Ahad, 30 Ogos 2015

Ringgit Akan Kembali Mengukuh Jika..!


Bila masanya tu?

Ringgit akan terus menjunam dengan kejatuhan semasanya melainkan ‘orang’ tertentu sudah tidak ada lagi, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
Meskipun beliau tidak menamakan orang itu, ramai yang mengandaikan negarawan bersara itu merujuk kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Dr Mahathir berkata pencapaian semasa mata wang Malaysia lebih teruk berbanding ketika krisis kewangan Asia pada 1997/1998.
Memetik baht Thailand sebagai contoh, beliau berkata dalam keadaan paling teruk sekalipun, kadar tukaran antara ringgit dan mata wang Thailand ialah RM1 kepada 10 baht.
Bagaimanapun, sekarang tukaran itu menjadi RM1 kepada hanya 7 atau 8 baht.
“Mengapa ini berlaku? Ia kerana orang sudah tidak percaya kepada ekonomi Malaysia, mereka mahu lari dan buang ringgit kerana nilainya mungkin akan jatuh lagi esok.
“Ini akan jadi lebih teruk pada masa depan. Saya tidak nampak ia boleh diperbaiki melainkan orang itu sudah tidak ada lagi,” katanya di program bual bicara Malaysia Hari Ini: Ke Mana Kita? di stadium Pasir Gudang, Johor hari ini.
Dr Mahathir adalah salah seorang pengkritik paling lantang Najib dan berkali-kali mendesak perdana menteri itu meletakkan jawatan kerana skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan “derma” RM2.6 bilion daripada penderma Timur Tengah yang tidak diketahui ke dalam akaun bank peribadi Najib.
Dr Mahathir hari ini berkata ringgit hari ini sangat lemah sehingga ada orang yang tidak mahu langsung guna mata wang itu, dan mereka yang memilikinya lebih suka untuk menukarnya kepada mata wang lain lebih kukuh.
Beliau berkata ramai rakyat Malaysia, terutama mereka yang mempunyai anak belajar di luar negara, bersusah payah untuk bertahan dengan kelemahan ringgit.
Di sebalik jaminan Putrajaya mengenai asas negara kukuh, kebimbangan mengenai keadaan ekonomi tetap kekal berikutan ringgit, mencatat pencapaian paling teruk dalam tempoh setahun ini, turun melebihi RM4 berbanding dolar AS sementara rizab tukaran asing jatuh di bawah AS$100 bilion bulan lalu, pertama kali sejak 2010.
Najib berdepan kritikan teruk susulan derma AS$700 juta (RM2.6 bilion) daripada penderma Timur Tengah yang tidak diketahui ke dalam akaun peribadinya sementara pada masa sama, syarikat pelaburan diilhamkannya, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) berdepan pelbagai siasatan kerana dakwaan salah guna kewangan.
Negara ini juga berdepan dengan tanggapan campur tangan kerajaan apabila Tan Sri Abdul Gani Patail disingkirkan daripada jawatan peguam negara sementara pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Negara (SPRM) diserbu dan pegawainya ditahan untuk disoal siasat polis kerana dituduh membocorkan maklumat berkaitan 1MDB.
Pada Selasa, Najib mengumumkan satu jawatankuasa baharu untuk memastikan pertubuhan ekonomi Malaysia dalam menghadapi apa yang digambarkannya sebagai “waktu yang tidak tentu dan mencabar”.
“Objektif jawatankuasa itu ialah memastikan momentum pertumbuhan Malaysia akan berterusan untuk satu jangka masa dan mampu menjana kemakmuran dalam masa yang agam tidak menentu dan mencabar,” katanya.
Najib bagaimanapun berkata butir terperinci jawatankuasa itu akan diumumkan “tidak lama lagi”.
Lu Fikir La Sendiri!!!

16 ulasan:

  1. Gua respek blog dap ni! Semangat kental! Keep it up bro! Malaysia for malaysians! Tq bro tq! Will support u all the way, all the best bro!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan main pantau lg cai jibby blog2 pro TDM, nak berhujah abuk pun takder, menyindir je lah..itu jer yg mampu..ahaks..

      Padam
    2. Ahaiii

      Ramai yg mengutuk kehadiran Tun dlm Bersih.
      Kejian dan hinaan dilemparkan

      Namun adakah antara kita yg sedar, kehadiran beliau sebenarnya telah mematikan langkah LKS utk mendabik dada kononnya dia org paling hadapan dapat menembusi kubu Najib.

      Tun tahu, keadaan ini amat merbahaya.
      Itu sebabnya dia dan isteri meminta lebih ramai org2 Melayu turun menyokong Bersih, bukan kerana agenda DAP ttp utk check n balance pengaruh DAP di Dataran Merdeka.

      Tun tahu, Najib mmg tidak boleh berbuat apa2 lagi sekarang, kerana jika tersilap percaturan Bersih akan membenamkan akarnya menjadi kuasa pemusnah bukan sahaja kpd Najib ttp juga kerajaan BN.

      Persepsi dan emosi sedang galak berperang di sana.

      Terbaru, Bersih telah occupy Dataran Merdeka.
      Esok belum tentu perarakkan kemerdekaan akan diadakan.
      Tidakkah kita sedar bahaya ini.

      Tun dan bberapa perisik kerajaan sebenarnya masuk utk menilai keadaan.

