Sabtu, 13 Februari 2016

Pemimpin UMNO Mula Persoal 1.5 Juta Pendatang Bangladesh..!


Alhamdulilah..akhirnya ada juga pemimpin tertinggi UMNO yang mula meyuarakan keresahan rakyat terbanyak yang gusar dengan isu 1.5 Juta pendatang Bangladesh..! Apa yang dibangkitkan oleh Khaled juga sebenarnya hangat diperbualkan oleh rata rata pemimpin parti namun nampaknya keberanian mereka seperti di'renggut' yang rakyat semua boleh meneka akan puncanya..!

Jangan pulak keberanian dan keikhlasan Khaled dalam memperjuangkan isu rakyat ini nanti dijadikan bahan oleh penjilat untuk membakulkan Khaled sebagai penentang Putrajaya..!

Hakikatnya kalau Putrajaya tidak berhati hati dalam isu ini...ianya bakal menambah garam keatas luka yang sedang bernanah membusuk ditubuh badan pemimpin UMNO dan BN di Putrajaya sekarang ini..!

Apa yang dibangkitkan wajar..!

Johor tidak menentang keputusan kerajaan Persekutuan untuk membawa 1.5 juta pekerja warga Bangladesh sekiranya mereka tidak menimbulkan masalah sosio-ekonomi.
Menteri Besar Datuk Mohamed Khaled Nordin berkata maklum balas daripada penduduk setempat menunjukkan mereka kurang senang dengan kehadiran terlalu ramai pekerja asing sama ada masuk ke dalam negara secara sah ataupun haram di negara ini.
Menurut beliau, Pasir Gudang merupakan contoh terbaik dengan tumpuan besar pekerja asing berikutan status daerah tersebut sebagai pusat perindustrian dengan kewujudan beratus-ratus kilang.
"Mereka telah menimbulkan isu sosial di daerah ini dan kita boleh belajar daripada apa yang berlaku di Singapura dan perlu mengawalnya sebelum menjadi satu masalah besar," katanya selepas merasmikan Persatuan Kelab Basikal Pasir Gudang di Kampung Sungai Ranting di sini, Sabtu.
Khaled berkata garis panduan yang boleh dikenakan terhadap majikan dan pekerja asing termasuk mempunyai tempat penginapan yang sesuai untuk pekerja asing yang harus mempunyai kelayakan minimum.
"Penduduk tempatan perlu lulus sekurang-kurangnya SPM untuk bekerja di kilang dan pekerja asing pula harus mempunyai kelayakan yang sama sebelum diambil bekerja," katanya.
Beliau berkata majikan juga perlu menyediakan asrama dan bilik penginapan untuk pekerja asing mereka dan bukannya menyewa rumah yang didiami 10 hingga 20 pekerja.
Jelas Khaled lagi jika majikan gagal memenuhi syarat yang ditetapkan, pihak berkuasa tidak boleh meluluskan permohonan mereka untuk membawa masuk pekerja asing atau memperbaharui permit kerja mereka.
Beliau berkata terdapat kes di mana pekerja asing di Pasir Gudang terlibat dalam pergaduhan dan jika tidak dibendung, ia akan bertukar tragedi seperti insiden di Little India, Singapura.
Putrajaya jangan mengambil mudah dan buat tak kesah dengan isu besar sebegini kerana sebenarnya tindak tanduk Putrajaya hari ini lebih menyebabkan rakyat sendiri membakul sampahkan mereka dan cuma menanti masa menunggu lori sampah datang (PRU14) untuk di humban ke dalamnya..!
Apa pun bau hanyir dah kuat membusuk..!
Pun..masih tersengih sengih?
Lu FIkir La Sendiri!!!

17 ulasan:

  1. Hahaha sape punya kerja semua ni????
    Pembangkang ke....
    UMNO parti pelingkup
    Mereka bakal mengundi pru14 kot...
    Hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab tu blogger ni tulis pasal artikel nie..

      Dia nk bg parti pemerintah sedar akan realiti yg akan melanda ngara nanti..

      Kami disini.. walaupun penyokong umno, tp tdk la smpai mbabi buta nk menyokong setiap apa yg kerajaan akan lakukan..!!!

      Itu la bgs nya umno.. otak ahli nya cerdik..

      Tp kepimpinan umno sedia ada skrg byk sgt kelemahannya sehingga membuat ahli dan atas pagar rasa tersangat meluat..!!!

      Tapi pembangkang lg la teruk..!!!

      # namun, jika pemimpin umno skrg masih lg x sedar atau sedar tp buat2 x tahu.. maka, mmg x mustahil undi ahli umno sendiri atau atas pagar akan kehilangan begitu sahaja..

      fikirkan..

      Padam
  2. Maruah penyokongnya pulak boleh dibeli dgn gula 2kilo tepung 2kilo mjnyak 1botol beras sekampit kain pelikat sehehai dan duit rm100.
    Kesian....

    BalasPadam
  3. Mana tak meluat...
    Tgk muka njib dan bini pun rasa nk ludah aje....
    Gst, cukai, tol, roadtax, saman nk di naikkan lagi...
    Beribu2 rakyat tempatan dibuang kerja...
    Berjuta juta bangla dibawa masuk.
    Mmg sial.

