Isnin, 31 Oktober 2016

PANAS ~ Bukti Kegagalan Najib Membawa Malaysia Maju..!


Apabila dah gagal...ambil jalan pusing konon nak bawa lebih jauh..! jauh kemana? ke longkang?

Layan..

20-20 Satu Visi Yang Jelas / 20-50 (TN50) Visi Yang Rosak - TS Sanusi


Sejak Najib sebut TN50 semasa Bajet baru lalu, ramailah yang memperkatakan tentang Najib yang mahu menghapuskan legasi Tun Mahathir Wawasan 2020 untuk digantikan dengan legasi versi penyamunnya.

Ni jenis main sebut jer ni ... terikut perasaan dendam terhadap Tun Mahathir. Sampai sekarang kita belum dapat apa2 maklumat pun tentang TN50. Nampak sangat Najib terlepas cakap benda yang teamnya sendiri belum bersedia !

Kerajaan kalau nak umumkan sesuatu yang sebesar Visi Nasional, sudah pasti perancangan rapi dan persediaan secukupnya dipersiapkan terlebih dahulu. Kita boleh bayangkan PMO kelam kabut nak menyediakan apa saja yang boleh dijadikan satu pelan bagi menyokong 'lepas cakap'  TN50 Najib.

Biasalah Najib begitu .... selalu umumkan apa2 secara syok sendiri, kemudian kelam kabut.

Wawasan 2020 sebenarnya tidak ada kaitan dengan tahun 2020. Ia bukan bermaksud negara akan maju pada tahun 2020 sepertimana pemahaman ramai.

Menurut TS Sanusi, Wawasan 2020 itu adalah merujuk kepada apa yang selalu disebut oleh pakar mata sebagai VISI 20/20 di mana penglihatan mata kita jelas dan tidak kabur.

Ia bertujuan mempersiapkan rakyat supaya kita punya visi dan matlamat arah tuju yang jelas tanpa sebarang dateline.

Dengarlah penjelasan dari Sanusi tentang bagaimana salahfaham tentang maksud Wawasan 2020 itu boleh berlaku. 




KLiK untuk ke Youtube


Seterusnya Sanusi menyindir TN50 Najib 

.. mata kita kalau sebelah 20 sebelah 50, bermakna mata itu sakit ! Pandangan itu dah tak jelas.

... dalam keadaan sekarang .... mata kita bukan 2020 dah, pasal apa, bila kita tengok kita tengok 1MDB, kita tengok GST, kita tengok TRX .....

Keadaan semua ini kita tahu, pandangan kita dah menyenget dah. Saya ingat 3020 ada, 3040 ada.. dengan pandangan yang tak jelas, kajian yang tak jelas, sampai bila pun matlamat perjuangan itu tak akan berhasil.


... Kalau kita katakan nak ganti 2020 dengan 2050, ini bukan ganti namanya. Ini maknanya satu kekeliruan yang amat sangat kerana 2020 itu pandangan yang jelas. 2050 itu tidak ada sangkut paut dengan pandangan / visi.

2050 itu target, transformasi. Jadi kalau target itu ke tahun 2050, kalau perjalanan ke arah 2050 itu macam sekarang, bermakna akhirnya kita akan terlingkup !

Jangan kita bohong diri sendiri seolah2 ... sekarang ni kita menghadapi masalah, supaya kita gemilang pada tahun 2050.

Kerana biasanya - Takkan jernih air di hilir kalau di hulu ia kotor. 


Jelas???

Lu Fikir La Sendiri!!!

91 ulasan:

  1. HIDUP NAJIB! MATI UMNO!

    BalasPadam
    Balasan



    1. TS Sanusi - Pemimpin Yang Menyebabkan Umno Kalah Itu Adalah ...
      dinturtle.blogspot.com/.../ts-sanusi-pemimpin-yang-menyebabkan....
      Translate this page Aug 25, 2015 - TS Sanusi - Pemimpin Yang Menyebabkan Umno Kalah Itu Adalah .... Rasanya org Melayu PP yg diminta keluar dari tanah yg diduduki ..... Pihak amerika mengepam minyak dengan jumlah yg banyak dengan alasan:-




      nampak dak tu ...

      Padam
    2. Rasa nya 7:32 PG ini ia lah Jing Jibo, NAJIB PAID RESIDENT BLOGGER yang di tugaskan ke blog ini sebab blog ini popular dan berpengaruh.

      Ini dia CV nya (perlu di masukkan seberapa selalu untuk pembaca yang tak lazim di sini, dan juga supaya senang nak extract perenggan2 yang berkaitan bila nak mengentotkan Jing Jibo mencacai di sini) -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    3. Masa sanusi buat problem tak ada sekor umno pun berani bising...sekarang baru dapat ilham keberanian..masa dinturtle bangkit isu ni cai2 umnongok kata fitnah...sekarang dah berubah bukan fitnah lagi..

      Padam
    4. ".. sebab blog ini popular dan berpengaruh."

      Bukan itu aje. Jugak sebab komen2 di blog ini berdenting.

      Melainkan cacaian Jing Jibo.

      Padam
    5. OI si GoBLOG/TERORIS2 JIJIK GILA BABI HOMO2 PENYAMAQ si PENJILAT JUBOQ BABI si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT /PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA psl. si TUAN lu, si TERORIS ZioNAZI madey anak beranak JUBOQ2 BABI yg. habis dok MENYAMUN berBILLION selama berPULUH TAHUN sampai sekrg. dr. RAKYAT dulu aaahhh??!!

      SYUKUR si DIKTATOR ZioNAZI PARASIT/PENYAMAQ/PENYANGAK/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH JAMBAN ni; dah diTUMBANGkan dr. PETRON*S! PADAN MUKA! Selama ni TUAN depa, si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT DAPJUBOQ BABI KURAP tu pikiaq dptlah terus MEROMPAK lagi PETRON*S melalui TOKEY2-PENJILAT-madey; skrg. dah HANCOQ semuanya!

      Selama ni, si keturunan PENYANGAK/PENYAMAQ/PEROMPAK-suka MEMBACA dulu sebelum SAMUN (tak ke KELAKAQnya ni!!), si madey-ejen ZIONIS ni dok punya BONGKAK pikiaq PETRON*S dan PROT*N utamanya, depa punya; sedgkan ini kepunyaan KERAJAAN dan RAKYAT!! Apalagi PETRONAS telah diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kami, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM TERCINTA kami!

      Tapi JANGAN haraplah si SPRM tu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN madey ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

      SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPBANGKAI BABI! Di - http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

      December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

      YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

      Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
      ________________________________________

      Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

      Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

      Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

      Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia...... (teruskan membaca)

      Jadi, PI MAMPOS lu si HOMO2 JIJIK LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

      Padam
  2. jauh kemana? Jauh ke China, Bang. Astro Awani kata dia nak sign 10 MOUs dengan China. Giving away Malaysia's assets lagi, kot. Tak tahu berapa percent dah "kira".

    Dia dah macam cicak putus ekor sekarang. Kesana sini, nak coba tampal lobang bocor dlm ekonomi Malaysia. RM53 bilion Ringgit dari 1MDB di bocorkan nya, berbilion masuk akaun dia, akaun anak tiri dan kroni2.

    Duit KWAP pun di sebat - RM170 juta. Melalui SRC, anak syarikat 1MDB.
    Main putar belit. Ambik duit sini, masuk sana, bawak balik sini lagi. Gila punya kerja. Jangan undia dia dan UMNO/BN di PRU14.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum ini pun Park Rahman kita ada meramalkan sedemikian. Itulah negara tempat dia mengadu nasib..ataupun negara tempat besen ker besan ker...atau mana2 negara yg nama hujungnya ada gohed gostan ker..setan ker....

      Padam
    2. Ketua kotor anak buahnye turut kotor jugak..umno berpresidenkan kepala perompak...presiden tak malu ahli2 umno pun tak berkemaluan jugaklah..

      Padam
    3. Saya tertarik dgn bbrp komen 'kenapa china'? Saya juga ingin berkongsi.

      Mari kita belajar sekejap anthropolgy. Bangsa Cina ni sukakan harta, walau apa cara pun boleh tambah harta mereka akan buat. Pada perhimpunan keluarga topik favourite mereka ialah 'gaji, pangkat, harta' dan seumpamanya.

      Ahlong, cetak rompak, disko dll di Malaysia siapakah tauke2nya?

      Saya berkongsi sedikit cerita pandangan orang lain yang saya lalui-

      Saya pernah mempunyai seorang guru bangsa Arab warga Iraq yang mengajar subjek pengajian AlQuran. Apabila tiba pada ayat 20 surah alfajr "dan kamu memcintai harta dengan cinta yang mendalam" dengan tetiba sahaja beliau memberi misalannya bangsa Cina apabila mensyarahkan ayat ini. Di Iraq bangsa Cina tidak ada tapi masyhurnya cina cintakan harta satu dunia sebutnya. Kerana kecintaan mereka kepada harta mereka malah pernah digelar 'jews of the east'.

      Saya juga telah membaca The Singapore Story Lee Kuan Yew, keduanya. Lee Kuan Yew sendiri dedahkan bahawa di negara China mereka berniaga bukan dengan etika tetapi kira lebih untung. Bbrp contoh beliau berikan selama Singapura berurusan dengan China.

      Seperti juga komen saya tentang mamak. Tidak semua bangsa Cina itu jahat, ramai yang baik, tapi kecintaan mereka kepada harta memang ada dalam darah daging mereka. Melainkan mereka beretika, bermoral dan beragama, kecintaan ini akan menyebabkan mereka dahulukan harta berbanding moral dan etika.

      Benar, Najib dah tak laku seantero dunia kecuali China sahaja masih sudi berurusan dengan Najib. Kenapa? Pertama kerana mereka sangat mencintai harta spt kata guru saya dulu. Dan kedua kerana mereka mendahulukan harta lebih dari etika seperti tulisan mendiang Lee Kuan Yew sendiri.

      Najib dah terdesak nak jual apa saja untuk bayar hutang, maka Chinalah sahaja yang tinggal. Inilah negara yang dda wang dan harta mendahului etika (negara stan2 lainnya tiada wang).

      Saya pernah terbaca satu laporan akhbar Australia tentang kisah seorang warga Australia. Nama dan detailsnya diberikan. Menurut orang ini beliau telah menjalankan ekspidisi sendiri ke salah satu kepulauan Spratly berhampiran bumi Sarawak. Apabila ia sampai ke situ ia pun pacakkan bendera Malaysia di atas pulau.

