Jumaat, 8 April 2016

HOT ~ 1MDB Jelas Rasuah..!


Layan...

Penyelia kewangan Switzerland: 1MDB, Petrobras kes 'jelas rasuah'

Pihak Berkuasa Penyeliaan Kewangan Switzerland (Finma), yang bertanggungjawab terhadap undang-undang kewangan negara itu, menyifatkan skandal syarikat Brazil, Petrobras dan 1MDB sebagai “kes jelas rasuah”.
Ketua pegawai eksekutifnya Mark Branson merujuk kepada wang daripada dua entiti itu yang melalui sistem kewangan Switzerland.
Beliau menggelar Petrobras dan 1MDB sebagai contoh utama risiko pengubahan wang haram yang dihadapi Switzerland.
“Ini bukan berlaku beberapa tahun lalu – wang itu masih diterima sehinggalah baru-baru ini. Kita bukan bercakap tentang isu peninggalan.
“Daripada apa yang dilihat, kita tidak berdepan situasi tidak jelas.
“Bukti-bukti menunjukkan kes jelas rasuah,” katanya dalam Persidangan Tahunan Finma 2016 di Berne, Switzerland, hari ini.
Salinan ucapan itu boleh diperoleh di laman web Finma.
Itu di Swiss tapi bukan di Malaysia..! Tak caya tanya Pandi..!
Tak gitu?
Lu Fikir La Sendiri!!!

33 ulasan:

  1. Memalukan negara Malaysia dijaja dalam conference sebagai role model rasuah. Asshole.
    Lahanun (lahabau + lanun) bugis mmg tak boleh dimaafkan.
    Akan disematkan didalam lipatan buku sejarah sebagai perasuah dan perosak bangsa, ugama dan negara.

    BalasPadam
  2. blog paling ngok.....berlogo UMNO-BN....tetapi ulasan lebih dari pembangkang...blogger meroyan tak dpt projek kot....air naik kepala....

    BalasPadam
    Balasan
    1. 3.41 adalah contoh ahli umno yang makan dedak

      Padam
    2. laporan PAC telah membuktikan bahawa Arul, Najib dan semua gerombolannya yang lain adalah PENIPU BESAR sebab dari awal dulu mereka mengatakan 1mbd ok sahaja. OK ape kebendenya..??? Laporan PAC menunjukkan sebaliknya.

      Walaupun dengan hati yg amat berat terpaksa bersetuju dgn laporan PAC PM Najib tidak secara langsung (not directly) terlibat dgn kesalahan2 yang dilakukan oleh 1MDB,
      Akan tetapi......,
      Menteri Kewangan haruslah dipertanggung-jawabkan sepenuhnya kerana 1MDB adalah di bawah naugan & kuasa Kementerian Kewangan.

      Shahrol mungkin bukan Kambing Hitam saja tapi juga KAMBING BANDUT dalam kes ini.

      Persoalan besar....macam mana Kambing Bandut yang tak cekap & tak amanah ini diberi kepercayaan & kuasa oleh Najib, bukan saja di 1MDB tapi juga.....

      PEMANDU’s Director of Oil, Gas & Energy and Financial Services’ National Key Economic Areas (NKEA),

      He too handle the Government’s Role in Business Strategic Reform Initiative (SRI).

      He is also the President and Chief Executive Officer of Malaysia Petroleum Resources Corporation (MPRC).

      How come..how come..how come..........???????

      Thus, the game is NOT over yet, pal...!!!

      Padam
    3. Tanpa nama 3.41
      Nak tahu umno milik siapa buat lah undi untuk semua ahki umno samada sokong najib atau tidak. Kalau najib menang kami akan tutup mulut. Setahu kami umno bukan hak makbapa najib atau hak makbapa anda. Nak adakan pemiluhan agong pun takut, asyik tunda saja kemudian buat umno macam harta sendiri

      Padam
    4. Ekoran dari Laporan PAC yg dibangga-banggakan oleh puak Najib dgn sendirinya jelas menunjukkan perlantikan Najib sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) merupakan ‘tindakan kurang bijak & bengap’.

      Najib adalah orang bertanggung-jawab memberi nasihat termasuk kepada Yang di-Pertuan Agong pun perlu akur dengan nasihatnya. Mana mungkin untuk Lembaga Pengarah 1MDB seperti Sharol berani2nya ingkar nasihat atau arahan Najib? Apabila struktur tadbir urus syarikat ini mengarut, maka kita tidak boleh menghentikan orang ramai daripada membuat sebarang tuduhan. Kuasa dan pengaruh yang dimiliki sebagai Penasihat oleh Najib dalam 1MDB perlu disiasat untuk menentukan sama ada beliau (Najib) bertindak sebagai ‘pengarah bayangan’ atau biasa dipanggil 'tangan ajaib'.

