Sabtu, 24 September 2016

HOT ~ Mempertahankan Kebathilan..!


Layan...

MEMPERTAHANKAN NAJIB 

1. Saya percaya semua rakyat Malaysia tahu dan sedar bahawa keadaan dalam Negara amat tidak baik.

2. Khususnya mereka tentu tahu bahawa Perdana Menteri telah dituduh melesapkan beribu juta Ringgit duit Kerajaan (rakyat). Berita ini tidak boleh dilapor dalam media Malaysia tetapi melalui media sosial hampir semua rakyat dapat ikuti perkembangan.

3. Sekarang bukan sahaja media asing melapor berkenaan lebih 3.5 bilion Dolar Amerika sudah dilesapkan oleh Najib, Jabatan Keadilan Amerika Syarikat juga mengeluarkan laporan rasmi bahawa “Malaysian Official 1” (yang diakui oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Rahman Dahlan ialah Dato Sri Najib) terlibat dalam melesapkan wang 1MDB sebanyak lebih dari 3.5 bilion Dolar Amerika.

4. Jika semua laporan media dan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat tidak benar, kenapakah tidak ada sama sekali sebarang usaha oleh Najib membuat saman malu terhadap mereka.

5. Rakyat Malaysia tahu. Sudah tentu para intelek Malaysia tahu. Sudah tentu wakil rakyat dan pemimpin-pemimpin bahagian parti Kerajaan tahu akan kebenaran tuduhan terhadap Najib.

6. Tetapi apabila diadakan kritik atau tindakan untuk memulih Negara bertuah ini kebanyakan dari mereka yang tahu kerosakan yang dilakukan oleh Dato Sri Najib, membisu, tidak sanggup membuat apa-apa, tidak sanggup pun untuk menyokong usaha yang sedang dibuat bagi memulih keadaan.

7. Sebaliknya ada yang cuba mempertahankan Najib kerana kononnya semasa saya jadi Perdana Menteri, saya juga buat perkara yang sama. Oleh itu saya tidak berhak mengkritik, jauh sekali dari menjatuhkan Najib.

8. Saya ingin tanya bilakah semasa saya jadi Perdana Menteri saya dituduh di dalam dan di luar negeri yang saya curi duit Kerajaan (duit rakyat) berbilion Ringgit.

9. Saya biasa dituduh juga sebagai perasuah, korup, mempunyai kroni dan lain-lain. Semasa saya Perdana Menteri saya anggap sebagai orang politik tuduhan ini adalah perkara biasa.

10. Tetapi hakikatnya tuduhan seperti yang dilempar kepada Najib tidak pernah dilempar kepada saya semasa saya jadi Perdana Menteri. Bahkan selepas saya letak jawatan usaha selidik terhadap salahlaku oleh saya yang dibuat oleh kepimpinan yang menyusuli tidak berjaya mengenal pasti salahlaku saya berkenaan pengurusan kewangan Negara. Jika ada saya yakin sudah lama saya diheret ke mahkamah.

11. Sebenarnya saya menolak hadiah tanah di Putrajaya di waktu saya letak jawatan. Hadiah-hadiah lain juga saya serah kepada Kerajaan termasuk 24 biji kereta. Saya tidak perlu kekayaan kewangan.

12. Saya berpendapat gaji saya sebagai Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri lebih dari mencukupi. Saya tidak perlu belanja gaji saya untuk sara hidup kerana segala-galanya, rumah, api dan air, kenderaan, pesawat terbang, perjalanan ke merata dunia dibiayai oleh Kerajaan. Gaji saya selama 29 tahun dalam Kerajaan saya simpan. Itulah wang yang saya guna untuk modal kedai roti, ternakan kuda, lembu dan kerbau. Saya tidak pinjam barang satu sen pun dari bank. Saya tidak membeli saham dalam pasaran saham. Tetapi satu rumah saya dibangun dengan pinjaman duit Kerajaan. Saya sudah lama bayar hutang ini.

13. Saya akui ada kala Kerajaan mengalami kerugian kerana tindakan yang diambil oleh saya.

14. Untuk pertahan harga bijih timah, saya arah supaya membeli bijih timah yang dijual oleh pedagang. Saya tahu mereka tidak ada stok bijih yang mereka jual. Mereka berharap apabila harga jatuh, mereka akan beli dengan harga murah untuk dibekalkan kepada pembeli yang telah membeli diwaktu harga tinggi.

15. Apabila sampai masa untuk mereka bekal kepada pembeli mereka akan terpaksa membeli dari kita. Kita akan kena harga yang tinggi supaya mereka akan rugi.

16. Tetapi London Metal Exchange mendakwa kononnya kerana kita membeli berturut-turut di waktu harga rendah, kita telah cuba “corner the market”. Oleh itu penjual tidak perlu bekal bijih timah yang mereka telah jual. Kita rugi.

17. Kilang besi juga rugi kerana kurang pengetahuan berkenaan pengurusan kilang oleh pengurus kita.

18. Kerajaan rugi kerana arahan yang dibuat oleh saya. Tetapi kerugian itu bukan disebabkan saya lesapkan duit Kerajaan. Kerugian itu adalah kerugian perniagaan.

19. Apakah kerugian ini sama seperti wang yang dihilangkan oleh 1MDB? Apakah ada bukti yang kerugian Kerajaan disebabkan saya masukkan duit Kerajaan dalam akaun peribadi saya?

20. Najib nafi melesap wang 1MDB. Kononnya raja Arab bagi 2.6 bilion Ringgit untuk dimasukkan dalam akaun peribadinya untuk dibelanja sesuka hatinya. Dalam sejarah dunia ini tidak pernah berlaku.

21. Oleh kerana dakwaan bahawa saya lakukan apa yang dilakukan oleh Najib tidak berasas sama sekali, maka saya berhak bukan sahaja mengkritik Najib tetapi mengecam salahlakunya dengan berusaha untuk menyingkirnya.

22. Jika Najib benar tidak bersalah, apa sebabnya yang dia merahsiakan laporan Bank Negara, laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan laporan Ketua Audit Negara. 

23. Apakah sebabnya yang laporan polis terhadapnya tidak disiasat oleh polis, tetapi pembuat laporan dan peguamnya disoal, ditahan dan dihadapkan ke mahkamah dengan tuduhan yang tidak masuk akal.

24. Apakah sebabnya yang Gani Patail, Peguam Negara, diberhentikan dan diganti dengan pelawak Apandi.

25. Kenapakah undang-undang Negara tidak dipatuhi? Sekarang tidak ada Rule of Law. Kenapakah rakyat diugut dengan Akta Keselamatan baru yang memberi kuasa untuk tangkapan tanpa dibicara.

26. Jika Najib benar tidak bersalah, jangan tukar sempadan pilihanraya, jangan halang pendaftaran pengundi, jangan sogok wang kepada penyokong dan pegawai. Jangan guna Jabatan Kerajaan untuk ugut, untuk mencipta kesalahan cukai, untuk mendera sesiapa yang menyoal salahlaku Najib seperti dilapor oleh akhbar asing dan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat. Kenapa halang laporan berkenaan 1MDB dan wang dalam akaun Najib dari dilapor, dibincang, dipertikai atau diakui dalam media tempatan.

27. Jika ingin pertahan Najib, adakan saman malu terhadap semua mereka termasuk saya yang menuduh Najib lesapkan wang rakyat.

28. Jangan beri alasan kononnya saya pun buat apa yang Najib buat. Sebaliknya benarkanlah proses perundangan dilaksana dan Najib dihadap perbicaraan mahkamah keadilan.


Kertas takkan mampu membungkus api..!
Berani kerana benar..!

Lu Fikir La Sendiri!!!


137 ulasan:

  1. Kih kih kih…Putrabiol akan rasa malu kalau dia cabut lari
    Terpaksalah diheretnya blog chedet bingai bawa ke mari
    Dia dah habiis tergadai maruah hilang terbang harga diri
    Kenapa tidak digabung saja blog ngko ni dgn si Malabari

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bosan betol dgn maki hamun fitnah si Bangsat Musibat Pencacai Najib ni!!!

      Membebel berpantun macam mak jujat keparat Bangsat!!

      Padam
    2. 9.05, ale utoh...

      Padam
    3. US lawsuit : pasti mengecewakn tun m. T m gagal lgi nk tumbang kn DS Najib.

      Padam
    4. Beruk Tunggal Kejora....

      Kuasa di tangan. AG & KP orang Najib. AG juga berkuasa macam hakim. Nah...Tun Mahathir terang2 terbuka mempersilakan & cabar....

      Jika ingin pertahan Najib, adakan saman malu terhadap semua mereka termasuk saya yang menuduh Najib lesapkan wang rakyat.

