Isnin, 17 Oktober 2016

Najib Semakin Suntuk..!


Menghitung hari...detik demi detik..!

KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA
Kenyataan Najib Razak yang mengaitkan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai punca keadaan hubungan kaum yang kononnya semakin buruk di Malaysia adalah suatu tuduhan liar yang tidak berasas sama sekali dan amat hipokrit.
Tidakkah Najib sedar bahawa hubungan kaum di negara ini yang kelihatan semakin tegang dan berada di paras paling rendah pada waktu ini adalah disebabkan oleh sokongan tersirat beliau terhadap gerakan rasis dan biadap kumpulan Baju Merah yang diketuai oleh Jamal Yunos, yang juga merupakan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar. Bahkan, Jamal sendiri telah membuat pengakuan kepada pihak media bahawa sebahagian besar ahli kumpulan Baju Merah adalah ahli-ahli Umno.
Dalam banyak pertembungan kumpulan Baju Merah dengan penyokong Bersih, iaitu sebuah organisasi pelbagai kaum yang memperjuangkan reformasi sistem pilihanraya di Malaysia, kumpulan Baju Merah telah menggunakan pendekatan yang rasis lagi agresif semata-mata untuk menarik perhatian orang ramai terhadap kehadiran mereka. Tindakan ganas kumpulan ini yang mendakwa kononnya merekalah yang mempertahankan hak-hak orang Melayu langsung tidak mencerminkan adab, tatasusila dan budaya bangsa Melayu.
Parti Pribumi Bersatu Malaysia menghormati Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan asas hubungan kaum yang baik sebagai tunjang fabrik sosial negara ini. Kami menyelar naratif Barisan Nasional bahawa rakyat perlu memilih antara sebuah kerajaan BN yang dipimpin oleh UMNO atau kerajaan pembangkang yang dipimpin oleh DAP, yang rersirat di dalamnya satu konotasi perkauman yang amat memualkan. Ini adalah satu rancangan jahat BN untuk menyerang parti pembangkang dan memecah belahkan perpaduan kaum di negara ini, sekaligus membuktikan bahawa Najib Razak dan konco-konconya terus menggunakan sentimen kaum untuk kekal berkuasa.
Dakwaan Najib bahawa masyarakat Melayu berpecah disebabkan tindak-tanduk Dr Mahathir dan Anwar adalah tidak lebih daripada cerita karut politik untuk menimbulkan rasa takut di dalam hati dan minda orang Melayu untuk mengundi parti selain daripada Umno yang terbukti telah rosak tanpa boleh diperbaiki lagi.
Kami menentang Najib Razak kerana wang berjumlah berbilion ringgit telah terbukti dimasukkan ke dalam akaun pribadi beliau. Kami menentang Najib Razak kerana dia telah mencemarkan nama baik Malaysia di mata dunia lantaran penglibatannya dalam skandal 1MDB, sebuah syarikat yang sarat dengan rasuah. Kami menentang Najib Razak kerana malapetaka kepimpinannya telah menjejaskan keutuhan ekonomi negara.
Kami menentang Najib Razak kerana dia membiarkan pertubuhan rasis seperti kumpulan Baju Merah bermaharajalela sebagai satu cara untuk dia kekal berkuasa. Saya ingin menyatakan di sini bahawa sehingga hari ini, Najib Razak tidak permah mengecam kumpulan Baju Merah.
Jika Najib Razak benar-benar prihatin tentang masalah hubungan kaum di Malaysia, dia sepatutnya telah mengarahkan Jamal Yunos dan kumpulan Baju Merah berhenti daripada membuat provokasi dan serangan terhadap peserta jelajah Bersih yang rata-rata komited untuk melihat perubahan sistem pilihanraya yang lebih telus dan adil di Malaysia. 
Jangan pula komen-komen negatif Najib Razak terhadap Tun Dr Mahathir dan Anwar sekadar satu helah politik untuk menguatkuasakan Akta Majlis Keselamatan Negara yang bertujuan semata- mata untuk mendiamkan pengkritik.
Rakyat tahu dan sedar siapa sebenarnya yang sedang berpaut pada dahan politik perkauman yang rapuh semata-mata untuk kekal berkuasa. Najib Razak, rakyat sedang memerhati gerak-geri anda dan masa anda sebenarnya semakin suntuk.
TAN SRI DATO' HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
Presiden
Parti Pribumi Bersatu Malaysia


Mana mahu lari???

Lu Fikir La Sendiri!!!


156 ulasan:

  1. Othaman Ahmad16 Oktober 2016 10:26 PTG

    Ucapan Amanat Ayahanda Tun Dr Mahathir yang diucap dalam Sesi Tertutup pada 26 Julai 2013.

    1 - Kerosakan UMNO bermula dari waktu Pak Lah menjadi pemimpin UMNO, dan kemudian DS Najib gagal memperbetulkan
    nya malah keadaan bertambah buruk.

    2 - Akibat perpecahan perpecahan Melayu, orang cina menjadi penentu kuasa malah kemungkinan kita akan dapat PM Melayu yang ikut telunjuk cina, ini sudah pun berlaku sekarang.

    --------------------------------------------------------------

    Jelas sangat pembohongan dan sifat munafiq Matdey ni.

    Kalau dia tahu bahawa akibat perpecahan Melayu, orang China akan jadi penentu kuasa, kenapa dia tubuh parti Bersatu dan melobi ahli dari Umno? Bukankah itu menjadikan Melayu lebih berpecah?

    Lebih teruk lagi bila dia sanggup tunduk jadi pak angguk bersetuju, apabila Kit Siang bapak kominis DAP mencadangkan Anwar peliwat jadi PM, jika pembangkang menang dalam PRU14. Dulu Matdey dgn keras menegaskan Anwar tak layak dilantik jadi pemimpin kerana dia peliwat dan tak bermoral.

    Tapi kini dia rela terima China kominis jadi penentu kuasa… manusia ke binatang Matdey ni? Binatang... kata Zainudin Mydin dalam blognya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anjing Jibo selalu berkejar nak dapat komen pertama di blog post di sini. Kepala keras membatu sentiasa nak menang. Tapi apa yg di tulis nya jarang di baca. Sebab yang regular di sini dah tahu tabiat buruk dia.

      Bagi yg tak familiar dengan maki hamun tabiat bebudak dia, ini CV dia:

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Pada masa masa nya, jangan pedulikan dia, pulaukan dia.

      Padam
    2. 7.27 Anjing Jubo anak bongsu tuhan harun keluar fatwa ha ha

      Padam
    3. Ha ha…ini je le yg anak tuhan harun sewel ini termampu
      Meratus, membebel melalak meroyan meraban merrapu
      Inii lah jadii nya bila bodoh biingai bahalol biol otak tepu
      Kerap si dungu 7.27 inii asyik diperhambat dgn penyapu

      Ada pembahagian tugas kat dalam kubu Madey Malabari
      Cai Jing Jubo7.27 ni tugas tetap mencarut dia dah diberi
      Tapi dia kena sekeh lanyak ganyang boleh kata tiap hari
      Udah kerap sangat anak tuhan harun sekor ini cabut lari

      Memang lawak jugak anak biiol tuhan harun yang bongsu
      Kerja memaki caci carut orang bagai hindu mabok samsu
      Buat citer hal mungkar-nangkiir miirip seorang nabi palsu
      Kerap kali si sewel ni ditibai Kejora hingga diam membisu

      Anak bongsu tuhan harun inii jeniis busuk hatii dan perut
      Tak ada apa satu pun hujah dia selaiin merapu mengarut
      Dia diberii tugas khas kerja makii cacii keji dan mencarut
      Bila marah jadi seperti anjing tua kembong kempis perut

      Anjing Jubo ni udah teruk kita sekeh, maruah dia tercalar
      Masih keluar jugak lagii walau cacat merangkak menjalar
      Dia boleh bertukar rupa, sekejap jadii anjing sekejap ular
      Anjing biol seekor ini, “anjing sewel hindu” kita beri gelar

      Anjing sewel ini, kalu tak silap datang bumi dari Sarawak
      Bagi kitorang si dungu inii hanya setaraf badut pak lawak
      Selalu di waktu pagi anjing ni pergi buru babi dan biawak
      Sebab itu lah, perangai binatang2 itu dia selalu terbawak

      Anjing hutan Sarawak ni selalu biawak dan babi dia buru
      Tapii bila Kejora berpantun dia jadii risau resah cemburu
      Dia cuba juga usaha nak buat tapii tak retii tergaru-garu
      Kini bersarang kepala kena ledakan Kejora punya peluru

      Anak bongsu tuhan harun ni komen secara lepas geram
      Bukan nya tak boleh berhujah cara baik aman tenteram
      Dia tak tahu Kejora inii lebih dulu darinya makan garam
      Kinii dia rasa lah akibatnya ini anjing barua anak haram

      Anak bongsu tuhan harun yg Kejora paling seronok layan
      Bila dia marah mula membebel mengalah nenek kebayan
      Dulu dekat dusun, kepala diia kener hempap buah durian
      Sebab itu ler dia jadi sewel membebel meraban meroyan

      Padam
    4. Matdey pelakon, pening dgn Bersatu dia punya panggong
      Petiisyen taik palat pulak ditolak oleh yg dipertuan Agong
      Kena mengangguk pula dekat Chiina tak basuh punggong
      Dalam serabut, Othaman pula kasii Kejora bola tanggong

      Padam
    5. Apalah punya baghal Kejora nie! Tun berucap 3 tahun dulu ketika budak2 Cina menghina agama Islam, Melayu & DYMM Yg Dipertuan Agung, tapi Najib buat bodoh jer tak ambil tindakan pun. Konon demi slogan 1 Malaysia... Najibmalah sanggup bermain tanglung, bersikap terlalu toleransi hingga tergamak mengetepikan DEB, menggantikan dgn 'Meritokrasi' di mana kaum cina diberi seluas-luasnya peluang menduduki jawatan penting dalam syarikat2 kepunyaan kerajaan dan swasta.

      Padam
    6. Tak payah goreng spin ler Othaman bapok bapak Hindu....

      Padam
    7. Mari kita semak semula apa Najib cakap ketika dia diwawancara di tv3 kira2 tiga tahun lalu mengenai persoalan dan kritikan terhadap pentadbiran beliau, meliputi isu pengurusan 1MDB, pelaksanaan GST (Cukai Barang dan Perkhidmatan), BRIM (Bantuan Rakyat 1Malaysia), kes pembunuhan Altantuya, Akta Hasutan, POTA (Rang Undang-Undang Pencegahan Keganasan) dan prospek ekonomi negara.

      Berikut adalah transkrip penuh wawancara itu:

      SOALAN: Kita dapati Datuk Seri, kerajaan membuat penilaian semula dari segi perkembangan ekonomi negara akibat tekanan-tekanan yang kita hadapi secara global. Dari segi ekonomi, bagaimana Datuk Seri melihat usaha-usaha yang dijalankan setakat ini dalam memantapkan ekonomi negara ke tahap yang lebih tinggi?

      NAJIB: Memang penilaian semula itu sangat kena pada masa berikutan kejatuhan harga minyak yang agak begitu drastik, merudum jatuh hingga ke paras separuh daripada masa-masa sebelum ini. Sudah tentu mana-mana negara pengeluar minyak terpaksa membuat penyesuaian/adjustment kepada kedudukan fiskal negara, supaya langkah-langkah yang lebih proaktif kita dapat menjamin bahawa fundamental ekonomi negara kita masih kukuh.

      Ini yang nak saya tekankan. Meskipun harga minyak jatuh tetapi fundamental ekonomi negara kita tetap utuh dan kita masih boleh mencapai kadar pertumbuhan yang sederhana tinggi.

      Kita masih boleh menarik pelaburan, kita masih boleh melaksanakan pembaharuan transformasi negara dan kita boleh terus memastikan rakyat Malaysia terbela.

      SOALAN: Kita dapati banyak pihak yang menyambut baik usaha-usaha yang dibuat kerajaan dari segi memantapkan ekonomi negara. Dalam pada itu, Datuk Seri, ada pihak-pihak tertentu yang nampaknya tidak berpuas hati dengan cara pentadbiran Datuk Seri sendiri sebagai Perdana Menteri.

      Saya ingin khususkan kepada kritikan-kritikan yang dibuat sejak akhir-akhir ini oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap kepimpinan Datuk Seri sendiri. Bagaimana Datuk Seri melihat kritikan yang datang ini?

      NAJIB: Saya tetap hormati Tun Dr Mahathir seperti mana saya hormati rakyat Malaysia. Saya terbuka sekiranya mana-mana pihak yang mengkritik kepimpinan saya, pentadbiran saya.

      Saya harap kritikan itu dibuat dengan penuh berhemah dan cara bertanggungjawab. Saya meneliti, saya menimbang kewajaran setiap kritikan itu. Tetapi saya perlu tegaskan pada kesudahannya, saya perlu membuat keputusan sebagai Perdana Menteri dan sebagai Presiden UMNO, dan saya bertanggungjawab kepada rakyat Malaysia dan kepada parti. Itu saya nak tegaskan.

      Apapun pendapat individu, pada kesudahannya, saya akan bertanggungjawab kepada rakyat dan kepada parti.

      Padam
    8. Sambungan...

      SOALAN: Kita ambil contoh misal kata pengenalan GST pada 1 April. Ada pihak yang beranggapan bahawa dari segi timing GST diperkenal itu kurang sesuai di kala rakyat merasakan kesan ekonomi dunia yang memberi kesan kepada Malaysia itu juga menghimpit mereka. Apa komen Datuk Seri?

