Sabtu, 22 Oktober 2016

Sandiwara MO1..?



Layan...

Presiden BERSATU Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan Bajet 2017 yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini sebagai tidak realistik dan gagal menangani isu teras mengenai pendapatan negara yang berkurangan.
"Rakyat diberi 'gua-gula' melalui tawaran tertentu tetapi pada hakikatnya kerajaan tidak mempunyai dana.
"Aliran tunai juga adalah beban dan itu tidak diterangkan," kata Muhyiddin sebagai respons kepada bajet pertama yang dibentangkan selepas pemecatannya sebagai bekas timbalan perdana menteri dan timbalan presiden Umno.
Berdasarkan pengalaman beliau dalam kerajaan, Muhyiddin berkata ia adalah amalan biasa untuk mengumumkan peruntukan lebih besar daripada apa yang sebenarnya disalurkan kepada kementerian.
"Saya percaya ini berlaku kerana ia adalah jelas bahawa kerajaan tidak mampu menanggung sebahagian besar beban dan perbelanjaan," katanya kepada pemberita selepas keluar dewan bersama-sama ahli parlimen Pakatan Harapan
"Saya tidak berpuas hati kerana apa yang dibentangkan tidak menggambarkan keadaan kewangan sebenar negara. Ia kelihatan manis tetapi sebenarnya pahit," katanya.
Bekas menteri Umno Datuk Seri Shafie Apdal yang kini mengetuai parti berdaftar baru Parti Warisan Sabah juga berkata tiada apa yang baru dalam bajet berkenaan.
"Apa yang kita perlukan adalah peluang pekerjaan.
"Bagaimana kamu buat itu? Adakah dengan beri BR1M, atau dengan mewujudkan industri baru?" kata Shafie yang bagaimanapun mendengar ucapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sehingga tamat.
Naib Presiden PAS, Idris Ahmad pula berkata parti itu mempunyai respons yang bercampur-campur terhadap bajet berkenaan.
Antara lain, beliau berkata PAS mengalu-alukan lebih banyak peruntukan untuk pembangunan luar bandar tetapi pada masa yang sama mempersoalkan pemotongan untuk pembiayaan bagi pendidikan tinggi.