      Apa lagi, samanlah. Jangan melalak, memantun kejadah macam anak polong tak cukup makan aje. Najib apa lagi..samanlah kalau berani....!! where is your damn bloody balls, man?

      Padam
    5. Apa ke jadah dia risau ini bahalol bongok punya Othaman
      Najib inii jenis cool relax tak ada nak maiin saman-saman
      Bukan macam si Metdey giila otak yg udah masuk kuman
      Tengok apa jadii Husam & Matthias ikut si tua tak siuman

      Padam
    6. OI si TERORIS2 GOblog/otaman si GILA2 BABI PENYAMAQ si HOMO2 JIJIK JUBOQ BABI KURAP si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD, tak habis2 dgn. MENGULANG komen2 MENCARUT HARAM JADAH "copy-paste" TERORIS PENDATANG ZIONIS KAFIR HARBI DAPJUBOQ BABI lu!

      OI si TERORIS2 PARASIT PENYAMAQ si GILA BABI DAPJUBOQ BABI , lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-chin GILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga KURAP!!

      SYUKUR si DIKTATOR PARASIT PENYAMAQ/PENYANGAK/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH JAMBAN ni; dah diTUMBANGkan dr. PETRON*S! PADAN MUKA! Selama ni TUAN depa, si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT DAPJUBOQ BABI KURAP tu pikiaq dptlah terus MEROMPAK lagi PETRON*S melalui TOKEY2-PENJILAT-madey; skrg. dah HANCOQ semuanya!

      Selama ni si keturunan PENYANGAK/PENYAMAQ/PEROMPAK-suka MEMBACA dulu sebelum SAMUN (tak ke KELAKAQnya ni!!), si madey-ejen ZIONIS ni dok punya BONGKAK pikiaq PETRON*S dan PROT*N utamanya, depa punya; sedgkan ini kepunyaan KERAJAAN dan RAKYAT!! Apalagi PETRONAS telah diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kami, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM TERCINTA kami!

      Si DIKTATOR madey anak BERANAK ni - TAK habis2 nak MENYAMUN/MENIPU rakyat terutamanya BANGSA Bumiputera!

      Tapi JANGAN haraplah si SPRM tu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

      SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPBANGKAI BABI! Di - http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

      December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

      YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

      Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
      ________________________________________

      Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

      Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

      Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

      Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia...... (teruskan membaca)

      Jadi, Go LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

      Padam
    7. Kira tak jadi le nak tangkap ye!....Husam Husam....semua gagal...kambing janapari gagal...tanah rakyat gagal...US Lawa suit gagal...APA benda tak gagal?..

      Padam
  2. Dalam banyak2 perkara nombor 12 tu agak menarik hati
    Konon citernya si tua ni mendapat tokoh penabung sejati
    Kih kih 29 tahun dia himpun duit gaji nak buka kedai roti
    Nak aota kelentong pun agak2 ler macam kita ini tak reti

    BalasPadam
  3. Dah lama kitorang tak ingin jengah blog chedet Malabari
    Memang kita tak minat jenis masuk bakul angkat sendiri
    Ianya sesuai bagii yg mudah ditipu cai bingai haluan kiri
    Tak gi lawat pun tahu rencananya tibai perdana menteri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bosan betol dgn maki hamun fitnah si Bangsat Musibat Pencacai Najib ni!!!

      Membebel berpantun macam mak jujat keparat musibat!!!

      Padam
    2. 9.04, ale utoh...

      Padam
    3. Bosan betol dgn maki hamun fitnah si Bangsat Musibat Pencacai Najib ni!!!

      Membebel berpantun macam mak jujat keparat musibat!!!

      Padam
    4. Yang terlibat dengan penyelewengan wang 1MDB...

      Leonardo De Caprio
      Kelauarga Robert De Niro
      Teck De Jho Lo
      Reza De Azizo
      Jibo De Corrupto
      Rosy De Hippo
      Anon 905 Pemcacai Jibo De Alr Uto!!

      Padam
    5. Kepala2 pemberontak yg terlibat nak guling kerajaan:

      Mahazero Firaunio Almalabario
      Muhyidinio Tuto Burito Nika Geeo
      Mukhriziro Tada Rambuto
      Khairudinio Almuflisio
      Putrao Merdesakao Dedako
      Anwario Aljuborio Batango Bengkokio
      Kito Siango Taiko Palato
      Othamano Kadoko Baculo Bapoko
      Caibodo 10.07 Al-IQ Zero wal palabuto

      Padam
    6. Najib's Calendar

      Monday Wednesday Thursday Friday Saturday Sunday

      No Tuesday that's why MO1 can't sue WSJ.

      Padam
    7. Najib's Calendar

      Monday Wednesday Thursday Friday Saturday Sunday

      No Tuesday that's why MO1 can't sue WSJ.

      Padam
  4. Tanpa nama, tanpa alamat, tanpa maruah

    BalasPadam
  5. saya tlh menyarankan agar kaki mencarut ini memberi komentar dlm blog tun sendiri. saya amat yakin yg belaiu tidak akan mempunyai keberanian menyahut cabaran.

    nah, sekarang admin tlh membawa artikel tun utk d bahas d sini. bak kata mat salleh 'if d mountain wil not come 2 Mohamad saw then Mohamad saw wil go 2 d mountain'

    silakan memberi komentar yg bernas. nak merepet,merapu n mencarut sekali pun tiada masaalah asalkan admin tidak 'delete'.

    merapu lah sepuas hati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. KUALA LUMPUR: Penasihat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Pribumi) Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan wujud konspirasi 'Tiga Tan Sri' untuk menyingkirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Menurut Dr Mahathir, tiga Tan Sri berkenaan - bekas Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, bekas Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kasim Mohamed - walaubagaimanapun gagal.

      Katanya, kegagalan tersebut disebabkan salah seorang dari Tan Sri berkenaan mengkhianati dalam kumpulan 'tiga Tan Sri' berkenaan.

      "Saya fikir, Zeti tidak bersalah, begitu juga Abu Kassim dan Abdul Gani namun mereka dikhianati oleh salah seorang dalam kalangan mereka.

      "Jika tidak, Najib sudah berdepan dengan tindakan sekarang," katanya kepada pemberita di Rumah Persatuan Alumni Universiti Malaya (PPAUM), semalam.

      Padam
    2. Assalamualaikum Abd rahman..

      yg atas ni camna pandangan anda..

      Berkenaan isu 42 biilion lesap itu saya agak2 ja bkn apa kebanyakan geng tun m percaya hilangnya 42 biliion..

      Maknanya awak pun sependapat dgn saya la kan 42 billion bknnya hilang tetapi belian asset.

      Padam
    3. salam kembali.

      bila masa saya bersetuju dgn anda mengenai pinjaman rm 42 bill.

      mengikut odit Negara rm 27 bill tidak dpt d kesan. makna nya hilang. saya percaya baki nya d guna utk membeli asset yg d gembongkan harga pembelian nya.

      dari segi tim penyiasatan(tidak resmi), mereka tlh bersetuju terdapat kes 'prima farcie'. maka tugas utk memajukan pertuduhan ada lah AG. saya percaya sehari sebelum beliau dpt menyerahkan kertas pertuduhan, beliau tlh d pecat.

      bak kata mat salleh 'the rest is history'.

      hanya orang yg berkuasa saja dapat mengelak kesalahan nya d bawa k muka pengadilan.

      setakat ini najib tlh berjaya. namun esok, kita belum tahu nasibnya.

      semua pihak hanya mampu menyerah kpd Allah swt.

      Padam
    4. ok bagus maknany awak menentang la kan 42 billion hilang bgitu sahaja..betul kan..ok la tu ja saya nak tahu..

      yg tinggal 27 billion yg tak dapat dikesan kan...


      ...isu yg awak bawa tu sama la dgn Tun ..mula2 42 billion ghaib bila penipuannya gagal..diturunkan 27 billion...

      cuma awak dah ketinggalan keretapi ..dia turunkan lagi...

      apa2 hal itu lah awak Abd Rahman bercakap besar tetapi bila minta detail tak ke mana...

      Najib sudah membawa ke PAC..dalam PAc ada Tony phua..saya rasa sudah sampai masanya awak kena maki Tony Phua kerana gagal memahami kehilangan 27 billion sepertimana yg awak katakan...