      Perlu diingat jika 1MDB mempunyai hutang mencecah RM50 bilion, bagaimana kita hendak tahu jika ada lagi GLC di peringkat negeri dan Persekutuan yang menanggung banyak hutang atau hutang sekadar satu peratus.

      Saya ulangi...laporan PAC tidak meletak kesalahan kepada Najib kerana Perdana Menteri tidak terlibat secara langsung dengan segala kelemahan 1MDB. FAHAM semua murid2....??????

      Padam
    5. Najip tetap terlibat secara langsung sebab beliau ialah penasihat. Baca artikel sykt...

      Even sahrol pun cakap najip banyak kali tidak setuju dengan bod..

      Padam
  3. Jgn lupa peranan sibetina minang puaka tu...
    Dia sgt mempengaruhi si bugis pengecut!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam mana nak jadi pemimpin, jika si suami dipimpin oleh isteri. Siap dalam You tube tunjuk Kak Mah menyiku Najib lagi. Betapa malunya kita semua rakyat Malaysia ditonton seluruh dunia.

      Padam
  4. Saya nak tanya pada para mufti negeri2 dalam malaysia termasuk dr fathul bari yang kononnya mereka ini adalah pewaris nabi dan juara agama islam dalam negara malaysia yang sedang berkabung ini iaitu apa pendapat mereka setelah banyak bukti berdokumen yang bukan lagi concocted, falsified, doctored, misleading dsbnya??

    Apakah negara kita masih diterajui pemimpin beragama islam?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha nak harapkan pewaris nabi(self proclaimed) lihat lah pendirian mereka.

      Padam
  5. Jelas salah laku najib dan 1mdb ni, najib boleh pusing sana sini dengan kedudukan nya sebagai PM tapi berapa lama dia boleh tahan?

    BalasPadam
  6. ULASAN Artikel 117 dalam Memorandum dan Artikel Penubuhan Syarikat (M&A) 1MDB menyatakan dengan jelas bahawa 1MDB mendapatkan kebenaran bertulis daripada perdana menteri dalam:
    Sebarang perubahan terhadap M&A syarikat, sama ada secara keseluruhan ataupun sebahagiannya;
    Sebarang perlantikan dan penamatan mana-mana pengarah (termasuk pengarah urusan dan pengarah alternatif) serta pengurusan tertinggi syarikat; dan
    Sebarang komitmen kewangan (termasuk pelaburan), penstrukturan semula atau perkara berkaitan jaminan yang dikeluarkan oleh kerajaan persekutuan untuk kepentingan syarikat, kepentingan negara, keselamatan negara atau sebarang polisi kerajaan.
    Terdapat dua pelaburan 1MDB yang sehingga masih menjadi misteri untuk Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) iaitu:
    Pelaburan berjumlah AS$2.318 bilion melalui Bridge Global Absolute Return Fund SPC (Bridge Global SPC) yang berusia sebulan dan tiada lesen pengurus dana dan tiada pengalaman untuk menguruskan dana yang besar.
    Penyaluran dana sebanyak AS$993 juta kepada Aabar Ltd yang 1MDB masih belum mengemukakan sebarang pengesahan bahawa ia merupakan anak syarikat kepada International Petroleum Investmnet Corp (IPIC) atau Aabar Investment PJS (Abu Dhabi).
    PAC gagal mengesan pengaliran kedua-dua pelaburan ini kerana keengganan pihak 1MDB memberikan penyata akaun bank luar negara.
    Meskipun, laporan PAC tidak menuding jari kepada PM dalam isu 1MDB, namun artikel 117 M&A 1MDB jelas menunjukkan sebarang keputusan pelaburan 1MDB memerlukan kebenaran bertulis PM termasuk dua pelaburan yang bermasalah di atas.

    BalasPadam
  7. PAS menuntut PM untuk:

    - Memohon maaf secara terbuka kepada rakyat atas isu 1MDB, yang dibiarkan sehingga berjaya ‘mengumpul’ hutang sebanyak RM50 bilion.
    - Menyokong penuh tindakan Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dalam ‘tindakan pentadbiran dan penguatkuasaan yang sesuai’ terhadap 1MDB kerana gagal mengemukakan bukti berkenaan wang sejumlah AS$1.83 bilion yang berada di luar negara agar integriti sistem kewangan terjaga. Besar kemungkinan isu yang dibangkitkan gabenor Bank Negara mempunyai kaitan besar terhadap dua pelaburan bermasalah 1MDB di atas.
    - Mengambil sikap kepimpinan melalui teladan dengan mengambil tanggungjawab penuh kelemahan pentadbiran 1MDB dengan mengundurkan diri sebagai menteri kewangan pada kadar segera.
    - Memberikan sokongan penuh selaku PM kepada PAC dan Bank Negara untuk mengesan aliran tunai pelaburan 1MDB ke Bridge Global SPC dan Aabar Ltd dengan mengarahkan 1MDB mengemukakan penyata bank luar negara untuk disemak dan diteliti.
    - Melepaskan laporan audit 1MDB kepada awam untuk menjaga integriti laporan PAC.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukankah PAS yang telah menjadi rakan sekutu Najibul dalam memerintah Malaysia, TAn Seng Giaw DAP pun dah dinobatkan sebagai penjilat pembersih Najib yang terbaharu... DAP kini main serampang 2 mata..... jeng.... jeng...

      Padam
  8. spin spin spin ... game over now become over game ... roger and out ... ya all foolish go fly kite !!;-))

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. And you moron go eat dedak...yeah!!!

      Padam
  9. Akhirnya Najib juga yg berkuasa,apa ada hal.Melalak lah kamu syok sendiri,mahahtir sendiri pun dah tak boleh buat apa,apa tah lagi kamu semua.Dalam sejarah negara ni,tak ada lagi pemimpin utama di hukum keran a apa-apa kesalahan,so aku rasa PM najib pun macam tu jugalah.Baik buat kerja sendiri,tunggu piliharaya baru undi yg mana patut,kalau Umano menang lagi pun ok gak.no halkalau kalah ok gak,bikin kerja sendiri cari makan.rezeki dari Allah.Najib ke ,Mahathir ke dua-dua tak boleh elak dari hukum Allah,sekarang ni atas dunia nampak Mahahtir yg tengah terdesak,nNajib belum lagi masih boleh senyum.Tunggu hari kemudian nanti,semuanya merasa ,termasuk kita semua.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yang kau melalak ni. Go fly kite. ;))

      Padam
    2. Hmmm najib ke tun yg terdesak skrang? Ada 6 lg siasatan 1mdb yg menunggu diluar negara. Tun rikeks je sbb bukan dia yg disiasat dunia.

      Laporan audit pun belum dikemukakan sbb tak siap. Mcm mana nak siap, auditor tak boleh tanya soalan. Bila tanya je kena pecat. Gamaknya byk rahsia nak tutup.

      Padam
    3. Bro 5.51 semua siasatan 6 negara akan jumpa penyamun utama, ya najib manakala jho lo hanyalah runner je.

      Padam
  10. Untuk urusan claim dedak, sila buat tagline masing-masing okay supaya senang perbendaharaan Mat Maslan nak cam betul ke tak komen tu seperti yang di-claim. Satu komen lima posen. Sebagai contoh tagline: "Go fly kite". Mwahahaha. Buat begini supaya senang nak cam, nanti tak terslaah bayar kat pendedak lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Untuk mereka2 yang bukan pemakan dedak...

      tujukan tagline 'go eat dedak' kepada pemakan2 dedak semua tu..toksah tunjuk kebodohan kat sini..kah kah kah

      Padam
  11. 5.24,

    May i know yr name n fon no? I want to invite u for dinner at hilton KL immediately when the swiss investigator declare their report. Each time report comes out from usa, singapore, hongkong, i nak ajak u kuar makan tanda penghormatan pada u....

    I tunggu u give ne yr name n fon no. Kalau u gagal reply, u penakut...hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Go fly kite. Mwahahaha. ;)) Gua nak pakai tagline ni lepas ni.

      Padam
    2. Sdra Mujahid....

      Semasa zaman kanak2 dulu saya sering ikut kawan2 mengejar layang2 yg melayang putus benang atau layang hanyut. Orang Spura bilang 'layang jut'. Apa kata saya saran tagline Kejora Liberal digelar 'Layang Hanyut' atau 'Layang Jut" atas sebab dia sering hanyut syok sendiri. Amacam, setuju?

      Padam
    3. Setuju, encik Othman! Go fly kite. ;))

      Padam
  12. Satu komen lima posen. Go fly kite. ;))

    BalasPadam
  13. Ku sangka Malaysia gah di mata dunia kerana hebat dalam ekonomi atau sukan juga alam yang memukau.
    Rupa-rupanya disebabkan silap mata mainan Perdana Menteri lulusan akauntansi yang menjana berbillion cash dalam tempoh tak sampai sepenggal, betul2 memukau dunia.... Tahniah buat ilmu warisan bugish.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi kita kena ingat, dia gagal mengembalikan semula 'cash' berbilion-bilion yang disilap matakan jadi unit di Bank Spura. Ilmu silap mata tak tamat, kot...????

      Padam