Sabtu, 29 Ogos 2015

Giliran Musa Hasan Mendedahkan..!


Makin lama makin banyak cerita yang keluar..! Makin lama makin terdedah..! Makin lama makin terbelah..! Makin lama makin parah..!

Tan Sri Musa Hassan menuduh menteri Kabinet dan ahli politik sering cuba campur tangan dalam siasatan polis dan membuat penahanan semasa beliau berkhidmat sebagai Ketua Polis Negara dan mendakwa ia masih berlanjutan.

Musa yang bersara pada September 2010 menamakan salah seorang menteri tersebut ialah Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai antara ahli politik itu dalam satu sidang media hari ini dan mendakwa keenggannya mengikut arahan tersebut menyebabkan beliau tidak disambung kontrak.

Beliau turut mengkritik penggantinya, Tan Sri Ismail Omar sebagai seorang pegawai yang hanya mengikut perintah kepada ahli politik yang berpengaruh.

“Terdapat banyak keraguan daripada pegawai polis yang dikatakan menerima arahan bukan daripada (pegawai tertinggi mereka) tetapi daripada Kementerian Dalam Negeri.

“Malahan kementerian tersebut masih boleh memberikan arahan sekaran... siapa yang kawal sekarang?” soal Musa.

Musa kemudiaan memetik Sesyen 4(1) daripada Akta Polis yang menyatakan bahawa sebarang arahan kepada pegawai polis mestilah datang daripada KPN, yang mempunyai bidang kuasa ke atas arahan tersebut.

“Saya dimaklumkan malahan Setiausaha Agung boleh mengarahkan CPO(Ketua Pegawai Polis) dan (mengarahkan mereka untuk) melapor balik kepada mereka. Jadi siapa yang mengawal polis sekarang?

“Arah dan kawal... ke atas pasukan polis haruslah dibawah KPN. Tiada orang lain boleh beri arahan.”

Namun, bekas pemimpin tertinggi dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) tersebut enggan mendedahkan nama tetapi mendakwa beliau menerima arahan tersebut daripada menteri, timbalan menteri dan ahli politik, juga daripada pembangkang.

“Apabila saya menangkap penjenayah, yang terlibat dalam aktiviti haram, pasti akan ada panggilan telefon daripada pihak atas.

“Saya masih ingat... seorang MP pembangkang selalu datang ke pejabat saya. Dia bawa kepada saya banyak saman (untuk selesaikan). Saya kata Tan Sri... awak (antara salah seorang) yang meluluskan di Parlimen.

Musa juga mensasarkan penggantinya, Tan Sri Ismail Omar yang dianggapnya sebagai seorang hanya mengikut arahan kepada ahli politik berpengaruh.

“Kamu baca akhbar. Kadangkala, kamu dengan (ahli politik berkata) “Saya arahkan polis buat itu... buat iini,” jawab Musa apabila ditanya bentuk arahan yang diberikan kepada KPN ketika ini.

“(Ismail) orang yang baik, tetapi menjadi seorang yang baik dan menjadi popular bukan adalah perwatakan menjadi seorang KPN. Kamu perlu jadi lebih tegas.

“Kadangkala, kamu perlu jadi seorang yang lantang (kepada) pihak atas. Apabila tidak betul... jangan hanya kata ya.

“Jika seorang KPN hanya mengikut perintah, dia akan jadi KPN terbaik di dunia. Jika dia lantang, dia akan jadi KPN yang jahat dan tidak akan ada banyak tuduhan ke atas dirinya,” gurau beliau.

Beliau menggambarkan hubungannya dengan Hishamuddin sebagai biasa, tetapi Menteri Dalam Negeri tersebut secara langsung mengarahkan beliau untuk mengawal pasukan polis.

“Apabila saya mendapati arahan yang diberikan kepada pegawai baru dan OCPD (Ketua Polis Daerah) tanpa pengetahuan saya, jadi pastinya suatu yang salah berlaku.

“Jadi saya tekankan kepadanya Sesyen 4(1) Akta Polis... arah dan kawal dalam pasukan polis adalah hak KPN, bukan seorang menteri.

