Selasa, 6 September 2016

PANAS ~ Pelaburan 1MDB Akan Dibawa Balik?


Betul ke?

Bawa Balik Pelaburan Luar 1MDB Dan Ini Bakal Buktikan Dakwaan DOJ Adalah Palsu !

Anda masih ingat akan gambar rajah di bawah sepertimana dikemukakan oleh Arulkanda tahun lepas ketika mahu menjustifikasikan perbelanjaan RM42 bilion 1MDB ? 

Tumpukan pada angka2 Pelaburan yang dimerahkan -



RM15.4 bilion itu adalah jumlah aset 1MDB dalam bentuk pelaburan dan deposit yang telah direzabkan untuk Aset Swap bersama IPIC.


1MDB GIL Fund adalah pelaburan yang dibuat oleh 1MDB hasil dana yang diperolehi menerusi pinjaman bon dengan bank Yahudi Goldman Sachs sebanyak USD3 bilion pada tahun 2013. Asalnya dipinjam untuk bangunkan TRX bersama Aabar/IPIC tapi bila usahasama itu terbantut, 1MDB telah gunakan sebahagian dari dana itu untuk dilaburkan. 


Daripada Laporan PAC m/s 52 - 


viii) Penyata Kewangan Kumpulan 1MDB bagi tahun berakhir 31 Mac 2014 merekodkan sejumlah USD1.56 bilion daripada terimaan bersih terbitan Nota USD telah dilaburkan dalam portfolio pengurus dana di BSI Lugano, Switzerland. 


RM5.1 bil dibahagi 3.2 adalah bersamaan USD1.59 bilion.  So .. lebihkurang samalah nilainya. Perubahan kecil disebabkan kadar tukaran wang USD yang digunakan.

OK, pelaburan GIL ini ada disahkan dalam akaun 1MDB yang telah diaudit oleh Deloitte.


Dakwaan oleh DOJ


244. On or about March 19, 2013, a total of $2,721,000,000, representing proceeds of the bond sale, was transferred from Bank of New York Mellon into the BSI Lugano account of 1MDB Global in two separate wires of $2,494,250,000 and $226,750,000. 


DOJ turut merujuk kepada pinjaman 1MDB yang sama, iaitu USD3 bil selepas ditolak kos komisen kepada bank Yahudi Goldman Sachs, berbaki USD2.721 bil. Kesemuanya dimasukkan ke akaun 1MDB Global di BSI Lugano.


245. Between May 21 and 27, 2013, 1MDB Global transferred a total of $1,590,000,000 from its account at BSI Lugano to accounts belonging to three different overseas investment funds: Devonshire Capital Growth Fund (“Devonshire”), a fund located in the British Virgin Islands; Enterprise, a fund located in Curacao; and Cistenique, another fund located in Curacao (collectively, the “Overseas Investment Funds”). This money was routed via the clearing company Citco, before being transferred into the accounts of the Overseas Investment Funds. As described in Paragraphs 172-176 above, two of these three funds, Cistenique and Enterprise, were used in 2012 to pass funds traceable to the Project Maximus bond proceeds from Aabar-BVI to Blackstone. 


Kemudian 1MDB telah memindahkan USD1.59 bil kepada 3 firma pelaburan di British Virgin Islands dan Curacao. 

Adakah ini SAMA dengan Pelaburan GIL 1MDB bernilai RM5.1 bilion sepertimana yang disebut oleh Arul Kanda ?


Sumber dana adalah SAMA, nilai yang di'labur'kan juga SAMA, tempat juga SAMA, tarikh juga SAMA.

                                   *******************************

Perhatikan laporan DOJ ini pula -



Setakat itu saja persamaan antara laporan PAC/akaun 1MDB dengan laporan DOJ sebab selepas itu, menurut DOJ, ketiga2 firma pelaburan itu telah memasukkan sejumlah wang kepada Tanore dan dari Tanore ......... masuk ke akaun Najib !

Ini bermakna, menurut DOJ, TIDAK WUJUD pelaburan 1MDB GIL sebagaimana disebut dalam akaun 1MDB kerana duit itu telah dilesapkan.

Makanya kita harus tuntut 1MDB tebus dan bawa pulang pelaburan GIL itu sebagai membuktikan pelaburan itu wujud dan dengan sendirinya dapat menolak keseluruhan dakwaan DOJ sebagai palsu !
DOJ menggunakan sumber dana pinjaman USD3 bilion itu sebagai sumber duit yang masuk ke akaun Najib dan segala perbelanjaan mewah Jho Low, sementara 1MDB pula dakwa sumber yang SAMA digunakan untuk pelaburan GIL.  