SUARA MP l Bajet 2017 membuktikan bahawa kerajaan bukan hanya kehabisan wang tunai, tetapi keadaan akan menjadi lebih buruk, membuatkan 2017 mungkin menjadi tahun yang paling sengsara untuk rakyat Malaysia.
K'jaan gagal penuhi sasaran pendapatan 2016
Tahun lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada pembentangan belanjawan mengumumkan kerajaan dijangka mengutip RM225.7 billion untuk tahun 2016.
Walau bagaimanapun, berdasarkan anggaran terkini, pendapatan 2016 kini disemak semula kepada RM212.6 bilion. Ini adalah kekurangan yang sangat besar iaitu 5.8 peratus atau RM13.1 bilion bagi 2016.
Untuk meletakkan perkara dalam perspektif, dan untuk menunjukkan betapa gawatnya keadaan, lazimnya pada masa lalu, kerajaan akan mengutip lebih banyak hasil daripada unjuran mereka.
Kekurangan ini pula menyebabkan perbelanjaan mengurus dan pembangunan lebih rendah daripada yang diunjurkan.
Kerajaan kini menganggarkan perbelanjaan mengurus untuk 2016 akan berkurangan daripada RM215.2 bilion kepada RM207.1 bilion, manakala perbelanjaan pembangunan akan jatuh dari RM50 bilion kepada hanya RM45 bilion.
Sebagai contoh, ini adalah sebab mengapa kita melihat pemotongan besar dalam perbelanjaan kesihatan, sehingga menjejaskan ujian darah yang kritikal serta peningkatan kos ubat-ubatan untuk rakyat marhaen.
Emolumen dan pembayaran hutang
Ini hanya akan menjadi lebih buruk pada 2017.
Peningkatan saiz perkhidmatan awam telah menyaksikan bayaran "emolumen" bagi 2016 meningkat sebanyak RM3.8 bilion kepada RM73.9 bilion walaupun perbelanjaan operasi berkurangan sebanyak RM8 bilion.
Bagi tahun 2017, kerajaan mengunjurkan bayaran emolumen akan meningkat sekurang-kurangnya RM3.6 bilion.
Dalam pada itu, bayaran untuk pencen dan persaraan pula akan meningkat dengan ketara daripada RM19.0 bilion pada 2016 kepada RM21.8 bilion pada tahun 2017.
Di samping itu, caj "khidmat bayaran hutang" tahunan - ansuran dan pembayaran balik yang perlu dibayar oleh kerajaan atas pinjaman yang diambil pada masa lalu - telah meningkat dengan ketara.
Untuk 2016, adalah dianggarkan ia berjumlah RM26.6 bilion atau kenaikan RM2.36 daripada tahun 2015.
Pada tahun 2017, jumlah itu akan terus meningkat kepada RM28.9 bilion. Ini adalah akibat dasar pinjaman melulu kerajaan sehingga hutang kerajaan persekutuan sepanjang dekad lalu terus meningkat.
Peningkatan berkembar emolumen dan caj persaraan serta bayaran khidmat hutang dalam konteks pendapatan dan perbelanjaan operasi yang semakin mengecil hanya akan bermakna kurang dana untuk perbelanjaan penting yang lain.
"Subsidi dan bantuan sosial" telahpun dikurangkan daripada RM39.7 bilion pada 2014 kepada RM27.3 bilion (2015) dan menjadi RM24.6 bilion (2016). Malah, ini akan dikurangkan lagi kepada RM22.4 bilion pada tahun 2017.
Wang juga akan berkurangan untuk bekalan perubatan, perumahan, biasiswa dan bentuk sokongan pendidikan yang lain.
K’jaan optimistik terhadap unjuran pendapatan 2017
Akhir sekali, satu-satunya sebab kerajaan masih mampu menonjolkan bajet ‘sederhana’ defisit 3 peratus bagi 2017 adalah kerana ia optimistik dengan unjuran hasil cukainya.
Walaupun anggaran cukai pendapatan petroleum (PITA) dijangka turun dengan ketara daripada RM11.6 bilion pada 2015 kepada RM8.5 bilion pada 2016, kerajaan mengandaikan harga minyak yang lebih tinggi dan permintaan yang meningkat untuk 2017 bagi menjana RM10.6 bilion.
Kerajaan juga mengandaikan peningkatan dalam cukai pendapatan Korporat (CITA) walaupun pada masa yang sama tidak menjangkakan kadar pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi.
CITA sebenarnya menurun sedikit pada 2016 kepada RM63.2 bilion daripada RM63.7 bilion pada tahun 2015. Walau bagaimanapun pada tahun 2017, kerajaan menjangkakan ia mampu mengutip RM69.2 bilion.
Begitu juga, di sebalik trend menurun cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada suku terakhir baru-baru ini, kerajaan masih mengunjurkan peningkatan dalam pungutan GST daripada RM38.5 bilion pada 2016 kepada RM40 bilion pada tahun 2017.
Semua perangkaaan dan hujah di atas membuktikan bahawa kerajaan kehabisan wang tunai dengan cepat dan bergelut untuk mengimbangi pendapatan dan perbelanjaannya.
Keborosan kerajaan pada masa lalu - termasuk meningkatkan pengambilan perkhidmatan awam untuk mengurangkan pengangguran siswazah, pinjaman berlebihan - untuk membiayai ketidakcekapan, rasuah dan pembaziran telah dengan teruk mengekang kemampuan kerajaan untuk membekalkan perbelanjaan hari ini.
Justeru, apabila unjuran terlalu optimistik dalam kutipan hasil kerajaan gagal menjadi kenyataan, kita boleh menjangkakan 2017 akan menjadi tahun yang sangat sengsara bagi rakyat biasa.
Patut ler goyang semacam jer..!
Tak cukup tidur?
Nak pitam?
Atau sami dengan sami tengah bergaduh???
Lu Fikir La Sendiri!!!

69 ulasan:

  1. Tengok lah gambar TS Muhyiddin, Presiden parti Bersatu, di iring Wan Azizah, Presiden PKR, dan Lim Kit Siang, Penasihat/ mentor DAP.

    Bergabung tenaga nak lingkupkan Najib, UMNO. BN di PRU14.

    MO1 mesti gigil lutut. Terutama nya bila DoJ USA, AG Switzerland dan MAS Spore dah ambik tindakan mahkamah pasal "misappropriation of 1MDB funds and money-laundering" yang di lakukan dek Najib dan kuncu kuncu nya.

    Nama penuh MO1 mesti keluar di bicara rampas harta anak tiri dia dll, dakwaan jenayah akan berikut, di harapkan, jugak dakwaan MO1 kemudian nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tiga ekor khairuddin, husam dan Matthias Chang tarik balik saman pada 1mbd itu diamerika.

      akan senang jika tiga ekor ITU tak tarik balik saman Dan dapat kita ketahui mo1

      Tapi disebab tiga ekor khairuddin, husam dan Matthias Chang macai protun dan al juburi tak dapat tahu siapa ITU mo1 ITU

      He.he.he

      Padam
    2. Biar kali ini saya terangkan dalam B. Melayu buat pengetahuan umum, dan..... khasnya untuk Kejora yg lemah dalam penguasaan Bahasa Inggeris tapi nak berlagak macam bagus.