      Padam
    5. KUALA LUMPUR - Laporan awal oleh Ketua Audit Negara yang menyiasat aktiviti 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tidak menemukan sebarang bukti salah laku, kata Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

      "Sehubungan itu, dakwaan tidak bertanggungjawab oleh sesetengah pihak termasuk berkenaan 'kehilangan' RM42 bilion dan pemindahan US$700 juta kepada individu tertentu tidak berbangkit," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

      Ahmad Husni berkata, yang menjadi tumpuan sekarang ialah pelan rasionalisasi dengan kerajaan komited untuk menyelesaikan isu berhubung hutang 1MDB.

      Tujuan muktamad pelan rasionalisasi ini ialah mengimbangi semula aset dan hutang 1MDB bagi menyokong struktur kewangannya yang akan memastikan kemampanannya pada masa depan, kata beliau.

      "Adalah menjadi harapan saya agar semua dakwaan tidak berasas ini dihentikan. Kita harus kekal bersabar dan menunggu laporan akhir oleh AG (Ketua Audit Negara) dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC)," kata Ahmad Husni. - Bernama

      Padam
    6. yg bawah ni tulisan kadir jasin...bila keputusan dah keluar terkencing plak dia... macam tu la perangai golongan2 yg kalah.



      Kerana asyik bercakap mengenai akaun bank AS$700 juta (RM2.6 bilion) milik Perdana Menteri Mohd Najib Abdul Razak, kita seolah-olah lupa isu sebenar, iaitu penyiasatan ke atas 1MDB.
      Kita kena terus tumpu perhatian kepada 1MDB kerana inilah punca masalah dan dari sinilah bermulanya jejak wang (money trail) yang berpuluh-puluh bilion itu.
      Alhamdulillah, nampaknya sejak seminggu dua ini selera dan modus operandi badan-badan penyiasat telah berubah. Daripada mata kasar, nampak mereka lebih serius, bebas, terbuka dan telus menyiasat hal-hal berkaitan 1MDB, termasuk akaun Perdana Menteri (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak di AmBank Islamic.
      Sampai saat ini pun Mohd Najib tidak menafikan yang akaun itu pernah wujud. Ia dibuka sebelum pilihan raya umum (PRU) 2013 dan ditutup beberapa bulan selepas itu. Beliau hanya berkata, beliau tidak menggunakan tabung negara untuk kepentingan diri beliau sendiri.
      Penubuhan Pasukan Petugas mengandungi Pejabat Peguam Negara, Polis Diraja Malaysia, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia dan Bank Negara Malaysia menambahkan keyakinan bahawa penyiasatan pada peringkat ini adalah lebih bebas, berani dan telus.

      Padam
    7. Berikut petikan wawancara Bernama dengan Pengerusi PAC Dat uk Hasan Arifin lanjutan pembentangan laporan audit 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kelmarin.

      Hasan Arifin

      Bolehkah Datuk kongsikan apa yang berlaku semasa prosiding mengenai 1MDB dijalankan?
      Prosiding bagi 1MDB berbeza daripada proses lazim PAC. Mengikut prosedur, Jabatan Audit Negara akan membentangkan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) di Dewan Rakyat, PAC kemudian akan menerima pembentangan Ketua Audit Negara berhubung laporan berkenaan dan selepas itu, Jawatankuasa ini akan meneliti isu-isu yang mempunyai elemen 3P iaitu Pembaziran, Penyalahgunaan Kuasa dan Pemborosan yang berlaku dalam kementerian, jabatan, agensi kerajaan serta syarikat berkaitan kerajaan (GLC).
      Namun dalam prosiding dan siasatan terhadap 1MDB, PAC mengambil langkah awal dan inilah kelebihan jawatankuasa ini, di mana PAC tidak tertakluk pada mana-mana arahan termasuk da­ripada kerajaan untuk menjalankan siasatan, dalam kata lain kami bebas untuk menjalankan sia­satan dan walaupun 1MDB tidak dilaporkan dalam LKAN, PAC mengambil inisiatif untuk melaksanakan siasatan demi kepenting­an rakyat negara dan secara ke­seluruhannya.
      Walaupun, Kabinet meminta Jabatan Audit Negara melaksanakan pengauditan terhadap 1MDB secara keseluruhannya bukan sekadar membabitkan kewang­annya tetapi juga operasi, tata­urus serta tadbir urus syarikat ini dan membentangkan kepada PAC tetapi jawatankuasa ini tidak menunggu laporan Jabatan Audit Negara sebaliknya melaksanakan prosiding bermula 19 Mei dengan memanggil semua pihak yang bertanggungjawab secara langsung terhadap 1MDB termasuk Kementerian Kewangan sebagai peme­gang saham syarikat ini.
      Lebih penting, setiap kenya­taan saksi yang dipanggil PAC juga membantu Jabatan Audit Negara menyiapkan laporannya sebelum Laporan Penuh Pengauditan 1MDB oleh Jabatan Audit Negara dibentangkan kepada jawatankuasa pada 4 Mac. Jadi terdapat check and balance terhadap laporan berkenaan.
      Laporan PAC berhubung Ka­walan Pengurusan Tadbir Urus 1MDB yang dibentangkan di Dewan Rakyat pada 7 April lalu, disediakan Sekretariat PAC dengan berasaskan fakta serta maklumat daripada Laporan Penuh Peng­auditan 1MDB oleh JAN dan kenya­taan saksi yang diperoleh ketika prosi­ding 1MDB.

      - See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/keputusan-pac-sebulat-suara-8211-hasan-1.225053#sthash.8Evt2KXn.dpuf

      Padam
    8. ok lah Abd Rahman awak sentiasa berbangga dgn cara mewah kehidupan anda...

      Kerapnya awak ke luar negara bkn membuktikan awak hebat..

      Yg saya bg maklumat diatas ni hanya 10% sahaja..isu 42 billion dah lama selesai dah sudah terbukti Tun Mahathir yg awak bangga2kan adalah merupakan kaki tipu terulung.

      Akhir sekali...seperti mana saya katakan awal2 lagi cara kami berfikir mudah sahaja..beri ketaatan pada institusi negara..dan anda akan bijak..kerana yg menjalankan amanah golonganya yg pakar keatas tuagas yg dijalankan.


      dan kepada geng tun Mahathir

      sabarlah tunggu keputusan DOJ walaupun yg sebenarnya hanyalah saman sivil bknnya memenjarakan Najib.

      Ingat kami percaya pada 1MDB..Arul sudah katakan tiada asset yg hilang tiada asset i USA.

      Padam
    9. penjelasan - dlm lingo auditor 'tidak dapat d kesan makna nya hilang. jadi akuan tak dapat d imbangi.

      apa pun kita tunggu kes yg d bawa olih DOJ USA.

      itu pun kalau jho lo n riza berani mencabar tuduhan.

      jika jho lo bersetuju menjadi 'crown witness', maka kes ini akan terburai n kita akan tahu pelakun utama nya.

      Padam
    10. pada tanpa nama 10:37.

      jangan salah faham. saya bertugas d London selama 5 tahun. lawatan saya k Negara luar kebanyakan nya atas tugas resmi jawatan. ini terpaksa saya perjelaskan ekoran drpd tuduhan melulu salah seorang pembahas dlm blog ini.

      saya tidak hidup dlm kemewahan. apa yg saya dpt selaku pesara lebih pd cukup utk hidup selesa kerana syukur alhamdullilah,semua anak2 saya tlh lulus pengajian tinggi n berdikari.

      drpd memberi najib segala galakan utk berjaya, saya tlh menjadi relawan tegar yg menentang nya angkara perbuatan menyonglap wang n tlh d tangkap basah.

      sdr berhak utk membela nya n saya juga bebas utk mengktitik nya dgn alasan2 saya sendiri.

      'conscience' saya bersih n menunggu masa utk berkongsi semua maklumat(termasuk pengalaman menjaga tun razak) yg masih tersimpan dgn penduduk2 Pekan.

      sabar!!!

      Padam
    11. Dari jumlah pinjaman riba duit Yahudi RM42 bilyon, hanya RM2.6 bilyon saja pulang ke Malaysia, tapi...itupun tersesat ke akuan bank peribadi Najib yg mulanya dinafikan & akhirnya mengaku duit derma dari Arab Dogol. Pening memikirkan macam mana di luar negara, duit berbilyon-bilyon boleh tersesat ke akaun sykt kepunyaan Jho Low & sekor Arab Dogol Abu Dhabi. Alih-alih... Reza anak Rosmah yg nganggur jadi bilyonair, jadi producer filem Hollywood serta memilikki apartment mewah, rumah bungalow, jet pribadi, kapal mewah, hotel di Amerika & Eropah. Hingga lukisan2 berharga US$berjuta-juta mampu dimilikki.

      Padam
  6. 24. Apakah sebabnya yang Gani Patail, Peguam Negara, diberhentikan dan diganti dengan pelawak Apandi.