“Saya beritahu dia secara baik tapi dia tidak suka. Sebab itu (jawatan) saya tidak disambung,” dakwa Musa.

Musa bertugas sebagai KPN selama tiga sebelum bersara pada 13 September 2010 selepas kes rasuah yang ditutup pada Julai 2007 kerana kurang bukti.

Sidang akhbar tersebut dianjurkan oleh Pasukan Petugas Pemantau Jenayah Malaysia (MyWatch), sebuah pemantau bukan kerajaan (NGO) yang mengakui mereka akan “mencabar sebarang statistik yang dikeluarkan oleh PDRM”.

NGO tersebut mendakwa mereka mempunyai statistik jenayah “sebenar” daripada pasukan polis yang dituduh mereka telah “dimanipulasi” sebelum dikeluarkan kepada orang awam.

MyWatch juga mengakui mereka memiliki bukti melibatkan pegawai atas polis dengan kumpulan bawah tanah.

Mereka merancang untuk mendedahkannya secara berperingkat, bermula minggu depan jika PDRM masih enggan bekerja dengan mereka.


Lu Fikir La Sendiri!!!

24 ulasan:

  1. Apalah mangkuk sorang ni....

    Apa yg dia dapat sebenarnya dengan buat cerita macam ni????

    Kalau Pemabngkang DAP jadi pemimpin nanti, korang ingat dia tak buat bneda yg sama ke??? malah lebih teruk lagi....

    Bodohlah Musa Hassan ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. @8.55pg

      Kalau Musa bodoh kamu lebih bodoh. Muthu juga yang kenal Manickam.

      Padam
  2. kamu yang mangkok la otak udang.

    BalasPadam
  3. Alang-alang dah bersuara tu, terus je bongkarkan nama ahli politik yang dikatakan menyusahkan pasukan PDRM selama ini. Setakat nak siarkan nama Hisham seorang je watpe... hanya nak tambah polemik.

    Alang-alang nak berterus-terang biar sampai negara hancur... baru la puas hati.!!!!

    BalasPadam
  4. ini pukimak pemakan lendir aljuburi ni yg buat fitnah...mana audio Musa bercakap macam tu...kerja lahanat buat fitnah jer..kalau mampus taulah ko disambar api neraka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. anon 9.31am ...hang pena masuk neraka ke.....

      Padam
  5. inilah pegawai kerajaan.dah pecen baru nak bersuara, semasa dapat pangkat keduduk kan diam.membisu...dpsumpahan jawatan bersamsikan Allah lupa....sudah laa...pecen tak cukup dan bersyukur lagi ke...saya ada ipar warah. Pengarah pecen polis.....sesen pun dia ambil drp org awam....ditawR jadi cpi n9 pun tak mau....sebab bila dicadang ciba cina dah minta akaun petibadi nya..tan sri cam ba? Ipar saya tolak tawaran dan pecen awal....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pegi mamposlah ko..tulis mcm bdk tadika..ko ingat org caya crita ko tuu? ProOotT di muka ko

      Padam
    2. hahaha...stuju prooootttt

      Padam
    3. Tumpqng sekaki ... ProOoootttt! Halamak ... ada 'isi' plak!

      Padam
  6. Dah sampai masanya PDRM diletakkan terus dibawah YDP Agong..sesuai dengan taraf 'Diraja' yang diberikan kpd pasuka polis...

    BalasPadam
  7. Rasa nya tuan punya blog ni saorang mp pecen yg frust juga kerana tidak kesampaian nak jadi timb enteri dikdn zaman mamak kutty. Saya pernah mengikuti 2/3 blog nya,tetapi tulisan tidak menarik dan ingin menonjol (selepas pecen), , jadi saya delete blog blog nya drp senarai saya.

    Ini kisah polis pecen. Pada saya drp menceritakan kesah kegagalan dulu, lebih buat posting yg menaikkan semangat genarasi muda..erti kemerdekaan yg dia lalui semasa bertugas. Rasa nya arwah bapa tan sri pun tidak menggalakkan dan menceritakan aib sasaorg.

