Rabu, 5 Oktober 2016

Agama Terus Menjadi Bahan Lelongan..!


Dari tulisan otai media Ku Seman.

Politik vs agama


Politik dan agama walaupun dikatakan saling memerlukan tetapi sebenarnya saling bertentangan. Orang politik memantau orang agama kerana agama juga boleh menjadi platform menggapai kuasa. Orang agama mencurigai orang politik kerana kerap mengeksploitasi agama untuk kepentingan politik.

Orang politik hanya mendekati, memesrai dan menyarung baju Islamik apabila kuasa politik mula merudum. Mereka memuntahkan istilah istilah berbau Islamik. Mereka tahu orang Melayu cepat terpesona dengan istilah kearaban.

Orang politik yang tidak jujur memperkasa agama lebih pentingkan bau dari isi. Maka lahirlah Islam Hadhari, wassatiyyah dan beberapa lagi.

Tetapi semua ini hanya bau agama sahaja. Memperkasakan agama yang lebih holistik ialah menubuhkan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), sistem perbankan Islam, mewujudkan Bank Islam dan berani bersuara di pentas dunia membela Islam.

Orang politik akan ikut menjulang tokoh agama kerana dengan berbuat demikian mereka dilihat mendokong agama. Siap bagi anugerah lagi.

Mereka tahu agama ada pengaruh yang tersendiri malah mampu melahirkan pemimpin yang lebih berpengaruh.

Agama tidak menjadi penting malah dipinggirkan sekiranya pengaruh orang politik di tahap yang sangat kuat. Tidak akan lahir istilah wassatiyyah, menaja mengerjakan Haji atau Islam Hadhari.

Agama pasti dipinggirkan seperti nasib bahasa Melayu kerana orang politik tidak boleh menumpang bahasa Melayu. Rakyat termasuk Melayu tidak endahkan bahasa Melayu yang tercatat dalam Perlembagaan. Cubalah kalau pengaruh bahasa Melayu dan pejuang bahasa seperti orang agama, tidak ada orang politik yang bercakap bahasa kaki lima.

Mereka bukan takut dengan bahasa Melayu tetapi hendak menumpang pengaruh bahasa Melayu. Tetapi ini tidak berlaku.

Disebabkan orang politik hanya menumpang agama, maka sarjana sarjana Islam tidak bebas menulis secara akademik di media arus perdana. Beberapa sarjana dan pemikir yang tegas dengan prinsip akademiknya akan tersingkir. Ini kerana apabila menulis dengan prinsip kebenaran, ada pihak yang terasa disindir.

Maka sarjana, profesor atau pensyarah yang mahu menulis perlulah mengorbankan prinsip akademiknya. Jangan sentuh yang tidak dibenarkan oleh orang politik. Kebenaran adalah satu dosa.

Kerana itu jangan terkejut apabila orang politik yang liberal dan sekular mendekati orang politik agama. Alasan retoriknya demi agama. Tetapi kenapa tidak mendekati orang politik agama ketika orang politik sekular kukuh di puncak kuasa? Kenapa bila dah nyawa nyawa ikan baru sedar "demi agama"?


Agama sekadar alat..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

76 ulasan:

  1. 22 tahun Tun M memerintah, hutang negara hanya 200 bilyon. Sejumlah besar dari tawaran pinjaman dgn kadar 0.01% interest datang dari negara Jepun. Negara pesat membangun dgn infra struktur kelas dunia setanding dgn barat, Jepun & Spura. Pelaburan asing datang mencurah-curah walau tertakluk dgn syarat Dasar Ekonomi Bahru memberi peluang pekerjaan jutaan di semua lapangan kpd rakyat, khususnya kaum bumiputera.

    13 tahun sejak pemergiannya, hutang negara mencecah 800 bilyon. Tanah & khazanah negara habis tergadai jual kpd syarikat asing luar. Manfaat abis dibolot rakus oleh anak & menantu Pak Lah, Najib & Rosmah. Pinjam duit Along Yahudi pulak kena bunga 8% dan rakyat pula kena tanggung bila sabsidi yg Tun beri dimansuhkan, diperitkan lagi dgn Gomen Suruh Tax (GST) 6%. 1mdebik jahanam hanya memberi peluang pekerjaan keciput (tak sampai 100 orang).