      NAJIB: Sebenarnya, tiada masa yang dikatakan sesuai untuk memperkenalkan GST. Kalau kita lihat pada keseluruhannya, antara faktor yang boleh dikatakan menyebelahi langkah kerajaan untuk memperkenalkan GST; harga minyak dah jatuh.

      Bila harga minyak jatuh, maknanya harga petrol dan diesel lebih rendah dari masa-masa sebelumnya. Itu satu...rakyat mendapat faedah daripada penurunan harga minyak dunia. Yang kedua, kerajaan telah membuat persediaan yang begitu lama.

      Soal GST ini sejak tahun 80-an lagi. Bukan perkara baharu. Jadi kita laksanakan daripada makronya sesuai masanya sebab kerajaan perlu kepada punca kewangan tambahan sebab hasil dividen daripada Petronas akan berkurangan kerana harga minyak dah jatuh.

      Jadi amat sesuai kita perkenal sekarang dan kita juga telah membuat satu bentuk di mana banyak produk perkhidmatan keperluan rakyat yang di-zero rated atau dikecualikan. Lebih daripada 4,000. Tak pernah mana-mana negara yang membuat cara sedemikian dan ini bukan cukai tambahan.

      Ini penggantian kepada cukai perkhidmatan dan jualan (SST) yang selain daripada itu, kita tambah BR1M, Bantuan Rakyat 1Malaysia, kita bagi pengurangan cukai peribadi antara satu hingga tiga per cent. Dan kita kurangkan juga cukai korporat, juga satu per cent. Jadi pakej, jika kita lihat keseluruhannya, adalah pakej yang tidak membebankan rakyat.

      Kerana kita nak pastikan pelaksanaannya, ini pokok, pelaksanaannya dari segi penguatkuasaan. Kalau ada pihak komplen, dia bukan pengenalan GST sebenarnya, tetapi pihak peniaga yang mengambil kesempatan. Peniaga-peniaga yang tidak bertanggungjawab, bukan semua.

      Ada yang telah mengiklankan harga tak naik, ada yang kata harga akan dikurangkan. Misalnya, harga kereta dikurangkan. Ada rangkaian supermarket seperti Mydin yang kata kekalkan harga, ada yang kedai kain cakap mereka akan absorb GST dan sebagainya.

      Jadi (apa yang) kita nak pihak penguatkuasaan ambil tindakan ialah peniaga-peniaga yang tidak bertanggungjawab.

      SOALAN: Kita faham bahawa barangan harian yang menjadi keutamaan rakyat Malaysia dikecualikan GST. Tapi ada juga dalam kalangan rakyat yang membangkitkan soal apabila mereka pergi kedai makan, makanan orang Malaysia seperti nasi lemak atau roti canai dengan teh tarik juga dikenakan GST.

      Kalau nak beli kicap tomato, sos Maggi misalnya pun dikenakan GST. Jadi mereka bertanya bagaimana GST ini tidak membebankan mereka. Keluar hari-hari makan di kedai kopi pun dikenakan GST.

      NAJIB: Kalau pihak itu tidak sepatutnya kenakan GST, tolong lapor kepada pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri (Koperasi dan Kepenggunaan). Di sini letaknya kuasa pengguna. Kita mesti tahu kita ada kuasa. Kuasa pertama kita boleh pilih mana-mana kedai yang kita nak beli barangan ataupun kedai-kedai makan, kita boleh pilih. Jadi kedai-kedai yang tak bertanggungjawab yang sengaja menaikkan harga, lepas itu menyalahkan pihak kerajaan.

      Kita janganlah pergi ke kedai itu. Banyak kedai lain. Kedai alternatif lain. Yang kedua kita mesti lapor kepada kementerian dan pihak kastam. Jadi gunakan kuasa sebagai pengguna. Lambat laun, mereka yang mengeksploitasikan keadaan ini, mereka akan kehilangan pembeli.

      SOALAN: Saya nak kaitkan kembali antara BR1M dan GST seperti yang disuarakan Tun Mahathir juga bahawa masa yang tidak sesuai mengikut pandangan beliau, tidak semestinya betul. Tidak sesuai untuk dilaksanakan GST dan handout BR1M bukan langkah yang berkesan untuk diambil oleh kerajaan.

      Padam
    9. Sambungan...

      NAJIB: BR1M bukan handout. Sebenarkan BR1M merupakan social safety net yang telah dicadangkan Jawatankuasa Fiskal, bukan saya sendiri. Jawatankuasa Fiskal terdiri daripada jabatan-jabatan kerajaan termasuk Bank Negara, EPU, Kementerian Kewangan dan sebagainya. Bila mereka bincang, pada mulanya kerana kita nak kurangkan subsidi pukal.

      Maknanya subsidi daripada minyak kita nak kurangkan kerana banyak ketirisan. Banyak pembaziran. Banyak pihak yang tak layak dapat subsidi mendapat faedah subsidi. Jadi kita kata, kita kurangkan. Tapi kita kena kurangkan berperingkat-peringkat.

      Kalau kita kurangkan, kita jimat perbelanjaan kerajaan. Bila jimat perbelanjaan kerajaan, sebahagian daripada penjimatan itu kita salurkan balik kepada rakyat. Jadi jika rakyat terpaksa membayar harga minyak lebih, mereka adalah, orang kata timbal balas dalam BR1M bagi mereka yang berpendapatan RM3,000 ke bawah. Sekarang kita tambah sikit kepada RM4,000, tapi RM3,000 ke bawah ada timbal balas. Jadi itulah falsafahnya sebenarnya.

      Soal social safety net yang bukan saja Malaysia, tapi banyak negara lain mengamalkan sistem social safety net dalam pelbagai kaedah.
      SOALAN: Berbalik kepada kritikan Tun Mahathir, beliau ada sebut kes Altantuya Shaariibuu. Kita semua sedia akur bahawa mahkamah telah buat keputusan kes ini...sudahpun berlalu. Tapi ada pula timbul kritikan daripada Tun Mahathir yang kata siapa yang beri arahan kepada pegawai polis terbabit untuk membunuh Altantuya. Terasa perkara ini pelik sebab kes itu sudah berlalu. Apakah Datuk Seri ada terbabit dalam perkara ini?

      NAJIB: Ini cerita 2008...dah lama dah. Sebenarnya saya dah lafazkan sumpah Wallahi Wabillahi Watallahi, tiga kali termasuk di sebuah masjid di Permatang Pauh pada 2008...bahawa saya tidak mengenali Altantuya dan saya tidak terlibat sama sekali sama ada secara langsung atau tidak langsung. Dan pihak polis telah jalankan siasatan. Dan pada masa itu Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) sebagai Perdana Menteri dah laporkan, dan Ketua Polis Negara dah buat kenyataan bahawa saya tak terlibat.

      Dan tak ada bukti sama sekali yang timbul bahawa saya kenal Altantuya. Tak ada langsung...tak ada gambar, tak ada tulisan, tak ada saksi dan sebagainya. Mahkamah telah tentukan prosesnya sampai ke Federal Court. Apakah kita nak persoal integriti mahkamah kita yang kita pertahankan sebelum ini?

      Padam
    10. Tak payah nak kelentong aota lah Othaman murtad bapak Hindu munafiq. Nak termuntah...uweekk...

      Padam
    11. Sambungan...

      SOALAN: Difahamkan Datuk Seri sebenarnya sebelum ini pernah bertemu Tun Mahathir sendiri mengenai beberapa isu. Adakah beliau bertanyakan Datuk Seri kes Altantuya ini?

      NAJIB: Tak secara langsung tapi kita pernah sekali berbincang. Dalam perbincangan itu saya lihat beliau tak persoalkan penglibatan saya dalam (kes) Altantuya. Dan saya anggap perkara ini tak berbangkit sama sekali. Bila saya bincang dengan Tun Mahathir, saya tunjuk bahawa saya tetap hormat dia misalnya, walaupun saya sebagai perdana menteri. Tapi saya pergi ke rumah dia, saya tak benarkan dia datang rumah saya. Tapi macam mana pun bila kita bincang saya perlu buat keputusan sebagai perdana menteri.

      SOALAN: Dia (Tun Mahathir) faham bila (Datuk Seri) jumpa dan memberi penerangan tetapi kenapa ditimbulkan lagi perkara ini?

      NAJIB: Dia ada satu dua perkara dia nak saya buat. Tapi saya dah beri pandangan atas perkara ini. Misalnya dia tak setuju BR1M, dia minta saya buat jambatan bengkok ganti Tambak Johor. Saya dah bagi pandangan atas perkara ini. Saya anggap ini sebagai perbincangan antara dua individu...agak sihat kalau ada perbezaan pendapat tapi macam mana pun akhirnya saya kena bertanggungjawab kepada rakyat dan parti. Dan kebanyakan perkara ini saya bawa dalam Kabinet dan Kabinet akan putuskan perkara ini.
      SOALAN: Datuk Seri, saya nak beralih kepada soal 1MDB. Ada pihak-pihak yang mendakwa urus niaga 1MDB dengan didalangi beberapa personaliti tertentu amatlah meragukan sekali. Apa komen Datuk Seri?

      NAJIB: Saya nak jelaskan bahawa 1MDB merupakan sebuah badan yang kita sifatkan sebuah investment company. Bermula dengan capital hanya RM1 juta saja berbanding dengan PNB, Khazanah dan badan-badan lain kita beri macam-macam suntikan modal. Tapi untuk 1MDB cuma RM1 juta saja.

      Bila 1MDB nak kembangkan perniagaan, dia terpaksa meminjam tapi aset-aset yang telah pun diperoleh oleh 1MDB melebihi liabiliti. Ini saya nak tekankan... melebihi liabiliti. Kita perlu beri lebih masa kepada 1MDB untuk membangunkan atau mencairkan aset-aset ini supaya dia dapat melunaskan hutang-hutangnya. Kita boleh pertikai business model, saya sedia dengar pandangan-pandangan berbeza tapi apa saya nak tegaskan di sini, saya tak condone, tak boleh terima kalau ada apa-apa salah guna kuasa dalam 1MDB. Misalnya duit dilesapkan...dan sebagainya.

      Sebab itu bila Deloitte sebagai auditor telah sahkan auditnya, saya masih tak puas hati. Saya dah bawa cadangan dalam Kabinet supaya Ketua Audit Negara menyemak balik secara terperinci. Dan setelah Ketua Audit Negara menyemak, saya minta PAC (Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara) teliti pula. Dalam PAC ada pembangkang, mereka boleh bincang laporan audit.

      Apa saya nak katakan, biarlah proses ini berjalan...bagi tempoh. Sebab kalau kita dakwa, ada banyak beza kalau kata duit dilesap atau pinjam, rizab. Saya juga minta Ketua Audit sahkan adakah tidak duit 1MDB diguna untuk buat filem umpamanya. Saya nak tahu dan ini antara perkara-perkara yang mesti ditentukan laporan ketua audit dan mesti disahkan atau sebaliknya oleh PAC.

      Padam
    12. Sambungan...

      SOALAN: Ada tempoh masa yang diberi?

      NAJIB: Kita tak beri tempoh tapi mereka mesti buat seberapa segera yang boleh. Siasatan yang rapi seberapa segera yang boleh sebab saya nak rakyat tahu sebab saya telah beri jaminan bahawa dalam urusan 1MDB ini, kalau ada salah guna kuasa, maka kita takkan pertahankan sesiapa.

      SOALAN: Ada juga pihak yang bertanya wang yang dipindah dari Cayman Island ke Singapura tapi tak dibawa balik ke Malaysia. Mengapa Datuk Seri?

      NAJIB: Pertamanya duit itu tidak di Cayman Island. Cayman Island ini merupakan pendaftaran saja...Banyak syarikat, ada 200 syarikat Malaysia ada Cayman Island account. Tak ada salahnya ada Cayman Island account. Mereka simpan duit ini di luar sebab mereka ada hutang luar. Daripada mereka bawa balik ke Malaysia elok mereka simpan di luar sebab boleh dapat keuntungan daripada Forex dan sebagainya. Masa akan menentukan tapi dalam masa tertentu duit itu akan dibawa balik ke Malaysia.

      SOALAN: Jadi tak ada kaitan dengan syarat-syarat Bank Negara untuk dibawa balik wang itu ke Malaysia?

      NAJIB: Sistem kita bebas. Apa-apa kita nak buat pun dia dengan pengesahan daripada Bank Negara. Jadi Bank Negara tahu movement of fund dan sebagainya.

      SOALAN: Adakah Datuk Seri pernah jelaskan perkara 1MDB kepada Tun Mahathir?

      NAJIB: Saya secara langsung tidak (ada) sebab dia tak bangkit secara terus dengan saya. Tapi saya tahu Lembaga Pengarah 1MDB dan ketua eksekutif 1MDB ada jumpa dengan beliau terangkan keadaaan.

      SOALAN: Adakah Datuk Seri pohon pengurusaan 1MDB agar lebih transparent dalam urus niaga akan datang supaya rakyat dapat maklumat secukupnya?

      NAJIB: Ya, begitulah dengan penyusunan semula pengurusan 1MDB saya harap sedemikian. Begitu juga kita umumkan program rationalisation...kita sekarang dalam langkah pelaksanaan rationalisation 1MDB. Kita perlu tempoh masa sikit tetapi pelannya sudah disediakan dan kita dalam peringkat pelaksanaan.

      SOALAN: Tadi Datuk Seri sebut pembikinan filem yang dituduh daripada 1MDB. Kenapa Datuk Seri bangkitkan soal pembikinan itu. Apa implikasinya?

      NAJIB: Sebab ada dakwaan-dakwaan sedemikian. Saya tidak mahu mempertahankan apa-apa sebab ia melibatkan ahli keluarga tapi saya nak Ketua Audit mengesahkan perkara ini.
      SOALAN: Saya nak beralih kepada Akta Hasutan. Pada satu ketika dahulu Datuk Seri sendiri menyatakan kemungkinan Akta Hasutan ini akan dikaji semula. Tapi baru-baru ini keputusan telah dibuat bahawa Akta Hasutan akan kekal. Jadi banyak pihak yang mengkritik Datuk Seri atas keputusan yang berubah-ubah ini. Apa komen Datuk Seri?

      Padam
    13. Sambungan....

      SOALAN: Saya nak beralih kepada Akta Hasutan. Pada satu ketika dahulu Datuk Seri sendiri menyatakan kemungkinan Akta Hasutan ini akan dikaji semula. Tapi baru-baru ini keputusan telah dibuat bahawa Akta Hasutan akan kekal. Jadi banyak pihak yang mengkritik Datuk Seri atas keputusan yang berubah-ubah ini. Apa komen Datuk Seri?

      NAJIB: Sebenarnya bila saya kata Akta Hasutan akan dikaji semula ia tidak bererti bahawa peruntukan-peruntukan yang menjadikan sesuatu bentuk dakwaan yang boleh disifatkan sebagai hasutan tidak kita masukkan dalam akta baharu. Cuma nama Akta Hasutan, Sedition Act itu boleh dianggap sebagai controversial sebab asal usul 'sedition' itu dikaitkan dengan peristiwa-peristiwa yang dahulu. Jadi kita nak melihat dalam sudut lebih positif. Ia misalnya air dalam gelas. Separuh kosong kah separuh penuh. Itu sahaja. Tapi saya sedar dalam negara kita ini negara yang berbilang kaum dan berbilang agama kita mesti ada undang-undang yang menyekat dan membanteras sesiapa yang boleh membuat dakwaan, kenyataan dan apa-apa berita dalam majalah, tulisan dan sebagainya yang boleh menghasut rakyat, membenci rakyat, sehinggakan timbul rusuhan. Perbalahan dan rusuhan.

      Dan ini mempertahankan semua kaum, semua kepercayaan bukan sahaja orang Islam, orang Melayu tetapi yang bukan Islam, yang bukan Melayu juga dipertahankan. Supaya negara kita ini aman. Kalau kita tidak sentuh soal agama, tidak menghina agama orang lain, tidak menidakkan soal kewarganegaraan orang lain, tidak mengatakan orang itu pendatang dan sebagainya, amanlah negara kita.

      Ini tidak bererti bahawa kita tidak boleh mengkritik kerajaan. Sebab dalam pindaan akta ini kita kata peruntukan mengkritik kerajaan itu kita mansuhkan. Kalau dulu misalnya kita boleh dakwa mana-mana pihak yang mengkritik kerajaan sebab ada peruntukan dalam Sedition Act yang sedia ada. Kita dalam pindaan Sedition Act kita mansuhkan. Mereka boleh kritik kerajaan. Tetapi kritik kerajaan bukan bererti mereka boleh menghasut rakyat menjatuhkan kerajaan melalui tunjuk perasaan umpamanya. Itu salah. Tapi kalau dia kata tukar kerajaan waktu pilihan raya itu tidak salah.

      Jadi inilah yang nak diamalkan dalam negara kita bahawa sistem demokrasi yang sihat dan bertanggungjawab. Sebab saya sebagai perdana menteri, tanggungjawab saya adalah menjaga keamaman dan keselamatan negara kita. Kalau tiada keamanan, keselamatan negara, tiada apa guna bagi kita semua.

      Padam
    14. SOALAN: Ada juga kalangan parti pembangkang yang beranggapan bahawa Akta Hasutan ini sebenarnya ialah untuk memerangkap mereka. Adakah ini benar?

      NAJIB: Tidak benar. Mereka pembangkang mereka boleh kata, mereka boleh kritik kerajaan, mereka boleh kata kerajaan tidak bagus, mahu tukar kerajaan waktu pilihan raya, mereka boleh kata. Tentu sekali ini amalan demokorasi. Yang kita tidak mahu kalau mereka mengeksploit soal-soal agama, soal-soal kaum yang menghasut rakyat. Kalau mereka menghasut rakyat, rakyat marah, timbul perbalahan, kesudahannya berlaku rusuhan kaum, antara agama dan sebagainya. Siapa yang akan menderita? Rakyat yang akan menderita. Negara rosak. Jadi inilah yang kita mahu elakkan.

      SOALAN: Akta Hasutan mungkin terguna pakai untuk masalah yang wujud di dalam negara. Tetapi sekarang ini muncul pula ancaman terbaharu kepada negara iaitu ancaman pengikut-pengikut IS. Jadi bagaimanakah Datuk Seri melihat kerajaan akan menangani perkara ini daripada berlarutan?

      NAJIB: Itu sebab kita memperkenalkan akta baharu ini. Supaya kita boleh bertindak dengan kekuasaan baharu. Tetapi ia dikhususkan kepada soal violence extremism. Pengganas-pengganas menggunakan kekerasan, bakal menggunakan kekerasan. Saya tahu yang dipertikaikan ia merupakan preventive detention, ada element preventive detention. Tetapi ia tidak boleh disamakan dengan ISA sebab kuasa menahan ini kuasa badan khas yang terdiri daripada mungkin hakim atau bekas hakim, orang yang ada kredibiliti. Bukan kuasa yang diberikan kepada badan eksekutif.

      Jadi kalau kita nak tahan orang pun, kita mesti memberi bukti yang boleh meyakinkan badan khas ini dan mereka boleh membuat keputusan. Kalau kita tunggu sesuatu kejadian berlaku, katalah sebuah bom telah diletupkan, tentu kesan yang cukup dahsyat, implikasinya cukup buruk. Jadi sebelum sesuatu itu berlaku, kita ambil tindakan di bawah akta yang baharu ini tetapi kita mesti ada bukti yang cukup. Misalnya kita sudah tahu dia sudah ada bom, nak buat bom, tunggu masa sahaja nak bergerak, nak bertindak, masa itu kita boleh ambil tindakan di bawah akta yang baharu.
      SOALAN: Dalam Datuk Seri menangani isu-isu panas kebelakangan ini, banyak yang menyentuh kerajaan, mengkritik kerajaan dan sebagainya. Bagaimanakah sokongan daripada anggota Kabinet dan juga parti komponen Barisan Nasional dan UMNO sendiri?

      NAJIB: Alhamdulillah setakat ini sokongannya sangat baik. Banyak pihak telah membuat kenyataan secara terbuka dari kalangan anggota Kabinet, parti-parti komponen, ketua-ketua bahagian, ahli-ahli Yang Berhormat dan sebagainya. Yang sebelum tadi, yang petang tadi Wanita UMNO buat kenyataan dan sebagainya. Jadi saya melihat parti ada bersama-sama saya, di belakang saya untuk terus memimpin parti dan negara. Tapi seperti mana yang saya kata, bahawa saya boleh menerima kritikan. Tetapi kesudahannya saya bukan bertanggungjawab kepada mana-mana individu, saya bertanggungjawab untuk rakyat Malaysia dan parti.

      SOALAN: Bagaimana pula dengan pandangan Tun Dr Mahathir yang mengatakan bahawa sekiranya Datuk Seri terus memimpin negara, UMNO dan Barisan Nasional akan tewas pada pilihan raya umum akan datang.

      NAJIB: Itu pendapat peribadi Tun Dr Mahathir. Apa yang kita dalam parti merasakan, bahawa soal kejayaan kepada UMNO dan BN bergantung kepada kekuatan kita. Kekuatan kita hanya akan menjadi suatu kejayaan kalau kita padu dalam parti. Kalau kita padu dan tidak bercanggah sesama kita, tiada unsur-unsur sabotaj dan sebagainya, saya yakin kita boleh menang dalam PRU ke-14 yang akan datang.

      Padam
    15. SOALAN: Tapi kritikan-kritikan ini nampaknya berterusan Datuk Seri. Bagaimana Datuk Seri keep on moving forward dengan kritikan-kritikan yang tidak pernah sunyi ini dan mungkin tidak akan berakhir?

      NAJIB: Kritikan pada kali ini lebih daripada biasa. Lebih sengit daripada biasa, tapi saya kena terimalah ini asam garam politk yang mana bukan semua keadaan, wujud keadaan yang tenang dan selesa sepanjang masa. Sebaliknya kritikan ini saya terima walaupun pedih. Tetapi pokok pangkalnya saya bertanggungjawab kepada rakyat dan parti. Selagi rakyat dan parti memberi mandat kepada saya, meletakkan amanah, saya tetap akan teruskan kepimpinan negara dan parti.
      SOALAN: Ada juga kalangan berpendapat perkara yang dibuat nampak jelas oleh kerajaan ialah dari segi pemberian BRIM. Itu nampak ada kalangan yang berpendapat sebenarnya tidak ada perkara projek-projek lain yang benar-benar bagi manfaat kepada kepada rakyat. Adakah dakwaan ini benar?

      NAJIB: Tidak. Kalau kita lihat pencapaian negara kita pertamanya kita mulakan dengan data-data mikro misalnya kalau kita lihat kadar pertumbuhan tahun sudah, kita capai kadar pertumbuhan enam peratus, antara yang tertinggi di Asia Tenggara.

      Kedua, kalau kita lihat dari segi pertambahan kekayaan GNI sejak 2009 sampai 2014 bertambah 47 peratus. Itu merupakan satu kadar peningkatan GNI yang begitu tinggi. Kadar apa nama, kemiskinan misalnya, sekarang ini tahapnya satu peratus sahaja.

      Kita telah mewujudkan 1.5 juta pekerjaan misalnya dan kita telah beri peluang untuk ramai pihak mencapai kelulusan dan dah menjadi middle class dan sebagainya dan kalau kita lihat dari segi on the ground dan keadaan sebenarnya, bekalan api, elektrik, jalan asas terutama sekali untuk Sabah dan Sarawak,banyak yang telah kita tunaikan dan program-program yang kita jalankan misalnya di bawah 1Azam, latihan-latihan keusahawanan, bantuan kepada SME (perusahaan kecil dan sederhana) dan sebagainya untuk peniaga-peniaga dan sebagainya.

      Banyak yang telah kita lakukan. Ini semua kita telah rakamkan dalam buku-buku, yang telah kita maktubkan dalam risalah-risalah dan sebagainya, dalam surat khabar. Jadi nak kata kita tak buat banyak itu, tidak benar.

      Sebenarnya kita dah buat terlalu banyak termasuk projek seperti MRT dan sebagainya. Yang terbaharu saya melancarkan Pan Borneo Highway yang ditunggu-tunggu 50 tahun oleh rakyat Sarawak. Hari ini mula pelaksanaannya.

      Jadi kalau kita lihat segala-galanya kita boleh tengok di Malaysia ini memang banyak perubahan dilakukan.

      SOALAN: Projek perumahan rakyat?

      NAJIB: Banyak ya, termasuk projek perumahan rakyat. Semalam saya lancarkan projek perumahan untuk penjawat-penjawat awam. 1,500 penjawat awam akan menerima rumah mampu dimiliki oleh mereka.
      Kita dah janji nak buat satu juta rumah mampu dimiliki dalam tempoh lima tahun. Jadi ini semua komitmen kerajaan yang kita sedang laksanakan.

      Padam
    16. SOALAN: Adakah Datuk Seri berpuas hati dengan kerja-kerja untuk membangunkan semula kediaman mangsa-mangsa banjir di Kelantan?

      NAJIB: Setakat ini saya fikir banyak yang boleh kita lakukan lagi. Saya tidak begitu puas hati sebenarnya. Saya ingat, saya rasa perlu lagi ditingkatkan.

      Saya harap kerjasama antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri inilah dapat diperkukuhkan lagi terutama sekali nak beri tanah. Sebab tanah di bawah kerajaan negeri. Kalau kita ada tanah, peruntukan kewangan dah bersedia, dan kita boleh serahkan untuk dibina rumah-rumah baharu.
      SOALAN: Kita dapati tahun ini tahun ke-6 Datuk Seri sebagai PM, apakah agaknya perancangan Datuk Seri seterusnya, the way forward for Malaysia?

      NAJIB: Langkah ke hadapan, the way forward kita telah jelaskan dan paparkan kepada rakyat. Sampai kepada tahun 2020 ini kita nak Malaysia menjelma sebagai advanced economy, sebagai negara maju. Dalam pada itu, kita tahu bila kita isytihar Malaysia sebagai negara maju, Insya-Allah, bukan semua rakyat akan merasakan mereka sebahagian daripada ekonomi maju sebab kita gunakan penilaian atau kriteria average income. Ada yang merasakan kedudukan mereka tidak begitu besar perubahannya. Tambah-tambah lagi kalau harga komoditi getah masih pada paras rendah, harga sawit dan sebagainya. Kelompok ini kita perlu lihat bagaimana kita boleh beri tumpuan untuk meningkatkan pendapatan mereka. Saya akan melihat pada Rancangan Malaysia ke-11, apa yang boleh kita masukkan sebagai program-program tambahan, misalnya latihan kemahiran, latihan teknikal, keusahawanan. Ini kita mesti beri tumpuan sebab boleh beri perubahan besar kepada pendapatan rakyat. Selepas tahun 2020 kita akan lihat semula. Tapi our immediate goal dalam masa terdekat ini, dalam masa lima tahun akan datang semestinya untuk jayakan wawasan negara.

      SOALAN: Apakah Datuk Seri berpuas hati dengan langkah yang kita ambil agar idea Wawasan 2020 yang dicetuskan oleh Tun Dr Mahathir itu terus kita capai?

      NAJIB: Saya yakin kalau kadar pertumbuhan dapat kita pastikan dalam lingkungan lima peratus setahun. Kalau kita lihat dari segi per kapita income, Insya-Allah boleh kita dimartabatkan sebuah negara maju Insya-Allah menjelang 2020. Tetapi saya juga sedar bahawa ini average income. Kita mesti sedar ada kelompok yang mana pendapatan bawah average yang merasakan mungkin kedudukan mereka tidak sebahagian daripada negara maju. Inilah yang mesti kita beri tumpuan, supaya pendapatan kelompok yang bawah 40 peratus average ini mesti kita beri tumpuan yang lebih.

      Padam
    17. SOALAN: Ada juga pihak yang berpendapat kritikan-kritikan yang datang daripada pihak, terutama sekali daripada Tun Dr Mahathir tidak akan berhenti. Bagaimana Datuk Seri bercadang menangani perkara-perkara ini dalam perjalanan kita menuju Wawasan 2020. Adakah ia memberi kesan kepada Datuk Seri sebagai pemimpin negara?

      NAJIB: Saya merasakan bahawa apa yang patut saya lakukan adalah teruskan sikap saya. Maknanya saya terbuka. Setiap kritikan itu saya pertimbang dan saya lihat kalau ada apa-apa kekurangan dalam pentadbiran saya. Saya tak pernah kata bahawa saya tak buat kesilapan. Saya akui bahawa setiap manusia itu bukanlah perfect. Tak ada manusia yang tak buat kesilapan. Jadi maknanya saya bersedia dan serius lakukan penambahbaikan. Tetapi kalaulah saya merasakan bahawa apa yang saya lakukan itu dapat sokongan parti dan rakyat maka saya akan teruskan dasar-dasar saya dan keputusan saya. Sebab pada hakikatnya, penentuan hala tuju negara ini bukanlah ditentukan oleh mana-mana individu, tapi ditentukan rakyat dan parti.

      SOALAN: Jadi, kedudukan Datuk Seri sebagai pemimpin parti, ditentukan oleh ahli-ahli parti sendiri?

      NAJIB: Ahli parti dan kesudahan pada rakyat. Dia ada dua proses. Maknanya antara pilihan raya, parti akan tentukan. Tetapi waktu pilihan raya, rakyat akan membuat kata putus.
      SOALAN: Saya nak tanya Datuk Seri, bagaimana Datuk Seri membahagikan masa dari segi weightage, wajaran antara hal-hal keluarga, dengan hal-hal negara. Bagaimana Datuk Seri mengimbangi perkara ini?

      NAJIB: Setiap individu ada caranya. Tetapi bila sudah jadi Perdana Menteri ini, masa untuk keluarga dan masa untuk diri sendiri, orang kata private time itu memang amat terbatas. Tetapi saya cubalah untuk mengimbangi antara kerja-kerja untuk parti, untuk rakyat, untuk kerajaan. Di samping itu kalau ada masa terluang, saya cuba bersama-sama dengan keluarga, dan juga membuat latihan riadah umpamanya, exercise itu mustahak. Dan kewajipan kita kepada Allah kita mesti tunaikan.

      SOALAN: Pada pandangan Datuk Seri, apakah faktor-faktor yang menyumbang kepada perpecahan dan kejatuhan sama ada dari segi parti atau sesuatu kerajaan?

      NAJIB: Kalau berlaku sesuatu krisis dalaman parti, kalau ada parti itu berpecah misalnya kepada dua tiga kumpulan dan kita hilang kepercayaan sepenuhnya kepada kepimpinan negara dan parti, maka parti akan lemah. Bila parti lemah dari dalam, parti boleh tewas. Saya selalu mengingatkan ahli-ahli parti bahawa tak mungkin parti kalah kerana ancaman asakan dari luar tetapi parti boleh kalah kerana perpecahan dari dalam.

      Padam
    18. SOALAN: Bagaimana pula peringkat negara, untuk keseluruhan rakyat Malaysia?

      NAJIB: Saya kena hadapi. Zaman sekarang zaman persepsi sebenarnya, bukan realiti. Dengan pengaruh sosial media yang begitu berleluasa hari ini. Zaman Tun Mahathir tak ada sosial media. Zaman sekarang ini sosial media berperanan besar. Jadi inilah satu yang terpaksa kita buat pengubahsuaian dari segi pendekatan supaya menangani persepsi. Persepsi ini jika tidak ditangani boleh menjadi realiti. Inilah mungkin cabaran paling besar bagi saya dan rakan-rakan saya ialah untuk menangani persepsi.

      SOALAN: Kita semua tahu bahawa keluarga Datuk Seri, daripada Allayarham Tun Abdul Razak mempunyai perhubungan cukup erat dengan Tun Dr Mahathir. Ini pertalian yang cukup lama. Walaupun dengan kritikan daripada Tun Dr Mahathir, bagaimanakah Datuk Seri melihat Tun Dr Mahathir. Adakah pandangan Datuk Seri sudah berubah? Kalau dulu Datuk Seri melihat beliau seperti seorang bapa, dan Datuk Seri sendiri merupakan anak didik beliau. Adakah pandangan seumpama itu sudah berubah kerana timbul kritikan terbaharu Dr Mahathir.

      NAJIB: Saya akan tidak apa-apa dengan kritikan Tun Mahathir. Tetapi saya ingin menyatakan bahawa, hakikatnya saya bertanggungjawab kepada rakyat dan parti. Sama ada hubungan kita ini macam dulu atau tidak, masa akan tentukan. Tapi bagi saya, saya beriltizam untuk menyerahkan kedudukan saya kepada rakyat dan parti. Bukan bererti saya tak hormat mana-mana individu. Tapi itu soal individu. Dari segi hakikatnya saya mesti serahkan kedudukan saya kepada rakyat dan parti.

      SOALAN: Apakah hasrat Datuk Seri kepada ahli-ahli parti dan rakyat keseluruhan supaya kita dapat keluar daripada kemelut ini dan bawa ke tahap lebih baik?

      NAJIB: Pada saya kita mesti lihat yang pentingnya apa? Pada saya yang pentingnya the big picture. Yang penting adalah soal masa depan kita, hala tuju kita. Kita jangan benarkan sesuatu isu yang digembar-gemburkan seolah-olah negara kita ini ekonominya sudah hancur, atau pun kita sudah bermasalah sampai tidak boleh ditangani. Itu tidak benar sama sekali. Kita mesti yakin kita menuju hala tuju yang benar dan positif. Dan dalam pada itu kalau ada kelemahan kita perbaiki, kita perbetulkan. Mana-mana kerajaan di dunia pun tak ada yang perfect, mesti ada kelemahan. Zaman Tun Dr Mahathir pun tak perfect juga, zaman saya pun tak perfect. Tetapi kita mesti sedar bahawa kita ini mempunyai sikap yang terbuka, kita betulkan keadaan, supaya hari esok lebih baik daripada hari ini.

      Padam
    19. SOALAN: Apakah harapan Datuk Seri yang seterusnya, sebagai yang terakhir?

      NAJIB: Harapan saya rakyat akan terus bersama-sama dengan kerajaan yang ada sekarang ini. Mungkin tak semua, tapi biar sebahagian besar. Sebab kita mewarisi sebuah negara yang mempunyai masa depan yang begitu cerah sekali. Mana-mana luar negara yang saya pergi, mereka melihat Malaysia sebagai sebuah negara contoh, model. Janganlah kita mempolitikkan keadaaan ini terlalu sangat sehinggakan menghancurkan kepentingan negara. Politik tidak boleh mengatasi kepentingan negara.

      Kalau semua rakyat sedar, Insya-Allah kita punyai masa depan yang begitu baik sekali. Kita boleh berbeza pendapat, tak jadi masalah, asalkan kita gunakan cara yang baik, cara berhemah, cara penuh bertanggungjawab. Masa depan Malaysia, Insya-Allah tetap terjamin.

      Video Penuh Soal Jawab TV3 Bersama Perdana Menteri
      https://youtu.be/hsieltlNAnE

      Padam
    20. Mari kita kaji & hayati cakap2 Najib yg tertera di atas.

      Adakah senario semasa selari dgn apa yg Najib cakap...adakah beliau cakap serupa bikin..??? Mari kita berbahas.

      Padam
    21. 7.12
      berpecah sebab UMNO dikelilingi dengan pencuri2 dan pembodek2 yang mempertahankan benda yg salah..kami berhijrah dari yg buruk kepada baik..tu je..kalau najib turun dan ambil tanggungjawab beliau terhadap apa yg terjadi ke atas 1MDB, parti peribumi bersatu malaysia tidak akan wujud...

      Padam
    22. Tu dia Othaman munafiq karang panjang nak ikut kitab Hindu dia yg dia kata lebih tebal dari Quran ha ha

      Padam
    23. Amanat Ayahanda Tun Dr Mahathir copy dari pas
      Amanat haji hadi orenginel

      Zaman tun m ITU dia kawal media, ada wartawan kena panggil anda tahu ke semua ini? Othaman Ahmad, pada tahun 1997 tun m telah panggil anwar siapa buruk anwar ITU ,anda tahu ke perkara ini?

      Dah Othaman Ahmad tak ada kerja lain cpoy idea orang

      Padam
    24. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    25. Kejora @ 10:31 ptg..

      Mulalah dia nak kenakan orang (putting words into my mouth) like the falsification, 'Islam from hindu India' he defamed me.

      Dah lah bengap & bongok, buta pulak tuu...dia tak baca ker, kan ada link: Video Penuh Soal Jawab TV3 Bersama Perdana Menteri https://youtu.be/hsieltlNAnE.....????

      Padam
    26. Othaman Ahmad 11:43 kenapa tarik balik atikal bodoh kau itu.
      Aku apa kau cakap kosong,
      Bagi hanya karangan tapi tak ADA isi

      Padam
    27. Kejora's posting @10:31 refers.

      "Tu dia Othaman munafiq karang panjang nak ikut kitab Hindu dia yg dia kata lebih tebal dari Quran ha ha".
      ------------------------------------------------------------

      Look at that....Mulalah Kejora nak kenakan orang (putting words into my mouth) like the falsification, 'Islam from hindu India' where he defamed me in blog Parpukari.

      Dah lah bengap & bongok, buta pulak tuu...dia tak baca ker, kan ada link: Video Penuh Soal Jawab TV3 Bersama Perdana Menteri https://youtu.be/hsieltlNAnE.....????

      Padam
    28. Hati madey sudah kotor dia menuduh najib pulak yg jatuhkan Pak lah http://www.sinarharian.com.my/mobile/politik/mahathir-dakwa-najib-berperanan-singkir-pak-lah-1.567986

      Padam
    29. Semalam (17/10 @ 2:47) kamu Kejora dalam posting kamu menyatakan...

      "aku sudah kata, bagi othaman munafiq ni, matdey adalah tuhan, matdey juga nabi..

      dulu bila matdey cadang supaya jawatan presiden umno tidak dipertandingkan dlm PAU Umno, othaman jadi pak anggok setuju

      kini dlm blog ini, othaman menghina najib, katanya najib penakut dan tak berani bertanding jawatan presiden

      othaman juga dua kali munafiq".
      ------------------------------------------------------------

      Mana dia jawab balas kamu itu....??

      - Buktikan di mana saya anggap matdey adalah tuhan, matdey juga nabi.

      - Berikan tarikh PAU bila Tun mencadangkan jawatan Presiden tidak dipertandingkan, dan buktikan di mana saya jadi pak angguk bersetuju.

      - Saya memang akui mencemuh & tidak menghormati Najib kerana sikap pengecutnya melarikan diri dari sesi 'Nothing To Hide, dan menangguhkan pemilihan jawatan dalam PAU beberapa kali untuk tempoh yang cukup lama. Tun M tak melarikan diri dari pertandingan jawatan, malah telah 2 x bertanding melawan Ku Li. Tapi Najib sebaliknya hingga kini belum pernah bertanding untuk jawatan presiden. Beliau jadi presiden hanya sebab Tun Abdullah Badawi meletak jawatan.

      - Terima kasih mengecap saya sebagai munafik dan saya serahkan kpd pembaca blog untuk menilai siapa Munafik sebenar.

      Saya akan terus tuntut anda memberi jawapan balas...biar pembaca blog semua menjadi saksi.

