Ahad, 23 Oktober 2016

Menteri Salah Keruk Sindir Najib Sarkas..?


Dalam usaha mengampu dan menjilat..! si Salah Keruk dilaporkan berkata tindakan keluar beramai ramai pembangkang ketika pembentangan bajet sedang dibaca oleh bosnya merupakan tindakan meng'sarkas'kan Dewan Rakyat..!

Tak pasti kalau Salah Keruk juga sebenarnya menyindir Najib apabila berkata demikian..!

Pertamanya Najib semasa pembentangan bajet seakan menjadikan Dewan Rakyat seperti mesyuarat UMNO..!

Tidak pernah berlaku pembentangan bajet kena membawa rakyat untuk dijadikan alat politik sempit..! Tak cukup dengan itu siap diberikan tepukan..! 

Nampak sangat Najib yang terdesak lagi tersedak cuba meraih seberapa banyak simpati politik ke atas dirinya. Setelah UMNO dijadikan perisai kini Dewan Rakyat melalui wakil wakil kelomok rakyat pula dijadikan sandaran oleh Najib untuk menagih simpati dan sokongan..!

Tidak kah Najib sedar bahawa para wakil tersebut gagal dan tidak mematuhi etika pemakaian pelawat yang memasuki Dewan Rakyat? Bukankah hanya baju kebangsaan dan suit sahaja yang dibenarkan semasa berada di dalam Dewan?

Seperkara lagi, mungkin juga kalau Najib masih berkuasa untuk membentangkan bajet tahun depan maka segala macam alat dan peralatan yang terlibat didalam bajet perlu untuk dibawa ke dalam dewan?

Cukup cukup la berpolitik sempit hanya kerana diri sendiri sudah sudah semakin sempit dan buntu menggenggam kuasa yang saban hari terhakis..?

Bukankah keluarnya 1/3 ahli dewan rakyat semasa pembentangan bajet olehnya membuktikan bahawa penolakan sebahagian rakyat yang diwakili oleh mereka? Bukankah itu bukti penolakan 52% undi rakyat ke atas Najib?

Satu hal lagi, kenapa pula Najib tidak membangkit isu rasuah yang sedang mengggenjala kakitangan awam? bukan kah tangkapan demi tangkapan dari Perlis sampai lah ke Sabah menunjukkan bahawa tahap rasuah cukup membarah didalan negara..! 

Kenapa tiada insentif yang diberikan dalam mencegah kemungkaran tersebut? Apakah langkah intensif kerajaan dalam mengatasinya?

Atau Najib tak teringin nak mendendangkannya?

Kenapa???

Lu Fikir La Sendiri!!!

172 ulasan:

  1. Najib kepala perompak bentang bajet tapi tak bagi tau punca wang untuk laksana bajet 2017..tambah utang lagi..cai2 lembu kena tipu lagi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini bukti betapa gelojohnya Najib nak control jawatan Menteri Kewangan seolah-olah tak mahu dilepaskan. Satu sikap tak pernah diamalkan mana2 pemimpin dalam dunia.

      SENARAI MENTERI KEWANGAN:

      Tun Hussein Onn 1974 ~ 1976
      Tengku Razaleigh 1976 ~ 1984
      Tun Daim Zainuddin 1984 ~ 1991
      DS Anwar Ibrahim 1991 ~ 1998
      Tun Mahathir 1998 ~ 1999
      Tun Daim Zainuddin 1999 ~ 2001
      Tun Mahathir 2001 ~ 2003
      Tun Dollah Badawi 2003 ~ 2008
      DS Najib Razak 2008 sampai kini

      Gelojoh & rakus tak si Najib nie.....?????

      Padam
    2. Ingat tak dialog almarhum Pak Sudin dalam filem Pendekar Bujang Lapok keluaran 1959 berbunyi, "Alif Mim Nun tendang Wau, sekali...sarkis daaaa". Bijak sungguh almarhum TS P Ramlee yg 57 tahun dahulu dah melabelkan UMNO itu Sarkis dipenuhi hewan-hewan bongok tunduk kpd pemimpinya bernama Najib.

      Sekian dimaklumkan, mengikut kajian sejarah dari jabatan Arkib & Finas.

      Padam
    3. Aku cabar Othaman Ahmad sebut kan, APA aset 1mbd bagi pada anak tak ada, tun m melakukan secara terang2 di petronas sila jawab?, sebut akan aset apa najib bagi pada tendar apa najib pada anak tak ada ,yg ada tun m tendar petronas bagi pada anak. Tahukah Anda tun m ketepikan kepentingan bumiputera dengan bawa apek kedalam petronas mereka semua dari Esso dan shell menyebab mereka angkoh pada hal mereka semua dibuang oleh syarikat minyak yg rugi, Cuba Anda berfikir sampai syarikat anak sendiri pun berapa orang apek ditangkap disebab rasuah semua orang dari sapura kencana

      Sila taip sapura kencana dapat tendar dari petronas
      Sila taip sapura kencana beli petronas aset di Vietnam ketika harga minyak naik
      Sila taip petron dapat bekal minyak pada mas

      Sekarang aku Aku cabar Othaman Ahmad jawab semua ini?

      Padam
    4. Jgn cakap berdegar-degar aje..mana bukti sahih dan reliable source untuk back-up yg kamu lontarkan. Jika ada, saya sendiri sokong anda mengheret Tun Mahathir ke muka pengadilan. Bukankah berpuluh kali Tun Mahathir menyatakan, malah mencabar, sila hadapkan beliau ke mahkamah untuk dikenakan tindakan undang2. Yang ini saya pula cabar kamu, Kejora dan semua pembaca blog menjadi saksi.

      Padam
    5. Dah lakukam secara terang2 Othaman Ahmad,jadi najib tak sampai hati 'heren orang tua Gila Wang kedekut haji bakil ITU,
      Dah heret pun berepa orang macai protun di sapura kencana di jadikan korban oleh anak tun m itu hanya menbayar denda beberapa juta untuk korban menyatakan anak tun m tak bersalah, mereka kaya mampu menjadi mereka korban Dan tak mahu Anak tun m bersalah jadi siapa menbayar dende pada mereka yg bersalah ini kalau bukan anak tun m tun m sendiri menbayar mereka ini ADA Wang berjuta2 jawatan mereka hanya pengurus, mereka ada tak Wang berjuta tapi anak tun m sangup bayar mereka ini supaya di jadikan Korban untuk menbersihkan nama anak sendiri.
      Orang kaya mampu manipulasi undang2 ada di dunia dengan mengunakan peguam mereka bayar

      Padam
    6. Itu aje ler yg kamu mampu buat..cakap kosong tanpa bukti. Bila diminta bukti & fakta kukuh..habuk pun tarak. Ada bukti anak Tun sanggup bayar untuk membersihkan diri..kenapa mahkamah Najib/Pandir Ali tak terus ambil tindakan terhadap Tun & keluarganya.

      Padam
    7. He.he.he..
      Buat
      Bukti tak ADA, habis dah kuncu2 tun m masuk mahkamah ITU buat apa, he.he.he. jadi untuk bersih nama anak terpaksa buat orang lain jadi korban ia Othaman Ahmad,.
      Jadi jawab kenapa anak kesayangan tun m kuasai 90% saham sapura kencana itu.
      Lupa 'tun m penah lakukan Perkara sama untuk selamat apek kesayangan dia dengan menkorbankan orang lain ingat tak dengan kes pkfz ITU 'apek dilepaskan orang lain ditangkap tak rasa pelik ke? He.he.he.
      Undang2 boleh manipulasi jika anda faham undang2 Dan anda menpunyai Wang.

      Cuba anda berfikir najib hormati tun m itu, cuma tun m tak reti hormati mana2 PM dari zaman tunku hingga zaman najib ,ADA be tak kena pada tun m ITU.

