Isnin, 8 Februari 2016

Peguam Negara @ Peguambela..?


Tiada apa-apa lagi yang perlu dijelaskan, kata bekas Peguam Negara (AG) Abu Talib Othman hari ini dalam menolak "jemputan" untuk bertemu dengan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali.
"Saya tidak bertanggungjawab kepada dia. Saya bebas untuk menggunakan hak perlembagaan saya untuk mengulas mengenai kes yang melibatkan kepentingan awam yang besar, selama saya tidak melepasi had kebebasan bersuara," kata Abu Talib kepada Malaysiakini.
Apandi dalam satu wawancara dengan Sin Chew Daily dilaporkan berkata beliau "keliru" dengan kritikan Abu Talib ke atas keputusannya untuk membersihkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak terhadap salah laku dalam kes berkaitan 1MDB.
Apandi juga berkata semua yang beliau lakukan adalah berdasarkan kepada apa yang dipelajari daripada Abu Talib sebagai pendahulunya.
Abu Talib bagaimanapun, menegaskan beliau tetap dengan pendiriannya berhubung kredibiliti Apandi dalam membersihkan Najib berdasarkan siasatan oleh SPRM ke atas RM42 juta wang SRC International dan RM2.6 bilion derma yang didepositkan ke akaun peribadi perdana menteri itu.
"Dalam apa jua keadaan, komen saya adalah jelas dan dibuat dengan niat yang baik.
"Bagaimanapun, jika beliau mahu mengetahui lebih lanjut, maka beliau adalah dialu-alukan untuk berjumpa saya," kata Abu Talib.
Mengulas lanjut, Abu Talib berkata, orang ramai tidak mungkin mempersoalkan keputusannya jika Apandi telah memberikan kerjasama sepenuhnya untuk membantu siasatan SPRM.
"Seperti yang ada hari ini, keputusannya kelihatan dipersoalkan dan menyebabkan persepsi negatif terhadap kesaksamaan dan komitmennya kepada keadilan, serta kedaulatan undang-undang," kata Abu Talib.
Lu Fikir La Sendiri!!!

14 ulasan:

  1. Undang-undang dicabuli, prinsip rukunegara iaitu kedaulatan undang-undang dan keluhuran perlembagaan telah diperkosa.

    Najib laki bini anak beranak dan kuncu-kuncu bebas sesuka hati mempelingkupkan harta negara yang diperlakukan seperti harta peribadi rakyat sesuka hati, undang-undang disalahgunakan untuk melindungi kegiatan mereka ini.

    Harta negara yang merupakan hak rakyat dijoli sesuka hati oleh Najib laki bini anak beranak dan kuncu, rakyat dihalang daripada mempertahankan hak sendiri.

    Apa dah jadi dengan negara ini? Apakah negara ini, khazanah negara ini, harta negara ini sudah dijadikan sebagai harta peribadi Najib laki bini anak beranak dan kuncu-kuncu? Apakah rakyat negara ini sudah tak ada apa-apa hak terhadap negara ini?

    Pertahankan hak kita sebagai rakyat! Selamatkan negara ini! Buktikan kesetiaan kita sebagai rakyat Malaysia!

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
  2. Pru 14 undi pembangkang...
    Selagi umno perintah negara tak berubah, makin ranap...bukan ke mahathir ckp pemimpin umno bodoh penyokong sama bodoh...
    Termasuk org yg ckp tu, kategori penyamun juga...
    Jom ubah pru 14 undi parti lain. ABU
    Asal Bukan Umno

    BalasPadam
    Balasan
    1. PRU 14 nanti, tolak Pakatan Harapan, sokong UMNO (tanpa Najib dan pemimpin-pemimpin pembodeknya.

      Padam
  3. Peguam negara dah tukar kepada peguambela najib!

    Ingat, faham semua pembaca dan rakyat marhaen perlu sedar,

    Gaji yang di terima mereka ini bukan dari poket najib, sebaliknya dari wang rakyat termasuklah juga jawatan perdana menteri.

    BalasPadam
  4. AT-AG dulu baru sikit jer naik kan suhu darjah didalam ruang bahas bermula dari kenyataan AA-AG sekarang yang melepaskan 3PPP No.1 (3PPP-Perompak, Penyamun, Penipu - nak tambah boleh). Itu pun dah panas dah!

    To PPM - your frequencies of offensives are helping the people to stay the course, syabas! Its all for the good of Malaysia.

    BalasPadam
  5. 7 keturunan ko kena sumpah dgn rakyat wahai najibun wal malaon dan rosmahon wal puakaon. 7 keturunan kena sumpah termasuk org yg beranakkan ko...

    BalasPadam
  6. Saya Yang Menurut Perintah.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Perintah yang mesti diturut adalah perintah kerajaan yang dibuat untuk kepentingan negara demi kesejahteraan rakyat, bukannya perintah urusan peribadi Najib laki bini anak beranak dan kjncu-kuncu, kepada yang jadi penjawat awam, sila tengok balik akujanji yang telah ditandatangani, kerja yang dibuat adalah untuk kepentingan negara adalah untuk kepentingan negara demi kesejahteraan rakyat, bukannya mengikut nafsu serakah Najib laki bini anak beranak dan kuncu-kuncu.

      Penjawat awam bukannya dibayar gaji menggunakan cukai yang dibayar oleh rakyat untuk menyokong salah laku Najib laki bini anak beranak dan kuncu-kuncu, tapi rakyat bayar cukai dan cukai itu digunakan untuk bayar gaji penjawat awam supaya bekerja untuk kepentingan negara demi kesejahteraan rakyat.

      Pertahankan intergriti penjawat awam, tentang salah laku, salah una kuasa, serta penyelewengan keparat yang merompak harta negara ini keran nafsu serakah jahat mereka.

      Harta negara adalah hak rakyat, kita sebagai rakyat perlu pertahankan hak kita.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  7. Tak habis2 tunggu Pru 14 xnak undi umno/barisan konon.Jgn lupa kuasa di tangan puaka mcm2 dpt dirancang Pru 14 mungkin di tunda
    Meluat dgn ugutan pru14..puaka dan isteri nya najib mesti di turunkan secepat mungkin kalau boleh esok
    Tapi kecewa juga dgn raja2 melayu mcm kita dan xde tempat nak berpayung
    Ada kah hanya wait and see ! ..sedih!!!


    BalasPadam
  8. Eh lagi cepat puaka dan penyamun2 tu terlingkup atau mampuih lagi bagus...aku suka aje...
    Bagi lah idea, nk g demo jgn lupa ajak aku..

    BalasPadam
  9. Percayakah anda pembaca semua rakyat malaysia telah dibomohkan?

    BalasPadam
  10. Tak percaya..Yg dibomohkan menteri2 disekelilingnya...
    Menteri2 UMNO la pembangkang terkecuali, tu sbb pembangkangcerdik...
    Hehehe

    BalasPadam
  11. Rakyat bawahan kg2 felda2 penyokong tegar suap dgn beras gula tepung minyak susu expired
    Kain pelikat dgn rm100.

    BalasPadam
  12. Ooppsss ada lagi hidangan utk mereka ni utusan malaysia berita harian metro tv1 2 3suku 7 9
    Hihihi

    BalasPadam