      Padam
  2. Matdey sudah terkenal kotor dalam poliitiik punya kancah
    Sanggup dia melutut dgn Anwar peliiwat hiina kotor lucah
    Demi cita peribadi, Agong pun gamak dia desak dan acah
    Bukan ke penubuhan PPBM itu nak kasii Melayu berpecah

    Ternyata amanat si Madey hanyalah kelentong tipu dusta
    Satu pembohongan jelas darii seorang munafiiq yg nyata
    Semua selindung di balik rencana Boboi nak rebut takhta
    Namun rakyat tak mudah ditiipu, mereka cerdik tak buta

    Madey semakin biol dan kini makin tersepit dan terdesak
    PM, Agong dan raja-raja Melayu terus si munafiq ini asak
    Biila tubuh Bersatu, bererti nak bagi Melayu pecah rosak
    Maka Melayu jangan lah disokong dia ni, fikir ler masak2

    Pelbagai tektik Matdey dah buat, Najib dia mau kasi kena
    Namun satu demii satu gagal diia punya komplot durjana
    Sanggup dijual maruah jiilat ludah walau dikejii dan hiina
    Terhegeh ditumpang kuat dgn peliwat dan kominis China

    Madey puaka jaja buat fiitnah pasal 1MDB dengan hutang
    Demii cita peribadi, bapak kominis dan peliwat dia tatang
    Nuat yang dia kata tiada moral kini nak dijadikan bintang
    Sebab itu Zamkata kata Matdey layak dipanggil biinatang

    Matdey ternyata pembohong aota cakap tak serupa bikin
    Dari segi aqidah, prinsip maruah diri, dia ini amat miskin
    Tak sedar dirii sudah tua bangka, tidor mlm pakai napkin
    Tunggu tengok jer ler, Bersatu dah boleh bersiap ditalkin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Terakhir, dia banyak pantun memantun macam kartun.

      Padam
    2. 7.41 Anjing Jubo anak bongsu tuhan harun keluar fatwa lagi ha ha

      Padam
    3. Anjing Jubo gila babi ni, kini udah betul-betul terngadah
      Komen biol bengap dungu lebih dari mat penagih dadah
      Kejora nak ajar cukup2 inii anjiing bangsat haram jadah
      Biar anjing ni tau dan sedar langit ini tinggi atau rendah

      Padam
    4. Anjing Jubo ini bengap main terkam maki hamun terjah
      Langsung tiada fakta tapii gatal jubor dia mau berhujah
      Udah banyak kali anjing ini lari bila jubor dia kena tujah
      Mesti kini perut kembong kempis marah bertukar wajah

      Padam
  3. Bila Najib Semakin Suntuk
    Kepala dia selalu garuk
    Ditepi ada si gemuk
    muka macam be...

    Tak sampai hati nak caci peribadi
    Walau pun dia dikata yang badi
    Punca apa yang jahat dah terjadi
    Menggesa seleweng 1MDB
    Hingga nama negara dah jadi tahi

    Gambar di atas itu inspirasi puisi ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Melihat pantun Jing Jubo 7.22 biol ni, Kejora rasa simpati
      Digagahii juga nak buat walau pun bengap dungu tak reti
      Dia nak bersaing dengan Kejora, graduan lulus uniiversiti
      Sedangkan Jing hanya kerja kat Matdey punya kedaii roti

      Padam
    2. Kejora...

      U never study....mana tuu....????

      Padam
  4. cucu tok selampit17 Oktober 2016 7:28 PTG

    HIDUP NAJIB!! MATI UMNO!!

    BalasPadam
  5. Najib mengaitkan Tun Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim sebagai punca keadaan hubungan kaum yang kononnya semakin buruk di Malaysia memang lah suatu tuduhan liar yang tidak berasas sama sekali, takda justifikasi langsung.

    Najib sudah jadi orang DAP yg selalu buat "wild, unsubstantiated and unjustified allegations." Anjing2 nya sudah tentu mengikut nya.

    Di kempen PRU13 dia panggil penyokong2 nya yang tak keluarkan fakta dan hujah2 yang munasabh menolong pulihkan imej nya sebagai "bangang, hamjadah". Sekarang dia sendiri dah jadi bangang, hamjadah macam anjing2 nya itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak ADA siapa ikuti nya ,tahu kah anda tun m gunakan dap untuk jatuh Pak lah di Penang
      Sekarang kau pergi minta tun m sediakan kan rumah pada dipenang itu
      Kau pergi minta Bantu anwar Dan tun m sediakan rumah pada orang miskin itu

      Padam
    2. Apa bukti..reliable source Tun M gunakan dap untuk jatuh Pak lah di Penang?

      Padam
    3. Siapa yang sebenarnya jejaskan perpaduan kaum? Apabila isunya ialah isu jenayah yang ia lakukan ia spin katakan ia isu perkauman. Maka bangkitlah pendedak yang berebut dedak main isu2 perkauman melalui geng baju merah mereka.

      Apabila Tun M dan Anwar berbaik2, apakah perpaduan kaum terjejas? Sudah tentu tidak. Yang terjejas ialah tidur malam najib yang sedang menghitung hari.

      Padam
  6. 7.12

    "Kalau dia tahu bahawa akibat perpecahan Melayu, orang China akan jadi penentu kuasa, kenapa dia tubuh parti Bersatu dan melobi ahli dari Umno? Bukankah itu menjadikan Melayu lebih berpecah? "

    Kenapa begitu fobia tentang perpecahan melayu? Hari ini majoriti orang melayu adalah golongan berpelajaran, boleh berfikir mana baik dan mana buruk, mana halal dan mana haram.

    Dari sudut manakah orang melayu berpecah belah? Adakah sudah putus tali persaudaraan agama islamnya? Siapakah yg memutuskan bahawa orang melayu/islam sudah berpecah?

    Adakah hanya sekadar ideologi politik? Sila tunjukkan adakah orang melayu solat berlainan kumpulan? Sembelihan kumpulan ini tidak sah? Adakah orang melayu hari ini berperang mengangkat senjata sesama mereka? Seperti arab di syiria? Iraq atau libya?

    Bukankah ini hanyalah sekadar taktik lama parti najib menakut nakutkan orang melayu? Sudah tentu package menakut nakutkan orang melayu parti najib ini disertakan dengan dakyah "kominis" dan "DAP".

    Sedarlah wahai parti najib,

    Hari ini orang melayu lebih risaukan tentang masa depan mereka, bagaimana ingin mencari sumber pendapatan halal, kenapa kos barang2 dan makanan naik menggila, kenapa ada GST? Kenapa ahli parti najib, masuk parti umno najib hanya sekadar mencari kemewahan untuk diri dan kaum mereka sahaja? Bagaimana dengan rakyat?

    Kenapa tiada lagi peruntukan biasiswa? Kenapa peruntukan sekolah disekat? Kenapa tiada lagi bantuan kewangan dari kerajaan? Kenapa anak di pusat pengajian tinggi diabaikan oleh kerajaan? Kenapa mutu perkhidmatan hospital jatuh merosot?, kenapa mutu ubat ubatan hospital kerajaan bertaraf negara afrika? Berkualiti rendah?

    Adakah hari ini, zaman ini, rakyat bercerita tentang komunis dan DAP? Siapakah yg mencetuskan huru hara? Kacau bilau? Mengganggu ketenteraman awam?

    Semuanya menjurus dan terarah kepada satu, hanya satu....

    NAJIB DAN PARTINYA!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak tahu kenapa ada gst sila Tanya tun m kenapa belanja mewah dengan projek yg Malaysia tak mampu ketika era tun m itu,

      Nak kenapa ADA gst sebab harga Minyak jatuh petronas tak mampu lagi bagi subsidi pada rakyat malaysia.

      Nak kenapa tun m banyak habiskan duit pada projek tak menjadi Dan terpaksa selamatkan syrikat kroni kalau tak diselamatkan ramai tak berkerja.

      Nak tahu sebab APA ADA gst sebab tun m beli syrikat agustar kemudia kerajaan tanggung hutang nya, dia tak ajar glc syrikat supaya berdikari.

      Nak tahu pada 1998 era tun m ramai pelajar mara tak pergi luar negara terpaksa belajar di kolej tempatan tak diktiraf oleh kerajaan dan tun m menbiarkan golongan belajar kemahiran mlvk uruskan kerajaan sijil dia pun tak laku pembangkang ambil tahu ke semua ini hanya tahu menbela sipeliwat anwar itu

      Padam
    2. Another general statements without substantial facts and evidences..? As a matter of fact, during the Asian Financial crisis in 1997/98, my Japanese employer and I sent dozens of local employees to Japan for skill upgrading in metal precision technology.

      Stop bulshitting...!!

      Padam
    3. He.he.h mengakui je tun m Dan anwar yg menyebab krisis ITU mengakui je lah Tun m dengan Soros siap cium mulut lagi. Lepas tuduh Soros siap cium mulut lagi manusia APA tun m tak ADA maruah.
      upgrading kepala otak kau habis ramai tak kerja selapas masuk mlvk yg tun m buat untuk swasta, sijil mlvk merka hanya campak ke longkang je.
      Aku tak nampak upgrading skill cakap kau ITU pada 1998-2002 ITU
      Yg aku nampak penuntupan kolej swasta yg berasaskan kemahiran tutup itu aku nampak

      Padam
    4. Show us evidence with facts & the reliable source..not mere empty talk...!!

      Padam
    5. Waktu umat dah tidur baru nak balas

      Padam
  7. 7.12

    "Lebih teruk lagi bila dia sanggup tunduk jadi pak angguk bersetuju, apabila Kit Siang bapak kominis DAP mencadangkan Anwar peliwat jadi PM, jika pembangkang menang dalam PRU14."

    Inilah akibatnya jika pencacai najib melakukan terlalu banyak kerja2 haram sehingga tidak dapat membezakan antara realiti, kenyataan dan fantasi, khayalan.

    Sila lihat siapakah pemimpin negara hari ini? Adakah pemimpin ini jujur dan amanah? Tidak menyamun harta rakyat? Tidak melakukan kerja2 maksiat? Adakah beliau zalim? Penindas? Menganaiya rakyat?

    Adakah lim kit siang dan anwar ibrahim pemimpin perdana menteri negara malaysia? Adakah orang melayu/bumiputa ditindas oleh mereka ini? Adakah kominis masih hidup di negara ini? Adakah ini sekadar taktik parti najib menakut nakutkan orang melayu/bumiputra?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sudah lah penjilat jubor kominis dan pengulum pelir peliwat...uweekkk...nak termuntah....

      Padam
    2. 8:16, apa nie bahasa mencarut...??? Tak nampak cerdik langsung!

      Padam
  8. Tun M dah kata berkali kali. Dah takda jalan lain nak selamatkan Malaysia. Dah coba berbagai - nasihat prebet, nasihat melalui media, runding, ceramah, forum, semua nya tak jalan.

    Gila, sampai hari ini dia tak ngaku pun seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit masuk akaun ia, anak tiri dia dll.

    Masa kan US Dept of Justice dah kata di laporan 134 ms yang dikemukakan lpd mahkamah bagi proses merampas harta2 anak tiri dan kroni2 dia, yang menyatakn bahawa "MO1" (di sebut 36 kali) terlibat dalam jenayah serius "misappropriation of 1MDB funds and money laundering." Attorney Genaral Switzerland dan Moneytary Authority of Singapore pun dah umumkan salah laku 1MDB yang Najib bertanggung jawab.

    Mengarut menyoal kenapa dia tubuh parti Bersatu dan melobi ahli dari Umno? Sebab takda jalan lain nak selamatkan Malaysia, sebab Majlis Tertinggi UMNO pun tak mahu gantikan dia, maka perlu dia di gulingkan di PRU14 dan, untuk itu, maka perlu juga di perlawa ahli2 UMNO menyertai nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamatkan Malaysia?

      dah haru biru porak peranda...

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh

      selamatkan hayat politik boboi ada ler...bodoh piang punya cai...

      Padam
    2. Selamat kan hayat politik najisb la patutnya dia yg pegang kuasa...rasanya lepas pru depan bole menang ker umno..nk taknak umno kena ngaku jugak yg tun madey banyak penyokong lagi..najib punya penyokong skarang ni ikhlas ker dia tngah ada kuasa boleh la korang defense dia yg ditakuti sebenarnya adalah bila dia kalah sanggup ker korang bersamasama dia..
      Kalau dia kalah aku rasa penyokong dia semua hilang..
      Bukti dia tun dolah ..apa jadi dekat dia .aku rasa najibs pun lebih kurang paklah gak. Barulah kitaorang boleh..
      Kahkaaaaaahaktuuuui..kahkahaktuuui..lagi skali..
      Kahkahaaktui..

      Padam
    3. Bukan ler cakap kosong atau sengaja nak sembang besar
      Majoriti rakyat dapat menerima kerajaan BN punya dasar
      Isu 1MDB tak der beri kesan pun masa PRK Sungai Besar
      Pembangkang ker menang, PRK yg dekat Kuala Kangsar?

      Padam
    4. 8.01
      bersumber kan tv3 suku dan utusang..setuju dengan 8.23..pttnye ayat jing tu menyelamatkan hayat politik najib..ptt le jd jing jibo..otak tak de..woof woof..g balik jaga tuan..

      Padam
  9. 7.12

    "Tapi kini dia rela terima China kominis jadi penentu kuasa… manusia ke binatang Matdey ni? Binatang... kata Zainudin Mydin dalam blognya."

    Hari ini china kominis lebih baik jika dibandingkan pemimpin beragama islam menyamun, merompak menyeleweng wang dan harta rakyat negara ini.

    Lebih baik china komunis dari penyamun, jika maruah dan martabat agama bangsa dan tanahair diangkat dijulang dan ditempatkan diaras teristimewa, jika kominis china ini boleh lakukan....apa masalahnya?

    Lebih baik china komunis dari penyamun jika hak dan kebajikan rakyat terjaga dan terpelihara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. anak tuhan harun menyanjung china kominis ha ha

      Padam
    2. puak sesat ni dah kena air gereja yg diedarkan oleh geng murtad pluralist LGBT...dah tak boleh fikir lagi...
      kalu matdey kata penjubor baik, kominis baik, mereka akan kata baik...kalau ketul taik matdey kata emas, mereka akan kata emas...