      Buat apa lagi kami nak ikut tun m ITU dia bukan PM kami

      Padam
  2. Ekonomi: Perangkaan vs realiti
    KALAU kita percaya bahawa Indeks Harga Pengguna (CPI) dikeluarkan Jabatan Perangkaan Malaysia adalah kayu ukur yang tepat bagi inflasi, kita sepatutnya tidak mengalami sebarang masalah.
    Sebaliknya kita akan mendapati harga barang dan perkhidmatan harian stabil. Malah dalam hal-hal tertentu lebih murah.
    Malangnya, apa yang kita dengar adalah keluh-kesah serta rungutan mengatakan harga barang dan perkhidmatan melambung sehingga di luar kemampuan.
    Kita juga dengar pengguna semakin tawar hati untuk berbelanja kerana kurang keyakinan. Indeks sentimen pengguna yang mengukur tahap keyakinan pengguna untuk berbelanja hasilan Institut Kajian Ekonomi Malaysia (MIER) merudum.
    Tiga tahun lalu, ia berada di paras 102 mata. Satu tahap yang tinggi. Tetapi pada Januari tahun ini ia jatuh kepada 63.8 sebelum naik balik kepada 78.5 mata Julai lepas.
    Kalau kita kerap ke pusat-pusat beli-belah, kita akan dapati sudah ada kedai yang ditutup dan ramai pengunjung sekadar berlegar menjamu mata dan menikmati hawa dingin.  
    Tetapi Jabatan Perangkaan Malaysia mengatakan kadar inflasi rendah. Laporan terbaru bertarikh 21 Oktober menunjukkan kadar CPI bulan ke bulan naik 0.4 peratus dan tahun ke tahun 1.5 peratus.
    Dari sudut teknikal memanglah rendah. Jadi sebab apa pengguna mengeluh? Jawapannya terletak kepada barang dan perkhidmatan mana yang naik dan turun serta kewajaran (weightage) yang diberikan kepadanya.
    Harga semua barang dan perkhidmatan yang penting atau yang tinggi kewajarannya seperti makanan, sewa, air, elektrik dan gas, perubatan, pendidikan, minuman keras dan tembakau semuanya naik.
    Yang turun hanyalah pengangkutan, telekomunikasi dan pakaian. Itu pun kita kerap dengar ibu bapa mengeluh tambang bas sekolah naik dan harga pakaian serta peralatan sekolah mahal.
    Dalam kalangan bahan makanan pula kita dapati daging, termasuk ayam, naik 6.9 peratus tahun ke tahun, makanan laut naik 5.26 peratus dan sayur-sayuran naik 3.1 peratus walaupun kita pernah ditegur kerana tidak memuji kerajaan apabila harga kangkung turun.
    Keadaan menjadi lebih rumit dan merunsingkan apabila kita mengambil kira keadaan ekonomi pengguna. Wujud beberapa masalah pokok yang menyumbang ke arah memburukkan lagi keadaan bagi pengguna.
    Semakin ramai berada dalam keadaan tersepit di segi kewangan sehinggakan kenaikan kecil pun terasa besar dan tidak tertanggung lagi.
    Kesempitan hidup dan, boleh jadi juga, tahap kemiskinan sudah menjadi begitu buruk sehingga kenaikan harga yang seberhana pun sudah terlalu membebankan.
    Hal ini boleh kita fahami dengan lebih mudah jika kita sedari bahawa purata gaji dan upahan naik hanya 0.9 peratus - tidak sampai satu peratus - antara 2012 dan 2015. Di beberapa negeri langsung tidak ada kenaikan.
    Maksudnya kenaikan gaji jauh lebih rendah daripada kenaikan harga. Pendapatan isi rumah mencatatkan sedikit penambahan kerana pembayaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).
    Bilangan penerima BR1M dan bantuan kewangan lain seperti bayaran khas kepada peneroka Felda dan bonus khas kakitangan awam yang semakin ramai membayangkan peningkatan kadar kemiskinan.
    Kadar pertumbuhan ekonomi yang lembap sekitar empat dan 4.5 peratus setahun tidak berupaya menjana pendapatan lebih tinggi sebaliknya memburukkan lagi pengangguran.
    Tidak banyak peluang pekerjaan baharu dijana manakala pekerjaan yang sedia ada berkurangan akibat pembuangan pekerja apabila kilang, pejabat dan perniagaan ditutup atau mengurangkan kakitangan.
    Walaupun kadar guna tenaga dilaporkan Jabatan Perangkaan sebagai stabil - meningkat daripada 3.1 peratus Oktober tahun lalu kepada 3.5 peratus Julai tahun ini – namun bilangan penganggur semakin ramai. April lalu bilangan penganggur dianggarkan 516,200.
    Kesimpulannya, apa yang diuar-uarkan sebagai baik dalam bentuk perangkaan tidak semestinya baik juga apabila diterjemahkan kepada keadaan sebenar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perangkaan makro memberi gambaran kasar mengenai keadaan ekonomi sesebuah negara. Keadaan sebenar akan hanya dirasai apabila rakyat jelata dan pengguna memanfaatkannya di peringkat mikro iaitu apabila mereka cuba menjana pendapatan, berbelanja dan berurusan dengan kerajaan.
      Pada waktu itulah mereka ada mendapati susah atau senang untuk mencari makan, murah atau mahal berbelanja dan sama ada kerajaan mampu atau tidak mampu menyekolahkan anak-anak mereka serta merawat mereka ketika sakit.
      Dalam keadaan ekonomi yang menekan inilah rakyat jelata memerlukan kerajaan yang meringankan beban mereka dan bukan yang memaksa mereka menjerut perut yang sudah pun kempis. Wallahuaklam.

      Padam
    2. ini siapa tulis ni??

      Pemakan dedak Madey ...si kadir tu ke???

      Hampeh..tak boleh pakai...
      Tulis guna kepala lutut...

      Tulis sebab dendam pada Najib....tak ada berkat tulisan tu

      Padam
    3. Belanjawan udah kasii cai2 babi terkena rasa pahit masin
      Dah ramai cai babi jadi terkedu, biol sasau sewel gila isin
      Cai 1.40/144 mati akal, bawa keluar tulisan si Kadir Jasin
      Nampak nya Bersatu dah boleh bersiap le tahlil dan Yasin

      Padam
  3. Najib dah terkenal pengecut..takut saman pempuan mat salleh SR..takut debat dengan Matdey..saleh tak keruan hero umno ade brani kaa debat dengan Tun M?..cakap besar. sangat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tindakan keluar dewan sambil menuntut pengakuan tentang MO1 daripada Najib memang sesuatu yang wajar untuk menunjukkan kepada rakyat bahawa kes melibatkan beliau dan keluarganya belum lagi berakhir dan jauh sekali untuk terus dilupakan. Tambahan lagi, semua hal berkaitan 1MDB langsung tidak dibenar untuk dibincangkan di Parlimen. Selain itu, Najib juga sebelum ini telah dinobatkan sebagai Menteri Kewangan Terburuk Asia 2016 oleh sebuah portal kewangan antarabangsa, AsiaFinance. Bermakna, Bajet 2017 semalam dibentangkan oleh seseorang yang terburuk, bukan terbaik.

      Padam
    2. taik kau semakin busuk nampak nya..

      Padam
    3. Terbaik APA tun m tak mampu lakukam APA najib mampu lakukan belum dengar lagi, najib belum cakap apa lagi pembangkang dah keluar Dewan.
      APA Anda boleh membankang nya dalam dewan, lepas Anda mendengar nya.

      Padam
    4. Apa punyer Speaker si pandekar lapok, awal2 lagi dah bagi warning ahli parlimen tak dibenarkan bangkit isu 1MDB. Sebab itu ahli2 parlimen pembangkang fed-up & protes. Mereka tak boleh menyoal & hanya duduk diam dengar klentong Najib. Nampak sangat salah guna kuasa si pendekar lapok & Najib

      Padam
    5. 1 MDB ada kes ke???

      Bagi tahu saya mahkahmah mana yg ada failkan kes 1 MDB?? samada di dalam atau luar Negara???

      Padam
  4. Admin ,ko telah salah tafsir berkaitan 52% penolakan BN dlm pru13 dulu. Kalau masih ingat Mahathirlah org yg membuat kata putus berkaitan dasar2 kerajaan. Jadi Mahathir lah seharusnya sama2 bertanggongjawab terhadap sebesar itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aduhai Kejora...

      Nie....saya ulang tayang suasana perbandingan Budget era Tun Mahathir/Tun Daim dengan era Najib/Rosmah. Sengaja saya tulis dalam bahasa Inggeris guna untuk kamu improve your English & cara betul menulis dgn isian bernas....

      YESTERYEARS BUDGET VS TODAY'S BUDGET:

      During my working days, whenever the budgets were to be tabled there will be a lot of real excitement from everybody from all walks of life be it the corporate, private/public sectors, even the normal peasants on the streets & the kampung folks..

      The normal peasants concern will only be whether there will be an increase of cigarette and liquor prices.

      The corporate and private sectors main concern will be on tax reliefs, tax reductions, tax incentives, tax exemptions and various tax allowances.

      The public sectors concentrate on 2 important matters bonuses and salaries increment.

      The opposition will check on the government expenditures and whether enough provisions were given for basic infrastructure needs, education, healthcare and social development for the rakyat.

      But today, everybody have to think about their own monthly budget as fuel prices fluctuates, tol hikes, GST’s, electric tarifs, children educations without scholarship and high cost of living under MO1 and FLOM.

      Also put this into your head, son... Nothing can beat experience. Tun Mahathir & me are old hags indeed but vintage. Though getting older and older, but we always think ahead and adapt well to changes. If I'm not mistaken, both of us have been computer literate since the early 80s when most of you guys were still in pampers or shorts. We certainly are not outdated, be we outshone, as the old saying says, 'getting older means getting wiser'.

      Padam
    2. Yang seronok telajak selepas mahathir bentangkan bajet dulu ialah org yg akan mendapat habuan besar. Sementara org kg sentiasa merungut harga barang bertambah mahal , bantuan seperti brim pun tiada.

      Padam
    3. Mana ada kata putus Tun dalam pentadbiran Najib, najib mana nak dengar cakap tun, sekarang mungin lebih peratus penolakan rakyat kapada BN kerana Tun dan penyokong serta pengundi atas pagar dah keluar, yang tinggal hanya pemimpin yang ada kepentingan seperti jamal ( melayu paling sopan) dan menteri nazri. Sekarang MCA pula nak ambik melayu jadi ahli, melayu pecah korang tak komen ka. Skg bukan mca tapi malaysian bersatu association.(MBA) atau nama pendek cacamerba.

      Padam
    4. Tak payah byk tulis la...

      Tunggu ajer PRU 14...

      Dulu PRU 13 pun pembangknag confident menang, BN dilihat lemah....Tapi BN still menang jugak!!! Sebab mendapat pertolongan Allah...

      Pembangkang not reliable, not united, caca marba, gila kuasa, bukan nak bela rakyat tapi nak jawatan..

      Tengoklah BERSATU parti madey/TSMYtu, baru ajer tubuh terus nak lantik TSMY jadi PM jika pembangknag menang.....Bodoh punya orang!!!

      Allah nak tunjukkan la tu...!!!

      Padam
    5. 6.20

      Jangan cakap pembangkang tak ada hala tuju.

      PKR - nak bela bapak peliwat dan jadikan dia PM
      DAP - nak bela puak2 kominis dan rampas kuasa Negara
      PPBM - nak bela Boboi botak dan naikkan dia jadi PM

      mereka sekutu2 pembangkang tu ada hala tuju masing2...
      tapi dlm memgejar halatuju masing2 itu, BN mesti ditumbangkan dulu...

      Padam
  5. Najib dah terkenal pengecut..takut saman pempuan mat salleh SR..takut debat dengan Matdey..saleh tak keruan hero umno ade brani kaa debat dengan Tun M?..cakap besar. sangat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila ambil perhatian....
      Wakil-wakil pembangkang hanya keluar dewan setelah "dihalau" oleh Speaker, Pandikar Amin Haji Mulia yang meminta mereka berbuat demikian jika tidak sedia mendengar pembentangan oleh Najib itu. Jadi, siapa yang salah? Nombor satu paling salah ialah Najib dan kedua, Pandikar yang gatal mulut menghalau mereka, sama seperti gatalnya mulut beliau suatu ketika dahulu mengadu kepada Tun Mahathir mahu meletakkan jawatannya, tapi kemudian tidak cukup kekuatan dengan sendiri punya pendirian. Dalam aspek yang lain, sebelum mahu mencela dan menghentam orang lain, Najib juga seharusnya sedar siapa dirinya yang sebenar. Beliau mesti selalu melihat-lihat cermin menonton wajahnya sendiri. Hakikatnya, Najib bukan saja sedang terperosok dengan pelbagai isu melibatkan diri, isteri dan keluarganya, malah skandal kewangan yang terkait dirinya adalah yang terbesar dalam dunia ketika ini.

      Padam
    2. SUMAN MASIH TAK TERIMA KENYATAAN
      BAJET NAJIB PUAK MEDEY LARI LINTANG PUKANG
      BARU LAH AMAN DAMAI SIDANG DIDEWAN
      PROOTTT AARRGHH LEGA BELANJAWAN YG AWESOME

      kikikikiki...

      Padam
    3. Najib songlap berbilyon duit 1MDB. Hadi Awang pula terima sogokan berpuluh juta dari Najib hingga PAS berpecah timbul PAN. Kedua-dua mereka cakap berdekah-dekah nak tuntut saman malu..tapi sampai laa nie, habuk pun tarak. PAS & UMNO diterajui oleh pemimpin2 Korup yg cakap berdegar-degar tak berani bertindak (saman malu) membersihkan nama. Najib pula terus mendapat anugerah "Asia's Worst Finance Minister 2016" oleh Finance Asia. Najib juga adalah satu2nya pm dalam sejarah dunia & negara yg gelojoh & paling lama memegang jawatan Menteri Kewangan sejak 2008.

      Padam
    4. Othman, kalau ko masuk tempat bekerja . aku boleh hàlau ko keluar walau pun aku hanya sebagai Pak guard saja.

      Padam
    5. Hanya itu saja komentar mu Kejora? Kan kamu hari itu label saya sebagai 'Kerani Tua Pencen'..dan kamu mendabik dada dalam pantun sampah konon lulusan universiti. Oleh itu, mana hujah kamu yg bernas sebagai seorang berpendidikan tinggi...mana..maana..mana..Kejora ooiii..?????

      Padam
    6. mmg la halau keluar kalo perangai mcm anjing. kalo aku jd tuan rumah ko dtg rumah buat perangai anjing pun aku suruh keluar rumah. kalo nak duduk jgk buat la perangai tetamu yg manusiawi. sedangkan rumah org pun kita diajar beradab apatah lg dewan yg mulia. bongok x sudah othaman ni.

      Padam
    7. woi othaman 2.42 anak haram babi, itu bukan komen kejora lah othaman hindu tua bapok

      ini baru komen kejora:

      Othaman Babi A/L Ahmad Arbaie Anjing A/L Fazli Berok A/L Shafiee Keldai..pukimak punya orang tua biol sewel lahanat, main hentam keromo serupa orang tak sekolah, dasar bodoh bangang bahalol pekak badak punya orang tua babi....

      Padam
    8. Cakap tak berilmiah langsung kedua-dua makhluk di atas. Apa Dewan Rakyat/Dewan Parlimen itu kepunyaan mutlak BN/UMNO? Sedar tak semua Wakil2 Parlimen dipilih rakyat punyai hak sama, tak kira pembangkang atau pemerintah dan mereka dibayar elaun/gaji duit dari perbendaharaan negara.

      Bercakap ttg tuan rumah, adakah selama ini kedua ekor ini menghormati tuan punya blog.....?????

      Padam
    9. Orang tua dekat atas itu jelas tiada maruah dan harga diri, dimaki orang hingga ke nenek moyang. Kalau dia seorang tua yang beradab dan berperibadi, tak kan dia diherdik caci orang. Kasihan juga dengan anak cucu keturunannya.

      Padam
    10. Ada bukti..sila tunjukkan. Saya bersedia mohon maaf sekiranya ada di atas keterlanjuran saya itu.

      Padam
    11. Pak Othman, u hv been doing a great job.

      Cuma saya percaya mesej TN 3:29 ditujukan kepada Kejora 2:50 yang memaki hamun keturunan pak Othman ke atas. Cuma mungkin dia ingat Kejora ni orang tua.

      Padam
    12. Pak Nan. Yang jaga bangunan tu org Nappel, yg punya bangunan tu org Malaysia , jadi yg menghalau dg yg punya bangunan tidak kena mengena.

      Ko ni susah betul la nak faham BM. Nanti aku jawab ko dg bahasa German vary ko tau

      Padam
    13. Oh..baru muncul ya, ‘ostat’ john boDoe babi haram jadah
      Ostat munafiq, anak haram iblis jenis biiawak punya lidah
      Mengejii dan menghina orang ini berok, bagai lalok dadah
      Huerghh ptuiihh, hingus kahak muka dia ni aku nak ludah

      Padam
    14. Ternyata John Doe lemah BM, mesti dia dapat gred cangkul masa SPM dulu. Dlm komen 3.29, ungkapan "tak kan dia diherdik caci orang" tu merujuk kpd orang tua yg kena herdik caci itu, siapa lagi kalau bukan Othaman.
      Sebab itu John Doe selalu salah tafsir komen orang, rupanya dia lemah BM.

      Padam
    15. Itu le Kejora dah kata, John Doe ni munafiq haram jadah
      Dia ini anak haram luar nikah yg lemah bahasa dan lidah
      Tanpa dihalusi sesuatu, anak haram ini pakai main redah
      Sebab tu le muka haram jadah ni, Kejora suka nak ludah

      Padam
    16. nak debat apa dengan org tua nyanyuk tu...

      Dia dah lupa apa yg dia cakap,dulu...

      Najib tak nak layan org tua nyanyuk...Sultan Johor pun kata dia org tua nyanyuk...

      Padam
    17. Othaman...bila pulak Najib songlap duit berbillion?

      1 MDB ada kes ke???

      Bagi tahu saya mahkahmah mana yg ada failkan kes 1 MDB?? samada di dalam atau luar Negara???



      Padam
    18. Kepada AnonyMouse 4:44, 5:14 dan 5:19 aka Kejora in Disguise..

      Bila aku baca balik posting tu betullah posting itu ditujukan kpd pak Othman sebab dia guna 'diherdik caci' dan bukan 'mengehrdik caci'.

      Dan aku mengaku aku salah baca kandungan posting tu. Untuk pengetahuan kamu bila aku lihat komen2 AnonyMouse kebanyakannya aku imbas saja kecuali ada isi. Kalau tengok pantun terus aku skip sebab dah tau isinya haprak dan hampeh.

      Apa yang aku lihat ialah seorang tua beriman yang menawarkan permohonan maaf kerana ada posting yang menuduhnya memaki keturunan orang, dan dia minta tunjukkan tempatnya dan dia bersedia memohon maaf jika dia telah melakukannya.

      Dengan itu aku hanya mengimbas posting di atasnya sekali lalu dan nyatalah aku salah. Dan aku mengaku aku salah.

      BM aku dapat cangkul? Ikut suka kamulah nak kata apa. Tak perlulah aku nak cerita pencapaian aku di dalam subjek bahasa termasuklah BM, BI dan BA (Arab), atau pencapaian akademik aku yang lainnya.

      Ijazah yang kamu bangga2kan rupanya hanya melahirkan seorang yang tidak cerdik dan merapu syok sendiri sahaja. Perlu bergantung kepada kesilapan kecil bacaan orang lain untuk menunjukkan dirinya lebih baik. Hehehe, nyatalah kamu ada inferiority complex sebab perlu dan mampu highlight kesilapan sebegini sahaja.

      Berbalik kpd kandungan posting pak Othman dan posting sebelumnya. Inilah 'isi' yang lebih penting daripada sekadar melihat kesilapan membaca 'di' atau 'me'.

      Aku melihat seorang tua beriman dan bbrp budak (barangkali seorang ja pun berlakon bbrp watak) yang berlidah keji, dan di dalam keadaan dipermainkan oleh budak2 keji itu pun orang tua itu menawarkan kemaafan sekiranya ia yang melakukan kesilapan seperti yang dituduh itu.

      Itulah bezanya pak Othman dengan kamu Kejora, si pencarut tegar yang mempunyai lidah keji dan banggakan kekejian lidahnya itu.

      Padam
  6. Betul tu dh tiga bulan kakitangan kerajaan tidak mendapat gaji dn mc d dn kfc pun akn tutup kedai aku denger ler org cakap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku kakitangan kerajaan...dapat ajer gaji setiap bulan

      Padam
  7. Saleh tu dlm blog dia memanjang tulis BI apa dah tak reti BM ke ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia belum kena buku dgn ruas. Saya cuba2 juga nak masuk blog dia, tapi semua posting saya dibakul sampahkan. Bukan itu saja, kementerian dia pun turut blocked banyak portal2 yg menyalurkan maklumat sebab nak cover line kemungkaran yg telah dicetuskan oleh Najib & Rosmah serta gerombolan2nya.

      Padam
    2. Dia tulis fakta...bukan fitnah.

      Yg kau sakit hati kenapa??

      Rileks lah brader...

      Gunalah otak....Salleh Keruak tulis untuk rakyat yg rasional baca...bukan orang yg macam kamu taksub, otak korup, minda tertutup dan jadikan media asing yahudi sebagai kitab rujukan...

      Padam
  8. Memang memalukan Negara!
    Belum pernah terjadi ahli parlimen mninggalkan dewan ketika belanjawan dibentang. Ini disaksikan oleh seluruh kaca mata dunia. Mereka dapat menilai betapa kebudak-budakan dan tidak cerdiknya pembangkang di negara kita ini. Bolehkah orang-orang bengini nak mentadbir negara?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dengan 7 kes siasatan kes 1mdb oleh negara luar tak termasuk siasatan bank2 aliran 1mdb....ko rasa siapa yg mereka nilai bila tengok pembangkang tinggalkan dewan???
      Longiknya mat saleh overseas akan cakap....'what the hell this man (najib) doing, no one respect him anymore'.

      Padam
    2. Sdra ku 2:56...

      Biar saya tambah ulasan sdra.

      Betul juga kata YB N.Surendran, Ahli Parlimen Padang Serai, bahawa kerusi Najib di Dewan Rakyat akan menjadi kosong pada hari Isnin ini "kerana itulah dilakukannya setiap tahun" selepas dia telah menyampaikan Bajet. Bertentangan dengan tradisi parlimen demokratik, Najib tidak peduli untuk menghadiri bagi mendengar ucapbalas pemimpin pembangkang terhadap ucapan bajet. "Adakah ini contoh baik bagi Najib dan ahli2 parlimen Barisan Nasional dalam menghormati proses demokrasi?" katanya. Beliau berkata tindakan keluar dewan oleh Ahli Parlimen Pakatan Rakyat "adalah suatu perbuatan yang sah dan wajib dalam protes" terhadap apa yang dipanggil "kegagalan Najib untuk menjawab soalan-soalan kami secara berterusan" mengenai skandal 1Malaysia Development Bhd, seperti yang didakwa oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat dalam saman sivil, dan dakwaan terhadap Najib sendiri. "Membentangkan Bajet tanpa menangani soalan-soalan ini adalah penting terhadap kepentingan dan sebab musabab ekonomi negara, ia adalah satu penghinaan terhadap proses parlimen," katanya Beliau menegaskan bahawa Najib jarang menghadiri mesyuarat Dewan Rakyat dan "hanya dilihat di majlis-majlis upacara khas" atau acara 'set-piece' saja. "Ahli Parlimen hampir tidak pernah mempunyai peluang untuk mengemukakan soalan kepada Perdana Menteri sendiri," katanya, berbeza sama sekali dengan sesi soaljawab mingguan Perdana Menteri Britain yang merupakan kemuncak sidang Dewan Rakyat di Britain.

      Padam
    3. Anon 2.56 ptg..

      Ni satu lagi mangkuk yg jadikan berita asing yahudi sebagai rujukan...

      Takkan siasat ajer....mana hasil nyer?? Mana kes yg dibawa ke mahkahmah???

      Inilah cara yahudi...mereka siasat lepas tu guna berita siasatan tu untuk desak Najib berundur...

      Dulu saman sivil oeh DOJ heboh satu dunia....lepas tu bila ditarik balik, semua senyap...Tak dihebohkan.

      Inilah permainan persepsi yg amat kotor dizaman sekarang ni...Org bertindak hanya dengan berita yg disiar bukannya dengan kes yg betul betul dibawa ke mahkahmah...

      Padam
  9. Tadi aku pergi ke bandar untuk suatu urusan, aku lihat semua kedai tutup. So aku teringat kata Mahathir "Malaysia da Bankrup....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kedai tutup mereka tak mampu berhadapan dengan ekonomi suram, he.he.he bukan hanya di Malaysia je di sinagpore pun berapa jenama mewah telah tutup oparasi mereka ,kalau di pasar malam pun orang kurang berbelaja, sebab itu brim diperlukan untuk merangsang ekonomi untuk rakyat Malaysia ini, aku yakin tahun ini pasti brim bagi 1200rm bahagi 5kali setahun untuk merancakan ekonomi Malaysia ini.

      APA perancangan pembangkang kurangkan kedai di tutup di Selangor Dan Penang ITU rata2 kedai dekat kawasan mereka, aku tengok kedai2 diselangor ditutup

      Padam
    2. Bodoh nyer Anon 2.42 ptg ni!!!

      Kedai tutup, Malaysia bangkrap...


      Hehehe....berita Malaysia bangkrap ada juga org percaya....Tapi tak apa...Tak semua rakyat ada daya intelektual yg tinggi

      Yg intelektual rendah, kalau percaya saya maafkan. Tapi pergilah belajar dan carilah kebenaran.

      Bukannya dengan percaya semua yg ditulis dlm internet..buatlah home work sikit...

      Padam
  10. Tindakan keluar dewan MP2 cai babi sangat tidak matang
    Mereka dah ikut rentak ketua mereka si Matdey biinatang
    Puak babi dakwa negara ini bankrap dan bertapok hutang
    Biila tahu kerajaan ada duit babi2 rasa ditunjal terlentang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hadi keluar sebelum pembentangan lagi teruk. Kira dedak tak habis lagi ka?

      Padam
  11. cucu tok selampit23 Oktober 2016 2:48 PTG

    HIDUP NAJIB! MATI UMNO!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hidup Najib, Hidup UMNO dan BN

      Terima Kasih PAS

      Hancur pembangkang yg lain...yg tak guna...pondan...kena provoke sikit merajuk keluar dewan....hehe..useless opposition!!!

      Padam
  12. Caii2 babi Matdey jadii terlopong biila belanjawan ditatap
    Apabiila dibaca lebih terperincii pasti hati berdetup-detap
    Kerajaan yg mereka tohmah bankrap ni rupanya mantap
    Terkantoii terkedu lah caii2 babi, pelir terus kecut sentap

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat.

      Padam
    2. Othaman...tak payah debat..

      Kau dengan dedak madey kau

      Aku dengan kebenaran yg aku cari...

      Padam
  13. Semua ini angka saja ,duit fisikal boleh bukti ada ka,atau budjet tahun lepas yang tak sempat guna masuk budjet tahun ini. Lagi pun siapa boleh bukti angka tersebut, nanti OSA nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu tak faham ekonomi pun nak komen..

      Nampak sangat bodoh nyer

      Padam
  14. Cai2 babi Matdey fitnah negara bankrap hutang bertapok
    Namun dakwaan caii2 babi hanya lah lawak bujang lapok
    Biila bajet dibentang mereka rasa bagai kepala dihempok
    Para MP cai babi pulak larii tinggal dewan tak ubah bapok

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat.

      Padam
  15. Syabbas dan tahniah kerajaan BN atas budget cemerlang
    Ia menjadii pemangkiin negara menuju puncak gemiilang
    Melopong terkedu, cai2 barua babi Matdey hidung belang
    Baru tahu, mereka ni bertuhankan Matdey biol petualang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
    2. Meroyan ke??

      Padam
  16. Budget gemilang udah bikin cai2 babi Matdey mengelupor
    Makin kurang ler peluru cai2 babi ini nak terus bertempor
    Manakala piihak kerajaan kian banyak modal nak gempor
    Pasti ramai cai2 babi Matdey jadi mcm ayam berak kapor

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  17. Memang hebat pukulan dari UMNO-BN punya belanjawan
    Puak2 pembangkang babi terus jadii gelisah sasau sawan
    Keupayaan kerajaan BN biikin MP caii babi dlm kerisauan
    Mereka terlalu bengang terus bertindak lari keluar dewan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  18. Belanjawan yang dibentang membuat kita rasa amat lega
    Dgn kerajaan BN yang ada ini, rakyat sangat rasa bangga
    Komplen akan tiimbul darii cai2 babi mmg awal kiita duga
    Sebab kerja fitnah itu ikut suruhan Matdey kepala dongga

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  19. Puak cai2 babi Matdey biikin dakyah negara mau bankrap
    Ternyata tohmahan puak babi ini busuk mcm getah skrap
    Pukulan belanjawan 2017 udah kasi cai2 babi ini tertiarap
    Melopong terkedu le Matdey punya babi dan anjing kurap

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  20. Kemampuan kerajaan BN biikin cai2 babi Matdey gelabah
    Sokongan jiitu rakyat terhadap BN pastii akan bertambah
    Dgn budget ni Najib akan jadi makin kuat tolak tak rebah
    Sebalik nya makin mengelupor cai2 babi Matdey bedebah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  21. Bila tahu kerajaan ada duit, caii2 babi Matdey hatii panas
    Belanjawan yg diibentang Najib sangat beriisi dan bernas
    Puak cai babii mahu komplen atau lawan tapii tiada lunas
    Lari keluar dewan ler puak biol keldai kominis pengganas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  22. Puak2 cai babi Matdey sudah kena budget punya pukulan
    Nampak jelas fitnah mereka kerajaan bankrap tidak jalan
    Maka caii2 babi ini melalak ler serupa haram jadah sialan
    Kalu tak menyalak tak dapat lah pulak dedak nak diitelan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  23. Budget 2017 itu adalah yg terbaiik untuk jangka panjang
    Caii2 babi Matdey terduduk lihat, spt udah kena terajang
    Perangai kotor MP mereka kat dewan dah kena telanjang
    Pasti cai2 bai jadi sentap, anu dah tidak keras di ranjang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  24. Meliihat budget yang dibentang cai2 babi airmata menitik
    Kerajaan banyak wang, terasa mcm telor mereka dijentik
    Terus MP cai2 babi lari keluar dewan gaya kanak2 spastik
    Lalu mereka buat tohmahan baru iaitu ‘bajet tak realistik’

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  25. Budget dah kasii lebur cai babi punya kata-kata sumbang
    Kini cai2 babi Matdey berada dlm keadaan risau bimbang
    Makin terhapus lah impian cai babi mau kasi BN tumbang
    Manakala Bersatu pula, maut semakin hampir di ambang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  26. Melihat kepada budget, cai2 babi Madey mulut ternganga
    Dah makin menyepi cai2 babi yg sebelum ni serupa singa
    Alamat lingkup le nantii Matdey punya Bersatu cap bunga
    Ahli2 BN serta UMNO boleh lah senyum sampai ke telinga

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  27. Puak Bersatu cai2 babi Mastdey kini dah terawang-awang
    Nampaknya parti ciikai bahalol ini makin tertutup peluang
    Makin terkedu lah puak barua bangsat, cai2 babi beruang
    Mereka jadii meroyan sasau biila tahu kerajaan ada wang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  28. Belanjawan 2017 bikin cai2 babi Matdey betul2 mati kutu
    MP puak ca2i babi larii keluar dewan buat perangai hantu
    Dulu caii babi kata kerajaan bankrap, mereka baling batu
    Kini terkantoi, “bajet tak relistik”, itu jer modal yang satu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  29. Puak cai2 babi ini telah diajar oleh Matdey tektik dan cara
    Bila nampak jalan kelam saja, cai2 babi ni buat huru hara
    Kerja caii2 babi ini sampai bila pun mencetuskan angkara
    Sebab itu le dlm dewan rakyat pun perangai monyet kera

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  30. Cai2 babi Matdey tuduh kata Najib provoke pembangkang
    Wal hal MP mereka yg dulu cuba nak tiikam dari belakang
    Mereka bawa sepanduk ‘MO1’, serupa jalang terkangkang
    Mmg itu cara politik kotor ajaran Madey mamak tongkang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  31. 2017 punya bajet menjadii satu pukulan padu yang pukal
    Menjawab segala tohmahan cai2 babi bingai otak dangkal
    Belanjawan terbaik udah bikin cai2 babi Matdey mati akal
    Cai babi nak duga laut dlm dgn kail yang hanya sejengkal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  32. Itu lah dia pukulan padu darii kerajaan punya belanjawan
    Membuatkan terkedu puak2 cai babi Matdey piihak lawan
    Cai2 babi Matdey semua dah matii akal jadii sasau sawan
    Tak daya lagi nak bela si tua biol palsu punya negarawan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  33. Cai2 babi Matdey tergamam bila Najib muncul bagai wira
    Budget gemiilang dibentang untuk kemakmuran nnegara
    Mereka jadi terkedu, tiada modal, terus cakap sandiwara
    Memang kerja cai2 babi Matdey ini bikin cetus huru hara

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  34. Belanjawan 2017 satu pukulan kpd cai babi pemberontak
    Biila tau kerajaan steady tak bankrap, caii2 jadi tersentak
    Lari keluar dewan menampil cai babi haprak punya watak
    Ternyata cai2 babi ikut nafsu perasaan tak tau pakai otak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
  35. Memang ternyata MP pembangkang babii bengap hampas
    Tidak berani nak tunggu hingga habis belanjawan dikupas
    Puak babi cabut lari keluar dewan spt kudung punya lipas
    Dah ada bunga2 awal, PRU14 puak2 babi ini akan tumpas

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa lari ke sini...nak lari ke mana tuu..ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
    2. Othaman tua bapok mampos kat blog petang hingga pagi
      Tak terjawab si bahalol ini hujah pantun yang Kejora bagi
      Mau diajak berdebat kepala butoh bapak diia apa nya lagi
      Kalu berdepan, sah si tua biol ini patah sebatang dua gigi

      Padam
    3. Woi pak kadok bapok, tak payah lah ko nak gebang lebat
      Binatang kepala butoh pak ngko apa lagi yg ko nak debat
      Memang tak reti bahasa langsung ini tua lahanat musibat
      Tak serik jugak dua malam berbiirat belakang kena sebat

      Padam
    4. Dah 2 tahun berturut-turut Najib potong Budjet Universiti Awam...kesian anak2 muda golongan terpelajar kan..kan?