    Itulah bezanya pentadbiran Tun Mahathir - Dollah KJ - Najib Rosmah.

    Cina Jho Low lebih jahanam dari Cina DAP.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha ha anak sulong tuhan harun kehabisan idea
      asyik ulang tayang citer sama ha ha

      Padam
    2. Memang perlu diulang tayang selalu buat peringatan. Melayu mudah lupa.

      Padam
    3. Othman dajal haram jadah kini jatuh tertiarap terjelepok
      Tak ada modal nak berhujah balik-balik bahan basi lapok
      Jenis bodoh bengap bangang ni Kejora ratah spt keropok
      Bagii jawapan pun lemah serupa pondan maknyah bapok

      Padam
    4. Camkan betul2 Pantun sampah ini bak Burung Hantu Kesiangan.

      Pantun sampah yg tak boleh dibuat rujukan bagi mereka yg berminat, khusus bagi undergraduate yg buat Pengajian Bahasa Melayu.

      Padam
  2. Baru sebut2, dah satu lagi musibah menimpa negara...

    Sebuah helikopter Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) bersama 14 orang penumpang terhempas di atas bumbung bangunan sebuah sekolah di Tawau, Sabah pada pagi Selasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Negara ditimpa bala musibah bertali arus, baik dari langit, udara, darat, gunung, air maupun laut dek ulah musibat2 yg diketuai oleh Raja segala Musibat dan isterinya yg maha BoROS.

      Padam
    2. Ha haa makin menjadi-jadi bodoh biol Othaman bedebah
      Ada ker disabiitkan dengan kerajaan segala bala musibah
      Serata dunia ada berlaku malang, gempa, taufan, air bah
      Ini le jadinya bengap bangang bila tuhan harun disembah

      Padam
    3. Camkan dia betul2 jenis Brung Hantu Kesiangan....!!!

      Ingat pepatah lama.....

      Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata.

      Padam
    4. Othaman biol barua bapok kini dah betul-betul mati kutu
      Tidak berdaya nak lawan lagi si tua lembik ni Kejora latu
      Hati pedih gundah resah meroyan meraban fikiran buntu
      Tak ada modal nak berhujah diikata orang burung hantu

      Padam
    5. Camkan betul2 Pantun sampah ini bak Burung Hantu Kesiangan.

      Reti tak apa itu Burung Hantu Kesiangan...??? Tak tahu kalu, pergi belajar dgn orang2 tua....!!!

      Padam
  3. Wktu Nuar jd Mentri MOF hutang negara turun kpd 70biliyun


    Bila Matet kerala menyamun hutang pun melebihi 200biliyun

    Bila Jibgor anak murid kesayangan Matet jd PM & MOF hutang terus mencanak2 kira2 800bliyun--1triliyun

    matet buat pitnah liwat-1
    jibgor ikut buat pitnah liwat-2
    lebai hardy pun ikut lalok pitnah pilkuda

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anwar & Mahathir dah pow-wow/ceasefire bak ibarat biduk berlalu kiambang kembali bertaut. Tau2 ada pulak anasir nak mengadu domba pulak nie.. ini pasti kerja malaon dia tu, kan..kan..kan..???

      Padam
    2. Othaman tua iblis tak sedar dirii 2-3 ari nak masuk kubor
      Udah kena tibai taji cacat tempang masih lagi nak takbor
      Hari2 jadi bahan hinaan pelbagai cerca caci dia dihambor
      Bila Matdey pujuk Nuat, Othaman nanti kena tutoh jubor

      Padam
    3. Camkan dia betul2 jenis Brung Hantu Kesiangan....!!!

      Padam
    4. Awak rehat ler, urut-urutkan pelir tu Othaman kera duku
      Bila udah jelas munafiiq murtad cakap awak dah tak laku
      Masuk sinii pun jadi bahan buli kena tibai tujah lutut siku
      Kalu nko degiil, makin benjol le kepala Kejora sekeh luku

      Padam
    5. Camkan betul2 Pantun sampah ini bak Burung Hantu Ksiangan.

      Padam
    6. Othaman biol barua bapok kini dah betul-betul mati kutu
      Tidak berdaya nak lawan lagi si tua lembik ni Kejora latu
      Hati pedih gundah resah meroyan meraban fikiran buntu
      Tak ada modal nak berhujah diikata orang burung hantu

      Padam
    7. Camkan betul2 Pantun sampah ini bak Burung Hantu Kesiangan.