      Terkejut beruk dia selepas itu ada agensi laut Malaysia terus sampai ke tempat kejadian dan cabut bendera Malaysia yang dipacakkan. Apa tandanya?

      Kita semua tahu penjualan aset dan hartanah Malaysia kepada China oleh Jebon Kelepet, tapi tahukah kita ada petunjuk yang menunjukkan Jebon Kelepet barangkali telah menarik balik tuntutan Malaysia ke atas kepulauan Spratly dan serah buta2 kepada China?

      So Mr Sarawak scholar, you were clearly wrong (or perhaps too fast in giving conclusion) when saying that Sarawak is safe because UMNO doesnt exist there. Its not about any political party, its about who is the national top leader. A good system would only cause harm when the system is lead by a bad leader.

      Adenan should really pull out his support for BN. How does he expect to be a religious and honest man when he chooses to continue sailing in a pirate ship.

      Pada zaman Tun M sbg PM, lihatlah bagaimana beliau mengambil balik Carcossa Seri Negara, Guthrie daripada penjajah.

      Pada zaman Kelepet pula lihatlah bagaimana satu demi satu aset dan harta negara dia jual, gadai, lepas kepada negara luar.

      Benarlah sabda Nabi saw:-

      Apabila sesuatu perkara diserahkan kepada yang bukan ahli maka tunggulah kehancurannya.

      Hadith ini di dalam salah satu kitab sahih (saya tak ingat Bukhari atau Muslim) diletakkan di bawah bab 'amanah' dan bukan bab cerdik. Maka pada pandangan perawinya, amanah itu lebih penting dari cerdik. Tepat sekali.

      Malang bagi Malaysia dapat PM sudahlah tak cerdik, khianat pula tu.


      Selingan bermakna:-

      P/s - patutlah KEJORA dan kekawannya (hehe) sahaja yang mampu didedakkan oleh PM ni.

      Padam
    4. Salam hormat Sdraku John Doe..

      Memperkukuhkan hujah sdra, saya tampilkan semula (copy paste) hujah sorang lagi sahabat kita (RD)....
      ------------------------------------------------------------
      RD 30 September 2016, 6:20 PTG

      Ulangan.

      Siapa yang kena bayar semua hutang 1MDB? Yang tanah-pusaka Rakyat, bekas airport Sungai Besi, 60% Bandar Malaysia... tergadai kepada China... bukan dari Rakyat ke?

      Najib yang bodoh. SatDee pernah nasihat kepada Najib... kalau nak mencuri pun, mengapa curi duit-hutang. Curi lah asset. kalau curi duit-hutang... nanti orang tahu kerana hutang mesti dibayar balik, termasuk interest.

      Ketika Najib mula jadi PM pun, kita dah boleh nampak betapa bangangnya Najib. Dia cipta WANG syiling baru. Habis hilang ciri-ciri atau identity keMelayuan, gasing, wau-bulan, congkak... digantikan dengan corak komunis atau liberal... macam bintang-5 pun ada.
      Bukan setakat itu saja... habis kelam-kabut ticketing & vending machine kerana saiz syiling tak sama dengan yang lama.
      Sehingga hari ini, kalau peniaga mahu tukar duit syiling dibank, mereka MESTI asingkan syiling baru dan lama. Kalau tidak, bank tak terima kerana mesin-kira tidak boleh bezakan, antara yang lama dengan yang baru.
      Menyusahkan betul... Najib nih. Mungkin ada kroni Najib yang untung untuk design dan pembuatan syiling warna emas yang baru nih. Maklumlah... dengan Razak Baginda, Deepak Carpet dan Jho Low... berapa puloh-ribu Rakyat, dapat cari-makan, bekerja dengan mereka. Berapa juta pula Kerajaan boleh kutip-cukai dari kekayaan dan empayar perniagaan mereka?
      Bezakan dengan kroni-kroni Dr.M dengan Kroni-kroni Najib... apa manafaat kepada Rakyat & Kerajaan?

      Inikah yang dikatakan Najib... Rakyat di Dahulukan?
      ------------------------------------------------------------

      Itu belum lagi termasuk tanah2 reserve Melayu sepanjang persisiran Selat Tebrau atas nama pembangunan Wilayah Selatan Bandar Iskandar yg dah habis diratah oleh Najib & syarikat asing dari Tembok Besar China itu.

      Padam
    5. Ini satu lagi posting baik dari Pak Rahman kita bagaimana Najib buat 'mark-up' harga tender untuk mengklepet duit negara.
      ------------------------------------------------------------

      najib tiada pilihan lagi. hanya Negara china lah yg salah satu Negara 'totalitarian' yg besedia bersubahat dgn nya.

      saperti saya saran kan tempuh hari. projek 'easr coast rail line' perlu d odit olih pakar perkereta apian.

      kos rm55bill yg d umumkan najib tidak langsung masuk akal.

      Negara china tidak keberatan utk memberi pinjaman yg akhir nya akan d bayar olih rakyat jelata. yg penting sekarang ia lah utk najib mencari jln utk membayar hutang 1MDB melaui projek2 raksasa yg d gelembung kan harga nya. 'its a win win situation where d rakyat is being robbed in bright day light'.

      pengkhianat Negara akan menerima azab nya. Insya'allah.
      ------------------------------------------------------------

      Tak habis-habis Najib nak meratah kekayaan negara.

      Padam
  3. "PMO kelam kabut nak menyediakan apa saja .."

    Bukan kelam kabut. Depa tunggang langgang, lintang pukang.

    Contoh nya, bila rakyat caci anak tiri Najib Reza Aziz anak Rosmah alih alih jadi kaya, beli harta beratus juta di London, New York, Beverley Hills dll, PMO keluarkan kenyataan media mengatakan ada "legacy of wealth".

    "Legacy of wealth" kepala hotak depa. Hampir serta merta SEMUA adik adik Najib keluarkan kenyataan BERTANDA TANGAN mengatakan ayah depa, Tun A Razak, tidak kaya.

    Berdentum kena lempang depa di PMO (tau saja le siapa) dek ADIK ADIK NAJIB. Betapa malu nya tu. Tapi depa muka tebal macam hippopotamus atau badak sumbu. Nasib lah rakyat tak boleh dapat nak ambik tanduk nya, kalu tak boleh buat aphrodisiac ubat pekuat apekebende.

    BalasPadam
  4. Nabi Yunus (Yūnus):31 - Katakanlah: "Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan?" Maka mereka akan menjawab: "Allah". Maka katakanlah "Mangapa kamu tidak bertakwa kepada-Nya)?"

    Hūd:117 - Dan Tuhanmu tidak sekali-kali hendak membinasakan mana-mana negeri dengan sebab kezaliman penduduknya, selagi mereka sentiasa MEMPERBAIKI keadaan sesama sendiri.

    An-Nisā':147 - Apa gunanya Allah menyeksa kamu sekiranya kamu bersyukur (akan nikmatNya) serta kamu beriman (kepadaNya)? Dan (ingatlah) Allah sentiasa Membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya), lagi Maha Mengetahui (akan hal keadaan mereka).

    Nabi Hud:111 - Dan sesungguhnya kepada masing-masing (mereka yang berselisih itu) pasti Tuhanmu akan menyempurnakan dengan cukup, (balasan) pekerjaan mereka. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.

    Nabi Hud:112 - Maka tetaplah kamu pada jalan yang benar, sebagaimana diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang telah taubat beserta kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.

    BalasPadam
  5. ".. mata kita kalau sebelah 20 sebelah 50, bermakna mata itu sakit !"

    Bukan saja sakit, juling. Muka nampak macam nengok rakyat, tapi sebenar nya mata nengok berbilion yang masuk akaun bank dia, anak tiri dia dll. Celaka.

    Jangan marah penggunaan istilah celaka itu. Kamus DBP kata bahawa antara makna nya ia lah membawa malang. Mana tak membawa malang nya - malang kpd kita rakyat, Beb.

    Dah lah negara kurang duit, 1MDB terhutang akhir nya berjumlah RM53 bilion, rakyat di kenakan GST, harga barangan melambung naik, tak di peduli nya, penguatkuasa semua dah korapsi ikut teladan dia ... memang celaka besau.

    BalasPadam
    Balasan



    1. Yang berapa puluh billion budak U buat pinjaman PTPTN tak bayar tu apahal

      berapa billion lagi kakitangan buat pinjaman prumahan dan pinjam kenderaan dah habis bayar ke belum.

      Dimana kerajaan nak korek duit kalau dok main meminjam saja.

      Becakap main sedap mulut saja yang sendiri berhutang tak sedar.





      Padam
  6. Sapi Betina (Al-Baqarah):38 - Kami berfirman: "Turunlah kamu semuanya dari surga itu! Kemudian jika datang petunjuk-Ku kepadamu, maka barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, niscaya tidak ada kekhawatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati".

    Sapi Betina (Al-Baqarah):112 - (Tidak demikian) bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):277 - Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal saleh, mendirikan shalat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pandangan peribadi saya, janganlah guna ayat Allah sewenang wenangnya kerana institusi islam kita sendiri membisu seribu bahasa. Sekarang ini saya cadangkan para self proclaimed islamic expert bermahasabah diri dan tanya, "MENGAPA AKU DIAM, TAK BERCAKAP DAN MENDENGAR sedangkan aku pakar hal2 agama dan MENASIHAT pemimpin mungkar?".

      Wallhuaklam

      Padam
    2. Diorang ikut apa Menteri i/c agama di JPM kata. Menteri itu ikut apa boss nya kata.

      Nak kata The blind leading the blind tak betul. Ini kes the Bugis Lanun melanun, yang lain takut hilang periuk nasi, membisu. Nak hidup di dunia dan nak masuk syurga di akhirat. Tapi takda sorang yang tahu betul ke - sebab Tuhan tu kaya.

      Padam
    3. ....Kerana mulutku dah penuh disumbat dedak.

      Justru ulamak2 seperti Sheikh Abdul Qadir Jalani, Imam Ghazali dll menolak tawaran mufti kerana tidak mahu terikat dgn kehendak nafsu serakah pemerintah.