    Apa rasional Matdey dibuang 6 orang hakim sekali imbas
    Apa sebab Matdey dajal pecat ketua hakiim Salleh Abbas
    Apa jadah kuasa raja dan Agong sii Matdey lucut rembas
    Apa pasal untuk bantu anak duiit Petronas Matdey kebas

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok ..apa pantun ni..yg korang marah tak tentu psal apa hal..

      kan dia berhujah zaman tun m dia buang hakim bknya sikit 6 org wei..

      korang ni bangsa melayu ke kerala? kerala memang takda pantun tapi depa joget joget ja

      Padam
    2. Bercakap ttg joget, Pak Pandir Ali telah memasyhurkan joget Melayu ketika dia syok berjoget sempena sambutan hari merdeka baru2 ini. Kisah bermula ketika dia asyik berjoget, wartawan asing mengajukan pertanyaan, "Excuse me Sir, are you the AG?" PAk Pandir cuba mengelak sambil menjawab, "I'm not, you got the WRONG GANG". Maka sejak itu Joget Ronggeng menjadi terkenal seantero dunia gara-gara goyang maut Joget Ronggeng Pak Pandir yg sangat memukau. Sekian adanya.

      Padam
    3. Ewaah Wak Seman Kadok bahalol cuba mahu buat lawak
      Awak tu udah tua apa awak tidak pernah sedar diri awak
      Buruk sangat ler orang tua bila perangai budak terbawak
      Tak jadi lawak rupa citer mickey mouse tapi rupa biawak

      Padam
    4. Raja Ronggeng Tersohor..... Pandir Ali.

      Padam
  7. Matdey bangsat udah tua pun masih nak buat blog fitnah
    Bila hajatnya tak ditunaikan dendam di hatinya bernanah
    Dihasut cucuk rakyat supaya kerajaan disumpah seranah
    Tak takut kah dua tiga hari lagii mau masuk dalam tanah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Udah udah lerr...jemu baca pantun berulang ulang nii yop..

      Padam
    2. 8.03, ale utoh...

      Padam
    3. Yang terlibat dengan penyelewengan wang 1MDB...

      Leonardo De Caprio
      Kelauarga Robert De Niro
      Teck De Jho Lo
      Reza De Azizo
      Jibo De Corrupto
      Rosy De Hippo
      Anon 807 Pemcacai Jibo De Alr Utoh!!

      Padam
    4. Kepala2 pemberontak yg terlibat nak guling kerajaan:

      Mahazero Firaunio Almalabario
      Muhyidinio Tuto Burito Nika Geeo
      Mukhriziro Tada Rambuto
      Khairudinio Almuflisio
      Putrao Merdesakao Dedako
      Anwario Aljuborio Batango Bengkokio
      Kito Siango Taiko Palato
      Othamano Kadoko Baculo Bapoko
      Caibodo 10.22 Al-IQ Zero wal palabuto

      Padam
  8. Rakyat dah tau helah di sebalik Matdey punya sandiiwara
    Di cuba bermain sentiimen konon nak selamatkan negara
    Negara tak ada masalah kita ini hiidup makmur sejahtera
    Yang perlu diselamat ialah darii idea nak cetus huru hara

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bosan betol dgn maki hamun fitnah si Bangsat Musibat Pencacai Najib ni!!!

      Membebel berpantun macam mak jujat keparat Bangsat!!!

      Padam
    2. Bosan betol dgn maki hamun fitnah si Bangsat Musibat Pencacai Najib ni!!!

      Membebel berpantun macam mak jujat keparat Bangsat!!!

      Padam
    3. 9.02, ale utoh...

      Padam
  9. Ramai betul najib antar malaun kat blog2 anti najib

    BalasPadam
  10. Pantun berseni untuk Othaman Kadok:

    Kait buah rambutan nak pakai galah
    Nak mendapat hasiil banyak dugaan
    Naib presiiden umno anak dia kalah
    Matdey carii pasal difitnah kerajaan

    Cantik le sungguh perabot kayu belati
    Dibawa mari pedagang dari Inderagiri
    Matdey sungguh bengang rasa di hati
    Anak tak dapat jadii perdana menteri

    Hendak ke kuala menjala ikan belanak
    Ikan nya banyak tepi jambatan runtuh
    Tidak ada cara lain mahu naikkan anak
    Matdey kena usaha supaya Najib jatuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bosan betol dgn maki hamun fitnah si Bangsat Musibat Pencacai Najib ni!!!

      Membebel berpantun macam mak jujat kepa

      Padam
    2. 9.00, ale utoh...

      Padam
    3. Yang terlibat dengan penyelewengan wang 1MDB...

      Leonardo De Caprio
      Kelauarga Robert De Niro
      Teck De Jho Lo
      Reza De Azizo
      Jibo De Corrupto
      Rosy De Hippo
      Anon 902 Pemcacai Jibo De Alr Utoh!!

      Padam
    4. Kepala2 pemberontak yg terlibat nak guling kerajaan:

      Mahazero Firaunio Almalabario
      Muhyidinio Tuto Burito Nika Geeo
      Mukhriziro Tada Rambuto
      Khairudinio Almuflisio
      Putrao Merdesakao Dedako
      Anwario Aljuborio Batango Bengkokio
      Kito Siango Taiko Palato
      Othamano Kadoko Baculo Bapoko
      Caibodo 10.24 Al-IQ Zero wal palabuto

      Padam
  11. MEDEY CAKAP PASAL RULE OF LAW.... 22 TAHUN JADI PM ... APE RULE YANG DIA BUAT .... PECAT TUN ABAS ADE RULE KE..? MENANG LAWAN KULI LAMPU TTIBA BLACK OUT ADA RULE KE.... KRISIS MB KEDAH BILA BHDAK SANUSI JADI MB... SEKO2 ADUN KEDAH JUMPA PM DI SRI PERDANA ADE RULE KE..?
    KES SAMAN PADA NAJIB APA CITER SKG... DOJ DAN FBI SONYAP SOPI SKG... ASYIK MAIN TOLO BILO NAK SELOSAI NIH... BILO NAK TANGKAP ...SAMAN..SITA.. RAMPAS....
    PERMATA DISABOTAJ ANUGERAH GARA WSJ DAN. NEW YORK TIMES..SAPA PUNYA KEEJA..?
    TAK PERLU ANUGERAH PUN LAGI BAIK SBB YG SAMPAI KAN ANUGERAH YAHUDI ROTHCHILD..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apo kono ko jang ?? Ko kono masuk suku ko jang ??? Rugi jang.... tak masuk abis..

      Padam
    2. Yang terlibat dengan penyelewengan wang 1MDB...

      Leonardo De Caprio
      Kelauarga Robert De Niro
      Teck De Jho Lo
      Reza De Azizo
      Jibo De Corrupto
      Rosy De Hippo
      Anon 836 Pemcacai Jibo De Ale Uto!!

      Padam
    3. Kepala2 pemberontak yg terlibat nak guling kerajaan:

      Mahazero Firaunio Almalabario
      Muhyidinio Tuto Burito Nika Geeo
      Mukhriziro Tada Rambuto
      Khairudinio Almuflisio
      Putrao Merdesakao Dedako
      Anwario Aljuborio Batango Bengkokio
      Kito Siango Taiko Palato
      Othamano Kadoko Baculo Bapoko
      Caibodo 10.25 Al-IQ Zero wal palabuto

      Padam
  12. 7:32
    Kome pun same, angkat bakul sendiri dalam pantun kome.

    Sebab Kejora cekap berkias madah ramai piihak cemburu
    Mereka nak karang macam Kejora dulu tidak ada berguru
    Ramai juga yang jadii terloncat macam kera tergaru-garu
    Bila libatkan Sabah Sarawak mereka tak jadi gi memburu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeop, teman ni bukan pemimpin tak ader oghang kesah
      Biler teman cakap gitu kat Matdey ngaper yeop ni resah
      Madey tu ghoper pemimpin kener jager oghang belasah
      Kalu tak nak jadi fasiq elok pegi masjid usah carii susah

      Padam
    2. Bosan betol dgn maki hamun fitnah si Bangsat Musibat Pencacai Najib ni!!!

      Membebel berpantun macam mak jujat keparat!!

      Padam
    3. 8.59, ale utoh...

      Padam
    4. Bosan betol dgn maki hamun fitnah si Bangsat Musibat Pencacai Najib ni!!!

      Membebel berpantun macam mak jujat keparat musibat!!!

      Padam
    5. Yang terlibat dengan penyelewengan wang 1MDB...

