Selasa, 15 Mac 2016

Makna Deklarasi Rakyat..!


Keluarga bahagia yang perlu dicontohi rakyat dan dunia..!

NAJIB DAN PENCAPAIANNYA

1. Perdana Menteri-Perdana Menteri tidak perlu mengikut dasar-dasar Perdana Menteri yang terdahulu dari mereka. Mereka berhak menggubal dasar dan strategi mereka sendiri. Tetapi rakyat mempunyai hak untuk menilai prestasi mereka. Hak ini termasuk meluluskan, mengkritik atau menolak kerja-kerja PM. Hak rakyat termasuk menumbangkan PM baru secara aman dan melalui undang-undang. Hakikat bahawa PM telah dipilih tidak bermakna beliau tidak boleh disingkirkan sebelum sampai tempohnya. Mereka yang dipilih telah dibuang atau diberhentikan daripada jawatan atas pelbagai sebab di seluruh dunia berdemokrasi.

2. Terdapat banyak harapan di kalangan rakyat apabila Najib mengambil alih daripada Abdullah, yang juga seorang PM yang dipilih. Beliau meletak jawatan pada 2009 dan Najib sebagai Timbalan PM mengambil alih. Ini merupakan tradisi, bukan kerana sebarang peraturan atau undang-undang tertentu.

3. Harapan rakyat bahawa Najib akan merungkaikan beberapa dasar PM Abdullah yang silap dengan cepatnya menjadi pudar. Ini kerana beliau meneruskan dasar-dasar Abdullah yang menyebabkan beliau kehilangan lima negeri pada pilihan raya umum ke-12. Najib juga memperkenalkan dasar-dasar yang menjejaskan kebebasan Malaysia dan menyumbang kepada persepsi negatif terhadap negara ini.

4. Di antaranya adalah seperti berikut: –

1). Beliau meminta izin PM Singapura untuk pembinaan jambatan bagi menggantikan tambak (causeway) bahagian sebelah Malaysia. Kemudian beliau bertanya kepada PM Singapura apabila beliau mahu membina kereta api kelajuan tinggi. Dalam kedua-dua kes ini permintaan beliau ditolak. Beliau nampaknya tidak mempunyai kawalan penuh atas segala hal ehwal negara sendiri.

2). Beliau mengambil perunding Eropah untuk menasihati mengenai dasar-dasar negara. Ini melibatkan kos RM 7 bilion. Perunding-perunding ini tidak memahami sifat pelbagai kaum Malaysia dan sensitiviti rakyat. Hasilnya ialah perasaan perkauman yang lebih besar dan ketegangan antara kaum di Malaysia. Orang Cina yang sebelum ini menyokong BN, menolak beliau sepenuhnya pada tahun 2013.

3) Beliau sebenarnya mengambil orang Eropah untuk bekerja di Jabatan Perdana Menteri. Pengaruh mereka ke atasnya menjadikan beliau tidak sensitif dengan keadaan tempatan.

4) Beliau menubuhkan agensi-agensi luar Kerajaan untuk mengarah hal ehwal Kerajaan dan menepikan EPU dan ICU dalam perancangan dan pelaksanaan pembangunan Malaysia.

5) Beliau membayar agensi-agensi ini, di mana Pemandu adalah satunya yang besar, gaji dan faedah tidak mengikut skim gaji kerajaan, iaitu lebih tinggi. Beliau tidak mengikut prosedur kerajaan dan tidak mengambil kira pihak berkuasa yang berkaitan apabila melakukan ini.

6) Beliau telah menambah bajet Pejabat Perdana Menteri banyak kali ganda. Terdapat begitu ramai Menteri-Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Kabinet beliau adalah yang terbesar dalam sejarah Malaysia.

7). Beliau mewujudkan jawatan dengan gaji yang tinggi bagi mereka yang bersara daripada perkhidmatan supaya mereka akan menyokong beliau tanpa mengira kesalahannya.

8) Beliau mempunyai gaya hidup yang mewah dan membelanja di luar kemampuan seorang Perdana Menteri Malaysia untuk majlis perkahwinan anak perempuannya.

9) Beliau meletak Kementerian Kewangan di bawah bidangnya bersama-sama dengan tugasnya sebagai Perdana Menteri. Ini memberi beliau kawalan penuh ke atas hal ehwal kewangan Kerajaan. Beliau dengan ini dapat meminjam dana dari Kerajaan dan menetapkan harga yang sangat rendah bagi tanah Kerajaan apabila menjualnya kepada 1MDB.

10) Apabila gagal untuk mengambil alih pengurusan Terengganu Investment Agency, beliau menubuhkan 1 Malaysia Development Berhad, sebuah syarikat yang mempunyai modal RM 1 juta daripada Kerajaan.

11) Beliau melantik dirinya sendiri sebagai penasihat kepada syarikat ini. Jelas sekali apa-apa yang dilakukan mesti dengan pengetahuan beliau.

12) Beliau meminjam untuk 1MDB RM42 bilion kesemuanya dengan membayar komisen dan kadar faedah yang tinggi, sesuatu perkara yang sebuah syarikat dengan RM1 juta sebagai modal tidak akan dapat melakukannya. Pada hakikatnya pinjaman ini dijamin oleh Kerajaan.

13) Beliau kemudiannya membeli loji jana kuasa swasta dengan harga RM12 bilion. Ini adalah jauh lebih tinggi daripada harga pasaran. Beliau juga mengambil alih hutang berjumlah RM8 bilion yang ditanggung oleh loji jana kuasa. Kemudian beliau menjual loji jana kuasa kepada China dengan harga yang merugikan.

14) 1MDB membentuk syarikat usaha sama dengan sebuah syarikat Arab dikenali sebagai Petro Saudi.

15) Syarikat ini dikatakan mempunyai dua konsesi minyak di Argentina dan Turkmenistan. Sehingga kini konsesi- konsesi ini tidak nampaknya telah diterokai. Malahan kewujudan konsesi-konsesi tersebut juga diragukan.

16) 1MDB telah membayar lebih daripada USD1 bilion untuk bahagiannya dalam syarikat usaha sama ini.

17) Usaha sama ini telah ditamatkan beberapa bulan kemudian.

18) Bukannya mendapat kembali wang itu, Najib sebaliknya meminjam lebih USD1 bilion dan USD0.8 bilion lagi kepada rakan kongsi Saudi.

19) Di mana wang ini berada pada hari ini tidak jelas kerana penjelasan yang diberikan tidak disahkan dengan dokumen yang boleh dipercayai.

20) Jumlah wang yang besar telah dilaburkan di Kepulauan Cayman.

21) Kemudiannya kita telah diberitahu bahawa wang tersebut telah dipulangkan ke Tanah Air. Tetapi sebahagian besar wang ini telah disimpan di bank Singapura. Kemudian bank tersebut berkata tiada wang di dalam bank. 1MDB kemudian mendakwa ianya bukan wang tetapi unit-unit. Tiada bukti dokumentari diberikan, sudah pastinya tiada juga bukti akan nilai sebenar unit-unit tersebut.

22) 1MDB tidak membawa balik wang ini ke Malaysia kerana Bank Negara mungkin akan mempersoalkan sumber wang ini. Ini adalah pengakuan yang jelas bahawa ada sesuatu yang tidak betul dengan wang ini.

23) Tiba-tiba telah dilaporkan oleh Wall Street Journal bahawa Najib mempunyai USD681 juta (kira-kira RM2.6 bilion ) dalam akaun rahsia peribadinya di Ambank.

24) Pada mulanya beliau menafikannya; kemudian mengakui, mengatakan bahawa ia adalah hadiah; kemudian menyatakan bahawa ini adalah sumbangan untuk memastikan beliau memenangi pilihan raya; kemudian menyatakan ia adalah sumbangan dari orang-orang Arab yang menghargai perjuangannya terhadap pengganas Islam; dan akhirnya bahawa ia adalah sumbangan daripada arwah Raja Arab. Sumber wang itu masih belum dibuktikan.

25) Kini seorang Menteri Saudi berkata tiada rekod wujudnya hadiah, kemungkinan ianya adalah satu pelaburan Saudi. Jumlahnya tidak begitu besar, katanya.

26) Tidak kira bagaimana beliau memperolehi wang ini, tetapi jumlahnya terlalu besar untuk disifatkan sumbangan. Tiada PM Malaysia patut menerima wang sejumlah itu, terutama wang dari negara asing. Sudah semestinya ia tidak seharusnya menjadi hadiah peribadi.

27) Wang dalam akaun sesiapa pun, sama ada daripada keuntungan atau pinjaman atau hadiah mesti diisytiharkan kepada Jabatan Cukai Pendapatan walaupun sekiranya ia tidak tertakluk kepada cukai pendapatan. Rupa-rupanya Lembaga Hasil Dalam Negeri tidak dapat mengesahkan dari rekod rasmi tentang bagaimana pemerolehan atau kewujudan wang ini dilakukan. Juga tidak ada laporan yang jelas tentang wang ini oleh Bank Negara untuk menentukan sama ada ianya pengubahan wang haram.