      Saya tabik hormat kepada para ilmuwan zaman modern seperti Hussein Yee, Zakir Naik, Ahmad Deedat, Imran Hosein, Yusuf Estes, Yusuf Islam yg bebas & berdakwah mengelilingi dunia berjuang menyebarkan & mengislamkan kaum kafirun. Ini berbeza dgn Ulamak2 Melayu yg bagai jaguh kampung saja terperuk di bawah tempurung.

      Padam
    4. Tak jadi ape dah kalo guna quran pun nak peringat orang2 umno..telinga dah ditutup setan..dlm umno pun ada ulamak mcm fathul bari dan jamil khir..ada ostad..,semua cari makan

      Padam
    5. Salam saudara Othaman,

      Neither will i add nor will i cushion more on your above comments.

      An example of a paid government mouthpiece. The last few days or weeks (could not tell specifically), JAKIM and JAIS (am i correct on this) created an uncalled for polemic viz the issue of HOTDOG, P.RAMLY. The public inckuding muslims mounted criticisms. A couple of days ago harussaini flayed Jakimand Jais on the issue....WHY?

      My 2 sen worth of opinin is harussaini adopts selective stance. In the polemic of name of food, the stand was he was not bothered by NAME BUT "CONTENT". Therefore, there should be no fuss. NONETHELESS, on the issue of "STOLEN MONEY VIZ 1MDB AND OR SRC", harussaini took a makan gaji or preserving his position by stating that the "the australian based kafir lawyer was CORRECT IN HIS INTEROTETATION ON WRONG ACTIONS BY DoJ. This was further evidenced by his tand that APANDI HAD CONFIRMED NO WRONGDOING BY MO1....clear doublr dtandard of reasoning.

      If we care to understand the stand another muslim expert, a certain Dr Professor who confidently said that NEVER TO BELIEVE IN INFORMATION BY THE KUFFAR.....it makes me laugh. Going by this professor's standard, harussaini has erred in his understanding of the kuffar lawyer. Harussaini's no reservation acceptance of apandi's decision on najib even though without contest in court of law is even more ridiculous and making muslims all fools, except person like me:)

      The point is do we have a real ulamak to respect in malaysia? To me we have pseudo ulamaks.....

      In Allah i seek mercy.

      Padam
    6. Setuju, ramai golongan terpelajar hari ini menjadikan gulungan kertas ijazah mereka sebagai produk untuk mengejar habuan dunia, termasuk golongan cendekiawan agama.

      Seharusnya, mereka menggunakan anugerah Allah SWT bukan setakat untuk diri & keluarga saja, tapi jiran dan masyarakat. Tentunya bukan self interest...!!

      Padam
    7. Dear Mr Sarawak scholar

      Since you have used the term 'pseudo ulamaks', let me reveal a little secret.

      Dalam semua tulisan saya sblm ini (yang ni pak Othman pun tak nampak) tidak sekali pun saya gunakan terma Ulamak bagi mana2 ahli agama/ agamawan yang ada di akhir zaman ini.

      Setakat ustaz/ agamawan/ ahli agama dan seumpamanya adalah tetapi tidak sekali2 saya gunakan terma 'Ulamak' hatta ke atas mufti sekalipun. Sebab apa? Sebab pada pandangan saya di akhir zaman ini, Ulamak (sebenar) sudah tidak wujud. Paling tinggi pun adalah pangkat ahli agama ataupun ilmuan Islam.

      Saya hanya gunakan kalimah ulamak ke atas ulamak2 zaman silam. Sesiapa yang lahirnya selepas tamat zaman khilafah (1922) saya secara peribadi tidak mengiktiraf mereka sebagai ulamak melainkan dibuktikan sebaliknya (saya tidak persoalkan ilmu mereka, tetapi saya tetap berpendapat kalimah Ulamak itu berat dan bukan sebarangan boleh diletakkan ke atas sesiapa sahaja yang mengambil jurusan pengajian Islam dan cabang2nya).

      Disebabkan itulah saya tidak perlu gunakan apa2 terma 'pseudo Ulamak' ataupun 'Ulamak palsu' sebab saya secara peribadi tidak iktiraf mereka sebagai Ulamak pun tak kiralah penyokong kumpulan mana sekalipun.


      Jom fikir sejenak:-

      Dari Abdullah bin Amru bin Al-asr beliau berkata. Aku mendengar Rasullullah saw bersabda; 'Allah tidak akan mencabut ilmunya dengan cara merentapnya daripada dada2 manusia tetapi dengan mewafatkan para Ulamak. Apabila Ulamak sudah habis manusia mengangkat orang-orang bodoh menjadi pemimpin mereka, si pemimpin memberi fatwa tanpa ilmu dan menyesatkan orang ramai, maka sesatlah mereka semua'.

      Wallahu a'lam

      Padam

  7. montori pencen.....mesti support pm pencen....

    BalasPadam
    Balasan
    1. montori kamu pun tak lama lagi pencen ... oops, bukan pencen, di buang dek rakyat di PRU14.

      Dah kalah popular vites di PRU13, hilang 2/3 majoriti di Parlimen, di kasi Tsunami Cina dan keputusan paling bangsat dlm sejarah Umno.

      Dengan skandal songlap duit berbilion masuk akaun bank dia, anak tiri dia dll, dapat Tsunami Melayu pulak kot di PRU14.

      Padam
    2. Menteri blm pencen mesti ampu sana ampu sini PM perompak..kalo tak ampu mati kebuluran laa..

      Padam
  8. Sangat bersyukur dengan Allah swt kerana dengan kebijaksanaan pemimpin tempatan, umno dan pas GAGAL bertapak di sarawak.

    Kalau umno gagal berubah, sabah pasti dipimpin pemimpin tempatan bukan dari parti malaya umno.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang dah tak kisah jika UMNO telungkup, mati pucuk atau mati 6 kaki terbenam dlm tanah.

      Era baru dengan Parti Bersatu sekarang.

      Padam
    2. Siapa cakap Jibo mati pucuk. Bapak dia arwah Tun Razak sendiri kata Jibo tu "skirt chaser".

      Tapi teruk dia bila terpikat dgn Rozy. Hah, jahanam kau. Ramai yg kata separuh dari problem dia timbul dari watak bini dia. Never takes no for an answer, hell hath no fury like a woman scorned.

      Sekarang dah tak boleh lari. Rahsia busuk dia bertan dalam .... Rozy. Korang isi lah apa yang dot dot dot tuh. Jangan marah aku - ingat, the fault lies not in the idea but in the interpretation, hehe

      Padam
    3. Motto UMNO Najib.... Wealth, Women, Wine + Wang (3 + 1 Ws).

      Padam
    4. Sabah dah ubah..hanifah dan muse dah tak Aman lagi..Salleh dah tak keruan

      Padam
  9. As-Sajdah:25 - (Pertentangan di antara satu golongan dengan yang lain itu) sesungguhnya Tuhanmu sahajalah yang akan memutuskan hukumNya di antara mereka pada hari kiamat, mengenai apa yang mereka berselisihan padanya.

    Ash-Shams:9 - Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),

    Ash-Shams:10 - Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).

    Fāţir:45 - Dan kalaulah Allah mengirakan kesalahan manusia serta terus menyeksa mereka disebabkan amal-amal jahat yang mereka telah kerjakan, tentulah la tidak membiarkan tinggal di muka bumi sesuatu makhluk yang bergerak; akan tetapi (dia tidak bertindak dengan serta merta, bahkan) Ia memberi tempoh kepada mereka hingga ke suatu masa yang tertentu; kemudian apabila sampai tempoh mereka (maka Allah akan membalas masing-masing dengan adilnya), kerana sesungguhnya Allah sentiasa Melihat keadaan hamba-hambaNya.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):112 - (Tidak demikian) bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Tuhannya dan tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

    Nabi Yusuf (Yūsuf):67 - Dan Ya'qub berkata: "Hai anak-anakku janganlah kamu (bersama-sama) masuk dari satu pintu gerbang, dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang berlain-lain; namun demikian aku tiada dapat melepaskan kamu barang sedikitpun dari pada (takdir) Allah. Keputusan menetapkan (sesuatu) hanyalah hak Allah; kepada-Nya-lah aku bertawakkal dan hendaklah kepada-Nya saja orang-orang yang bertawakkal berserah diri".

    Nabi Yusuf (Yūsuf):76 - Maka mulailah Yusuf (memeriksa) karung-karung mereka sebelum (memeriksa) karung saudaranya sendiri, kemudian dia mengeluarkan piala raja itu dari karung saudaranya. Demikianlah Kami atur untuk (mencapai maksud) Yusuf. Tiadalah patut Yusuf menghukum saudaranya menurut undang-undang raja, kecuali Allah menghendaki-Nya. Kami tinggikan derajat orang yang Kami kehendaki; dan di atas tiap-tiap orang yang berpengetahuan itu ADA LAGI Yang Maha Mengetahui.

    BalasPadam
  10. PAS BAKAL KECEWA LAGI...

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal Parlimen, Azalina Othman Said dilaporkan berkata, Dewan Rakyat sessi ini mungkin tidak cukup masa untuk pembentangan kali kedua usul persendirian Akta 355 oleh Presiden Pas, Hadi Awang.

    Dalam satu wawancara dengan sebuah akhbar Cina, beliau memberitahu, Dewan Rakyat hanya mempunyai baki dua hari selepas perbahasan mengenai Bajet 2017 dijangka selesai, tetapi urusan berkaitan kerajaan perlu diutamakan terlebih dahulu.

    Mengikut kalender, terdapat 2 atau 3 usul berkaitan kerajaan sedang menanti untuk diluluskan selepas perbahasan bajet itu. Saya tak tahu sama ada kita masa atau tidak kecuali jika semua sanggup bermalam di Parlimen, kata Azalina lagi.

    Beliau juga menyebut antara yang menanti dalam agenda selepas selesai perbahasan Bajet 2017 ialah usul menggantung Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng selama enam bulan.

    Dengan kenyataan Azalina ini, hampir pasti Pas akan kecewa lagi. Walaupun Azalina menggunakan perkataan "mungkin", ia sebenarnya sudah boleh dianggap mutlak bahawa memang tidak ada masa sama sekali untuk usul tersebut. Sebagai penjaga hal ehwal Parlimen, bicara Azalina adalah kata-kata Najib Razak.

    Selepas Hadi Awang diberi ruang oleh kerajaan untuk membentangkan usul itu bagi bacaan kali pertama pada Jun lalu, malangnya sehingga kini ia seperti mahu dibiarkan tergantung begitu saja.

    Pas pula sudah bergebang dan berjaja ke sana ini mengenai usul Akta 355 itu bagi sidang Parlimen kali ini. Mereka benar-benar yakin usul itu akan diberi masa untuk dibentangkan, malah pada 15 Oktober lalu, dua hari sebelum Parlimen bersidang, Pas turut mengadakan Himpunan Munajat dan Pidato Perdana di Melaka.

    Dipetik dari laman Twitter Ketua Penerangan Pas, Nasruddin Hassan, beliau menggambarkan program tersebut sebagai "Himpunan Munajat dan Pidato Perdana Sokong Pinda Akta 355."

    Jika pada hari pertama persidangan Parlimen, usul itu diletakkan dalam agenda keempat, di hari kedua menurun kepada agenda ketujuh, kemudian senyap begitu saja sehinggalah Bajet 2017 dibentangkan, jelas sekarang bahawa selepas perbahasan bajet selesai pun, masih lagi tidak terbuka ruang untuknya.

    Speaker Parlimen, Pandikar Amin Haji Mulia sebelum ini ada menyebut, sama ada sesuatu usul persendirian itu dapat dibentangkan atau sebaliknya, adalah terserah kepada kerajaan memutuskannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kawan dengan kaki kincin...Pas kena kincin laa...hadi nak dedak najib kena kincin pun dia tak kisah..ahli2 pas kena tipu...

      Padam

  11. “Ibn al-Qayyim mentioned the verse: "Do not follow what you do not know" (Quran 17:36) as evidence for rejecting and prohibiting imitation, and he said: "Imitation is separate from knowledge, by the consensus of the people of knowledge." And in his I`laam al-Muwaqqi`een he stated more than eighty viewpoints toward proving imitation to be an invalid practice and countering the misconceptions of its supporters.
    Yusuf al-Qaradhawi

    “The one who acts without knowledge is like a wayfarer without a way, and such a person ruins more than he fixes. Therefore seek knowledge, in a way that doesn't harm your worship, and seek worship, in a way that doesn't harm your knowledge seeking, for there was a nation that sought worship and neglected knowledge, until they went out with their swords against the ummah (nation) of Muhammad peace be upon him. Had they sought knowledge, it wouldn't have led them to what they did.
    al-Hasan al-Basri

    If you want to learn about Islam, go study Islam,  don't study the muslims. Islam is perfect. Muslims are not. Don't get confused.

    Don't look at Islam through muslims, look at Islam through al Quran.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa nak baca panjang2 nih....ko buat le 10 baris send, ,10 baris send. Admin pun suka banyak le moment dia dapat.

      Padam
  12. Najib tak yakin visi 2020 kerana banyak skandal...hutang bertimbun2..jalan selamat anjakkan ke2050..dia yakin dia masih lagi PM masa tu kerana dia dah makan hormon kekal muda yg dibeli dengan wang Rompakan 1mdb...1mdb dah problem jadi dia guna plan B ke china plak cari sumber dana baru untuk dapatkan cash...chinaa akan bagi "derma " kpd najib...bajet 2017 najib akan bina landasan keretapi ke pantai timor dengan kos yg sangat tinggi 55 billion...kiralah berapa harga 1km..

    BalasPadam
  13. BUDAK SANUSI BARU NNPK MUKA BASI
    MASA MB PASAL JADI KUTTY CRONNY
    SEKO SEKO ADUN KUAR PEJABAT PERDANA KUTTY
    BILA REPORTER TANYA SEMUA OKEY

    kikikiki..krisis mb kedah masa SANUSI jafi MB... seko2 adun turun sri perdana suma jawab okey.. sedangkan meddey kutty kasi amaran keras sbb itu kutty punya kroni... kutty kuku besi...puiiiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. PrOoTt...arghhh leganya..FuCk 😿😸🐷

      Padam
  14. 9.22,

    If you want to learn about Islam, go study Islam, don't study the muslims.

    PERFECTLY CORRECT. TO STUDY ISLAM, YOU MUST BE TAUGHT AND GUIDED BY MUSLIMS!!!!! SO???

    Islam is perfect. Muslims are not. Don't get confused.

    AGAIN SUPERBLY RIGHT. BUT WHEN IMPERFECT HUMAN MUSLIMS TAUGHT US ISLAM, THERE WILL BE MANY MANY CONFLICTING MESSAGES...GIVING RISE TO CONFUSION

    Don't look at Islam through muslims, look at Islam through al Quran.

    YOU ARE ABSOLUTELY CORRECT. BUT HUMANS INPTERPRET AL QURAN. NABI MUHAMMAD S.A.W IS A PROPHET WHI RECEIVE THE WAHYU, HE HAS BEEN CLEANSED BY ALLAH, CLOSE TO INFALLIBLITY. THE SAHABATS AND THOSE FOLLOWING HIM ARE HUMANS LIKE US,FALLIBLE.

    WHEN WE LOOK THROUGH THE ALQURAN, WE NEED OTHER MUSLIMS TO GUIDE US. FOR AS LONG AS WE ARE HUMANS WE FALLIBLE.

    My point is it is easy to ask people to refer to AlQuran. And some quoting hadiths albeit claims of sahih or false or whatever. For as long as we are humans, we have vested interest, politically, economically, socially, status, positions etc etc. So quoting is cheap, but defining and understanding is very subjective. That is why we have tiday's ulamaks and teachers who only look after their matetial interest.

    I have no intention of making a mockery in view of the state of malays, muslims and the country, but a reality of our position niw as citizens viz the fiasco of 1MDB and ir SRC tbievery.

    Wallahuaklam

    BalasPadam
  15. Zaman Najib jadi Perdana Menteri adalah zaman di mana ekonomi sekarang tengah tidak stabil, Fitnah terhadapnya makin berleluasa, ISA dimansuhkan..berbeza masa Tun M dan Tun Abdullah jadi PM, ekonomi masa itu tengah baik, media sosial masih belum berkembang maju, sesiapa pemimpin pembangkang melawan Tun M samada pendapat atau fahaman politik, ISA tempatnya tetapi pandangan secara peribadi, saya lihat Najib banyak visi dan misi untuk negara, untuk rakyat..Tun M mengejar kemakmuran negara, mem'popularitikan' malaysia di mata dunia tetapi dari aspek kesejahteraan rakyat seperti rumah mampu milik untuk rakyat..TIADA..tidak seperti Najib walaupun pelbagai tekanan, fitnah diterima terhadapnya, fokus menyediakan rumah mampu milik terhadap rakyat tetap diteruskan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zaman pm dapat duit kerajaan masuk akaun peribadi. Zaman dapat dedak

      Padam
    2. Kejora 9:58 pg..

      Kamu cuba klentong dgn mengatakan konon kamu lihat Najib banyak visi dan misi untuk negara, untuk rakyat..

      Komen saya:
      Vision Najib langsung tak ada. Yang ada hanya evil illusion dgn memurtabakkan maruah rakyat untuk dijadikan abdi menanggung gst & mengemis dgn pemberian brim. Misi dia & Rosmah adalah untuk jadi bilionaire dgn meminjam duit riba berbilyon-bilyon dari Yahudi Zionis.
      ------------------------------------------------------------
      Kamu membohong konon zaman Tun media sosial masih belum berkembang maju, sesiapa pemimpin pembangkang melawan Tun M samada pendapat atau fahaman politik.

      Komen saya:
      Waktu itu kamu dah lahir ker..atau pun masih pakai barut? Ataupun kamu tinggal di ulu2 hutan atau gua kah..?? Ketahuilah, Tun Mahathir yg memperkenalkan & menggalakkan teknologi maklumat (IT), komputer & h/p kepada kita semua dan beliau berwawasan & mensasarkan setidak-tidaknya 1 dari 5 buah rumah mempunyai komputer seluruh negara. Maklumat & sebarang am maupun fitnah telah meluas sejak tahun 90an lagi.
      ------------------------------------------------------------
      Kamu berdusta konon rumah mampu milik untuk rakyat..TIADA.

      Komen saya:
      Di zaman beliaulah jutaan rumah mampu milik disediakan bagi rumah murah (RM17~RM22 ribu) & sederhana (RM40~RM60 ribu), siap diskaun 5%~15% untuk bumiputera lagi.

      Sampai bila kamu hendak berdusta & memfitnah, haaaa..???

      Padam
    3. Zaman Najib jadi Perdana Menteri adalah zaman di mana ekonomi sekarang tengah tidak stabil..berbeza masa Tun M dan Tun Abdullah jadi PM, ekonomi masa itu tengah baik
      ------------------------------------------------------------
      Komen saya:
      I guess you do not know what you're rambling about. It's already recorded in history where everyone in the world witnessed & experienced the 1997 Asian Financial Crisis where we saw drastic changes in the region, including Malaysia. There was speculative short-selling of the Malaysian currency, the ringgit. Foreign direct investment fell at an alarming rate and, as capital flowed out of the country, the value of the ringgit dropped from RM 2.50 per USD to, at one point, RM4.80 per USD. The KLSE's composite index fell from approximately 1300 to nearly merely 400 points in a few short weeks. It took a genius named Mahathir Mohamad to remedy the situation. After the removal of finance minister Anwar Ibrahim, a National Economic Action Council was formed by Tun Mahathir to deal with the monetary crisis. Bank Negara imposed capital controls and pegged the RM3.80 to the US dollar. In addition, it also fully suspended the trading of CLOB (Central Limit Order Book) counters, indefinitely freezing approximately US$4.47 billion worth of shares and affecting 172,000 investors, most of them Singaporeans.

      Tun Mahathir refused economic aid packages from IMF and the World Bank, surprising many analysts. By refusing aid and thus the conditions attached thereof from the IMF, Malaysia was not affected to the same degree in the Asian Financial Crisis as Indonesia, Thailand, and the Philippines.
      Regardless, the GDP suffered a sharp 7.5% contraction in 1998. It however rebounded to grow by 5.6% in 1999. The Government predicted 5.8% real GDP growth in the year 2000, but most analysts predicted growth will exceed 8% for the year.

      In order to rejuvenate the economy, massive government spending was made and Malaysia continuously recorded budget deficits in the years that followed. Economic recovery has been led by strong growth in exports, particularly of electronics and electrical products, to the United States, Malaysia's principal trade and investment partner. Inflationary pressures remained benign, and, as a result, Bank Negara,had been able to follow a low interest rate policy. The Malaysian economy recovered from the 1997 Asian Financial Crisis sooner than neighbouring countries, and has since recovered to the levels of the pre-crisis era with a GDP per capita of $14,800.

      I wonder what Najib (or Tun Abdullah Badawi) will do if they were the pm at that point of time.

      Padam
  16. 96:1 Recite in the name of your Lord who created -

    96:2 Created man from a clinging substance.

    96:3 Recite, and your Lord is the most Generous -

    96:4 Who taught by the pen -

    96:5 Taught man that which he knew not.

    96:6 No! [But] indeed, man transgresses

    96:7 Because he sees himself self-sufficient.

    96:8 Indeed, to your Lord is the return.

    96:9 Have you seen the one who forbids

    96:10 A servant when he prays?

    96:11 Have you seen if he is upon guidance

    96:12 Or enjoins righteousness?

    96:13 Have you seen if he denies and turns away -

    96:14 Does he not know that Allah sees?

    96:15 No! If he does not desist, We will surely drag him by the forelock -

    96:16 A lying, sinning forelock.

    96:17 Then let him call his associates;

    96:18 We will call the angels of Hell.

    96:19 No! Do not obey him. But prostrate and draw near [to Allah ].

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam,

      Would you please interpret these ayats?

      When you throw a plan, please explain in your best ability albeit your fallible nature. Otherwise it defeats the purpose. Please relate it to today's problems in malaysia i.e 1MDB and or SRC vrs failures of perpetrating leaders and islamic advisors. Thank you.

      Wassalam

      Padam
    2. Al Fatihah


      1:1 In the name of Allah , the Entirely Merciful, the Especially Merciful.

      1:2 [All] praise is [due] to Allah , Lord of the worlds -

      1:3 The Entirely Merciful, the Especially Merciful,

      1:4 Sovereign of the Day of Recompense.

      1:5 It is You we worship and You we ask for help.

      1:6 Guide us to the straight path -

      1:7 The path of those upon whom You have bestowed favor, not of those who have evoked [Your] anger or of those who are astray.

      Padam
    3. As you are unable to interpret due to obvious human nature full of fallibilities and interpretations, i rest my case. This the reason for failures of muslims in our society. I accept such shortcomings :)

      Sadaqallah sadaqallahal 'aziim

      Padam
    4. Sapi Betina (Al-Baqarah):153 - Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.

      Sapi Betina (Al-Baqarah):45 - Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu',

      Lebah (An-Naĥl):110 - Dan sesungguhnya Tuhanmu (pelindung) bagi orang-orang yang berhijrah sesudah menderita cobaan, kemudian mereka berjihad dan sabar; sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

      Padam
    5. Kepada

      1. Sdra yang keluarkan ayat2 Al-Quran di atas
      2. Dato Rahman jpc
      3. Sdra John Doe
      4. Sdra Othaman,

      Minta pandangan anda pasal kenyataan mufti kelantan mengenai haram menggulingkan najib.

      I found it most amazing a supposedly learned man of islam interprets in line with the song MY WAY:)

      No wonder malays, muslims in thecountyr are easily misled by pseudo ulamak.

      Padam
    6. “There are some matters that Muslims have disagreed about for hundreds of years and they still do. We gain Allah's pleasure by love and unity, He dislikes disunity and division. For this reason I ask you to promise Allah that you will leave these matters alone and strive to learn the principles and basics of the religion and to live by its manners, high morals and agreed-upon prescriptions, and to carry out the obligatory acts and the voluntary ones and to leave obsessing over little details so that our souls may be purified.
      Imam Hasan al-Banna

      “Your first arena of struggle is your own selves, if you triumph over them, you will have power over others, and if you fail at struggling against them, you will be weaker against others. Therefore try fighting your own souls first, and remember that the whole world is waiting for a generation of young people characterized by perfect purity, impeccable morals and high manners, so be these youth and do not despair. Keep in mind the words of the gracious messenger, Allah's peace and blessings upon him: "Guarantee for me six things in yourselves and I can guarantee Paradise for you: Speak the truth, keep your promises, protect what's entrusted to you, protect your chastity, lower your gaze (from the opposite sex), and keep your hands away (from other people's rights and properties)". Then look, are you these? And "Allah will see your work, and so will His messenger and the believers, then you will be returned to the world of the Unseen and the witnessing, and then He will inform you of what you used to do."
      Imam Hasan al-Banna

      Padam
    7. Pembeda (Al-Furqān):1 - Maha suci Allah yang telah menurunkan Al Furqaan (Al Quran) kepada hamba-Nya, agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam,

      Pembeda (Al-Furqān):2 - yang kepunyaan-Nya-lah kerajaan langit dan bumi, dan Dia tidak mempunyai anak, dan tidak ada sekutu bagi-Nya dalam kekuasaan(Nya), dan dia telah menciptakan segala sesuatu, dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya.

      Padam
    8. Sdra,

      I love muslims because we just accept the words........we never ask. Less stress....i love it

      Simple life. Allahuakbar....takbir

      Padam
    9. 28:77) Seek by means of the wealth that Allah has granted you the Abode of the Hereafter, but forget not your share in this world and do good as Allah has been good to you and do not strive to create mischief in the land, for Allah loves not those who create mischief.

      Padam
    10. 11.54,

      Takbir.......sebagai melayu muslim malaysia saya terima tanpa sial. Inilah muslim....kita bersatu....
      Allahuakbar.....takbir

      Padam
    11. My dear bro 11:15 @ Scholar from Sarawak..

      Salam and thanks a lot for the thought.

      If not mistaken, I've already mentioned earlier in this chain of thread to your request. Almost all our Melayu Ulamaks are typical jaguh kampung, living under coconut shell, giving stereo typed of religious talk, beholden to ruling govt instead of Allah SWT for worldly gains. So much so, the Minister in charge of Islamic Affairs kept quiet and allowed Najib's regime to integrate 'father Santa Claus' in our tv Hari Raya Eidil Fitri special greeting at one point of time.

      Padam
    12. Shud read tanpa soal.....bukan sial. Allahuakbar.....takbir

      Padam
    13. Saudara 11:15 dan pak Othman yang dihormati.

      Saya dah baca pun kenyataan mufti Kelantan tersebut (Mr Unknown sila ambil perhatian, baca dulu baru komen). Pendapat saya ia adalah kenyataan selamat (spt selalunya). Mufti hanya menyebut perkara2 ringan sahaja dan kemudian katakan haram menjatuhkan Najib di atas perkara2 ini. Inilah cara orang berilmu menjawab; main selamat sahaja.

      Pada pandangan saya jika berselisih pendapat dgn pemimpin dalam isu2 lain termasuk isu agama maka taatilah pemimpin tersebut sebab dia yang akan ditanya kelak. Sbb itu saya tidak setuju dgn PAS yang menentang UMNO di atas isu2 agama.

      Tetapi apabila pemimpin tersebut berlaku zalim dan menindas (seperti mengamalkan keleptokrasi) maka tidak salah jatuhkannya.

      Saya tidak mahu terus beri pendapat dahulu tapi mari kita lihat sejarah di mana seorang pemimpin Islam jatuhkan pemimpin Islam lain, bukan di atas alasan perselisihan pendapat bab agama tapi perselisihan politik dan kepentingan awam.

      Sang mufti hanya merujuk kepada sejarah kecil Majapahit yang tidak pernah memegang tampuk khalifah pun. Kasihan mufti, setakat itu sahaja pengetahuan sejarahnya.

      Ini sejarah umat yg lebih besar drpd perbandingan Mataram dan Majapahit:-

      1. Muawiyyah jatuhkan Saiyidina Ali disebabkan ia berpndapat tindakan Saiyidna Ali diamkan pembunuhan Saiyidina Uthman adalah salah. Ini adalah kepentingan awam, untuk elakkan pergaduhan di antara suku kaum dan puak. Kedua golongan tidak mengakfirkan sesama sendiri.

      2. Bani Abbasiyyah (khususnya di bawah pimpinan as-safah) jatuhkan Bani Umayyah di atas alasan Bani Umayyah memerintah dengan Zalim. Bani Abbasiyah tidak pernah kafirkan Bani Umayyah.

      3. Sultan Salim dari Bani Uthmaniyyah merampas kerusi khalifah dari tangan Bani Abbasiyah (tak silap saya al-mutawakkil 3) sebab baginda berpendapat Islam akan lemah jika terus dibiarkan ia dipegang oleh dinasti yang lemah, gagal dan tiada kuasa pemerintahan.(sebab itu saya gunakan kerusi khalifah dan bukan takhta khalifah), Bani Uthmaniyyah juga tidak kafirkan Bani Abbasiyyah.

      Di bawah Bani Uthmaniyyah Islam menjadi kuasa dunia dan menerobos masuk dan memerintah sebahagian Eropah. Kalau dibiar di tangan Bani Abbasiyyah di Mesir ia akan kekal bersifat 'ceremonial' sahaja.

      Nah, sekiranya menjatuhkan kerajaan itu haram 'per se', maka apakah hukumnya ke atas Saiyidina Muawiyah (sahabat Nabi ni, penulis wahyu lagi), Abu Abbas as-Safah dan Ibrahim As-Safaah, dan juga Sultan Salim rahimahumullah. Adakah mereka telah melakukan dosa besar apabila mereka jatuhkan pemerintahan sebelumnya di atas alasan2 politik, kezaliman dan seumpamanya? (Dan bukan menjatuhkan kerajaan Islam yang dikafirkan seperti amalan sesetengah parti politk).

      Sekarang mari kita lihat pula apa kata AlQuran.

      Saya tidak nafikan bahawa AlQuran dan hadith2 melarang kita menjatuhkan kepimpinan Islam. Tapi adakah larangan ini mutlaq. Kalau 10 ayat melarang dan ada 1 ayat yang mennunjukkan larangan ini tidak mutlak, maka prinsip ayat yang 1 ini akan terpakai bukan kerana ia bertentangan dengan 10 ayat tadi tapi ia mengkhususkannya:-

      "Katakanlah sesungguhnya Tuhanku telah mengaharamkan perkara2 keji yang zahir dan yang batin, dan berbuat dosa dan juga memberontak tanpa hak' al-a'raaf:33

      Berdasarkan ayat ini, keharaman memberontak ke atas pemerintah bukanlah haram mutlak. Ia hanyalah 'haram sekiranya dilakukan tanpa hak'.

