Khamis, 11 Februari 2016

Negarawan Ulung..!



Hati budi dan jiwanya tetap kepada rakyat dan negara..! 

Layan...

PROTON (Versi Bahasa Melayu)
1. Baru-baru ini, saya merasmikan penghidupan pertama enjin baru buat Proton. Bukanlah selalu syarikat automotif menghasilkan enjin baru. Enjin Campro Proton kini telah berusia lebih 10 tahun. Jelas sekali ia tidak lagi sesuai untuk kereta hari ini. Jadi pengeluaran enjin baru bagi Proton adalah sesuatu yang diraikan.
2. Tetapi malang sekali wartawan tidak melihat kepentingan acara ini. Kami banyak mengeksport kereta Proton ke UK. Tetapi sejak pengenalan standard baru pengeluaran dan kecekapan bahan api kami tidak dapat menjual mana-mana kereta Proton di UK. Pembangunan enjin baru Proton oleh jurutera yang bekerjasama dengan RICARCDO di UK sekali lagi akan membolehkan kita memenuhi syarat-syarat di UK dan Eropah. Kami berharap untuk mengeksport semula kereta kami di negera-negara seperti ini.
3. Untuk itu, enjin hanya digunakan selepas ujian yang ketat termasuk perjalanan selama lima (5) juta kilometer. Ini selewat-lewatnya hujung 2017 sebelum pemasangan ke dalam kereta Proton. Selepas itu akan ada pelbagai ujian kepada setiap model. Penghasilan kereta memerlukan banyak masa.
4. Proton sedar akan persepsi negatif keretanya di pasaran Malaysia. Terutama dalam kalangan pemilik kereta import. Tidak ada apa yang dapat memujuk mereka untuk membeli kereta Proton. Sudah tentu kebanggan memiliki kereta buatan Malaysia tidak ada pada mereka.
5. Tetapi kereta yang kami hasilkan sekarang tidak lagi seperti kereta yang sebelumnya. Terlalu banyak pembaikan dan lebih banyak ciri-ciri ditampilkan daripada kereta lain yang sama kategorinya. Malah ciri-ciri yang berharga murah itu terdapat pada kereta yang mahal.
6. Proton Iriz 1.6 (A) mempunya enam (6) beg udara, pintu yang hanya terbuka selepas ditarik kali kedua, tidak akan meluncur apabila kaki diangkat dari brek ketika di cerun dan lain-lain.
7. Sesuatu perkara itu perlu diadili dengan mengalaminya sendiri. Untuk itu, ianya terdapat pada kereta Proton yang baru. Anda perlu memandu untuk mengetahui kecekapannya. Saya memandu Iriz dan Suprima S dan percayalah, saya sangat seronok memandu kereta ini. Terutamanya Iriz, yang mempunyai stereng berkuasa elektrik. Ia sangat ringan dan ia bertindak balas dengan cepat apabila melakukan pecutan.
8. Saya fikir kereta Proton layak dipandu uji oleh seluruh rakyat Malaysia. Beritahu kami tentang pengalaman anda. Kritiklah kereta ini. Kami mahukan maklumbalas supaya kami boleh menambah baik kereta ini.
9. Saya bukanlah seorang jurutera walaupun itu saya tahu sesuatu tentang kejuruteraan. Percayalah, bukan mudah untuk mereka-bentuk, membina, menguji dan mengeluarkan kereta. Sekiranya anda biasa dengan permainan mencantum gambar (jigsaw puzzle), anda akan memahami masalah yang dihadapi oleh jurutera dan pekerja pemasangan kami apabila mereka meletakkan bahagian bersama-bersama.
10. Terdapat 4000 alat/bahagian untuk direkabentuk, ditentu-ukur, dibuat dan dicantum bersama. Kita adalah satu-satunya negara membangun di dunia yang boleh lakukan semua ini. Saya merasakan bahawa pekerja dan jurutera kami layak untuk diuji sekiranya tidak disokong.
11. Kami bukanlah punca harga kereta naik. Bantuan yang kami peroleh dari Kerajaan juga diberikan kepada syarikat lain disebabkan oleh kandungan tempatan. Kita punyai hampir 90% kandungan tempatan; jadi kami membayar kurang duti eksais. Tetapi sejak penubuhan, Proton telah membayar lebih daripada 24 billion Ringgit dalam cukai sementara menerima hanya 14 bilion dalam potong duti eksais, bukan secara tunai. Ya, kami telah menerima sebahagian daripada geran penyelidikan dan pembangunan yang dijanjikan kepada industry.
12. Cukai ke atas kenderaan bermotor adalah punca kepada kenaikan harga. Tetapi Kerajaan perlu mencukai para pengguna jalanraya kerana jalan dan infrastruktur lain yang disediakan oleh Kerajaan.
13. Adalah penting untuk kita mengingati bahawa apabila anda membeli kereta luar, wang akan mengalir keluar dari negara ini untuk menjamin ekonomi mereka, juga sebagai manfaat kepada pekerja mereka.
14. Apabila anda membeli kereta tempatan, wang akan kekal dalam negara, pekerja akan mendapat wang, pengedar dan ejen juga pekerja mereka akan menikmati perniagaan yang diusahakan dan ekonomi tempatan akan berkembang. Ribuan keluarga menikmati kehidupan yang selesa.
15. Bayangkan sekiranya semua industri tempatan ditutup, amat sedikit yang mampu membeli barangan import. Kita akan kembali menjadi sebuah negara dunia ketiga yang gagal.
16. Malaysia ialah sebuah negara perdagangan, kita mengeksport dan mengimport. Sekiranya import melebihi eksport, kita tidak akan berkembang dan makmur. Semua negara yang mengeksport kereta ke Malaysia melindungi pasaran mereka, dengan ini Proton tidak dapat masuk ke situ.
Sumber chedet
Terbukti dan terus membuktikan..! Itulah jiwa negarawan ulung..! Kasih sayangnya hanya tertumpah kepada rakyat dan negara..!
Orang lain pun ada bukti dan dibuktikan juga..! Tapi bukti apa???
Lu Fikir La Sendiri!!!

