Ahad, 2 Oktober 2016

Beza Keutamaan Rakyat & Keutamaan Kerajaan..!


Bila depan rakyat terutama didalam siri kempen pilihanraya sampai bersuap suap rakyat diberi makan..! Sampai ke halkum disuap..!

Hakikatnya..!


Satu persatu perkara yang membabitkan kepentingan langsung rakyat dimahsuhkan oleh kerajaan secara berperingkat. Bermula dengan penghapusan subsidi, membawa kepada pemotongan peruntukan kementerian-kementerian penting, mengheret kepada penangguhan sementara beberapa elaun, biasiswa dan kini berjangkit kepada perkhidmatan yang membabitkan kesihatan dan keselamatan rakyat pula. 

Sebelum ini aku telah mendapat maklumat yang elaun/biasiswa student-student kolej komuniti dan seangkatan dengannya telah ditangguhkan pembayarannya. Ia tidak dapat disalurkan mengikut jadual asal dan para pelajar tidak diberikan sebab kenapa berlakunya kelewatan bayaran tersebut. Sebelum itu pula, kementerian menangguhkan pemberian beras percuma kepada fakir miskin berikutan penghapusan total subsidi beras secara pukal. Alasan kerajaan penangguhan berlaku kerana kerajaan mendapat maklum balas masih ramai yang layak memohon belum memohon. Pemberian beras percuma yang dijadualkan pada April 2016 telah ditangguhkan sebanyak 2 kali. 

Dan sebelum itu juga, kerajaan telah berjanji ketika mereka menghapuskan pemberian subsidi pukal petrol, mereka akan mengantikan ia kepada satu sistem subsidi bersasar yakni hanya golongan yang benar2 memerlukan sahaja diberikan izin untuk membeli petrol bersubsidi. Namun setelah hampir setahun pemahsuhan petrol 95 dan diesel berlaku, sistem subsidi baru masih lagi tidak beroperasi. Kenapa agaknya ya? Tanya macam neh pun kejap lagi mula la depa tembak kau sebagai peluru yahudi. Dajeii.

Berbalik kepada isu pokok, seorang doktor menulis ini di laman Facebooknya ;





Jika satu-satu doktor itu perlu merawat pesakit di luar kawasan hospital, mereka tidak lagi diizinkan untuk terbang kepada pesakit. Yakni, mereka perlu ke destinasi menggunakan laluan darat. Laluan udara bukan option lagi. Itu point status diatas. Tak pasti merujuk pada semua kawasan/negeri/hospital atau untuk yang tertentu je. Bayangkan jika pesakit itu nazak, apakah perkhidmatan itu sepatutnya ditiadakan untuk tempoh kritikal ini? Apa agaknya garis panduan pelaksanaan arahan ini ya? Tak boleh 'usik' benda lain ka? Untuk cover kekurangan dana tu? Mereka yang bekerja di sektor perubatan lebih arif tentang permasalahan mereka. Satgi kita ulas lebih2 mai pula Doktor Rahman dan Doktor Aznil menjampi zikir tak reti bersyukur punya manusia kat kita. Almaklumla. Asal membangkang dia pembangkang. Asal menyoal dia anti kerajaan. Walaupun memang betul pula aku pembangkang dan anti kerajaan (bn) tapi agak meluat juga jika dibaling2 zikir puji kerajaan dorang tu. Dah macam Tuhan pula dibuatnya. Satu kesilapan pun takde kerajaan kau buat. Yang membangkang ja confirm buat salah dan dosa. Perghhh. Apple Pineapple Pen betui depa neh.

Btw, sebelum ini aku ada menulis yang kelibat beberapa pemimpin negara yang menggunakan aset kerajaan bagi menghadiri mesyuarat parti. Siap dengan sebaran gambar & bukti berita lagi!. Sungguh pun ianya jelas terbukti satu penyalahgunaan kuasa, misuse the assets untuk penuhi kepentingan peribadi tetapi tiada sesiapa peduli untuk menyiasat apetah lagi mendakwa. Mengecewakan sungguh. Dengan membandingkan perkara itu dengan luahan doktor tersebut dapatlah kita memikirkan yang kerajaan gagal mengutamakan perkara2 yang sepatutnya mengikut tingkat kepentingan. Yang dorang reti susun kerja ikut tingkat kepentingan peribadi. Jahane.

