Khamis, 7 April 2016

Inzal 1MDB..!


Sebelum inzal...baca dulu kenyataan penyokong dan pendokong 1MDB sebelum ini..!

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan (masa itu) yakin bahawa syarikat pelaburan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tidak menghadapi masalah besar selain persepsi negatif terhadap syarikat tersebut. 
(Kira fitnah tahyul dan khayalan jer maknanya..!)
Syarikat itu juga mencatat keuntungan untuk tempoh empat tahun berturut-turut, katanya mengulas mengenai laporan polis terhadap syarikat itu oleh naib pengerusi Umno Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.
“Mereka hanya merekodkan kerugian tahun lepas. Saya pasti syarikat tersebut tiada masalah besar kecuali persepsi negatif ekoran laporan polis oleh Khairuddin.
(Sekali lagi ianya hanya fitnah tahyul dan khayalan jer maknanya..!)
“Saya harap beliau akan dapat maklumat betul mengenai 1MDB,” kata Ahmad sambil menambah bahawa laporan polis itu menunjukkan seolah-olah syarikat tersebut menghadapi masalah.

(itu lah maklumat terbetul, tersahih dan terbenar yang perlu rakyat dan dunia imani)
“Aset mereka dalam kedudukan baik, saya pasti mereka akan bangkit semula,” katanya.
(untuk sekian kalinya kubu pertahanan 1MDB di perkukuh oleh pihak Kerajaan..! Maka terkinja kinja la pemakan dedak beratib mengaminkannya..!)
Kenyataan pada 18 Dis 2014
sumber
Hakikatnya apa yang diberitakan kepada rakyat dan dunia diatas tu, hari ini telah dinafikan oleh pihak PAC..! Hakikatnya 1MDB cukup bermasaalah..! 1MDB menjalankan urusannya tanpa kelulusan Lembaga Pengarah..! Urus tadbir 1MDB terlalu meragukan..! 

Lebih malang pihak Kerajaan membela sebuah syarikat yang jelas bermasaalah..! Soalnya apakah pihak kerajaan ditipu dan akhirnya menipu rakyat? atau bagaimana???

KUALA LUMPUR - Hasil siasatan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) ke atas 1Malaysia Development Bhd (1MDB) mendapati struktur pembiayaan modal dan prestasi kewangan syarikat strategik itu 'kurang memuaskan', yang menjurus kepada kelemahan tadbir urus.

Namun, PAC mendapati bahawa kerajaan telah mengambil langkah serta-merta untuk memperbaiki masalah aliran tunai syarikat yang mula timbul pada November 2014.

Dalam Laporan Kawalan Pengurusan Tadbir Urus 1MDB, PAC berkata 1MDB bergantung kepada hutang dalam bentuk pinjaman bank, bon dan sukuk, sebagai modal syarikat, dengan sebahagian hutang tersebut mendapat jaminan kerajaan atau surat sokongan kerajaan.

"Tahap hutang dan pembayaran faedah terlalu tinggi berbanding aliran tunai syarikat.

"Oleh itu, 1MDB bergantung kepada pembiayaan semula sebagai pembayaran balik hutang matang, dan mengambil hutang baharu, antara lain untuk pembayaran faedah hutang sebelumnya," menurut laporan itu.

Laporan tersebut menjelaskan model perniagaan 1MDB yang terlalu bergantung kepada pinjaman mengakibatkan syarikat tidak mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk membiayai pinjaman dan kos operasinya.  - Bernama

Laporan setebal 106 halaman itu turut mendedahkan terdapat beberapa pelaburan dan pinjaman besar yang dibuat tanpa penilaian terperinci, termasuk penelitian impak terhadap aliran tunai syarikat.

"Pihak Lembaga Pengarah didapati gagal melaksanakan tanggungjawab dan menjaga kepentingan syarikat dan pemegang saham, serta tidak mengambil tindakan proaktif dalam meneliti aktiviti pihak pengurusan dan aliran tunai hadapan syarikat.

"Lembaga Pengarah perlu mengawal selia dengan lebih rapi, termasuk mempersoalkan harga belian aset dan kos hutang," kata laporan yang dibentangkan di Dewan Rakyat itu hari ini.    

PAC berpendapat Lembaga Penasihat syarikat perlu dimansuhkan bersama Artikel 117 dalam memorandum dan artikel syarikat, dengan segala rujukan kepada Perdana Menteri perlu ditukar kepada Menteri Kewangan, selaras dengan peruntukan syarikat lain milik Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD).

Anak-anak syarikat dan aset milik kumpulan 1MDB seperti Tun Razak Exchange, Bandar Malaysia, tanah Air Itam, dan tanah Pulau Indah, seharusnya diserahkan kepada MKD supaya dapat dikawal selia dan diuruskan dengan lebih rapi dan teliti.

Setelah beroperasi lima tahun, 1MDB, anak syarikat milik penuh kerajaan, menghadapi masalah ketidakseimbangan aliran tunai pada November 2014.

Pihak pengurusan dan Lembaga Pengarah pada masa itu bergantung kepada tawaran saham awam permulaan (IPO) syarikat milik penuh 1MDB, Edra Energy Bhd, untuk menjana dana yang akan digunakan untuk pembayaran balik hutang dan pembayaran faedah.

Namun demikian, IPO tersebut tidak dapat dilaksanakan atas faktor-faktor dalaman syarikat serta luaran.

Berikutan itu, kerugian pertama syarikat sebanyak RM665 juta, yang diumumkan pada November 2014, menyebabkan keyakinan terhadap syarikat itu terhakis.

Susulan itu, 1MDB tidak dapat membiayai semula hutang sebanyak RM2 bilion, yang hampir matang pada ketika itu.

Kesimpulannya, hasil siasatan PAC sejak 19 Mei tahun lepas mendapati jumlah hutang 1MDB bermula pada tahap RM5 bilion pada 2009 dan meningkat kepada RM42 bilion pada tahun kewangan berakhir 31 Dis 2014.

Pada Januari 2016, hutang tersebut mencecah RM50 bilion berbanding aset RM53 bilion, dengan 1MDB membelanjakan RM3.3 bilion sebagai pembayaran faedah ke atas hutang antara 1 April 2014 dan 31 Mac 2015 (anggaran yang belum diaudit). - Bernama


Seseorang perlu dipertanggungjawabkan..! pasti bukan Perdana Menteri merangkap penasihat 1MDB yang juga Menteri Kewangan..! kalau benar duit masuk ke akaun sendiri pun tak tahu tentu jawapan tersebut relevan dan sesuai diguna pakai dalam mendepani situasi ini..! Tak gitu?

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) meminta pihak berkuasa supaya menyiasat bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Bhd (1MDB), Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi dan pihak yang berkaitan.

Menurut PAC, Shahrol Azral perlu bertanggungjawab terhadap kelemahan dan kekangan dalam pengurusan syarikat pelaburan strategik milik kerajaan itu.

Sebelum ini, PAC telah memanggil Shahrol Azral untuk memberi taklimat dan penjelasan pada 25 dan 30 Nov 2015.

Sementara itu, Pengerusi PAC Datuk Hasan Arifin, dalam kenyataannya, menyarankan pihak penguat kuasa perlu membuat siasatan lanjut dan, mengambil tindakan undang-undang sekiranya wujud kesalahan.

PAC dalam laporan itu seterusnya mengesyorkan supaya Lembaga Penasihat 1MDB dimansuhkan berserta Artikel 117 dalam Memorandum dan artikel syarikat itu.

"Segala rujukan kepada YAB Perdana Menteri perlu ditukar kepada Menteri Kewangan, selaras dengan peruntukan syarikat lain kepunyaan MKD (Menteri Kewangan Diperbadankan)," menurut jawatankuasa Parlimen itu dalam Laporan Kawalan Pengurusan Tadbir Urus 1MDB, yang diedarkan di Parlimen di sini, hari ini.


Apa maknanya tu??? Apakah PAC mencium bau bahawa Lembaga tu memang bermasaalah dan berhantu? atau cubaan menutup pekung???

Shahrol perlu segera didakwa..! Pandi mana?

Shahrol perlu disiasat siapa sebenarnya yang berkuasa hingga Lembaga Pengarah tidak dirujuk dan tidak memberikan kelulusan dalam aliran duit sebesar RM4 bilion?

PAC: 1MDB bayar RM4 bilion tanpa kelulusan lembaga pengarah

1MDB membayar RM4.24 bilion (kira-kira AS$1.367 bilion) kepada Aabar Investments PJS Ltd (Aabar Ltd) sebagai deposit sekuriti tanpa kelulusan lembaga pengarahnya, kata Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).
1MDB juga masih belum mengemukakan pengesahan bahawa Aabar Ltd merupakan anak syarikat kepada International Petroleum Investmnet Corp (IPIC) atau Aabar Investment PJS (Abu Dhabi), menurut laporan PAC.
“Akan tetapi buat masa ini, pihak 1MDB masih belum mengemukakan sebarang pengesahan bahawa syarikat Aabar Ltd merupakan anak syarikat kepada IPIC atau Aabar Investment PJS (Abu Dhabi).
“1MDB telah mengemukakan Certificate of Incumbency yang dikeluarkan oleh Offshore Incorporations Limited untuk membuktikan bahawa Aabar Ltd adalah anak syarikat IPIC.
“Syarikat offshore incorporations limited beroperasi di Hong Kong merupakan ejen yang menyediakan perkhidmatan pendaftaran syarikat di BVI (British Virgin Islands).
“JAN (Jabatan Audit Negara) mendapati Aabar Ltd tidak tersenarai dalam kumpulan IPIC berdasarkan penyata kewangan 2013 dan 2014.
Laporan yang ditunggu-tunggu itu dibentangkan di parlimen hari ini, hari terakhir sidang bagi sesi ini.
The Wall Street Journal (WSJ) sebelum ini melaporkan dana 1MDB dibayar kepada Aabar Ltd, yang didakwa syarikat British Virgin Islands yang sebenarnya tidak mempunyai kaitan dengan Aabar Investment PJS.
Begitu besar kuasa dan begitu berani Shahrol???
Tup tup..!

Lembaga pengarah 1MDB tawar letak jawatan

Lembaga Pengarah 1MDB secara kolektif menawarkan untuk meletakkan jawatan berikutan pengumuman Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang menonjolkan salah urus dalam dana syarikat milik negara itu.
"Bagaimanapun, memandangkan penemuan laporan PAC, lembaga pengarah secara kolektif pagi ini membuat keputusan menawarkan peletakan jawatannya kepada MoF (Kementerian Kewangan) Diperbadankan, pemegang 100 peratus saham 1MDB.
"Ini merupakan satu keputusan yang sukar untuk diambil tetapi kami percaya ia adalah perkara yang betul untuk dilakukan, memandangkan keadaan ini bagi memudahkan sebarang siasatan susulan seperti yang dicadangkan oleh PAC," kata 1MDB dalam kenyataan hari ini.
Kenapa tak bersuara sebelum ini? 
Kenapa tak tunggu sehingga perkara ini ke Mahkamah untuk menjadi saksi pendakwa? Tunggu la sehingga selesai skandal ni..! Lagi pun 1MDB kan berdaya saing dan berprospek tinggi untuk maju jaya dunia dan akhirat..!
Pelan pelan nak blah..! Diatas tadi Lembaga boleh blah..! lepas ni Lembaga Pengarah pun boleh blah..! Jadi siapa yang tak boleh blah???
Siapa yang sendawa? siapa yang mengembek..?
Setakat tu dulu untuk malam jumaat ni..! takut banyak sangat inzal hingga longgar lutut..!
Yang pasti akan ada yang benar benar lutut bergegar..!
Siapa?
Lu Fikir La Sendiri!!!
Yamsenggg...!

120 ulasan:

  1. Kelemahan-kelemahan yang disebutkan oleh PAC itu mungkin mempunyai unsur-unsur kecuaian, pecah amanah dan corporate malfeasance .

    Dengan arahan PAC itu, tidak ada alasan lagi bagi agensi penguat kuasa, khususnya SPRM,Peguam Negara, PDRM dan Bank Negara untuk tidak meneruskan siasatan ke atas 1MDB atau cuba mensabotajnya kecuali mereka sengaja mengingkari arahan Parlimen.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahhh kluangman dah tukar lagu dikir barat ke boria utara plak dah.... dah hilang talian hayat 42B ... skrg spin lagu 1MDB bermasaalah.... siap flashback... throwback.... janji tetap ada skrip lagu dimainkan ... mmg pariah strategi protun ni... malulah dah bertahun nyanyi lagu sumbang tetiba nak ubah rentak lan yg lagi sumbang... sudahlah ya .. go fly kite !!

      Padam
    2. agensi yg terbabit akan menyiasat ikut asas yg PAC rumuskan dan maklumat terperinci report PAC... bukan ikut selera dan skrip protun ... ada faham !! DSN tiada kaitan secara langsung dlm urus tadbir 1MDB ... jgn lah perasan dan syok sendiri... yg pasti tuduhan dangkal dan memulu TDM tak berasas dan tiada fakta benar ... hanya fakta palsu yg dirancang rapi demi kepentingan diri sendiri.... go fly kite bro !!!

      Padam
    3. 842 849 ..'ada faham' Abah ngko!!

      Padam
    4. Jika tak HILANG Wang 42 billion atau PAC cakap HUTANG 50 billion,

      Dimanakah perginya Wang 1mdb ini dibelanjakan?

      Apakah tujuan 1mdb ini? Kenapa ketirisan Dan kecuaian yang terlampau ini?

      Siapakah perlu bertanggungjawab? Shahrol bekas CEO 1mdb? Bukankah Najib sendiri yang meluluskan mengeluarkan Wang rakyat?

      Kenapa shahrol dikambing hitamkan? Najib tidak bersalah?

      Bagaimana pula dengan Wang 4 billion yang ADA dalam akaun Najib? Adakah beliau tidak sedar terdapat 4 billion dalam akaun beliau?

      Padam
    5. Modal 1juta hingga hutang 50billion??????

      Mana semua wang itu?

      Padam
    6. Si kambing hitam dah cakap si penasihat tak nak ikut cakap bod...

