Jumaat, 7 Oktober 2016

Ujian Darah, Hisap Darah & Naik Darah..!


Selepas darah rakyat dihisap dengan pelaksanaan GST yang gagal..! kini ujian darah juga terpaksa diberhentikan seketika..! 

Nampaknya kerajaan yang seharusnya memberikan kehidupan rakyat lebih meriah nampaknya dah bertukar kepada rakyat lebih naik darah..!

Semalam, seorang sahabat penulis memperbaharui cukai jalan terperanjat kerana bayaran cukai jalan yang dibayar juga dikenakan GST..! Dalam membayar cukai pun kerajaan cukai lagi rakyat..! Betul betul rakyat didahulukan dalam merobek kocek dan hati rakyat..!

Dengan pelbagai kerenah yang dilakukan diperingkat kerajaan rasanya Najib dan pasukannya sudah tidak mampu lagi mentadbir negara ini dengan mematlamatkan kesejahteraan rakyat..! Manifesto dari rakyat kepada rakyat sudah bertukar kepada dari rakyat kepada kerajaan..! Rakyat yang terpaksa memenuhi tembolok kerajaan kiranya..! Rakyat yang terpaksa 'memakmurkan' kerajaan nampaknya..!

Jelas lah bahawa kerajaan dibawah kuku Najib telah gagal mensejahterakan rakyat..! Makanya kebangkitan rakyat perlu dalam mengajar dan mendidik para pemegang kuasa kini supaya reti dan belajar hidup sebagai rakyat didalam PRU yang akan datang..! Cuma bezanya kerajaan yang baru nanti akan menjaga dan membela nasib rakyat berbanding mereka..!

Itu sebab usaha murni dan berterusan Muhyiddin ini perlu disokong dan didokong bersama...

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau tidak pernah termimpi perlu memikul tugas menyatukan parti pembangkang di negara ini sejak terlibat dalam politik 45 tahun lalu.
Bagaimanapun kata bekas timbalan perdana menteri itu tanggungjawab berkenaan dipikulnya demi satu matlamat iaitu menyelamatkan Malaysia.
Bercakap kepada Sinar Harian Muhyiddin mengakui tugas itu tidak mudah namun menganggapnya satu cabaran.
“Saya tidak takut kalau saya gagal. Lebih baik saya gagal setelah saya berusaha daripada gagal tanpa berbuat apa-apa,” katanya.
Muhyiddin adalah timbalan presiden Umno apabila dipecat daripada parti berkenaan dan menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) bersama sejumlah ahli Umno yang tidak bersetuju dengan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak.
Beliau kini adalah presiden penaja BERSATU, manakala bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi pengerusi parti berkenaan.
Menjelang pilihan raya umum ke-14 beliau dilihat cuba menjadi penghubung antara pelbagai parti pembangkang untuk memastikan BN ditentang atas formula satu lawan satu.
Langkah itu dilihat ketara ketika beliau berucap di atas pentas PAS dalam majlis anjuran parti berkenaan di Terengganu.
PAS yang kini memusuhi DAP bergerak dengan gagasan politik matang dan sejahtera selepas bekerjasama dengan Parti Ikatan Bangsa Malaysia pimpinan veteran Umno Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir.
Pada masa sama pemimpin utama BERSATU lebih mesra dengan DAP serta PKR dan AMANAH yang membentuk Pakatan Harapan (HARAPAN).
Kata Muhyiddin beliau yakin usaha BERSATU menjadi orang tengah menyatukan pembangkang akan berjaya berdasarkan reaksi positif diterimanya.
“Bagi saya ini satu cabaran. Jika BERSATU boleh berperanan sebagai parti politik dan saya dianggap sebagai penghubung atau faktor yang boleh mengikat hubungan silaturahim (pembangkang) demi tujuan yang baik, saya sanggup," katanya.
Hasil pertemuan dengan PAS kata Muhyiddin parti itu dilihat sedia kerjasama namun ada beberapa aspek yang perlu "disusun".
Di pihak lain katanya BERSATU tidak ada masalah untuk membentuk kerjasama dengan HARAPAN.
"Kita harap akhirnya kata sepakat itu dapat dicapai dalam apa juga bentuk,” katanya.
Sejarah akan tercipta..! Yakinlah bahawa kita semua rakyat jelata akan berganding mahu merealisasikannya..! 
Tunggu..!
Lu FIkir La Sendiri!!!

65 ulasan:

  1. Hūd:117 - Dan Tuhanmu tidak sekali-kali hendak membinasakan mana-mana negeri dengan sebab kezaliman penduduknya, selagi mereka sentiasa MEMPERBAIKI keadaan sesama sendiri.

    Al-Ĥaj:38 - Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap seorang yang khianat, lagi tidak bersyukur.

