Khamis, 15 Januari 2015

TAHNIAH..! ~ KPDNKK Berjaya DiHASSANMALIKkan...Harga Barang Jatuh Bergolek Golek..!


Rata rata setiap rakyat Malaysia mengenali Hasan Malik, Kalau ada carta Menteri popular sepanjang zaman mungkin Hasan Malik boleh mengunggulinya..! Pendek kata kalau Hasan Malik mati tentu tak malu untuk membangunkan sebuah tugu kenangan buat Hasan Malik..! Malah ada yang berkata bahawa beliau boleh di Institusikan..! Institusi Hasan Malik..! Begitu ler terkenalnya Hasan Malik..!

Ditanya kepada penulis, gambarannya begini - Hasan Malik tidak perlu berasa bangga apabila dibariskan sebagai Menteri Kabinet di zaman Najib MALAH Najib la yang perlu merasa bangga dan bahagia kerana kesudian Hasan Malik untuk menjadi Menteri di era pentadbirannya..! Hebat..!

Perjumpaan dengan rakan rakan ibu bapa dan guru sepanjang minggu ini memperlihatkan bahawa topik kenaikan harga barang la yang begitu cepat dan lantang menerobos kedalam halwa telinga kita..! Benar..kenaikan tidak besar..! kenaikan harga tidak banyak tetapi boleh dikatakan setiap barang yang menyentuh barangan keperluan sekolah hingga ke barangan alat tulis dilihat naik antara 10-20 sen setiap satu..! Sekali lagi kita sebutkan bahawa benar harga tidak naik melambung lambung tetapi harga barangan TETAP NAIK..!

Apabila ditanyakan kenapa setiap barang keperluan sekolah naik, jawapan yang diberikan oleh peniaga ialah pengedar mahupun pengeluar telah menaikkan harga..! Air telah mula keruh di hulu mustahil air yang mengalir kehilir bersih dan jernih..!

Ditambah lagi dengan kenyataan Hasan Malik semalam...

PUTRAJAYA - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan menjalankan operasi 'Ops Catut' bermula esok bagi memantau harga barangan dan perkhidmatan menjelang pelaksanaan sistem Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 1 April ini.

Menterinya, Datuk Seri Hasan Malek berkata pemantauan dilakukan bagi mengelak peniaga mengambil kesempatan mengaut keuntungan berlebihan ketika sistem percukaian baharu itu dilaksanakan.

"Ops ini diteruskan sehingga diberitahu kelak dan kementerian akan memastikan tindakan diambil terhadap peniaga yang mengambil kesempatan semasa pelaksanaan GST," katanya kepada media selepas melancarkan Operasi Antipencatutan Bagi Menghadapi Pelaksanaan GST di sini, hari ini.

Ops Catut akan bermula esok..! hari ni ler maknanya...! Ops bermula setelah peniaga menaikkan harga barang..! elak peniaga mengaut keuntungan berlebihan...juga memberi makna kenaikan dibolehkan asal jangan menaikkan secara berlebiah lebihan..! Naik 10-20 sen tentu ler menyebabkan peniaga tidak akan untung yang berlebihan bagi satu barang yang dijual..! Namun peniaga kedai alat tulis contohnya menjual puluhan jenis barang..! 

Bagi kedai besar dan agak lengkap barang jualannya tentu menjual ratusan jenis barang..! Takde peniaga yang menjual hanya satu barang..! Maknanya peniaga tetap mengaut keuntungan yang besar dan dalam masa yang sama seorang pelajar sebagai contoh juga memerlukan keperluan yang banyak yang terpaksa mereka miliki..! Dengan kata lain ibu bapa akan dipaksa untuk mengeluarkan lebih banyak ringgit dalam setiap perbelanjaan persekolahan anak anak mereka..! Berapa ramai pulak anak yang kita ada..!

Kenapa tidak Hasan Malik dan KPDNKK terus menyenaraikan setiap harga barang dengan jelas dan tepat..! Contoh - Harga sekotak pensil 2B hari ini ialah 11.20 sekotak sedangkan bagi barang yang sama sebelum ini kita boleh memperolehinya dengan harga 11.10. Makanya penyenarian harga setiap barang keperluan ini perlu dinyatakan secara terang, jelas dan tetap..!

