Jumaat, 2 Januari 2015

Berita & Video Kemusnahan Akibat Banjir..!

Video kredit : Tuan Khairul Khairi Mamat.

Bersama sama kita membantu sedaya mungkin...!

Diberitakan juga...

Setakat hari ini, ratusan kumpulan sukarelawan digerakkan ke Kelantan, Terengganu dan Pahang sejak 24 Disember lagi dalam misi untuk membantu mangsa banjir di setiap lokasi terlibat.

Ada yang menyingsing lengan turun membantu menerusi syarikat persendirian, pergerakan NGO malah ada juga melalui kemampuan peribadi.

Keikhlasan kumpulan sukarelawan ini harus dipuji memandangkan kehadiran mereka bukan di atas arahan sesiapa namun mengerah kudrat membantu tanpa mengira latarbelakang mangsa.

Perkongsian cerita disebalik pengalaman golongan sukarelawan ini turut menarik perhatian terutamanya mereka yang aktif di media sosial. Tiga cerita ini menarik perhatian #KiniTrending:

1)  Seorang pengembara, jurugambar dan wartawan bebas, Kiran Kreer mengerah tenaga dari Kuantan ke Kelantan & Terengganu bagi menyampaikan bantuan serta sumbangan yang dikumpulkan oleh orang ramai.


Ratusan kumpulan sukarelawan digerakkan ke Kelantan, Terengganu dan Pahang sejak 24 Disember lagi dalam misi untuk membantu mangsa banjir di setiap lokasi terlibat. Ada yang menyingsing lengan turun membantu menerusi syarikat persendirian, pergerakan NGO malah ada juga melalui kemampuan peribadi. Keikhlasan kumpulan sukarelawan ini harus dipuji memandangkan kehadiran mereka bukan di atas arahan sesiapa namun mengerah kudrat membantu tanpa mengira latarbelakang mangsa.   Perkongsian cerita disebalik pengalaman golongan sukarelawan ini turut menarik perhatian terutamanya mereka yang aktif di media sosial. Tiga cerita ini menarik perhatian #KiniTrending.  1)  Seorang pengembara, jurugambar dan wartawan bebas, Kiran Kreer mengerah tenaga dari Kuantan ke Kelantan & Terengganu bagi menyampaikan bantuan serta sumbangan yang dikumpulkan oleh orang ramai.  Di Facebook, Kiran berkongsi pengalamannya ketika mengagihkan sumbangan kepada mangsa banjir di Kuantan. Foto ini jelas menampakkan kesungguhan seorang kanak-kanak perempuan yang sanggup memikul bekalan makanan berat untuk memastikan abang dan adiknya tidak kelaparan.  2) YM Raja Shamri seorang motivator & jururunding bebas turut menceritakan pengalaman kumpulan sukarelawannya.   Pagi tadi, sewaktu menyusuri Kampung Karangan, di Kuala Krai, Kelantan mereka terserempak dengan seorang nenek yang melambai-lambai memohon bantuan di tepi jalan. Difahamkan kebiasaanya, mangsa banjir yang mungkin terperangkap berhari-hari disesuatu lokasi akan meminta makanan sebagai permintaan pertama, tetapi tidak bagi nenek ini. Sewaktu disapa kumpulan sukarelawan, perkara pertama yang diminta nenek berkenaan adalah sehelai kain tudung. Nenek yang juga mangsa banjir itu telah terperangkap berhari-hari di atas bukit berdekatan dan baru sahaja di selamatkan bomba pada pagi yang sama. Sukarelawan mendapati nenek ini hanya menggunakan plastik bagi menggantikan hijab di kepalanya. Raja Shamri menerusi facebook turut memaklumkan mangsa banjir di Kelantan masih lagi memerlukan sumbangan berbentuk tuala, kain sarung atau pelikat, telekung dan juga tikar.  3) Perkongsian video di youtube milik Ahmad Khairul Azizi Abdul Ghani memperlihatkan kehadiran seorang wanita Jerman yang fasih berbahasa Melayu di Pusat Pengumpulan Sumbangan di Taman Kerang, Kuantan.   "Kita di sini untuk beri baju & barang. Kita kesian orang mangsa banjir Malaysia. Kita harap kita boleh tolong."  "Saya duduk di Jaya Gading, kawan saya doktor dari Kuantan. Saya orang Jerman. Terima kasih.."

Di Facebook, Kiran berkongsi pengalamannya ketika mengagihkan sumbangan kepada mangsa banjir di Kuantan. Foto ini jelas menampakkan kesungguhan seorang kanak-kanak perempuan yang sanggup memikul bekalan makanan berat untuk memastikan abang dan adiknya tidak kelaparan.

2) YM Raja Shamri seorang motivator & jururunding bebas turut menceritakan pengalaman kumpulan sukarelawannya.
Perkongsian dari FB milik Raja Shamri

Pagi tadi, sewaktu menyusuri Kampung Karangan, di Kuala Krai, Kelantan mereka terserempak dengan seorang nenek yang melambai-lambai memohon bantuan di tepi jalan.
Foto perkongsian dari FB milik Raja Shamri

Difahamkan kebiasaanya, mangsa banjir yang mungkin terperangkap berhari-hari di sesuatu lokasi akan meminta makanan sebagai permintaan pertama, tetapi tidak bagi nenek ini.

Sewaktu disapa kumpulan sukarelawan, perkara pertama yang diminta nenek berkenaan adalah sehelai kain tudung. Nenek yang juga mangsa banjir itu telah terperangkap berhari-hari di atas bukit berdekatan dan baru sahaja di selamatkan bomba pada pagi yang sama.

Sukarelawan mendapati nenek ini hanya menggunakan plastik bagi menggantikan hijab di kepalanya. Raja Shamri menerusi facebook turut memaklumkan mangsa banjir di Kelantan masih lagi memerlukan sumbangan berbentuk tuala, kain sarung atau pelikat, telekung dan juga tikar.

3) Perkongsian video di Youtube milik Ahmad Khairul Azizi Abdul Ghani memperlihatkan kehadiran seorang wanita Jerman yang fasih berbahasa Melayu di Pusat Pengumpulan Sumbangan di Taman Kerang, Kuantan.

"Kita di sini untuk beri baju & barang. Kita kesian orang mangsa banjir Malaysia. Kita harap kita boleh tolong." kata wanita Jerman itu.

"Saya duduk di Jaya Gading, kawan saya doktor dari Kuantan. Saya orang Jerman. Terima kasih.." tambah wanita Jerman itu sebelum berlalu pergi.


LU FIKIR LA SENDIRI..!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan