Selasa, 8 Mac 2016

Boleh Pulak..!


Ikut suka la..! kalau biskut kejap ada kejap takde..! Kalau PAC kejap boleh kejap tak boleh..! Memegang tampuk la katakan..! 

Laporan akhir Ketua Audit Negara berhubung siasatan ke atas 1MDB akan dinyah-rahsia mengikut Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972 apabila Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) membentangkan laporan itu di Parlimen.
"PAC ingin menegaskan Laporan Pengauditan 1MDB hanya diklasifikasikan sebagai dokumen rahsia rasmi sehingga laporan PAC berhubung kawalan pengurusan urus tadbir 1MDB dibentangkan ke parlimen.
“Tan Sri Ambrin Buang, Ketua Audit Negara menjelaskan selepas laporan PAC berhubung kawalan pengurusan urus tadbir 1MDB dibentangkan ke Parlimen, laporan akhir Pengauditan 1MDB tidak lagi menjadi dokumen rahsia rasmi di bawah Akta Rahsia Rasmi,” katanya pengerusi PAC, Datuk Hasan Arifin dalam satu kenyataan media hari ini.
Sebelum ini PAC dibidas pelbagai pihak kerana mengklasifikasikan laporan yang diterimanya pada 4 Mac lalu sebagai rahsia mengikut OSA.
Baru betul dengan ungkapan ~ Sauh sudah di labuh..! Layar sudah dibentang..! Baru betul terlentang..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

37 ulasan:

  1. Bila intergriti dan maruah diri dijual beli, beginilah jadinya.

    Sebelum ini Hasan 'Cari Makan' juga yang kata dokumen laporan audit mengenai siasatan audit kewangan 1MDB dikategorikan sebagai rahsia rasmi negara di bawah OSA 1972.

    Hari ni sudah tukar hanya jadi dokumen rahsia rasmi kerajaan sehingga dibentang di parlimen pula?

    Apa ini semua? Kebodohan apakah lagi yang hendak disogokkan kepada rakyat oleh Hasan 'Cari Makan' ini?

    Hari tu tak kata pula selepas dibentang laporan itu akan tak jadi rahsia rasmi.

    Tetapi kita musykil benar iaitu suspek utama dan rakan subahat utama kes 1MDB iaitu Najib dan Jho Low tak dipanggil untuk di siasat pun, pasal apa jadi sampai macam ni pula? Harapnya dalam pembentangan laporan itu di parlimen kelak, maka harap adalah ahli parlimen tanya soalan ini bagi pihak rakyat.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
    Balasan
    1. abu bakar ko masuk facebook.com/azmi929... ko tanya lah bab1mdb tu... dia ada fakta... ko melalak kat sini caicai takdapat jawap sebab takdak nfakta ... ko ada berani pergi tanya dia.. aku cabar ko ... aku follow face book dia...

      Padam
  2. Wei, if 9-11 Truth Commission was indeed released to the public but with HEAVILY BLACKED-OUT strip.......do you have any dimmest of HOPE that the Auditor General Final Report on 1MDB has the whats left of any bit of INTEGRITY in its tabling??? Its only chicken-feed PAC can easily do the 'MAGIC' blanco, ain't it???

    Attorney General had showed precedence and, a goofy one for that matter, PAC??? Perhaps will out do Pak Pandir by miles!

    In a moment you will see nek tempoyak and the pigsty-lickers come in drove......jadi gila babi lagi hulubelalang Lanun-Bugis!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro 1.21, are you warrior 231?

      Padam
  3. DAH PIKIR BABI.... MADEY MEMANG HARAMJADDAH PUKIMAK

    BLOGGER NIE PON SAMA BANGGANG BODOH PIE JADI BLOGGER DAP LAH SIAALLLLLL

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jadi baik PI MAMPOS lu punya ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS PENDATANG RASIS PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO/HOMO/RASIS- EJEN/KULI- "ZIONIST NWO"-CIA-NATO/ SOROS-ISrael-MOSSAD/FREEMASON/ILLUMINATI-PENIPU/PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH/LANUN-no 1!

      Padam
  4. Hahaawaw! 1:37pg darah tinggi dah naik, tak lama sakit jantung la tu!!!.

    BalasPadam
  5. pemakan dedak dah semakin bengong..pemakan dedak sesama sendiri pun ada yg kata bengong..
    sebenarnya tuhan telah tujukkan kepada rakyat akan sikap sebenar pemakan dedak satu persatu..

    BalasPadam
  6. PPM,

    Keep it up with your assault....the rapid the firings of articles are giving the lanun-bugis pigsty lickers sore in their brains, if ever they have one anyway.

    And, my take seems right as you can see the lickers coming out with all their tails wagging but without substance.

    MLN

    BalasPadam

  7. Pulak Dah Putra Ketinggalan keretapi...



    Tanpa Nama7 Mac 2016 8:41 PG
    Kenapa perlu OSA..

    Langkah itu kata Pengerusi PAC Datuk Hasan Arifin, diambil ketua audit negara memandangkan laporan interim audit 1MDB sebelum ini dibocorkan pihak tertentu.

    fahami ayat laporan interim....

    Balas
    Balasan

    Tanpa Nama7 Mac 2016 8:42 PG
    Kebaikan OSA kpd Kerajaan...


    "Keputusan Jabatan Audit Negara ini dilakukan berikutan ada maklumat dalam Laporan Interim Terhadap Pengauditan 1MDB yang dibentangkan kepada PAC pada Julai lalu, dibocorkan pihak tidak bertanggungjawab secara berpilih bagi mencetuskan laporan negatif sehingga menjejaskan kredibiliti Jabatan Audit Negara dan jawatankuasa ini sendiri.

    "Sebagai sebuah jawatankuasa ditubuhkan di bawah Parlimen Malaysia, adalah menjadi keperluan untuk wujudnya pematuhan dan akauntabiliti serta menghormati peruntukan undang-undang yang turut digubal institusi," kata Hasan dalam satu kenyataan hari ini.


    Tanpa Nama7 Mac 2016 8:46 PG
    Rahsia yg boleh diubah...

    "Setelah Laporan PAC berhubung Kawalan Pengurusan Urus Tadbir 1MDB ini dibentangkan ke Dewan Rakyat, terpulang kepada ketua audit negara membuat keputusan sama ada perlu untuk membatalkan arahan dokumen rahsia rasmi ke atas Laporan Ketua Audit Negara Terhadap Pengauditan 1MDB.

    BalasPadam
  8. Dua kisah benar yang ingin di kongsi bersama pembaca di ruangan ini;

    #kisah benar 1,

    Seorang pakcik ingin membeli tepong gandum, pakcik mengeluarkan duit rm5 yang dilipat begitu kemas dari poket rahsia seluar pakcik sambil berkata;

    Pakcik: tokey saya mau beli tepong gandum 1 kilo takmau itu GST!

    Peniaga:???????? sikalang semua barang ada GST pakcik.

    *****

    boleh tak pembaca memahami apa yang pakcik ingin sampaikan?

    1.duit rm5 yang dilipat kemas menandakan pakcik ini amat berjimat cermat dan tidak akan mengeluarkan wang untuk sesuka hati.

    2.salah satu contoh bagaimana najib dan pak menteri menganaiya,menzalimi, menindas rakyat dan korup.

    #kisah benar 2.

    Seorang ibu pergi ke supermarket membeli barang KEPERLUAN keluarga bersama sama dengan anak2nya.

    Dan apabila menghampiri kaunter cashier untuk bayaran.

    Anak : ibu! (Sambil menjerit) nak gula2 tu.

    Ibu : gula2 tu tak boleh beli, tak boleh makan, untuk hiasan je.....

    Anak : hiasan????#*##@!!

    Selepas selesai urusan pembayaran, syukur alhamdulillah ada hamba Allah yang sudi membelikan gula2 tersebut untuk anak2 ibu itu.

    Boleh tak pembaca memahami apa yang ibu tersebut ingin sampaikan?

    1.tidak mempunyai wang dan
    kuasa membeli untuk anak2nya.

    2.masih ada hamba Allah yang sudi memberi sedikit kebahagiaan untuk keluarga ini. (Hakikatnya hamba Allah inilah yang Allah akan anugerahkan lebih besar rahmat serta nikmat didunia dan diakhirat)

    3.salah satu lagi contoh bagaimana najib dan pak menteri beliau menzalimi, menindas, menganaiya dan korup!

    Sekian terimakasih kongsikan bersama rakyat marhaen yang lain!

    BalasPadam
    Balasan
    1. mamak tongkang8 Mac 2016 9:08 PG

      analogi bodoh macam baru setahun hidup.. agak agak lah...

      Padam
    2. 9.08,

      Apa yang agak2? cer citer? Tun ada buat salah sama hang kah? Cer citer? Biar rakyat marharn faham?

      Padam
    3. mamak tongkang8 Mac 2016 9:58 PG

      zaman reformasi dulu tun .m . apa bahasa kejian yang tidakdilemparkan .. maca macam.. kroni,nepo rasuah ..alih alih tak smpai satu jam.. semua berubah.. segala rasuah, salh guna kuasa.. kroni seolah baru semalam berlaku...??? yang baru setahun hidup boleh lah hadam....

      Padam
    4. 9.58

      "zaman reformasi dulu tun .m . apa bahasa kejian yang tidakdilemparkan .. maca macam.. kroni,nepo rasuah ..alih alih tak smpai satu jam.. semua berubah.."

      Apa lu nak citer chai? kalau ada bukti Tun amalkan rasuah, amalkan kroni..sila sila sila kan, buat siasatan, adakan RCI.

      tetapi berlaku adil lah chai,

      jika Tun disiasat maka najib juga wajib disiasat secara telus dan saksama, tanpa gunakan pengaruh,kuasa dan sogokan oleh najib.

      Boleh chai?

      Padam
  9. Kesilapan kisar fitnah 1..

    Tepung tidak dikenakan GST..malah tepung peket masih ada subsidi..

    Cerita2 dongeng ni selalu diungkit2 seolah-olah rakyat kita kebuluran.

    Yang biasa kita tengok duit rm5 buat beli rokok ja dimalaysia..nilai yg takda standard..pembaziran rm5 terlampau berleluasa antara nya topup rm5 dan dah nak pupus pun...

    Kisah fitnah 2...

    Gula2 bknlah makanan khasiat..Kebanyakan ibu bapa yg memberi makanan gula2 kpd anak2 tidak memahami bahawa ianya bkn sahaja boleh melembapkan otak malah yg confirm ronggakkan gigi...Elakkan dari beli gula2 krn tiada khasiat malah kandungannya 90% kimia bkn natural....

    Beli tepung vuat cekodok lagi baik...


    Kepada sahbat2 yg tahu golongan yg susah ni sila hubungi UMNO atau institusi2 kerajaan yg bertauliah..elakkan jumpa pembangkang kerana yg nak tolong org susah hanya pemimpin2 UMNO...

    Antara institusi yg ditubuhkan oelh UMNOutk membantu orang2 susah adalah..

    1.Baitumal
    2.Semua kemnentrian ada tabung..
    3.Masjid2
    4.Pejabat menteri besar
    5.Pejabat UMNO bahagian

    dan lain2 lagi....bg mereka yg tak dapat BRIM sila daftar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tepat skali.. semua itu sumbangan umno.. bkn najis.
      Apa sumbangan najis

      1. BR1M. Blanje duit rakyat dlm jumlah yg banyak yg mana hangus begitu shj. Tiada lain bg menaikkan populariti umno kononnya tp hakikatnya utk imej najis. Niat xikhlas xmenghasilakn result yg baik.

      2. GST konon2 menurunkan harga brg dan mensejahterakan rakyat. Tp hakikatnya menaikkan pendapatan negara bg menutup kelemahan kerajaan dlm menguruskan perbelanjaan. Contoh mudah rakyat disuruh berjimat cermat tp PM tiap2 taon bercuti luar negara menggunakan jet kerajaan. Budget pendidikan di potong tp budget utk JPM begitu tinggi sekali. Para pelajar yg bakal meneruskan pemerintahan negara sudah dihimpit dan tidak mustahil mula shj kerja sudah mencari jln termasuk yg haram demi melangsaikan hutang dan membantu keluarga yg menaruh harapan tinggi. Bahaya golongan ini jika diserap ke agensi kerajaan.