      Leonardo De Caprio
      Kelauarga Robert De Niro
      Teck De Jho Lo
      Reza De Azizo
      Jibo De Corrupto
      Rosy De Hippo
      Anon 903 Pemcacai Jibo De Ale Utoh!!

      Padam
    6. Kepala2 pemberontak yg terlibat nak guling kerajaan:

      Mahazero Firaunio Almalabario
      Muhyidinio Tuto Burito Nika Geeo
      Mukhriziro Tada Rambuto
      Khairudinio Almuflisio
      Putrao Merdesakao Dedako
      Anwario Aljuborio Batango Bengkokio
      Kito Siango Taiko Palato
      Othamano Kadoko Baculo Bapoko
      Caibodo 10.26 Al-IQ Zero wal palabuto

      Padam
  13. Madey bawa cawangan tak sah (tak berdaftar) masa lawan Ku Li.
    Tektik dia ialah bila Ku Li menang, dia suruh orang protes, kata pemilihan tak sah.
    Dan jika dia menang dan geng Ku Li protes, bawa ke mahkamah, UMNO diharamkan dan semua asset UMNO dibekukan.
    Matdey musang ni cerdik, dia tubuh parti lain, iaitu UMNO (BARU).
    Lepas itu dia sakau semua duit UMNO lama dan kemudiannya gugurkan itu BARU.
    Memang dajal sebesar dajal ini Matdey.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bosan betol dgn maki hamun fitnah si Bangsat Musibat Pencacai Najib ni!!!

      Membebel berpantun macam mak jujat keparat!!!

      Padam
    2. 8.57, ale utoh...

      Padam
    3. Yang terlibat dengan penyelewengan wang 1MDB...

      Leonardo De Caprio
      Kelauarga Robert De Niro
      Teck De Jho Lo
      Reza De Azizo
      Jibo De Corrupto
      Rosy De Hippo
      Anon 903 Pemcacai Jibo De Ale Utoh!!

      Padam
    4. Kepala2 pemberontak yg terlibat nak guling kerajaan:

      Mahazero Firaunio Almalabario
      Muhyidinio Tuto Burito Nika Geeo
      Mukhriziro Tada Rambuto
      Khairudinio Almuflisio
      Putrao Merdesakao Dedako
      Anwario Aljuborio Batango Bengkokio
      Kito Siango Taiko Palato
      Othamano Kadoko Baculo Bapoko
      Caibodo 10.28 Al-IQ Zero wal palabuto

      Padam
  14. Admin PuteraDajal usah lah nak cari makan begini terok
    Ko bawa ke sini artikel chedet si tua tu akan lebih burok
    Biar dia dekat blognya, bawa ke sini dia akan jadi berok
    Silap-silap gaya dengan Matdey sekali ngko kena stroke

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.00

      Anjing sewel skru longgar
      Anjing sewel belaan jibbi
      Anjing sewel hindu tegar
      Anjing sewel keturunan babi

      Padam
    2. kau tengok geng putramerdeka berpantun tahap AAA ooo hebat beri tepukan

      Padam
  15. Pantun berseni budaya untuk Othaman Kadok:

    Pokok di kebun sudah banyak berbuah
    Perlu lah dipagari dengan dawai kawat
    Matdey munafiiq sudah hilang maruah
    Sanggup dia gosok butoh Nuat peliwat

    Buah2 di ladang sudah banyak masak
    Langsat jugak dokong rasa nya manis
    Madey nak berkuasa dia dah terdesak
    Rela dijilatnya jubor Kit Siang kominis

    Pokok yang di kebun perlu lah dibaja
    Manggis duku rambutan dan pulasan
    Matdey dulu diia lucutkan kuasa raja
    Kini tak malu cari Agong minta ihsan

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.24

      Munafik diri tidak ditanya
      Diri sendiri penuh maksiat
      Anjing sewel taktau siapa mak nya
      Inilah hasil perkongsian taik palat

      Padam
    2. Jilat lendir kak mah kepakaran anjing sewel
      Kak mah suka anjing sewel jilat
      Anjing sewel keturunan hindu sewel
      anjing sewel pelat berkilat

      Padam
    3. Mana maruah hak rakyat?
      Tidak cukupkah berbangga sebagai bangsa malaysia wahai rakyat?
      Adakah perlu Tun bersuara untuk rakyat?
      Mungkin agenda kepentingan peribadi raja atau rakyat?
      Dimana jibbi ketika diperlukan rakyat?

      Padam
    4. Sian cai 9.28/9.33 cuba nak pantun tapii tak ada pun isu
      Dia punya kelakar boleh kasi gelak orang pekak dan bisu
      Jenuh direkanya semalaman sampai penat letih dan lesu
      Apa yang diia hasilkan tak ubah hindu tua mabok samsu

      Padam
    5. Cai 9.47, Matdey ni sandiwara jer bersuara untuk rakyat
      Yang dia perjuangkan ialah poliitik anaknya punya hayat
      Diia sanggup nak usahakan sampai Umno tamat riwayat
      Rakyat & negara akan sejahtera bila Matdey jadii mayat

      Padam
  16. ha ha ha pantun terus ...

    KD pun sudah pantun

    Othman pun sudah

    Mari kita berpantun...apa salahnya ..yg penting jawabbbb

    BalasPadam
  17. Tidak juga dinafikan, kerja beliau sebagai PM selama 22 tahun satu ketika dulu adalah suatu tugas yang berat dan penuh dengan cabaran...bukan senang menukar halatuju sebuah negara pertanian miskin kepada dasar ekonomi modern bertaraf antarabangsa yang berteraskan pembuatan dan teknologi.

    Tun M ada buat kesilapan, tiada siapa bolih menafikannya. Ada orang orang di sekelilingnya yang pandai mengambil kesempatan untuk diri sendiri...tetapi, syukur kita dapat pemimpin yang jujur, bersih dan tidak rasuah.

    Abdullah Badawi dan Mohd Najib mempunyai kesempatan dan kuasa untuk memperbaiki kesalahan dan kesilapan semasa pemerintahan Tun M...sebab mereka2 ini berada dalam kabinet semasa dasar negara dilaksanakan. Tukar, ubah dan perbaiki yang kurang...itu adalah tugas utama seorang Perdana Menteri.

    Akhir akhir ini, kita dengar banyak pandangan sumbang dari menteri2 dan pembesar UMNO yang menyuarakan pendapat yang sangat memalukan negara dimana tiba2 mereka hanya melihat kesalahan lampau Tun M...dimana mereka2 ini semasa Tun M dan Abdullah Badawi?

    Kita semua tau, Tun M pernah buat kesilapan semasa dia jadi Perdana Menteri...kenapa itu yang kamu ulang2...kamu tidak tau buat kerja memperbaikinya ke?..bukan kamu Nazri, Keruak dan yang lain2 tu sudah ada dalam kerajaan masa Tun M?

    Pada saat negara menghadapi situasi yang agak kritikal, maruah negara dipersendakan olih negara2 luar, kamu semua dalam kabinet termasuk Najib sebenarnya tidak tau mau buat apa...tidak tau buat kerja...seolah2 UMNO masih jaguh kampong...tiada class.

    Kamu dalam UMNO tidak rasa malu ke berhadapan dengan pemimpin dunia seperti Singapura, Amerika, Britain dan Tonga?

    PM Najib...kenapa kamu tidak turun ke Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu di New York dan Forum Ekonomi Dunia (WEF) di Davos, Switzerland?...itu tugas kamu...kerja kamu sebagai Perdana Menteri...kamu tau ke itu tugas negara?

    Kami bukan turun mengundi setiap pilihan raya untuk si Mohd Najib jadi Perdana Menteri atau si Zahid. Kami mengundi UMNO. UMNO yang memilih kamu jadi Perdana Menteri, bukan kami. Kalau UMNO tidak pandai cari Perdana Menteri yang baik dan jujur, macam mana?

    BalasPadam
  18. Kepada anjing sewel jilat kak mah baka keturunan hindu....

    Apa maksud fasik?

    Secara etimologis (bahasa), dalam ungkapan Arab, fasiq maknanya adalah keluar dari sesuatu atau keluar/menyimpang dari perintah.

    Secara terminologis (istilah), orang fasiq adalah orang yang menyaksikan tetapi tidak meyakini dan melaksanakan. Ia juga bermaksud melakukan maksiat, meninggalkan perintah Allah, dan menyimpang dari jalan yang benar.

    .........

    Dari keterengan diatas sudah terang lagi jelas pemimpin yg memerintah hari ini sudah lalai Dan menyimpang Dari tanggungjawab mereka!

    Apabila mereka menjunjung al Quran Dan bersumpah untuk menjaga, memperkasa, kebajikan, pelajaran, ekonomi Dan keselamatan rakyat.