      Padam
  4. Was mau cakap sama luu arr ..olang melayu..lu olang baik sokong wa punya pati.. Mana.. Wa punya patikalu plintah INI negala ..lu olang semua boleh makan free maa..hari hari waa kasi makan sardin maa.... Lu olang plintah banji Mali baru dapat makan sardim maa..lu olang mesti sokong waa punya pati .dap..maa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Warga negara keturunan Cina sebenarnya tidak mampu berkuasa di bumi ini. Yg penting bagi mereka cari makan & boleh berniaga dgn aman. Puncanya masalah di negara ini ialah bila Melayu ada kuasa, dah mula angkuh, riak, menunjuk-nunjuk, berbelanja tak sepadan dgn pendapatan sah/halal..mula makan rasuah, ambil kesempatan buat projek, beli projek & jual pulak pada syarikat Cina & asing. Majoriti Melayu begini terdiri dari orang2 politik dan kakitangan kerajaan. Salah Melayu sendiri kerana Melayu lupa Allah melihat apa yang mereka lakukan. Melayu memang lupa...!!

      Padam
    2. Othaman barua pukiimak bapok makin matii akal runsing
      Lebiih dari Madey si tua pelir mampos ni dia putar pusing
      Memang sudah jadii biasa kita berniaga dgn negara asing
      Ini lebih dari anjing si tua bingai ni mari salak buat bising

      Padam
    3. Usmurtad Othaman Ahmad A/L Harun sebut Allah?

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh...

      Padam
    4. Al "Hush Start' yg taksub dgn tuhan, bukan Allah SWT. Membaca doa dimulai dgn..'Ya Allah'... diakhiri dgn..'SIAL, SIAL, SIAL lu!'. Ada hati pulak memurtadkan sesama Muslim. Ajaran baru ker 'hush start'...???

      Padam
    5. F.U.C.K

      Padam
    6. My gosh... another Burung Hantu Kesiangan or is it belong to the same specie...????

      Padam
    7. Othaman biol bapok tak payah nak alih tiang putar alam
      Perangai busuk buruk ko kitorang dah lama dapat selam
      Tak sedar dirii ibarat kapal burok tunggu nak tenggelam
      Iitu le, kalu kail sejengkal usah nak diduga lautan dalam

      Padam
    8. Yg busuk, kuat mencarut, memperlekeh ugama, membaca doa menyebut nama Allah & SIAL, SIAL, SIAL, SIAL Lu tu siapa...???

      Memang saya & Pak Rahman serta Tun M dah lanjut usia tapi omputih kata 'VINTAGE' tau..!! Semakin lama semakin berharga..!! Put that in your head, you young punk!

      Padam
    9. Othaman pukiimak taik palat semakin biol giila mengarut
      Kini si tua bangsat ini menahan sebak sambil dada diurut
      Sambil menahan sedih kembong kempiis dia punya perut
      Tak terdaya nak melawan lagi dikatanya kejora mencarut

      Padam
    10. Camkan betul2 Pantun sampah ini bak Burung Hantu Kesiangan.

      Al "Hush Start' yg taksub dgn tuhan, bukan Allah SWT. Membaca doa dimulai dgn..'Ya Allah'... diakhiri dgn..'SIAL, SIAL, SIAL lu!'.

      Ajaran baru ker 'hush start'...??? Elok ler tuu..perbanyakkanlah mencarut....!!!

      Padam
    11. Pak Seman... Carry on dgn cara cool camni. Tunjukkan carutan dan makian Kejora tak bagi kesan dan tak ada nilai apa pun.

      Nampak dah si Kejora tu jadi tak keruan bila pak Seman jawab secara cool dan berfakta. Hanya carut dan caci saja modal dia..

      Typical mamak.

      Padam
  5. Othaman tua anak haram ni jadii dayus tak lagi melawan
    Jawap komen pun serupa orang biol mireng sasau sawan
    Ulang copy-paste benda sama makin gila tidak ketahuan
    Punca nya mau tunjuk megah kebal jolok sarang tabuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Camkan betul2 Pantun sampah ini bak Burung Hantu Kesiangan.

      Dah mula menggelabah, nampak......!!!