      3. 1MDB dan SRC yg xtau pun apa sumbangan kepada negara selain hutang bertimbun2 dan memasukkan duit kedlm akaun peribadi PM.

      4. Merosakkan agensi kerajaan dan UMNO yg mahu kebenaran disebarkan dan ditegakkan. Jika kemudian hari Lim Juan Ong jdk PM maka adalah tidak salah terima dana masuk akaun peribadi dan belanje sesuka hati dan melayu terus terjelopok dipenjuru kerana najis telah berbuat contoh tentang akibat ketidak patuhan kepada ketua bukan tuhan.

      Melayu hanya tnggl kuasa dan kuasa itulah dipermainkan demi mempertahankan individu jahat dan bangsat

      Padam
  10. Chai 8.51,

    "Makmal Rasionalisasi Subsidi mencadangkan supaya subsidi terhadap barang kawalan seperti gula, tepung dan minyak masak dimansuhkan tetapi perlu dilaksanakan secara berperingkat.

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala (gambar) berkata, selaras dengan trend masa kini, subsidi seperti itu sememangnya perlu dimansuhkan bagi memastikan ekonomi negara terus berkembang dengan efisien."

    -Utusan Malaysia.


    BalasPadam
    Balasan
    1. xcrewborcostegas8 Mac 2016 9:14 PG

      itu cadangan saja... belum tentu dilaksanakan.. banndinglah jugak dgn harga negara jiran seperti thailand ker... jangan bodoh sangat ... banyak makan tahi ko yer... sebab tu otak lembab

      Padam
    2. 9.14, Itu cadangan sahaja?

      Bagaimana pula dengan kuasa esekutif tambahan yang diberikan kepada najib? Cadangan jugakah?

      Padam
  11. Chai 8.51,

    "Yang biasa kita tengok duit rm5 buat beli rokok ja dimalaysia..nilai yg takda standard..pembaziran rm5 terlampau berleluasa antara nya topup rm5 dan dah nak pupus pun..."

    "Nilai yang takder standard" bagi kamu yang makan duit haram hasil pemberian najib tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau ko susah sangat dalam hidup pergi lah mohon bantuan kat kebajikan... baitulmal apa masalah ko ...

      Padam
  12. "Gula2 bknlah makanan khasiat..Kebanyakan ibu bapa yg memberi makanan gula2 kpd anak2 tidak memahami bahawa ianya bkn sahaja boleh melembapkan otak malah yg confirm ronggakkan gigi...Elakkan dari beli gula2 krn tiada khasiat malah kandungannya 90% kimia bkn natural.."

    Jika gula2 bknlah makanan berkhasiat dan membawa kesan yang buruk, haramkan je lah? Bukankah ahli umno juga yang bawa usul untuk halalkan ganja?

    Jangan ada gula2 dijual? Amacam boleh?

    Begitu jugalah kenapa najib boleh terima derma apabila undang2 malaysia jelas mengatakan derma kepada penjawat awam dan lain2 adalah satu kesalahan?

    Atau

    Najib terima derma halal manakala rakyat terima adalah haram?

    BalasPadam
    Balasan
    1. xcrewborcostegas8 Mac 2016 9:21 PG

      hahaahaa... bab derma politik mana mana parti ada... bukan bn saja lah biol.. sapa nak sumbang tiada masalah...

      Padam
    2. Mana yang lebih baik? Meminta atau memberi? Diberi joran untuk dapatkan hasil atau menerima dan mengharapkan pemberian orang hasil tangkapan?

      Bukankah dalam agama islam kita disuruh berusaha?

      Dan tidak sesekali makan duit haram?

      Padam
    3. 9.21

      "bab derma politik mana mana parti ada."

      Bolehkah najib mengesahkan secara hitam putih atau kenyataan rasmi dari kerajaan arab ianya adalah derma?

      Padam
    4. xcrewborcostegas8 Mac 2016 9:43 PG

      bolehkah pembankang senarai kan penderma dana politik mereka???

      Padam
    5. 9.43 chai,

      "bolehkah pembankang senarai kan penderma dana politik mereka???"