21 ulasan:

  1. Admin..AKU SETUJU 100%

    BalasPadam
  2. Saya fikir kereta Proton layak dipandu uji oleh seluruh rakyat Malaysia. Beritahu kami tentang pengalaman anda. Kritiklah kereta ini. Kami mahukan maklumbalas supaya kami boleh menambah baik kereta ini.

    #HebatProton #Malaysiaku

    BalasPadam
    Balasan
    1. pala hotak Proton laah.. punasehat pun penyangak.. kau patut tau kenapa org benci Proton. Sampai skrg Proton masih menipu pembeli dgn kualiti cap ayam.

      Terbaru masalah enjin TURBO Exora. Preve dan Suprima yg akan pecah saluran paip cooling oil atau dipanggil OCH Hose.

      Cai2 mamak..korang type kt google mcm Proton OCH hose burst. then kau baca berapa ribu pelanggan Proton menunggu mangsa untuk dikenakan oleh parts kualiti rendah ini menyebabkan enjin lingkup serta merta akibat oil th boleh return ke blok enjin ketina high speed.

      Kes paling teruk 4 liter mintak hitam akan bersepah di jalan sert amengundang licin dan kemalangan jika kes ini berlaku di atas jalan/ highway!

      bodohnya Tun Mamak ni buat sinetron utk menipu org2 yg tak tahu pasal Proton.. belum citer lg pasal masalah enjin Iriz under power.. tk jimat minyak..

      lepas tu dashboard jadi rosak lepas pakai 1 tahun parking tgh matahari.. 'melting rubber'. Juga jerking CVT Punch pd gearbox Iriz yg very2 annoying dan tidak selamat di jalan raya.

      Rattling dashboard.. aircond compressor yg bising, dn mcm2 masalah elektronik yag randomly akan berlaku pada Iriz. Gauge petrol level Exora Bold yg 'gila'. Tidak menunjukkan aras sebenar..


      rejim pemilik Protom ini cuba memujuk rakyat membeli proton yelah kn Tun mamak pengerusi Proton.. lepas tu DRB akan lepasan saham utama kepada Sapura Kenchana supaya Proton akan jadi hak milik penuh kelaurga Tun Mamak,..

      itu pasal la tetiba kuar artikel ini dicelah2 artikel serangan 24 jam jatuhkan najib.