      Padam
    2. Kah kah kah makin lawak giler ini Othaman biol bedebah
      Ada ker masuk akal dikatanya penyerang Kejora gelabah
      Diia iitu yang lemah terhoyong hayang tunggu nak rebah
      Makin lucu ini bapok, tokong Kit Siang punya penyembah

      Padam
    3. Camkan betul2 Pantun sampah ini bak Burung Hantu Kesiangan.

      Bukan menggelabah saja, malah hilang pedoman mula berfalsampah & berserapah bersepah-sepah......!!!

      Padam
  6. Admiin PuteraBiiol habis modal balik-balik ceriita yg sama
    Rasanya blog pukimak taik palat ni tidak akan kekal lama
    Asyik modal burukkan kerajaan, ampu Matdey ‘apa nama’
    Tak sedar diri sendiri tu kumpulan murtad tak ada agama

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Camkan betul2 Pantun sampah ini bak Burung Hantu Kesiangan.

      Mula dah dia menyumpah serapah pada tuan punya blog. Memang pelesit sekor belaan Najib/Rosmah ini jenis tak sedar dek untung...

      Datang tak dijemput,
      Putra Merdeka pulak dihamput.

      Padam
    3. Kah kah kah..dia mula membebel Othaman bapok sundal
      Bodoh bahalol tongong, mau berhujah tak ada lagi modal
      Biingai tolol bengap dungu tapi masih mau tunjuk handal
      Apa saja cuba dilawan, Kejora guna pantun je kasii bedal

      Padam
    4. Camkan betul2 pantun sampah Kejora bak Burung Hantu Kesiangan yg tertera di atas.

      Kejora sudah kehabisan modal
      Mula mencarut berkata sundal
      Tak beradab bahasa pun mual
      Memang bebal tidak berakal

      Padam
    5. kih kih kih...pulang paku buah keras...

      pantun tak bernilai seni budaya langsung

      pembayang dan maksud entah ke mana, mcm sial pukimak!

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      suman oi suman...makin tak siuman...

      Padam
    6. bro 4.58, ada lagi:

      Pantun sampah yg tak boleh dibuat rujukan bagi mereka yg berminat, khusus bagi undergraduate yg buat Pengajian Bahasa Melayu.

      Apa punya bengap bebal Othaman ni, dia kata dekat Kejora, last2 dia tiru cara pantun Kejora

      Padam
  7. Othaman tolol biingai dungu tak berani lagi cakap banyak
    Dijawab mcm mana pun Kejora paku tajii ganyang lanyak
    Takut diia pada Kejora sepertii jumpa gajah turun minyak
    Dah pastii sehari dua ini si tua kutok ni tidor tak nyenyak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Camkan betul2 pantun sampah Kejora bak Burung Hantu Kesiangan yg tertera di atas.

      Pantun kejora panjang menyenyeh
      Tak berhaluan entah ke mana
      Pantun saya tak perlu songeh
      Ada bidalan penuh bermakna

      Padam
  8. Othaman dah jadi watak opah dlm upin ipin punya kartun
    Pukulan dari Kejora dah bikin si tua biol ni jiwa meruntun
    Nampak sepertii dia semakiin tahu adab bersopan santun
    Beginilah cara Kejora mendidik orang hanya guna pantun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Camkan betul2 pantun bergulung panjang bagai sampah Kejora bak Burung Hantu Kesiangan yg tertera di atas.

      Cuba bezakan dgn pantun saya, ringkas & padat...

      Pantun kejora macam katun
      Tidak beradab tidak bersantun
      Panjang berjela melantun-lantun
      Jatuh berdebab bila dihayun

      Padam
    2. pembayang?

      maksud?

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      suman oi suman, makin ko tak siuman...

      Padam
  9. Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):11 - Biarkanlah Aku bertindak terhadap orang yang Aku telah menciptakannya sendirian.

    Wanita (An-Nisā'):105 - Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu, dan janganlah kamu menjadi penantang (orang yang tidak bersalah), karena (membela) orang-orang yang khianat,

    Wanita (An-Nisā'):106 - dan mohonlah ampun kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    Wanita (An-Nisā'):107 - Dan janganlah kamu berdebat (untuk membela) orang-orang yang mengkhianati dirinya. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang selalu berkhianat lagi bergelimang dosa,

    Wanita (An-Nisā'):108 - mereka bersembunyi dari manusia, tetapi mereka tidak bersembunyi dari Allah, padahal Allah beserta mereka, ketika pada suatu malam mereka menetapkan keputusan rahasia yang Allah tidak ridhai. Dan adalah Allah Maha Meliputi (ilmu-Nya) terhadap apa yang mereka kerjakan.