Ini satu lagi perkara yang tersebar ;

Tajuk berita tatau bila tapi tengah viral. Aku tak faham sangat konteks pra-universiti tu apa kat sini tetapi mungkin merujuk pada kursus2 yang melibatkan sijil. Gamaknya benda neh ada kaitan kot dengan isu biasiswa kolej komuniti yang aku tuliskan di atas tadi. Nasib baik yuran tu murah. Kalau kolej kemahiran lain tatau pula bagaimana.

Dan ini pula ;

Ooo kawan kita sakan enjoy dengan duit pau ya. Tak sia-sia hashtag #RespectMyPM (abah kau!) selama ini. Bukan hashtag sesaja. Hashtag bersponsor lagi. Takde masalah pun kalau kerajaan kau agihkan peruntukan dengan adil dan belanjakan ia sewajarnya. Maklumla dorang team-team cyber pun kira bekerja makan gaji juga. Tapi jadi pertikaian la kalau untuk benda2 macam neh boleh pula kerajaan sedut duit bayar bagai tapi benda2 babitkan hak rakyat kerajaan berkira. Kata laksana GST dapat/untuk tampung itu ini, bina sekolah, bina hospital tapi kenapa lain pula yang jadi? Puak neh kalau time berjanji gigi lebih lembut dari lidah. Bila dah dapat ape yang dorang nak laksanakan muka dari kucing bertukar jadi singa. Sie. Nak membaham kita sesaja. Pantang bergerak kena gigit. Jahanam. Menyokong pun kena buli. Membantah apetah lagi. Chow.


Masa pilihanraya umum nanti...rakyat tahu ler keutamaan mereka..!
Berani kerana benar..!

Lu Fikir La Sendiri!!!


18 ulasan:

  1. HIDUP NAJIB!! MATI UMNO!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mati Najib (kuasa politik nya)!! Mati Umno!!!!

      Tak kisah mana satu!!!!!!!

      Padam
  2. Kalau nak rakyat cakap masa keretapi berjalan, mana Najib boleh dengar. Kan bodoh tuh letak iklan di koch keretapi, hehe.

    Memang sengaja tak mahu dengar apa rakyat cakap lah.

    BalasPadam
  3. "Kami Mendengar" apekebende nye? Rakyat nah luahkan rasa tak puas hati dengan pemerintahan dan tingkah laku dia seleweng 1MDB dan songlap berbilion pun tak boleh.

    Macam Najib kata di penulisan yang di keluarkan di pos Putra M yang lalu. Dah jadi macam orang selalu kata - cakap tak serupa bikin.

    BalasPadam
  4. Apalah punya bongok ini PuteraIblis admin kepala bana
    Dah jadii kebiasaan sejak dulu pun ada juga short dana
    Bukan masa ini jer, berlaku juga zaman Madey durjana
    Kalau dah hati busuk tu ada saja kerajan buat tak kena

    BalasPadam
  5. Memang celaka -

    'Flying Doctor Service' untuk perkhidmatan ke kawasan pendalaman Dihentikan. Kata Kerajaan Tiada Dana. 650j Utk Tugu Negara Boleh Pula? Rosmah naik eksekutive jet (lease RM90 juta) ke Turkey boleh?

    Sesiapa nak marah aku kata celaka, goggle dulu makna perkataan itu. Kalau tak, kamu jugak celaka.

    BalasPadam
  6. Biasiswa di gantung. Biasiswa di beri Najib kpd anak anak kaum yg terkaya di negara ini dah berpuluh puluh tahun, yang ada beratus jutawan mereka beri derma biasiswa dll, sehingga UTAR tolak RM30 juta seorang jurutera jutawan Cina mahu derma sebelom PRU13.

    Budget utk biasiswa dah kurang sebab itu, yang merana ia lah kaum Melayu, India dll yang dah lam jauh ketinggalan di belakang akibat dasar2 Kerajaan British kolonial.

    Di PRU13 Najib kena Tsunami Cina. Kot di PRU14 dia kena Tsunami Melayu dan India jugak. Ya Allah, kenakan lah dia, selamatkan dan majukan lah kaum yang tertinggal di belakang tuh.

    BalasPadam
  7. Pergi mampus la binatang binatang politik. Mereka lebih mengutamakan diri sendiri dan menyalah guna kuasa.

    BalasPadam
  8. Itu tandanya Najib akan merambos lebih cepat saperti MRT.....

    Kejora dan Pencacai Jibo akan terputus bekalan dedak dan terpaksa melacurkan Mak, Bini, Kakak dan Adeq Pompoanya.