Nah, ini peluang terbaik untuk 1MDB, Najib, kerajaan dan Umno buktikan semua dakwaan DOJ itu adalah fitnah ! 

Ini juga bakal bermakna tidak wujud MO1 bagai ..... terBUKTI DOJ menfitnah 1MDB, Najib, Jho Lo dan kerajaan Malaysia .... SENANG KAN ?


Mampukah 1MDB buktikan ? 

                                     *************************************

Ada satu lagi perkara menarik mengenai pinjaman USD3 bilion ini -


Baki dari pinjaman USD3 bilion itu selepas ditolak pelaburan GIL itu digunakan untuk bayar hutang Standard Chartered. Dan jika anda semak laporan PAC m/s 42, anda akan dapati hutang itu dibuat oleh 1MDB pada tahun 2010 untuk diberikan pinjaman kepada Petrosaudi !

Ingat tak selepas USD1 bil dana untuk 1MDB-Petrosaudi itu ditukar kepada pinjaman, kemudian 1MDB tambah lagi USD500 juta dan USD330 juta untuk dipinjamkan kepada Petrosaudi ? Haaa.... yang USD830 juta itu dibayar balik menggunakan duit pinjaman yang kononnya dibuat untuk TRX inilah !


Buat anda tertanya2 kan ...... benarkah wujud apa yang didakwa sebagai kerjasama dengan Aabar untuk bangunkan TRX maka 1MDB buat pinjaman USD3 bil ?

Apapun belum sain tapi dah buat pinjaman ! ? Kemudian sesenang itu dikatakan usahasama itu gagal ....maka digunakan duit itu setengah untuk cover duit yang lesap sebelum itu ( bersama Petrosaudi ) dan setengah lagi dilesapkan sekali lagi !

Adakah ini bermakna keseluruhan pinjaman USD3 bil yang kononnya untuk bangunkan TRX ini memang sudah diniatkan untuk diLESAP KAN !! ? ?


                           ****************************** 



         
Pelaburan Brazen Sky RM6.1 bil itu pula rasanya adalah hasil dari pelaburan 1MDB-Petrosaudi yang telah ditebus. Tapi dah tinggal USD940 juta saja dalam bentuk Just Unit.

Itu juga harus ditebus dan dibawa pulang untuk buktikan ia benar2 wujud dan menolak segala dakwaan songlap hasil dari usahasama 1MDB-Petrosaudi.

Aabar Deposit sebanyak RM4.2 bil itu pula didakwa telah dibayar kepada syarikat palsu Aabar BVI .... juga telah lesap.

Bermakna, keseluruhan pelaburan RM15.4 bilion itu adalah disangsikan kewujudannya dan kemungkinan semuanya telah lesap !

Senang saja nak buktikan 1MDB tidak bersalah .... BAWA BALIK PELABURAN ASING ITU DAN MO1 BOLEH TIDUR LENA.


PS - Bukan sekadar tunjukkan wangnya saja tapi kena tunjukkan juga bukti2 pelaburan itu sebab kalau setakat wang tunai. itu boleh diambil dari tempat lain untuk digantikan mana2 wang yang lesap.


Kertas takkan mampu membungkus api bro..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

38 ulasan:

  1. BILA NAK SAMAN.. BILA NAK SITA...BILA NAK RAMPAS... BILA NAK TANGKAP... BILA NAK BEKUKAN HARTA... BILA... BILA WEEI... BILA LAGI.. TAK YAH NAK KONA BARING LA... DUIT PULUH JUTA DAN BAGI DOJ DAN FBI BILA LAGIIII.... BILAAA..? KIRJA MACAM CIFUT BABI... PSST MASA AKO TULIS
    * CIFUT BABI * POSTING YG RUPA RUPA NYA SEMALAM MEDEY KUTTY JUMPA DAN SALAM SI CIFUT BABI *.... DASAR PENGKHIANAT.. DENDAM.. IRIHATI.. CEMAS.. TERDESAK.. NASIB KRONI DAN ANAK BERANAK DI HUJUNG NYAWA TERANCAM.. JILAT.. LUDAH.. MELUTUT PADA PENJAJAH SEMUA DAH DIBUAT... BILA LAGIIII.?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 7.25 mudah jer artikel kat atas tu, penerangan ringkas tapi padat dan bermutu.