      Padam
  2. Laporan odit jadi osa. Najib kata telus. Kena kasi tahu la laporan odit tu. Biar rakyat nilaikan pula. Itu pac nilai. Nampak benarlah 1mdb ni kaki hutang dan tdm berkata benar selama ini. Habis dijual segala harta kerana hutang punya pasal. Masih baikkah 1mdb untuk negara dan adakah ceo sahaja yg perlu bertanggung jawab. Orang yang mencetuskan idea syarikat yang tidak mampan hutang besar dan modal kecil ni tak kena tindakan ke?

    BalasPadam
  3. Jadi betulah GST tu untuk cover hutang 1MDB! Perompak terhormat, duit orang miskin pun di kebas!

    BalasPadam
  4. segala hujahan balas di atas tu memang telah di tempat lebih awal... menunggu laporan dibentangkan.... ceritanya pencacai Ini tidak akan berpuas hati sebagaimana mentor mereka..Tun tidak akan puas hati..... kalau kamu tuduh segalanya adaah inzal tahap tinggi....maka biarlah kami katakan kamu beronani sepanjang masa...syok sendiri... Alhamdulillah Najib kekal memmimpin...kalau ikut cakap korang.... lepas TSMY...agaknya dah tukar PM baru lagi...Mukriz dah pun....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukti terbentang luas chai, persoalan2 demi persoalan tak terjawab, kemana pergi 50 billion ini? Ada yang dapat dikesan manakala ada yang HILANG! Bagaimana pula terdapat 4 billion ada tersimpan dalam akaun peribadi Najib?

      Jika tiada sebarang kaitan Wang 1mdb Dan 4 billion dalam akaun peribadi najib, Adakah 4 billion ini Wang harta pusaka keluarga Najib?

      Padam
    2. dah jawab masih tanya lagi... ko percaya fitnah TDM tu buat ape ? buang masa jer bro !!!

      Padam
    3. mana penyata bank luar negara
      mane laporan audit ketua audit negara
      mana penyata kewangan 1mdb

      Padam
  5. Tu macai najibulshit 8:49 dh jawab katanya DSN tiada kaitan dlm urus tadbir 1mdb.
    najibulshit dlm 1mdb tu jadi tunggul ke...

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju jugak ko ya dgn fakta tu... tapi DSN penasihat ... dia PM .... so ko sape bro ??

      Padam
    2. Rakyat yg cintakan negara dan masa depannya..
      Najis sbg punajahat dan PMpenipu harus bertanggungjawab sbgmana mamak harus btnggjwb ke atas proton sesuai dgn seruan rahman dahlan..

      Padam
  6. syarikat gali lobang tutop lobang rupanya....

    aku yang sekolah menengah ni pun boleh nak tadbir kalu takat nak gali lobang....gali gali gali...GALI LOBANG UNTUK TUTUP LOBANG....ALAHAI

    NAJIB MESTI BERTANGGUNGJAWAB. TUKAR NAJIB.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jgn riak dan bodoh bahlul.... cakap ikut bontot ko ni !!

      Padam
    2. Ish..
      Riak dan bodoh bahlul tu najis punya perangai..
      Riak. Kata pahlawan bugis tp N2H lari..
      Kata gentleman tp nk jmp wartawan takot..
      Bodoh. Dh lama org tegor 1MDB bermslh tp sbbkn bodoh najis xphm..

      Cacai najis tok sah cte la kalau amd maslan yg jage cytro

      Padam
  7. Nampak akan beralihlah lagi tiang go..usung jgn tk usung tun m oii.Dari rakyat akan dikembalikan kepada rakyat.Petang tadi Najib mengumumkam kepada pembeli rumah yg pertama kerajaan akan menyediakan wang muka sebanyak 10% dari harga rumah dibawah 500k.Jadi kepada para pembeli rumah pertama ayuh jgn lepaskn peluang tersebut.Syabad pm teruskan istiqomah didalam kerja memakmurkan negars.

    BalasPadam
    Balasan
    1. "Nampak akan beralihlah lagi tiang go."

      Kenapa plak cerita Wang pendahluan perumahan?

      Padam
    2. Cacai najis mcm tula..
      Mane bleh jwb soalan.
      Maki hamun kona sana sini..
      Cerita 1MDB xberani ulas..
      Kahkahkah

      Padam
  8. Korek lagi. Spin lagi. Kihkihkihkih.....sampai tergeliat. Pepek me3deka.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mangkok 9.56

      Apa yang spin? 42 billion tak HILANG? Jika tak HILANG kemana perginya Wang 50 billion HUTANG seperti dinyatakan oleh PAC? apa yang spin? Kih kih kih tu apa plak? Kenapa nak menghina admin? Tiada jawapan Dari pencacai Dan ini kah jenis khidmat hasil Wang haram Najib berikan?

      Padam
    2. pi baca report kalau nak tau... mangkuk berayun nak fitnah jer kerja ko !!!

      Padam
  9. Keris karat berayon ayon pun dh tkde idea nk jawab, melainkan mencarut!..

    BalasPadam
  10. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berasa sedih apabila Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara meletakkan tanggungjawab berhubung kelemahan 1MDB kepada bekas Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Shahrol Azral Halmi.

    "Saya rasa sedih pada (bekas) CEO itu, dia tidak mengasaskan 1MDB, 1MDB dimulakan perdana menteri (Datuk Seri) Najib Abdul Razak.

    "(Najib) penasihatnya, apa saja yang berlaku kepada 1MDB dia mesti tahu.

    "Sebenarnya tiada apa boleh dibuat tanpa persetujuannya, jadi kenapa hukum lelaki (bekas CEO) ini," kata Mahathir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg sedih sebab tua bangka bodoh nak mampus masih dengki kianat tamak haloba .... malu lah madey game over !!!

      Padam
    2. bro 10.51
      itulah akibt 22 thn jd diktator. semua kna ikut ckp dia. hati busuk xyh ckp laa. klu x mn mungkin ank jd billionaire wpun bodoh bisness. bisness jual taik kot songlap duit negara nk bg rakyat khayal terpesong buatlah seketol KLCC. Wahhh mamak disembh..

      dia dihntui dosa2 lama sbb tu dia nmpk najib songlap mcm dia dlu2 buat
      khayallll

      Padam
    3. Jgn cakap aje, buat macam kami, hantar saman/sue legally supaya kesa dibicarakan dan diadili dalam mahkamah, bukan setakat menyalak dan soal siasat aje. Faham.....????

      Padam
  11. The battle is not lost yet, my friends. The fact still remains that there is not a slightest doubt 1MDB is biggest scam scandal in the history of the country. The question now is... who initiated the evil 1MDB's existence?

    BalasPadam
    Balasan
    1. no batle bro... nyamuk je korang semua ni.. sembur ridset or bygon ... dah setel ... go fly kite bro !!!

      Padam
    2. Othman. Sume dah selesai. Dah tau sape yg bertanggungjawab. Terima jelah...PAC pun dh bentangkan dan berpuashati. Cuba lah korang attack Lim Guan Eng yg menganiaya org2 melayu di Penang dan skrg berdepan dgn kes rumah banglonya tu. Jgn jadi melayu bodoh!!!!!

      Padam
    3. Siapa bodoh? You got the wrong guy, care to debate me in full English?

