Ahad, 6 Mac 2016

Apa Lagi Kata Rafidah..!


Layan...

1MDB did not contribute to economy, says Rafidah

State-owned investment firm 1Malaysia Development Berhad (1MDB) has not contributed to the country’s economic growth despite its “billions”, former minister Tan Sri Rafidah Aziz said in a New Year’s message that included a reminder to Putrajaya to facilitate business instead of getting involved in it.
The former international trade and industry minister in a Facebook post yesterday said the government should not be involved in business but instead facilitate private sector growth.
“Now is the time for serious focus on economic governance… and sanity in the political and social spheres.
“The government should be facilitating business… not to be involved in business. The private sector should be assisted to continue as the key drivers of the economy.
“1MDB, for all the billions, has no input into the economic growth of the country. Every effort must be made to bring back confidence and trust in economic and social governance,” she wrote.
Rafidah also used the phrase “cash is king”, employed by former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad in his criticism of Prime Minister Datuk Seri Najib Razak for preferring to dole out cash through the BR1M programme instead of directly addressing economic problems.
Rafidah said a culture in which “cash is king” should not be allowed to take root as it would only result in “greed, dishonesty, corruption, disregard for rule of law, bribery and corruption”.
She urged the government to focus on managing the economy instead of unproductive politicking, petty nitpicking and divisive behaviour.
“Attempts to bring out the so-called ‘feel good factor’ no longer sit well with many people,” she said.
Rafidah said during her time in government, issues were not whitewashed or taken lightly although the measures implemented were not necessarily popular, such as during the 1997 Asian Financial Crisis.
She said no consultants were appointed then but serious problems were addressed on a daily basis by a group of public sector individuals in touch with private sector groups.
On the still unresolved 1MDB issue and RM2.6 billion political donation, Rafidah said it would continue to be a hot topic within and without Malaysia and would exacerbate the domestic economic situation.
She added that the erosion of confidence and public trust, overzealous control of dissent and differences in opinion, lack of coherence and credibility in government communication with the public pointed to broken parts in the system.
“These need to be addressed and repaired expeditiously.”
Yang berani menyokong kebenaran sahaja ler..! Bagi penjilat dan pengampu sila abaikan..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

25 ulasan:

  1. Tuan Sayid Mukhtar Albukhari
    sudah ampu Najib........KIHKIHKIH.
    Bukan ke dia sudah dikeluarkan dari
    senarai Fob orang TERKAYA DI MALAYSIA.
    Inikah sebabnya dia mahu jilat Najib......KIHKIH

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pelik macai dedak najib sekrg.

      Mesyuarat para macai dedak najib dipengerusikan oleh rocky beruk mencadangkan supaya semua pertanyaan awam berkaitan derma Rm2.6b, 1mdb, SRC, PAC, Audit dll hendaklah tidak dijwb. Cytro2 hendaklah melencongkan soalan ke era masa yg lain.."back to the future 4.."

      Cytro umno bolehla najib kencing tp rakyat ni lebih bijak dari najib dan berganda2 bijak dari cytro umno...hahaa

      Padam
    2. Syed Bokhari masih dlm top ten. dia di tangga 9.

      Melayu terkaya no 3 adalah mokhzani mahathir. kihkihkihkihkihkihkihkih....yg mahathir suro petronas bail-out 2billion lebih sbb nk bankrup tu.

      Padam
  2. Rakyat biasa memang tak faham permainan 1MDB ni...elok Tuan Sayid boleh jelaskan...rakyat biasa terima rasuah sedia di hukum...pemimpin main duit rasuah boleh pulak...ini yg kami marah...seperti cakap tak serupa bikin...orang gila mana yg derma sebanyak tu malu nak diumum namanya...pelik pelik...kalau betul itu derma..mudah mudahan penderma bersama org beriman di akhirat kelak.

    BalasPadam
  3. Sampai kiamat pun takde contribution to the country sbb duit tu semua masuk akaun king lanun.

    Rakyat bayar loan dan interest yg 1mdb pinjam.

    Tambah lagi rakyat kena bayar gst.

    BalasPadam
  4. Lorong Mengundi 1:
    Petisen Atas Talian Selamatkan Malaysia

    Nyatakan sokongan anda untuk ‘Deklarasi Rakyat’
    di sini: http://goo.gl/forms/klwIJrXZ9m


    Lorong Mengundi 2:
    PRU 14 jauh lagi. Apa pendirian anda mengenai isu DS Najib. Undi di sini saja buat masa ni...
    https://www.change.org/petitions#most-recent

    Syed Rosli Jamalullail : Petisen menyokong penuh kepimpinan YAB PM Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia
    at 22.00 : 6/3/2016 - 18 supporters

    Gerakan Rakyat: Gerakan Rakyat: UndurNajib/NajibMustGO
    at 22.00 : 6/3/2016 - 37 supporters

    Prime Minister Dato' Seri Najib Razak: Quit
    at 22.00 : 5/3/2016 - 8,013 supporters
    at 22.00 : 6/3/2016 - 26,160 supporters

    BalasPadam
  5. Kesian...berapa byk duit kerajaan habis dekat 1mdb?

    BalasPadam
  6. Tya Rapidah....AP tu menghasilkan berapa ribu melayu kaya selama 22 tahun dlm DEB? Dpt kan Naza.Naza jual kat taukeh cina.