      Penarikan balik saman secara sukarela terhadap lapan defendan di Amerika Syarikat untuk membawa balik wang 1MDB adalah untuk membolehkan ianya difailkan kembali ekoran perkembangan terkini.

      Ini berikutan keputusan mahkamah di sana yang membenarkan Red Granite, syarikat penerbitan filem yang diasaskan oleh anak tiri Perdana Menteri dibenarkan meneruskan operasinya selain dari dua filem yang berkaitan dengan 1MDB iaitu The Wolf of Wall Street dan Friends With Kids.

      Apa yang berlaku adalah penarikan balik secara sukarela atau VOLUNTARY DISMISSAL di bawah Rule 41(a)(1)(A)(i) of the Federal Rules of Civil Procedure, Amerika Syarikat, tanpa prejudis.

      Ini bermakna Mathias Chang & Husam Musa dibenarkan untuk memfailkan semula kes itu, bagi menjelaskan kenapa mereka berdua menarik balik saman itu sebagaimana dilaporkan Holywood Reporter.
      Tindakan menarik balik saman secara sukarela diambil kerana untuk meyesuaikan dgn perkembangan terbaru berkait kes DOJ termasuk Red Granite yang telah bersetuju memasukkan permohonan bersama DOJ untuk menghadkan pembekuan akaun dan pendapatan Red Granite kepada filem The Wolf of The Wall Street dan Friends With Kids sahaja. Akaun keseluruhan Red Granite dan pendapatan Red Granite dari filem lain adalah dilepaskan.

      Perlu saya ingatkan...Mathias Chang & Hisam Musa pada asalnya memfailkan saman di mahkamah New York pada 11 Ogos lalu, selepas DOJ menyeret syarikat itu dalam isu penyelewengan dana 1MDB. Mereka menuntut ganti rugi dari lapan defendan kerana menyebabkan kerugian ke atas rakyat Malaysia dan skandal 1MDB.

      Kenyataan bahawa saman Mathias Chang & Hisam Musa ditolak adalah tidak tepat & tidak benar sama sekali.

      ps:
      Kejora buat cerita lawak konon khairudin & mathias chang tarik balik saman..tapi bila diminta bukti, kejora sampai laa nie mati pucuk tak dapat membuktikannya.

      Padam
  2. Bajet yang dikarang oleh rosmah..dari rosmah untuk rosmah.

    BalasPadam
  3. Dari gambar Najib dan Rosmah di atas nih, nyata Jibo dah kalah.

    Rozy ada sikit nampak bersimpati, tapi leher nampak dah berkedut dan buah dada dah rebeh, tak tahu lah jika akibat rasa dah kalah itu.

    Bagus Putra M. Nak lagi selalu lah gambar itu dan gambar2 lain yang macam itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rosmah tua 2 tahun dari jibo. Buat rambut stail singa afrika. Tu yg najib botak sebelah layan rosmah.

      Padam
    2. Oooooooooo, dia lebih tua ye? Mengarah saja le. Atas alasan dia lebih tua. Dll. (Sedap menulis "Dll" itu, sebab makna nya bermacam. Tau saje le.)

      Hahaha, botak sebelah melayan Rosmah. Ok, kita tak payah cerita layan mcm mana, ye tak.

      Padam
    3. Selain faktor umur, Najib ada inferio complex terhadap Rosmah sebab Rosmah itu lebih terpelajar (more qualified) dari segi pencapaian akademik. Tambahan lagi, menurut perakuan sdra-mara Rosmah di kampung asalnya di Rembau, Najib dah kena obat jampi guna2 (charmed).

      Padam
    4. Kehancuran Negara & keperitan rakyat jelata berpunca dari pentadbiran MO1...tapi disebalik tabir MO1, ada yg lebih berkuasa, mengarah & memerintah... ia itu Unofficial MO1.

      John Doe & brother Raman 2:
      What's your opinion?

      Padam
    5. si suman dah gugup, mula cari perlindungan kawan ha ha

      Padam
    6. Dalam ilmu Managemnet yg saya belajar dulu, itu dipanggil Consultative & Democrative untuk mendapatkan rumusan terbaik secara collective. FAHAMMMMM.....!!!!

      Padam
  4. Di zaman najib akhirnya kita jumpa PM penipu. Kalau syarikat senaraian awam tipu laporan kewangan, SC boleh ambik tindakan..kalau PM tipu bajet, sapa nak siasat? Umum lain buat lain. Najib patut diambil tidakan kerana menghina parlimen. - Byk sgt ambik khidmat bomoh india menjadikan najib kaki tipu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa tiga ekor khairuddin, husam dan Matthias Chang ITU tarik balik saman ia
      Akan senang jika tiga ekor ITU tak Tarik balik saman
      Senang kita ketahui siapa 1mo ITU

      Berani kerana benar
      gara2 tiga ekor ITU lah macai protun dan macai al juburi tak dapat tahu siapa ITU 1mo

      Padam
    2. Biar kali ini saya terangkan dalam B. Melayu buat pengetahuan umum, dan..... khasnya untuk Kejora yg lemah dalam penguasaan Bahasa Inggeris tapi nak berlagak macam bagus.

      Penarikan balik saman secara sukarela terhadap lapan defendan di Amerika Syarikat untuk membawa balik wang 1MDB adalah untuk membolehkan ianya difailkan kembali ekoran perkembangan terkini.

      Ini berikutan keputusan mahkamah di sana yang membenarkan Red Granite, syarikat penerbitan filem yang diasaskan oleh anak tiri Perdana Menteri dibenarkan meneruskan operasinya selain dari dua filem yang berkaitan dengan 1MDB iaitu The Wolf of Wall Street dan Friends With Kids.

      Apa yang berlaku adalah penarikan balik secara sukarela atau VOLUNTARY DISMISSAL di bawah Rule 41(a)(1)(A)(i) of the Federal Rules of Civil Procedure, Amerika Syarikat, tanpa prejudis.

      Ini bermakna Mathias Chang & Husam Musa dibenarkan untuk memfailkan semula kes itu, bagi menjelaskan kenapa mereka berdua menarik balik saman itu sebagaimana dilaporkan Holywood Reporter.
      Tindakan menarik balik saman secara sukarela diambil kerana untuk meyesuaikan dgn perkembangan terbaru berkait kes DOJ termasuk Red Granite yang telah bersetuju memasukkan permohonan bersama DOJ untuk menghadkan pembekuan akaun dan pendapatan Red Granite kepada filem The Wolf of The Wall Street dan Friends With Kids sahaja. Akaun keseluruhan Red Granite dan pendapatan Red Granite dari filem lain adalah dilepaskan.

      Perlu saya ingatkan...Mathias Chang & Hisam Musa pada asalnya memfailkan saman di mahkamah New York pada 11 Ogos lalu, selepas DOJ menyeret syarikat itu dalam isu penyelewengan dana 1MDB. Mereka menuntut ganti rugi dari lapan defendan kerana menyebabkan kerugian ke atas rakyat Malaysia dan skandal 1MDB.

      Kenyataan bahawa saman Mathias Chang & Hisam Musa ditolak adalah tidak tepat & tidak benar sama sekali.

      Padam
    3. tidak benar kepala butoh pak hang la seman kadok

      Padam
    4. Terima kasih kerana telah menonjolkan diri kamu yg sebenar..tak perlu saya & rakan2 seperjuangan bersusah payah menerangkan siapa Kejora sebenar.

      Padam
  5. Dicadangkan buat pengampu pasangan puaka ini, tolong buat patung najib dan rosmah di putrajaya atau tengah kl.

    BalasPadam
  6. Di hujung minggu seperti ini, ramai yang mengunjungi blog, terutama nya blog ini, yang sekarang menjangkau 8 juta clicks. Kalau banyak clicks dari regulars pun, masih berjuta pengunjung nya.

    Bagi yang tak biasa di sini, di maalomkan bahawa ada sekor NAJIB-PAID RESIDENT BLOGGER DI KHASKAN BERTUGAS DI BLOG INI. Di gelar Jing Jibo, ini dia CV nya -

    Anjng Jibo

    Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

    Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

    Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

    Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

    Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

    Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

    Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini jer yg cai babi sewel Matdey 1.32 ni tahu, bawa keluar taik palat lapok busuk dari lubang puki mak dia...ptuiihh..

      Padam
    2. Blog ini bagus me?, lebih u masuk bakul angkat sendiri, tiada satu rencana pun yg haq melainkan semuanya batil Dan jahil belaka.

      Padam
    3. 1:42 & 2:12 adalah makhluk2 tak mengenang budi & biadab atas sebab keterlanjuran kata2 mereka yg tidak sedar dek untung. Sedar kah mereka ini tak dijemput pun berkunjung di sini, tapi masih terhegeh-hegeh tak tahu malu, pulak tu mengata-ngutuk tuan punya blog.

      Ingat tuu, semua pembaca blog...!!

      Padam
    4. ngko pun sama juga tak malu seman kadok hindu tua perangai mengalah bebudak

      Padam
    5. Ada bukti saya mengutuk biadab terhadap tuan punya blog...??

      Padam
  7. Rosmah patut buat jualan amal. Lelong beg, baju, intan berlian, jam tangan bantu golongan miskin. Satu tahun berjuta beli baju kat jakel.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia nak adakan Foundation ke Memorial ke apekename nya di mana semua kasut, handbag dia, intan belian akan di simpan.

      Besar nya macam satu Pyramid. Hehe

      Padam
    2. Rosmah tak beli di kedai kain apek ada faham tak, rosmah lebih menbantu usahawan bumiputera , tun m lebih menbantu usahawan cina dengan bagi subsidi pada apek untuk menipu petronas ada faham tak.

      Rosmah bukan ada gudang besar seperti Marcos ITU ada faham tak

      Padam
    3. Cuba jelaskan kepada kami sumbangan bermakna Rosmah & Najib pada negara & rakyat jelata....berbanding dgn jasa & bakti Tun kepada Agama, Bangsa & Tanah Air seperti yg saya nyatakan di bawah ini....

      DEDICATION TO THE GRAND OLD STATESMAN-Tun Mahathir:

      You have always been controversial and transformational. Many misundertood you as leader extraordinaire. As an avid reader of a wide range of subjects, you used to be passionate about science. It was during your tenure as Prime Minister that science assumed prominence & you remain a strong believer in the power of science and innovation in nation building.

      Under your leadership, the Barisan Nasional won landslide victories in the 1982, 1986, 1990, 1995, 1999 & 2003 General Elections.

      As prime minister, your thoughts and ideas were put to the test. Though many initially criticised your many so called mega projects for development, they later had to swallow their words. It soon proved that those mega projects were the ones which helped Malaysia achieve commendable progress. It was during your time that Malaysia experienced rapid economic growth and achieve modernization on par with some of the developed and industrial countries of the world. There is no doubt now that science played an important contributing role in that resounding socio-economic success.

      The mysteries of science continue to excite your goodself. This has inspired you to suggest that Science and Technology programmes be focused on local experience. You believe Science and Technology is a simple, easily understood project. You interprets science as knowledge that can explain all of Almighty Allah’s creations to Man, and should be appreciated.

      At the launching of the New Economic Policy (NEC), You emphasised the role of Science and Technology to induce rapid economic growth and overall productivity and to create a strong industrial base for the nation. This effort continued under the National Development Plan (NDP), the 6th Msia Plan (6MP) and the 7th Msia Plan (7MP). Under this long term plan, Malaysia is set to be a fully developed nation in line with Vision 2020.

      It is through your vision that Malaysia has risen to great heights in the industrialization drive to put Malaysia ahead as a nation.

      Tun… it was also under your leadership and vision that moved Malaysia one step further along the road to industrial progress. The launching of the National Car, Proton on 9/7/85; the blast into orbit of MEASAT1 on the night of 13/1/96; the Multimedia Super Corridor (MSC) that is equipped with an integrated telecommunications network to meet sophisticated and value added needs, are just a few of the projects on Science and Technology that were implemented under your leadership.

      Malaysia used to progress under the strong socio-economic foundation that you helped establish. Malaysians continuously enjoyed the prosperity that came from the industrialized economic growth that you initiated. Tun your enormous contribution has left an unforgettable legacy for our future generation.

      Tun… you’ve made me proud to be a Malay, Muslim and Malaysian. You’re not only a leader to us Malaysians, but also to the developing nations & Muslim countries. You are indeed a World Class Leader. Thank you and may Allah SWT always bestow the best place here and hereafter.

      Sadly all the good cause and harvests are now gone. Your 2 successors have back peddled the country from World 1st Country back to 3rd World Country. The worst of all is the shameful image & heavy-bad debt created by Najib & Rosmah.

      Padam
    4. 2.39
      ooo beli kat kedai melayu..kat luar negara banyak ye org melayu berniaga..apa nama kedai melayu di hawaii tu saudara?

      Padam
  8. Anjing jibbi si mulut burit,

    Pasni letak komen pantun kartun, seterusnya komen maki hamun, cacian kata2 kesat lucah, seterusnya komen copy paste ayat alquran hadis, diserikan dengan cacian kata2 kesat dan lucah, seterusnya komen cakap omputih, tukar mode, letak komen nek tempoyak, masuk lagi komen cacian kata2 kesat dan lucah, tukar mode lagi jadi ostat, lagi komen cacian kata2 kesat lucah, seterusnya tukar loghat utara,pantai timur, nogori, sabah sarawak, pastu diserikan lagi dengan komen cacian kata2 kesat lucah.

    Tu pasal dia suka angkat bakul sendiri kunun2 berkemahiran.

    Anjing tetap anjing la, sekadar menyalak bukit, tin kosong, hanya sekadar berdengong telinga.

    Takder isi, takder fakta, kemahiran yg ada pada anjing ni, alih topik, alih tiang gol, alih pembaca dari beri tumpuan.

    P.s

    Komen copy paste nek tempoyak, anjing najib letak ni dah lengkap maki hamun, cacian, kata2 kesat, lucah....jadi, anjing najib ni tak perlu lagi beri tambahan kata2 kesat, setiap satu komen diberikan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini jer modal yg cai babi boil sewel Matdey 1.32 ni tahu, bawa keluar taik palat lapok busuk dari lubang puki mak dia tu...ptuiihh...

