Sabtu, 2 April 2016

Hiburan Malam Minggu ~ Patut Ler..!


Bukan kita kata..! Dia yang mengaku..!

Itu jer standart pemakan dedak ni..!

Layan dan fahamkan apa yang Din Turtle ulas ni..!

Mematah Hujah Artikel Salleh Keruak - Finally The Truth Emerges


Sehari dua ini banyak kita dengar cai2 Najib tampil menyokong surat sokongan pak Arab yang didedahkan oleh ABC Australia sebagai bukti kononnya dana itu datang dari Arab dan secara otomatis, mahu kita terima ia juga bukti dana itu bukan dari 1MDB. 

Hujah ini senang di balas iaitu hanya kerana dana itu datang dari tanah Arab tidak membuktikan ia tidak ada kaitan dengan 1MDB. Bukankah kerjasama 1MDB-Petrosaudi turut melibatkan seorang putera Arab, orang yang sama bercuti dikapal mewah bersama Najib sebelum semua kemelut ini bermula ?

Malahan isi surat itu sendiri menimbulkan keraguan apakah ia benar2 ditulis oleh seorang putera raja Arab. Ramai yang syak surat itu walaupun asli ( dalam konteks surat yang sama yang dikatakan diserahkan kepada badan penyiasat ) tapi palsu ( sengaja ditulis oleh pihak Najib kononnya bagi menunjukkan penderma atau putera raja Arab itu wujud padahal semuanya hanya rekaan semata2 )

Menariknya, hanya bahagian itu saja yang disebut oleh cai2 Najib. Bab2 lain seperti tarikh surat itu 1/11/2011, amaun US$375 juta, siapa penulisnya dan berapakah jumlah sumbangan yang telah diterima Najib, tidak pula mereka mahu komen.

Dan kenapa baru sekarang mereka pula yang beria2 sokong setelah sekian lama disimpan ? Adalah tu .... nak cover line !

Menteri multimedia, Salleh Keruak ada mengulas pendedahan terbaru WSJ di artikel terbaru ( KLiK ) beliau. Biasanya selepas Salleh tulis, akan adalah beberapa blogger yang copy paste. So adalah lebih baik kita komen terus dari sumbernya.

Pertamanya, Salleh kata Najib telah diserang hebat oleh media, dibicara dan didapati bersalah oleh media.... dan Najib pula yang terpaksa buktikan dirinya tidak bersalah

Sejarah membuktikan yang Najib segera menyalahkan Tun Mahathir sebagai dalang disebalik pendedahan WSJ tahun lepas, kemudian hanya sebut yang beliau tidak menggunakan duit awam untuk kepentingan peribadi. Seterusnya Najib DIAM MEMBISU  ..... tidak mengiyakan atau menafikan dakwaan WSJ itu.

Rakyat pula seperti ditipu kononnya Najib mahu saman WSJ sebagai bukti beliau berani kerana benar tapi setelah berpuluh Selasa berlalu, habuk pun tadak !

Dalam Najib diam itu, cai2 beliau berusaha menafikan tuduhan WSJ itu dengan pelbagai alasan yang mereka sendiri fikirkan. Muhyiddin dilucutkan jawatan Timbalan PM sebab banyak bertanya tentang RM2.6 bilion. AG di lucutkan jawatan kerana dikatakan dalam proses membuat pendakwaan terhadap Najib dan digantikan dengan AG baru yang kemudiannya menetapkan tidak ada kes terhadap Najib.

Badan penyiasat dan PAC diganggu tugas mereka .... SEMUANYA kerana isu RM2.6 bilion !

Alih2 Najib mengaku ADA terima duit itu ...  mereka yang duk pertikaikan kesahihan dakwaan WSJ dulu tu dan bermatian mempertahankan kesucian Najib, tak terasa hancing ke ?

Standardlah mereka mana ada malu punya .... kalau musuh buat silap sikit, bersungguh2 mereka akan serang tapi kalau mereka dan Najib berulangkali buat silap .......?

Contoh kekantoian besar Najib :

- tidak mengaku akan dakwaan WSJ tapi kemudian akhirnya mengaku pula

- Menipu dalam Parlimen konon wang tunai ada di Singapura. 