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh

      Padam
    3. 8.12
      ko je cakap macam tu..pe yang salah tetap salah..pttnye ayat tu tukar kepada najib kata. Najib kata derma tok arab, derma tok arab le korang cakap..tok arab nama dia tan kim loong..najib kata nak jatuhkan kerajaan, korang pun cakap nak jatuhkan kerajaan, najib cakap campurtangan asing, korang pun cakap gitu sedangkan pe yang DOJ buat akan beri keuntungan kepada negara. Hasil yg hilang sebanyak USD1b akan dipulangkan...tapi bagi korang, salah. seolah2 DOJ nak curi duit tersebut..apa le jing jibo ni..

      Padam
    4. Bro 10:28...

      Sebenarnya Kejora, Najib & KJ adalah puak2 Melayu Liberal yg sesat lagi menyesatkan. Saya akan burai/telanjangkan semuanya nanti perakuan kejora bahawa dia adalah pendukung fahaman liberal.

      Padam
  10. Najib dah terdesak, amat khuatir ahli2 UMNO - yang sejak sekian lama dah mula meninggalkan UMNO dari masa ke masa - ramai yang cabut lari dan join Bersatu. UMNO sudah goncang, Najib sudah gentar, marah, meradang, jadi keluar lah karutan dari mulut dia.

    Macam anjing2 dia jugak, bila meradang, mula mengarut, maki hamun, mencarut. Kita harapkan seorang pemimpin lain taraf "mettle" nya, tapi nampak nya Najib kepala macam "metal" - besi - jugak, mengarut jugak.

    BalasPadam
  11. Udah tak nampak kelibat Othaman biol biawak dua alam
    Dia tau awal inii Kejora ada, itu dua muka punyak talam
    Kini tonggeng jubor sembunyi muka mcm burong gelam
    Nanti keluar ler berlagak hebat garang bila lewat malam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takpayah tunggu othman la.kau nk bagi info baik ket..
      Crita jelah kitaorang nk tahu gak fakta benar darikorang ..kalau takat nk provok jer baik tk yah buang masa othman jer

      Padam
    2. Sangat betul sekali kata2 8:30 PTG. Asyik nak provoke orang ja budak bodoh ni. Dah habih modal nak bela Jibo ka? Ni kosong haprak memanjang ja dengan pantun memualkan.
      Bodoh yang tidak berpenghujung

      Padam
    3. Bro 10:20..

      Kita lihat & tunggulah nanti siapa yg cabut lari menghilangkan diri. Saya dah sedia menanti....

      Padam
    4. Tikuslah yang akan lari di sebalik aninyMouse. Hehe

      Padam
  12. Jing paria hippo dua hari tidak tidur,jilat sambil fikir macamana cover jibbo, walau macamana dia mahu lagak hero,walau kosong fakta auta lebih otak zero.

    Ini zaman umno sudah kering mahu layu,tapi jing taksub konon dapat sokong Melayu, songlap duit rakyat muka tebal macam tauhu,masuk kampung felda bagi beras sokong aku..

    Jangan ingat parti masih ada tiga juta, ramai sudah lari nahkoda biol bahtera gegar, layar suruh kembang tapi sauh tidak bongkar, baik tukar nahkoda macam budak baru belajar..

    Kominis yahudi Rothschild itu saja modal kau, billions wang lesap siapa pemimpin tukang sakau,satu dunia cerita MO1 memang hamlau, kau alih topik DAP buat kacau..

    Sedikit tidak malu dalam sejarah tidak berlaku, negara kucar kacir sebab pemimpin salahlaku, heboh satu dunia Wang berbillion masuk saku,rakyat terhimpit susah masih tidak mahu mengaku.

    Jangan ingat negara harta pusaka kepunyaan mu,rakyat tambah dendam gejala rasuah makin jitu,rakyat makin susah belanja hidup kena catu, engkau senang lenang beli Berkins beratus ribu..

    Jing teruskanlah maki carut kau begitu,buta hati buta perut kaulah tanpa ragu,walau keji dan hina Tun kau buat begitu, berjuta rakyat dibelakang Tun sokonglah BERSATU!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu dia panjang khutbah fatwa 8.16 anak bongsu tuhan harun nih

      nampak seperti anjing jubo ni, perut dah mula kembong kempis ha ha

      Padam
    2. Anjing Jubo ini bengap main terkam maki hamun terjah
      Langsung tiada fakta tapii gatal jubor dia mau berhujah
      Udah banyak kali anjing ini lari bila jubor dia kena tujah
      Mesti kini perut kembong kempis marah bertukar wajah

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh

      Padam
    3. 8.18

      sila tepis,tangkis, balas dengan fakta, pengisian, sertakan data2 rujukan menyatakan tulisan 8.16 adalah tidak benar dan palsu?

      Jika kamu punyai akal tak perlu beri gelaran tuhan harun, anjing dan sebagainya...

      Syabas 8.16!!!

      Padam
    4. he he anjing tuhan harun 8.168.26 tak bagi pakai gelaran anjing?

      tu kat atas, 7.12, bukan fakta? apa Jing Jubo ni buta?

      syabbas dekat diri sendiri??

      kih kih kih kih kih kih kih kih kih kih kih kih kih

      Padam
    5. correction:

      anjing tuhan harun 8.16/8.26

      Padam
    6. 8.33/34

      "tu kat atas, 7.12, bukan fakta? apa Jing Jubo ni buta?"

      Mana fakta china kominis penentu kuasa? Dah dibalas panjang lebar,kamu beri persoalan sudah dijawab, jika tak betul, balas balik...

      Najib kalau baca sudah tentu dia harapkan kamu balas balik, bukan pula maki hamun kata2 kesat.

      Pembaca dan pengundi diluar sana mahukan pemahaman, penerangan berfakta, tiada lagi persoalan, jika najib tak bersalah

      Apabila sudah terang dan nyata najib tidak bersalah, sudah tentu pengundi pilih najib pada PRU akan datang

      Jika jawapan kamu maki hamun, najib dapat apa?




      Padam
    7. Tak perlu sembang besar ler anjing jubor & anjing kominis. Tunggu PRU14 nanti, tengok nasib puak pembankang laknatullah ni...

      Jika kamu pulak maki hamun Jing Jubo, Najib dapat apa? Mcm kepala butoh punya hujah Jing Jubo nih ha ha.

      Padam
    8. 9.37 dimanakah terdapatnya komen 9.02 mempunyai unsur2 maki hamun?

      Padam
  13. Lama juga Kejora tidak masuk berdebat hati terasa rindu
    Macam selalu Kejora membukak kata dgn pantun syahdu
    Walau pun bunyi tidak hebat tapii kemas padat dan padu
    Mahu berlawan hujah dengan Othaman tua agama Hindu

    BalasPadam
  14. Othaman’s reputation and dignity day by day get cheaper
    He’s nothing except an idiot bastard boast worth a slipper
    Any argument he brings we tear up, just like tissue paper
    Tonight he’ll get into trouble again, this Hindu worshipper

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasa ler...perasan syok sendiri..itulah hakikatnya...!!!

      Tengok lah nanti..siapa yang ghaib nanti mmacam semalam..

      Keep on running
      Keep on hiding
      One fine day I'm gonna be the man
      To make you understand
      Oh yeah..I'm gonna be the man.

      Hey--hey..hey..
      Everyone is laughing at you now
      It makes you feel so mad

      Hey..hey..hey
      Everyone is looking at you now
      It makes me feel so glad

      Keep on running, hm...
      Keep on hiding, hm..

      Padam
  15. Aku rasa dah ramai ahli2 UMNO cabut lari masuk Bersatu sekarang. Tapi Bersatu tak umumkan sebab itu strategy depa.

    Kalau di umumkan di peringkat ini, nanti Najib maki hamun atau sekat duit untuk Bahagian yang di janjikan nya dari duit songlap 1MDB itu dan depa ketatkan kawalan.

    Jadi, depa harapkan ahli2 UMNO ramai yang diam diam mohon masuk Bersatu. Tak payah hantar surat letak keahlian kpd Tengku-tipu Teuku Adnan SUA UMNO pun, sebab itu tak penting.

    BalasPadam
    Balasan
    1. strategi depa?

      satu cawangan pun tarak..yennadey thamby...purugeik...

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh

      Padam
    2. UMNO pun...pada permulaan penubuhannya..ada berapa cawangan? TIADA...apa yang mereka ada pada ketika itu? Cintakan Bangsa, Agama dan Negara...sama gak la dengan BERSATU...

      Sengal Jing Jibo sama ngn Bos dia....apa nak heran.....

      Padam
    3. Biol bebal Jing Jubo ni serupa akal keling boss dia ha ha

      Padam
  16. Marilah kita sama-sama bersatu tenaga untuk meroboh tembok keangkuhan yang dibina oleh Datuk Seri Najib dan menggantikannya dengan sebuah kerajaan yang memegang  kuat pada nilai-nilai murni yang berpaksikan sifat amanah, keikhlasan, kejujuran, keadilan dan kesaksamaan.

    BalasPadam
  17. 8.33/34

    "tu kat atas, 7.12, bukan fakta? apa Jing Jubo ni buta?"

    Mana fakta china kominis penentu kuasa? Dah dibalas panjang lebar,kamu beri persoalan sudah dijawab, jika tak betul, balas balik...

    Najib kalau baca sudah tentu dia harapkan kamu balas balik, bukan pula maki hamun kata2 kesat.

    Pembaca dan pengundi diluar sana mahukan pemahaman, penerangan berfakta, tiada lagi persoalan, jika najib tak bersalah

    Apabila sudah terang dan nyata najib tidak bersalah, sudah tentu pengundi pilih najib pada PRU akan datang

    Jika jawapan kamu maki hamun, najib dapat apa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika kamu maki hamun biol bahalol, Najib dapat apa?

      Bodoh piang bengap dungu punya cai...

      Padam
  18. Ass....En Madey.
    Klu betul Najib bersalah...kumpul bukti dan dakwa sebagaimana kamu dakwa Anuar dulu.
    Atau En Madey dah terlupa Pertiwa Tilam masuk mahkamah.
    Jangan bongkak En Madey...hanya kamu yg betul dan betul segalanya.Orang lain semua tak betul.
    Satu saja ubat yg sesuai utk menyembuhkan penyakit Dr Madey ni....ingatkan dia tarikh lahirnya.Bagi kalkulator biar dia kira umurnya.
    Allah sayangkan En Madey.Diberi umur dan kesihatan yg baik.Besyukurlah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.08

      Dalam negara;
      SPRM mendapati terdapat penyelewengan,
      SRC punya kes apa dah jadi?

      Luar negara;
      1.Pihak pendakwaraya singapura sudahpun memulakan kes

      2.Doj sudah memulakan prosiding merampas harta 1mdb yg dicuri, fasa seterusnya adalah untuk mendakwa mo1 iaitu najib dan sekutu2nya.

      Bukti dah dikumpul tetapi Najib nak lari mana?

      Padam
    2. Nak lari buat apa? Kalau tak salah nak takut apa...
      Bodoh piang punya cai...

      Padam
    3. Paling jauh pun najib boleh lari kat Kedutaan Turki sahaja... Hehehe

      Padam
    4. Najib sendiri mengaku dia heran macam mana tiba2 ada RM42 juta masuk akaun dia. Apa lagi..rezeki jangan ditolak.. dia pun belanja-sakan, sebahagian besar dia bayar hutang kad kredit, katanya. Pelikkan..kan..kan..apa punyer pm kita ada?

      Padam
    5. Pak Othman.

      Menurut AG Pandi, disebabkan Najib tak tahu bgmn duit tu boleh ada dalam akaun dia, maka Najib tidak melakukan apa2 kesalahan.
      Apa punya Pak Pandir AG Malaysia ni. Kasi kena gelak sama seluruh dunia ja.

      Padam
  19. Haram jadah punya najib,

    Menara Merdeka PNB dari 5 Billion jadi 7 Billion!!!

    Nak ulang kata2 najib pernah sebut;

    Haramjadah, bangang dan sial!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haram jadi punya Matdey, selamatkan bisness anak & kroni, sapu duit Petronas berbilion-bilion...

      Padam
    2. 9.43,

      Bentangkan disini " Matdey, selamatkan bisness anak & kroni, sapu duit Petronas berbilion-bilion..."

      Persoalan yg diulang ulang beratus kali dan sudah dijawab...

      Kepakaran pencacai hanyalah sekadar copy paste; tiada fakta tiada pengisian

      Tak percaya?

      Lihat sendiri copy paste berulang kali diatas ni...

      Kesian jugalah,

      Bila otak tidak berhubung, maka tidak berkembang, umpama burung kakaktua...hanya sekadar cakap berulang ulang.

      Padam
    3. Tak payah pakar tun m lakukan Cara terang2 jual aset petronas pada syrikat anak dia di vietnam

      Sila jawab ketika tun m jadi penasihat petronas kalau melalui tendar macam mana pulak dia menang kalau bukan tun m yg dedahkan orang sebut harga2 syrikat lain bebida
      .ketika ITU harta minta Naik kenapa petronas jual aset dia pada syrikat anak dia sila jawab

      Ini tulis Akbar tempatan bukan Akbar umno utusan ITU
      http://www.bharian.com.my/node/18726?m=1

      Padam
  20. Penambahbaikan!

    Haram jadah punya najib,

    Menara Merdeka PNB dari 5 Billion jadi 7 Billion!!!

    Terdapat penambahan 2 billion!

    Mengungkap kata2 mutiara najib pernah sebut;

    Haramjadah, bangang dan sial!!!