28) Kemudiannya dikatakan wang itu telah dikeluarkan dan disimpan di dalam bank-bank di Singapura.

29) Dan Kerajaan Singapura dikatakan telah membekukan akaun.

30) Di Malaysia empat institusi Kerajaan telah menubuhkan satu Pasukan Petugas untuk menyiasat wang ini.

31) Sebelum laporan dapat dibuat Najib membubarkannya dengan memecat Ketua Audit Negara, menakut-nakutkan Gabenor Bank Negara. Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah pergi bercuti. Hanya polis terus berfungsi tetapi senyap mengenai hasil kerja-kerja pasukan petugas. Daripada ahli-ahli pasukan petugas hanya pihak polis sahaja yang tidak membuat sebarang laporan. Polislah pihak yang pertama yang sepatutnya membuat laporan kepada Peguam Negara.

32) Bank Negara dan SPRM menyerahkan laporan berasingan mengenai wang dalam akaun Najib kepada Peguam Negara yang baru.

33) Kedua-dua laporan telah ditolak oleh Peguam Negara baru dengan mendakwa Najib tidak melakukan sesuatu yang salah.

34) Kemudian Peguam Negara mengisytiharkan bahawa baki wang (RM2.03 bilion) telah dikembalikan kepada Arab Saudi. Bagaimana ini dapat dilakukan pada hal akaun dibekukan tidak dijelaskan.

35) Rakyat Malaysia berasa malu dengan laporan oleh akhbar asing yang berpengaruh tentang pengurusan 1MDB oleh Najib yang dapat dipersoalkan dan jumlah wang yang besar dalam akaun peribadi beliau. Apabila membuat perjalanan ke luar negara, rakyat Malaysia yang dahulu sering dipuji atas kejayaan negara mereka malu apabila ditanya mengenai apa yang berlaku kepada negara mereka?

36) Rakyat Malaysia malu kerana Malaysia dinilai antara sepuluh negara yang paling korup di dunia dan Najib dianggap sebagai Menteri Kewangan yang paling tidak cekap.

37) Walaupun Najib mengugut untuk menyaman, dia tidak berbuat demikian sehingga kini, walaupun Wall Street Journal dan akhbar-akhbar lain mendedahkan lebih banyak cerita buruk mengenai beliau dan kerugian 1MDB serta wang dalam akaun peribadi beliau. Jumlah yang terlibat kini dilaporkan sebanyak RM4 bilion.

38) Akhbar-akhbar Malaysia tidak dibenarkan melaporkan 1MDB kecuali penjelasan oleh Kerajaan.

39) Semua institusi-institusi Kerajaan yang ditugaskan untuk melindungi kesejahteraan warganegara kini telah dilemahkan oleh Dato’ Seri Najib supaya orang takut institusi-institusi ini daripada bergantung kepada mereka untuk mendapatkan kebebasan dan kesejahteraan.

40) Kerana semua inilah warganegara Malaysia mendesak penyingkiran beliau.


40 perkara beb..! macam 40 penyamun ajer..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

85 ulasan:

  1. Deklarasi Mamak Memperbodohkan Bumiputera untuk keuntungan DAPiG dan Bukan Bumiputera.DEB hanyalah 'kawan duit' untuk anak2 Mahadey dan kroni2 Bumi nya sekor dua.

    Peratus pemilikan ekuiti Bumiputera mengikut tahun SEJAK DEB DI LANCARKAN adalah seperti berikut:-

    1970-2.4%(pelancaran DEB)
    1983-18.7%(awal Tun M)
    2002-18.7%(akhir Tun M)
    2004-18.9%(awal Pak Lah)
    2010-23.1%(awal DSN)
    2011-23.5% .
    Data 2014 sedang dikemaskini oleh EPU/SSM .

    Menarik statistik ini..SUKAR DI PERCAYAI TAPI ITULAH REALITINYA..22 Tahun di tampuk kuasa dgn segala projek mewah dan mega...tetapi pemilikan EQUITY BUMIPUTERA dibawah DEB/DPN di zamannya meningkat 0%!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ekuiti bumiputera pegun pada zaman Tun Dr. Mahathir, bagaimana pula dengan ribuan usahawan-usahawan bumiputera samada skala besar, skala sederhana, skala kecil yang tumbuh bak cendawan lepas hujan di zaman Tun Dr. Mahathir?

      Di zaman sebelum Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, agak sukar untuk menemui orang-orang Melayu / bumiputera menjadi usahawa, tetapi di zaman Tun Dr. Mahathir, bukan setakat orang Melayu, malahan Orang Asli, bumiputera di Sabah dan Sarawak di kalangan orang kebanyakan menjadi usahawan yang berjaya.

      Dari segi ekuiti, itu dari segi pemilikan saham-saham dalam syarikat senaraian awam, tetapi ekuiti-ekuiti dalam syarikat sendirian berhad, perniagaan bertaraf enterprise tidak dikira masuk dalam 18.7% itu.

      Jadi kepada juak-juak Najib, tak payahlah nak kelirukan dengan data-data yang tak tepat sedemikian.

      Bersikap jujurlah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. butohhh ko la bakar...cuba ko komen apa mamak tun kerala ni buat dgn fgures ni

      1. Perwaja steels loss 10 billion
      2. bumiputera malaysia finance loss 2.5 billion
      3. bank negara forex loss 30 billion

      sapa yg jadi PM masa tu...???

      Padam
    3. Anon Kejora Liberal....

      Ihh..ihh..ihh.. tak habis2 dgn carut-marut. kenapalah Najis simpan budak suruhan tak beradab ini yg membikin rakyat makin meluat dan semakin jauh hati. Memang tepatlah adat kita mengatakan orang tanpa nama & tanpa bin adalah anak gampang atau anak luar nikah.

      Padam
  2. Legasi yang ditinggalkan ialah beberapa SUPER RICH/MAHA KAYA BUKAN BUMIPUTERA YG MENGUASAI TELCO,IPP,PERJUDIAN,HARTA TANAH DLL TANPA PERLU DI SEBUT SIAPA MEREKA...siapa yg menghancurkan ekonomi dan hak Rakyat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. FAKTA.

      Pentaksub Mahathir kata dialah yang memajukan orang orang Melayu, dialah yang membela nasib Bumiputera TETAPI bila aku bertanya KENAPA DEB GAGAL pada zamannya?

      Jawapan yang diperolehi :

      1. Mahathir berani menyelar Yahudi
      2. Mahathir bina KLCC, KLIA, SIC bla bla bla
      3. Mahathir buat Proton (yang dah 30 tahun tak pernah untung)

      Maka aku ulangi soalan :
      KENAPA DEB GAGAL dizamannya?
      Jawapan recycle yang diberi iaitu 1,2,3 dan kentut Mahathir wangi (ni saja aku tambah)

      Padam
    2. Tanpa Proton cetusan idea TDM, Melayu & bumiputera mungkin hanya mampu berbasikal & bermotorsikal kapcai layaknya. Itulah kesaksian saya ketika mula2 berhijrah dari Spura ke Malaysia pd pertengahan 70an.

      Jasa Tun akan dikenang sepanjanj zaman.

      Padam
  3. Terbaiiiiikk...pemakan dedak sila fahamkan...tanya lain..jawab lain...mamaklah..itulah..inilah..ProOO00ootTt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaek lah pematuk dedak lendir expired.. tedmanok clone. cer ko jwn sket mane pegi hasil rompakan tun mamakgila?
      lain yang menyamun lain yg dituduh..beria2 nak jatuhkan Najib.. Najib xde rompak wang sape2. perompak sebenar ialah yg menuduh najib merompak.
      pengecut mana berani jawab.. asyik tutup divert dgn soklan2 ngok tun mamakgila.

      Padam
    2. Tanpa Nama15 Mac 2016 6:58 PTG, RM 2.6 bilion dan RM 42 juta tu ada dalam akaun peribadi Najib, bukannya dalam akaun peribadi Tun Dr. Mahathir.

      Jadi tak payahlah pusing tak tentu hala pula.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  4. SEBENARNYA TUN ABDUL RAZAK YANG BANYAK MENCORAKKAN KEMAJUAN DAN KEJAYAAN NEGARA..BUKAN tun MAMAKGILA.
    Semasa Dr. Mahathir dipecat dari UMNO tahun 1971 Tun Razak tubuh Pernas dengan modal dibenar RM50 juta dan modal berbayar RM12 juta. Pernas diberikan hak ekslusif untuk mengedar, mengendali dan membeli barangan dari China semasa lawatan Tun ke Beijing bernilai lebih RM400 juta. Selepas kematian arwah Raslan, Ku Li ambilalih Pengerusi Pernas.