- LARI dari berdepan dengan Tun Mahathir semasa Nothing To Hide dan LARI dari berucap di forum antarabangsa mengenai rasuah ( IACC ) di mana kita adalah tuanrumah 

- Masih tidak mengaku 1MDB itu RUGI dan tak mendatangkan untung satu sen pun kepada negara hingga terpaksa jual aset negara kepada pihak luar untuk bayar hutang

- Masih tidak jawab isu RM42 juta SRC yang dibuktikan oleh AG masuk ke dalam akaun peribadi Najib

- Dan yang terbaru adalah pendedahan WSJ tentang perbelanjaan super mewah oleh Najib Rosmah semasa bercuti di luar negara .... MANA DAPAT DUIT JUTA2 ITU ? 

- Bercuti shopping sakan dalam rakyat negara ini berdepan malapetaka banjir besar !

Bersandarkan semua di atas itu, Salleh Keruak masih boleh hairan kenapa rakyat tidak mempercayai Najib ? ? ?

Yang paling kuat hujah adalah bersandarkan undang2 sendiri -



“Suapan” ertinya –

wang, derma, alang, pinjaman, fi, hadiah, cagaran berharga, harta atau kepentingan mengenai harta, iaitu apa-apa jenis harta, sama ada alih atau tak alih, faedah kewangan, atau apa-apa manfaat seumpama itu yang lain

Seksyen 23: Kesalahan menggunakan jawatan atau kedudukan untuk suapan

23 (1) Mana mana pegawai badan awam yang menggunakan jawatan atau kedudukannya untuk apa apa suapan, sama ada bagi dirinya sendiri, saudaranya atau sekutunya, melakukan suatu kesalahan

Dan mereka yang melakukan perkara2 di atas adalah dianggap bersalah dan terpaksa membuktikan diri masing2 tidak bersalah !

 Seksyen 50 pula menyatakan - 

Seksyen 50: Anggapan dalam kesalahan tertentu

50 (1) Jika dalam mana-mana prosiding terhadap mana-mana orang atas kesalahan di bawah seksyen 16, 17, 18, 20, 21, 22 atau 23 adalah dibuktikan bahawa apa-apa suapan telah diterima…., suapan itu hendaklah dianggap telah diterima…. secara rasuah melainkan jika akasnya dibuktikan

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, SPRM, Datuk Mustafar Ali ada berkata tahun lepas -

"Kita kena lihat konteks secara keseluruhannya, siapa yang memberi, kepada siapa diberikan, apa kegunaannya, apa pengaruh digunakan dan sebagainya. Ia mempunyai favour dan disfavour.

"Jadi, semua ini bukan sahaja diperjelaskan dalam akta, tetapi juga diperjelaskan dalam lunas undang-undang sebab undang-undang itu kita perbincangkan di mahkamah termasuk apa bentuknya, niat dan perbuatannya," ( KLiK )


Nak bincang di mahkamah ? Hahahaha ..... tanya AG kenapa dia tak mahu 'bincang' di mahkamah. 

OK Salleh Keruak ? Anda faham kenapa Najib diadili oleh rakyat di mahkamah rakyat ? Sebab utama, Najib sendiri yang tidak berusaha mahu membuktikan dirinya tidak bersalah !

                                ****************************************

Keduanya Salleh mempertikaikan dakwaan WSJ yang memperolehi maklumat dari badan penyiasat padahal badan penyiasat itu hanya ditubuhkan selepas pendedahan WSJ ..... so mana mungkin WSJ terima maklumat dari badan penyiasat ?


Salleh merujuk kenyataan WSJ yang ini -

“Malaysian investigators scrutinising a controversial government investment fund have traced nearly $700 million of deposits into what they believe are the personal bank accounts of Malaysia’s prime minister, Najib Razak, according to documents from a government probe.”

Well, dari apa yang saya fahami dari ayat di atas, WSJ merujuk kepada badan penyiasat 1MDB, yang telah mengesan duit itu masuk ke akaun Najib.

Lagipun kenapa Salleh cuba alih tumpuan kepada kesahihan dakwaan WSJ sedangkan Najib sendiri dah mengaku memang ada duit itu dalam akaun peribadinya !