    An-Nisā':147 - Apa gunanya Allah menyeksa kamu sekiranya kamu bersyukur (akan nikmatNya) serta kamu beriman (kepadaNya)? Dan (ingatlah) Allah sentiasa Membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya), lagi Maha Mengetahui (akan hal keadaan mereka).

    If you are grateful, Allah will give you more - Surah Ibrahim v.7

    BalasPadam
  2. Besi (Al-Ĥadīd):14 - Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mukmin) seraya berkata: "Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?" Mereka menjawab: "Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu-ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah;dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat penipu.

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. Klang ITU kawasan siapa bukan kah kawasan pkr jadi ,macai pro tun m patut Tanya kenapa peningkat kes denggi Dan zikar berlaku klang itu alatan ujian darah meningkat disebab Kos mereka tak boleh tangung oleh kerajaaan peruntukan sedia telah meningkat disebab dun pkr penyotor menbiarkan kawasanya tempat didiam oleh sarang nyamuk jadi macai protun m tanya kenapa Kos alatan ujian darah meningkat klang di sebab ke kotornya klang ITU,

      Macam protun m patut Tanya pada kenapa kes denggi Dan zikar meninkat di klang disebab ramai terpaksa ambil ujian darah untuk kesan denggi ITU..

      Padam
    2. Hahaha...mat bangla nii idup lagii rupanya..klang tuu banyak bangla bawa banyak penyakit hospital penuhh tuu yg tk ckup kakitangan..

      Padam
  4. Hari hari tarbiah orang lain pasal MUNAFIQ.....bagus..

    Namun pernah tarbiah presiden umno apa itu manafiq?





    BalasPadam
  5. Matdey gila, makin sehari makin sumbang gerak langkah
    Dia tiidak fikir soal nasib bangsa, bertuhan nafsu serakah
    Nak masuk lobang kubor bukan nak ingat pergi ke Mekah
    Dengan PM dan Agong, iblis ini hasut rakyat bertelingkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Burung tempua bersarang rendah
      Bersarang rendah di sana sini
      Dari mana punca masalah
      Punca masalah kerana bini

      Padam
    2. Memoir pantun khas untuk MO1:

      Mentari ruang membelah angkasa
      Selat berkilau batu berbaki
      Ditabur wang untuk berkuasa
      Duit sakau dedak diberi

      Pulau terapung tebingnya sempit
      Redup berawan perahu hanyut
      Kalau berbohong otak pun sakit
      Hidup tak karuan pucat & takut

      Padam
  6. Matdey dajal haram jadah ini adalah sebesar-besar setan
    Cuba nak perdaya rakyat guna lesen sebagaii PM mantan
    Dia nak ajak kita guling kerajaan guna cara zaman hutan
    Kalau tak ikhsan Najib, dia ke dalam bawah akta hasutan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tedung mati tinggalkan bisa
      Harimau pula tinggalkan belang
      Mahathir berbakti banyak jasa
      Jibo menggila tinggalkan hutang

      Padam
  7. Othman munafiq murtad tak berani lagi nak memaki caci
    Si iblis bapok tua ini takut dgn Kejora, pelir tinggal seinci
    Biila lihat saja komen dari Kejora, mulut dia jadi terkunci
    Lebih2 lagii kalu Kejora keluarkan Quran punya ayat suci

    BalasPadam
    Balasan
    1. Budak taik layannya begini...

      Buaya batok harimau demam
      Kera terjerat terluncat-luncat
      Kejora lalok siang & malam
      Banyak khurafat dunia akhirat

      Kenapa daun terjatuh rebah
      Daun berduri terpijak kaki
      Semak samun pantunnya sampah
      Memuji diri syok sendiri

      Sayang laksamana mati dibunoh
      Mati dibunoh dato' menteri
      Memang kojolla bengap dan bodoh
      Bodoh ditutoh setiap hari

      Buang masa layan budak salah asuhan, tak habis sekolah.

      Padam
    2. Sesungguhnya aku bersaksi bahawa Kejora telah menghina ayat2 Allah bukan sahaja dengan tafsiran yang salah dan semberono, malah juga apabila mencampur adukkan ayat2 suci dengan perkara2 yang amat keji iaitu caci dan carut.

      Untuk Kejora:-

      ولاتشتورا باياتي ثمنا قليلا
      Dan janganlah kamu menjual ayat2Ku dengan harga yang murah.

      وماالله بغافل عن ما تعملون.
      Dan Allah tiada lalai daripada apa2 yang kamu kerjakan.

      Padam
    3. Dengan penuh keyakinan tanpa sebarang keraguan, saya melafazkan....

      Saya setuju & amat bersetuju.

      Padam
  8. Anon 1.57 dan 2.00.....orang gila terencat akal ni tak payah siapa2 layan.Orang ini telah sesat .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju, sokong. Jangan layan orang gila itu.

      Padam
    2. Saudara Tanpa Nama 2:09 dan 2:16.