    Syarikat Pernas MNI diberi hak ekslusif kendali semua insuran kerajaan. Berdasar pada rangkaian runcit Boots di UK, Booker McDonnell di Africa dan Carribean, Pernas Edar ditubuh untuk bantu peruncit Bumiputera.

    Tahun 1971 juga Pernas Construction, Pernas Properties, Pernas Trading, Pernas Engineering, Pernas Securities ditubuhkan . Pernas Engineering jslin kerjasama dgn Nippon Electric, Arnold Otto Meyer Hamburg, Munck International Norway, Gliksten Export UK. Pernas Securities pula jalin kerjasama dgn Far Eastern Hotel Dev (Hilton), Goodyear Tyre, Sime Darby, Hickson Chemical, Cadbury Confectionary, Electrolux.

    1978 Pernas Mining ditubuh untuk ambil alih semua kepentingan London Tin (MMC). Pernas juga kuasai PNSL. Pendek kata diawal 70-an harta Pernas bernilai berbilion ringgit yang menyumbang kepada sebahagian dari 15% ekuiti Bumiputera di segenap bidang dari peruncitan, pengedaran, insuran, perkapalan,hotel, harta tanah... satu keajaiban yg tak dapat disangkal. Soalnya siapa yang rompak seluruh harta Pernas, yang bunuh Pernas Edar, Pernas Trading?

    Ke mana hilang nya berpuluh bilion harta Pernas? TANYA tun MAMAKGILA mana dia PERNAS? itupun kalau dia berani jawab, dn lidah tak pinjam biawak lah...

    tp kita yakin dia kecut tk berani jawab..dia akan pusing lebih dr biawak!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tun Razak meninggal dunia pada tahun 1976, tetapi pembangunan Malaysia rancak pada tahun 1990an iaitu di zaman Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri.

      Itulah jenis macai Najib, merapu tak tentu hala pula.

      Kalau betul PERNAS telah diselewengkan oleh Tun Dr. Mahathir, pasal apa Najib biarkan sahaja? Pasal apa Najib tak arahkan polis untuk tangkap Tun Dr. Mahathir atas tuduhan penyelewengan terhadap PERNAS itu?

      Tun Dr. Mahathir seorang rakyat biasa sahaja, bukannya ada apa-apa jawatan dalam parti, tak ada jawatan dalam kerajaan pun, apakah yang ditakutkan oleh pihak berkuasa untuk ambil tindakan undang-undang terhadap Tun Dr. Mahathir sekiranya ada bukti bahawa Tun Dr. Mahathir menyeleweng wang atau menyeleweng dalam PERNAS itu?

      Sila berikan penjelasan.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Hahaha...mcm nii kee askar upahan mat maslan 3suku tuu..? Hujah taraf sampah..orangnya sama saja...ProOO00ootTt

      Padam
    3. sebenarnya kalau kita perhatikan.. hayat yang pendek sebagai PM, Allahyarham Tun Abdul Razak (semoga Allah SWT merahmatinya) sangat banyak mencetuskan program dan agenda2 terbaik untuk rakyat yg kini kita warisi dan nikmati.

      Mamaktun hanya meniru konsep Tun Abdul razak sedangkan blueprint kemajuan tersebut ialah dari Allahyarham Tun Abdul Razak. Tun dabik dada konon dia hebat. Dia hebat ROMPAK wang PEtronas lepas tu curi sikit lagi buat KLCC supaya org melayu nampak gakum dan puja jilat mcm dia hebat.

      Macam Firaun bina Pyramid.. supaya org kagum sedangkan Firaun lambang kezaliman.

      Mahadey dia rompak wang negara berbillion dlm pelbagai bentuk penyelewengan 'terhormat'. Untuk mengaburi, membodohkan Melayu2 taksub maka KLCC dan SCR dibina dengam merompak lagi wang PETRONAS sebagai icon untuk 'menundukkan' rakyat..

      supaya rakyat kagum, dan puja jilat tapak kakinya mcm dia lah yg usaha bina.. padahal setiap sen dr PETRONAS.. aku pon boleh buat kalau ada tabung duit boleh diambil!

      Sekian lama Mahadey@thaik SHIT spt yg digambarkan dlm Novel suatu masa dulu menipu rakyat dn org politik dlm UMNO dgn 'rompak-bina-rompak'

      Wahh hebat tun madey.. dia bina klcc..dia buat highway.. dia bagi dunia kenal malaya.. wow... perompak terhormat..

      skrg dia terjejas teruk. legasi merompak tak boleh nk di teruskan.. kroni2 kena cantas.. rakyat suka cara DS Najib direct turunkan bantuan kpd rakyat berbanding car Madey rompak duit rakyat dn taburkan mata rakyat dgn monumuen untuk disembah puja..

      So.. hebatnya Allahyarham Tun Abdul Razak menubuhkan PERNAS.. wawasan jauhnya tidak siapa sangka China akan jadi kuasa industri pembuatan terbesar dunia.. pada zaman itu belum terjadi.. tapi Tun Abdul Razak telah melihat begitu jauh.. dengan tubuhnya PERNAS.. kini ia tinggal nama dirompak dan di bunuh oleh mahadey laknatullah!

      Yakin Insya Allah DS Najib mewarisi kebaikan dan kebijaksanaan Ayahndanya.. dan kedengkian rejim Mahadey takkan berhenti. mereka akan burukkan segalany2!

      Padam
    4. Saya tidak mempertikaikan apa usaha yang telah dibuat oleh Tun Abdul Razak, malahan saya mengaguminya sebagai seorang pemimpin dari golongan bangsawan yang begitu dekat di hati rakyat kerana beliau selesa berdampingan dengan rakyat tanpa mempedulikan latar belakang rakyat itu.

      Tetapi Tun Dr. Mahathir memajukan negara ini dituduh sebagai firaun, tetapi kerana orang yang dituduh sebagai firaun itulah yang memajukan rakyat negara ini dengan pelbagai pembangunan, sekiranya Tun Dr. Mahathir bersikap seperti ulamak politik PAS, maka negara ini akan jadi seperti Pakistan sahajalah, rakyat hidup dalam kemunduran.

      Bila orang yang tidak tahu bersyukur dengan rahmat Allah yang telah memberikan negara ini pemimpin yang berkaliber dan berbakat besar seperti Tun Dr. Mahathir, maka orang itu patut rasa malu kerana walaupun Tun Dr. Mahathir dituduh sebagai firaun, tetapi si penuduh itu juga yang menikmati segala usaha yang diusahakan dengan gigih oleh Tun Dr. Mahathir itu.

      Kalau benar PERNAS itu diselewengkan oleh Tun Dr. Mahathir, maka tangkaplah dia, penjarakan dia, tapi pasal apa pihak berkuasa tidak tangkap Tun Dr. Mahathir samapi sekarang ini?

      Malahan Najib tidak mewarisi kebijaksanaan dan kehebatan Tun Razak, sebab Tun Razak tidak menyebabkan negara menanggung hutang yang begitu besar, Tun Razak tidak buat syarikat yang entah apa-apa hingga negara terpaksa tanggung hutang berpuluh bilion, Tun Razak tidak ambil duit yang didermakan untuk parti masuk akaun peribadi, tetapi lihatlah apa yang Najib buat, sangat berbeza antara Tun Razak jika kita bandingkan dengan Najib.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    5. ayat2 lakunan anjing upahan mahataik.. anjing yg kalau dpt ditangkap mau disebat2 makhluk celaka ini! krjanya ialah bohong-fitnah-bohong.

      mahataiktun ialah bapak penyangak sebenar!
      Jika dia clean dia takkan menggila2 mcm org terlebih gila tak makan ubat!

      Sbb dia ada banyak dosa pd rakyat dia skrg tk keruan

      Marah Najib join DAPig ajak tumbangkan UMNO BN. Lepas tu ckp belit2.. bukan nak jatuhkan UMNO tp nak jatuhkan Najib?

      gila..mmg mamaktaik tahap sgt gila!!

      kau langsung xde akan hormat mamaktaik gila ini bila dia sudha join parti paling jahat di bumi malaysia ini DAPig!!

      Xde matlama menghalalkan cara.. apatah lagi matlamat itu sendiri penuh kejahatan!