      Padam
    4. Ecomic Expert, Abdul Wahid Omar juga akui model 1MDB tidak mapan dari awal-awal lagi. Model yang Najib & 1mdb ambil adalah modal rendah dan pinjaman yang besar. Ibarat modal sekeciput RM1.00 ada hati nak buat busines RM42,000, pinjam duit riba dgn cagaran tanah hak milik orang ramai.

      10:49/11:31....I'm talking to you, care to debate me in full English, and let's see who is stupid.

      Padam
    5. otaman pematuk dedak expired ni xbrani jwb. dia pusing jwb bbda lain. esok gi lh demo dpn pejbt PAC pstu pej PC. jgn lupa bawal topeng GABAN... Otaman otomen gaban menggila sawan hahahaha..

      Padam
    6. its clear you're such stupid moron OA for still keep on slandering DSN... if Tan Seng Giaw say it out laud that DSN not involved directly in 1MDB based on his role in producing PAC Report, hence DSN shall not be implicated. Learn to agree to disagree bro... have a life or else go fly kite !!

      Padam
    7. 100% agreed with u bro 12.28am.well said bro!

      "Learn to agree to disagree bro... have a life or else go fly kite !!"
      chai mamahtuntaik otaman. ko jgn ckp aku org yg sama plk dgn bro tu yer.. isim bodoh tu simpn separuh utk ank cucu kau yerr

      Padam
    8. 12:28/12:35

      If you're righteous & genuine truth seeker, why hiding behind 'anonymous' pseudonym? Isn't it an act of cowardice and bastardization? Therefore, I reiterate and openly challenge, you who hid your true name are explicitly cowards with nothing to contribute but only uttering lies upon lies with bad manners. People like you want to be heard but too chicken knowing that there is possibility in getting harassment & repercussion by the public and the authority. If I may put it bluntly, you are the type that 'baling batu sembunyi tangan' stuff. You sneak around but do not want to be traceable and accountable. You just spread lies, twist facts and disappear in thin air. Got it.....???

      Padam
  12. Bodoh punya blog....kaki spin...Melayu x jatuhkan Melayu bro....sedangkan cina DAP tu sendiri dah ckp...ko yg lebih dari DAP ni....apa punya bodoh...aku x tau ko ni org jenis yg mana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro puak ni dh lama khayal ditabur dedak mahathaik expired
      tgk reaksi kepala tahik mereka mvm tu lh gelagat mereka.

      buat deklaBasi berapa kerat je sokong. jd mereka meroyan truk skrg rakyat sedar siapa penipu. aku cuna takut satu ja. mamaktungila ni blh upah org buat khianat fizikal pd PM. Dia pernah dh kes Memali dlu mati bergelimpagan. jgn kata maaf mamin bongkak zalim lg adalah. so takat Najib sorg apalh sgt byk puluh juta dh hbis labur utk jatuhkn najib. xmustahil si tua kutuk dn anjing2 suruhnya akn lakukam suatu yg sgt dhsyat. org jht yg tk insaf

      Padam
    2. Kenapa menyalak kes Memali di sini, buat tuntutan secara perundangan ke mahkamah untuk di perdengarkan secara adil, bukan hanya berdasarkan cakap si Musa Berhati Hitam.
      FAHAMMMM.....?????

      Padam
  13. Bodoh punya blog....kaki spin...Melayu x jatuhkan Melayu bro....sedangkan cina DAP tu sendiri dah ckp...ko yg lebih dari DAP ni....apa punya bodoh...aku x tau ko ni org jenis yg mana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. blog haramjadah ni mmg 100% ejen saraf milik tuntaik mahazalim. 100% entry dn serangan hnya utk pastikan najib jatuh. dgr khbar pembiayaan dedak utk blog ini lumayan jgk. admin dia ada beberapa ekor yg kongsi dedak expired. kita tau sapa tp tkpalah biarlah seronok acah main gelagat mereka
      lmbt laun akn 'masuk tv' jg... kekekeke.
      admin teloq duk dlm kantung dedak.. mcmtulah hidup hirup duut haram

      Padam
    2. Makan duit haram riba tajaan Yehudi Goldman Sachs, tayang kat orang menunjuk-nunjuk kemewahan melampau, joli nyoping sakan, lepas tu rakyat yg kena bayar secara paksa melalui gst dan tarik balik sabsidi minyak, tepung & beras... adalah lebih HARAMJADAH.......!!!!!!.

      Padam
    3. hmmm sian otaman meroyan
      korang yg bikin wayang, sendiri narrated, sndiri screenplay dgn diarahkn mamaktuntaik...then gagal..FAILED. wayang xlaku. fabricated wayang, imaginasi sndiri, lepas tu hebah2kn kunun rakyat akn mkn dedak tu.. deklaBasi pon xjln. hbis meroyan skrg playing with your own madness of imagination.. kah..kahhh

      Padam
    4. Budak sekolah kampungan, baru bertelur sebiji riuh sekampung. Telur pun telur tembelang.

      Padam
  14. 1027 1028.. melayu yg tak segan 'mengembungkan' perut dengan duit rakyat, khianatkan hak rakyat..melayu itu wajib di jatuhkan!!

    .. yg bodo tu komen ko..

    BalasPadam
  15. Blog bodoh pun ramai yg datang baca dan beri komen. Kalu bodoh, tak dapst kalahkan yg blog cerdik. Tapi blog cerdik tak ramai yg baca sebab cerdik dalam putar fakta. Bukan kita setuju semua dgn tdm, tapi menghina seorang negarawan sangat rendah minda dan budi pekertinya. Tak setuju, sila beti hujah bukan memaki negarawan. Tidak membantu dalam memahamkan orang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju 10.46! Tun bukan maksum. Tak setuju sila beri hujah, bukan memaki negarawan.

      Padam
    2. Sbb blog bodoh ni berterusan membodohkan melayu bodoh yg merasakan apa saja yg keluar dr mulut Tun adalah benar belaka.
      Blog lain rata2 menulis pasal LGE, korang asik tikam melayu demi Tun M. Tak ke bangang namanye tu?

      Padam
    3. Bodoh-bodoh blog ini, dia masih bermaruah dan berani siap ada profail peribadi lengkap. Kamu apa ada? Nama, pendidikan, asal usul tak diketahui. Tambah teruk lagi, hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Datang tak dijemput, terhegeh-hegeh kemari dah tu, biadab dan tak berterima kasih. Malulah sikit.....!!!!

      Padam
  16. perut ko yg kembung bro asyik fitnah manjang !!!

    BalasPadam
  17. Ya tak ya, najib songlap duit tu kira camna plak? 4 billion dalam akaun peribadi...

    BalasPadam
  18. Melayu islam bangsat sekor nilah yg berembat duit paling bnyk, smpai duit juta2 masuk akaun pun tk sedar...
    Melayu islam bangsat sekor nilah muka tebal tk tau nk ambil tanggungjwb dn letak jawatan.

    BalasPadam
  19. Vavi betul penyamun bugis. Ceo dan board of directors byk kali bersidang nak buat kerja ikut prosidur yg betul tapi si lanun ni taknak...duit masuk akaun simpang sana sini. Rupanya dah plan masuk akaun dia.