    BalasPadam
  19. Apa maksud fasik?

    "Fasiq juga bererti menyimpang dari agama dan cenderung pada kemaksiatan; sebagaimana iblis melanggar (fasaqa) perintah Allah, yakni menyimpang dari ketaatan kepada-Nya. Atau orang yang mengaku beragama Islam akan tetapi senantiasa berbuat dosa/kemaksiatan.[perlu rujukan]

    Allah SWT berfirman:

    “ “Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin, lalu dia menderhaka terhadap perintah Tuhannya.” (TMQ al-Kahfi [18]:50) ”
    Dalam ayat di atas, frasa berbuat fasiq terhadap perintah Tuhannya ertinya keluar dari ketaatan kepada-Nya.

    Fasiq juga bererti keluar dari kebenaran. Kerana itu, fasiq kadang-kadang bererti syirik dan kadang-kadang bererti berbuat dosa. Seseorang dikatakan fasiq jika ia sering melanggar aturan/perintah. Fasiq juga bererti keluar dari sikap istiqamah dan bermaksiat kepada Tuhan. Kerana itu, seseorang yang gemar berbuat bermaksiat disebut orang fasiq."

    .....

    Terang lagi jelas ayat diatas, bagaimana najib dan kak mah boleh berbelanja dari pendapatan sebenar sebagai Perdana Menteri?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kih kih... apa ke benda pula dibawa ini 9.53/9.55 Yahudi
      Nak bercakap pasal ugama pula dah puas mencarut tadi
      Entah darii mana dia copy-paste bahan tu ini bapok kedi
      Orang munafiq seperti cai ni nerakalah tempat dia abadi

      Padam
    2. wah dah ada ulamak kat parti tun m ya..aku cabar keluarkan fatwa kalau ada telor la

      Padam
    3. Anjing ni jadi gila ada sebab nya
      Anjing jilat kak mah berubah jadi rupa babi
      Anjing nyanyi nyalak tonasi oktaf paria nya
      Betul jugalah Anjing paria ni menyalak macam labi labi

      Padam
  20. Anjing sewel baka hindu paria bebal....

    Apa maksud fasik?

    "Tidak berhukum dengan hukum Allah
    “ “Dan barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasiq.” (TMQ al-Maidah [5]: 47) ”
    Mempersoalkan perbandingan Allah
    “ “Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih daripadanya (kerana perbuatan itu ada hikmahnya), iaitu kalau orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka dan kalau orang-orang kafir pula maka mereka akan berkata: Apakah maksud Allah membuat perbandingan dengan benda ini? (Jawabnya): Tuhan akan menjadikan ramai orang sesat dengan sebab perbandingan itu dan akan menjadikan ramai orang mendapat petunjuk dengan sebabnya dan Tuhan tidak akan menjadikan sesat dengan sebab perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasiq”. (TMQ al-Baqarah [2]:26)"

    .....

    Jika najib mengetahui seterusnya memahami apa itu halal dan haram, sudah tentu najib tidak melakukan nya.

    Malangnya inilah nafsu manusia yg tidak dapat dibendung,dikawal, lupa amaran dan peringatan tuhan, cenderung bersekutu kepada kehidupan bermewah mewah seperti yg ditunjuk oleh kak mah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kih kih kih.. apa ke benda pula diia bawa ini 9.59 Yahudi
      Nak bercakap pasal ugama pula dah puas mencarut tadi
      Entah darii mana dia copy-paste bahan tu ini bapok kedi
      Orang munafiq seperti cai ni nerakalah tempat dia abadi

      Padam
    2. Sudah lah ...bila minta bukti cium bontot wsj..lepastu bgtahu clare rewcastle walau pun kaki tonggang arak tetap membawa hujah yg benar..

      Bila minta bukti itu jela yg ada WSJ WSJ..che det plak menipu 42 billion lesap ..la ni dah malu takda plak sebut 42 billion lesap..semua kaki kencing dan kaki tunduk dan cium bontot wsj

      Padam
  21. Anjing hindu sewel barakbal...

    Apa maksud fasik?

    “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasiq membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.” (TMQ al-Hujurat [49]:6)

    ......

    Jika pemimpin bernama najib tidak berupaya menjawab persoalan, timbalan2nya memberi lebih 50 aneka pelbagai jawapan, bukti2 dan fakta bertali arus dikeluarkan dan tidak dapat dijawab...

    Adakah kami rakyat tidak boleh berfikir? disuruh selidik dan menentukannya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku jawab satu ja

      ni tulisan che det

      un Dr. Mahathir secara sinis berkata, 1Malaysia Development (1MDB) berlagak seperti Dana Kekayaan Negara, berbelanja seolah-olah daripada lebihan kewangan negara namun sebaliknya ia berhutang berbilion ringgit.

      Bekas Perdana Menteri itu berkata, Malaysia akan jadi muflis seperti Argentina jika hutang terlalu banyak.

      "Berbilion ringgit dihutang yang menambah hutang negara yang tinggi. Hutang negara mesti dibayar. Jika tidak, kita akan muflis seperti Argentina.

      "Sebuah negara yang mengalami defisit setiap tahun tidak mungkin bayar hutang sebesar ini," katanya menerusi entri blognya.


      kat atas itu hanya sebahagian penipuan tun mahathir..

      dia dok sembang hutang tapi tak bgtahu asset lebih daripada hutang...asset ja 53 billion..takkan bankrap...

      Kan penipu tu..

      Padam
  22. Anjing skru longgar keling pandi....

    Apa maksud fasik?

    “(Orang-orang munafik itu) sama sahaja engkau meminta ampun untuk mereka atau engkau tidak meminta ampun bagi mereka. Jika engkau (wahai Muhammad) meminta ampun bagi mereka tujuh puluh kali (sekalipun) maka Allah tidak sekali-kali mengampunkan mereka; yang demikian itu, kerana mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya; dan Allah tidak akan memberi petunjuk hidayah kepada kaum yang fasiq.” (TMQ At-Taubah [9]:80)

    ......

    NAUZUBILLAH!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kih kih kih.. apa ke bender pula dibawa ini 10.04 Yahudi
      Nak bercakap pasal ugama pula dah puas mencarut tadi
      Entah darii mana dia copy-paste bahan tu ini bapok kedi
      Orang munafiq seperti cai ni nerakalah tempat dia abadi

      Padam
  23. Kih kih kih.. apa ke bender pula dibawa ini 10.01 Yahudi
    Nak bercakap pasal ugama pula dah puas mencarut tadi
    Entah darii mana dia copy-paste bahan tu ini bapok kedi
    Orang munafiq seperti cai ni nerakalah tempat dia abadi

    BalasPadam
  24. Anjing ni jadi gila sebab jilat kuat sangat lendir jibbi n hippi...

    Apa maksud fasik?

    “(Jika demikian halnya) maka adakah orang yang beriman sama seperti orang yang fasiq? Mereka tidaklah sama (dalam menerima balasan). Adapun orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka akan beroleh Syurga tempat tinggal yang tetap sebagai balasan bagi apa yang mereka telah kerjakan. Dan sebaliknya orang-orang yang fasiq, maka tempat kediaman mereka ialah Neraka; tiap-tiap kali mereka hendak keluar dari Neraka itu, mereka dikembalikan kepadanya, serta dikatakan kepada mereka: Rasalah azab Neraka yang kamu sentiasa mendustakannya di dunia dahulu.” (TMQ As-Sajadah [32]:(18-20)

    ......

    BERTAUBATLAH KAMU NAJIB, TIMBALAN2NYA, PUNAHSIHAT DAN PENCACAI SEKALIAN!

    Ambil satu contoh baik apabila Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah meninggalkan kumpulan penyamun ini!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pembaca nak nilai cai anjing biol 10.07 sangat le mudah
      Tak bermakna dia bawa ayat Al-Baqarah atau As-Sajdah
      Sebab cai ini punya perangai mengalahkan haram jadah
      Ini contoh bahaya “ostad” munafiq yg tak kenal sejadah

      Padam
    2. Ahmad Husni berhenti ..tak kisah lah...cuma dia ada bukti ke najib kebas duit...ada bukti bawa la?


      Yg korang kena kesian tun Mahathir 22 tahun jadi PM bila berhenti dgn geng2 bg pinjam kapalterbang pun terajang beliau..

      Berapa juta rakyat bersama tun Mahathir..nak tahu gak?

      Berapa ramai ketua bahagian bersama Tun M?

      Berapa ramai menteri dan bekas menteri bersama Tun M?