      Soalan mudah saya tidakkah keleptokrasi yang menggila di bawah Najib ini sudah cukup memberikan hak tersebut?

      Jawapan saya, ya ia sudah cukup sebab kerosakan yang Najib lakukan sangat besar sekali (mufti pula bermain selamat dengan merujuk kerosakan2 kecil).

      Wallahu a'lam

      Padam
  17. So bila dah baca quran tu kita tahu la sapa buat durjana. Kalu dah tahu mana mungkin mulut manusia diam dan mesti berkata. Yang diam tu manusia yg lemah, so kena la fight kemungkaran bagi orang yg kuat. Yg lemah tu dilemahkan imannya dgn dedak. Ulam Pas pun kata rasuah tu diam ajer sebab balas di akhirat. Nanti buka aib orang pulak kata mereka yg lemah iman.

    BalasPadam
  18. Admin PutraMurtad kini sudah benar-benar kering tabong
    Sanusi bingai si tua cabok mau ditonjol jadi ayam sabong
    Semua orang tahu si tua tolol ni terkenal bodoh sombong
    Apa punya biol dia berkempen tanam padii atas bumbong

    BalasPadam
  19. Puak pembangkang cai babi ternyata udah semakin terok
    Dah habis tokoh kinii bawa keluar Sanusi taraf kain burok
    Akal si tua bangsat ini mungkin cerdik siikit jer dari berok
    Nak lantik MB dulu pun, Matdey ugut ADUN merata cerok

    BalasPadam
  20. HIDUP PM NAJIB-UMNO! MATI PENJAJAH PARASIT ZioNAZI DAPJUBOQ BABI!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hidup najib, hidup negara china, hidup putera arab, hidup putera Jho Low, hidup ma lah si.....

      Padam
  21. Dasar si JANTAN sanusiCELAKA si KITOL-PENJILAT si madey- PENYAMAQ plg. DAJAL - apa yg. lu dok LAHAP sampai OTAK dan perangai lu mcm. dari lubang JAMBAN DAPJUBOQ BABI, si JANTAN SIAL oi?!

    TAK tau MALU lansung si DIKTATOR ZioNAZI PARASIT PENYANGAK/PENYAMAQ/PENIPU/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey ANAK BERANAK berIJAZAH JAMBAN JUBOQ BABI tu yg. juga pikiaq, Malaysia ni masih depa punya - PI MAMPOS! Dah TUA BANGKA-nak MAMPOS dah, tapi masih PERANGAI mcm. JUBOQ BABI KURAP!

    Sebenaqnya depa ni buat FITNAH tak habis-habis kat YAB PM tercinta kami/UMNO/TH/MARA dan mana-mana institusi BUMIPUTERA yg. agenda utama membantu BUMIPTERA MISKIN - disyaki adalah utk. MENUTUP PEROMPAKAN/PEMBUNUHAN/PENYAMUNAN si madey ANAK-BERANAK ni ke atas NEGARA ISLAM kami ni serta RAKYAT terutamanya BANGSA Bumiputera kami ni terutamanya MERAMPAS TANAH PUSAKA nenek moyang BUMIPUTERA kami!

    Tengoklah Tokey-Tokey PENYAMUN-BANGKAI BABI-PENJILAT-madey ni! Lihat di- http://ibm-akusayangumno.blogspot.my/2015/10/cina-balaci-era-tun-mamak-mahathir.html , CINA BALACI ERA TUN MAMAK MAHATHIR MUNCUL DAN DESAK NAJIB UNDUR?..LU SAPA? SABTU, Posted by Ismail Bukit Mas, 03 OKTOBER 2015!

    Buka juga balik kes-disyaki-PENIPUAN 12.5 BILLION dalam kes “Port Klang Free Zone”(PKFZ) dan skandal PERWAJA Steel – semuanya berlaku di bawah si PENYAMUN-madey tu! Lihat di - http://www.malaysia-today.net/the-perwaja-steel-scandal/ , The Perwaja Steel Scandal, by MT Webmaster, September 22, 2015!


    Dan tengok TOKEY-TOKEY PENYAMUN lain yg. juga jadi hartawan anak-beranak berBILLION masa zaman si DIKTATOR/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH-madey ANAK BERANAK ni; DASYATnya! Lihat di - http://theunspinners.blogspot.my/2015/10/politik-najib-dibunuh-kerana-tak.html , Politik Najib dibunuh kerana tak sambung YTL Power?, Posted by The Unspinners at 10/07/2015; di - http://wwwmegatpanjialam.blogspot.my/2015/10/mansuh-ipp-mansuh-ap-mansuh-perniagaan.html, MANSUH IPP, MANSUH AP, MANSUH PERNIAGAAN MESIN SLOT... PATUTLAH BERIA-IA DESAK NAJIB LETAK JAWATAN!!!; dan di - http://theflyingkick.blogspot.my/2015/10/bapanya-perah-duit-rakyat-malaysia.html , BAPANYA PERAH DUIT RAKYAT MALAYSIA MENERUSI KONSESI IPP, ANAK PEREMPUANNYA ANTARA 50 ORANG 'WANITA BERKUASA DI ASIA' DI SINGAPURA!!! October 13, 2015!

    Semua Tokey-Tokey PEROMPAK/LANUN JUBOQ BABI ni sebenaqnya PEMUJA JAMBAN TERORIS2 si KETURUNAN PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD !

    BalasPadam
    Balasan
    1. PUKIMAK TEMPOYAK BILA MASA AKU CKP DAP TERIMA DANA DARI YAHUDI SIAL!! BILA KAU NK MAMPOS TEMPOYAK SUKA SANGAT SEBAR FITNAH! NAJIB GUNA BANK YAHUDI KAU DIAM PULAK MEMANG SIAL LU! PERGI MAMPIS LU DGN KELUARGA LU SIAL!!

      Padam
  22. Soalan rakyat....semua bleh beri pandangan

    JIKA,

    1. Rakyat, tak kira yang dipimpin, para ulamak, parti kerajaan dan pembangkang or man in the street tak bertindak sekarang apa akan terjadi pada rakyat dan negara kita?

    2. Kita semua tak bertindak dan negara jatuh muflis apa jadi pada kita?

    3. Perkara 1 n 2 di atas benar benar berlaku, boleh kah kita bina srmula negara seperti dahulu? Adakah sudah terlambat seperti nasi dah jadi bubur?

    BalasPadam
  23. 24:55 Allah has promised those who have believed among you and done righteous deeds that He will surely grant them succession [to authority] upon the earth just as He granted it to those before them and that He will surely establish for them [therein] their religion which He has preferred for them and that He will surely substitute for them, after their fear, security, [for] they worship Me, not associating anything with Me. But whoever disbelieves after that - then those are the defiantly disobedient.

    24:56 And establish prayer and give zakah and obey the Messenger - that you may receive mercy.

    BalasPadam
  24. NAJIB KAYA!!! RAKYAT KAYAP!!!

    BalasPadam
  25. ceh, si admin blog ni antara top ten claim Dedak dari tuan politik seberang sana.. setiap hari akan keluar dengan tajuk yg menggegarkan .. tetapi hanya picisan .. apa nak buat dah namanya kerja - do more get more -

    tima kasih pada 1MDB - admin blog pulun tak cukup tanah - penuh lah Dedak dalam tembolok.

    Harap-harap kisah 1MDB akan dipanjangkan usianya sekurang-kurangnya 10 tahun lagi .. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mr Unknown apa isniya pula kali ini? Berpusing cakap pasal dedak tidak membuktikan apa2.

      Jelaslah sdr tidak pernah membaca ulasan saya sebelum ini dengan hujah2nya untuk menunjukkan dedak hanya layak digunakan ke atas penyokong Kelepet sahaja (seperti selalulah).

      Saya hanya gunakan hp tak boleh nak kopipes hujahan itu dan minta kamu jawabnya.

      Tiga kali saya hambat Kejora suruh jawab pasal dedak ni tapi dia sengap saja dan jawab dgn pantun2 tak relevan.

      Sesiapa yang boleh kopipes tolong kopipes hujahan saya tentang dedak hanya utk UMNO dan kita tengok pula jawapan Mr Unknown kali ini.

      Padam
    2. Entah apa ke benda diia spin pulak, ini ‘ostat’ boDoe kera
      Tak habis-habiis munafiiq ini dengan dia punya sandiwara
      Dedak apa pulak yang ‘ostat’ biol ni suruh dijawab Kejora
      Serupa kepala butoh pak dia saja, dia punya hujah bicara

      Padam
    3. perkara pokoknya tetap tidak berubah wahai sahabat - disimpulkan begini.

      Kamu mendengar dan "beriman" terhadap khabar berkait 1MDB- Najib merompak melaluinya.

      Kamu ternanti-nanti gerakan dari gerombolan tuan2 politik kamu - dan kamu membenarkan segala apa yang datang daripada mereka.

      Kamu merasa sedang didalam sebuah perjuangan menentang sebuah pemerintahan yang zalim - berada didalam golongan yang benar.

      Tetapi kamu lupa tentang hakikat - khabar berkait 1MDB semakin jelas terpisah diantara yg benar dan yg Bathil. - biarpun kamu cuba membuai perasaan bahawa saman sivil adalah permulaan - sedangkan realitinya saman sivil adalah tanda hampir tiada bukti dan hujah terhadap segala apa yg kamu percaya dan "beriman" dengannya.

      Kamu tidak mengetahui atau sengaja menafikan betapa tuan2 politik kamu mengerjakan sebesar-besar kezaliman

      - tuan2 politik kamu tiada pernah bertahaluf siasyi dengan sifat yg tunduk kepada syariat - tak mengapa sekiranya kamu mengangkat PPBM sebagai "kuasa pemutus" kerana PKR, DAP, PAN juga adalah pemegang "kuasa pemutus".. sila tanyakan kepada para pentaasub puak2 itu.

      Bahkan tuan2 politik kamu mengakui mereka hanya bersatu di atas niat mahu menumbangkan UMNO-BN. hmm, perlukah sekali lagi aku membuka aib keadaan tuan2 politik kamu di Selangor, Penang dan kelantan ?

      mentera yg menjadi zikir kepada para pentaasub -
      1) ABU - asal bukan UMNO benar-benar memukau sehingga si pentaasub merasa sebuah bahtera yg mempunyai 4 kemudi beserta 4 juragan adalah lambang keadilan yg kesamarataan.

      hmm tetaplah si bodoh yg menyombong diri itu sebagai tunggangan paling sempurna buat si bijak yg berkhianat.