      Apa yang penting adalah intergriti penderma itu, sebagai contoh jika negara arab saudi menderma ke pelbagai negara, sudah pastilah terdapat didalam penyata kewangan negara tersebut dan tertulis negara manakah raja arab saudi menderma.

      Adakah derma yang Najib maksudkan terdapat dalam penyata kewangan negara arab saudi? adakah ianya sah dan tidak menyalahi undang2 negara tesebut? adakah ianya halal atau haram?


      Padam
    6. Xcrew.. another stupid cacai najis..
      Betulke dana politik?
      Ada bukti ke masuk akaun umno?
      42juta dari src tu betulke dana politik?
      Bolehke jawab xtau "sape masukkan"
      xpulangkan balik dan belanje sesuka hati?
      Xde ke cacai najis yg boleh bg komen bernas?
      Bodoh2 belake

      Padam
    7. mamak tongkang8 Mac 2016 12:49 PTG

      woi mangkuk tunggu lah lapuran pac di bentangkan diparlimen... parlimen tengah bersidang ni... baru lah dapat jawapan nya. tentang osa lapuran tu sebelum dibentangkan, dah dibentangkan nanti ko pakat pakat hadam lah... bongok..

      Padam
    8. Kahkahkah..
      Soalan mudah pun nk tunggu pac..

      Kahkahkah..
      celah mane duit 2.6b masuk akaun umno?
      PAC siasat ke perjalanan duit umno?

      kahkahkah..
      Pac hanya sekadar nk crk mkn

      Kahkahkahkah..
      Bkn pandir dh jwb ke psl 42juta dr src

      Kahkahkah..
      Ko xtau apa2 pun psl 2.6B dan 42 juta dlm akaun najis tp nk sokong suh tunggu pac

      Padam
  13. Chai 8.51,

    "Kepada sahbat2 yg tahu golongan yg susah ni sila hubungi UMNO atau institusi2 kerajaan yg bertauliah..elakkan jumpa pembangkang kerana yg nak tolong org susah hanya pemimpin2 UMNO..."

    Lihatlah pembaca sekalian, Begitu mudah pentadbiran najib jika memerintah secara bersih, cekap dan amanah.

    Hanya perlu tekan minyak dan memandu secara berhati hati, brek kenderaan jika ada bahaya di hadapan.

    Inilah pemimpin terdahulu lakukan demi pemimpin bernama najib memerintah, semuanya tersusun kemas dan rapi mudah untuk dilaksanakan.

    Tetapi apa yang telah najib lakukan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mamak tongkang8 Mac 2016 9:49 PG

      kalu ko betul betul susah , meman ada bantuan untuk ko... ada macam program disediakan oleh pemerintah.. kalu ko ada masalah tempat tinggal ko boleh mohon rmah pprt... so aper masalah nya.. nak nuat cam ne lagi kalu hati sudah kelam...

      Padam
    2. chai 9.49

      Ini bukan pasal bantuan, ianya lebih kepada corak kepimpimpinan yang ada, omputih cakap 'a fish rot from the head' jika najib korup maka rakyatlah yang menerima tempiasnya, rakyat hidup susah...yang terima bantuan pun dah tak boleh terima bantuan.

      Padam
    3. mamak tongkang8 Mac 2016 12:54 PTG

      bab korup ni dah lama dah dengar... berpuluh tahun dah... msia bukan baru setahun tubuh..

      Padam
  14. bantuan kebajikan ? semua tu retorik saja. ckp nak melepaskan diri saja...tak caya ? pi la mintak sendiri.. dgn keadaan skrg jawapan mudah yg diberikan....budget tak ckup la bro...tapi budget PMO tak potong la pulak...semuanya hawaq betui la...

    BalasPadam
  15. mamak tongkang8 Mac 2016 2:00 PTG

    loo kalu ko cacat hilang upaya.. masalah kesihatan tak bolae kerja ko pergi lah mohon... kebajikan masayarakat, pusat zakat,baitulmal ada.. jadi ko pergi lah isi segala dokumen sokongan yang diperlukan.. bukan pergi mintak jam tu terus dapat ...ada proses sarigan.. kalu ko layak selepas saringan baru lah dapat.. kalau sihat walafiat sapa mau kasi... tu pemalas lah tu..

    BalasPadam