    Wanita (An-Nisā'):109 - Beginilah kamu, kamu sekalian adalah orang-orang yang berdebat untuk (membela) mereka dalam kehidupan dunia ini. Maka siapakah yang akan mendebat Allah untuk (membela) mereka pada hari kiamat? Atau siapakah yang menjadi pelindung mereka (terhadap siksa Allah)?

    Wanita (An-Nisā'):110 - Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian ia mohon ampun kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    Wanita (An-Nisā'):111 - Barangsiapa yang mengerjakan dosa, maka sesungguhnya ia mengerjakannya untuk (kemudharatan) dirinya sendiri. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

    Wanita (An-Nisā'):112 - Dan barangsiapa yang mengerjakan kesalahan atau dosa, kemudian dituduhkannya kepada orang yang tidak bersalah, maka sesungguhnya ia telah berbuat suatu kebohongan dan dosa yang nyata.

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum. Terima kasih saudara Othman, Saye ni Dulu tak minat politik. Tapi sejak ada blog ni Jadi minat nak ambik tau. Tapi pantun Dari Dulu Dan sekarang pun tak minat. Org suka mencarut pun arwah bapa Dan mak saya tak bagi Campur. Tu pasal Saya boleh jadi manusia. Terus usaha anda. Jgn layan org yg dah biasa makan rezeki yg tah Dari mane. Hati dah hitam Kate tok imam surau Saye. Kite kalau masuk Kedai Minyak wangi. Wangi la bile keluar. Kalau merayap Dlm tong sampah, bau dedak opp, bau sampah la. Tapi Saya balik kerja bau minyak. insyaallah halal. Terus kan usaha anda memberi penerangan pada Kami yg nak tau. Ok bye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Elok le tu pomen biol ko pergi kerja dgn spanar & minyak
      Mabok lalok serupa penagih ni baik le usah cakap banyak
      Tidak pasal-pasal nanti benjol free kepala ko kena lanyak
      Jadii mcm si Othaman Kadok meroyan tiidor tak nyenyak

      Padam
    2. Wa Alaikum salam... PomenBawahPokok.

      Dia nie jeles sebab orang tak pandang dia pun..dia ingat dia bagus, tapi syok sendiri.

      Saya faham..kamu mungkin terlalu sibuk melayan kerenah & memenuhi kehendak pelanggan. Teruskan usaha mu, pasti berjaya. Saya tabik hormat kerana kamu berdikari.

      Salam perjuangan.

      Padam
    3. Kih kih kih..Othaman tertipu dgn pomen punya mengarut
      Diia pun mcm ngko ler Othaman, pelir kiok sedang diurut
      Memang korang tak pernah betul Yahudi punya tali barut
      Kalau pomen tu tak baca mcm mana dia tau Kejora carut

      Padam
  11. يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٍ۬ فَتَبَيَّنُوٓاْ أَن تُصِيبُواْ قَوۡمَۢا بِجَهَـٰلَةٍ۬ فَتُصۡبِحُواْ عَلَىٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَـٰدِمِينَ (٦)

    Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.

    Surah Al-hujurat, ayat 6.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Contoh orang yg fasiq tu mcm si Matdey & si Othaman biol!

      Padam
    2. Betul. Baru Baca dlm mk tadi. Utusan kalah lagi Dgn Anwar Ibrahim dlm kes lahat datu. Dan akan siarkan Maaf dimuka depan 2 Minggu Dari sekarang. Betul atau tak tak pasti. Tapi tu yg Saya Baca.

      Padam
    3. Dekat Rumah Saya ada 3 Jenis paper, metro bini Saya. Sinar harian Dan setiap rabu keadilan Saya yg beli. Blog pun Saya Baca. Jadi bila ada Berita Boleh Tepuk dada. Otak Allah dah Bagi, pakai je la. Tak payah bayar. Cuma lebih kan makan kismis je. Insyaalah.