Kalau WSJ bersalah dalam mendapatkan maklumat itu, maka saman jer lah WSJ ....... tapi jangan lupa membincangkan 'maklumat' yang dibocorkan itu jika ianya benar dan melibatkan salahlaku jenayah PM.

Salleh tulis lagi -

Now The Wall Street Journal says the money was not from 1MDB after all but was a donation from Middle Eastern sources. And that appears to also be the basis of the recent ABC special report. Even Dr Mahathir no longer talks about stolen money but a donation and he is shifting the issue from where the money came from to how the money was spent.


Boleh Salleh Keruak tunjukkan di mana yang WSJ ada berkata duit itu BUKAN dari 1MDB ? Begitu juga dengan laporan ABC, di mana yang mereka kata duit itu BUKAN dari 1MDB ?  Seperti yang saya tulis di awal tadi, hanya kerana duit itu dari Arab, tidak membuktikan ia tidak datang dari 1MDB !

Kuat spin betullah Salleh Keruak ni ..... 

Salleh berkata Tun Mahathir kini tidak lagi bercakap mengenai kecurian wang tapi sudah bertukar kepada tuduhan bagaimana cara wang itu dibelanjakan ....... 

Untuk pengetahuan Salleh, saya ada rakam kenyataan Tun Mahathir dari tahun lepas lagi yang membuktikan Tun Mahathir konsisten mempertikaikan gaya hidup mewah keluarga Najib yang tidak mungkin ditampung oleh gaji Najib sebagai PM. Yang timbul sekarang adalah pendedahan secara detail/terperinci tentang perbelanjaan mewah itu. 

Pendedahan itu mengejutkan semua orang di dunia, maka logiklah kita pun bercakap mengenainya. 

Tapi apa jawapan Salleh tentang cara pembelanjaan mewah najib Rosmah itu ? Tak dijawabnya pulak ...... Betul ke ? Kalau betul, mana Najib dapat duit sebanyak itu ? Betul ke cerita tentang kredit kad Najib itu ? Siapa yang masukkan duit puluh2 juta supaya mereka berdua boleh berbelanja mewah sebegitu ?

Kenapa tak di jawab persoalan2 itu ? 

Salah pulak di mata Salleh kalau kita bertukar topik dari bertanyakan tentang punca duit kepada cara duit itu dibelanjakan .... dua-dua pun kita tetap tanya selagi tidak mendapat penjelasan yang boleh diterima akal dari Najib.


Akhir sekali Salleh kata pihak yang menfitnah Najib harus memohon maaf ....... 

SIAPA yang FITNAH Najib ? Tunjukkan yang mana fitnah ? Untuk buktikan dakwaan itu sebagai fitnah, kenalah tunjukkan yang sebenarnya bagaimana. Malangnya Najib PENAKUT untuk tampil beri penjelasan.

Rakyat berpeluang untuk dapatkan kepastian yang mana benar dan yang mana salah jika kes dibawa ke mahkamah tapi AG sudah menafikan peluang itu. 

AG dan kerajaan Najib hanya tahu MEMAKSA rakyat supaya terima keputusan Najib tidak bersalah tanpa memberi sebarang bukti atau penjelasan. 


Siapa yang TIDAK ADIL di sini ?


Bercakap bukan guna otak..! tapi guna dedak..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

9 ulasan:

  1. Dahlah.....tak payah nak tulis panjang panjang...

    Org dah bosan pasal isu tu...

    Tak ada apa pun!!!

    Yg lebihnya sebab ada byk org yg dengki/dendam dan sakit hati

    Malaysia ku terus cemerlang di bawah PM

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takut ke...ini bukan satu rm punya hal tapi billion bro...Tentulah ambil masa... Dengan Najib tak saman saman kesudahannya dia Yg Kena saman olih TDM ambil kau

      Padam
    2. Aku sokong. Malaysia akan terus cemerlang di bawah PM. Lebih2 lagi bila dengar Nazir Razak juga dah sokong abang dia. Terima kasih Nazir kerana bantu edar wang 27juta semasa PRU13 dulu. Harapnya banyak lagi di PRU14 nanti, kurang2 pun 10x ganda lagi. Itu saja cara UMNO/BN boleh menang dan Mohd Najib boleh berkuasa.

