus Pulau Pinang tapi di tukar ganti dengan Butterworth.

    Gila ke? Nak deal dengan Sultan Kedah kemudian guna harta kedah sebagai pertukaran barang. China ni perasan dia cerdik.

    Sekarang mereka ada juga mengintai ngintai Kedah. Duta Singapura ada datang ke Kedah.

    Mereka ada wang! Tapi tiada tanah.

    Kita perlu berhati hati. Cukuplah Singapura tergadai oleh Johor.

    BalasPadam
  3. Seperti yg di sampaikan oleh seorang penceramah S'pore +PR,akan merempatlah Melayu menjadi seperti Melayu di pulau kecil itu.Kalau di ikutkan hati,saya ingin ini berlaku utk menjadi pengajaran kepada Melayu Pas dan Melayu PKR,biar mereka tahu langit tinggi atau rendah.Tapi kita pun ssah juga, dan yg pentingnya sekali kita hilang kuasa kita akan kilangan selama-lamanya.Ini pula yg menakutkan saya.

    BalasPadam
  4. MEREKA DAH DAPAT MEMANG XKAN DILEPASKAN...PERLEMBAGAAN PUN AKAN DIGUBAL.PERATURAN DIKETATKAN..TGK JIRAN KITA YG DIJADIKAN CONTOH OLEH MEREKA

    BalasPadam
  5. nak bagi pengajaran apa pada PKR dan PAShit tu???...mereka peduli apa Tanah Melayu bertuah ni jatuh ke tangan puak2 Ultra Kiasu, sebab yang penting Menang sorak kampung tergadai...peduli apa dengan Bangsa Melayu Merempat!! Peduli apa dengan Agama Islam tercemar!! peduli apa dengan Tanah milik Melayu tergadai!!! Peduli apa dengan Bahasa Melayu semakin terhakis!!! Peduli Apa dengan Raja raja Melayu!!!..Peduli apa dengan hak Istimewa Bumiputera!!!!...apa yang penting..dapat Merampas Putrajaya dan Menjadikan LGE Celaka Sial Haram Jadah Jadi Perdana Menteri...baru puas hati mereka2 ni...

    BalasPadam
  6. Salam Bro,satu kupasan yang bernas dan jujur dari Dr.Reduan Tee.Tahniah Dr.Cuma sebilangan rakyat Malaysia tidak berpijak di bumi nyata kerana itu semua perkara ini timbul.Namun begitu Dr.itu semua salah UMNO kata nik ajis.

    BalasPadam