      Mahadey tetap penipu wpun sudah 90. Cuma kaedah berbeza..!

      Pls jgn menipu dan melobi pembaca dengan cerita bodoh dan bohong Proton!

      Engin yg dimaksudkan itu ialah GDI. tpi enjin itu too far away boleh digunakan skrg.. bila 2017 enjin itu akan outdated.

      Punca maslaah proton? ialah ketikan Tun mamak jd PM.. ketika itu dia menipu rakyat bersungguh2.. dgn meletakkan harga yg sgt mahal untuk sebuah SAGA MEgavalve. Proton Iswara berharga hampir Rm45 ribu sedangkan ia sebuah tong besi kosong ygxde apa2 aksesori airbag atau apa2 tambahan.. taugel shj

      kemudian sudahlah mahal..kualiti hampeh.. gearbox... enjing teknologi Mitsubishi tp bila dpt pada geng Madey mamak.. semuanya JAHANAM.. krn mau kaut untung yg banyak dr perah duit rakyat!!


      Sejarah xboleh menipu mcm mana Madey buat Proton pampered dan akhirnya ditolak sehingga kini. Rakyat benci proton kerana Proton adalah sarang PENYANGAK membuat duit tp kualiti mcm basikal... iaitu vendor2 yg hanya kroni2 madey!


      doa org2 terainaya ketika 80-an 90-an kerana ditipu Proton tetap akan terbalas juga pd Proton.. terimalah dan saksikanlah wahai Tun Mahadey kutty balasan atas pemerintahan kuku besi kau dulu!

      Padam
    2. 1040.. bukan main bersemangat lagi Macai Penyapu Tetap Dan Berpencen a.k.a. Pemakan Dedak Tegar mengomen panjang lebau selebau bontoh rosmah dengan hujah standard longkangnya..

      Err.. kete jenama lain takder masalah ker?.. oops lupa..kalo da PENYAPU, bangang dan benak bak irama dan lagu..huhuhuhuhuhu!!!

      Padam
  3. Zahid dah bawa bangla ke Malaysia.

    Bolehlah bangla2 tu kerja proton dan eskport ke Bangladesh..

    Hidup bangla.

    BalasPadam
  4. Pembaca nak marah ke, ketawa ke komen saya di bawah ini....marahlah, ketawalah asal mereka bahagia

    What is happening in malaysia now is unbearable. Every morning when I wake up, I wish to hear that najib has resigned. And that tdm, pak lah, daim, rafidah, zam kembali aktif dan terajui kerajaan:

    1.TDM - PRESIDEN UMNO DAN PM
    2. PAK LAH - FOREIGN MINISTER
    3. DAIM - FINANCE MINISTER
    4. RAFIDAH - TRADE MINISTER (MITI)
    5. ZAM - INFORMATION MINISTER
    6. MUHYIDDIN - EDUCATION

    The rest bring in young leaders like dr razali ibrahim, mukhriz dan lain.

    InsyaAllah...negara kembali ke landasan yang betul

    Angan sahaja....hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nauzubillah bawak balik rejim penyangak ini ke dalam pemerintahan Malaysia.. NAUZUBILLAHIMINZALIK..

      (vincent tan akan dapat berapa puluh billion lagi project direct nego?)

      Padam
    2. alahai dh xde manusia lain ke dlm Malaysia ni...

      kau proposed 'kayu reput' untuk bina rumah baru?

      awww.. si botak mukeliss lembam kau kasi menteri belia dan sukan lah.. sbb dia sukeee bola sepak... kununn... kah..kah..kah..

      Padam
  5. Madey pun pakai Jaguar.. pegi pasar je pon... ehh tetiba ckp Proton bagus? ehh aku bermimpikah?? billioaire tua ckp proton best dr Jaguar?

    wowww... oppss lupa Sapura Kenchana dh nak take over Proton.. anak mamak madey jugak..so now melobiiiii lah... 'kencing' lagii...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1042.. Macai Penyapu Tetap Dan Berpencen a.k.a. Pemakan Dedak Tegar..dalam mimpi ngko, cuba ingat balik.. ngko mimpi pegang penyapu ker atau makan dedak?.. aku rase ngko mimpi basah dlm kete sorong kut??!!