      Padam
    6. wahai Abu bakar... baiklah.... katalah Kita buang sahaja kata2 hina terhadap Tun jauh2.... dan Kita terimalah kejayaan Tun membina monumen yg rakyat boleh banggakan Sekarang seab jauh disudut hati kami tetap hormat Dan hargai Tun... TAPI persoalannya.... 1) Dari awal merdeka sehinggalah Tun naik menjadi PM.... tidak terbangunkah negara tercinta Ini? dengan ajaran jalan persekutuan kesetiap pelusuk bumi Malaysia... dengan hospital kerajaannya... dengan lapangan terbangnya, dengan bermacam2 lagiah pembangunan negara sesuai dengan zaman itu? 2) bukan itulah tanggungbjawab seorang PM bersama anggota kepimpinan kerajaan lakukan untuk kekal memerintah? 3) Dan yang paling utama sebagai benchmark yg Cuba disapu Kebawah tikar..... mengapa ekuiti bumiputra kekal 0% sehingga Tun meletak jawatan? anda ada jawapan itu? tolonglah... semuanya sudah hampir game.... banyak perkara adalah sekadar persepsi..... tp yg jelas kejayaan anak2 Tun bukankah satu mitos mahupun persepsidan jelas....Tun tidak pernah menyentuh mengenainya melainkan ungkapan mengatakan anaknya berdiri atas kapasiti sendiri.....huh.... dgn cara wildcard Dan terus mengukuh.... memang hebatlah anak Tun. yang pasti.... dua penggal Najib pun sudah banyak perubahan yg beliau lakukan..... mencuri jutaan mahupun berbillion2 duit takat kedalamnakaun peribadi????.... emmm.... I don't buy that kind of perception.....

      Padam
  5. ada lebih dari 100 sebab TDM mmg hamba kroni ... dari zaman dia 22 tahun sehingga kini bebanya .. jgn nak berpolitik lagi org tua ... jgn ikut nafsu nanti lesu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yang lesunya? Di zaman Tun Dr. Mahathir negara maju jaya walaupun berhadapan dengan dua kali zaman kemelesetan ekonomi dan sekali krisis matawang yang sangat teruk.

      Di zaman Tun Dr. Mahathir negara dipenuh dengan pembangunan untuk rakyat, tetapi di zaman Najib ini pula rakyat dicekik, dan dianaya dengan pelbagai beban.

      Jadi tak payahlah nak merapu tak tentu hala pula.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. "Di zaman Tun Dr. Mahathir negara maju jaya walaupun berhadapan dengan dua kali zaman kemelesetan ekonomi dan sekali krisis matawang yang sangat teruk"

      kah...kah..kah.. dia jahanamkan eknomi dgn main rompakan dgn forex, kronisme yg mahajahat.. down ekonomi teruk.. then tambat Ringgit.. Ringgit hilang dayasaing.. akhirnya Pak Lah yg sakit penat kena cuci taik Mahataik!

      Padam
    3. Budak hingusan Anon Kejora merepek meraban tak tentu haluan macam anak polong take cukup makan. Kamu anak tanpa anak & ayah nie lepasan sekolah & universiti mana, umur berapa & pengalaman kerja apa......?????

      Padam
  6. Maju zaman 1990-an?
    siapa yg ukur maju tu?

    nampak maju dgn monumen harta kroni dan asing.. itupun rompak wang GLC buat bangunan besar2.. rakyat nak rasa apa?? tengok je? itu maju? pala hotak ler... rakyat kebulur di sana sini.. Mahadey dh nak laksanakan dasar penswastaan hospital pada akhir 2001 tp disebabkan kemerosotan sokongan pdnya.. ditangguhkan.

    Tongkah Group company anak madey.. FABER Medic, antar adua korpara besar yg dijadualkan akan meratah duit rakyat jika projek swastakan Hospitak kerajaan itu jadi.. rakyat peru bayar kos perubatan dan ubat2..xde free lagi..itu kepala otak Madey!!

    so nampak mcm 'maju' lah sangat.. rupanya rakyat DIPERAH idup2.. air mata rakyat itu simbol maju.. madey pernah kata (SEKITAR 1990-an) nak maju rakyat kena kroban..korban tanah.. korban dgn bayar kos...???


    mahadey harvest dasar terbaik Tun Abdul Razak, contoh seperti pembinaan lebuhraya PLUS..itu bukan kepala otak mahadey..itu zaman PM sebelum itu lagi.. tp mahadey amik nama dan mengubah projek terbut sebagai tabung mengkayakan kroni dan keluarganya melalui dasar swasta negara

    Si mamakgila ini kerjanya nak buat duit. Baginya kerajaan takmau tanggung apa2.. rakyat bayat company kroni jual atau sediakan..

    ini style penyamun madey!

    BalasPadam
  7. KISAH PEMBINAAN LEBUH RAYA PERCUMA Allahyarham TUN ABDUL RAZAK (SEMOGA ALLAH SWT MERAHMATINYA)

    Bagaimana usaha Allahyarham Tun Razak merakyatkan sumber ekonomi untuk membangunkan prasarana infrastruktur dari rakyat untuk rakyat dikhianati oleh mantan PM Dr M (yang malangnya didewa dewakan oleh generasi baru yang tidak prihatin sejarah sendiri)…


    1. Arwah Tun Razak merupakan seorang perdana menteri yang sangat JUJUR dan AMANAH dalam melaksanakan pembangunan negara. Dalam mana mana program pembangunan yang direncanakan, motivasi membantu rakyat adalah menjadi keutamaan.

    2. Dalam artikel ini, gua mahu kupaskan satu sektor sahaja iaitu peranan terpenting arwah Tun Razak membentuk sistem Prasarana Infrastruktur Jalan Raya Lebuh Raya Malaysia yang PERCUMA dan ditanggung sepenuhnya oleh wang cukai yang dikutip dari rakyat.

    3. Dibawah pemerintahan Tun Razak ini JKR ataupun sikronim Jabatan Kerja Raya menjadi senjata utama dalam program pembinaan sistem jalan raya yang menghubungkan seluruh negara secara PERCUMA. Fungsi utama JKR adalah membina infrastruktur negara selepas merdeka. Kebanyakan adalah pembinaan dan penyeliaan sistem jalan raya diseluruh Malaysia.

    4. Pada tahun 1967 satu sejarah telah dicipta oleh JKR ini. Pembinaan projek lebuhraya gergasi sepanjang 123KM menembusi hutan banat antara Perak ke Kelantan telah dirancang hanya menggunakan kepakaran tempatan dengan kos minima dari wang dana kerajaan sendiri.

    5. Projek tersebut dinamakan Jalan Raya Timur Barat (JLTB) bernilai RM205 Juta (sangat tinggi nilai pada zaman 70an dahulu). Berjaya disiapkan pada tahun 1982, 12 tahun tempoh masa pembinaan diambil mengambil kira kelewatan akibat ancaman dari pengganas Komunis pada masa itu. Jika tiada ancaman Komunis kemungkinan lebih awal projek itu berjaya disiapkan.



    aku tambah.. zaman MAdey.. buat highway sekerat sikit je pacak tol.. kerja nak menyamun rakyat..

    contoh Tol Sungai Nyior ke Butterworh tak sampai 5km.

    Tol BKE-Kulim. Tol Grand Saga,MRR2, KESAS, SPRINT.. 'maju'kunun? dgn peras ugut rakyat!

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro, guna highway ke tak? jimat..guna jalan dalam...ha.ha..

      Padam
    2. bro.. itu seruan penyamun..
      highway bkn harta madey.. dh bina kais rakyat pakai lah bukan pakai duit bapak madey!

      Padam
  8. 6. JLTB menjadi satu satunya projek pembinaan mega Lebuh Raya oleh Kerajaan tanpa tolgates dan adalah PERCUMA sehingga sekarang ini. Selenggaraan setiap tahun oleh JKR tanpa sebarang masalah, dengan kualiti jalan terbaik sepanjang masa.

    7. Pada tahun 1977 kerajaan dibawah pemerintahan Tun Hussien Onn meneruskan legasi direncanakan oleh arwah Tun Razak untuk membina rangkaian PERCUMA Sistem Lebuh Raya menghubungkan Utara hingga ke Selatan Semenanjung Malaysia. Projek ini sudah lama dalam perancangan Tun Razak dahulu namun mengalami kelewatan akibat masalah ancaman getir Komunis di negeri Perak masa itu.

    8. Projek dinamakan PLUS – Projek Lebuhraya Utara Selatan dilaksanakan pada tahun 1977. Satu Konsortium Nasional ditubuhkan iaitu Lembaga LebuhRaya Malaysia (LLM) atau Malaysia Highway Authority untuk menjalankan perancangan dan pembinaan PLUS ini.

    9. Kehancuran pergerakan Komunis akhir 70an memberikan kesan positif kepada program pembangunan negara. Kawasan2 hitam berjaya dibersihkan.

    10. Projek berjalan lancar tanpa masalah sehinggalah Dr M menggantikan Tun Hussien Onn sebagai perdana menteri pada tahun 1981.