      Padam
    2. Kekadang dia angkat ke tepi ciff, terjun bersama bakul.

      Dia suka pergi ke The White Cliffs of Dover.

      Englaaaaaaand, kata dia. Konon nya nak sikit bau negara tempat Jibo belajor.

      Padam
    3. Memang Najib ada pergi ke England tuntut ilmu..tapi tamatkah pengajiannya dan... dapatkah apa2 penganugerahan atas pengajiannya itu...??? Itulah padahnya bila sekolah sekerat jalan, pastu dengar cakap bini, punahsihat2 Spore, USA & Zionis Yahudi.

      Padam
  9. MO1 rules the country on the strength of CASH IS KING, LIES SPEWED, PROMISES RENEGED AND TRUST BETRAYED, POWER ABUSED.

    Hadi (an accomplice of MO1 leads PAS on the game of PAS' ISLAM, backs kleptocracy, split muslims, declaring infidels.

    MO1 believes he is indispensable and rakyat are fools, Hadi thinks only his PAS'Islam is the path to heaven, everyone else go to hell.

    Here we have a CONFUSED nation led by MO1. Rakyat are victim of thievery and oppression whilst Hadi throw muslims to wilderness and make them lost.

    Wallahuaklam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terpulang kpd beliau cara mama beliau hendak memerintah , selagi mana beliau tidak memenjarakan tertuduh tanpa pembicaraan

      Padam
    2. Kenapalah tiga ekor 'khairuddin, husam dan Matthias Chang tarik balik saman pada 1mbd ITU
      Kalau lah tiga ekor ITU tak tarik balik saman akan senang nak ketahui mo1 ITU

      Berani kerana benar tiga ekor
      He.he.he

      Padam
    3. Biar kali ini saya terangkan dalam B. Melayu buat pengetahuan umum, dan..... khasnya untuk Kejora yg lemah dalam penguasaan Bahasa Inggeris tapi nak berlagak macam bagus.

      Penarikan balik saman secara sukarela terhadap lapan defendan di Amerika Syarikat untuk membawa balik wang 1MDB adalah untuk membolehkan ianya difailkan kembali ekoran perkembangan terkini.

      Ini berikutan keputusan mahkamah di sana yang membenarkan Red Granite, syarikat penerbitan filem yang diasaskan oleh anak tiri Perdana Menteri dibenarkan meneruskan operasinya selain dari dua filem yang berkaitan dengan 1MDB iaitu The Wolf of Wall Street dan Friends With Kids.

      Apa yang berlaku adalah penarikan balik secara sukarela atau VOLUNTARY DISMISSAL di bawah Rule 41(a)(1)(A)(i) of the Federal Rules of Civil Procedure, Amerika Syarikat, tanpa prejudis.

      Ini bermakna Mathias Chang & Husam Musa dibenarkan untuk memfailkan semula kes itu, bagi menjelaskan kenapa mereka berdua menarik balik saman itu sebagaimana dilaporkan Holywood Reporter.
      Tindakan menarik balik saman secara sukarela diambil kerana untuk meyesuaikan dgn perkembangan terbaru berkait kes DOJ termasuk Red Granite yang telah bersetuju memasukkan permohonan bersama DOJ untuk menghadkan pembekuan akaun dan pendapatan Red Granite kepada filem The Wolf of The Wall Street dan Friends With Kids sahaja. Akaun keseluruhan Red Granite dan pendapatan Red Granite dari filem lain adalah dilepaskan.

      Perlu saya ingatkan...Mathias Chang & Hisam Musa pada asalnya memfailkan saman di mahkamah New York pada 11 Ogos lalu, selepas DOJ menyeret syarikat itu dalam isu penyelewengan dana 1MDB. Mereka menuntut ganti rugi dari lapan defendan kerana menyebabkan kerugian ke atas rakyat Malaysia dan skandal 1MDB.

      Kenyataan bahawa saman Mathias Chang & Hisam Musa ditolak adalah tidak tepat & tidak benar sama sekali.

      ps:
      Kejora buat cerita lawak konon...
      i) khairudin & mathias chang tarik balik saman;
      ii) Khairudin, mathias chang & Husam diperintah tarik balik saman; dan
      iii) saman mereka di USA ditolak oleh mahkamah USA..

      Akan tetapi... bila diminta bukti, kejora sampai laa nie mati pucuk tak dapat membuktikannya.