      Padam
  6. NAK BOHONG MAKCIK KAT JERLUN BOLEH LAA CAII OII.. kalau tak tahu bab keta Proton tk pyh nak menjilat lendir dedakk expiredd laahh caii oii!

    punasehat pun penyangak.. kau patut tau kenapa org benci Proton. Sampai skrg Proton masih menipu pembeli dgn kualiti cap ayam.

    Terbaru masalah enjin TURBO Exora. Preve dan Suprima yg akan pecah saluran paip cooling oil atau dipanggil OCH Hose.

    Cai2 mamak..korang type kt google mcm Proton OCH hose burst. then kau baca berapa ribu pelanggan Proton menunggu mangsa untuk dikenakan oleh parts kualiti rendah ini menyebabkan enjin lingkup serta merta akibat oil th boleh return ke blok enjin ketina high speed.

    Kes paling teruk 4 liter mintak hitam akan bersepah di jalan sert amengundang licin dan kemalangan jika kes ini berlaku di atas jalan/ highway!

    bodohnya Tun Mamak ni buat sinetron utk menipu org2 yg tak tahu pasal Proton.. belum citer lg pasal masalah enjin Iriz under power.. tk jimat minyak..

    lepas tu dashboard jadi rosak lepas pakai 1 tahun parking tgh matahari.. 'melting rubber'. Juga jerking CVT Punch pd gearbox Iriz yg very2 annoying dan tidak selamat di jalan raya.

    Rattling dashboard.. aircond compressor yg bising, dn mcm2 masalah elektronik yag randomly akan berlaku pada Iriz. Gauge petrol level Exora Bold yg 'gila'. Tidak menunjukkan aras sebenar..


    rejim pemilik Protom ini cuba memujuk rakyat membeli proton yelah kn Tun mamak pengerusi Proton.. lepas tu DRB akan lepasan saham utama kepada Sapura Kenchana supaya Proton akan jadi hak milik penuh kelaurga Tun Mamak,..

    itu pasal la tetiba kuar artikel ini dicelah2 artikel serangan 24 jam jatuhkan najib.

    Mahadey tetap penipu wpun sudah 90. Cuma kaedah berbeza..!

    Pls jgn menipu dan melobi pembaca dengan cerita bodoh dan bohong Proton!

    Engin yg dimaksudkan itu ialah GDI. tpi enjin itu too far away boleh digunakan skrg.. bila 2017 enjin itu akan outdated.

    Punca maslaah proton? ialah ketikan Tun mamak jd PM.. ketika itu dia menipu rakyat bersungguh2.. dgn meletakkan harga yg sgt mahal untuk sebuah SAGA MEgavalve. Proton Iswara berharga hampir Rm45 ribu sedangkan ia sebuah tong besi kosong ygxde apa2 aksesori airbag atau apa2 tambahan.. taugel shj

    kemudian sudahlah mahal..kualiti hampeh.. gearbox... enjing teknologi Mitsubishi tp bila dpt pada geng Madey mamak.. semuanya JAHANAM.. krn mau kaut untung yg banyak dr perah duit rakyat!!


    Sejarah xboleh menipu mcm mana Madey buat Proton pampered dan akhirnya ditolak sehingga kini. Rakyat benci proton kerana Proton adalah sarang PENYANGAK membuat duit tp kualiti mcm basikal... iaitu vendor2 yg hanya kroni2 madey!


    doa org2 terainaya ketika 80-an 90-an kerana ditipu Proton tetap akan terbalas juga pd Proton.. terimalah dan saksikanlah wahai Tun Mahadey kutty balasan atas pemerintahan kuku besi kau dulu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha...macaii mohd najib baru dpt dedak kee...bersemangat nampaknya...ProOO00ootTt

      Padam
    2. Haha...nak kritik Proton...Untuk tujuan RND Proton...digalakan..moga2 Proton berjaya dimasa depan...