      Saya perlu bagi amaran sebab Kejora ni sudah melampau batas. Supaya nanti bila tiba masa dia membayar akibatnya dia tidak lagi berupaya mengatakan dia tidak pernah diberikan peringatan oleh sesiapa.

      Kejora tak gila kerana orang gila tidak mukallaf dan tidak menanggung akibat. Ada pula Kejora akan dipertanggungjawabkan di atas segala perbuatan dia menghina ayat2 AlQuran sebegitu hina sekali.

      Kejora hanya diberi tempoh.

      الله اكبر

      Padam
    3. Dengan penuh keyakinan tanpa sebarang keraguan, saya melafazkan....

      Saya setuju & amat bersetuju.

      Padam
  9. Ţāhā:113 - Dan demikianlah Kami menurunkan Al Quran dalam bahasa Arab, dan Kami telah menerangkan dengan berulang kali, di dalamnya sebahagian dari ancaman, agar mereka bertakwa atau (agar) Al Quran itu menimbulkan pengajaran bagi mereka.

    BalasPadam
  10. Setuju "Najib dan pasukannya sudah tidak mampu lagi mentadbir negara ini dengan mematlamatkan kesejahteraan rakyat." Sudah lama nyata begitu.

    Apatah lagi dengan tabiat lanun dia menyeleweng 1MDB dan mengsonglap berbilion Ringgit masuk akaun bank di, anak tiri dia dll.

    Najib perlu di singkir. Macam Tun M kata, dia meminta Raja Raja Melayu mengambil tindakan. Peguam dia, Haniff Khatri, dah terangkan ada beberapa Perkara dalam Perlembagaan membolehkan YDP Agong buat demikian.

    YDP Agong boleh buat demikian bersama Raja Raja Melayu yang bermesyuarat minggu depan. Mereka boleh adakan mesyuarat Pra-Council, saperti mereka lakukan pada 5 Oktober 2015 - tahun lalu.

    BalasPadam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  12. HISAP DARAH rakyat bila Najib berhenti sabsidi minyak,beras, tepung..
    CEKIK DARAH rakyat bila Najib kenakan GST (Suruh Gomen Tax 6%)
    NAIK DARAH rakyat bila Najib membohong untuk mengklepet RM2.6 bilyon

    PUTUS DARAH Najib bila dia menghindari Perhimpunan Agung Bangsa2 Bersatu di New York, Amerika.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang putus darah, cekik darah, hisap darah bukan sbb tepung, gula dan minyak... tapi beban hutang rumah seumur hidup dan sewa rumah. pemaju perumahan dan peniaga yg letak harga melampau hingga rakyat tak mampu. Minyak turun naik... harga barang naik juga. Setakat gula tepung... cuba kira brapa kg En Othman beli. Gula lebih boleh kencing manis. Cuba kupas sikit apa yg En Othman asyik mengeluh seolah2 nasib En Othman begitu malang. Gula sekg tak sampai rm3. Kalau buat kopi dirumah ..Sebulan se kg pun cukup tapi kalau minum di kedai mamak pagi petang... brapa plk En Othman belanja?

      En Othman ni betul2 kisah nasib rakyat ke? Janganlah tergesa2 ... bab gst, nak kena cerita lain pulak. Google aje lah senarai negara2 yg ade gst.

      Padam
    2. Gara2 timbulnya GST (Gomen Suruh Tax), harga keperluan harian semua melambung tinggi. Dah ler tu, sabsidi kpd rakyat ditarik balik untuk mengisi tembolok Najib/Rosmah dgn gerombolan penyangaknya. Fahammmmmmm.....!!!!!

      Padam
    3. En Othman serba tahu. En Othman aje lah jadi PM.

      Padam
    4. Terima kasih. Sayang...saya tidak sebijak Tun Mahathir dan juga tidak sebengap tapi segelojoh Najib.

      Padam
    5. Makan gula macam makan nasi ITU Othman Ahmad. Cerita dengan lupa baru selama aku beli beras tak ADA pun Naik 13rm, tepung baru aku beli tak ADA ningkat harganya, nampak sangat kau ITU Cuba bodohkan orang Othman Ahmad, kau makan beras Siam kau ITU sebab ITU harga meningkat.
      Kami tak makan beras Siam kau ITU, kau orang kaya sebab ITU bila harga beras Siam meningkat kau bising, makan lagi beras Siam ITU, sebab ITU kena kencing manis ITU
      ,Beras Siam tak ADA subsidi ADA faham tak macai protun m ini

      Padam
    6. ko cerita bab tepung dgn beras je ke... bahalul... ko tak nampak ke apa dah jadi dgn malaysia... subsidi ditarik, tax di tambah..dlm masa yng hampir sama.. kalau GST dikenakan apabila subsidi mmg tak diperlukan..ok la..
      duit poket makin susut..
      si munafik tu senang2 songlap duit...