      Akan tetapi..yg menyayat hati.. kenapa Budget BIJI PERMATA Rosmah terus ditambah dari tahun ke tahun. Dah ler tuu, dinaikkan cukup luar biasa-berlipat ganda. Saya ada simpan rekod2 sebagai bukti...

      2013 - RM20.5 juta
      2014 - RM32.3 juta
      2015 - RM34.4 juta
      2016 - RM36.3 juta
      2017 - RM85,0 JUTA.....?????????

      Apakah BIJI PERMATA Rosmah itu lebih mahal dan lebih penting dari keperluan anak2 muda terpelajar kita? Kejadah apa nie Najib..bukankah gara2 BIJI PERMATA Rosmah, PBB/UNESCO tarik balik anugerah kpd Rosmah baru2 ini...????

      Memang patutpun Najib tahun ini dapat anugerah 'Asia's Worst Finance Minister' (Menteri Kewangan Paling Buruk di Rantau Asia).

      Harap rakyat Malaysia buka mata betapa lembab & tunduknya Najib terhadap bininya. Tapi pada si Kejora yg berlagak macam bagus, tetap kata Najib pandai & budget Najib tahun ini baik untuk rakyat...dah gila ker.......????

      Padam
    5. Memang Othman gila ni seperti Matdey biol kaki berbalah
      Kerja makii kerajaan dari zaman tunku ke zaman Pak Lah
      Ada kah, Najiib ganggu peruntukan untuk pelajar sekolah
      Kalau diberi budget lebih untuk permata, ko apa masalah

      Padam
    6. Ini masalah negara sebab duiit negara dibelanjakan ikut kehendak bini bukan rakyat diutamakan.

      2 tahun berturut-turut Najib potong Budjet Universiti Awam...kesian anak2 muda golongan terpelajar. Tak pasal2, Biji Permata Rosmah pulak dapat tambahan berganda dari RM36.3 ke RM85.0 juta.

      Apakah BIJI PERMATA Rosmah itu lebih mahal dan lebih penting dari keperluan anak2 muda terpelajar kita?

      Padam
    7. dengkinya kamu...Othaman..

      University Awam dipotong budget sebab sekarang ni semua university ada income lain yg dijana sendiri untuk mengurangkan pergantungan kewangan dari kerajaan...Kerajaan nak university ada inovatif dan proaktif ...

      Permata ditambah sebab pertambahan pelajar dan nak diperluaskan di seluruh Negara dan disemua kementerian...

      Padam
    8. Pak Othman,

      saya tengok dalam facebook ada ahli permata yang mengatakan dia terkejut bila melihat peruntukan sebegitu besar utk Permata (luar biasa sgt ni) sedangkan mereka nak buat program pun kena mohon derma.

      Ada juga ibu bapa yang buat komen bahawa mereka juga terkejut bila melihat peruntukan yang sebegitu besar sedangkan bila ada program mereka kena keluarkan bayaran.

      Ke mana perginya semua peruntukan ni?

      Kesemua mereka ini sertakan nama dan foto mereka dan tidak berselindung di sebalik 'anonyMouse'. Boleh tanya dan siasat balik kenyataan mereka ni.

      Do u smell something fishy? Another Jibroz's scheme to scam?

      Padam
    9. Sdraku John Doe,

      As requested...

      Peruntukan/budget berpuluh-puluh juta adalah 'Special unaccounted gift' Najib kpd Rosmah yg tak perlu diaudit & dianggap perbelanjaan hangus. Sebab itu Rosmah boleh memilikki juta-juta dan hidup boros bergaya extravaganza bagai millionaire.

      Salam perjuangan & terus berjuang without fear and favour.

      Padam
  36. Meliihat keupayaan kewangan kerajaan cai2 terasa geram
    Hati puak pembangkang terus gelisah jiwa tidak tenteram
    Dalam dewan rakyat puak barua kominis terus jadi suram
    Kerana tak tahan resah, terus lari keluar cai2 anak haram

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apakah BIJI PERMATA Rosmah itu lebih mahal dan lebih penting dari keperluan anak2 muda terpelajar kita?

      Padam
    2. dengkinya kamu...Othaman..

      University Awam dipotong budget sebab sekarang ni semua university ada income lain yg dijana sendiri untuk mengurangkan pergantungan kewangan dari kerajaan...Kerajaan nak university ada inovatif dan proaktif ...

      Permata ditambah sebab pertambahan pelajar dan nak diperluaskan di seluruh Negara dan disemua kementerian...

      Padam
    3. Betul kata 7:09 tentang peruntukan universiti awam dipotong sebab kerajaan mahu universiti cari duit sendiri.

      Malah bukan Universiti awam sahaja, hospital, sekolah dan lain2 semua juga kena inovatif cari duit sendiri akibat kesemua peruntukan dipotong.

      Caranya? Carilah sendiri. Kalau tak tau kena tanya pak Ajib siapa penderma Arab tu supaya ramai2 leh jumpa dia minta dia derma lagi.

      Rakyat juga kena inovatif buat dua kerja apabila kehidupan makin tersepit akibat kleptokrasi.

      Kalau ayam mahal janganlah makan ayam, kalau ubat tak ada stok beli sendiri, kalau tak mampu bayar tol bangun awal dan guna jalan lama.

      Dan senarai ini berterusan kepada semua perkara kecuali Permata dan JPM.

      Rakyat bukan tanggungjawab kerajaan, sebaliknya rakyatlah yang kena menanggung kerajaan. Takkan itu pun rakyat tak tau.

      Pendedak? Jangan dengki dengan gaji orang, diorang ni buat kerja tau bukan makan gaji buta. Tak dak fakta pun takpa, kelentong pun takpa, carut pun tak pa. Korang jangan sibuk2 na.

      Jangan dengki dgn klepet atau dedak ye. Itu semua rezeki Allah ya.

      Hehehe.. Sad but true, this is our beloved Malaysia today. But not for long in shaa Allah.

      Padam
  37. Caii2 babi dgn modal lapok mereka, negara mau bankrap
    Itu saja lah helah putar alam cai2 babi dan anjing2 kurap
    Dengan budget 2017, cai2 babi Matdey dah jadi tertiarap
    Nak tumbangkan Umno-BN mereka tidak lagi mengharap

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apakah BIJI PERMATA Rosmah itu lebih mahal dan lebih penting dari keperluan anak2 muda terpelajar kita?

      Padam
    2. dengkinya kamu...Othaman..

      University Awam dipotong budget sebab sekarang ni semua university ada income lain yg dijana sendiri untuk mengurangkan pergantungan kewangan dari kerajaan...Kerajaan nak university ada inovatif dan proaktif ...

      Permata ditambah sebab pertambahan pelajar dan nak diperluaskan di seluruh Negara dan disemua kementerian...

      Padam
  38. PM shows the national budget with full of mission & vision
    The government’s capability makes the opposition tension
    They turned ill tempered and cannot control their emotion
    So shameful their idiot MPs walked away from the session

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah 2 tahun berturut-turut Najib potong Budjet Universiti Awam...kesian anak2 muda golongan terpelajar kan..kan?

      Akan tetapi..yg menyayat hati.. kenapa Budget BIJI PERMATA Rosmah terus ditambah dari tahun ke tahun. Dah ler tuu, dinaikkan cukup luar biasa-berlipat ganda. Saya ada simpan rekod2 sebagai bukti...

      2013 - RM20.5 juta
      2014 - RM32.3 juta
      2015 - RM34.4 juta
      2016 - RM36.3 juta
      2017 - RM85,0 JUTA.....?????????

      Kejora yg berlagak macam bagus, tetap kata Najib pandai & budget Najib tahun ini baik untuk rakyat...dah gila ker.......????

      Padam
    2. Memang Othman gila ni seperti Matdey biol kaki berbalah
      Kerja makii kerajaan dari zaman tunku ke zaman Pak Lah
      Ada kah, Najiib ganggu peruntukan untuk pelajar sekolah
      Kalau diberi budget lebih untuk permata, ko apa masalah

      Padam
    3. Mgmang masalah negara, adakah patut BIJI PERMATA Rosmah itu lebih mahal dan lebih penting dari keperluan anak2 muda terpelajar kita?