    11. Antara 1980 sehingga 1985, LLM berjaya menyiapkan beberapa blok fasa pembinaan lebuhraya dengan jarak 366KM atau pun 41% daripada jumlah keseluruhan PLUS iaitu 823KM yang dirancang menggunakan dana kerajaan sebanyak RM3.2 BILION pada masa itu, Lebuhraya Penuh TANPA TOL dengan PERCUMA untuk rakyat. Semua kos ditanggung beres dari kantung kerajaan tanpa penglibatan pihak swasta.

    12. Pada tahun 1986, Dr M mula gila melaksanakan idea gila program Penswastaan Negara. Hampir segala gala yang sebelum ini hak mutlak rakyat dibawah operasi kerajaan mula didagang jual kepada pemodal asing.

    BalasPadam
    Balasan
    1. gila..? sape yg bagai nak gila backing Jibby ni? ha..ha..

      Padam
    2. Gila.. gelabah berok kau... kau takut ke sokongan rakyat pd Najib?
      takkan nak backing bapak perompak Malaya@ bapak Marina anti Islam tu..?

      Padam
    3. 736..woiii !!..sokongan rakyat negara maner tuh?!.. rakyat kazakhstan ker?!..yg konfem sokong pemakan dedak tak berotak jer!!..

      Padam
    4. woii cai lendir..
      Najib naik jd PM tu sokongan dari rakyat zimbabwe ke? aku pun rakyat, kenapa gelabah bila ckp rakyat sokong najib.. nampak sgt meracau mcm kena rasuk.

      #RespectMyPM
      #HidupUMNO

      Padam
  9. 13. Tragedi PLUS pun berlaku pada tahun 1986. Entah apa yang merasuk Dr M, pegangan kerajaan dan LLM didalam PLUS dijual kepada proksi kroni Dr M iaitu Halim Saad yang mengetuai syarikat swasta UEM. Padahal mengikut perancangan asal oleh Tun Razak dan Tun Hussien Onn adalah tidak akan sekali kali membenarkan kemasukan pemodal luar kerana ini adalah projek dari kerajaan untuk rakyat.

    14. UEM pun akhirnya menguasai projek PLUS tersebut. Walaupun mendapat bantahan ramai rakyat pada masa itu kerana UEM dianugerahkan konsesi yang panjang tidak masuk akal.

    15. Walaupun 366KM dari keseluruhan 823KM pembinaan yang siap menggunakan wang dana kerajaan sendiri, UEM tidak membayar satu sen pun duit mereka untuk membayar semula kos yang telah pun dikeluarkan oleh kerajaan sebelum ini.

    16. Dan paling menyeksakan idea asal Lebuhraya PERCUMA untuk rakyat telah digadaikan Dr M. Halim Saad melalui UEM mengaut berbilion untung atas angin kerana sistem konsesi beray sebelah yang tidak berkesudahan. Terma tamat tempoh 30 sudahpun tamat namun disambung semula untuk 25 tahun lagi. Dengan kata lain PLUS adalah cash cow kepada Dr M dan proksi mereka.

    17. Dan apa yang paling mengecewakan, pihak swasta ini dibenarkan mengutip hasil tol yang dibina dari wang dana kerajaan sendiri pada mulanya. Mereka hanya menyiapkan baki 500KM sahaja selepas itu. Satu kerja atas angin kerana mereka UEM itu menyiapkan PLUS 2 tahun lebih lewat dari tarikh penyerahan, dengan kos yang melampau naik sehinga 70% dari kos estimated yang digubal oleh Tun Razak dan Tun Hussien Onn sebelum ini.

    18. Dr M malah memberikan kemudahan kredit RM3.5 bilion lagi kepada UEM walaupun operasi asal yang dirancang Tun Razak dahulu hanyalah 100% dana hasil kerajaan untuk pembinaan lebuh raya PERCUMA untuk rakyat sepanjang 800KM tersebut.

    19. Terima kasih atas usaha keji Dr M dan kroni proksinya, sehingga kini kutipan PLUS yang berjumlah RM2 Bilion setahun dan terus meningkat tidak nampak jalan untuk menamatkan kutipan tol tersebut…

    20. Persoalan pentingnya dimanakah hasil berpuluh bilion kutipan tol selamna berpuluh tahun ini pergi?…

    21. Lebih parah, setiap 3 tahun PLUS berhak menaikkan 10% kutipan tolnya mengikut perjanjian mistik yang keji antara Dr M dan Halim Saad berpuluh tahun lepas… Jika tiada kenaikan boleh pulak Kerajaan dipaksa untuk membayar ‘PAMPASAN’, sesuatu yang sangat tak masuk akal…

    22. Sistem pembinaan jalan bertol di Malaysia ini adalah salah satu legasi Dr M yang tidak dapat dimaafkan selama lamanya. Di Lembah Klang sangat tak masuk akal sistem serupa digunakan, dengan berpuluh konsesi lebuh raya menyedut duit hasil titik peluh rakyat setiap masa…

    23. Panjang lagi kisah ni cuma gua pendekkan bagi pembaca mudah hadam.

    24. Sape yg bengang bayar tol setiap hari mohon sila tag kawan atau share suruh bace ni… dan tanya balik kenapa negara Malaysia masa baru nak bangun tahun 60-70an masih miskin dgn sumber yg tak banyak akan tetapi masih mampu membina jaringan Lebuh Raya dan infra Jalanraya PERCUMA seluruh Malaysia dengan dibiayai dan dibina sepenuhnya oleh kerajaan dan agensi JKR ni…

    25. Tetapi bila Malaysia jd maju kaya bawah DrM keadaan menjadi terbalik. Segala diswastakan dan dicaj tol kutip hasil titik peluh rakyat… Kat mana logiknya?… Nampak sgt DrM ni TIDAK AMANAH uruskan sumber negara…


    SEJARAH TAKKAN MENIPU KITA.. SIAPA IKHLAS SIAPA PENYAMUN AKAN DIKENANG JUA...

    DS NAJIB MEWARISI KEBAIKAN AYAHNDANYA.. TIDAK HAIRANLAH DIA MENDAPAT BANYAK BANTUAN. SEHINGGA SYAITAN BERTOPENG MANUSIA..TUN MAMAK..SANGAT SAKIT HATI.. DERMA 2.6BILLION TIDAK MENGACAU WANG RAKYAT DIFITNAH SEBAGAI WANG HARAM..WANG RASUAH.. KERANA DIA TAKUT RUPA SYAITAN DIRINYA AKAN DIKETAHUI.. DISEBABKAN KEBAIKAN DS NAJIB!

    BalasPadam
  10. penyelewengan madey 'terselamat' banyak kerana faktor media sosial tk wujud zamannya. Zaman skrg dia amik advantage guna media sosial sbg ejen hasutan fitnah utk jatuhkan org lain.

    Hebat tak Mahazalim? cerdikk kan..hahaha

    BalasPadam
  11. macai najib takde otak.....atau otak kat lubang buntut....

    masaalahnya sekarang najib yg buat hal.....kenapa nak dikorek lagi yang ntah bile2 ntah......bagus ko korek lagi hal zaman melaka dulu, atau zaman hang tuah......kenapa melayu dulu buat hal samapai melaka pun tegadai......

    kenapa tak korek zaman tunku dulu...atau zaman tun dr ismail dulu......

    fokus masalaah sekarag......masaalah sekarang najib membohong.....

    bohong takde duit dlm akaun, lepas cakap org derma.....mcm2........dah bohng sekarg minta org percaya dia........ni masaalah besar sekarag.......boleh pecaya lagi ka najib ni?

    isu ini yang patut macai ni jawab......bukan korek buntut org lain lepas cakap, buntut org lain lagi busuk dari najib.......

    memang takde otak!!!!!


    BalasPadam
    Balasan
    1. Woii macai taik mamak, AWAT.. HANG TAKUT KE? JAWAB DULU TAIK KOREK MAMAKTAIK TU SEBELUM CITER PSAL ORG LAIN.

      NK ckp org lain RASUAH.. MENYELEWENG.. TENGOK DULU BAPAK PENYELEWENG TU MACAM MANA.. REJECTED 'negarawan'!
      Ini semua bukti Najib tak buat hal dan yang buat hala ialah penyamun tua yang takut dengan banyangan dosanya

      maka dia fitnah Najib.

      Najib bukan spesis celaka macam tuntaik tu. ana beranak billionaire sekelip mata. Berniaga apa?? bodoh2 belaka..tp sbb bapak penyamun tolong award projek senang2 kasi.

      Padam
    2. woii bongok yg derma disahkan tiada jenayah anjing2 bongok mcm ko tuduh itu rasuah.

      yg kepala taik rasuah 22 tahun makan mcm2 harta haram rompak duit rakyat ko ckp itu 'pembangunan'.. halal?? celaka bongok2 mamaktaik ni!

