Khamis, 8 Januari 2015

Apa Kejadahnya Putrajaya Perlu Ada Kuil..!


Apa kejadahnya..! Berapa juta hindu yang duduk di Putrajaya? Kalau begitu lepas ni apa pulak yang nak dibangunkan di Pusat Pentadbiran Kerajaan Melayu/Islam Moden Putrajaya tu..? gereja? toh kong?

Kalau Bandaraya Shah Alam boleh dilacurkan setelah pakatan haram berkuasa di Selangor..! Rupanya Putrajaya tak perlukan pembangkang berkuasa untuk dirobek kemelayuan dan keislamannya..!

Mana pergi suara UMNO Bahagian Putrajaya? Mana pergi suara Tengku Adnan? Mana pergi suara suara pemimpin besar kerajaan? Mana pergi Aseh yang menjaga Putrajaya Holding?

Apa yang dibuka pengaruh lain selain Islam dan Melayu di Putrajaya selama ini? nak mengundang apa???

Mana suara Menteri Menteri? Mana suara Najib?

Lu Fikir La Sendiri!!!

7 ulasan:

  1. ko yag tulis ni pun nmpk sangat la dangkalnyerr... x tengok perancangan asal putrajaya.. mmg ade peruntukan sekurang-kurangnya 1 rumah agama bagi setiap kaum bergantung kepada keperluan dan populisasi.... seblum ni org hindu x ramai lg kat putrajaya tp bila dah cukup kuota mesti la diorang demand... kalo x suka pun xperlu la posting mcm ni.. mmg terserlah tahap kecerdikan ko...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulis tanpa usul periksa.. ni laa akibatnya... nanti mesti ada kutu yg komen pasal Tun M plak... depa tatau perancangan.. lain kali tanya dulu sebelum nak menyalak.

      Padam
  2. Boddo.... keliling putrajaya dah berselirat kuil...

    Bawak dr zakir naik berdebat dgn pundit kuil hindu msia laa....

    Dlm veda semua dah bgitau pasal agama islam...

    Hindu saja yg masih boddo.... sembah patung...

    BalasPadam
  3. Janganlah banyak sangat api perkauman. Bagilah sedikit ruang untyk Kita yakinkan bahawa Islam bukanlah agama yg menyekat langsung hak org lain. Kita bukan cakap macam Kita di di tanah haram makatul mukarramah atau madinatul mumawarrah. Kita bercakap di saya sudut tanah MilikbAllah yg menetapkan Ada kepelbagaian di dalamnya. Hak merela adalah hak mereka, jangan hak Kita nak di ambil pula. Kita tau Ker yg anano atas kata Kat keliling Putrajaya Tu nanti pula akan ditutup sebab dqh Ada satu yg besar. Berbaik sangkalah. Ini kes tak saja macam Ada org sebelah sana Tu nak halalkan kalimah Allah. Ada faham?- WakAbi

    BalasPadam
  4. Tulisan orang yang tidak beriman

    BalasPadam
  5. Mudah sahaja kalau kuil haram (tanpa kelulusan) tutup. Juga Surau dan Masjid yang di bina tanpa kebenaran juga perlu di tutup. Itu displin kita perlu ada. Inilah keadilan yang Islam terapkan Kalau dah ada kelulusan biarlah itu hak mereka juga.

    Masalah pula dengan ugama Hindu mereka banyak demonasi atau kumpulan. Setiap kumpulan hal-hal penyembahan adalah berbeza-beza dan memerlukan kuil berbeza. Juga bertambah rumit jika satu demonasi itu mempunyai pecahan lagi seperti pecahan komuniti. Contohnya komuniti di kampung A membuat sembahan yang berbeza dari komuniti kampung B walaupun dalam demonasi yang sama.

    Ini yang perlu di kawal. Alhamdulillah pihak Putrajaya menurut saudara Tanpa Nama Januari 2015 8:54 PG di atas telah menetapkan SATU RUMAH IBADAT sekurang-kurang menurut keperluan. Ini bermakna ada perancangan dan kawalan. Dan saya nampak dari papan tanda semuanya teratur dan kemas peraturannya

    Saya rakyat Perak dan menetap di Ipoh dan saya lihat berterabur kuil-kuil haram di sini. Masjid pun berterabur juga akan tetapi rasanya belum pernah ada masjid di naa tanpa kebenaran Bandaran. Malahan ada kuil dan kuil kecil yang bersebelahan- satu yang di luluskan satu lagi tidak akibat berbeza demonasi dan sembahan yang saya terangkan tadi.

    Kalau kuil tersebut mendapat kelulusan kita tidak mempunyai masalah. Masalah timbul apabila di bina dahulu baru nak ambil kelulusan. Jika tidak diberi di katakan bandaran atau pihak berkuasa tidak adil.

    Kadang kala dalam pencerobohan tanah seperti rezab Jalan. Ada juga menceroboh tanah Persendirian. Kalau pihak bandaran atau tuan tanah persendirian membuat laporan hendak di roboh di katanya kita tidak toleran. Ada juga yang meminta pampasan melampau walaupun hakikatnya ianya pencerobohan

    Jika ada rakan beragama Hindu di sini jangan terasa tetapi ini hakikat di Ipoh Perak. Saya yakin agama Hindu mengajar penganutnya prinsip-prinsip keadilan dan adalah tidak adil jika kita bertindak seperti ini. Dengan ikhlas saya sebagai penganut agama Islam meminta rakan-rakan bergama Hindu ikutilah rakan-rakan kita yang beragama Hindu di Putrajaya yang nampak sungguh teratur. Ini adalah penting kerana orang Islam juga tertakluk kepada keperluan dan peraturan perbandaran dan berbesar hati jika rakan-rakan hindu menghormati peraturan yang sama-sama kita ikuti ini.

    P/s lupakanlah ironi bahawa Putrajaya itu perkataan asalnya Sanskrit (yakni bahasa yang di gunaka oleh penganut Hindu - seperti orang malaysia mengguna bahasa Arab dalam hal-hal Islam). Orang Melayu beragama Hindu adalah cerita ratusan dan ribuan tahun dahulu. Umat Hindu haruslah berbangga sekurang-kurangnya peradaban Hindu juga di warisi oleh orang melayu walaupun setakat penggunaan Bahasa dan di tafsirkan di Putrajaya. Hal akidah sudah berbeza.

    Putra = kata nama bermaksud anak (maskulin)

    Jaya= kata kerja menakluk atau berjaya (victorious) boleh feminin dan maskulin bergantung kepada konteks dalam dalam hal Putrajaya = maskulin atas asas kata nama Putra itu perkataan maskulin

    BalasPadam
  6. 1malaysia kan

    BalasPadam