    Skarang ni nak salahkan ceo...memang vavi punya bugis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau tmbh lg fitnah byk2 buat dosa2 kering hrp2 kau mati bawaklah dosa tu ke akhirat. menuduh fitnah itu tetap dh salah. org yg itu bersalah atau tk Allah akn bls jika kt dunia dia tipu. tp org jht mcm.kau fitnah dlm keadaan undng2 dunia ckp org tu xbuat slh. maka confirm kau mmg dosa dn tklepas dosa kau slh org tu xampunjan.

      Padam
    2. 11.56

      1. Ko tolong baca pengakuan bekas ceo 1mdb sbelum ko nak tuduh aku buat dosa kering. Nampaknya ko yg berdosa tufuh aku.

      2. Mana dia undang2 dunia yg cakap dia tak buat salah? Hakim mana yg cakap dia tak bersalah dan lepaskan dia dari tuduhan? Undang2 negara Malaysia pun belum lepas, inikan pula undang2 dunia.

      3. Sejak bila ko jadi tuhan, boleh confirm orang berdosa? Oh yelah, ko tuhan lanun. Tukang ber pahala/dosa.

      Sucker! What a waste!

      Padam
    3. Geng GILA TAKTERAWAT.
      kau mmg sewel sgt2dh
      dlm hukum dunia org tu KEKAL TAK BERSALAH selagi tak masok mahkamah dan dibicarakan dan DIBUKTIKAN BERSALAH.

      SO, MAHKAMAH MANA HAKIM MANA PULA YANG JATUHKAN HUKUMAN NAJIB BERSALAH?

      BONGOK HANG MMG MAKAN DOSA KERING. MAMPOS NANTI MERANGKAKLAH CARI NAJIB DI MAHSYAR

      Padam
    4. sejak bila ko jadi hakim oii Geng GILA TAKTERAWAT?
      klau mcm tu ustaz2 tok2 guru Alim Ulamak tu duk beri amaran dan ingatan dosa pahala ko rasa mereka pakat jd Tuhan dh ke?

      org sewel, pastu jahil.murokab. oo lupa geng tunmamak mna percaya dosa pahala sbb tu terus buat jht. anak dia marina mahathir tu pon xtau Agama apa

      ada dia kesah lbh dr najib kesahkn Najib?

      Padam
    5. "Malah Bank Negara telah dua kali mengemukakan perakuan agar 1MDB dituduh di mahkamah kerana melanggar peraturan pemindahan wang tetapi ditolak oleh Peguam Negara, (Tan Sri) Mohamed Apandi Ali atas alasan tidak ada kes."

      Masuk mahkamah dulu, baru tahu.
      Baca ya cai sombong bongkak. Bank negara dah buat pertuduhan tapi biasalah penyamun dayus mana berani masuk court.

      Padam
    6. Tepat sekali....sampai la nie dia fobia nak masuk mahkamah asyik sembunyi bawah kelengkang Rosmah, Pak Pandir & Khalid.

      Padam
    7. Takut masuk mahkamah...padahal ada kes. Macamana nak jatuhkan hukuman? Jika itu pun pemakan dedak najip tak reti nak faham...memang bangang la jawabnya.

      Padam
  20. Alhamdulillah. Allah SWT tunjuk kebenaran. si munafik tua yg masih tk puas nafsunya mengajak pemakan dedak nya terus memberontak.

    yg penting fitnah rm42 billion hilang dr Imdb itu palsu, jahat tuduhn. paling kotor tuduh pulak Najib ambil.

    tadbir urus yg lemah bkn mkna curi atau rompak. mngkib dr segi prosedur dan strategi pelaburan masih lemah.

    harap sgt dgn laporan ini lebih kukuh utk di saman kepala2 anjing yg menyalak sakan selama ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Engko yg mkn dedak x sedar2

      Padam
    2. engko yg gila kronik tu lh yg xsedar tk blh terima hakikat kebenaran. esok lusa bwk pedang samurai tiru pkwe muhdaleena pi buat gila ke putrajaya laa kot?

      Padam
    3. 12:15 san,
      nani wo iu tennan. ohayo go zaimas.

      Padam
  21. Korang perasan tak...Apasal ek muka mamak kutty kerala makin gelap ...dah macam muka mamat kaki bontot jantan.

    Bohong...Fitnah kuat sangat kot.

    BalasPadam
  22. Apanams bohjan tua yang mudah tok nenek bapak tiri mudah lupa meroyan sungguh bila laporan PAC kuar.... Ego bohjan ni sangat tebal susah sungguh terima krnyataan duit 1mdb tak ilang malah prlaburan 1mdb dah mula untung dan recover hutang balik.... yang penting bayar hutang dah ada yg selesai... lebuhraya pan borneo tanoa tol dah mula lagi la bohjan tua ni mrroyan sakan... bukan zaman depa jrnis lintah darat nak kaya kroni agaknya belajar yahudi rothchild bohjan tua ni kot... Srmalan Panana Paper buat tuduhan ari ni hilang dari radar secara tiba2... muncul pulak beberapa bank dari singapork..ghana..leshoto. ..gambia..dah tah dari mana lagi sahut menyahut fitnah burukkan 1mdb... mula la puak bohjan utara ni terkinja kinja spin reka fitnah baru... yg paling laju spin fitnah budak botak yg kena rejek dinrgerinya sendiri.. storyline fitnah sama saja mcm WSJ kepunyaan rothchild zionis dan dispin pula oleh akhbar negara lain... udah udah la tu menfitnah ... lagi lanjut umo nak mati bole bersekongkol lagi dng pluralist..syiah dan komunis srmata mata nk buat fitnah.. mme haprak sungguh semua pemimpin dari utara ni...suma pemimpin bangkai..

    BalasPadam
  23. tak hilang nk pksa 30 juta rakyat jilat lendir mngaku jgk2 kata hilang.. gila jenis apa pn tktau.

    dr awl lg klu btul hilng dh lma akn teeburai dokumen transaksi, pindahan wang, dokumen2 yg dikaitkan dgn imdb. tp satu haprak letter head entiti terlibat pn lngsng xtimbul. kes LGE tokong sekali petik luruhh bertabur mcm2 jenis dokumen rasmi, SSM, S&P yg 90% xboleh nk sangkal lg.

    kita kasihan lihat pemakan dedak mamaktuntaik ni. sampau kemana mereka nk pergi lg.. apakah smpai ke tahap bunuh membunuh..? bila gila dirasuk syaitan rasa kemanusiaan akn lenyap.. bhaya puak2 ni.

    mcm mn IS
    mendoktrinkan kebencian ala khawarij kpd unat Islam yg beepegng pd imam Mazhab sbg kufur, mcm itulah jg geng dedak mamaktungtaik

    BalasPadam
  24. puak dedak mamaktunGila ni diketuai abudedak taik dn admin onduty blog ni..silap2 esok ptg buat sawan babie dpn pjbt PM bwk pedang samurai.. buka baju... kah..kah org gila tkterawat xblh kira sewel xdpt dikawal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gaya tulisan pun dah mencerminkan betapa low class dan uneducated the cybertrooper of Najib. Ajak debate face to face, kecut hanya tahu menyalak saja.