      Padam
    4. Encik 4.49. Tulisan awak pun penuh Dgn carutan, ape jamin yg awak pun tak mcm tu juga. Sekurang nya Encik Othman mengaku yg Dia dah berumur. Jadi Saya berani terima apa yg Dia cakap. Tak berani Saya nak maki Dia. Ape2 Hal nanti. Maaf ye encik Othman. Kalau Dia dah takde, mcm mane nak minta Maaf. Tu dosa Dgn manusia. Dia je boleh maafkan pasal Saya maki Dia. Pakai otak ape pun nak buat. Ape pun nak Tulis. Dan la, malas aku nak layan Ko. Aku Rehat Kejap. Penat, nak sambung kerja. Rezeki tengah masuk. Bye. Assalamualaikum.

      Padam
    5. Encik 4.49. Tulisan awak pun penuh Dgn carutan, ape jamin yg awak pun tak mcm tu juga. Sekurang nya Encik Othman mengaku yg Dia dah berumur. Jadi Saya berani terima apa yg Dia cakap. Tak berani Saya nak maki Dia. Ape2 Hal nanti. Maaf ye encik Othman. Kalau Dia dah takde, mcm mane nak minta Maaf. Tu dosa Dgn manusia. Dia je boleh maafkan pasal Saya maki Dia. Pakai otak ape pun nak buat. Ape pun nak Tulis. Dan la, malas aku nak layan Ko. Aku Rehat Kejap. Penat, nak sambung kerja. Rezeki tengah masuk. Bye. Assalamualaikum.

      Padam
    6. Apa le punya tahap mabok lalok langgah air ketum dia ini
      Barangkali bawak diri bersedih pilu dia bergaduh dgn bini
      Citer dibelii surat khabar pun mangkok ayun ini bawa sini
      Aku rasa pomen biol ini asal dari sebelah Siam kat Patani

      Padam
  12. Kejora raje pantun dah sangat riak. Berpantun macm dialah yang sangat bijak. Memaki mencarut bukan kecik anak. Dosa, haram dan fitnah terpendam dihati yang benak. Konon nya dia saje le yang layak. Orang lain tak boleh tak ada peluang nak menyalak. Dia akan sakai ganyang dan lanyak. Dah tak ingat Allah Maha Agong Maha Berhak. Kak kubur nanti tak ada bumi untuk dia pijak. Kat padang masyar nanti kena pulak merangkak.

    BalasPadam
  13. Aku rasa Othaman exam dulu mesti banyak gred cangkul
    Bodoh biiol bengap bahalol tolol otak serupa kepala tukul
    Mana tiidak nya harii-hari kepala dia Kejora hentak pukul
    Buat pantun serupa sampah, elok jer buang masuk bakul

    BalasPadam
  14. Kah kah kah…baru diia tahu si Othaman bapok Singapura
    Melopong tekedu terdiam sepii kelu bisu tak lagi bersuara
    Tak usah le buang masa nak berlawan pantun dgn Kejora
    Dalam biidang pantun memantun inii kitorang tetap juara

    BalasPadam
  15. Dia kena henyak hentak kinii Othaman melopong terkedu
    Jadii peniing terhoyong hayang bagai orang mabok candu
    Naik bas saja le si tua ini kereta pun dah tak boleh pandu
    Mesti dia meroyan meraban merapu sorang2 cakap hindu

    BalasPadam
  16. Terus tak nampak kelibat lagii Othaman biol sial bedebah
    Dengar saja kejora batuk, diia terus jadii gundah gelabah
    Kena Kejora punya penerajang diia jatuh telentang rebah
    Tak dapat nak tolong dia pun tuhan harun yg dia sembah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada kala diam itu lebih baik

      Padam
  17. Asal saja ada post dari admin, tersedaklah Kejora raja pantun yang riak dengan pantun caraca marba penuh dengan dosa dan fitnah. Jangan dilayan manusia begini. Tak ada harapan untuk generasi hadapan (termasuk anak, cucu & cicit dia) berdaya maju.

    BalasPadam
  18. Tajuk agama jadi bahan lelongan.... cermin muka dulu sapa yg melelong agamanya sendiri... sapa yg bersekongkol dng pluralisma murtad..? Sapa yg bersekutu dengan syiah kafir...dan sapa yg bersama dengan kristian evanglista komunis trrang bersuluh musuh islam dan akidah umat islam..?