      Padam
    4. Memang Othman gila ni seperti Matdey biol kaki berbalah
      Kerja makii kerajaan dari zaman tunku ke zaman Pak Lah
      Ada kah, Najiib ganggu peruntukan untuk pelajar sekolah
      Kalau diberi budget lebih untuk permata, ko apa masalah

      Padam
    5. Othaman bapok sudah tiada modal lagii dapat dia goreng
      Makiin dia nak menunjuk makin terserlah biol gila mireng
      Dah jadi bagai kereta burok injin semput longgar stereng
      Last sekali dia ini bawak kereta terjun bukit punya lereng

      Padam
    6. Geram dgn budget, Othman tidak senang ke hulu ke hilir
      Diitahan sebak perut kembong kempis air mata mengalir
      Dia terasa sesak nafas bagai bapok ditutoh jubor bergilir
      Jadi terlopong jer tengok syiling sambil urut batang pelir

      Padam
    7. dengkinya kamu...Othaman..

      University Awam dipotong budget sebab sekarang ni semua university ada income lain yg dijana sendiri untuk mengurangkan pergantungan kewangan dari kerajaan...Kerajaan nak university ada inovatif dan proaktif ...

      Permata ditambah sebab pertambahan pelajar dan nak diperluaskan di seluruh Negara dan disemua kementerian...

      Padam
  39. Tak nk dengar bajet ni la... Silap2 3 bulan lagi ada pindaan. Gebang jer lebih.... Brg makin mahal... Menyusahkan rakyat. Umum projek mcm2... Nk tambah hutang lagi ke... Boleh bagi kat anak beranak lagi duit hutang tu... Buat joli kat vegas... Pastu biar kerajaan kumpul duit gst dari rakyat buat bayar hutang yang dorang joli sakan tu...

    BalasPadam
  40. Othaman tua bapok mampos kat blog petang hingga pagi
    Tak terjawab si bahalol ini hujah pantun yang Kejora bagi
    Mau diajak berdebat kepala butoh bapak diia apa nya lagi
    Kalu berdepan, sah si tua biol ini patah sebatang dua gigi

    BalasPadam
    Balasan
    1. teruskan si kejora..puak2 haram ni perlu dibasuh dengan bahasa yang lebih kasar..

      Padam
    2. Nak lari ke mana tuu.. Ohhh, rupa2nya lari sembunyi ke sini yer... ayuh ler kita terus berdebat, jgn cakap sorang2 nanti kamu dicapkan orang gila.

      Padam
    3. Othaman bapok sudah tiada modal lagii dapat dia goreng
      Makiin dia nak menunjuk makin terserlah biol gila mireng
      Dah jadi bagai kereta burok injin semput longgar stereng
      Last sekali dia ini bawak kereta terjun bukit punya lereng

      Padam
    4. Apakah BIJI PERMATA Rosmah itu lebih mahal dan lebih penting dari keperluan anak2 muda terpelajar kita?

      Padam
    5. Geram dgn budget, Othman tidak senang ke hulu ke hilir
      Diitahan sebak perut kembong kempis air mata mengalir
      Dia terasa sesak nafas bagai bapok ditutoh jubor bergilir
      Jadi terlopong jer tengok syiling sambil urut batang pelir

      Padam
    6. Othaman Hindu tua bapok harap megah dengan melatah
      Tapi persoalan yg ditimbulkan hanya taraf budak mentah
      Semua aota yg dia bawa panjang berjela, mudah dipatah
      Kalau ibarat ulam, Othaman ini mcm timun jer kita ratah

      Padam
    7. Puak2 cai babi biol Matdey kini tak berani lagi nak takbor
      Dgn terbentang budget, segala tiipu fitnah caii babi lebor
      Impian cai2 babi untuk malukan kerajaan terus terkubor
      Othaman pula terasa macam dia si Nuat dah tutoh jubor

      Padam
    8. Bajet udah bikin Othaman terkedu tiada apa dapat diucap
      Malam tadii dia kena ganyang teruk, urut dada mengucap
      Tewas dgn penyokong kerajaan makan kuah le dgn kiicap
      Lepas ini gi jumpa Nuat le, batang Nuat dia tolong lancap

      Padam
    9. Bukan setakat terkedu..malah sesal 1,000 X kesal kerana menyokong & mengundi Najib/BN/UMNO pada PRU ug lepas.

      Adakah patut Najib lebih mementingkan Biji apanamanya si Rosmah dari Bajet Universiti Awam?

      Apakah BIJI PERMATA Rosmah itu lebih mahal dan lebih penting dari keperluan anak2 muda terpelajar kita?

      Padam
    10. Memang le bengap Othaman caii upahan Matdey Malabari
      Ada saja fitnah tohmah terhadap kerajaan yg dia nak cari
      Sudah ada ‘judgement’ diibuat sesuatu peruntukan diberi
      Kalu ko bijak sangat, kenapa ko tak jadi perdana menteri

      Padam
    11. Othaman undi BN?

      Cuba ko cubit2 pipi ko dan tepuk2 dahi tu...ko tu mimpi le Othaman...

      kah kaahh kaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh

      Padam
    12. Othaman bapok kemaiin teghingin nak aksi jadi pendekaq
      Tapi mat daoh bodo piang ni tak ceghedik bebai mangkaq
      Habih meghata belakang dia becalaq bekaih Kejora cakaq
      Tak lama lagii dah, dia dengan Matdey sekali gulong tikaq

      Padam
    13. Othaman bapok mahu jadi jagoh tapi kosong ilmu di dada
      Cara dia ini cari pengaruh, kumpul fitnah dan propaganda
      Biila tewas berhujah dia buat megah dirii mengada-ngada
      Sebenarnya Othaman ini tak de apa pun, hanya taik kuda

      Padam
    14. dengkinya kamu...Othaman..

      University Awam dipotong budget sebab sekarang ni semua university ada income lain yg dijana sendiri untuk mengurangkan pergantungan kewangan dari kerajaan...Kerajaan nak university ada inovatif dan proaktif ...

      Permata ditambah sebab pertambahan pelajar dan nak diperluaskan di seluruh Negara dan disemua kementerian...

      Padam
    15. Pasal Othaman tu, pembaca semua kini boleh nilai sendiri
      Sering beri alasan tanah tinggi rendah bila tak tau menari
      Dia selalu tanya Kejora kenapa lari, tetapii siapa yang lari
      Kalau berdepan, setakat diia tu Kejora tampor tangan kiri

      Padam
    16. Pak Othman, tak perlu menyesal undi BN tempoh hari. Kita telah memilih apa yang terbaik pada masa itu. How things turn out to be adalah di luar kawalan kita. Yang kita lantik pegang amanah yang khianat. Sudah tiba masa utk lihat si khianat ini tumbang.

      Saya bukan setakat mengundi BN, malah saya melakukan kerja2 membantu BN lagi,tak perlulah diceritakan apakah kerja yang saya lakukan. Segala upah yg diberi semuanya saya hadiah balik kpd petugas2 yg dikenalpasti lebih memerlukan. Malah saya keluarkan wang sendiri untuk jamu makan bilik gerakan. Dan saya tidak memperolehi pendapatan saya dari UMNO.

      Tapi itu semua sudah berlalu. UMNO kini bukan lagi membela Melayu, sebaliknya hanya mempertahankan Najib yang satu. Seluruh dunia dah tahu tapi Najib buat selamba muka tak tahu malu.

      Seperti yg ditulis oleh Tan Sri Sanusi Junid, sudah tiba masa orang-orang UMNO berhijrah ke BERSATU.

      Alhamdulillah saya pun sudah. Terima kasih kepada Kejora kerana menunjukkan bukti kepada saya bahawa UMNO dah rosak beyond repair dan memberikan saya ketenangan jiwa apabila memutuskan untuk berhijrah.

      Padam
    17. John dear..

      Saya berkeyakinan BIJI Permata Rosmah itu telah dihukum 'bayar cash' bila anuguerah kpd Rosmah ditarik balik baru2 ini kerana nawaitu & pekerjaan mereka tidak ikhlas & jujur.

      Ketahuilah, peruntukan/budget berpuluh-puluh juta adalah pemberian 'unaccounted gift' Najib kpd Rosmah yg tak perlu diaudit & dianggap perbelanjaan hangus. Sebab itu Rosmah boleh memilikki juta-juta dan hidup boros bergaya extravaganza bagai millionaire.

      Padam
  41. Pak Man, nak kenal dak dg general2 Najib lihat gambar yang atas tu
    general Mahathir pula lihat gambar bawah tu, yg perut boroi tu

    BalasPadam
  42. Perangaii MP2 caii babi Matdey diperkatakan serata cerok
    Tidak pernah dalam sejarah MP2 yg perangai begini terok
    Sangat memalukan negara di mata luar dipandang burok
    Tiindakan puak2 babi 21/10/16 itu, setaraf monyet berok

    BalasPadam
  43. Mmg puak2 caii babi Matdey sudah makin teruk dan tenat
    Bertiindak keluar dewan itu jelas sangat rupa pengkhianat
    Mereka terpengaruh dengan perangai kafir pelir tak sunat
    Ditambah lagi tunjuk ajar tektik kotor oleh Madey lahanat

    BalasPadam
  44. Ternyata pembentangan bajet oleh najib tiada membawa sebarang manafaat kepada rakyat.