    Kata2 mutiara kak mah pula;

    It's my money too...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haram jadah punya Matdey nak pecah belahkan Melayu, menyondol jilat jubor kominis dan peliwat.

      Matdey kata, it's my money too

      Padam
    2. Kalau begini bahasa dan perangai penyokong mahathir, payah sikit laa nak menang pru.

      Padam
    3. 9.42/9.43

      Tulisan kamu tiada keaslian hanya sekadar burung kakaktua, copy paste dan idea kami anti najib kamu cedok dan jadikan sebahagian tulisan kamu.

      Jika pencacai inginkan keaslian, jangan ambil dan makan hasil habuan dan upah yg diberikan oleh najib kerana ianya adalah hasil haram.

      Tuhan tak kan beri kamu ilham kerana hati dah gelap dan tertutup.

      Padam
    4. 10:09 kami faham maksud kamu.

      Memang kamu punya banyak ilham yg dikurniakan oleh tuhan harun kamu.

      Padam
    5. 'Matdey kata, it's my money too"

      Jangan jadi burung kakaktua, tiada keaslian, ayat its my money too datang dari media, jika salah, tidak betul, samanlah media tersebut?

      Padam
    6. 10.14

      Jangan hina tuhan harun, kamu siapa?

      Padam
    7. Wow 10.16 marah bila hina tuhan dia, agaknya dia ni anak mendiang tuhan harun ha ha

      Padam
    8. Boleh tahu apa maksud tuhan harun yg kamu tak putus2 lontarkan itu.

      Padam
    9. Tun. M jual aset petronas pada anak ketika Minyak Naik hebat akan tun m ini.
      Tak payah pakar 'tun m lakukan Cara terang2 jual aset petronas pada syrikat anak dia di vietnam

      Yg tulis Akbar tempatan bukan Akbar umno utusan ITU
      http://www.bharian.com.my/node/18726?m=1

      Padam
  21. Sehebat mama korang hendak menjatuhkan Najib, Maka kami akan lebih hebat lagi mempertahankan Najib Dan menggagalkan impian mahathir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.37

      Sebenarnya kami nak menjatuhkan penyamun tak salahkan?

      Jawapan pencacai dah tau...

      "Mahathir Sapu duit petronas"

      Inipun dah jawab...

      Ada bukti mahathir sapu? Najib songlap billion masuk akaun peribadi itu bukti kami.

      Padam
    2. Apa bukti Najib songlap?

      Kah kah kah kah kah kah....

      Padam
    3. Tuu..tuu..duit SRC RM42 juta dengan RM4bilyon yg masuk ke akaun Najib (Rosmah pun ada masyukk RM2 juta dalam akaun banknya), siap dengan statement/penyata bank lagi.

      Padam
    4. Kejora..

      Takkan awal2 lagi dah cari tempat buat taik mata? Katanya hero, malulah kalau cabut lari..??

      Padam
    5. Tak payah sembang ler Othaman Hindu tua cai Malabari
      Setakat Hindu tua mabok inii Kejora tak ada lah nak lari
      Ko berani pun masa orang tidor waktu lewat malam hari
      Memang pondan bapok maknyah bacul, maiin pukul curi

      Padam
  22. 9.43,

    Bentangkan disini " Matdey, selamatkan bisness anak & kroni, sapu duit Petronas berbilion-bilion..."

    Persoalan yg diulang ulang beratus kali dan sudah dijawab...

    Kepakaran pencacai hanyalah sekadar copy paste; tiada fakta tiada pengisian

    Tak percaya?

    Lihat sendiri copy paste berulang kali diatas ni...

    Kesian jugalah,

    Bila otak tidak berhubung, maka tidak berkembang, umpama burung kakaktua...hanya sekadar cakap berulang ulang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huish...tinggi betul falsampah anak bongsu tuhan harun ni... Hahaha

      Padam
    2. Beri gelaran dan cop orang sama jugalah seperti anjing menyalak bukit

      Padam
    3. Hehehe... Anak bongsu tuhan harun kecik hati

      Padam
    4. 10.16 kamu siapa hina tuhan harun?

      Padam
    5. Menyalak siang malam, tapi bila dicabar bawa bukti & saman Tun Mahathir di mana2 mahkamah, tak sekor pun berani. Bukan kata saman, berdepan-bersemuka dgn Tun Mahathir pun tak sekor yg berani..baik Najib, Zahid, Menteri2 kabinet, ahli2 majlis tertinggi UMNO maupun ketua2 bahagian..tidak berkecuali si Kejora yg pengecut juga.

      Padam
    6. Serupa ler ngko Othaman bapak Hindu, cakap besar je, saman tidak pun...dasar Hindu bapok...

      Padam
    7. 10.38 kenapa maki hamun? Najib dapat ada jika punyai pencacai seperti ini?

      Apakah hasilnya najib perolehi? Sokongan pengundi?

      Kerana sumbangan pencacai maki hamun kata2 kesat dan lucah?

      Padam
    8. Pak Othman..10:52

      Just two words from me:-

      "Well said".

      Padam
  23. 7.12

    "Kalau dia tahu bahawa akibat perpecahan Melayu, orang China akan jadi penentu kuasa, kenapa dia tubuh parti Bersatu dan melobi ahli dari Umno? Bukankah itu menjadikan Melayu lebih berpecah? "

    Kenapa begitu fobia tentang perpecahan melayu? Hari ini majoriti orang melayu adalah golongan berpelajaran, boleh berfikir mana baik dan mana buruk, mana halal dan mana haram.

    Dari sudut manakah orang melayu berpecah belah? Adakah sudah putus tali persaudaraan agama islamnya? Siapakah yg memutuskan bahawa orang melayu/islam sudah berpecah?

    Adakah hanya sekadar ideologi politik? Sila tunjukkan adakah orang melayu solat berlainan kumpulan? Sembelihan kumpulan ini tidak sah? Adakah orang melayu hari ini berperang mengangkat senjata sesama mereka? Seperti arab di syiria? Iraq atau libya?

    Bukankah ini hanyalah sekadar taktik lama parti najib menakut nakutkan orang melayu? Sudah tentu package menakut nakutkan orang melayu parti najib ini disertakan dengan dakyah "kominis" dan "DAP".

    Sedarlah wahai parti najib,

    Hari ini orang melayu lebih risaukan tentang masa depan mereka, bagaimana ingin mencari sumber pendapatan halal, kenapa kos barang2 dan makanan naik menggila, kenapa ada GST? Kenapa ahli parti najib, masuk parti umno najib hanya sekadar mencari kemewahan untuk diri dan kaum mereka sahaja? Bagaimana dengan rakyat?

    Kenapa tiada lagi peruntukan biasiswa? Kenapa peruntukan sekolah disekat? Kenapa tiada lagi bantuan kewangan dari kerajaan? Kenapa anak di pusat pengajian tinggi diabaikan oleh kerajaan? Kenapa mutu perkhidmatan hospital jatuh merosot?, kenapa mutu ubat ubatan hospital kerajaan bertaraf negara afrika? Berkualiti rendah?

    Adakah hari ini, zaman ini, rakyat bercerita tentang komunis dan DAP? Siapakah yg mencetuskan huru hara? Kacau bilau? Mengganggu ketenteraman awam?

    Semuanya menjurus dan terarah kepada satu, hanya satu....

    NAJIB DAN PARTINYA!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau ni hidup zaman mana ni?

      Tak ingat apa berlaku pd masyarakat Melayu /Islam tahun 80-an antara pas dan umno?

      Mungkin masa tu kau tengok lalok dengan ganja sambil layan muzik rock kot?

      Padam
    2. 10.30 kamu bercerita org melayu berpecah, hari ini adakah org melayu berpecah?

      Jika bercerita 80an persengketaan umno/pas siapakah patut dipersalahkan?

      Komunis? Dap? China? Yahudi?

      Persengketaan umno/pas tahun 80an, adakah kerana politik? ideologi? Agama? atau ianya tidak lebih hanya untuk pengaruh, seterusnya untuk KUASA MEMERINTAH?

      Padam
    3. Melayu berpecah tahun 80an kerana politik kepartian. Kau yg mula-mula tanya. Aku tak adapun tulis padal dap, komunis dll tu semua.

      Apalah mangkuk ni, agaknya kau ni tak habis lagi lalok pekena ganja.

      Padam
  24. Jing jibbo bersuka hati, sejak bertahun dapat sekali,malam tadi itu pun mimpi,digaul oleh Bengali roti.

    Hari ini dia meriah, gila meroyan ketawa berdekah,suka macam pengantin nak nikah, tuduh Mahathir semua tu salah.

    Muka melekat kat montot jibo,konon hajat nak jadi penghibur, sekurangnya dia dipandang hero, rupanya cuci pinggan didapur..

    Takde 'class' takde mertabat, Othman, Tok Rahman, John Doe memangnya hebat, nak banding lari kejar tak dapat,mencarut memaki memang jing keparat!


    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu je akal budak kecik Jing Jubo anak tuhan harun ni bila mati hujah ha ha

      Padam
    2. 10.40

      sila perhatikan komen 10.35,ada copy paste? Si Burung kakaktua cakap ulang ulang?

      Bukankah komen 10.35 punyai keaslian?

      Keaslian timbul dari ilham yg diberi Allah, faham tak?

      Padam
    3. Terima kasih Tanpa Nama 10:35.

      Padam
    4. Terima kasih Tanpa Nama 10:35.

      Padam
    5. Morning John,

      Ada nampak kelibat Kejora tak?

      Padam
    6. Morning pak Othman.

      Entahle.. Dia kalau muncul pun pakai anonyMouse ja camna nak nampak.. Hehe

      Padam
  25. Orang tua bangka dah kesuntukkan masa
    Yang paling untuk anak bini dan kroni bertahta dihati
    Dalam masa yg sama aljuboori dijadikan.mangsa
    Hajat tak kesampaian boboi jadi Perdana Mrnteri
    kikikiki..... kikikiki...kikikiki...

    Budak Suman syok sendiri
    Yg penting medey tetap dipuji
    Fitnah tanpa fakta dan buktii mainannya kini
    Dosa pahala ditolak tepi
    Asalkan tiap tiap bulan kantung berisi
    Jadi makanan untuk anak bini


    BalasPadam
    Balasan
    1. 10.40 copy paste lagi....

      Padam
    2. Tak adalah..dia selalu kata saya saja copy paste. Dia kan terror & hero...??

      Padam
  26. Riang ria masa tak lama, orang felda ramai dah tanya, bayaran lambat duit tak ada, pelajar tak makan jiwa membara..

    Masih dia ingin nafikan,ekonomi baik dia sebutkan, semuanya ini satu khayalan, di jaja Saleh Rahman Dahalan.

    DiSabah Warisan sudah bermula, bersama Bwrsatu siap sedia,ayuh rakyat kita bersama, PRU nanti jing ternganga!

    BalasPadam
  27. ekonomi bagus untuk ahli umno sahajaler ..kongsi 2,6 billion tu pasalah semua ahli dah jadi bengap maklulah banyak makan sampah , pertahankanla najibs selagi boleh ,rumah dah jadi mahal lepas ni kita pindah dalam hutan macam yang razak buat kt melayu dulu cina biarkan kt bandar...anak lagi terok keja dia nk curi jer,,,muda dulu dia curi hippo bila hippo terlepas kandang sekarang ,,,,anak branak sama jer,,,

    BalasPadam
  28. KENAPA ORANG UMNO TANPA RASA BERSALAH SEWENANG WENANG CURI DUIT RAKYAT,,lepas tu dengan rasatak malu lagi boleh cakap diaorang tak salah, ,,najibs paham perangai orang umno semuanya bole kena beli ..ternyata telahannya betul oraang umno akan menghalalkan saja perbuatan keji janji dapat habuan...kebanyakan orang umno sebenarnya percaya yang duit 2.6 b bukan duit arab tapi bila terfikirkan habuan salah jadi betul....iniker perangai parti yang akan berjuang untuk MELAYU, adakah mereka ini boleh diharapkan oleh rakyat MELAYU, KENAPA SEBIDANG TANAH YANG LUAS DIJUAL PADA CINA KOMUNIS mana penentang dari ahli umno kenapa kamu membisu, barang kegunaan harian yang melambung tinggi tak da sorang pun ahli umno membantah, harga rumah yang melambung tinggi ahli umno mana yang mempertikai,,,,ADUUUUH UMNO SUDAH LUMPUH ahliahli nya sudah jadi merang akibat teeelalu banyak fikir pasal tembolok sendiri, ...merka mengharapkan yang rakyat tidak sedar , rakyat jadi bodoh dengan segala macam hadiah yang bakal diberi masa pru.....BAGI RAKYAT YANG TAKDA KEPENTINGAN SEPERTI KAMI PERCAYALAH KAMI TIDAK AKAN LAGI MENGUNDI BN,,,,sebelum ni kami yang telah banyak mempertahankan umno kami rasa DIKHIANATI olaeh bangsa kami sendiri,,,,PERCAYALAH PELUANG UMNO UNTUK MENANG AMAT TIPIS ,,sekarang ni pun umno sudah menjadi minoriti,,cubalah tanya rakyat diluar ,,,mereka juga rasa yang merka juga dikhianati,,,bagi mereka kini parti umno adalah tempat bagi ahli umno mencari kekayaan walaupun terpaksa jual maruah bangsa,,,,BERAKHIRNYA PRU 14 MAKA BERAKHIR JUGAKLAH UMNO,,,,mca ,mic sebenarnya sudah lama terkubur menanti giliran selapas ini umno plak

    BalasPadam
  29. Kalau bn kalah pru14 hutang imdb kira langsai kah atau kerajaan baru kena pikul pulak hutang tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerajaan baru kena pikul hutang tu. Oleh yg demikian, kita rakyat yg layak mengundi pastikan kita undi parti pembangkang, bukan BN. Bila BN, Najib & gerombolannya tumbang, barulah kita heret mereka ke muka pengadilan. Setelah perbicaraan mahkamah dan disahkan mereka bersalah, barulah kerajaan baru rampas harta mereka & sumbat mereka2 yg terlibat ke dalam penjara.

      Padam
    2. Lepas itu kerajaan baru kita akan joli sakan dgn harta rampasan itu.

      Kita faraid: DAP 60%, PKR 20%, PAN 15% & PPBM 5%.

      Yay yay...kita akan kaya nanti.

      Padam
    3. Wak man, kalau opposition menang besar pru nanti, jgn lupa bahagi samarata harta rampasan 1mdb yg berpuluh billion tu. Jgn take advantage sudahlah.

      Biasanya manusia ni sebelum dpt cakap bukan main, bila dah berkuasa semua disapunya. Selagi tak terberak dlm seluar ahli keluarga kaum kerabat dia selagi tu tak ingat rakyat.

      Padam
    4. Betul kata kata di perenggan 2 komen 6:48 PG itu.

      Najib bukan main cakap sebelom dapat kuasa. 1MDB di "sapu" nya bila dah dapat kuasa.

      Dah "terberak dlm seluar ahli keluarga kaum kerabat dia" pun masih tak mahu letak jawatan, nak lawan Deklarsi Rakyat dan pergerakan Selamatkan Malaysia yang parti Bersatu lakukan sekarang.

      Lingkupkan dia di PRU14.

      Padam
  30. najib sudah tidak bolih d selamat kan lagi.

    saya pernah memaklumkan kpd rosmah yg semua nya sudah terburai sekarang. dia tlh menjawab bahawa tiada apa yg terburai.

    saya juga memaklum kan kpd beliau bahawa hanya 'devine intervention' saja yg bolih menyelamatkan najib. pd pandangan saya,daripada semua maklumat yg tlh menjadi tatapan umum, kesalahan yg d buat olih najib begitu jelas n serious, maka tidak salah jika rakyat menuntut hukuman yg setimpal bagi penderhaka n pengkhianat kpd Negara.

    BalasPadam
  31. "Parti Pribumi Bersatu Malaysia menghormati Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan asas hubungan kaum yang baik sebagai tunjang fabrik sosial negara ini. "

    Tidak lain, tidak bukan. Perlembagaan ada lah undang undang yg tertinggi di mana mana negara. Undang undang lain timbul dari nya, tidak boleh bertentangan dengan nya, kalau tidak, menjadi "ultra vires", tidak boleh di guna. Tiada Perlembagaan, rakyat berceramuk dengan "the rule of the jungle, not the rule of law." Atau merana di tindas dek pemerintahan tentera (martial law), seperti banyak berlaku di negara negara Afrika dll.

    Atau pemerintahan dharurat (Emergency Law) seperti Najib dah dapat kuasa mengistiharkan nya di sesuatu kawasan, di bawah Akta Keselamatan Negara yang puak dia usulkan dan dapat Parlimen luluskan dan mula berkuatkuasa tempoh hari. Teruk lah rakyat jika dan bila dia lakukan itu - boleh tangkap sesiapa dengan sewenang wenang nya sahaja, tanpa waran, tanpa persetujuan Hakim, tidak mengikut perinsip undang undang biasa.

    Selain dari itu, dasar Kerajaan dan tindakan tindakan Najib banyak yang tidak selaras dengan Perlembagaan negara. Contoh nya, bantuan kpd sekolah sekolah Cina yang tidak sejajar dengan Perlembagaan negara, Perkara 152 berkenaan Bahasa Melayu. Sekolah Cina menggunakan Mandarin sebagai bahasa pengantar, masakan Perkara 152 kata bahawa bahasa ibunda boleh di gunakan ha nya selain dari urusan resmi, dan sekolah ada lah urusan resmi mana mana negara.

    Najib menggalakkan sekolah Cina dengan tindakan nya begitu, mengenepikan perinsip "bahasa ada lah alat menyatu padukan rakyat". Mengarut dia menuduh orang lain berbuat begitu. Pada hal, di Thailand, Indonesia dan Philippines, kaum pendatang bukan sahaja semua nya bertutur dalam bahasa tempatan, juga memakai nama, menggunakan pakaian dan adat resam tempatan.

    Najib perlu di gantikan secepat mungkin. Di PRU14, selewat lewat nya.

    BalasPadam
  32. Darii tohmahan fitnah cai-cai Matdey, BN tak le rasa sakit
    PRU14 nanti kita kan lihat bagaimana Melayu kan bangkit
    Nanti akan tenggelam ler itu Bersatu, Matdey punya rakit
    Biarkan dahulu anjiing-anjing gila Matdey menyalak bukit

    BalasPadam
  33. Gertakan caii-cai biol, BN tak ada sikit pun rasa bimbang
    Sebab puak caii inii memang besar lebat punya sembang
    PRU14 nanti puak Matdey biol ini langkah akan sumbang
    Sg. Besar dan Kuala Kangsar baru ini, siapa yg tumbang?

    BalasPadam
  34. Jing Jibo melompat lompat menyalak bila keluar komen komen menghentam Najib, UMNO dan gomen nya. Anjing lah, katakan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 7.01 Anjing Jubo anak tuhan harun dah mula menyalak ha ha

      Padam
    2. Anjing Jubo ini bengap main terkam maki hamun terjah
      Langsung tiada fakta tapii gatal jubor dia mau berhujah
      Udah banyak kali anjing ini lari bila jubor dia kena tujah
      Mesti kini perut kembong kempis marah bertukar wajah

      kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaahhhh

      Padam
  35. Mana si YidinSEMBAP si spesis JUBOQ BABI CILAKA ni dpt 20 JUTA utk. bayaq BETINA SUNDAL dia?! SPRM mana?!!!!!!

    Si yidinSEMBAP-PENGKHIANAT KITOL BANGKAI BABI ni dah TERANG2AN sekarang punya HARAM JADAH dok makin MENJILAT-dgn. RAKUS si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT//PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD; dan nak mengHINA YAB PM TERCINTA kita – sebab diSONDOL si BETINA SUNDAL KAPIR lu tu kah si yidinSEMBAP OI?!

    DASYATnya si PENGKHIANAT KITOL Islam/Melayu mcm. si yidinSEMBAP-muka mcm. BABI SONDOL ni - memang puak SETAN! Lihat di - https://helenang.wordpress.com/2016/08/16/muhyiddin-accuses-najib-of-fanning-anti-dap-sentiments/ , Muhyiddin accuses Najib of fanning anti-DAP sentiments, August 16, 2016 !

    Si yidinGILA SEKS ni – yg. MIANG nak MAMPOS ni , TAK pula SEDAQ DIRI and TAK tau MALU lansung; masih nak jadi PEMIMPIN Bumiputera/islam konon – lu diTUDUH buat JENAYAH ZINA dgn. BETINA SUNDAL KAPIR yg. disyaki EJEN ZIONIS-MOSSAD/DAPJUBOQ BABI – sampai memBAHAYAkan tugas lu (sbg. antara bekas pemimpin tertinggi negara dan UMN*) dulu, utk. melindungi BANGSA, AGAMA & NEGARA; tak pula lu SEDAQ DIRI si YidinSEMBAP OI?!!! JIJIKnya org. tua HIPOKRIT & PENGKHIANAT ni! TAK bermoral lansung - lepas tu BERANGAN nak jadi PM -PI MAMPOS si JANTAN KITOL MIANG oi!

    Dan dahlah tu – nak bagi HABUAN sampai 20 JUTA kat BETINA SUNDAL KAPIR tu – utk. MENUTUP SKANDAL ni! HARAM JADAH betul! Mana SPRM – bukankah ini RASUAH?!. Mana dia dapat duit sebanyak tu no – asal dia org. BANGSAWANkah mcm. YAB PM kita?! Mungkin duit BERJUTA si yidinSEMBAP ni yg. mcm. KACANG nak diberikan pd. si BETINA SUNDAL KAPIR tu - hasil dr. ROMPAKAN tanah2 PUSAKA nenek moyang BANGSA Bumiputera Islam/Melayu kami kat Johor tu – kat tokey2 SingaPORK kot?!

    Lihat di - http://www.malaysia-today.net/nika-gee-will-get-only-rm20-million-and-not-rm50-million/ :

    Nika Gee will get only RM20 million and not RM50 million

    August 12, 2016

    by MT Webmaster

    (Nek Tempoyak)

    Nota: Jadi, si YidinSEMBAP JUBOQ BABI, kami dok tunggu ni (kami akan terus BANGKITkan isu ni), bila lu nak SAMAN suami BETINA SUNDAL tu & RPK – JANGAN hanya tuduh itu FITNAH! Inikan Malaysia, bukan Barat (akibat "Free Speech" PALSU depa); jadi bolehlah SAMAN!

    BalasPadam
  36. OI si GoBLOG/TERORIS2 PENYAMAQ si GILA BABI si HOMO2 JIJIK JUBOQ BABI KURAP si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD, tak habis2 dgn. MENGULANG komen2 MENCARUT HARAM JADAH "copy-paste" TERORIS PENDATANG ZIONIS KAFIR HARBI DAPJUBOQ BABI lu!

    OI si TERORIS2 PARASIT PENYAMAQ si GILA BABI DAPJUBOQ BABI , lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-chin GILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

    Si ANJING2 CASH-is-KING DAPJUBOQ BABI-KULI2 si rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael/ZIONIS HARAM JADAH ni - TAK pula TERLOLONG mcm. PUAKA psl. dpt. RASUAH HARAM JADAH yg. berBILLION dr. rejim TERORIS KANIBAL IS(IS)rael/ZIONIS aaahhh??!! Dan TAK juga si PENJAJAH TERORIS DAPJUBOQ BABI nak SAMAN Razali kalau berita ni TAK benaq?! Dasar si PENAKUT HARAM JADAH! Di - http://www.pisau.net/terima-dana-1-2billion-dari-israel-dap-perlu-segera-kemuka-saman/ , Terima Dana 1.2Billion Dari Israel, DAP Perlu Segera Kemuka Saman, Published on 17/08/2016 in DAP by pisau!

    Itulah, bilalah juga si SPRM tu nak MENYIASAT si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD ni yg. boleh dapat DERMA USD 300 JUTA (RM 1.2 BILLION) dari rejim TERORIS KANIBAL IS(IS)rael tu - begitu juga PDRM untuk siasat bawah AKTA TERORISMA kerana 17 pakar strategi DAPJUBOQ ANJING yg. diKETUAI si TODI-puaKA, di LATIH oleh TERORIS MOSSAD dan si KM spt. TONGGENG eng BANGKAI BABI boleh pula asyik jumpa DUTA IS(IS)rael, serta IS(IS)rael nak tubuhkan MARKAS TENTERA PENGGANAS dia di Port Dickson – utk. MENAKLUK Selat Melaka; sbg. laluan UTAMA Submarin2 NUKLEAR HARAM JADAH IS(IS)rael/NA*O (yg. berPUSAT di Diego Garcia), serta sbg. laluan UTAMA perkapalan MINYAK/GAS (“oil/gas CHOKEPOINT”) yg. MENYAMBUNGkan Lautan PASIFIK-HINDI hingga ke Laut MERAH/MEDITERRANEAN (utk. ke ISrael/Barat)!! Kami RAKYAT tengah TUNGGU ni! SPRM/PDRM bah. TERORISMA – hang buatlah KERJA betul-betul oi!

    Lihat di - http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/12-billion-dana-israel-masuk-akaun.html , 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI??? , Posted by Semut Hitam ; dan di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

    DAP Terima Latihan Dari Mossad?

    January 4, 2016 By WakeUp Malaya

    Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman menegaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

    Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
    —–
    Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

    Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

    Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

    Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya. Benda ni antara projek Isreal-Singapura dan DAP....... (teruskan membaca)

    Jadi, Go LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS KAFIR HARBI PENJAJAH/PARASIT ZioNAZI DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

    BalasPadam
  37. Betul seperti komen john doe, kejora keturunan mamak ni kalau beri komen mesti nak menang...sifat semulajadi mamak, walaupun komen balas mamak ini tiada fakta, tiada pengisian, hanya maki hamun penuh kata kata kesat dan lucah.

    Rakyat baca tiada nilai, tidak meredakan persoalan rakyat, menimbulkan lebih banyak persoalan, ambil contoh disekeliling kita hari ini, adakah rakyat hidup selesa? Senang hati? Tidak dihimpit pelbagai masalah?

    Permasaalahan ini ditambah dengan pencacai upahan najib yg langsung tidak menolong najib, komen dan komen balas diberi lain dari topik iaitu masalah rakyat, maki hamun adalah makanan harian mereka dalam menjawab persoalan.

    Najib dapat apa dari pengundi jika begini sikap pencacainya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya bro. Dengan mendedahkan character sesuatu kaum tu maka senanglah untuk mengenali sifat kaum tersebut agar tidak jatuh dalam tipudaya mereka.
      Biarpun Kejora tak mengaku mamak, tapi characternya memang character mamak totok. Ketahui dan sedari itu in shaa Allah kita tak jatuh dalam tipudaya dia.

      Padam