      Padam
    4. tak payah kelentong ler seman hindu tua

      Othaman Babi A/L Ahmad Arbaie Anjing A/L Fazli Berok A/L Shafiee Keldai cacai biol babi Matdey

      mati pucuk kepala butoh pak hang la seman

      Padam
    5. Tengok tuu pembaca blog sekelian...ada saya menyebut sebarang kata carut lucah hari ini? Tapi heran..kenapa Kejora melenting dgn lontaran perkataan keji.....????

      Padam
  10. 1:37 semalam species engkau iaitu sekumpulan monyet keluar dewan kerana tak tahan kena provoke.
    Baik kau cepat pegi jumpa tiap-tiap ekor tu dan tolong picit telur mereka yg labuh tu.

    BalasPadam
  11. Bagus betul Pak Jib tu , duk goyang kaki saja dapat rm100 sebulan, siapa nak kasi babyak tu, aku ingat nak tukar kapcai nak cari yg baru sikit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tun sentiasa berfikir, membaca, ada note buku kecil & mengadap komputer untuk membangun & memakmurkan negara & rakayat jelata.

      Najib meluangkan masa bermain game.

      Padam
    2. Othaman babi tua ni tiada apa, kosong jer hanya gempar
      Cakap kemain lagak hebat tapii taraf buruk punya selipar
      Tak serik2 babi kurap tua ini kena tibai lanyak terdampar
      Susah mau ajar si tua bebal ini melainkan dgn penampar

      Padam
    3. Pegi daaaa...cakap kosong dgn pantun sampah aje...!!

      Dah 3 X bila diajak bersua face-to-face minum kopi, tibai-menibai roti perata.. beri alasan konon tak ada masa..tak hal memang dasar pengecut. Tak malu ke dipertonton orang ramai di blog ini.....????

      Padam
    4. Ngko ni Seman tua bapok, mcm tak sabar2 nak rasa penampar aku...

      Bukan apa Seman, aku ni kerja, sibuk...ngko lain ler, penganggur terhormat, Matdey kasi lebat tiap bulan...
      Pasal bersua kat kedai kopi tu, aku takut ngko buat perangai babi kat situ, aku pula terlatah tertunjal sebijik kat batang idung ngko tu...ngko ke hospital atau ke kubor, aku ke dalam...habis lerai pencen aku...

      Tunggu aku pencen nanti, itu pun kalau ngko belum mampos, aku akan cari ngko...tak sabar rasa nak jentik hidung ngko tu Seman Hindu bapok tua...

      Padam
    5. Sibuk konon..bergayut-paut 24 jam di blog ini, ada masa pulak? Kamu nie buat kerja apa, haaaaa.....???

      Padam
    6. "Bukan apa Seman, aku ni kerja, sibuk..."

      Inilah pertama kali ku dengar luahan anjing jibbi bibi burit memberitahu beliau sibuk kerja...

      Tahukah apa pekerjaan jibbi bibi nih?

      Mencacai, pemakan dedak al harami hasil habuan duit curi kepunyaan rakyat pemberian chif penyamun.

      Inilah pejerjaan si bibi jibbi.

      Padam
    7. Yg ngko kata 24 jam tu Seman bapok, sebab semua komen anti Matdey pakai main tuduh harung Kejora...cuba ngko tengok dari tengahari pagi Jumaaat kelmarin sampai pagi ini, Kejora tak buat satu komen pun. Lepas bajet dibentang, Kejora baru mula buat komen pagi ini. Ngko cam begini lah Seman bapok tua kutok, kalau Kejora masuk komen, mesti ada paling kurang 1 rangkap pantun...

      Padam
    8. saudara othaman,
      Tak payah le ajak dia jumpa..geng2 najib bukan ada telur..boss pun telur entah ke mana, apatah lagi geng2 bawahan ni..boss jemput ke program nothing to hide suruh bercakap, menjawab pun lari..ni pe kan pulak geng2 bawah ni..ajak minum, makan sambil berbincang pun takut..

      Padam
  12. Macam tak percaya saja bajet yang dibentangkan semalam nak-nak dalam keadaan ekonomi global yang sangat kelam.Apa pun bila dilihat tentang jumlah kdnk dan nisbah hutang negara berbanding kdnk iaitu 54 peratus rasa nya tiada masaalah bagi kerajaan untuk mencapai bajet seperti yang dibentangkan.

    Singapura pun nisbah hutangnya lebeh 100 peratus berbanding kdnk.

    Kira-kira mat najib ni dah lulus dan boleh disahkan lah dalam jawatan nya kalau belum disahkan.Kalaulah dia kerja sebagai manager disyarikat tempat aku rasanya sudah boleh dinaikkan pangkat lagi ni hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini thesis dari tpenuntut 'U Never Study' mana pulak nie.....????

      Padam
    2. Seperti biasa jing2 jibbi bibi burit memberi gambaran semuanya baik2 belaka berkenaan kehidupan rakyat negara ini,

      Bibi burit bleh tak bagitau nilai tukaran duit mesia n spore sama tak?