      Kalau takat muhiydeenn uweeekkk

      Padam
  25. Lawak giler cai Matdey kat atas tu yang tidak ada agama
    Dia pergi carii ustad nak dapat bahan entah berapa lama
    Kah kah kah..pemakii pencarut tetiba tukar watak ulama
    Ngko nak berlakon tu tidak apa tapii agak-agak ler sama

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang terlibat dengan penyelewengan wang 1MDB...

      Leonardo De Caprio
      Kelauarga Robert De Niro
      Teck De Jho Lo
      Reza De Azizo
      Jibo De Corrupto
      Rosy De Hippo
      Anon 1012 Pemcacai Jibo De Ale Utoh!!

      Padam
    2. Kepala2 pemberontak yg terlibat nak guling kerajaan:

      Mahazero Firaunio Almalabario
      Muhyidinio Tuto Burito Nika Geeo
      Mukhriziro Tada Rambuto
      Khairudinio Almuflisio
      Putrao Merdesakao Dedako
      Anwario Aljuborio Batango Bengkokio
      Kito Siango Taiko Palato
      Othamano Kadoko Baculo Bapoko
      Caibodo 10.31 Al-IQ Zero wal palabuto

      Padam
    3. bg link...penjara mana depa duduk?

      Padam
  26. Seronok betul Kejora tengok cai si Matdey jadii meraban
    Tak de kerja, dengan Kejora cai anjing biol tu cari beban
    Riuh rendah rupa hindu mabok kalah ayam dalam reban
    Yang paling best sekalii tetiba ada keluar ‘ostad’ jamban

    BalasPadam
  27. Kepada mereka yang menipu rakyat dan mereka yang menyokong penipuan ini adalah penghianat negara dan bangsa.Ingat!!!! Hukum karma akan tetap berlaku pada mereka yang memperjuangkan kebatilan...

    BalasPadam
  28. Kejora terus je menyajikan pantun madah penuh syahdu
    Nantii kalu tak buat ramai pula yang akan teriingat rindu
    Namun biiasa ler ada juga sorang dua melopong terkedu
    Terutama sekali cai anjing “ostad” yang beragama hindu

    BalasPadam
    Balasan
    1. 11.01

      Bila terangkan apa maksud fasik anjing sewel baka hindu jilat lendir kak mah ni bangang macam babi,

      Bila terangkan apa maksud munafik anjing sewel jilat lendir kak mah ni bodoh macam labi labi,

      Maka tidak heran apabila di makamah akhirat nanti apabila disoal malaikat mungkar nangkir, anjing sewel jilat lendir kak mah ni cuba menjadi chameleon serupa seperti cerita x men cuba bertukar wajah dari babi menjadi labi labi.

      Padam
  29. Cai anjing Matdey tu selain bingai bodoh tiada kepakaran
    Udah lah tongong bahallol cepat marah hiilang kesabaran
    Ada ke betul munafiq hindu bawa keluar mari ayat Quran
    Dah hilang pun dia mungkin pegi kutip dedak bertaburan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anjing ni jadi gila ada sebab nya
      Anjing jilat kak mah berubah jadi rupa babi
      Anjing nyanyi nyalak tonasi oktaf paria nya
      Betul jugalah Anjing paria ni menyalak macam labi labi

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  30. Uih, wekkkkk, tlg la Jgn bagi aku Cemburu dgn pantun org yg bernama bintang. Wekkkkk. Asik muntah je Baca pantun. Wekkk. Tu la aku dah pesan jgn makan banyak tempoyak. Tak baik utk otak. Ape pun aku tak Baca pantun pun. Tgk hujung same je. Terus langkau.

    BalasPadam
  31. Apa punya cikai la TM. 29 tahun kumpul duit bru dpt bukak kedai roti. Kami anak2 muda lg respek najib bai. Bru 7 thn dh ado 2600 juta. Kami generasi y nak bljr skill cmne nk kaya dgn cpt.bley bikin filim ratus2 juta. Bleh shopping juta2 tak payah jd menteri. Apadaaa cikai kumpul2 duit daa. Tak adventure langsung style tm. Lambat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti lu dah pandai, ajar gua pulak bro. gua dah dekat 4 tahun bukak workshop tak kaya2 juga. Susah la Jadi org jujur ni. (Angkat bakul la pulak). Takpe, lu usha dulu mcm mane. Dan pandai ajar gua aaa. Sebagai balasan, gua repair kereta lu selama 10 tahun FREE. Tapi spare part lu beli sendiri la. Oger.

      Padam
    2. Pomen,

      Kete anjing sewel baka hindu paria yg dia beli tu hasil duit haram...nak bersubahat?

      Padam
    3. Kenapa. Tempat aku ada Walaupun repair Lori je. Aku tau juga Jenis2 kereta. Tak Pernah pulak dgr model tu. Kalau Dari india model Lori TATA. Model hindu paria tak Pernah dgr.

      Padam
  32. Bila terangkan apa maksud fasik anjing sewel baka hindu paria, jilat lendir kak mah ni bangang macam babi,

    Bila terangkan apa maksud munafik anjing sewel baka hindu paria, jilat lendir kak mah ni bodoh macam labi labi,

    Maka tidak heran apabila di makamah akhirat nanti apabila disoal malaikat mungkar nangkir, anjing sewel jilat lendir kak mah, cuba menjadi haiwan chameleon, seperti cerita x men, cuba bertukar wajah dari babi menjadi labi labi.

    BalasPadam
  33. bangsat berpantun sebijik bangang haramjadah

    BalasPadam
  34. Kenapa korang taknak letak name aaa. Tak tau la nak ditegur sebagai kawan atau lawan. Tapi pantun aku memang tak layan. Pasal dulu tun suruh belajar kemahiran kalau nak cari makan. Dia tak suruh belajar pantun. Pasal tak boleh cari makan. Bukan pasal india ke Kerala ke. Tapi pasal pemimpin yg memandang kehadapan.

    BalasPadam
  35. Buat baik berpada-pada,
    Buat jahat jangan sekali,
    Anjing gila jangan di goda,
    Lim kit... siang dah cakap INI KALI...

    BalasPadam
  36. Anjing sewel anjing gila,
    Baka keturunan hindu pariah,
    Hari hari sumbat benda haram gila,
    Di akhirat nanti nak tengok hindu pariah ni wel wel, wel wel mentekedariah...

    BalasPadam
  37. Anjing sewel, lu nak relax ker? Kasi cool kejap? Overheat?

    Kalau camtu,

    Wa nak pergi beradu mimpi yg indah2....akhirat menanti, wa nak takut apa jingwel? Takder kerisauan dalam hati wa jingwel...

    Anjing sewel, pasni teruskan kerja haram selepaz sumee rakyat marhaen dah tidur, giliran jingwel masuk beri komen la plak ye....

    Ok chow jing....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kih kih kih…penyakit sewel anjing hindu ni semakin berat
      Layak ker anjiing hindu munafiq fasiq cakap pasal akhirat
      Kejora rasa anjing biol bahalol ini dah terlampau mudarat
      Siapa kenal diia tolong bawak berubat inii anjiing keparat

      Padam
  38. Salam

    Bukan nak menghina Mahathir tetapi dia sendiri buat perkara yang menghinakan dirinya sendiri ...menjatuhkan maruah dia sebagai PM dulu. Aku takleh nak bayangkan bagaimana dia boleh shake hand dengan Si Nuar tu lepas tu shake hand dengan LGE, LKS dan senyum2 dengan Azizah. Weii.. apa la korang ni tak leh fikir ke mende ni...

    Aku terpaksa taruk la Si Madey ni pasal apa yang dia telah buat sekarang ni ... Tapi korang jangan lupa lak ape dia dah buat masa jadi PM dulu.

    Kesian si Penjilat Madey .... tidak berpegang kepada bumi yang nyata

    BalasPadam
  39. mmg malang protun ni semua... harapkan madey kutty yg seperti kata Sultan Johor madey ni semacam org hilang akal ... old school politik ... suruh saman dia dgn tuduhan rekayasa mabuk todi tu ... bolayan bro ... cakap meninggi diri takbur macam org tak berdosa ... sudah lah protun semua .. jgn harap nak spin sumber madey jer .. cari sumber sendiri ... sumber madey tu hasil halusinasi otak org tua 92 tahun yg dah nyanyuk ... korang masih mida guna akal sikit jer pun tak boleh ke bukan banyak pun .. kih kih kih .. go fly kite !!