      Padam
  13. Mungkin sebab orang keliling dan kaum kerabat  yg mampu menolong tak peduli... pakar2 buat keputusan adakan BR1M. Satu masa dulu setiap pelajar dapat... walaupun tak layak. Yang ada kesedaran ... tak ambil dan pulangkan atau masuk tabung pibg. Yang tak sedar diri.. ambil juga..

    Al-Ĥaj:38 - Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap seorang yang khianat, lagi tidak bersyukur.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):172 - Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu menyembah.

    Al-Mu'minūn:75 - Dan sekiranya Kami menaruh belas kasihan kepada mereka serta Kami hapuskan kesusahan yang menimpa mereka, nescaya mereka akan tetap terus meraba-raba dalam kesesatan mereka yang melampaui batas itu.

    Al-Baqarah:177 - Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan segala malaikat, dan segala Kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan kepada orang-orang yang meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan KETABAHAN ORANG-ORANG YANG SABAR DALAM KESEMPITAN, DAN DALAM MASA KESAKITAN,  dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa.


     

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pelajar yang ambil BRIM tu tak ada kesedaranlah maksud kau ye?

      Padam
    2. Yang da kaya raya...lebih el molek sumbang pd yg lebih layak secara rela hati. Harapan mereka ada kesedaran ... bukanlah satu kesalahan tetapi blum ade kesedaran. Semoga kalau dia jadi PM... dia berhati rakyat. ibubapalah perlu semai rasa tanggungjawab pd yg lebih susah.

      Padam
  14. APA ko melalut ..pak man..ubat darah tinggi dah makan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah ler bodoh, pekak & buta pulak. Di atas adalah nukilan seorang rakyat di antara jutaan yg teraniaya dek keserakahan Najib/Rosmah & gerombolannya.

      Tahniah & syabas kpd sdra 4:10 & harapan saya anda terus berjuang demi kebenaran.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Najib/Rosmah & gerombolannya sedang diperhati, diperkata majoriti rakyat jelata, ...juga heboh satu dunia.

      Padam
  15. saya kerap k GHKL unit urology n rawatan am.

    dua minggu lepas saya pergi utk pemeriksaan. apabila megambil ubat dekat counter phamarcy, saya tlh d maklumkan bahawa setengah ubat tlh kehabisan stock n d nasihat utk membeli d luar.

    mereka sendiri akui keadaan amat membimbang kan. syukur alhamdulillah saya masih mampu mendapatkan supply d pharmacy swasta. bagi orang yg kurang mampu,jika tidak d rawat, maka ujudlah phenomina 'spiral vicious cycle' yg akhir nya masyarakat kurang sihat akan membebankan kerajaan.

    pada yg masih tidak sadar, maka tunggu lah apabila tertimpa dgn keadaan yg saya sendiri alami.

    'masyarakat sihat membawa berkat'

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib keparat.. rakyat sekarat.

      Padam
    2. Buat cerita kau ITU Dengan mahyuddin pergi kilinik 1malaysia kemudian kehabis ubat jadi pm ,macai protun meroyan nak jadi PM

      Kami bukan bodoh percaya bulat2 mahyuddin kau ITU. Kami dan pergi ke hospital Dan kilinik 1malaysia tak ADA kekurangan ubat pun.

      rahman jpc Dan Othman Ahmad adalah orang sama buat cerita kemudia gunakan nama lain sokong cerita ITU.

      Aku cabar kau pergi me hospital kerajaan Dan kilinik 1Malaysia minta ubat kau sakit APA ITU..

      Cyber tooper protun m menang Tak ADA idea ambil cerita mahunyuddin kemudian nak bodohkan orang. Kami bukan bodoh ia

      Padam
    3. Berlapang dada...bukankah Allah da beri amaran... dunia ini tempat di uji dgn kesenangan dan kesusahan.

      Al-Baqarah:155 - Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: 

      Al-Baqarah:156 - (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."

      ATAU MUNGKIN SBB DOSA2 KITA...

      Fajar (Al-Fajr):15 - Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dia dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia akan berkata: "Tuhanku telah memuliakanku".

      Fajar (Al-Fajr):16 - Adapun bila Tuhannya mengujinya lalu membatasi rezekinya maka dia berkata: "Tuhanku menghinakanku".

       (Al-Fajr):17 - Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya kamu tidak memuliakan anak yatim,

      Fajar (Al-Fajr):18 - dan kamu tidak saling mengajak memberi makan orang miskin,

      Fajar (Al-Fajr):19 - dan kamu memakan harta pusaka dengan cara mencampur baurkan (yang halal dan yang bathil),

      Fajar (Al-Fajr):20 - dan kamu mencintai harta benda dengan kecintaan yang berlebihan.

      Padam
    4. Kelihatan bunyi nada dah tak kecang lagi...macam anak kecil yg telah membuat kesalahan memohon ampun & belas kasihan. Kesiannnn

      Padam
    5. Posting saya di atas ditujukan buat 5:03ptg.