    Bajet najib ini lebih merupakan bajet percubaaan memenangi hati rakyat dan seterusnya untuk persediaan PRU tahun depan.

    Persoalannya,

    Dimanakah najib akan mendapatkan peruntukan beratus ratus billion untuk bajet 2017 ini?

    Adakah Negara mempunyai simpanan beratus ratus billion?

    Bukankah negara mempunyai hutang 800 billion dan bakal mencecah 1 TRILLION?

    Realiti Hari ini rakyat dihimpit dengan pelbagai masalah kenaikan barang, sara hidup dan ditambah dengan cukai GST.

    Najib boleh memberi bayangan imaginasi dengan memberi pelbagai peruntukan, umpama najib berkhayal berhajat membeli rumah, kereta, motosikal handphone tetapi pada hakikatnya gaji hanyalah RM1200 sebulan dengan tanggungan 3 anak bersekolah dan isteri seorang surirumah.

    Sudah Tiba masanya rakyat menolak kepimpinan Najib dan partinya pada PRU akan datang

    Tidak sekali kali kami rakyat ingin bersubahat dan menyokong pemimpin penyamun dan lanun2nya merompak wang dan harta negara ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu ler ko, 6.39 cai babi biol Matdey

      ko mana tahu keupayaan kerajaan, cakap dengki ngko itu kerana dah jadi kebiasaan cai babi pembangkang ni sentiasa cari fitnah nak burukkan kerajaan...

      jangan mimpi le korang pembangkang nak menang, rakyat tak bodoh mcm ko yg dah disumbat tohmahan oleh puak kominis dan raja peliwat tu...

      ko tunggu makan jer ler, apa yg kerajaan akan beri nanti..

      Padam
    2. Anjing jibbi 6.50 sila berikan jawapan dari mana najib nak korek wang untuk bajet 2017?

      Cukai? Berapakah jumlah cukai najib perolehi tahun 2016?

      Simpanan tabung negara? Sila beri link?

      Minyak petronas? Berapakah sumbangan petronas berikan?

      Nak komen sila guna akal, jangan dai seperti anjing setakat menyalak bukit, tin kosong takder pengisian boleh tak?

      Padam
    3. woi babi sewel matdey 7.00 ptg

      ko ingat aku ni jaga peti duit atau akaun Negara ke?

      kerajaan tahulah di mana mereka ada atau simpan duit

      link kepala butoh pak hang apa biol? ko ingat senang2 nak link dgn akaun harta benda kerajaan, akau peribadi individu pun sulit, orang tak bagi

      apa punya tahap bengap bahalol punya rakyat mcm ini pun ada

      ko duduk kat hutan ke cai babi?

      Padam
    4. hutang Negara 600 billion ajer...

      Kalau guna tafsiran baru jadi 850 billion sbb bon yg dibeli oleh rakyat asing dlm Negara juga dikira htang luar Negara..

      600 billion hanayalah 55 % dari KDNK...still dlm julat yg bo;leh diterima dan selesa..

      Padam
  45. Tindakan si Madey, untuk Melayu/Islam amat merbahaya
    Diia hanya akan dijadikan keldai oleh PKR dan DAP buaya
    Namun segala rencana kotor Madey itu, tak akan berjaya
    Sebab kerajaan BN ini bagus, rakyat udah makin percaya

    BalasPadam
  46. Kat Malaysia di sebenarnya rakyat boleh hidup lebih baik...

    Tapi disebabkan oleh org lama yg dengki, still cuba nak pertahan krooni lama dia, pembangknag yg tak guna, hari hari mensabotaj ekonomi Malaysia, peniaga yg pro pembnagknag yg sengaja naikkan harga barang supaya kerajaan dipersalahkan...

    Inilah punca rakyat agak tertekan...

    Tapi inilah yg pembangknag nak....Dia nak rosakkan ekonomi, dia nak kalau boleh kerajaan naikkan GST, dia nak harga biar melambung, dia nak kalau boleh rakyat marah....

    BalasPadam
  47. Komen anjing jibbi 6.45 & 6.53 penuh dengan taik2 anjing bertebaran sana sini tiada memberi penerangan bagaimana nak bantu najib dan partinya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen ngko pulak cai babi biol sewel matdey 7.06 penuh dgn taik palat lubang burit mak ngko, hanya tohmahan fitnah nak busukkan Najib..

      Padam
    2. Kau yg taik anjing...tak faham!!!

      Padam
    3. 7.12 anjing najib mudah je, ko faham ke tak masalah dan persoalan rakyat?

      Ko letak komen taik merata rata buat apa? Apa faedahnya?

      Padam
  48. Hidup BN & UMNO

    Terima Kasih PAS

    Hancur pembangkang yg lain!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sampai pru akan dtg je jing jibbi, pas blum buat keputusan nak join parti menyamun harta rakyat

      Padam
  49. PAS tak akan join parti harapan yg tak ada harapan..

    Amanah & DAP byk mencaci pemimpin PAS..

    PKR pulak bersekongkol dgn musuh PAS...itu pun tak lama lagi PAS dan PKR akan berpisah...

    Hehehe....BN & UMNO still the best...Thank you PAS...
    Jahanam pembangkang yg lain

    BalasPadam
  50. Tanpa PAS pun Umno/BN dah boleh menang dam memerentah campur pulak dengan Pas lagi lah....mau tidak menangis keluar hingus lah puak2 ni.

    BalasPadam
  51. Ternyata pembentangan bajet oleh najib tiada membawa sebarang manafaat kepada rakyat.

    Bajet najib ini lebih merupakan bajet percubaaan memenangi hati rakyat dan seterusnya untuk persediaan PRU tahun depan.

    Persoalannya,

    Dimanakah najib akan mendapatkan peruntukan beratus ratus billion untuk bajet 2017 ini?

    Adakah Negara mempunyai simpanan beratus ratus billion?

    Bukankah negara mempunyai hutang 800 billion dan bakal mencecah 1 TRILLION?

    Realiti Hari ini rakyat dihimpit dengan pelbagai masalah kenaikan barang, sara hidup dan ditambah dengan cukai GST.

    Najib boleh memberi bayangan imaginasi dengan memberi pelbagai peruntukan, umpama najib berkhayal berhajat membeli rumah, kereta, motosikal handphone tetapi pada hakikatnya gaji hanyalah RM1200 sebulan dengan tanggungan 3 anak bersekolah dan isteri seorang surirumah.

    Sudah Tiba masanya rakyat menolak kepimpinan Najib dan partinya pada PRU akan datang

    Tidak sekali kali kami rakyat ingin bersubahat dan menyokong pemimpin penyamun dan lanun2nya merompak wang dan harta negara ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya harap sdraku 9:21 hebahkan semua fakta yg kita berkongsi maklumat kepada jiran, sahabat handai dan saudara mara sdra demi menumbangkan Najib, Rosmah, BN/UMNO dan gerombolannya. Insya Allah...

      Salam perjuangan dan terus berjuang.....!

      Padam
  52. Beza AP UMNO/BN dengan AP Pembangkang iaitu kebebasan bersuara.
    Sebagai contoh AP pembangkang boleh pertikai dan tegur wang derma sementara AP UMNO/BN dilarang bercakap waima dengan niat untuk persoal pasal salah tadbir urus 1MDB.....kerana mereka boleh dikenakan tindakan lembaga displin.

    Apabila speaker Parlimen menolak perbincangan isu semasa dunia mengenai kleptokrasi dan penyelewengan duit 1MDB maka disitulah kemerosotan percaya dan yakin terhadap Parlimen berlaku.

    Kerajaan hari ini telah menutup saluran dan menafikan hak AP pembangkang untuk bersuara ketidakpuasan hati rakyat terhadap permasalahn 1MDB di Parlimen.

    Dan apabila AP pembangkang keluar dewan sewaktu pembentangan bajet masih berlangsung adalah suatu tamparan hebat dan telah mencalar kredibiliti seseorang.

    Maka ini adalah petunjuk kepada kemampuan AP pembangkang untuk bertindak baik dan tepat pada waktunya. Dilabel sebagai beruk tapi AP pembangkang telah berjaya menghantar mesej kepada dunia.


    BalasPadam