      Setakat ini, keadaan terkawal, belum ada tanda2 aktiviti subversif akan dilakukan

      Bicara Negarawan yg dibuat sebenarnya adalah utk menarik keluar Najib dari tampuk kuasa dan mengalih perhatian rakyat daripada Bersih.

      Lihat sahaja kerisauan di muka Tun.
      Kasihan Tun.

      Padam
    3. jangan gula2kan orang la..

      Padam
    4. Anon 1:17 ko tujukan nasehat tu pada najib..

      Padam
    5. Ahaii
      Mak Enon 1:17
      Tun M berani menadah nyawa demi agama ,bangsa dan negara
      Kau?

      Lihat kenyataan LKS dan Marina Chin..
      Jika Tun datang, kami akan layan seperti peserta bersih yg lain
      Kenapa Marina cakap mcm tu, sebab dia tahu siapa Tun dan kemampuan Tun!!!!

      Padam
    6. Haloo Enon 1:17 ... Boss Adzzam nak gula2kan kitaorang? Lu manyak silap le ... Boss Adzzam is more of a man than you, me or any of us over here ... put together. Please continue with gliclazide and metformine for your diabetes ... ProOottt Tot Tot Tot Tot!

      Padam
  2. dah terlebih fakta ... mmg ko balaci DAPigs !!!

    BalasPadam
  3. Setuju Tun M sokong DAP . Semoga Guan Eng jadi PM bukan melayu yang pertama .

    BalasPadam
    Balasan
    1. ..hmm..bukan main teruk demam ko anon 12:51.. tak kebah kebah..

      Padam
  4. Bezanya melayu sejati dengan melayu mamak (walaupun bukan semua)..aku pun mamak...

    BalasPadam
  5. Blogger Haramjaddah Pukimak Din Tyrtle, OutSyed The Box, Kadir Jasin, Zamkata, apanama, putra merdeka, Celah Gelegar, The Sense Credibility and Accountability, Jelapang, KZO. Sungai Rapat Online.

    Mulai hari ini Blogger Banggang, Bahalul, Pukimak waiima Haramjaddah nie semua BoLEH Declare Blog masing2 sebagai Blog Macai Mahathir Mudah Lupa a.k.a. Nyanyok, seterusnya letakkan diri masing-masing sebaris dengan Blog Pembangkang pro Pakatan Rakyat.

    Ini kerana Blogger Banggang ini terlalu mendokong Mahathir Mamakkuty yang secara terang-terangan menyokong apa jua agenda CINA DAPIGS.

    Blogger Banggang ini, JANGANLAH KAMU SEBUT ATAU MENULIS TENTANG PERJUANGAN ORANG MELAYU LAGi.

    Kamu semua adalah Mamak Haramjaddah yg baru kenal keyboard. Selamat Maju Jaya dengan tugasan Baru Menaikkan Bangsa Cina di tanah Melayu ini.

    Sesungguhnya Kamu semua lebih HINA drp Kelab Greenboc, MSO, Anak Sungai Derhaka, MSO, Ameno World, Omak Kau, Aspan Alias, Shahbuddin, Tranungkite Online, Bloglist, Kedahlanie.info. Blogger Pro Pakatan Rakyat walau macammana pon keadaan kedudukan Parti PAS, DAP, PKR, tapi mereka tetap mendokong dasar kepartian mereka, menulis menenangkan ahli, menguatkan saf parti.

    Kecuali Blog Tranungkite yang cenderong pd PAS, Omakkau yg menuju kearah keadilan sejati, Manjung Mari tetap PAS di hati.

    Blogger Banggang, tukar LOGO sokong Mahathir yang Sokong Cina, takut kalau Bisness Cina Bangkrap, takut Cina hilang kuasa ekonomi.

    Blogger lain teruskan kerja, blogger pakatan kerja pakatan, blogger pro kerajaan teruskan kerja murni anda. suatu hari rakyat akan sedar, siapa Mahazalim, Mahacelaka, MahaFiraun Mahathir Mamakkutty.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesian mamat meroyan tak dapat habuan dari si perasuah tegar. Peliwat sudah masuk penjara, bila pula perasuah ni akan ikut jejaknya.

      Padam
    2. Alahai anon 1:38 ..macai penyapu najib beliyon..so what kalo blog blog yg ko listkan tu sokong TDM??!!.. Perjuangan bangsa MELAYU bukan mak bapak ko aje yg punye!!..duit najib tak bole beli semua org.. sendri mau ingat lar..yg gatal pegi hapuskan ISA sape suruh??..komen bengong ko memang selayaknya letak di jamban umah nek tempoyak KEPARAT!!
      Berjuang utk najib bukan perjuangan org MELAYU..kirim salam bebanyak..

      Padam
    3. Ha ha ha Anon 1:38, setakat 'Hina dari kacamata kau' ... ada aku kesah? ProOoottt Tot Tot TotTot!

      Padam
    4. "Kamu semua adalah Mamak Haramjaddah yg baru kenal keyboard. Selamat Maju Jaya dengan tugasan Baru Menaikkan Bangsa Cina di tanah Melayu ini."

      Chai ternakan Najib,

      kalau Najib turun takhta, Tun takkan hadir bersih, kalau Najib letak jawatan, orang melayu dan umno akan selamat, kalau Najib berundur Malaysia kembali selamat, pulih seperti sediakala!

      Selamat hari kebangsaan!

      Padam