Jumaat, 8 April 2016

Orang Kaya La Katakan..!


Tentulah tak sama penilaian yang dibuat oleh rakyat miskin dengan orang kaya..! Rakyat tengok hutan..hutan ler..! tapi orang kaya dan berkuasa tengok hutan...duit..! 

Rakyat nak pergi bercuti kena menyimpan berbanding orang kaya yang hanya menggesek kad..! Rakyat beli kain di Jakel hanya RM3 semeter tapi bagi si kaya boleh beli RM3000 semeter..! Rezeki masing masing la katakan..! Lebih lagi kalau mampu menabung dan mendapat derma..! tentu tak sama dengan rakyat miskin dan marhaien..!

Jadi...kalau berniaga pun mungkin macam tu juga la perkiraannya kot..! Mana rakyat marhaien macam kita ni tahu..! kita tak kaya macam orang tu..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) hari ini mendedahkan tindakan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) membeli saham Tanjong Energy Holding bernilai RM10.6 bilion oleh dilakukan tanpa penilaian terperinci.
“Pembelian saham Tanjong Energy Holding Sdn Bhd dengan harga bidaan RM10.6 bilion pada 8 Februari 2012 dilakukan tanpa pertimbangan terperinci mengenai kaedah pembiayaan, kos pinjaman dan komitmen yang terpaksa ditanggung 1MDB untuk pengambilalihan,” kata PAC dalam laporan siasatan terhadap 1MDB.
Siasatan PAC terhadap 1MDB bermula pada Mei 2015 tetapi dihentikan secara tiba-tiba berikutan rombakan Kabinet yang menyaksikan pelantikan Ahli Parlimen Rompin, Datuk Hasan Arifin menggantikan bekas pengerusinya, Datuk Nur Jazlan Mohamed yang dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri.
Antara yang dipanggil untuk memberi keterangan kepada PAC ialah bekas pengerusi 1MDB, Tan Sri Lodin Wok Kamarduddin, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif semasa 1MDB, Arul Kanda Kandasamy dan Shahrol.

21 ulasan:

  1. Meniaga gali lubang tutup lubang.

    Faktor kebangangan!

    BalasPadam
  2. Mana pergi dokumen2 yg lain?
    Hanya dokumen yg tiada nama penyamun saja yg diberi kepada pac untuk siasatan. Lepas tu mengaku bersih...phui..
    Kalau dah biasa bohong, buat apa pun bohong.

    BalasPadam
  3. Kehkehkeh.....sorang tanya pasal mana dokumen yg lain2. Sorang kata meniaga tutup lubang gali lubang. Ada yg kata rm50b habiskan duit rakyat. Tapi tak sorang pun ada transkrip hasil siasatan 1mdb. Kalau lah pac tu cuma dianggotai oleh BN tak pe la juga, ini semua parti pun ada. Yang paling best Tan Seng Giaw yg komen mengesahkan Najib tak bersalah.

    kihkihkihkih.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan menipu nanti masuk golongan munafik.
      'Tan Seng Giaw mengesahkan Najib tak bersalah....(ayat ni ada sambungan)....mengikut dokumen dan maklumat yg ada setakat ini'.

      Kalau anak bini awak tahu mesti mereka malu dgn perbuatan anda.

      Padam
    2. Sesiapa yang mengatakan Najib Razak sudah bersih daripada kemelut 1MDB hanya berdasarkan Laporan PAC yang dibentangkan di Parlimen Khamis lalu, sebenarnya lebih menyerlahkan mereka tidak membaca dan meneliti sepenuhnya laporan tersebut.

      Oleh yang demikian, khususnya kepada penyokong Najib, daripada menteri hinggalah kepada blogger berbayar, jika masih malas juga membaca laporan setebal 106 muka surat itu, ada baiknya mereka meneliti kenyataan salah seorang anggota PAC, Tony Pua ketika mengadakan sidang akhbarnya pagi tadi.

      Padam
    3. Keris Berayon melatah sama macam Kejora Liberal bagai bapak ayam bertelur sebiji, riuhnya bukan main keliling kampung. Baru dengar guruh di langit, habis air setempayan dibuang. Hujan belum tentu turun.

      Padam
    4. Tony pua sorang je yg tak puas hati.. yg lain semua sokong.. lagi percaya kafir laknat tu?? kesian dgn orng mcm ni..

      Padam
    5. Apa yang disebut oleh Naib Pengerusi PAC, Tan Seng Giaw bahawa Najib tidak dikaitkan dengan sebarang kesalahan sebenarnya adalah khusus berdasarkan dokumen 1MDB yang kita lihat setakat ini dan bukannya berdasarkan keseluruhan dokumen milik syarikat pelaburan itu.

      "Dokumen yang ada (sudah disiasat) memang tidak ada penglibatan Najib. Dokumen yang tidak ada (tidak diberikan oleh 1MDB kepada PAC), kita tak tahulah.

      "Seperti yang saya pernah sebut dalam kenyataan sebelum ini, masih banyak dokumen yang tidak diserahkan kepada PAC. Kenapa tak bagi?"