      Hehe, kamu tidak dapat melihat "kaitan" diantara semua ini terhadap fahaman maksud Dedak ??

      Sangat mudah wahai John Doe - kamu lupa akan masih ada golongan Muslim yg berbangsa Melayu yg membentuk majoriti - inilah golongan yg menghidupkan UMNO dan Barisan Nasional - dan kamu gelarkannya sebagai pemakan Dedak.

      Maka aku mengembalikan kepada kamu dan golongan kamu juga adalah pemakan Dedak terhadap segala habuan dan janji-janji tuan politik kamu. Aku cuba berlaku adil bukan. 😇😘

      Padam
    4. Mr Unknown, sila jawab di entry berikutnya. Aku dah jenuh menaip pakai hp lagi.

      Boleh kopipes atau ubah apa sekalipun drp jawapan kamu di atas.

      Come on bro.

      Padam
    5. Mr Unknown

      Aku terpaksa berhenti memandu untuk baca hujahan kamu di atas. Jelaslah ia langsung tidak bersifat akademik dan lansgung tidak menjawab isu dedak ini. Sekali lagi alih tiang gol nampaknya kamu ni

      Tak apa bro, silalah pergi ke entry berikutnya dan jawab soalan aku di sana. Kamu boleh saja tukar jawapan, kopipes atau sebagainya.

      Silalah bro.

      Padam
    6. no problem , take your time. ok kita buat satu "simulasi" secara maya didalam ruangan komen ini -

      Dikehendaki kepada kamu John Doe dan suku sakatnya yg begitu taazim dan bersemangat pejuang, sila jawap kepada aku

      1. Benar atau salah tunjangnya sesebuah tahaluf siasyi adalah dengan terlantiknya kuasa pemutus yakni diberi bai'ah ??

      2. sekiranya sungguh tuan2 politik kamu itu sedang "bertahaluf siasyi" siapa dari kalangan mereka yg diberi bai'ah sebagai kuasa pemutus dari kalangan mereka ??

      3. Apakah urusan yang paling utama setelah kewafatan Baginda Nabi Muhammad saw yang dikerjakan oleh para sahabat r.a demi kemashalatan ummah ?

      setelah kamu dapat menjawap dengan lidah yang fasih dan penuh yakin akan ketiga-tiga soalan ini .. barulah kamu layak untuk menumbangkan kerajaan yg begitu "zalim" menurut kaca mata mu ..

      Saya sedang menunggu jawab balas dari kamu wahai John Doe yg bijak sana dan bijak sini 😘😇

      Padam
    7. Nampaknya kemunculan unknown sebagai pendedak baru membuatkan kejora tercabar.

      Pantun-pantun bodoh Kejora sudah lagi tidak dilayan. Sedangkan posting unknown dijawab.

      Unknown juga lebih berani daripada Kejora yang masih beranonyMouse.

      Sedikit hari lagi Kejora akan memanggil Unknown pendedak dan menunjukkan ketidakpuasan hatinya.

      Kemudian akan berlaku sengketa spt MyKemut vs MyDedak.

      Lps tu kekawan Kejora sendiri yang marahkannya yang akan dedahkan siapa Kejora.

      Tak perlu korek, tak perlu siasat. Itulah yang selalu berlaku apabila matlamat mereka adalah dedak.

      In shaa Allah. Aamiin.

      Padam
    8. Mr Unknown, topik lain kemudian.

      Tapi itupun aku dah jawab dulu. Jom ke entry depan, kita biara isu dedak yang kamu bangkitkan dulu.

      Lets go bro

      Padam
    9. aneh sekali kamu John Doe,

      1. bukankah kamu golongan yg mahu menumbangkan pemerintah zalim itu ?

      2. bukankah kamu golongan yang mahu menegakkan kebenaran dan menyelamatkan malaysia ?

      3. Bukankah kamu golongan yg dijanjikan seribu satu macam kelazatan dunia ?

      4. bukankah kamu golongan yang mengajak si polan yg lain agar bersama-sama kamu menumbangkan pemerintah yg zalim ?

      Telah aku tanyakan kepada setiap marhean seperti kamu dan mereka akan tersentap tanpa bicara bilamana ditanya dengan persoalan yg menjurus 3 persoalan pokok tersebut.

      Sesungguhnya tiada kezaliman yg jauh lebih besar dari berkumpulnya puak2 yang berlawanan sifat perjuangannya kemudian mereka berkata

      "kami terikat didalam sebuah Tahalluf siasyi aka kerjasama" - tetapi setiap dari ketua dari puak kami merupakan pemegang kuasa pemutus.

      Ketahuilah olehmu wahai John Doe - sedangkan sebuah kereta yg punyai satu kemudi juga boleh jatuh ke jurang yg dalam - bagaimana kamu sanggup menaiki sebuah kereta yg punyai 4 kemudi dan dipandu oleh 4 juragan ?

      Dengan jalan apa si buta mampu berlari kencang tanpa rasa gusar ?

      Dengan jalan bagaimana si pekak mampu menghayati merdunya suara burung di rimba ?

      Ada apa setelah tumbangnya pemerintah yang zalim itu - sedangkan kamu sendiri tidak mengetahui siapa pemegang kunci kuasa pemutus dari kalangan tuan2 politik kamu - apakah ia bergantung dengan banyaknya jumlah kerusi yg dimenangi kelak ?? .. nauzubillah inilah kepimpinan yg membaca kecelakaan yg paling hebat 😇😘

      Padam
    10. Looor, kamu masih di sini rupanya Unknown.

      Jenuh aku menaip dalam masjid Zuhur tadi, kini aku kembali ke masjid untuk asar dan aku menunggu kamu di sana, rupanya kamu masih di sini.

      Sahabatku Unknown, izinkan aku mengajar kamu tentang adab dan tertib. Kita orang Islam diajar bahawa setiap ibadat khusus ada tertibnya. Kalau tidak ikut tertibnya maka tidak sah amalan itu.

      Aku terpaksa bangkitkan perkara ini kerana kamu sejak dari awal asyik lompat topik sahaja. Conclude dulu baru jalan. Solat Zuhur dulu baru solat asar.

      Inilah tertib bahas/ debat/ bincanh atau apa sahaja yang sewaktu dengannya-

      1. Pencadang bangkitkan satu topik dan berbahas mengenainya;

      2. Pihak lawan akan memberi jawapan. English sebut reply, answer dll. Arab sebut jawab, radd dan seumpamanya.

      3. Pencadang akan jawab balik isu yang dia bangkitkan.

      Inilah tertib berhujah/ berbahas / berdebat +atau sewaktu dengannya) yang betul.

      Selain tertib, ada juga rukun. Kedua2 sama penting. Hilang salah satu pincanglah pembahasnya.

      Ada pula rukun berbahas yang paling utama ialah jangan sesekali lari topik apatah lagi topik yang pencadang sendiri bangkitkan.

      Sepetimana semua topik2 lain sebelum ini topik dedak ini juga kamu yang bangkitkan dan aku hanya jawab. Sekali lagi kamu lompat ke topik lain.

      Kalau masuk perbahasan kamu akan kalah terus sebab off topic.

      Ooh aku terlupa, inilah taktik mereka yang tiada hujah untuk berbahas. Mereka kalih isu dan apabila diumumkan kalah mereka akan jaja kekalahan mereka itu bukan akan merit tapi atas alasan teknikal.

      Sayang sekali kamu asyik melompat isu sedangkan kesemua isu yang aku jawab adalah isu yang kamu bangkitkan.

      Oklah Unknown aku anggap kamu memang tak mampu jawab isu 'siapa pendedak ini' dan masih guna style sama lompat topik sebelum conclusion.

      aku kena offline ni sbb hp tggl 10%. Mgkn aku singgah kejap di perhentian depan tadi (tmpt aku tunggu kamu begitu lama tapi tak muncul2). Ini aku tulis dalam rumah Allah ni bukan main kalih atau lari ya.

      Hingga bertemu kembali sahabatku Unknown. Maju ke depan ya, bukan tarik ke belakang.

      Jangan lupa hadamkan rukun dan tertib berbahas ya. Free lesson ja aku bagi.

      😊😊😊

      Padam
    11. Sekali lagi unknown disekolahkan oleh cikgu John.

      Hehe (unknown)

      Kikiki (kejora)

      Padam
    12. Sdra2ku John Doe & 6:26..

      Hehe..kikiki..langsung tidak mencerminkan Muslim beradab malah persis orang kegirangan dalam keadaan mabuk atau hayal dek minuman keras atau di bawah pengaruh dadah.

      Nada dan gaya bahasa kedua makhluk ini saya dah cukup fasih sejak 31/2 tahun. Makhluk yg berlagak pandai, memutar belit, memaki hamun, mencarut, menodai ayat suci & hadith, kekadang berpekerti macam baik tapi dalam kepura-puraan, tidak ikhlas, alih topik, syok sendiri, masuk bakul angkat sendiri, iri hati jika orang lain dapat perhatian, menyamar pelbagai watak dsbnya.

      Itulah 'KEJORA LIBERAL' pengkagum Khairy Jamaludin & Najib Razak.

      Padam
    13. Looor, kamu masih di sini rupanya Unknown.

      Jenuh aku menaip dalam masjid Zuhur tadi, kini aku kembali ke masjid untuk asar dan aku menunggu kamu di sana, rupanya kamu masih di sini.

      Sahabatku Unknown, izinkan aku mengajar kamu tentang adab dan tertib. Kita orang Islam diajar bahawa setiap ibadat khusus ada tertibnya. Kalau tidak ikut tertibnya maka tidak sah amalan itu.

      Aku terpaksa bangkitkan perkara ini kerana kamu sejak dari awal asyik lompat topik sahaja. Conclude dulu baru jalan. Solat Zuhur dulu baru solat asar.

      Inilah tertib bahas/ debat/ bincanh atau apa sahaja yang sewaktu dengannya-

      1. Pencadang bangkitkan satu topik dan berbahas mengenainya;

      2. Pihak lawan akan memberi jawapan. English sebut reply, answer dll. Arab sebut jawab, radd dan seumpamanya.

      3. Pencadang akan jawab balik isu yang dia bangkitkan.

      Inilah tertib berhujah/ berbahas / berdebat +atau sewaktu dengannya) yang betul.

