Jumaat, 9 Januari 2015

Setelah Puas Mengenjut Kini Giliran Stopa Pulak Di Henjut..!


Sebelum ni bukan main lagi Stopa 'mengenjut'..! Kini tiba pula giliran Mustafa Ali 'dihenjut' oleh pengasas hARAKah..!

Bekas pengurus gesa Mustafa Ali berundur ketuai Harakah

Pengasas Harakah, Ishak Surin berkata, ‎tindakan memecat tiga pengarang lidah rasmi PAS bersifat zalim dan melanggar hak kebebasan bersuara. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 8 Januari, 2015.
Pengasas Harakah, Ishak Surin berkata, ‎tindakan memecat tiga pengarang lidah rasmi PAS bersifat zalim dan melanggar hak kebebasan bersuara. 

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali digesa berundur daripada kedudukannya sebagai ‎Pengerusi Harakah kerana memecat tiga pengarangnya, kata Ishak Surin.
Pengasas lidah rasmi PAS itu berkata, ‎tindakan memecat Pengarang Harakah Tarmizi Md Jam, Pengarang Rencana Roslan Hamid, dan Ketua Pengarang Ahmad Lutfi Ahmad itu bersifat zalim dan melanggar hak kebebasan bersuara.
"‎Saya cabar Mustafa Ali berundur. Kita sangat benci 'anak' yang kita lahirkan tiba-tiba bersikap zalim," katanya pada satu sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.
Ketiga-tiga mereka pengarang Harakah itu dikatakan dipecat secara serta-merta kerana menyiarkan artikel yang mengkritik kepimpinan ulama dalam PAS.
Ishak pernah menjadi pengurus Harakah kira-kira dua tahun ketika akhbar itu mula diterbitkan pada 1986.
Katanya, tindakan meminta Lutfi meletakkan jawatan sewaktu beliau masih cuti sakit adalah tindakan yang tidak beretika, biadap bahkan zalim.
"Begitu mengejutkan sekali. Semuanya berlaku pada saat-saat PAS sedang bergolak hebat dengan krisis kepimpinan dan konflik antara golongan tertentu hingga mengakibatkan jualan akhbar Harakah jatuh merudum," katanya.
Beliau turut mempersoalkan motif sebenar tindakan pemimpin PAS memberhentikan 3 kakitangan Harakah terbabit.
Ishak tidak menolak kemungkinan tindakan itu dibuat akibat krisis kepimpinan dan konflik antara golongan yang sedang bergolak dalam PAS.
Akibatnya, mereka menjadi mangsa yang tidak berdosa dan mangsa pentadbiran zalim dan tidak bertanggungjawab.
"Apakah ini sebagai permulaan semakin terdedahnya wajah sebenar manusia munafik yang selama ini memperalatkan Islam?" katanya.
Katanya, pemimpin PAS yang tidak betul dan zalim perlu ditentang terlebih dulu sebelum menentang Umno kerana ia merosakkan imej Islam.
Ishak yang juga yang dipertua PAS Kawasan Batu berkata, pihaknya sudah menghantar surat bantahan kepada Mustafa pada 2 Januari lalu, tetapi masih tiada jawapan.
Kolumnis Harakah Shamsudin Othman turut serta pada sidang media di Gombak, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 8 Januari, 2015. Kolumnis Harakah Shamsudin Othman turut serta pada sidang media di Gombak, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 8 Januari, 2015. 


















Sementara itu, kolumnis Harakah Shamsudin Othman yang dikenali sebagai Dinsman berkata, ini bukan kali pertama beliau mengkritik pemimpin PAS, tetapi tidak pernah diambil tindakan.
Beliau yang mula menulis di Harakah sejak 2008 berkata, beliau difahamkan ia berkaitan artikelnya bulan lalu yang mengkritik ulama PAS.
"Saya mengkritik dengan tujuan jika selama ini ulama dianggap kebal, saya cuba menerobos kekebalan itu," katanya yang kolumnya kali terakhir diterbitkan di Harakah pada Disember lalu.
Setiausaha Seniman Paksi Rakyat (Paksi) Rozan Azen Mat Rasip pula menuntut pengurusan Harakah membenarkan kakitangannya membentuk kesatuan sekerja, dan prihatin terhadap kebajikan pekerja.
"Kami mohon penjelasan ulama PAS dalam perkara tersebut. Sekiranya tindakan mereka itu menyalahi ajaran Islam, kami menuntut mereka memohon maaf dan menerima semula wartawan berkenaan untuk bekerja seperti biasa," katanya.
Gerakan Media Marah (Geramm) dalam kenyataannya bimbang isu permintaan supaya Lutfi meletak jawatan dibuat atas motif lain, bukan atas faktor kesihatan.
Penyelaras Geramm Fazallah Pit berkata pihaknya khuatir wujud unsur penindasan melalui tekanan politik dalaman tetapi berselindung atas alasan lain termasuk faktor kesihatan.
"Sekalipun Harakah adalah akhbar kepartian, kebajikan kakitangan, sama ada berpangkat tinggi mahupun rendah harus dipelihara sebaik-baiknya.
"Pada masa sama, nilai kebebasan media perlu diangkat, tidak hanya melukut di tepi gantang.
"Apatah lagi, ia membabitkan pemilik organisasi penerbitan yang turut sama melaungkan kebebasan bersuara secara bertanggungjawab," katanya.
Beliau berharap kemelut itu berakhir dengan damai tanpa menjejaskan kewibawaan akhbar, pemilik organisasi mahupun kakitangan editorialnya.
Lu Fikir La Sendiri!!!


4 ulasan:

  1. Jgn kritik ulamak....

    Nak tulis apa pon boleh...

    Ulamak jgn sentuh... kene wala..

    Pas diasaskan ulamak...ingat tu..

    Kamu semua menempel saja...

    Kalu x suka cari parti lain...berambus

    BalasPadam
  2. Ulamak yg aku betul2 hormati di dalam parti pas adalah mat sabu,Khalid samad dan mahfuz omar....

    Kah1x

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baik arh bro!!

      Ostar Badigol lu terlupa bro!!

      Padam