      Anjing gila ni plak keje dia divert dan alih topik, menyalak sakan hilang akal.

      Kalau tak betul artikel diatas beri la peluru? Jangan pula peluru kapor, berdentum je...

      Kami bersedia balas balik hujah anjing gila nie...jika ada dari pencacai, peluru hidup jing, bukan peluru dummy, maki hamun macam anjing gila menyalak.

      Padam
    2. Bila nak tangkap jing? Bila najib nak bersihkan nama dia rakyat dan negara ni?

      Doj dah sediakan kertas dakwaan, saman balik doj kalau tak betul dan sementara tunggu nak dakwa najib, nama negara malaysia dah busuk dan hancing, satu dunia dah tau pemimpin malaysia adalah penyamun no 1.

      Padam
    3. Kenapa pula dengan cifut babi jing? Jika tujuan dan matlamat utama adalah nak tumbangkan najib, bersihkan nama rakyat dan negara ini, kami sokong tun mahathir!

      Padam
    4. Memang buruk perangai pro Jibbo!!!

      Apa yang keluar dari mulotnya berbau najis... maki hamun, fitnah, menghasut dan lain lain.

      Mencari kesilapan orang lain untuk mengalih dari masaalah sebenar dan besar.

      1MDB melibatkan banyak Negara yang sudah terbukti penglibatan menyeleweng 1MDB tetapi dipertahankan oleh orang2 suruhan UMNO.

      Padam
  2. Dulu Mahahtir pecat Anwar kerana Anwar tak mahu bantu bail out anak dia mokhzani,sekarang dia mahu jatuhkan PM Najib kerana tak bantu Mukhriz jadi PM.skripnya hampir sama,jadi nampak kebenaran kian mnyerlah ,apakah perjuangan Mahahtir.Betulah kalau begitu beliau memang bapa kronisma dan nepotisma.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 7.52 jing macam mana mukhriz nak jadi pm? dia DUN je, jing terangkan DUN boleh jadi PM?

      Padam
    2. Cakap semua orang boleh buat tapi takde bukti dan tindakkan.

      Masaalah 1MDB terlalu besar dan terbukti yang seharusnya dibersihkan nama2 yang terlibat jikalau tidak bersalah.

      Yang peliknya Negara2 lain semua sudah ambil tidakkan dgn bukti2 dan rampasan harta yang melibatkan penyelewengan 1MDB Di negara jiran pulak Bank yg terlibat sudah pon di arah berhenti beroperasi dan pegawai2nya sudah pon diambil tindakkan.

      Cuma Malaysia saja yang berpendapat sebaliknya dan menganggap PMnya "suci".

      Pelik lagi heran!!

      Padam
    3. 7.52
      mana info dapat tun m pecat anwar sbb x nak bailout..ayat pertama pun dah silap..bukan tun m pecat, majlis tertinggi yang pecat setelah anwar di panggil untuk bela diri depan semua org..ini kes liwat..kes moral..x de kena mengena dgn mozhani pun..tanya le menteri2 yang ada waktu anwar dipanggil ke mesyuarat tu..bukan mcm kes TSMY..panggil pun tak, tetiba kena pecat..

      Yang kedua, bila masa pulak tun m kecewa yang anak dia tak dilantik jadi PM..ini isu 1MDB..Tun M keluar sebab isu 1MDB di mana pondan2 dalam UMNO tak berani nak minta najib berehat sementara siasatan dijalankan atau turun sebab sudah gagal mentadbir negara...

      TSMY, mukhriz dipecat pun sebab lantang bertanya tentang 1MDB, shafie afdal digantung sbb bertanya tentang 1MDB..tiada isu lain selain 1MDB..jangan dok kalih tiang gol..

      saudara g kencing org lain boleh le..

      Padam
  3. Anjing gila 7.25 menyalak kuat je, berdengung telinga...apabila kami kejar dan hambat anjing gila ni, bertempiaran lari lintang pukang la anjing gila ni, sambil menyalak nyalak tak puas hati, apabila anjing gila dah lari jauh, kami baling dan rejam anjing gila ni dengan batu, kena! Direct hit! Anjing tak menyalak tapi masih ada bunyi chit chit chit...

    Anjing gila ni tak pernah alami macam ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cai anjing kurap 7.52 ini itu sajalah dia punya modal
      Budak pondan bapok terasa hatii nak menjadi handal
      Ingat kan dah mampos Kejora lanyak ganyang bedal
      Masih lagi meroyan meraban ini budak bapok sundal

      Padam
    2. jing sejak makan dedak nie pandai bersajak yea jing....cer makan banyak skit dedak jing kot2 bleh masuk AF plak....hahahahah

      Padam
  4. 7.25,

    You are a KNAVE malay. If you do not underdtand the meaning of KNAVE....look it up in the dictionary.

    Mengaku muslim, perangai lain....pastu mintak orang hormati melayu dan agama islam?????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hey Othaman ngko kini dah seperti hidup punya mayat
      Mahu tulis komen pun bimbang berhatii-hati rasa gayat
      Ngko ubah ke style mana pun kiitorang dapat cam ayat
      Beginilah menyamar sembunyi identiti sepanjang hayat

      Padam
  5. Sepertimana sifat anjing, menyalak kuat waktu orang tengah tidur. Lihat sahajalah komen dia berderet deret time rakyat dah tidur.

    BalasPadam
  6. Kah kaah kaah memang berat kerja gila si Matdey kutti
    Sampai cai-cai mahu lontar hujah komen pun akal mati

    Kalu nak komen cara berpantun madah lagii ler tak reti
    Ramai caii2 memendam rasa amat pedih terhiris di hati

    Bahkan ada sampai ke tahap rasa jantung nak berhenti
    Tapi cai jangan jadi Seman Kadok kelak kubor menanti

    Termakan dengan da’yah aota kelentong mamak capati
    Duit 1MDB tidak ada pun hiilang disuruh DS Najib ganti

    Tak tahu ler nasib korang cai2 semua hari akhirat nanti
    Bersama si tua tu tegelincir siratul mustaqim punya titi

    BalasPadam
    Balasan
    1. 8.26,

      You are a knave malay.....

      Padam
    2. 8.40

      Kejora

      You are a knave malay.....

      Padam
    3. 8.26'

      You are a knave malay...

      Padam
  7. I notice the biggest problem of a muslim malay in malaysia is they are not able to read and understand english.

    Instead, they will read only Harian Metro, UM, BH yang berbahasa melayu.

    Tak hairan kalau Kes 1MDB, the ordinary muslim malay practically understand Nuts. A bit educated split, thosd receiving dedak will tag along whilst those not receiving will continue to voice out their concerns. Siimilarly, those with positions will keep quiet for fear of losing position and power. Those who are not will continue to leak info albeit slow but damaging.

    But true malaysians do not stop praying that justice be served.

    Wallahuaklam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maruah awak dah hilang Othaman.
      Apa hujah pun dah tak laku lagi Wak.
      Hanya anjing saja yang makan taik.

      Padam
    2. Kejora,

      You are a knave malay

      Padam
    3. Ngko nii Othaman ibarat kucing tua yang tumpul kuku
      Bila maruah hilang apa juga hujah jadii tawar tak laku
      Komen macam mana pun dah tidak layak masuk buku
      Paliing layak pun ialah ditibai balun tala tajii dan paku

      Padam
    4. Kejora,

      Kesian othaman kena kutuk....itu antara kamu dan dia

      You are a stray cat waiting for daily to be swallowed
      With no integrity, whatever dedak handed out, takes
      With no fact and kindy level of comments, all ignored
      Only fit for those of tg rambutan inmates.


      You cannot argue because you do not understand
      Information in english you cannot read
      Heist of the century you try to defend
      Not even a seven year old would care to heed

      Kejora.......happy tuesday....kata ustaz kazim :)

      Padam
    5. Cybertrooper UMNO mulots busok cari gadoh dalam Blog bukan untok berbicang mengenai ehwal semasa terutam sekali Masaalah besar 1MDB yang menimpa Negara yang tercemar di merata dunia.