      Padam
    6. saya laporkan cerita yg benar berlaku.

      kalau masih tidak percaya, tanya lah 'pharmacist' yg d pertanggung jawab kan utk memastikan ubat ubatan senentiasa mencukupi. mereka terpaksa mencari n jika ada meminjam drpd hospital2 lain utk terus berfungsi.

      kalu sakit demam, selsema, saya setuju klinik satu Malaysia bolih memberi rawatan. tetapi kalau sakit barah, jantung, cholesterol, diabetes n darah tinggi, klinik 1 malaysia tidak mampu memberi rawatan bagi penyakit2 saperti ini.

      fyi, saya tidak pernah bertemu atau mengenali sesiapa yg berdailog melalui blog ini.

      niat saya semata mata mahu berkongsi pengalaman n mendedahkan kebodohan(folly) najib n meyedarkan orang yg sudah hampir 'buta hati' agar memberi pertimbangan berdasarkan fakta2.

      'my feeling is that najib is on life support n rosmah will lose her weight tremendously due 2 extreme stress'. kita sedang menunggu bila 'the house of cards' akan runtuh.

      kpd ALLAHswt kita berserah.

      Padam
    7. Anak sedara sy kerja farmasi di hospital kerajaan. Katanya byk ubat2 yg berkualiti dan mahal utk pesakit kronik telah lama dihentikan. Apabila doktor yg merawat request ubat tersebut demi rawatan pesakit, farmasi tak dapat membantu kerana kekangan budget. Jadi pesakit hanya diberi ubatan biasa saja. Kita semua maklum semua kementerian dipotong budget.
      Kemudahan rakyat ditarik dari semua segi dan kita terpaksa bayar lebih utk gst.

      Padam
    8. 6:47 PTG payah bodoh akan orang lain ,aku baru pergi hospital kerajaaan ada je ubat. Malah berlebihan lebihan pulak ITU, kau minta vitamins c ,mana kerajaaan nak bagi, vitamins c ITU bukanya ubat lain Kali kalau minta ubat botox boleh minta parti cap bunga raya, cerita kau ulang berulang berulang Kali walau cerita kau berbohong suapaya Rakyat menpercayainya. Aku cabar kau pergi kilinik kerajaaan minta ubat kau sakit itu, jangan pulak kau bodohkan orang minta vitamin c

      Padam
  16. Slogan terkini Najib.. RAKYAT DI DAHULUKAN, BINI DI UTAMAKAN. tak begitu keris berayun..!!!! Drp bekas penyokong tegar Najib

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pemimpin jenis apa Najib nie...sentiasa dipimpin Rosmah.

      Saya sering ingatkan, "Man dictates & delegates. Wife takes".

      Padam
  17. Orang yang sama?

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):60 - Dan Dialah yang menidurkan kamu di malam hari dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan di siang hari, kemudian Dia membangunkan kamu pada siang hari untuk disempurnakan umur(mu) yang telah ditentukan, kemudian kepada Allah-lah kamu kembali, lalu Dia memberitahukan kepadamu apa yang dahulu kamu kerjakan.

    BalasPadam
  18. BERSATU tidak perlu nama2 besar untuk berjaya kerana apa yg penting adalah untuk menjaga kepentingan rakyat dan negara berbanding dengan parti najib yg hanya bertujuan mengisi tembolok masing2!

    BERSATU PASTI BERJAYA!!!

    BalasPadam
  19. Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):19 - Sesungguhnya agama (yang diridhai) disisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang telah diberi Al Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, karena kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barangsiapa yang kafir terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab-Nya.

    Al-Baqarah:213 - Pada mulanya manusia itu ialah umat yang satu (menurut ugama Allah yang satu, .............. - mereka berselisih semata-mata kerana hasad dengki sesama sendiri. Maka Allah memberikan petunjuk kepada orang-orang yang beriman ke arah kebenaran yang diperselisihkan oleh mereka (yang derhaka itu), dengan izinNya. Dan Allah sentiasa memberi petunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus (menurut undang-undang peraturanNya).

    BalasPadam
  20. (Sambungan siri Kejora adalah seorang mamak)

    Saya rujuk kepada pantun Kejora 6 Okt 2016;

    John Bodoe kembali lagi dengan tulisan sampah semak
    Ini kali dia berlakon ostad mahu bela si Madtey tamak
    Hari itu kemain dia mencarut dikutuk keturunan mamak
    Ini le dikata mengata dulang paku serpih John ****mak

    Disebabkan pantun hampas yang mencarut ini maka saya perlu menjawabnya untuk rakan2 lain. Bukan untuk si Kejora. Saya tidak apologetik dengan mamak.

    Saya tidak mencarut tapi yang benar saya telah dedahkan sikap-sikap yang amat sinonim dengan mamak. Sebab di dalam art or war kita perlu mengenal kelebihan dan kekurangan pihak lawan barulah kita tahu bagaimana cara untuk berlawan.