      Jangan MENYOROK sudah.. macam gambar tue sudah...dibelakang Tun...#haha

      Padam
    3. 1043 ..Macai Penyapu Tetap Dan Berpencen a.k.a. Pemakan Dedak Tegar..

      Konon konon si Penyapu ni tulis komen berkajang kajang berjaya lah dia yakin kan orang..
      Ye ..kami YAKIN..ngko Penyapu yg bangang!!

      Padam
  7. THE REASON WHY MAHATHIR WANTS GANI REINSTATED AS AG

    " ...This Is What They Would Like Us To Believe. In That Case Tell Us The Truth Then. Is Dr Mahathir’s Son Under Investigation For Insider Trading? Do Enlighten Us On The Truth And Deny It If It Is Not True. We Just Want The Truth The Way You See The Truth.

    And What About The Tax Evasion Case That Dr Mahathir’s Son Was Implicated In During The Time Of Prime Minister Tun Abdullah Ahmad Badawi — And Which The Then Attorney General Abdul Gani Patail Helped Sweep Under The Carpet?

    So Now Can You Understand Why Dr Mahathir Wants Gani Brought Back As Attorney General? Gani Already Saved His Son Once On A Tax Evasion Charge And He Needs Gani To Save Him A Second Time On An Insider Trading Charge. So There Is More To The Story About Why Dr Mahathir Is Opposed To Attorney General Mohamed Apandi Ali Then What We Are Being Told.

    The Moral Of This Story Is That Those Who Live In Glasshouses Should Not Throw Stones. And Dr Mahathir Plus Kadir Jasin Of All People Should Be The Last People In Malaysia Who Should Be Throwing Stones..."


    (ohyeke.com)

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1102 (ohyeke.com)
      Kalo setakat copy paste artikel si lalang RPK tu..simpan la bodo tu sikit!!..
      SD RPK mengatakan penyamun tu terlibat dlm kes pompuan mongolia ngko tak nak copy paste ker?
      Kalo setakat ambik artikel si lalang RPK jadikan hujah..orang gelak larr!!
      .. errr.. kurang kurang si lalang RPK da dapat jugaklarr BMW 7 series.. ngko??!!

      Padam
  8. Walau buruk macamanapun proton, aku tetap setia dgn proton. Penghina proton tak sedar diri. Aku tak kira walau ditipu sejuta kali oleh mana mana mamak pun, aku tetap bodoh, keras kepala nak beli proton juga. Apa lagi penghina proton nak kata, ha ha ha ha ha.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita takmau hina proton tp hika hina penyangak tua yg merosakkan proton.. mcm dia rosakkan anak dia jgn dengan menyamun harta org utk kaya..

      ada paham ka? caiii?

      Padam
    2. 1235 .. ko tulis dan mengeja pun tunggang terbalik.. ader hati nak mengutuk!!.. ape tak ko beli cermin tengok diri ko tu dulu!!..POYOOO!!!

      Padam
  9. Inilah geng kerala orng komen untuk supaya ada nilai tambah pd proton.kenapa akuilah kualiti proton memang banyak masalah.beresahalah menyelesaikan masalah tersebut seterusnya ditambah baik kualiti kpd barisan produk.kualiti proton tidak boleh ditingkatkan dgn hanya engkoran zikirkan nama tun madey.Pihak proton juga perlu menurunkan harga kereta selari dgn perkembangan semasa dgn menjimatkan kos.kenapa kemudahan pengeluaran di kilang proton tanjung malim tidak dimaksimakan sebaliknya masih lagi beroperasi di Shah Alam.Dari segi pengurusan kos akan meningkat dn tidak patutlah pelanggan menyerap kos tersebut..


    BalasPadam
    Balasan
    1. 910.. kalo ngko ikhlas nak bg nilai tambah pd proton, da berapa banyak surat rasmi dan meeting dgn management proton yg da ngko usahakan..
      Kalo ngko ikhlas pasal proton, nape ngko komen kat blog ni, ini bukan blog rasmi proton.. bile komen poyo..

      Padam