    See u when I see u...

    BalasPadam
  9. 1:33 Raja pantun dosa dah berganda tahun hijrah 1438. Bertaubat lah. Ingat Allah kerana rezeki Allah yang bagi, bukan manusia.

    BalasPadam
  10. Jing Jibo dah mampos. Bergelempang di tepi jalan.

    Todiam tak bergorak dia ni ha.

    BalasPadam
  11. "Kata laksana GST dapat/untuk tampung itu ini, bina sekolah, bina hospital tapi kenapa lain pula yang jadi?"

    Betul, tak cukup duit sebab 1MFDB dah terhutang RM50 billion - bandingkan Budget perbelanjaan seluruh negara ha nya RM280 bilion se tahun.

    Jadi, kenakan cukai GST le. Pungut, pungut, pungut duit. Dah tengok banyak dapat, belanja mewah lagi, Tugu lebih satengah bilion Ringgit, macam macam lagi.

    Dia ingat duit gomen itu boleh di belanja macam duit bapak dia. Songlap duit 1MDB berbilion masuk akaun dia. Yang tuh dah dalam akaun dia, pun dia belanja macam duit bapak dia. Bujal betul punya keroje.

    Aneh nya, bila rakyat hantam anak tiri dia alih alih jadi kaya beli harta di New York, Los Angeles dll, PMO keluorkan kenyataan ada "legacy of wealth", konon . Hah kau, semua adik adik dia keluorkan satu kenyataan mengatakan bapak diorang tak kaya.

    Kena pelempang besau dek adik adik dia. Tapi tak reti malu muka. Kalau samurai Jepun dah lama hara kiri. Ini buat nohe' aje, sebab dia murai katak puri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi pada satu ketika Najib nafikan ada wang di masukkan ke dalam akaun dia -

      'AG confronted Najib on SRC deposits, PM played ignorant'

      Former Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin claimed Abdul Gani Patail, when he was attorney-general (AG), had confronted Prime Minister Najib Abdul Razak about the money in the latter's personal bank accounts.

      Muhyiddin said this was specifically on the RM42 million in Najib's personal bank accounts which was the subject of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) investigation.

      "I was told the attorney-general met the prime minister and told him that the MACC investigation found the money in his account.

      "When this was told to the prime minister, he said, 'No, there isn't'. But it (the money) had already been confirmed by the attorney-general.

      "When Gani Patail said, 'Yes, the money is in your account, sir,' (Najib) still said, 'No, there isn't'.

      Penipu, pembohong besar tuh.

      Padam
  12. Ramai yg senyap sebab Maal Hijrah ke? Sesiapa yang fikir tak manis menghentam musuh di hari Maal Hijrah, ketahui lah bahawa Nabi Muhammad berperang walau pun di bulan puasa. Perang Badr, contoh nya, berlaku di bulan puasa. Tentera nya menang, walau pun kekuatan tak sebanding musuh.

    BalasPadam
  13. belanjawan 2017 akan d umumkan dlm masa terdekat. treasury sedang memeras otak utk menyediakan belanjawan yg 'realistic'.

    segala kebijakan perlu d gunapakai utk memastikan kerajaan masih bolih berfungsi.

    saya amat yakin peruntukan operasi bagi semua kenterian akan d kurangkan. banyak projek d bawah belanja pembangunan akan d tunda n jika projek belum d mulakan peruntukan nya tidak akan bolih d pindah kpd projek2 lain.

    strategi 'monetary n fiscal policies' akan d gunakan utk menjana pendapatan kerajaan serta menghidupkan semula ekonomi.

    dalam kegawatan ini, kita lihat sahaja sama ada belanjawan d bawah JPM akan d kurangkan. jika peruntukan PERMATA yg saya berani mengatakan 'membazir' d naik kan, maka jelaslah campur tangan yg keterlaluan tlh berlaku n pengagihan sumber kewangan Negara d lacurkan.

    kita lihat saja apabila belanjawan d umumkan olih najib dlm masa terdekat ini.

    bila kantong sudah mula kering, maka kumpulan yg kurang perpengaruh lah yg akan hilang habuan.

    BalasPadam
  14. Aku betul2 kecewa. Patut datuk seri najis diberi anugerah tokoh maal hijrah.

    Special punya anugerah. Sekali je smp kiamat.

    Anugerah bapak tiri mithali sepanjang zaman

    BalasPadam
  15. 12.03... terbaik la cadangan ko...

    BalasPadam