    Hentikan lah kisah lampau diblog blog. Lebih baik tan sri tumpukan pada perkara lain yg berfaedah. Tan sri menceritakan kisah lama menujukkan yg tan sri kecewa dan gagal dlm melaksanakan tugas dansumpah jawatan yg disaksikan Allah swt, ingat tan sri di topi tan sri junjung setiap hari semasa bertugas ada kalimah Allah dan Muhammad ….,bohong kalau tan sri tidak ambil sesen rasuah betul tak?

    Saya rasa arwah bapa tan sri pun tidak menngalakkan tan sri berbuat demikian membuka aib sesama sdr islam..betulkan.? ..salam

    BalasPadam
    Balasan
    1. alamak ni ank nek tempoyak ke niee

      Padam
    2. AhaiiiAhaiii

      Dah delete masuk jugak bertandang
      Tak malu, sebijik mcm boss besar ko, Najib

      Bila kena selempap kat muka ko mula la kata org tu mcm2

      Tapi bila juak2 pengampu bontot Najib ni tibai org tua 90 tahun tu, ko pun tepuk tangan sama2
      Hipokrit
      Najib bukan jatuh sebab Tun

      Najib jatuh sebab kebodohan dan kebangsatan yg dia buat sendiri
      Najib jatuh kerana pengampu bodek yg ghairah sgt nak jadi keyboard warrior tapi fakta kutip tepi jalan

      Padam
    3. Teruskan ... Boss Adzzam, teruskan ...!!!
      Jangan lupa singgah kat blog satu lagi tu ...Setakat ni, Boss Adzzam dah buat lebih kurang dua posting kat sana.

      Padam
  8. Kadang kadang bila kita ada jawatan kita lupa yang kita ini bertanggingjawab kpd:-
    A. Allah swt
    B. Majikan..dlm isu ini Menteri/KDN

    Majikan kita bertanggung jawab kod 29 juta rakyat Malaysia dan IGP hanya kpd 114 ribu anggota nya. Mana lebih utama?

    IGP ada sumpah jawatan dan taat setia kpd majikan bagitu juga majikan tan sri. Siapa yg membuat job spec igp?...tan sri ke? Bagitu menteri job spec siapa tentukan? Jadi kita kena hormat menghormati!.namun kesemua nya akan jawAb pad Allah…dan teruk lagi kecua dua bersumpah dihadapan Allah semasa menerima tugas.

    Rasa nya diini


    Rasa nya cukup disini , tan sri dan pecen ada
    A gelaran
    B anak saorg yg wara’
    C bersyukurlah pada nikmat Allah dan bertaubat..mati tidak menunggu sakit,pencen dan masa…

    BalasPadam
  9. Saya nak tanya MH,mengapa dia nasihatkan Najib jangan layan aduan Saiful mengenai beliau di liwat Anwar dan mengapa pula beliau sendiri tidak mengambil langkah yg sesuai mengenai aduan Saifulsecara personel kepada beliau.?.Sedangkan beliau sendiri memang tahu kes sodomi 1 adalah benar,sah Anwar sebagai peliwat.Sepatutnya inilah peluang kedua utk beliau membuktikan kepada rakyat negara ini bahawa Anwar sebenar nya peliwat,tapi beliau bersikap acuh tak acuh saja kepada aduan Saiful.Apakah beliau sebenarnya mahu menyelamatkan Anwar?.

    BalasPadam
  10. Apa yg Tan Sri Musa buat itu gambaran keresahan hati beliau terhadap apa yg berlaku di dalam negara sekarang . Saya x nampak selain itu.

    BalasPadam
  11. APASAL ORANG DAH PENCEN SELALU BERCAKAP SEDEMIKIAN.........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang pencen ni, semasa mkn gaji dia buat apa saja, org bawah TIDAK BUAT APA DIA BUAT, TETAPI DIA BOLIH APA ORG BOLIH. BAWAH BUAT.

      Bila dah pencen baru dia sedar akan kesalahan2 dan dosa2 nya..mula lah nak buat bertaubat dan membetul kan kesalahan org lain, walhal semasa dia kerja semua nya dia lakulan tanpa kesedaran.