      Selain tertib, ada juga rukun. Kedua2 sama penting. Hilang salah satu pincanglah pembahasnya.

      Ada pula rukun berbahas yang paling utama ialah jangan sesekali lari topik apatah lagi topik yang pencadang sendiri bangkitkan.

      Sepetimana semua topik2 lain sebelum ini topik dedak ini juga kamu yang bangkitkan dan aku hanya jawab. Sekali lagi kamu lompat ke topik lain.

      Kalau masuk perbahasan kamu akan kalah terus sebab off topic.

      Ooh aku terlupa, inilah taktik mereka yang tiada hujah untuk berbahas. Mereka kalih isu dan apabila diumumkan kalah mereka akan jaja kekalahan mereka itu bukan akan merit tapi atas alasan teknikal.

      Sayang sekali kamu asyik melompat isu sedangkan kesemua isu yang aku jawab adalah isu yang kamu bangkitkan.

      Oklah Unknown aku anggap kamu memang tak mampu jawab isu 'siapa pendedak ini' dan masih guna style sama lompat topik sebelum conclusion.

      aku kena offline ni sbb hp tggl 10%. Mgkn aku singgah kejap di perhentian depan tadi (tmpt aku tunggu kamu begitu lama tapi tak muncul2). Ini aku tulis dalam rumah Allah ni bukan main kalih atau lari ya.

      Hingga bertemu kembali sahabatku Unknown. Maju ke depan ya, bukan tarik ke belakang.

      Jangan lupa hadamkan rukun dan tertib berbahas ya. Free lesson ja aku bagi.

      😊😊😊

      Padam
    14. hehe, John Doe kamu tidak usah malu kerana memang begitu sifatnya golongan yang tidak mahu menerima kebenaran.

      Kamu begitu tertarik untuk "menanti" kehadiran aku di ruangan komen. ya adabnya wajib didahulukan apa yang lebih besar , adabnya juga perlu mengikut isu yang diperselisihkan.

      kamu berpegang akan kerajaan yg masih berdiri ini adalah kerajaan yg mendatangkan kezaliman dan menjadi keperluan (kewajipan) supaya ditumbangkan. Bukankah setelah jatuhnya kerajaan yang zalim ini, menjadi kewajiban untuk menaikkan sebuah kerajaan yg lebih baik.

      Namun apabila aku tanyakan siapa dari kalangan tuan2 politik kamu yg memegang kunci kuasa pemutus dari kalangan mereka - kamu bungkam, lidahmu tidak lagi lancar kerana kamu tiada jawapannya. Hmm aku tumpang simpati.

      Kemudian aku tanyakan lagi apakah benar tuan2 politik kamu yg berkumpul dengan roh dan jasad, membawa tuntutan yg berlawanan sesama mereka -

      apakah mereka "bertahaluf siasyi" dengan sifat-sifat syari'at. Hehe, aku tanyakan juga apa syarat utama(tiang seri) sebuah tahalluf siasyi@kerjasama@MOU -

      bawakan kepada aku kisah dua pihak yg menjalin tahaluf dan kedua-duanya adalah pemegang kuasa pemutus - sesungguhnya tuan2 politik kamu benar-benar telah mencipta rekod dunia atas hal ini.

      Dan kamu John Doe sekali lagi terdiam - bungkam, lidahmu tidak lagi fasih kerana kamu tiada mampu untuk menafikan.

      Ya sekali lagi dipersilakan untuk kamu didalam usaha menumbangkan kerajaan yg zalim ini - tetapi kamu hanya mampu meruntuhkan tanpa akal,ilmu dan iman.



      Padam
    15. berikan izin untuk aku katakan kepada kamu wahai John Doe - sejujurnya kamu hanyalah soldadu kepada tuan2 politik kamu yg berkhianat,berdusta dan berjual beli terhadap agama dan amanah bangsamu sendiri.

      izinkan juga aku membawakan kisah para sahabat r.a selepas kewafatan Baginda saw (yg kamu mengelak dari menjawabnya-hmm malang sekali).

      Tak mengapa, aku sudi menceritakan - Para Sahabat r.a yg mulia setelah kewafatan Rasulullah saw bermusyawarah bukan atas urusan berkabung untuk kewafatan Baginda saw, tetapi Syura utama mereka adalah untuk melantik kuasa pemutus pengganti kepada Nabi Muhammad saw.

      Sehingga didatangkan fitnah dari puak Syiah yg memfitnah para sahabat r.a yg dimuliakan Rasulullah saw sebagai gila kuasa.

      Wahai John Doe - tuan2 politik kamu kini membawa sesuatu yang baharu - mereka berpakat kemudian memutuskan kuasa pemutus diantara mereka dipecahkan samarata - maka menggenggam erat tangan setiap dari mereka satu anak kunci.

      Inilah kezaliman yg paling besar dari segala kezaliman, inilah pendustaan paling hebat dari segala pendustaan, inilah kecelakaan yg paling memudaratkan.

      Lalu tuan2 politik kamu akan memadankan setiap anak kunci itu sesama mereka atas sifat "konsesus" yang sebenarnya proses memadankan anak kunci itu adalah atas sifat melobi dan berkhianat kerana tiadanya kuasa pemutus.Nauzubillah.

      Lihat bagaimana tuan2 politik kamu boleh "bermusuh" di Kelantan dan p.pinang tetapi "mengikat" kuasa di Selangor.

      Tak dapat aku bayangkan bagaimana kelak tuan2 politik kamu akan saling melobi, berkhianat sesama mereka untuk mencapai "konsesus" hanya untuk membentuk "kabinet" sebenar sekiranya memenangi kuasa pemerintahan pusat.

      Masih ingat bagaimana Khalid Ibrahim mantan MB Selangor yg dijulang setinggi langit diatas "konsesus" seratus peratus tuan2 politik kamu dan akhirnya dihumban ke tanah juga atas "konsesus" majoriti dari tuan2 politik yg sama juga.

      Dan kisah aib disebalik "konsesus" tuan2 politik kamu begitu hanyir.

      Oh berkenaan Dedak yg ditakrifkan adalah habuan kepada mereka yg mempertahankan pemerintah yang zalim ??

      Aku telah membawakan bukti bahawa tuan2 politik kamu jauh lebih zalim - dan kamu wahai John Doe adalah golongan pemakan Dedak kerana mempertahankan kezaliman tuan2 politik kamu -

      hey aku tidak berlaku zalim kepada kamu bukan, padahal keadaan kamu jauh lebih buruk 😇😘







      Padam
  26. “Every one of us is tested in different ways. For some of us, it might be the excess of wealth, for others, the lack of wealth. For some, it might be in the avoidance of alcohol, for other, guarding one's tongue from speaking evil. Never feel superior to someone struggling with one test, because for sure, you are struggling with another.
    Yasir Qadhi

    BalasPadam
  27. Sdra Othman,

    Neither am I a scholar nor am I an illiterate. I am just expressing my unsettled thoughts and amazed at how excellent our islamic institutions function. First class.....so i regard those manning the institutions as bright and trustworthy. They are nit not selfish, do not accept any illegal rewards, do not go for positions and always speak the truth nothing but the truth.

    I am going to quit the scene for awhile. As a true muslim i have learnt the meaning of BLIND LOYALTY AND ACCEPTANCE.

    Moga kita semua diselamatkan dengan keupayaan kita menerima bulat2 blind loyalty and acceptance.

    Bye for now. Assalamu'alaikum



    BalasPadam
  28. Binatang Ternak (Al-'An`ām):117 - Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang orang yang tersesat dari jalan-Nya dan Dia lebih mengetahui tentang orang orang yang mendapat petunjuk.

    Nabi Yunus (Yūnus):40 - Di antara mereka ada orang-orang yang beriman kepada Al Quran, dan di antaranya ada (pula) orang-orang yang tidak beriman kepadanya. Tuhanmu lebih mengetahui tentang orang-orang yang berbuat kerusakan.

    Nabi Yunus (Yūnus):41 - Jika mereka mendustakan kamu, maka katakanlah: "Bagiku pekerjaanku dan bagimu pekerjaanmu. Kamu berlepas diri terhadap apa yang aku kerjakan dan akupun berlepas diri terhadap apa yang kamu kerjakan".

    Nabi Yunus (Yūnus):42 - Dan di antara mereka ada orang yang mendengarkanmu. Apakah kamu dapat menjadikan orang-orang tuli itu mendengar walaupun mereka tidak mengerti.

    Nabi Yunus (Yūnus):43 - Dan di antara mereka ada orang yang melihat kepadamu, apakah dapat kamu memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta, walaupun mereka tidak dapat memperhatikan.

    Nabi Yunus (Yūnus):44 - Sesungguhnya Allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikitpun, akan tetapi manusia itulah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri.

    Maryam:70 - Kemudian, sesungguhnya Kami lebih mengetahui akan orang-orang yang lebih patut diseksa dan dibakar dangan api neraka itu.

    Al-Baqarah:8 - Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dicadangkan seluruh teks al quran dipamirkan.

      Padam
  29. Saya rasa ramai yg mahu berubah tidak menyokong bn Najib..Ini saya nampak jelas orang disekeliling saya..Hardcore org BN dah menyampah dgn najib..dulu mereka inilah pejuang ikhlas pertahankan apa sahaja badai menimpa ..namun akhirnya begini jadinya..Mereka begitu kecewa..Tapi walau gegak gempita keyakinan pembangkang menang..kiranya berpecah calonnya..3 penjuru pertandingan nya setiap tempat..pembangkang berpecah..lupakan saja..buang masa kami je membantu anda kalah BN..Kepakaran kami menunjukkan Pembangkang perlu bersatu..Itu sebab pembangkang tak pernah memerintah Malaysia.degil..tak berpijak dibumi yg nyata..bersatu dengar kata Ayahanda Tun ..pembangkang perlu bersatu..Tiada jalan lain..Bila kalah marah..Kami dah kata perpecahan memenangkan pembangkang..Masih nak tunjuk hebat yg tak seberapa tu..Kalah nak bebal kat pengundi..berubah sebelum mahu pengundi berubah..itu syarat untuk menang..berkorban ego anda..

    BalasPadam
  30. Sokong ts sanusi
    Keris pahang

    BalasPadam