Kalau minyak, rokok, gas dan lain lain boleh kita tetapkan..kenapa tidak barangan yang lain..! Benar kerajaan tidal mengawal harga barang dan membuka seluas luasnya pasaran, oleh itu harga sesuatu barang ditentukan oleh kehendak pasaran TETAPI jika melihat kepada kerakusan para peniaga, pengedar dan pengilang membuli dan merobek kocek rakyat kerajaan seharusnya bangun, bangkit dan mempertahan rakyat dengan menentukan harga barangan sentiasa 'terkawal' walaupun tidak dikawal dari menindas hidup rakyat..!

Rakyat resah dan tidak pasti selama mana harga barangan terus meningkat naik..! Melihat senario dari tahun lepas, apakah peniaga berlumba lumba kerana fajar belum menyinsing pada 1 April@April Fool..! Oleh itu mereka berpakat akan menaikkan semaksima mungkin sebelum tiba tarikh tersebut..! Selepas itu mereka sudah pun mempunyai 'lebihan' harga yang disembunyikan untuk terikat dengan satu lagi harga baru..! Harga setelah GST dilaksana..! Mereka tetap mendapat lebih, sementara rakyat tetap mengeluar lebih..!

Lebih dibimbangkan lagi jika para peniaga ini terdiri dari komunis DAPig yang kita tahu bangsa mereka menguasainya selama ini menaikkan harga secara mendadak selepas GST dilaksanakan..! Pada masa itu apa yang mampu Hasan Malik lakukan..!

Mereka sengaja menaikkan harga barang kerana mahu mencipta suasana tidak stabil..! mencetuskan kemarahan rakyat..! Bukankah itu juga cara terbaik untuk terus sabotaj kerajaan BN agar dapat ditumbangkan..! Mereka juga tahu rakyat mahupun pihak kerajaan tetap akan terpaksa membeli dari pihak mereka..! Boikot tidak akan berjaya jika rakyat tidak mempunyai pilihan..! 

Senang cerita punca banjir kerana hasil balak yang mereka rompak..! barang keperluan bantuan bencana dan keperluan untuk membaik pulih juga mereka yang menjadi jaguhnya..! apa jua keadaan mereka tetap untung dan kaya raya..!

Kerajaan perlu menetapkan harga barang..! paparkan..! kalau tidak boleh diikat sepanjang masa mungkin boleh ditambat untuk seketika..! 6 bulan, 3 bulan sebulan 2 minggu..!!! Perlu laksanakan..! Dalam masa yang sama kerajaan perlu memilik negarakan segala barang keperluan dengan mempastikan GLCs dan anak syarikat kerajaan negeri negeri mengambil bahagian dalam setiap urusan perniagaan.

Jangan sesekali benarkan kemerdekaan dan maruah kita diinjak injak..! ditarik tolak..!

Hasan Malik faham tak ni..!

Lu FIkir La Sendiri!!!

5 ulasan:

  1. Dari sudut hiburan Kpop jadi pemenang.

    Dari sudut ekonomi pihak sebelah yang menang

    Selepas ini apakah dari sudut politik, pihak satu lagi yang akan menang?

    BalasPadam
  2. KPOP (Kumpulan Peluk Orang Perempuan)

    BalasPadam
  3. Kalau faham dah lama dia buat.. Benda ni dr zaman dulu dah cakap. MAsih nak percaya perniaga2 cina ni... sekarang kita dah mula rasalah sebab kehebatan2 menteri2 ynag ada sekarang. Tak salah GLC berniaga demi membantu rakyat...dan mengawal kerakusan tokey cina ni...

    BalasPadam
  4. itu belum kuatkuasa GST lagi tu...tungguuuuuuu... sape2 yang sokong GST tu, tak rasa aniaya orang ke?

    BalasPadam
  5. harga minyak dah turun ...barang tak turun....esok lusa harga minyak naik sikit kepada yg asal RM 80 setong...barang confirm naik lagi tak ikut harga asal sebelum minyak turun..mcm ni mamposlah kita...harap kerajaan ujudkan kilang pengeluar supaya bumiputra jadi kaum pengeluar bukan pengguna saja...mula mula untung sikit tak ape..anak cucu kita akan senang kemudian nanti sebagai pengilang berjaya...kalau kerajaan tak bantu sapa nak bantu...tahun 30-40 an apek2 ni cuma jual sayur saja ...cikalag sudah jadi billion air.

    BalasPadam