      Hidup seperti roda hari ini kita atas esok kita dibawah. Jadi bila terasa dan dah pecen terdengarlah pandangan yg baik konon nya drp org pencen dah mkn garam dulu..poodah

      Jadi apa yg org pencen adalah terbit drp KESALAHAN mereka lakukan yg Allah dia sedar dan BERTAUBAT


      Padam
  12. OI blogBANGKAI BABI, tak habis-habis lu nak MELAGAkan BANGSA Bumiputera Islam/Melayu! LU BANGANG sgt. tak tau kah PDRM tu bawah siapa - KDN! Ada paham lu?!

    Aiya, anon-anon BANGKAI BABI BANGSAT, lu manyak sedap itu LAHAP JUBOQ BABI JIJIK kitSIAL/gong eng aaahhhh?!!

    TANGKAPkit-SIAL/gong eng BANGKAI BABI BANGSAT! Tau pula TAKUT bila kita minta SPRM/PDRM siasat PKRHOMO/DAPBANGKAI BABI-PERASUAH-no 1!

    Yg. akan diKUBURkan dan diTERAJANG adalah si PENYAMUN/PENGGANAS/LANUN-PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI BABI-amat-BANGSAT-si EJEN/KULI YAHUDI ZIONIS-no-1!

    OI si puak KEPARAT BANGKAI BABI ANTI-ISLAM/MELAYU, jangan lu nak MENYAMAQlah oi si PENAKUT-PENAKUT! lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI ni diBAYAQ si TERORIS-TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO utk.”copy paste” komen-BANGANG memanjang aahhh?! Lu manyak LAHAP itu KANGKANG BABI aaahhh?!!

    Apahal puak BABI lu asyik nak MENYIBUK psl. UMNO dan YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu kami aahhhh - tapi TAK tak pula lu nak TERLOLONG psl. kitSIAL dpt. DERMA sampai BERATUS JUTA masuk akaun peribadi dia dr. PAPSingaPORK tu, serta DERMA utk. DAPBANGKAI BABI dari JUDI/PELACURAN HARAM dan si YAHUDI ZIONIS - di http://theunspinners.blogspot.com/2015/08/bila-dap-pkr-suaram-dan-bersih-nak-akui.html , Bila DAP, PKR, Suaram dan Bersih nak akui terima dana dari judi haram, PAP dan CIA?, Posted by The Unspinners at 8/02/2015!

    Mahupun NGO-NGO/media-media KERBAU-KERBAU ekoq-ekoq BANGKAI BABI yg.dok MEMBIAK kat JAMBAN TERORIS-TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-EJEN/KULI-CIA-NATO/ZIONIS-MOSSAD/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH- no 1 - yg. dpt. DERMA BERJUTA termasuk dr. REJIM-REJIM PENGGANAS Barat-Zionis/ISrael-CIA-Mossad - yg. sampai nak MENGGULINGkan YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu, UMNO/mana-mana institusi BUMIPUTERA dan KERAJAAN kami di NEGARA ISLAM kami ni (di http://alamijiwaparadox.blogspot.com/2015/08/yahudi-laknaktullah-hulur-bantuan-untuk.html , YAHUDI LAKNAKTULLAH HULUR BANTUAN UNTUK JAHANAMKAN MALAYSIA!!, USAHA SEKUTU ISRAEL UNTUK PERALIHAN REGIM DI MALAYSIA DENGAN SALURAN DANA BERJUTA DOLLAR KEPADA PAKATAN RAKYAT?, August 03, 2015)!

    Jadi baik PI MAMPOS lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS- EJEN/KULI- CIA-NATO/ZIONIS-MOSSAD/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH- no 1!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahaiii
      Mintak link blog ko , ade?

      Kalau mcm ni punya tulis, org biasa yg tak mabuk pun boleh mabuk todi free.

      Padam
    2. Pi tukaq hang punya lampin tu ....

      Padam
    3. Nek Tempoyak Keparat = Penyodot Telo Najib Dugong = Penjilat Kangkang Rosmah Penguin = Pelahap Biawak = Nek Tiri Keris Mangkok Berayon

      Padam