      Padam
    2. low class, bodoh bongok dan gila takterawat itu ialah anugerah utk kau geng pemakan dedak mamaktuntaik expired.

      mirror to ur self la machaii otaman dedak

      Padam
    3. Betul ke kamu ni anak jantan or another shemale of Najib's clan? Why not reveal your identity & stop hiding behind Anonymous.

      I hereby reiterate and openly challenge, you who hid your true name are explicitly cowards with nothing to contribute but only uttering lies upon lies with bad manners. People like you want to be heard but too chicken knowing that there is possibility in getting harassment & repercussion by the public and the authority. If I may put it bluntly, you are the type that 'baling batu sembunyi tangan' stuff. You sneak around but do not want to be traceable and accountable. You just spread lies, twist facts and disappear in thin air.

      Take it or be a coward always.....!!!!!

      Padam
    4. See..?

      That shemale immediately gone..no more replies...
      i am very sure that moron doesnt understand what you are talking about..hahaha

      Padam
  25. FAILED Machaiss. wayang xlaku. fabricated wayang, imaginasi sndiri, lepas tu hebah2kn kunun rakyat akn mkn dedak tu.. deklaBasi pon xjln. hbis meroyan skrg playing with your own madness of imagination.. kah..kahhh

    BalasPadam
  26. to machai mamaktuntaik otaman abudedak azzam etc.. wish you all biggest failure. syabas Geng GILA TAKTERAWAT@TUNMAMAK

    BalasPadam
  27. to Geng GILA TAKTERAWAT apanamaaa..apadiaa next wayangg?
    sequel next..xkn ending boring cmni..wsj la sarawak report la panama papers la ABC laa Swiss AG etc segala bana... hohoho FAILED

    BalasPadam
  28. Najib dia sabar tinggi
    dia biar mamak dn dapig buat gila dulu serang hbis2an fitnah sgla yg mmpu buat dgn media2 asing upahan. Najib tggu puak bongok ni letih main wayang
    endurance attact kunun akhir nya geng dedak expired mamak yg pancit. time tu PAC bntangkn siasatan. mengelupor mamak segala tudunhannya fitnah kering. now giliran Najib pula membalas..itupun jika dia berselera lyn mamaktuntaik tu. biarje lah mereka kelupor Geng GILA TAKTERAWAT

    BalasPadam
  29. Banyak jembalang tanah yg tak bertuan masuk sini.

    Report taknak baca, pura2 tutup sebelah mata. Biasalah nak lepaskan penyamun bugis.

    Jangan muntah ya....pac dah suruh siasatan sprm, bank negara dibuka semula.

    Hanya dikelas tadika dan main pondok2 sahaja apabila ketua syarikat tak bersalah apabila syarikat kerugian besar dan berhutang besar. Kalah tadika mama hippo.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sapa yg meroyan bkn shj xbaca laporan malah menipu lg2. dulu mamaktuntaik tuduh sgguh2 42juta then 42 billion duit imdb hilang. tp PAC sahkan ia tk hilang. itu saja dh cukup kukuh bohongnya mamaktuntaik.

      yg berlaku salah urus dlm PROTON 30 tahun berapa puluh billion perah duit rakyat rugu spnjng masa itu salah sapa? awat tk tangkap mamaktun. awat xpnh audit mcm PAC wpun 30 tahun salah urus\?

      Salam kebodohan la tuk Geng GILA TAKTERAWAT kahakahh..
      checked mate

      Padam
    2. Ajis baca bunyi syair. Sudin baca bunyi Arab. Ramlee baca langsung tak bunyi. Lebih baik diam dari bunyi kongkang macam di atas. Entah bahasa apa, merusak & mencemar Bahasa Melayu aje.

      Padam
  30. kesian dr 42 juta dh naik jd 42 billion
    alih2 tadi mamaktuntaik ckp sbnrnya 50billion pulak Najib songlap. ya Allaj aku kasihan dia
    apakah tanda2 dia sudah hampir dgn ajal? semoga dia sempat bertaubat dn mntk Allah jauhkn aku ikut org2 jht sptnya

    BalasPadam
  31. 1. Ingkar keputusan dan arahan lembaga pengarah

    Menurut laporan PAC, pihak pengurusan 1MDB beberapa kali tidak mematuhi keputusan dan arahan lembaga pengarah ataupun mengambil tindakan sebelum mendapat kelulusan khusus daripada lembaga pengarah.

    Terdapat beberapa pelaburan dan pinjaman besar yang dibuat tanpa penilaian terperinci, termasuk penelitian kesannya terhadap aliran tunai syarikat. Banyak pula keputusan penting hanya dibuat melalui resolusi bertulis tanpa perbincangan dalam mesyuarat.

    2. Bayar US$1.4 bilion ke Aabar Ltd, syarikat yang tidak pasti

    1MDB membayar deposit cagaran sekitar US$1.4 bilion (RM5.5 bilion) kepada Aabar Ltd tanpa persetujuan lembaga pengarah.

    Malah, bukan itu sahaja, bayaran dibuat tanpa memastikan syarikat tersebut benar-benar dimiliki dana kerajaan Abu Dhabi, International Petroleum Investment Co (IPIC).

    Sehingga kini, 1MDB masih belum dapat menentukan mana satu anak syarikat IPIC, Aabar Ltd ataupun Aabar Investments PJS di Abu Dhabi, yang mempunyai nama mirip.

    3. Bayar US$700 juta ke firma tidak berkaitan urusan PetroSaudi

    1MDB tidak mendapat kebenaran lembaga pengarahnya apabila membayar US$700 juta (RM2.72 bilion) kepada Good Star Ltd pada 2009, sebuah syarikat yang tiada kena mengena dengan usaha sama dengan firma minyak Arab Saudi, PetroSaudi International Ltd.

    Daripada US$1 bilion peruntukan untuk usaha sama tersebut, 1MDB memindahkan cuma US$300 juta ke akaun bank JP Morgan (Suisse) SA milik syarikat bersama 1MDB PetroSaudi Ltd.

    Manakala bakinya masuk ke akaun RBS Coutts Bank Ltd yang dimiliki Good Star.

    4. Pecat dua firma audit berturut-turut, tidak tahan disiasat

    Dalam tempoh empat tahun, 1MDB menamatkan khidmat dua syarikat audit terkenal Ernst & Young (EY) dan KPMG selepas mereka sering mendesak dokumen-dokumen penting.

    Dokumen itu gagal diberikan oleh syarikat tersebut dan ia berbeza pendapat dengan firma-firma audit berwibawa itu.

    EY diberhentikan pada 15 September 2010, sebelum 1MDB menghantar laporan kewangan pertamanya untuk tahun kewangan berakhir 31 Mac 2010.

    KPMG pula diberhentikan pada 31 Disember 2013 sebelum laporan bagi tahun 2013 dikemukakan, lalu digantikan dengan Deloitte.

    5. Berharap hutang berbilion-bilion, bahayakan Putrajaya

    Kerajaan persekutuan berdepan dengan risiko sebesar RM20.3 bilion pada Oktober tahun lepas jika 1MDB gagal melangsaikan hutangnya.