    BalasPadam
  7. Tya Tun kesayangan korang, BNM main forex lebur rm30b dikendalikan Mohd Nor Yaacob apa citer? Siap warning pd menteri kewangan "dont touch Md Nor"

    Masa tu mungkin korang sume termasuk penjilat tegar Abu Bakar masih makan coklat Ding Dang kot. Kalo dh tua, kenapa tak memekak dan suruh siasat? Ke cukup terima kain pelikat tiap tahun?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Abis kalau pon Tun tu PM masa tu, najib, nazri, zahid, sharizat, tenkujuh adnan masa tu jadi apa? perogol bersiri? Si lembam semua tu buat apa? Dulu xbercakap, sekrg semua kata tak elok. telo mana telo?

      Padam
    2. Pandai pun. Dulu xmembantah, ikut jd mr yes. Skrg dh xde jawatan, masing2 konon nk tunjuk amanah. 2X5. Tu sbb jgn bersuara,duduk diam2.....nnt org bongkar citer 22tahun. Elok2 generasi baru xtau....jadi viral. Yg masih ada dlm kabinet dulu dan skrg tetap maintain spt yg Tun ajar.

      Padam
    3. 1043.. perkara yg haram dan batil..tetap lah haram dan batiltak kira la siapa pelakunya!!..
      Yg bersuara sekarang ni rakyat di bawah.. bukan TDM sorang.. kate TDM tak beri impak tapi nape pemakan pemakan dedak menggelupur!!

      Padam
    4. Ko dah repot ke belum?

      Forex RM30b, siapa Menteri Kewangan masa tu ye?

      Padam
    5. adzzam

      pergi lah siasat dan buat report. Bukan ke khairudin dan matthias pakar buat repot?

      Padam
  8. Mana pergi nya Halim Saad, Tajuddin Ramli, Daim, Rozali dan beberapa kerat lagi yg dh kaya raya jd billionaire kalo tidak pun milionaire di bwh DEB 22 tahun? Sume tak membantu balik org melayu. Hanya Syed Bokhary yg menepati hasrat dan tujuan DEB.

    Selebihnya lepas ke Vincent Tan, YTL, Ling Liong Sik, Samy Velu dan beberapa taikun lg.

    Abu Bakar waktu tu belum kenal A BA TA kot, bru kenal ABC.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini cerita 1mdb cacai..
      Jawablah solan tu. Jgn ubah topik..
      Apa sumbangan 1mdb kepada ekonomi mahupun negara selain hutang berbillion2?

      Padam
  9. MO chai najib ni sng jer...kalau org lain boleh merompak..knp najib x boleh merompak..
    Sbb tu slalu dikaitkan dgn perkara lps yg ada sbb berlaku...dgn perkara yg berlaku skrg..utk menghalalkan perbuatan pemberi dedak mereka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. masa Tun dulu ada rapidah, muhamad taib, ling liong sik, muhyideen, sanusi, Daim dan beberapa lg yg ada di deklarasi rakyat tempohari tu, penjilat tak nak tanya ke apa sbb diam? Meraka sendiri menghalalkan penyelewengan waktu tu. X malu ke?

      Padam
    2. Tolong perincikan penyelewengan Yg anda kata satu persatu... Lepas tu buat laporan polis atau sprm... Mesti ag cepat bertindak

      Padam
  10. Mamak mudah lupa. .... sggup bersekongkol dng pejuang LGBT pluralist..syiah ... dan komunis... ketiga tiga barua ini mme talibarut yahudi... mamak mudah lupa. ... sejarah terbukti sudah jangan lantik PM dari utara....terbukti sudah pengkhianat....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba anda sebutkan kenapa Najib mesti dipertahankan... Pm Yg terbaiklah katakan

      Padam
  11. Subjek kita skrg bukan Tun M.

    Subjek kita sekarang siapa yg memalukan Malaysia. Satu dunia tahu Malaysia korup.

    Subjek kita sekarang ialah siapa yg menyusahkan rakyat dengan hutang berbillion. Ekonomi jatuh teruk dan rakyat menangung.

    Rakyat dah tak percaya Najib. Banyak sangat penipuan. Dulu kata bulan Disember 2015 nak settle masalah 1mdb tapi sampai sekarang masalah jadi bertambah teruk.

    Buang masa saja sapa yg nak puji atau bodek Najib atau mengutuk Tun M.

    Untuk rakyat merasa tertipu dan marah pada Najib, bukan berlaku dalam sekelip mata. Ianya mengambil masa.

    Jadi tak payahlah buang masa memuji Najib dan menghina Tun.

    Our minds are made-up.

    BalasPadam
  12. Ada lagi rakyat msia tak pandai ertikata bodoh... masih nak sokong BN Barisan Najib. Lu tengok negara yg tak di perintah oleh UMNO Brunei dan Spura ada tak pemimpin mereka rasuah...negara maju matawang tinggi sampai rakyat msia pergi kerja kat sana...lu pikirlah sendiri

    BalasPadam
  13. Rupa2nya ramai yg tak tahu siapa dia Dr Mahathir dan Tun M.

    Sokong main ikut2 atau tak tahu permainan politik?

    Kononnya asalkan sokong Tun dah kira pandai....hahaha bongok!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko lg la bongok..
      org sokong mane yg benar..
      Bukan yg bernama sipolan bin sipolan.
      Sokong bkn sebab kira pandai, tp sebab hak dan tanggunjwb..

      Cacai najis, tolonglah..
      Gunakanlah akal..

      Padam