    Mamak adalah satu kaum yang mempunyai ciri-ciri eksklusif kaum mereka, positif dan negatif. Justeru apabila berurusan dengan mereka kita perlu tahu ciri-ciri ini supaya kita tidak kalah. Saya mahu bicarakan tentang 'malu alah'.

    Malu alah adalah sifat yang sinonim dengan orang Melayu. Orang Melayu menganggapnya sebagai satu tanda rendah diri. Walaubagaimanapun mamak menganggap sifat ini sebagai satu kelemahan, dan mereka akan menggunakannya kelemahan ini apabila berurusan dengan orang Melayu untuk mendapatkan kelebihan. Istilah mereka adalah 'pelemah'.

    Salah satu cara mamak berniaga adalah 'picit'. Kalau dia menjual dia akan tekan harga paling mahal, dan kalau dia membeli dia akan tekan harga paling murah. Kalau mereka pergi makan roti canai di kedai mereka akan bawa telur sendiri untuk jadi roti telur (keluarga Mydin mengaku dalam biografi mereka lakukan ini) tapi kalau Melayu makan di kedai mereka apabila kita minta roti canai mereka akan jawab 'kalau nak roti canai lambat sebab banyak orang minta roti telur' (saya baru kena minggu lepas). Cara mereka pelemah orang Melayu ialah dengan membuat orang Melayu rasa malu alah kalau tidak membeli dari mereka atau menjual kepada mereka dengan harga picit ini.

    Cara yang betul orang Melayu kena buat ialah tidak hairan dengan mereka. Kalau hang picit, aku belah. Saya selalu guna cara ini dengan mamak. Banyak cara mamak akan cuba pelemah orang Melayu melalui sifat malu alah ini. Saya akan ceritakan apa yang berlaku di sini sahaja.

    Pernah sekali Kejora (dia sorang ja pun) kutuk2 pak Othman konon berpaling tadah dan sebagainya. Kemudian pak Othman bagi penjelasan dengan penuh adab sopan kenapa dia berpaling tadah dari menyokong UMNO. Apa yang berlaku ialah Pak Othman telah dihentam dan diejek-ejek dengan penuh biadab oleh Kejora.

    Saya melihat jawapan pak Othman itu sebagai satu malu alah atau apologetik, tapi Kejora telah menggunakannya untuk mencaci pak Othman dengan cara yang biadap. Ini adalah typical mamak. Biadab dan kurang ajar tidak ada dalam kamus mereka sebab itulah mencarut boleh menjadi zikir harian mereka.

    Beberapa ketika saya nampak Pak Othman sudah jadi meradang, sebab pak Othman telah jatuh ke dalam perangkap mamak ini. Sifat malu alah Pak Othman telah digunakan oleh Kejora untuk menambahkan cacian dan mencurah api ke dalam sekam.

    Sebab itulah saya telah mendedahkan sikap mamak supaya semua kawan2 di sini termasuk pak Othman tahu untuk berurusan dengannya. Saya melihat sejak pendedahan itu pak Othman sudah tidak lagi meradang, tapi sebaliknya Kejora yang menjadi tidak keruan apabila diulang-ulang umpan nak ajak pak Othman lawan maki hamun dan mencarut. Sebab mamak tahu orang Melayu takkan boleh menang lawan mencarut dengan depa.

    Mengenali mamak saya tahu bahawa Kejora sangat meradang apabila umpanannya itu tidak bersambut. Dia tidak boleh menang dalam fakta, maka digunakan taktik caci, carut, ejek dan seumpamanya. Akhir2 ini bila kehabisan modah. dia memetik ayat-ayat alQuran dengan cara paling hina sekali.

    Itulah sebabnya saya dedahkan mamak dan sifat mereka dan bahawa Kejora adalah mamak.

    Bersambung...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Simpan sikit Bodoe tu utk anak cucu.

      Padam
  21. Sambungan siri Kejora adalah mamak

    Mamak, seperti juga bangsa lain mempunyai sifat ekslusif mereka. Buruk atau baik adalah di atas individu, tapi sifat eksklusif sesuatu bangsa akan melekat padanya.

    Ini satu sifat positif mamak, disebabkan mereka kuat mencarut, mereka juga sangat tahan dicarutkan. Sebab itu anda boleh lihat adik beradik dok lawan carut benda celah kangkang mak bapa depa. pasal depa tahan telinga. Disebabkan ketahanan dicarutkan inilah mamak berjiwa kental.

