Khamis, 13 Ogos 2015

Zeti Bikin Panas..!


Akhirnya yang ditunggu tunggu telah tiba..!
Pihak Bank Negara dilaporkan...

Bank Negara telah mencadangkan tindakan penguatkuasaan berhubung siasatan terhadap syarikat pelaburan negara kontroversi 1MDB, kata gabenor bank pusat itu Tan Sri Zeti Akhtar Aziz.

Katanya, cadangan itu dinyatakan dalam kertas siasatan yang diserahkan kepada peguam negara minggu ini.

“Bank ini telah menyerahkan kertas siasatan kepada peguam negara dengan cadangan untuk tindakan penguatkuasaan yang sesuai,” katanya.

Ini penampilan sulung Zeti dalam beberapa minggu setelah beliau dan agensi-agensi penguatkuasaan lain menjadi perhatian susulan siasatan mereka.

Siasatan itu juga ditunggu-tunggu kerana ia melibatkan kemasukan RM2.6 bilion wang derma ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Dalam tempoh itu peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail telah digantikan, yang kemudian menyaksikan pasukan siasatan khas terbubar.

Pasukan itu pada mulanya disertai Bank Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), polis dan Jabatan Peguam Negara.

SPRM dan Bank Negara bagaimanapun meneruskan siasatan mereka.

Bagaimanapun, muncul kontroversi baru apabila pegawai SPRM disiasat polis berhubung dakwaan kebocoran draf kertas pendakwaan pada Najib dan Zeti pula dihamburkan pelbagai dakwaan liar di Internt.


Dilaporkan juga...

Tujuh pegawai Bank Negara Malaysia (BNM) setakat ini disoal polis berhubung kebocoran maklumat berkaitan siasatan terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Gabenor BNM Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.
Katanya, mereka memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak polis tetapi beliau enggan mendedahkan nama mereka, tarikh mereka disoal dan pejabat di bahagian mana mereka bertugas.
Beliau juga berkata, bank pusat itu sudah menyelesaikan siasatannya ke atas urus niaga bank yang berkaitan dengan 1MDB dan mengemukakan kertas siasatan kepada Jabatan Peguam Negara. 
Katanya, laporan kepada Peguam Negara itu termasuk cadangan untuk tindakan penguatkuasaan yang sesuai.
BNM adalah antara institusi yang sedang menyiasat 1MDB atas dakwaan salah urus dan rasuah.
Zeti bagaimanapun enggan mendedahkan kandungan penyiasatan itu, mengatakan undang-undang negara ini hanya membenarkan BNM mendedahkan perkara itu kepada agensi penguatkuasaan dan kawal selia lain yang terlibat dalam mengambil tindakan terhadap 1MDB.
"Kami sudah mengemukakan siasatan kami kepada peguam negara bersama saranan mengenai tindakan penguatkuasaan yang bersesuaian," katanya kepada pemberita di ibu pejabat BNM di Kuala Lumpur hari ini.

Zeti juga tegas mengatakan...
Tan Sri Zeti Akhtar Aziz memberi amaran bahawa beliau akan mencari dan mendakwa mereka yang menyebarkan khabar angin mengenai dirinya dan Bank Negara Malaysia, berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Tuduhan terhadap bank ini dan saya secara peribadi adalah tidak benar, " kata Gabenor Bank Negara.

"Kebanyakan dakwaan ini dibuat oleh orang-orang yang tidak dikenali. Kita akan berusaha untuk mengenal pasti siapa mereka dan mengambil tindakan undang-undang selanjutnya ke atas mereka.

"Pada masa ini kita tidak tahu siapa mereka. Kami mempunyai beberapa idea-idea, petunjuk susulan tentang siapa mereka, tetapi setakat ini namanya tak diketahui," katanya kepada media pada taklimat di Bank Negara, Khamis.

Apabila ditanya mengenai AS$ 700juta (RM2.8 bilion) yang telah didepositkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib, Zeti berkata beliau hanya boleh bercakap dalam batas undang-undang.

"Jika tidak, sebaik sahaja saya melangkah keluar dari pintu ini, saya akan ditangkap kerana bercakap mengenai akaun individu. Saya pasti anda tidak mahu ia berlaku," katanya berjenaka.

Siapa agaknya yang panas dengan kenyataan Zeti diatas tu? tapi yang lebih panas apabila Zeti  dengan tegas menyatakan...
Di tengah-tengah spekulasi berdepan siasatan, Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz hari ini berkata beliau tidak akan meletakkan jawatan.

Zeti memberitahu pemberita akan menghabiskan penggal lima tahun perkhidmatannya, yang berakhir pada 2016.

“Saya akan kekal di pejabat sehingga penggal saya tamat,” katanya dalam sidang media untuk mengumumkan angka keluaran dalam negara kasar (KDNL) bagi suku kedua tahun ini.

Berhubung dakwaan pegawai Bank Negara berkomplot untuk menjatuhkan kerajaan, Zeti berkata bank pusat itu sedang menyiasatnya dan akan mengambil tindakan undang-undang jika perlu.
Zeti kekal beb..! Itu yang panas...!
Siapa yang panas?
Lu FIkir La Sendiri!!!

6 ulasan:

  1. saya boleh dengar najib batuk2....

    BalasPadam
  2. TSMY berhenti, AG ditamatkan perkhidmatan, Pegawai sprm kena tukar dan banyak lagi keputusan kontrovesi semuanya kerja2 punahsihat dan Najib.

    Chai2 ni kena ingat,

    Najib letak jawatan....punahsihat ni akan dicari sehingga ke lubang cacing!

    BalasPadam
  3. Woi cai2 DAPig atas..lebih baik koranh cerita pasal Teresa Kok dan DAPig yg sudah mula naik tocang dr kutuk Najib ko dpt apa ha bodoh oii?

    BalasPadam
  4. Woi cai2 DAPig atas..lebih baik korang cerita pasal Teresa Kok dan DAPig yg sudah berjaya jahanamkan Melayu dan PAS, dr kutuk Najib ko dpt apa ha bodoh oii?

    BalasPadam
  5. Merujuk kepada Perintah Am Kerajaan, mana2 kakitangan boleh ditukarkan ke mana2 sahaja pada bila2 masa. Lagi pun urusan pertukaran kakitangan di bawah JPA bukan JPM, means Najib got nothing to di with it. Kenapalah suka sangat buat spekulasi yg negatif?

    BalasPadam
    Balasan
    1. blogger shitty macai2 penyerang Najib ni tahu ke buku Perintah Am Kerajaan? Bab mana etc.. blogger bodoh mcm ni keja dpt wang.. halal haram.. pecah belah xde dlam kamus hidup mereka.. janji wang dan kuasa..

      Padam