      Padam
  8. 8.26 anjing gila menyalak, kah kah kah tu nahu nyalak dia,kalau dayah klentong beri butiran klentong, tak kan setakat nyalak kah kah kah? Boleh plak nak hukum org diakhirat, anjing gila ni tak takut ke? Ayuh chai mari kita bersemuka jika tidak takut pada kebenaran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Caii tolol 8.28 kelihatan sepertii dah tahap hilang sabar
      Semalam kecut telor pelir berselimut dalam kain gebar
      Tak menjawab pun bila kita bagii komen panjang lebar
      Bersemuka kepala bapak ngko apa lagi ngko nak cabar

      Padam
    2. komen ape yang anjing ajib nie bagi? kakakkaka...gi jilat jubo semah tu...air dal meleleh...sambil tu kuarkan la ssajak ke pantun ke kot2 semah suka...bleh dpt tulang dinosour untuk anakbini jilat skali jing....hahahah

      Padam
  9. Memang kecoh gempar blog Putera bila Kejora gempor
    Kelihatan banyak ekor juga cai anjiing gila mengelupor
    Banyak ekor juga yang udah lari sembunyi celah dapor
    Dan yang paling banyak lagi serupa ayam berak kapor

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kejora,

      Kesian othaman kena kutuk....itu antara kamu dan dia

      You are a stray cat waiting for daily to be swallowed
      With no integrity, whatever dedak handed out, takes
      With no fact and kindy level of comments, all ignored
      Only fit for those of tg rambutan inmates.


      You cannot argue because you do not understand
      Information in english you cannot read
      Heist of the century you try to defend
      Not even a seven year old would care to heed

      Kejora.......happy tuesday....kata ustaz kazim :)

      Padam
    2. Why are you so sympathetic to "Othaman"? Sympathy to yourself?

      Why must you feel annoyed with my cursing to "Othaman"? You can't tolerate my words hitting you?

      You are even a more stupid moron who can't understand the Malay poems.

      See you further soon, damn bloody idiot..

      Wassalam to you damn coward bloody old folk...

      Padam
    3. Kejora,

      I only sympathise with othaman because all responses were and are from me, not him. I have no slightest info on the identity of this guy named othaman. It is fair....is not it?

      The big question is you unashamedly claimed yourself as muslim malay but unfortunately what came out from you blabbering mouth have been thrash, thrash and thrash. As a muslim, are we not suppose to use nice advisory words rather than cursing and uncivilised?

      I am proud to tell you my senior cambridge English and my MCE Bahasa Malaysia are both "Distinction 1". I pass my GP and Principl A for BM in Higher school certificate. I graduated from a local univ but did my masters in overseas. I have even wrote malay articles whilst in univ and participated in POEM competition in those days...haha

      If you call me bloody idiot...thank you MORON...macam gelaran kat najib aje..:):):)

      Alhamdulillah.....i am a senior citizen. I have seen morons fell badly. Some in prisons, some under house arrests. But for me, i am happy with my family as voters in the next pru14......haha

      Padam
    4. Tak payah le nko nak berlakon drama Othaman biawak
      Kejap kata orang sinii kejap ngaku dari Sabah/Sarawak
      Lepas tu asyik kutuk orang tak pandai BI macam awak
      Apa jua komen ko bagi aku hanya bahan jenaka lawak

      Padam
    5. Othaman tua bukan nak mengaji tapii asyiik mengarut
      Mengaku jer orang tua tapii tindakan tahap buta perut
      Manusiia macam inii cara deal dengan dia hanya carut
      Si tua ini masalah pelir tidak mahu hidup walau diurut

      Padam
  10. Admin asyik tunjuk Najib je mana gambar Tun Malabari
    Tak mau tunjuk ke Tun berpeluk dengan Nuar Al-Juburi
    Kalu boleh seliit juga gambor dengan Gone End Alkafiri
    Pas tuu kita tengok le gaya mana cai punya rentak tari

    BalasPadam
  11. Admin asyik tunjuk Najib je mana gambar Tun Malabari
    Tak mau tunjuk ke Tun berpeluk dengan Nuar Al-Juburi
    Kalu boleh seliit juga gambor dengan Gone End Alkafiri
    Pas tuu kita tengok le gaya mana cai punya rentak tari

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanda2 UMNO goyang...

      Mengutu, Menghina, memaki orang lain untuk alih tumpuan masaalah 1MDB!!

      Aliff Mim Nun Wau (UMNO).... Sarkis da......(Dialog dalam Filem Seniman Bujang Lapok)

      Hehehehehe.........

      Padam
    2. Tanda2 Bersatu diterima rakyat sebab itu Cybertrooper hentam, Maki Hamun, mengutuk siapa saja yg tak sehaluan dengan Jibbo/Hippo!!!

      Kahkahkahkahkahkah.....

      Padam