      - "Antara dokumen yang tidak diserahkan ialah rekod dan penyata perbankan bagi transaksi 1MDB di luar negara. Memandangkan dakwaan salah laku terhadap Najib, khususnya berkaitan wang derma yang diterimanya melibatkan transaksi luar negara, jika semua dokumen itu diserahkan, PAC dan Jabatan Audit Negara dapat membersihkan nama beliau.

      Padam
  4. ADA x duit 2.6bilion 1mdb masuk akaun najib seperti yg di kecohkan sebelom2 ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah yg mesti disiasat tu..masalahnya 1mdb tak nak bagi laporan audit kat pac...kenapa? Mengapa?

      Ko tau tak apa itu money laundering?

      Ikut logik la beb

      Padam
    2. "Tidak semua pihak dipanggil memberi keterangan kepada PAC. Kita ingin memanggil wakil Bank Negara dan seorang lagi bekas CEO 1MDB, Mohd Hazeem Abdul Rahman, tetapi Pengerusi PAC, Hasan Ariffin enggan berbuat demikian.

      Ah ha....now i get it.

      Yang takde nama mamat tu...tunjuk kat pac

      Yang ada nama mamat tu...masuk bawah karpet..

      Pastu cakap suci bersih...kah kah kah

      Padam
    3. Kita sekarang hendak tahu siapakah yang LEBIH TIDAK DIPERCAYAI, Najib ke? Mathadir ke?, Pada aku , mengikut rekod2 yg lepas , sah Mahathirlah yang LEBIH TIDAK DIPERCAYAI daripada Najib

      Padam
    4. Janganlah jadi lurus bendul macam pak pandir.Wang 1mdb memang tidak ada yg masuk direct ke dalam akaun najib.Tapi masuk ke dalam akaun2 syarikat lain terlebih dahulu seperti aabar,goodstar entah apa-apa lagi syarikat proksi yg jumlahnya mencecah berpuluh billion RM.

      Jadi PAC cuma menyiasat setakat itu saja.PAC MENGESAHKAN TRANSAKSI BERLAKU tapi kemana duit itu pergi selepas itu tidak pula disiasat kerana bukan dalam bidang kuasa PAC.

      Hasil siasatan PAC menunjukkan semua dakwaan terhadap 1mdb adalah benar belaka.Jadi dimana yg kata najib tidak bersalah dan suci?

      Padam
  5. Maaf silap tempat sepatutnya di ruangan 'tambah ulasa' bukannya di ruang 'balas'

    Tanpa Nama9 April 2016 7:08 PG

    BalasPadam
  6. Kenapa orang kat sini lembab sgt??

    Masalah 1MDB adalah masalah pengurusan dan tadbir urus yg kurang cekap. Tiada jenayah,penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan...

    Ada faham ka???....Lu fikir la sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Habis tu...where is the money? Hangus????

      Then..show me the transaction reports...asap...

      Hah...apsal takut?

      Padam
  7. Chai 7.17

    Kalau masalah pengurusan dan tadbir urus kurang cekap, siapa ketuanya?

    Kenapa shahrol di kambing hitamkan?

    siapakah yang meluluskan dan tandatangan pengeluaran wang rakyat untuk 1mdb?

    Adakah rosmah? (Pun betul juga...sebab dia ni pun salah seorang dalang)

    Tiada jenayah? Apa? Ingat negara ni macam korea utara? Ikut dan taat cakap pemimpin yang korup? Memghukum mereka2 yang menentang? Menganaiya rakyat?

    Agama dah cakap jangan taat kepada pemimpin yang zalim, menindas rakyat dan korup. Berjuang menuntut keadilan, menegak kebenaran!

    Adakah kita mahu jadi seperti rakyat negara lain melihat sahaja keaiban yang dilakukan oleh pemimpin bernama najib?

    Adakah kita membiarkan sahaja orang tua berumur 90 tahun menggalas tanggungjawab membela nasib rakyat?

    Apabila masa depan anak2 kita menjadi pertaruhan?

    Kamu semua pembaca menjadi hakim!

    BalasPadam
  8. Kagum sungguh kepada kurniaan Allah yang tidak ternilai kepada dunia ini. Yang Amat Berbahagia Tun Dr Mahathir pada umur sebegitu pun masih konsisten dengan pendirian menegak keadilan, tak Nampak goyah pun dengan setiap isu yang diutarakan malah sentiasa diupdate dengan hasil siasatan dan penemuan baharu.. Yang makin Mengelepur si Perawan Bugis dan suami tercintanya si Raja Minang Sandreng Tikono Jakel. Syukur kepada Allah diatas segala kurniaanMU. Moga Negara tercinta ini akan terus dilindungi dan mendapat Rahmat Illahi.

    BalasPadam
  9. PAC DAH KATA NAJIB SUCI JADI TERIMA JE LAH TAK PAYAH KECOH2. JOM KITA MAIN DAM LAGI BAGUIH.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pula berkata Najib masih samar2 suci kerana masih di tampuk kerusi PM yg dilindungi oleh AG Pandir & KPN Khaild.

      Padam
  10. 9:25 am...... You quoted:
    Si Perawan Bugis dan suami tercintanya si Raja Minang Sandreng Tikono Jakel.

    Almost similar to,
    Puan Najib & Mr. Rosmah, or
    Kak Najib & Bang Rosmah.

    Of course yours are far much better. Good job compradie!

    BalasPadam