    BalasPadam
  40. Saya rasa dah naik bosan dah nak baca blog Putra Merdeka ni,blog yang saya minati ni sekarang telah dipenuhi oleh pengomen2 sekor dua yang gila babi.....berhujah seperti budak mabuk dadah.Dari itu dengan hati yang ikhlas saya meminta pada tuan admin supaya tidak menyiarkan komen2 yang kurang ajar,kadang2 saya kesian kepada Tun kerana dengan secara tidak langsung amat menjatuhkan maruahnya....harap mendapat perhatian dan maaf.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 3.10
      Ooo...bila komen kurang ajar menjatuhkan maruah Najib suami isteri boleh pulak...

      Padam
  41. Pergi hutan mahu cari buluh perindu
    Siinggah di sungai ikan mau digagau
    Kesian Kejora dengan si ostad Hindu
    Malam ini cai ni tidor pasti mengigau

    Berjalan-jalan di hutan si anak beruk
    Beburung bekicau sayup kedengaran
    Ostad anjiing Hindu sudah gila teruk
    Tak jalan dia carut bawa ayat Quran

    Mencarii buluh untuk buatkan reban
    Tempat ayam tiidor di waktu malam
    Ostat hindu munafiiq meroyan raban
    Pasti dia mengigau kencing kat tilam

    Nak makan malam masak mee ladna
    Biila kurang rasa garam bubuh kiicap
    Ostat hindu sewel tak boleh nak lena
    Cara nak kawal tension pelir dilancap

    Pergii ke hutan buluh mahu ditebang
    Semak banyak jalannya tidak mudah
    Ostad si anjing sewel hindu tumbang
    Kejora lanyak dia hanya guna madah

    BalasPadam
  42. Dulu aku sokong Matdey…tapi bila aku fikir balik, tak mungkin kalau kerana Najib sakau duit, dia boleh jadi hilang akal (kata Sultan Johor).

    Dulu dia sangat bencikan Kit Siang dan DAP yang dia anggap kominis, tiba-tiba sanjung Kit Siang dan DAP.

    Dulu Matdey sangat bencikan Anwar…(PKR kata dia fitnah Anwar), hingga disumbat ke penjara atas tuduhan berzina dan meliwat. (Tuduhan pecah amanah tak lekat kes). Dia kata kita tak boleh terima orang yang tak bermoral untuk jadi pemimpin. Kini dia pergi jumpa buat baik merengek rayu dengan Anwar.

    Dulu Matdey sangat memusuhi raja dan Agong. Dia gunakan parlimen dan kabinet untuk menekan raja, dilucut kuasa agong dan raja. Bahkan dia ugut untuk tarik semua kemudahan kerajaan kepada raja, seperti eskot polis dsb jika raja tidak mahu tandatangan pindaan perlembagaan. Tapi kini dia salahkan raja, katanya raja tak kisah pasal Najib. Lepas itu kutip tandatangan mengadap Agong.

    Dulu Matdey jadi terkenal dan dia anak pinak kaya raya berpijak pada UMNO. Kini dia nak usahakan sampai UMNO jadi hancur. Dia sudah tidak fikirkan lagi hal kesinambungan kuasa Melayu dan rela lihat Melayu hancur berpecah belah…

    Bila aku fikirkan semua itu, aku yakin ada benda lain yang membuat Matdey hilang akal, bukan pasal 1MDB, bukan pasal duit RM2.6B…

    Maka dari sikap aku menyanjung Matdey dulu, kini aku terang-terangan membenci dan menentang manusia mabuk kuasa yang hilang pertimbangan ini.

    BalasPadam
  43. Patut ler dah tak nampak lagi komen dari Tuan Othaman
    Rupa-rupanya Husam dan Mathias dah tarik balik saman
    Sebelum ini mereka tertipu dengan si tua kurang siuman
    Alhamdulillaah situasi dari masa ke masa dah kian aman

    BalasPadam
  44. Dengar citer Husam dan Mathias ke US tu Matdey le taja
    Kalau bab jatuhkan Najiib biila masa pun Matdey belanja
    Mahu ke US ke atau ke London atau ke mana-mana saja
    Tetapi semua ini diperhatikan oleh rakyat dan jugak raja

    BalasPadam
  45. Matdey manusia ego yang tak mungkin mau terima kalah
    Tapi konspirasi yang dia guna sekutu US banyak yg salah
    Kini terbang gi London entah apa pulak baru punya helah
    Doakan negara ni selamat dari si iblis Matdey...insyaAllah

    BalasPadam
  46. Puas rasa bila Seman dan anjing sewel Kejora tibai tabuh
    Pastinya dua ekor ni alami luka yang lambat nak sembuh
    Rasanya setakat ini dahulu Kejora ingin berehat berlabuh
    Mahu mengadap Allah sebentar pergi sembahyang subuh

    BalasPadam
  47. Kejora tampil lagii dengan madah seloka mau menghibor
    Di samping itu juga mau ajar cai-cai yang celupar takbor
    Terutama sekali cai kakii jilat ludah & meminati penjubor
    Mereka punya hujah taik palat kita mau kasii patah lebor

    BalasPadam
  48. PutraBiol dah terlalu terdesak dia mula main redah terjah
    Diusungnya ke sinii bahan blog chedet jadi sebagai hujah
    Dia cuba sajikan cerita angkat dirii Madey sebagai natijah
    Pepatah kata tak boleh tutup dengan nyiru bangkai gajah

    BalasPadam
  49. Kat bawah inii pasal si Matdey semua Kejora nak borong:

    Matdey jenis hiidung tak mancung pipii tersorong-sorong
    Dulu Nuat dia tuduh meliwat, pas tu tangkap dan kurong
    Kinii ubah pendirian mungkin suka si Nuat punya burong
    Ada citer butoh Nuat besar bengkok macam buah terong

    Usahanya mahu jatuhkan Najib semua diia redah harong
    Tak ada pun rasa malu masuk lembah hina punya lorong
    Dulu parti DAP ini dia sangat benci serta pandang serong
    Kinii dia gii sembah Kit Siang belanja minum kat warong

    Kepada rakyat kaedah berdemonstrasii diia mahu dorong
    Cakap dia dah jadii serupa taiik yang lalat langau hurong
    Memang Matdey jeniis tak pernah kenyang punya jerong
    Kini bila Agong tak layan sembunyi kepala dalam karong

    BalasPadam
  50. Tun M bagus..... pendirian beliau berani dan konsisten.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 7.56,
      konsisten pala butoh bila melutut sembah dgn kit siang dan anwar

      Padam
    2. Caii 7.56 terasa gatal jubor jugak mau bela Matdey kutty
      Apa nko sengaja buat komen inii untuk menggelikan hati
      Mungkin ‘konsisten’ yang nko guna itu ko sendiiri tak reti
      Kih kih kiih, berguling kat lantai aku gelak setengah mati

      Padam
  51. Kenyataan merapu mahathir ni tak memberi apa apa makna...
    Sekadar firnah yg tak berkesudahan...apabila semua rancangan jagat dia gagal...

    Gagal sebab digagalkan oleh Allah yg masih mahukan Najib memimpin.

    BalasPadam
  52. Apa sudah jadi dgn saman sivil di US???

    Mahathir kantoi lagi...

    ALLAH MAHA BESAR....ini yg Mahathir kena ingat

    BalasPadam
  53. pada satu ketika dahulu Malaysia mempunyai dua PM. saya tidak heran dlm masa terdekat kita akan mempunyai 3 PM.

    'Malaysia agreement '63 akan d bahas semula dgn serious.

    '20 pts agreement n 18 pts agreement' akan d nilai semula.

    sungguhpun saya bersetuju supaya semua pihak menghormati semangat perjanjian, tindakan yg tidak seimbang tidak akan tahan lama.

    saya amat heran mengapa pemimpin terdahulu berjaya membawa semua negeri2 lebih dekat kpd 'unitary state'.

    ini lah akibat nya jika 'stature' pemimpin pusat tidak begitu d hormati lagi.

    saya amat yakin bahawa jika sekira nya parti ds shafie dgn rakan sekutu nya berjaya mengambil alih kerajaan negeri,amalan 'federalism' versi baru akan d tuntut.

    hidup 'semua' PM2 yg akan lebih mewarnai landscape politik Negara yg tercinta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kejora budak semalam, lahir tak cukup bulan, tanpa nama...mana dia faham apa sdra Rahman nukilkan. Kerja dia main redah, bahasa kesat, maki carut tanpa silu, pantun entah apa-apa...semua kerana tiada asuhan & pendikikan sempurna. His English is worst still..!

      Padam
    2. Othaman Kadok dajal semalaman duduk risau tak senang
      Dia cuba lawan pantun dengan Kejora tapii tidak menang
      Maka berduka ciita lah si tua kutok inii air mata berlinang
      Menyesal sungguh diia tak tahu, ajak itik lawan berenang

      Padam