      Sama atau tidak?

      Adakah rakyat singapura hidup mereka daif? Dihimpit kesusahan? Hidup merempat?

      Tanya rakyat malaysia, adakah mereka mempunyai nilai dan kuasa membeli seperti rakyat singapura?

      Padam
    3. itu jer yg dia tahu, cai babi biol sewel Matdey 5.30 ni

      asyik bawa keluar modal taik palat lapok busuk lubang puki mak dia...

      Padam
    4. Ye la ko menang bibi 5.37...

      Padam
    5. Ayat terakhir Kejora 5:37 (modal taik palat lapok busuk lubang puki mak dia...) melambangkan perjuangan & laungan BN/UMNO pimpinan Najib/Rosmah yg dah jauh terpesong-songsang.

      Terima kasih sekali lagi kerana mendedahkan apa yang tersirat selama ini. Tahniah Kejora....!!!

      Padam
    6. Thesis Kejora @ 3:50 itu 'statistik' ker atau suatu olahan 'spastik' KDNK?

      Tahniah sekali lagi Kejora kerana mendedahkan your true 'shcolarship'. Tentu ada Phd atau setidak-tidaknya Masters dalam jurusan ekonomi...tak gitu...??

      Padam
  13. Cai2 babii sewel si Matdey hari2 goreng benda yang lama
    Rasa malas nak termuntah berdebat benda basii yg sama
    Kerajaan bentang budget yg baiik mereka tak nak terima
    Biarkan je mereka menyalak ini cai2 babi yg tiada agama

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mudah saja....tak suka jgn jenguk di sini...datang pun tak siapa yg suruh... kamu ada dapat kad jemputan khas kah....????

      Padam
    2. 3.57 kalo ko rasa nak termuntah baik ko pergi spital, mungkin ko ada sakit mental kronik kot?

      Tapi? Sakit mental apa kena mengena dengan muntah?

      Sakitnyea dimana bung?

      Padam
    3. Memang difahamilah pembangkang tak suka bajet yg baik, sebab bajet yg baik menyebabkan rakyat suka BN, Dan peluang until pembangkang menang adalah sifar. Kebencian mereka terhadap bajet yang baik Dan seimbang diterjemahkan DG keluar dewan beramai2.

      DG main perkataan keluarnya mereka , memberi petunjuk bahawa bajet 2017 bajet yg terbaik

      Padam
  14. Tu la sman bila budak tu bagi pasal statistic KDNK dan hutang kau perli macam2 thesis la,'u never study' la sedang kan angka ini sangat mudah diperolehi jika kamu hendak mengetahui nya.Tapi kalau dalam kepala penuh dengan hasad dengki dan kebencian bagi apa pun tidak akan bagi apa-apa makna kepada kamu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yer lah....kalau itu membahagiakan kamu.

      Padam
    2. Dia takkan terima ini Seman barua Matdey punya cai babi
      Macam mana pun diia saja yg betul dalam hal lobii melobi
      Kalau tidak takkan dia nak junjung peliwat dan kafir harbi
      Sebab bagi si tua ini, Matdey lah tuhan Matdey jugak nabi

      Padam
    3. 5.16 len kali ko bagi link, jangan ikut mulut burit ko tu, ikut nafsu ko ambik sekerat kerat, pastu masuk letak komen kat sini...

      Soh adik sepastik ko letak komen

      Padam
    4. 5.34 si jing jibbi bibiburit, fokus bibi! Fokus! Ikut tajuk atas bleh?

      Padam
    5. Woi babi biol matdey 5.41 mulut serupa lubang burit mak ngko...

      Ini hal aku dgn seman kadok, ko jgn gatal butoh nak ikut campur...nak fokos tak fokus tak ada kena mengena dgn kepala butoh pak ngko...

      Padam
  15. Memang betul cakap TSMY. Bugis gebang je bajet kementerian banyak ni, banyak tu tapi sebenarnya dia bagi kurang dari yg diumumkan.
    Bajet ke kementerian yg ada tu pun dah ada aliran nak pergi ke syarikat yg telah ditetapkan oleh pak menteri.

    Bodohnya bugis sebab buang orang no 2 yg tahu semua rahsia dia luar dalam.

    BalasPadam
  16. Asal aku masok blog ni, asyik tengok Othman je yang berilmiah...u memang terbaik lah bro Othman.
    -ANAK KENYALANG-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju.

      Yang selalu mengarut dan mencarut ia lah Anjing Jibo sekor tu.

      Padam
    2. Dan yg paling mengarut dan mencarut ialah babi sewel Matdey sekor tu, yg asyik bawa keluar modal taik palat lubang puki mak dia sepanjang masa...

      adios baby sewel Matdey...

      Padam