      Mamaktaik yg create isu derma..dia yg tuduh dan dia yg jwb dgn guna media2 WSJ, TMI lepas tu sahkan Najib rasuah.. cilake ingat semua org bodoh ke nk percaya.???

      sewel lah lu macai mamaktaik!

      Padam
    3. cai dedak expired...ko memang xde otak.. sbb sokong mamak tua yang dah nyayok..

      kah..kah..kah..kah sendiri buduh ckp org lain.. kah..kah..

      Padam
    4. Korek mengapa tengku takut dng LKY. Singapura dilepaskan????

      Padam
  12. Media Dajjal DAPiG-Pakatan Haprak-Mahadey THE MALAYSIA INSIDER (The Edge group geng Vincen Mahadey Tan) TUMBANG AKHIRNYA!!

    "Inilah natijah tiada teras pembinaan negara"-UTUSAN ONLINE

    WAH! dulu bukan main berlagak lagi cakap bukan-bukan kepada akhbar penulis, kata Utusan Malaysia tidak boleh berniagalah dan mencatat kerugianlah dan macam-macam lagi, tetapi kamu pula yang awal gulung tikar.
    Walau apa pun alasan Malaysian Insider tutup operasinya tengah malam tadi antaranya kerana masalah ‘aliran tunai’ atau sebab komersial, sesuatu yang boleh kita ambil pengajaran di sini ialah formula perniagaan dengan cara menghentam kerajaan dan pemimpin negara secara tidak berhemah, tidak akan mampu menjana keuntungan.
    Inilah bahananya jika tidak berteraskan pembinaan negara (nation bulding) dan berselindung atas nama kebebasan media untuk menyerang kerajaan.
    Kalau kamu Malaysian Insider beroperasi di Singapura, sudah pasti telah lama kamu dinyahkan. Di China, kamu tidak akan ada ruang sama sekali dan di Barat, biasanya portal yang sentiasa menyiarkan laporan palsu, akan dicela oleh umum sebelum berkubur dengan sendirinya.
    Jelaslah, pendekatan ‘menang sorak’ yang dipraktikkan oleh Malaysian Insider selama ini adalah - melaporkan berita tidak bertanggungjawab, kamu tidak boleh ‘cari makan’. Mungkin ini boleh dijadikan pengajaran berguna oleh portal Malaysiakini.
    Ingatkah Malaysian Insider bahawa Utusan Malaysia pernah menyarankan supaya kamu membuat kajian terhadap kredibiliti laporan kamu. Tetapi akhbar ini pula diperlekehkan.
    Laporan-laporan yang dihidangkan Malaysian Insider banyak berbaur hasutan, fitnah dan membawa mudarat kepada ketenteraman awam.
    Banyak aduan polis dibuat, apatah lagi bantahan umum tetapi namun asyik terlepas. Pernah Malaysian Insider menyiarkan laporan tidak benar dan mencemar imej Majlis Raja-Raja berkenaan isu meminda Akta Mahkamah Syariah, tetapi licik pula meloloskan diri.
    Namun akhirnya tersangkut juga gara-gara laporan yang dikeluarkan Malaysian Insider mengenai kenyataan Panel Penilaian Operasi (PPO) yang telah menasihati Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar mendakwa Perdana Menteri berkaitan isu SRC kononnya ‘terdapat bukti mencukupi’.
    Namun keesokannya, Pengerusi PPO, Tan Sri Hamid Bugo menafikan laporan Malaysian Insider itu yang hanya menyatakan ‘sumber’ yang tidak dinamakan.
    Berikutan itu, portal ini disiasat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) di bawah Seksyen 233, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Ini sekali gus menyekat siaran Malaysian Insider versi telefon bimbit (mobile) selepas mendapat aduan daripada orang ramai.
    Malaysian Insider sewajarnya menilik diri sendiri. Masalah kewangan dihadapinya jelas akibat penurunan pembaca.
    Dikatakan juga kalangan kakitangan dan wartawannya dilaporkan mengeluh apabila memperoleh hanya separuh daripada gaji dalam tempoh masa agak lama.
    Cuma, Malaysian Insider jangan pula kamu tutup operasi tengah malam tadi, kamu buka yang lain.
    Cukup-cukuplah. Janganlah lagi berperi laku seperti ‘ayam terlepas, tangan berbau tahi’.


    www.utusan.com.my/rencana/inilah-natijah-tiada-teras-pembinaan-negara-1.200758#sthash.mqVO0Fjt.dpuf

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bongok...utusan rugi takpe pasal akhbar tu milik umno..kerajaan tanggung...kalau xde kerajaan cover kerugian utusan dh lama tutup...kebergantungan rakyat terhadap utusan dan tv3 semakin jauh..internet kini mula kuasai..ProOO00ootTt

      Padam
    2. tedmanok.. bahlol..
      sekor lagi anjing barua dapig jadian. semenjadk mamaktaik join dapiq dh petah pakai ayat2 ketom dan dapig.

      woii bongok.. utusan kena bail out macam mamaktaik bailout kompeni mirzan jahanam tu ke?

      TMI tu paper mcm mana? bkn paper citer betul. xde citer baik, sampah fitnah. ade citer pasal masakan ke agama ke kesihatan ke? 24 jam paper sial tu kutuk maki kerajaan.. elok mampos awal2 lg.

      woii barua.. utusan pakai duit kerajaan kt mana? tunjuk bukti dulu bongok? zaman mahataik mmg duit kerajaan duit aku..duit kerajaan duit anak2 aku..

      zaman pm lain duit kerajaan tetap duit kerajaan. sbb itu kena cari dana.

      jgn bawak lidah setan ye barua.. lidah ko dh copy paste tony phuaka.. elok sgt lah senang kenal ko musuh mcm diorng!

      Padam
  13. yang aku tahu, zaman tdm semua menteri jalan mendabik dada dan perasan semuanya bagus dan cerdik. rupanya dalam mesyuarat kabinet, semua menikus dan lembik mulut. khabarnya, masa mesyuarat kabinet, ketar menteri kalu tdm buka buku notanya. nak berhujah kena ada fakta, kerana akan disoal kembali oleh tdm. kalu nak buat sesuatu pun tdm bawa ke kabinet, kes pernas ni, sapa ceonya dan sapa pengerusinya. semuanya berfakta sastera klasik. ni tak tahan nak baca sampai habis, termuntah hijau. senang cerita, zaman tdm, rumput panjang pun tdm salah sebab tak dipotong oleh tukang kebun. zaman sekarang terang lagi bersuluh, duit syarikat kerajaan masuk dalam akaun peribadi, masih lagi tak bersalah kerana tak tahu. yang tahu belanja duit tak habis-habis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah rupa sebenar mahadey mahazalim!

      bygkan tahap xde kuasa mcm skrg pun dia jd kepala samseng aturkan mcm2 kerja jahat utk tumbngkn org itu ini.. mcm mana zaman dia ada full power dulu.. dn sbb apa menteri2 semua ken apatuh cakap dia.. nk mampos ko.. nnt kuar lah citer menteri itu bunuh org ini..menteri itu rasuah.. BPR jd alat perkakas politik Mahadey taik ni je!

      Padam
  14. Pemimpin negara islam ke tu...tgk anak dia pakai seluar pendek macam pelacur!!! Tgk bini dia, rambut macam busut...pemimpin negara islam tu...
    Khaaakkk tuiiih...
    Kecik kecik tknk mampoos dh besar jadi pembunuh, penyamun, menyusahkan rakyat!!!..

    BalasPadam
    Balasan
    1. xpe lah kalau nk ukur mcm tu, sbb nenek Hasemah pun bkn setakat busut tp wig rambut sintetik.. macam SARANG TEBUAN

      kurang2 bini org lain ada rambut tulen..

      kalau nk ckp bab seluar pendek aku rasa awal2 lagi Mokeris tu jd pemimpin pariah sbb bini die pun pakai seluar pendek.

      tp pasal nak goda rakyat Kedah.. pakailah kain sekali dua.. Mokeris plak senget kepala pakai kopiah putih.. cehh balik KL lain hidup mcm org barat.

      Tp sbb bab Islam kerja Tuhan. Selagi tak jd munafik pengkhianat mcm mahadey pecat Mufti, benci hukum Islam, suruh tafsir Al-Quran ikut selera dia.. ckp sekolah pondok pengganas, paling teruk anak betina dia tu entah apa Aqidah..

      kejap join gereja kejap join sister in Islam.. halang sistem Syariah.. puaka punya ketrunan kerala!

      Padam
    2. Rambut dia gugur dan botak. Sekurang2nya dia ada sebab pakai rambut palsu. Ko kurang ajar kenapa?
      Banding dgn big mama yg botok dan buat hidung, ko rasa siapa yg tak bersyukur???

      Padam
    3. Barua.. kalau dh botak hukum mana ckp wajib pakai sarang tebuan tiruan.. hahah bongok.. pendewa nenek botak.. bini mamaktaik. marah nampak sentuh dewi pujaan kot?

      yg penting org itu tk jd batu penghalang pd kebaikan dan kerohanian org lain

      zaman mahataik ko pakai kopiah jgn harap boleh masuk tv.. mahataik fobia dgn pakaian Islamik..dia mau separa bogel mcm anak betina dia marina.. good girl!! join church xpe jgn join geng pondok.. pengganas kata mahataik..!

      Padam
    4. Suka dia nak tutup kepala dgn apa pun.

      Orang botok dan buat hidung jadi pujaan ko? Mcm tu!

      Orang boros, samun duit rakyat, jadi model ko?

      Sah ko pun telan duit haram! Sbb tu tak tahu beza yg baik atau buruk. Bahalol!

      Padam
    5. hahahah barua mahataik dh tepu nk pusing.

      SO.. LANTAK DIA LAH NAK PAKAI APA ADA KACAU MAK BAPAK KO KE MANGKOK?

      Samun duit Petronas utk kayakan anak..then claim billionaire 'melayoo'.. cehhh haram jadah punye mahataik.. aku pon boleh jd billionaire esok.. telan duit haram sbb tu umur 90 hidup mcm org gila.. tk keruan.. sakit jiwa sana sini..

      Padam
    6. Dia bukan pakailah bongok...

      Dia buat plastic surgery, buat hidung. Model kesayangan ko kan. Ikut ugama sesat ko, yg ini boleh...bodoh!

      Padam
    7. Ohh barua.. ye ke.. mase nenek hasmah buat wig tu ko selfie tak?
      aku tgk set rambut yg sama dr aku kecik2.. bongok ye mahataik ni kasi bini pakai wig dr pakai tudung...oh y ela die kan xsuka bab2 tudung ni...alergik!

      barua.. jilat la lagi mahataik! suke la aku tgk!

      Padam
    8. Fuck tudung
      Big mama pakai tudung?
      Nape? Pusing cerita!

      Padam
    9. hahaa barua dh mula 'melanc*u' kan org..

      sabor2.. amik ubat telan n tido..
      nenek hasmah pakai wig dr aku kecik sampai besar.. pattern sama.. hudoh benor.. mummy mokeris boboi lembik

      kah..kah..kah...

      barua hot wooo.. kah..kah..

      Padam
    10. Kakaka...game over
      Terkena kan, pasal tudung!

      Sendiri gelak dan sendiri gila.

      Padam
  15. http://buletinsengal.blogspot.my/2016/03/ke-mana-hilang-harta-berbilion-pernas.html?m=1

    BalasPadam
  16. Ilmu-ilmuan agama berkata, jika kita berselisih pendapat maka boleh kita berpegang kepada hujah masing-masing selagi ianya dilakukan dengan sopan dan adab yang dibenarkan oleh syariat. Malangnya apabila ditimbang neraca hujah maka penuhlah cacian yang tidak bertepian dihamburkan oleh pihak penjilat Najib yang kufur nikmat. Di pihak Tun Dr Mahathir pula terus dengan hujah yang jelas dan nyata tetap berpegang kepada fakta walaupun dikitar bicara beribu kali. Maka bertambah beban laknat dosa menghempap si Penyeleweng yang menyalah guna kuasa yang dibeban atas bahunya. Memegang kuasa pemerintahan tetapi tidak adil. Bersifat keras berkuku besi, setiap penjilat diambung, penentang dikurung. Jelaslah sekali si Pemimpin durjana ini semakin hari hanya terus mengumpul dosa yang bergunung tinggi. Walau ke Sarawak beratus kali hingga diperli berbini ibani. Walau berkunjung kerap ke Tanah suci, hatimu yang kotor nista tidak akan tercuci. Setiap hari para penjilat mu hanya membawa kamu semakin hampir ke lembah kehancuran, hidup bangsamu musnah angkara nafsu serakah manusia yang tidak punya harga diri. Hanya kerana manusia kejam yang jadi PM yang keenam. SEbab itu nombor enam adalah nombor iblis omen yang paling dikeji.

    BalasPadam
  17. Cai bugis bahalol...

    Siapa yg jadi PM sekarang???

    Mengapa rakyat marah???

    TDM bukan PM lagi. Bukan ahli Umno lagi. Siapa yang tulis sejarah TDM sampai berjela dapat apa? Rakyat hanya tengok siapa PM yang menyebabkan mereka susah, diberhentikan kerja, tak dpt peluang belajar oversea dan lain2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cai mahataik bongok

      Siapa penyangak sekarang?

      Mana dia penipuan selama 22 tahun.. rakyat marah buat himpunan anti Mahazalim beratus2 ribu..

      zaman najib ade ke himpunan macam tu?

      Zaman mahataik ditangkap habis masuk ISA.. cilaka punya zalim.

      kalau mahataik tun bukan pm kenapa dia galak sgt nk jatuhkan Najib?

      siapa bg arahan dan rakyat berjuta mana paksa mahataik jd wakil mereka utk buat kerja2 jatuhkan PM?


      woii cai mahataik.. jawab laaa jgn lari.. mtu atas tu berlambak2 kerja2 pelanunan mahataik.

      tunggu akan terburai byk lagi

      dulu duduk dlm UMNO org tkmau kurang ajar sgt tp bila mahataik join kapir komunis.. kita kena lawan dia habis2an.. kasi ajar penyangak tua najis ini kenal siapa rakyat!!

      Keparat punye anjing2 mahataik.. terang2 mahataik tu penipu perompak.. ada hati nk pusing pada Najib.. sial lah lu!

      Padam
    2. Ko siapa nak bising? Najib dalam kabinet dulu pun diam setuju. Sekrang nak tuduh tun mcm2 sbb dah kecut telor deklarasi rakyat bukan sbb dap pun.

      Orang penang seorang pun tak jadi komunis. Ni siapa yg komunis sebenarnya....umno kot...wakaka...

      Padam
    3. Dah masuk duit dlm akaun sendiri tapi claim tak tahu.

      Orang gila pun geleng kepala???

      Apa punya auta dah!

      RejectedPM

      Padam
    4. Barua..ko siapa nak jatuhkan Najib?
      Najib kalau melawan mahataik alamatnya kena 'sembelih' mcm Nuar ketom lah..

      so Najib bijak..diam je..skrg buat kerja.. tp mamaktaik sakit hati xboleh remote control Najib.. nak pedajal tak jatuh2 jugak

      Mahataik dn cacai2nya telor simpan dlm kocek nenek hasmah kot.. sbb itu ketakutan nk buat referendum pulak.. makin gila.

      Najib tk tangkap Mahataik pun. tp aku rasa kalau malaysia jatuh ketangan anjing2 mahataik wajib Najib kena tangkap dan direka2 mcm 2 tuduhan.. ko main dgn mahataik sial tu..

      dia aties man apercaya dosa pahala! so lagi ada nyawa bunuh org pun sia sanggup.. gila punya kerala!

      Padam
    5. masuk duit dlm akaun tahu ke tak tahu bukan isu jenayah..

      aku dpt duit aku perlu menyalak kt stadium ke ckp dpt duit..uth sahkan aku tak clean?

      org gila mmg geleng kepala tgk org yg lebih gilababi mcm mahataik dn barua mcm ko.. cacai liar lagi haram jadah!

      Padam
    6. Ni mana punya law! Public fund masuk akaun sendiri??

      Lawless

      Padam
  18. barua mahataik.. kasi komunis tembak ko idup2 baru ko nampak ye?

    ko int komunis ni bodoh mcm melayoo2 cacai mahataik tu ke.? Komunis intelligent dgn startegi.. ko tgk PAS parti ckup gagah pengaruh melayu.. apa jadi?? bongok oi.. skrg ni UMNO giliran komunis dan mamak kerala taik utk dihancurkan!! ada paham??

    jenis mahataik.. habis madu sepah dibuang.. dulu UMNO di paksa ditaati sbb dia PM..dia gunakan UMNO karah segala2 kekayaan aturan kuasan. Skrg nothing..UMNO jd musuhnya..

    mahataik mahadey akan tumbang jugak.. kebathilan nya kali ini amat jelas!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hello bro..

      Semua org umno tahulah strategi pecah belah tu. Strategi yahudi komunis. Org cina jahat komunis, orang islam baik...pthuii...

      Balik tgk cerminlah bro.

      Padam
    2. hello barua.. apa ko merepek ni?
      ko nk ckp ko secar arasmi dh jd komunis n dh tinggalkan semua Agama? mcm true komunis?

      woi barua.. sampai tahap tu ko membarua kan diri..???!

      Padam
    3. Ko yg barua tuduh tun komunis!

      Penjilat duit derma...wtf!