    Lihat sahaja Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim. Apa orang tak kutuk Mahathir dan Anwar. Mahathir dipanggil Mahafiraun dan Anwar digelar al-Juburi dan macam2 lagi. Menteri hampas macam Nazri berapa kali keluar perkataan2 biadap ke atas Tun, tapi Tun nampak cool sahaja . Macam-macam maki hamun Tun (dan Anwar juga) tapi camna depa leh tahan? sebab depa ada kulit mamak dan telinga mamak, sikit tak jejas depa.
    (Di Penang kalau disebut akai mamak itu bermaksud banyak helah, tapi hanya digunakan ke atas golongan mamak sahaja).

    Tak percaya? Cuba tengok Pak Ajib. Beliau ada skandal macam-macam dan boleh digelar Hang Sapu, Raja Sakauan Negara dan macam2 lagi. Kalau banding dengan Tun Mahathir, maki hamun Najib sikit sangat. Kalau banding dengan kerosakan dan betapa teruk rakyat dan negara ini terpaksa tanggung, makian ke atasnya sangat kecil. Tapi pak Ajib mengaku apabila baca FB dia rasa meradang. Sebab apa? Sebab telinga dan kulit pak Ajib bukan kulit mamak (kecuali kulit mukanya yang lebih tebal dari tembok).

    Tengok juga pak Habibi. Dikutuk sahaja terus merajuk. sebab apa? Sebab jiwanya jiwa Melayu (Bugis), cepat berasa. Mudah tewas dengan makian dan cacian.

    Disebabkan sifat inilah mamak ada jiwa yang kental. Ingat senangkah berhijrah daripada India sehelai sepinggang nak mulakan hidup di rantau Melayu. Dan disebabkan jiwa kental inilah mamak banyak yang berjaya di sini. Termasuklah Tun Mahathir dan Mydin.

    Kenapa saya dedahkan perkara ini? Adakah untuk mengutuk keturunan mamak? Bukan begitu, tapi disebabkan saya perlu dedahkan fakta-fakta ini sebab ia sebahagian dari Art of War. Mencarut? tidak sekali, itu Kejora mamak dan bukan saya.

    Saya kongsi cerita-cerita ini supaya kita semua tahu bagaimana untuk berurusan dengan Kejora sebab dia ni mamak. Maka jangan berurusan dengannya macam berurusan dengan orang Melayu, dia akan gunakan sebagai modal untuk pelemah kita.

    Melihat bagaimana dia menggunakan taktik baru iaitu memetik ayat alQuran dan menggunakannya dengan cara paling hina sekali, sudah jelas bahawa dia sudah tidak keruan dan perlukan taktik baru.

    Nanti bila ada masa saya akan dedahkan pula kenapa Kejora suka sangat mengejek, maki, carut dan seumpamanya. In shaa Allah kawan2 semua akan nampak betapa dia ni sebenarnya lemah dari segi ilmu dan hujahan.

    Saya ulangi, seperti bangsa2 lain, mamak juga ada kelebihan mereka. Buruk atau baik atas individu tetapi kelebihan sesuatu bangsa akan melekat padanya. Cuma apabila berurusan kita perlu tahu kelebihan dan kekurangan seseorang supaya kita tidak tewas atau kena 'pelemah' oleh orang lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan yg panjang lebar semata-mata nak membuktikan Kejora tu mamak?
      Tolonglah simpan sikit bodoh tu utk anak cucu.

      Padam
    2. cucu tok selampit7 Oktober 2016 6:50 PTG

      Kj pun mamak juga

      Padam
    3. Tiada masalah dgn mamak... cuma dgn munafik.


       Al-Ĥujurāt:13 - Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

      Padam
    4. Diharap admin putra merdeka boleh buat kompilasi tulisan john doe ini.

      Keyword john doe adalah;

      "Sebab di dalam art or war kita perlu mengenal kelebihan dan kekurangan pihak lawan barulah kita tahu bagaimana cara untuk
      berlawan."

      Setuju 100 peratus, dan inilah juga apa yg cuba kami rakyat marhaen cuba hightlight...kenali kekuatan musuh dan ternyatalah anjing najib sekor ni adalah :

      MAMAK TONGKANG BAKA ANJING GILA KETURUNAN HINDU KASTA DALIT PARIAH PALING RENDAH DIDUNIA PERNAH KAMI KENALI, MAMAK TONGKANG INI JUGA MEMBAWA MASUK BUDAYA MAKI HAMUN CARUT MENCARUT KE DALAM BUDAYA ORANG ISLAM DAN MELAYU,PANTUN MEROSAK DAN MENJAHANAMKAN NILAI ORG MELAYU YG BEGITU TINGGI, JIBBI DAN HIPPI JUGA PATUT DIPERSALAHKAN KERANA MENGELUARKAN KATA2 HARAM JADAH, BANGANG DAN SIAL.

      Boleh kah org islam masih percaya manusia sebegini memimpin agama angsa dan tanahair?

      Bagaimana pula dengan anak2 jika kita serapkan budaya anjing gila mamak tongkang keturunan hindu pariah dalit anak haram ini?





      Padam
  22. Mamak detected at 6:38. Mesti Kejora ni.