    Cermin diri dan muka sapa pengkhianat yg melacutkan agama.. akidah.. iman umat islamm... puiiii

    BalasPadam
  19. 7:08 Begini ke caranya seorang Islam menegor seagama Islam? Siapa yang nak kena cermin dulu?

    BalasPadam
  20. Tegur cara lembut dah lama buat dahhh... ego somnong bodoh lebih tebal dari iman demi kroni dan anak beranak...... klu zaman sahabat nabi dah tak tegur lagi dahh... dah istihar perang dng puak murtad ini...

    BalasPadam
  21. Camkan betul2 ceramah 'hush start 7:41 yg merepek memurtadkan sesama Muslim

    Al "Hush Start' yg taksub dgn tuhan, bukan Allah SWT. Membaca doa dimulai dgn..'Ya Allah'... diakhiri dgn..'SIAL, SIAL, SIAL lu!'. Selain itu, tak putus berkomat kamit dgn perkataan2 lucah y
    g jijik lagi kotor.

    Ajaran baru ker 'hush start'..????

    BalasPadam
  22. Bukan agama sahaja dilelong, maruah juga tergadai. Berapa ramai ahli agama, bila terlibat politik dengan sewenang boleh mengubah air yg jernih menjadi sirap. Begitulah kuatnya pengaruh politik. Yang jujur terus hancur.

    BalasPadam
  23. Cahaya (An-Nūr):14 - Sekiranya tidak ada kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu semua di dunia dan di akhirat, niscaya kamu ditimpa azab yang besar, karena pembicaraan kamu tentang berita bohong itu.

    Cahaya (An-Nūr):15 - (Ingatlah) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit juga, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja. Padahal dia pada sisi Allah adalah besar.

    Nuh (Nūĥ):10 - maka aku katakan kepada mereka: 'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, -sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun-,

    Nuh (Nūĥ):11 - niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat,

    Nuh (Nūĥ):12 - dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.

    Nuh (Nūĥ):13 - Mengapa kamu tidak percaya akan kebesaran Allah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang yang berkemul (Al-Muddaththir):11 - Biarkanlah Aku bertindak terhadap orang yang Aku telah menciptakannya sendirian.

      Padam
  24. 1mbd ni mangsa keadaan... cuba siasat dari sumber yg nutral kaitan 1mdb, ipp dan tun. Cuba check kaum yg takut 1mdb berjaya. Cuba check knp felda sering  jadi mangsa. Felda membela kaum mana dan mengancam kaum mana?  Apa yg kita nmpk mata kasar je.

    Manusia yg rasuah dan tamak ade di mana2... jpj, jkr, oil n gas, pdrm? Pak guard pon minta rasuah utk lepaskan tukang potong rumput pati masuk kawasan utk cari rezeki. Pegawai penguatkuasa di gelap mata dgn percutian berdiskaun sebagai habuan memudahkan urusan dan mengelak birokrasi.  Kontraktor kelas d mengeluh permintaan yg bukan2 bila dapat kontrak ubah suai kuarters kerajaan...Jurutera mengadu kereta perlu diservis.  Semua salah najib dan rosmah.

    Persepsi dan kebenaran kena mohon Allah perlihatkan. Hati2 jgn sampai musuh Islam menang dan yg perguna islam menyesal demi sedikit keuntungan dunia. Cuba check sapa  yg leak  confidential info 1mdb yg bnm cari. Ex TIA. Bukan ke kaum tu?

    1mdb mmg ade kelemahan. Dan ade kaum yg nak 1mdb gagal, felda gagal. Produk2 felda sepatutnya mampu  kawal harga barang yg selama ni di monopoli. Dulu sblum ade Minyak saji... selalu terputus supply... persepsi konon minyak masak xcukup utk naik harga.  Ini satu cth.

    Malangnya felda blom ade cukup kekuatan. Nak kluar Produk baru bergantung pada kaum tu.  Blom  ade expertise utk bangkit lawan  kaum tu. Felda lah harapan kami  bantu pecah monopoli.

    Malangnya kita terpedaya dgn persepsi hingga bertelagah sesama sendiri.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Dan yang pasti kita akan terus ditekan dgn kenaikan harga barang sehingga tercapai agenda mereka.

      Padam