    Jumlah tersebut datang daripada jaminan kerajaan sebanyak RM5.8 bilion, surat sokongan untuk menjamin RM13.56 bilion dan juga kredit tunggu sedia sebanyak RM950 juta.

    6. Jadi ‘anak emas’ Putrajaya, dapat banyak kelebihan

    1MBD mendapat banyak kelebihan daripada pentadbiran Putrajaya yang tidak diberikan kepada anak-anak syarikat lain di bawah MOF Inc milik penuh Kementerian Kewangan.

    Misalnya, 1MDB diberikan pengecualian cukai korporat untuk semua pendapatan selama 10 tahun sejak 23 November 2010.

    Lembaga pengarahnya juga tidak mempunyai pegangan saham dan juga diberi pengecualian lain daripada peraturan kerajaan dalam aspek pengurusan bayaran perolehan, penggajian dan bonus kepada lembaga pengarah dan pengurusan.

    Dipetik dari Malay Mail Online

    BalasPadam
    Balasan
    1. wow meroyan duk paste dedak aps ni. conclusion PAC sahkan Wang IMDB 42 juta TAK HILANG dn tkpayah konar jauh sgt. method tadbir urus lemah bkn seleweng dn bk rasuah

      2x checked mate
      Proton blh kena audit jg nih
      kn kn kn hehe

      Padam
    2. The fact still remains that 1MDB is the biggest scam scandal in the history of the country. The question now is... who initiated the evil 1MDB's existence?

      Padam
    3. the most clear facts remain here mamaktuntaik is the biggest liars , propagating slanders baseless slanders, full with his arrogance. Question now who innitiating 30 years PROTON failures multibillions RM LOSES?

      Padam
    4. 1.22
      Math failed!

      Padam
    5. Idiot....we are now talking about 1mdb not proton. Can't you understand plain simple English or are you a dumbfool.....???

      Padam
    6. 42million then 42billion n today 50 billion. haha what kind of math was he used to count haa

      Padam
    7. Idiot....we are now talking about 1mdb not proton. Can't you understand plain simple English or are you a dumbfool.....???

      Padam
  32. Budak amat suman tu budaya pemimpin utara tu FAKTA bodo....k debate kejadah apa lagi... ko punya hujah tak bawa fakta... banyak betgantung pada wsj yahudi rothchild.... panama paper skg panama tu dah lesap... sarawak repot... ako tgk ko banyak mrngkaji sambil dengar ceramah tongong fitnah bohjan tua tu... cuma ko bodoh menilai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tahap menulis macam ini, lebih baik duduk diam2 agar kamu tidak kelihatan sebiji macam si daif yg buta huruf.

      Siapa ada kuasa yg bagi lesen pada Banker Yahudi Goldman Sachs bertapak membuka cawangan di negara ini pd tahun 2009, kalau tidak Najib selaku Menteri Kewangan...????

      Siapa yg lantik Yahudi Paul Sadlen serta Sykt Consultant Yehudi Apco sebagai Juru Perunding; dan apa kejadahnya dia berleluasa menyibuk di Putrajaya kalau bukan Najib sendiri selaku PM.........???????

      Padam
  33. Othman kalau kau nak cari gaya tulisan yang educated dan yang hebat2 senang saja kau cari lah penulis yang sangat pandai berteori dan sangat bijak berpropaganda.Gaya tulisan mereka sangat menawan,halus dan licin.Kalau dia bercerita seolah-olah cerita itu betul2 berlaku didepan kita.Kalu dia menfitnah seolah-olah fitnah itu memang betul-betul kejadian benar.Siapa yang membacanya jika iman nya tipis pasti akan terpengaruh.Aku rasa kau sudah lama membaca tulisan penulis2 seperti ini dan kau sangat terpesona dengannya sebab itu kau rasa betapa low quality nya orang2 yang membela najib dan kerajaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tahap menulis macam ini, lebih baik duduk diam2 agar kamu tidak kelihatan sebiji macam si daif yg buta huruf.

      Siapa ada kuasa yg bagi lesen pada Banker Yahudi Goldman Sachs bertapak membuka cawangan di negara ini pd tahun 2009, kalau tidak Najib selaku Menteri Kewangan...????

      Siapa yg lantik Yahudi Paul Sadlen serta Sykt Consultant Yehudi Apco sebagai Juru Perunding; dan apa kejadahnya dia berleluasa menyibuk di Putrajaya kalau bukan Najib sendiri selaku PM.........???????

      Padam
    2. tudiaa otaman main dh wayang goldman pulak
      klu 42 billion pn kering2 mereka tuduh najib curi. tkt nk.main2 goldman ni brapa byk bohong pn kita xtau. yg pnting baseless fictional dr geng gila takterawat

      Padam
  34. ptg td Geng GILA TAKTERAWAT@MAMAKTUNTAIK ckp PAC xbetul. SPRM pulak nk diasak utk main wayang. alih2 macai sekor ats tu copy paste katany dr PAC. ehh GILA sgguh puak ni. PAC ckp duit tak hilang mreka spth haram xbrani komen. lepastu PAC xmncadangkan sebarang pendkwaan salah laku.. GENG GIKA TAKTERAWAT tk komen pon.. mna mau pusingg haaa

    BalasPadam
  35. Geng Madeyy GILA TAKTERAWAT tido xlena mlm ni. janji dedak lendir lbh lumayan makin kelam. jnji habuan besar jika najib berjaya kena dn jatuh sudah tk kelihatan lg. mlm ni mlm mimpi buruk bg penggerak bloh plg intensif serang najib ni

    BalasPadam
  36. Wakaka. Ada seekor je lalat pusing2 kat sini. Yg lain dah pening kena kencing dgn najib. Bekas CEO pun dah bersuara. Bagus bagus.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kah kah siapa yg pening sbb najib gagal didakwa dijatuhkn sekian kalinya.
      matlamat geng cacai belog gila takterawat ini ialah utk jatuhkan najjb. so useless la klu berhujah sbb tujuan utama bkn cari kebenaran. pening la ko dedak expired habuan dijnjikn sudah lesap...

      Padam
  37. zaman mamak jd pm..
    pac?
    sprm?
    media bebas ?
    ISA laa jwbnya...

    Proton.. 30 tahun failed. siapa innitiates? siapa control? bailout xhnti2. mana PAC?

    kencing meleleh puak tuntaik.

    kah..kah..kah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baca, jgn tak baca.....

      Jumlah sumbangan Proton kepada Kerajaan sejak 1985 keseluruhan berjumlah RM24,905 juta.
      Ini terdiri daripada:
      (i) Duti eksais dari 1985 ke atas – RM11,785 juta
      (ii) Cukai jualan dari 1985 ke atas – RM9,470 juta
      (iii) Cukai korporat dari 1985 ke atas – RM1,410 juta
      (iv) Duti import dari 1985 hingga 2008 – RM1,403 juta
      (v) GST dari 1 April 2015 – RM28 juta

      Jumlah keseluruhan: RM24,095 juta
      Ternyata, Proton telah membayar lebih kepada Kerajaan berbanding yang diberikan oleh Kerajaan kepada Proton.

      Padam
  38. Kalau begitu geng PAC dari pembangkang tu kena kencing dengan Najib lah ye.Teruknya orang yang tak mahu mengakui kesalahan ni.Asalnya duit RM42 billion hilang.Kemudian najib curi RM2.6 billion dari 1mdb kemudian guna wang 1mdb buat filem lucah di holiwood dan macam2 cerita lagi.Bila PAC dah buat lapuran macai dah jadi sasau dah.Sekarang nak buat cerita bekas CEO dah bersuara pulak dah....ni mesti nak tambah koleksi fitnah pula nih.Akal kau orang memang panjang betul

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu sebut kami memfitnah tentang anak tiri Najib. Baik...fahamkan soalan saya dan sila jawab.

      Dari sumber mana si Riza Aziz cekau modal ratusan US$juta bikin filem di Hollywood? Adakah ayah kandungnya seorang billionaire? Atau Rosmah itu seorang usahawan berpendapatan ratusan US$juta setahun, sedangkan kita tahu dia fulltime housewife kpd PM saja. PM kita pun hanya mendapat gaji RM22,826 sebulan saja. Adik beradik Najib pula membantah bahawa Tun Razak ada meninggalkan harta kekayaan menimbunb-nimbun. Sila jelaskan.

      Padam
  39. pundek pundek pundek
    pukimak pukimak pukimak
    mamak kutty mahathir memang haramjaddah

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2:02 is the Typical nature of the One and Only Coward Kejora Liberal with nothing to contribute but only spilling lies upon lies with bad manners. As usual, he has no balls knowing that there is possibility in getting harassment & repercussion by the public and the authority. If I may put it bluntly, he's the the type that 'baling batu sembunyi tangan' stuff, and sneaking around but do not want to be traceable and accountable.

      A coward who just spread lies, twist facts and disappear in thin air. God damn it.....!!!!

      Padam
    2. 2:02 is the Typical nature of the One and Only Coward Kejora Liberal with nothing to contribute but only spilling lies upon lies with bad manners. As usual, he has no balls knowing that there is possibility in getting harassment & repercussion by the public and the authority. If I may put it bluntly, he's the the type that 'baling batu sembunyi tangan' stuff, and sneaking around but do not want to be traceable and accountable.

      A coward who just spread lies, twist facts and disappear in thin air. God damn it.....!!!!

      Padam
  40. Othman dan abu bakar ni org sama kot? Asik copypaste dr td. Ke dah sasau?

    BalasPadam
  41. Othman,
    "A coward who just spread lies, twist facts and disappear in thin air."

    Yg spread lies, twists facts tu bukan ke Tun M dan kuncu2nya. Awk dh keliru ke atau termakan dedak Tun?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Do not twist the original wordings of my challenge to you.

      "2:02 is the Typical nature of the One and Only Coward Kejora Liberal with nothing to contribute but only spilling lies upon lies with bad manners. As usual, he has no balls knowing that there is possibility in getting harassment & repercussion by the public and the authority. If I may put it bluntly, he's the the type that 'baling batu sembunyi tangan' stuff, and sneaking around but do not want to be traceable and accountable.

      A coward who just spread lies, twist facts and disappear in thin air. God damn it.....!!!!"

      SEKALI LAGI....SAYA CABAR KAMU JADI ANAK JANTAN SEJATI BUKAN PENGECUT BERSELINDUNG DI SEBALIK TANPA NAMA YANG MENABUR FITNAH DAN TIDAK BERANI BERTANGGUNG JAWAB.

      Padam
  42. Othman,
    PAC dah bentang kes 1mdb. Its just a mismanagement.

    Whatabout kes Perwaja, 30b lost in forex by BNM upon Tun's instruction which was really gone in thin air and let md nor yaacop scott free? Care to comment?

    BalasPadam
    Balasan
    1. OK sekarang kita desak pula PAC supaya siasat PROTON, PERWAJA.

      Selain dp itu siasat juga BANK NEGARA yang melapurkan kehilangan 3 billion pada 1995 dulu, Takkan semuanya di balun oleh Menteri Kewangan kut. Diharapkan gavernor baru BANK NEGARA nanti akan memulakan siasatannya.

      Padam
    2. Secara tak langsung (though not direct) PM Najib is involved. And this is not mismanagement but criminal breach of trust. I reckon your level of education couldn't grasp the finding of the PAC report. Which school have you attended? Read properly, and mind you this is in Malay and not English.


      Setelah beroperasi lima tahun, 1MDB, anak syarikat milik penuh kerajaan, menghadapi masalah ketidakseimbangan aliran tunai pada November 2014.

      Pihak pengurusan dan Lembaga Pengarah pada masa itu bergantung kepada tawaran saham awam permulaan (IPO) syarikat milik penuh 1MDB, Edra Energy Bhd, untuk menjana dana yang akan digunakan untuk pembayaran balik hutang dan pembayaran faedah.

      Namun demikian, IPO tersebut tidak dapat dilaksanakan atas faktor-faktor dalaman syarikat serta luaran.

      Berikutan itu, kerugian pertama syarikat sebanyak RM665 juta, yang diumumkan pada November 2014, menyebabkan keyakinan terhadap syarikat itu terhakis.

      Susulan itu, 1MDB tidak dapat membiayai semula hutang sebanyak RM2 bilion, yang hampir matang pada ketika itu.

      Kesimpulannya, hasil siasatan PAC sejak 19 Mei tahun lepas mendapati jumlah hutang 1MDB bermula pada tahap RM5 bilion pada 2009 dan meningkat kepada RM42 bilion pada tahun kewangan berakhir 31 Dis 2014.

      Pada Januari 2016, hutang tersebut mencecah RM50 bilion berbanding aset RM53 bilion, dengan 1MDB membelanjakan RM3.3 bilion sebagai pembayaran faedah ke atas hutang antara 1 April 2014 dan 31 Mac 2015 (anggaran yang belum diaudit). - Bernama


      Again, what has it got to do with Perwaja, get back to the point..... i.e. 1MDB.

      Padam
    3. Once Again you Idiot....we are now talking about 1mdb not Perwaja Can't you understand plain simple English or are you a dumbfool.....???

      Padam
    4. Othman
      I'm asking u about perwaja and 30b lost in forex by bnm.
      These are my questions to you. It got nothing to do with 1mdb of coz but it was a bigger lost and gone in thin air. Just answer the questions asked.
      Cant u undestand simple eng, stupid???

      Padam
    5. I don't know what are you mumbling with your broken English. Any link or authentic source from those accusation of yours. punk? If yes, please show it, then I'11 reciprocate. Till then...grow up boy and stop catching spider.....!!!

      Padam
  43. habis tu kenapa 3 org campur jho low lari ke luar negara kalau x salah. pelik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ko tak bersalah ko tak boleh pergi luar negara ke ????

      Padam
    2. Hahaha...bongok+bingai anon 6.55 nii..bodo...sama mcm boss ko..tktau tiba2 ada $$ dlm akaun sendiri...ProOO00ootTt

      Padam
  44. anon 6:55 tu anak haram, malaysia kan ramai anak haram jumpa di longkang di tandas masjid depan pintu rumah orang dalam tong sampah tepi parit, dia salah sorang. mana tau betul baik mamat nie

    BalasPadam