    BalasPadam
  4. Kalau ahli umno cerdik lenkali lantik pemimpin yg beriman, bukan yang kaki sontot burit monggol.

    BalasPadam
  5. Oi GOBLOG kalau sesama islam apasalahnya kita bantu, kenapa tidak BISING kalau DAP bawa china dol?


    Nek Tempoyak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oi nek tempoyak KEPARAT!!..

      Bantu dulu anak sendiri terlebih dulu sebelum berok di hutan di susukan!!..

      Padam
    2. Nek tempoyak manede akal lg. Dh dijualnya.dia jdk robot skrg.ikot je input ape diberikan.
      Erti kemerdekaan bg seorg pencacai najib.

      Padam
  6. apa kata hantar balik semua pekerja asing, jgn ada seorang pun tinggal lagi, lepas tu tengok berapa ramai rakyat malaysia yg nak kerja di ladang2, tempat pembinaan dan kilang2. dah explain byk kali 1.5 juta tu jumlah pekerja yg available kalu ada permintaan. kalu tak da demand tak kanlah nak bawa dia org masuk buat apa...pakai otak sikitlah kalu nak komen, sume benda salah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 603.. kalo gaji dibayar RM40 sehari nak tak ngko buat keje angkat batu, tebas hutan, keje sehari dah la 14 jam.. cuba majikan bayar gaji RM120 sehari, ini tidak, majikan bile untung sebole bolenyer berjuta juta, bayar gaji pekerja seciput ciputnya.. bukan ape kalo pekerja asing gaji bole tangguh, bole potong sesuka hati.. itu yg majikan nak sangat pekerja asing nii.. kerajaan penyamun pulak bole buat duit!!...PAKAI OTAK SIKITLAH KALU NAK KOMEN

      Padam
  7. Bawa masuk tak salah, sebab bukan semua sektor kerja mampu dibuat oleh pekerja tempatan. Cuma biarlah dalam bidang tertentu saja dan tidak menjejaskan pekerja tempatan.
    Bila pergi kl, nampak dah bukan macam negara sendiri. Hinggakan gerai R&R pun ambil pekerja asing, nak makan pun tak berselera. Mereka juga buka perniagaan sendiri. Kerajaan sepatutnya menghalang perkara tersebut.

    BalasPadam
  8. Hahaha aku setuju sangatcdgn komen 6:49PTG mantoop gitu!

    BalasPadam
  9. Pencacai Najib lebih buruk perangai, makan duit haram pastu boleh plak sokong bawa masuk 1.5 juta pekerja bangla.

    Pencacai oh pencacai,

    Semata mata ditabur dedak haram ditabur Najib, negara kena jual pun tak kesah.

    BalasPadam
  10. Aku nengok blogger ni marah dan menyampah betul dgn najib bini, aku pun macam tu juga..sblm dia jadi pm lagi aku dh nyampah benci sgt2 najib dan bini...
    Tapi blogger ni masih nk sucikan umno lagi, bagi rakyat umno adalah najib najib adalah umno...
    Rakyat tak boleh nak asingkan najib dgn umno...
    Dah buang najib maknanya buang umno sekali, tk caya tengoklah pru 14 nanti.
    Umno dah tak relevan, UMNO parti peninggalan penjajah, lambang UMNO/BN pun dacing zaman jepun...
    Dacing tu sekarang dh jadi barang antik layak letak dekat muzium...

    BalasPadam
  11. JIka semua ketua kerajaan negeri bersepakat, bawalah isu ini didalam dewan, usulkan bahawa mana-mana syarikat yang mahu membuka kilang atau perusahaan yang memerlukan tenaga pekerja adalah disyarATKAN menggajikan pekerja tempatan dan BOLEH menggajikan tenaga pekerja asing jika perlu perlu tetapi tidak memlebih 50% dari jumlah keseluruhan tenaga kerja termasuk dalam katogeripengurusan dan pentadbiran dll jawatan khusus untuk pekerja temapatn , jadi jika dicampur tolak pengusahan hanya boleh menggajika 40% sahaj pekerja asing, Suka atau tidak ikut .
    Jika semua dewan negeri meluluskan maka yang pasti kerajaan pentadbiran persekutuan kena patuh dengan kehendak kerajaan negeri.

    BalasPadam
  12. Engkau marah ni aku cabar,kalau rosmah kangkang suruh jilat mcmana? Pejam mata jilat jugak ker...biji free..

    BalasPadam
  13. Anak Bukit Jelutung18 Februari 2016 9:44 PG

    Betulka kalau 1.5 juta tu mai, akan menjejaskan kehidupan rakyat negara sendiri.
    Saya tak pernah buat kajian. Tak tau nak buat.

    Tetapi sekarang ni pun "pihak kerabat 1.5 juta yang dah ada di sini", didepan mata pada setiap hari di pekan kecilku ini ada pihak anak tempatan dah mula terasa dengan kehadiran "orang asing ini"
    Tukang rumah, kecil atau besar, pandai atau sebaliknya ada yang mengeluh kerana tukang tempatan nampaknya sudah tak dihargai.
    Begitu juga "boroh" kontrak - perlahan-lahan diserapi pekerja asing. Itu belum datang 1.5 juta......

    Ini bukan "kajian" tetapi apa yang dapat dilihat.

    Apa nak jadi dengan bangsa ku.

    HIDUP MELAYU.

    BalasPadam