      Padam
    4. Barua..kau tersedak ke? atau ko baru bangun dr mabok todi?

      mahataik tun dh join dapig.. geng ketrunan chin peng belaka..

      penjilat derma? wow ko hina sekolah2 Agama juga yg hidup bergantung pd derma..?? jilat duit rompakan negara itu 'suci' kah bg barua2 mcm kau?

      kah..kah..kah..

      Padam
    5. Join satu perkara...reject pm!

      Bravo tun dan pemimpin pr...bravo.

      Nape...telor kecut!

      Padam
  19. Barua blog mahataik perah habis2 kepala hotak nk spin..

    kah..kah...kah bapak perompak negara kunun nk cuci UMNO.. perompak penyamun terhormat. ckp bab clean rasuah?? hakk tuihhhh...

    BPR ada hidup ke zaman dia jd PM? BPR jd alat perkakas dia perangkap musuhnya dlm UMNO!

    BalasPadam
  20. blogger barua mahataik..k dh habis ke stok citer2 haramjadah ko pasal jho low??
    kalao aku boleh upload gambar kt sini..aku nk tunjuk kt sekor2 barua kt sini rupa sebenar keluarga mahataik dan mokeris botak boboi lembik tu!!

    stkt nk tnjuk anak pmpuan org tu pakai seluar pendek (tp mereka tak kacau urusan negara atau agama Islam mcm Marina lawan Hukum Syairiah + Sisters in Isle), aku boleh upload gambar anak2 madey yg khayal pon ada..

    jgn main2.. jgn puak2 kamu itu bersih sgt.. org tkmau bongkar sbb tk suka cari pasal dgn si tua kutuk yg umur dh 90.. tp kalau xsedar diri umur mcm tu ramai dh ke alam lain.. so xpe kita layan dia mcm org xsedar diri la.. hello MAHATAIK & BARUA2 upahan!

    BalasPadam
  21. kah..kah..kah blogger mahataik yg dh nak mampos..
    besok pagi2 ko pegi pasar temu bual apek kt pasar.. tanye die pasal 'lanc*u' tu apa.. sbb ko dgn 'lanc*u' tu lebh kurang jgk laa... cume ko bwh sket..

    ok... kah...kah..kah! blogger najis mahadey yg lagak 'suci'.. taik penuh atas bawah!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sendiri yg nak mampos.
      Takut deklarasi rakyat.
      Fitnah tun sbb dah terdesak.

      RejectedPM

      Padam
    2. ehh barua..

      silap ayat ko tu barua..

      gini

      SENDIRI YANG DH NAK MAMPOS..UMUR DAH 90 NAK MAMPOIS BUAT LAH SIKAP BAIK.

      TAKUT DENGAN DOSA MEROMPAK SELEWENG 22 TAHUN..

      FITNAH DS NAJIB NON STOP.. SBB APA? SEBAB RASA TAKNAK MAMPOS..NAK TONGKAT DUNI LAGI 200 TAHUN.. TAMAK NAK MAMPOS2!!

      #RespectMyPM
      #nyahMahadey

      Padam
    3. Orang tamak tak letak jawatan pm.

      Orang tamak tak keluar umno.

      Orang tamak tak resign penasihat petronas dan pulangkan duit.

      Yg tamak hanya orang yg samun duit rakyat masuk dlm akaun sendiri.

      RejectedPM

      Padam
  22. definisi barua mahataik :

    TERIMA DERMA = rasuah, xboleh. mesti kena tangkap, arab 'gila'..etc

    ROMPAK DUIT PERTONAS = xpe utk ekonomi. BPR u jgn dekat, AG Patail simpan fail xboleh tangkap punye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko ada tgk ke fail tu?
      Gani patail pun tak bising.
      Fitnah!! Menjijikkan!

      Padam
    2. wohoho.. barua

      kau telah sedari diri sikit ekkk
      ko dh jwb soklan mahataik

      Gani patail mmg talibarut mahataik.. semua org tau.

      Taik yg ditabur utk fitnah PM itu mahajijik..barua mahataik jilat hari2... fitnah Najib boleh ye? fitnah dwamahataik tak boleh laaa?? waaaa kerala laws!

      Padam
    3. Ko yg barua. Ckp mcm fail ada depan mata!

      Fitnah. Sekutu dajal.

      Padam
  23. Assalam semua,ingatlah Allah Yang Maha Mengetahui.

    BalasPadam
  24. Assalam semua,ingatlah Allah Yang Maha Mengetahui.

    BalasPadam
  25. pemuja najib yg cantik bahasanya tu pemakan duit haram tegar, punya bermatian nak tegakkan benang basah, cantik amat bahasa ko sebab dah makan duit haram kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebagus manapun Anon Kejora Liberal Sesat cuba nak belit & spin, kesesatannya tetap menyerlah. Dunia Arab, khususnya warga Mekah & Madinah mengenal Mahathir itu Malaysia & vice versa. Itulah keberkahan & anugerah Allah SWT terhadap The Grand Old Statesman who is still in good health, speaking with wisdom without fear & nothing to hide. Unlike Najib & his coyotes-chickened cabibets, they administer the country with disgrace to the highest degree, keep their ears & eyes closed shut to the plight of the rakyat pertaining to unemployment, GST & unbelievable non-stop price hikes.

      Padam
  26. Apa sudah jadi dgn rakyat msia sekarang sudah hilang adab dan sopan. Bercakap maki hamun dah hilang hala tuju sikap kemanusiaan. Adab yg di ajar org lama sudah tidak kelihatan. Adakah kerana berpolitik kita jadi kurang sopan bila bercakap. Inikah generasi pelapis negara... lu fikirlah sendiri..

    BalasPadam
  27. Halo semuanya,

    Apakah Anda secara finansial diperas?
    Apakah Anda mencari dana untuk melunasi kredit dan utang?
    Apakah Anda mencari pembiayaan untuk menyiapkan Bisnis Anda sendiri?
    Apakah Anda membutuhkan pribadi atau Kredit Usaha untuk berbagai keperluan?
    Apakah Anda mencari pinjaman untuk melaksanakan Proyek Besar?
    Mengamankan pinjaman dari perusahaan nomor satu pinjaman menyediakan benar ini hari ini dan mulai dengan sesuatu yang bermanfaat.
    transaksi mereka 100% dijamin karena mereka juga memastikan hubungan baik dengan semua klien.
    Mereka menawarkan Kredit tanpa Cek kredit, ada jaminan, langkah mudah, dana cepat dan tingkat bunga rendah dari 2%.
    Mengapa tetap dalam rincian keuangan?
    Membebaskan diri dari kemiskinan saat ini, KATHLEEN FOSTER LOAN FIRM adalah satu-satunya perusahaan yang mampu untuk membantu saya mendapatkan pinjaman dan sekarang saya telah berhasil memulai bisnis dari sendiri untuk membantu mengurus keluarga saya.

    Mendapatkan pinjaman pelanggan Anda hari ini melalui email: kathleenfosterloanfirm@gmail.com

    Di sini juga adalah email pribadi saya hanya dalam kasus Anda perlu beberapa pedoman: amaliafauzi73@gmail.com

    Saya akan mengharapkan balasan mendesak Anda.
    Terima kasih!
    Ibu AMALIA FAUZI

    BalasPadam
  28. Halo semuanya,

    Apakah Anda secara finansial diperas?
    Apakah Anda mencari dana untuk melunasi kredit dan utang?
    Apakah Anda mencari pembiayaan untuk menyiapkan Bisnis Anda sendiri?
    Apakah Anda membutuhkan pribadi atau Kredit Usaha untuk berbagai keperluan?
    Apakah Anda mencari pinjaman untuk melaksanakan Proyek Besar?
    Mengamankan pinjaman dari perusahaan nomor satu pinjaman menyediakan benar ini hari ini dan mulai dengan sesuatu yang bermanfaat.
    transaksi mereka 100% dijamin karena mereka juga memastikan hubungan baik dengan semua klien.
    Mereka menawarkan Kredit tanpa Cek kredit, ada jaminan, langkah mudah, dana cepat dan tingkat bunga rendah dari 2%.
    Mengapa tetap dalam rincian keuangan?
    Membebaskan diri dari kemiskinan saat ini, KATHLEEN FOSTER LOAN FIRM adalah satu-satunya perusahaan yang mampu untuk membantu saya mendapatkan pinjaman dan sekarang saya telah berhasil memulai bisnis dari sendiri untuk membantu mengurus keluarga saya.

    Mendapatkan pinjaman pelanggan Anda hari ini melalui email: kathleenfosterloanfirm@gmail.com

    Di sini juga adalah email pribadi saya hanya dalam kasus Anda perlu beberapa pedoman: amaliafauzi73@gmail.com

    Saya akan mengharapkan balasan mendesak Anda.
    Terima kasih!
    Ibu AMALIA FAUZI

    BalasPadam