      #RespectMyPM
      #RespectMatMaslan
      #RespectSaidKeruak
      #RespetAnnuarMusa
      #RespectNazriAziz
      Berapa banyak menteri mau kena tunduk dan angguk daaa...

      Padam
    3. Sdra 8.03 ptg,

      1. Saya azman, salah seorang pengundi berdaftar berumur lingkungan 60an

      2. Saya telah sediakan RM100,000 untuk mengadakan jamuan khas untuk semua menteri2 dalam kabinet najib (kecuali YB menteri2 dari komponen parti BN dari Sarawak) di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur.

      3. Saya tidak akan jemput najib. Tetamu khas adalah salleh keruak, rahman dahlan, tajuddin, annuar musa, nazri, ahmad maslan, kiprawi, mostapha mohamad. Apandi Ali, IGP khalid juga akan dijemput untuk tegakkan keadilan dan menjamin keselamatan hadirin

      5. Tujuan jamuan khas itu adalah untuk meraikan kemenangan rakyat dan kejatuhan najib yang akan menjadi penghuni Bamboo River.

      6. Saya telah membentuk sebuah jawatankuasa pengelola untuk tujuan tersebut di atas.

      7. Bersabarlah pak2 menteri. Shangrila Hotel elok sebagai venue. Sila tunggu jemputan dari pihak pengelola.

      Hidup najib...hidup rosmah....hidup Bamboo River

      Padam
  2. Bodoh ke apa? Yg kene tuduh plak nk kene buktikan diri tak bersalah? Patutnya yg menuduh la kene buktikan kesalahan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. 817..Bodoh ke apa? Bukti da di kemuka dan di bentang, masalahnya pihak yg sepatutnya menyiasat, mendakwa dan menangkap semuanya pemakan dedak..

      Padam
    2. Memang bodoh pun. Jom suruh Mohd Najib ubah undang2 SPRM ni. Bukan susah pun, Mohd Najib power!

      Padam
  3. Pernah pada suatu masa Khalifah Umar Al-Khattab melihat isterinya memakai seutas kalung, sedangkan Khalifah Umar tidak pernah membelikan isterinya kalung seperti itu.

    Kemudian Umar bertanya isterinya, "Dari mana kalung itu kamu PEROLEHI? Isteri Umar menjawab, "kalung ini saya peroleh dari isteri Raja Romawi yang memberi HADIAH semasa datang berkunjung ke mari tempoh hari". Lalu Umar perintahkan isterinya MENANGGALKAN kalung itu utk dihantarkan ke BAITUL MAL.

    Umar berkata, "kalung itu adalah HAK NEGARA". Lalu jawab isterinya, "saya kira bukanlah hak negara kerana ia adalah satu HADIAH kepadaku."

    Kemudian Khalifah Umar menegaskan kpd isterinya, "ketahuilah bahawa kamu menerima hadiah itu KERANA kamu ISTERI KHALIFAH. Kalau kamu bukan isteriku tentu TIDAK AKAN DAPAT hadiah tersebut. Lihatlah berapa ramainya wanita Arab di Madinah ini, namun tak seorang pun yang dapat hadiah semacam itu, bukan?" "Isteriku, jika kamu berkeras, kamu putuskanlah sama ada kamu pilih Umar bin Khattab atau pilih kalung itu."

    Akhirnya isteri Khalifah Umar ra. menyerahkan hadiah kalung tersebut dan dihantar ke BAITUL MAL kerana Umar telah memutuskan bahawa ianya adalah HAK NEGARA.

    Siapa yg berani nak SANGGAH kisah Khalifah Umar ni??

    Janganlah PILIH utk MENGIKUT AGAMA pada MASA2 TERTENTU saja. Memang manusia tak sempurna, hal2 yg melibatkan keluarga tu lantaklah.......itu sendiri yg tanggung.........tapi dlm hal yg melibatkan KEWANGAN NEGARA wajiblah AMANAH dan JUJUR sebab ini melibatkan RAKYAT.

    BalasPadam
  4. Hahahaha cai najib mati akal nak kelentong rakyat. Serba tak menjadi. Rakyat masih juga tak berganjak dari menyatakan najib sapu duit 1mdb dan rakyat terpaksa bayar gst bagi gantikan duit yang najib sapu.

    BalasPadam