    Ya betul. KJ dan Reezal Merican juga mamak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Typical mamak.

      Dulu bila ada orang cakap dia budak Kelantan dia jawab 'kalau tak ada bukti jangan pandai2 cakap orang budak Kelantan'.

      Pastu bila saya dedahkan sikit dia mamak dia bagi pantun 'tidak kiralah Kelantan ataupun mamak'. Tak lagi menafikan mcm awalnya.

      Kini bila saya bagi bukti tambahan dia cakap pula 'ulasan yang panjang lebar semata-mata nak buktikan Kejora tu mamak'. Aiik? Dulu cakap kalau tak ada bukti jangan pandai cakap. Bila saya bagi bukti dari ilmu psikologi dan anthropoloy peleceh pulak?

      Sebenarnya mcm pak Othman dan Kejora saya pun ada rasa meradang, tapi trigger rasa radang saya bukanlah kerana carutannya ke atas saya tapi apabila dia menggunakan ayat2 AlQuran dengan cara yang begitu hina sekali.

      Kalau hidup zaman salafussoleh mahu dihukum pancung perbuatan sebegini.


      U carry on with ur carut way. I'll do this the intelligent way.

      In shaa Allah

      Padam
  23. Sahabat (termasuk kejora) marilah kita bertaubat kerana kiamat itu dekat.

    BalasPadam
  24. Penghuni-penghuni gua (Al-Kahf):54 - Dan sesungguhnya Kami telah mengulang-ulangi bagi manusia dalam Al Quran ini bermacam-macam perumpamaan. Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):72 - Dan (ingatlah), ketika kamu membunuh seorang manusia lalu kamu saling tuduh menuduh tentang itu. Dan Allah hendak menyingkapkan apa yang selama ini kamu sembunyikan.

    BalasPadam
  25. Seperti yg telah kami balas komen anjing gila baka hindu pariah dalit najib keturunan mamak tongkang ini,

    Anjing gila ini gemar bertukar rupa dan wajah, bertukar nama pena, bertukar loghat dan adakalanya menjadi ostat mengeluarkan ayat al quran dan hadis sekerat2 mengikut nafsu dia.

    Berbohong tiada fakta dan tiada isi adalah makanan harian anjing gila anak kepada iblis ini.

    Apabila kami minta fakta, anjing gila alih tiang gol.

    Apabila kami buat pertanyaan kemusykilan tiada jawapan yg boleh diterima akal.

    Anjing gila ini samalah juga seperti karektor raven, mistik seperti cerita x men,

    Jika di dunia terimalah balasan cash is king jing, di akhirat bersedialah pula terima pelangkong apabila anjing gila ini cuba bertukar rupa bentuk dan wajah dihadapan malaikat mungkar dan nangkir hasil sumbat duit dan harta milik rakyat dan negara ini TIDAK SESEKALI KAMI IZINKAN!!!

    Nota:

    Tidak terkecuali dan termasuk juga kepada bloger upahan parti najib.

    Ayuh anjing2 najib dan proksi2 najib sekalian, selain anjing gila ini sekadar menyalak bukit, sekadar tin kosong, berikan fakta dan berikan komen kamu semua dalam blog ini dan ianya tidak akan disekat seperti mana kamu lakukan terhadap blog2 kamu!!!

    BalasPadam
  26. Byr cukai jalan pun kena cukai..

    Ini baru mensejahterakan rakyat menurut pandangan mangkok berayon dan go fly kite.

    BalasPadam
  27. HA HA JOHN BODOE & ANAK TUHAN HARUN MERAPU

    BUAT KOMEN GILA PANJANG TAK BERSANGKUTAN ARTIKEL POSTING

    LEBIH BAIK KORANG BUAT BUKU TESIS TTG MAMAK & JUAL, MINTA TOLONG MADEY PROMOTE KAT AHLI BERSATU

    HA HA

    BalasPadam
  28. Hai Mamak Kejora,

    Posting aku tak ikut tajuk admin sebab aku beri pendedahan kepada semua orang lain latar belakang dan cara untuk berhadapan dengan kamu. Ia seumpama minor course yang diselitkan dalam major course yang diambil. Not related but necessary.

    Ada pula kamu sentiasa buat posting tak ikut tajuk sebab kamu tak ada modal, asyik alih tiang gol sahaja. Selain carut-marut asyik dok anak tuhan harun. Explain sikit apa tu tuhan harun.

    Siapa yang mula2 sebut mamak walaupun tak ada kena mengena dengan tajuk? Kamulah, sikit2 Kutty, sikit2 mamak tongkang, siap kata lagi kalau jumpa mamak dengan ular pukul ular dulu baru pukul mamak. Kini bila dah terdedah kamu pun mamak kamu cakap suruh buat tesis lah pulak.

    Dasar mamak suka alih tiang gol.

    BalasPadam