Rabu, 28 Oktober 2015

Cina Ni Belasah Program Agama..!


Layan...


Apa matlamat program realiti TV terutama program realiti agama? Mencungkil bakat baharu? Mewarnakan dunia dakwah? Mencari glamour? Atau mahu mencari keuntungan lumayan dengan memperalatkan agama? Ini yang menjadi kebimbangan. 

Kebelakangan ini, program realiti TV agama semakin mendapat sambutan,  Semua stesen TV berlumba-lumba menerbitkannya. Para peserta tidak dipilihkan berasaskan kepada kehebatan ilmunya, tetapi lebih kepada kebolehan melawak dan menyanyi. Ketika beraksi di pentas, penampilan mereka seolah-olah seperti Mr Bean. Penghibur atau pelawak ummah?

Sedih! bila melihat, buka sahaja mulut, tiba-tiba dah melawak, tiba-tiba dah sedih.  Apo ko bendo ni! Perlu diingat, asas program realiti adalah ilmu dan dakwah. Kebolehan dan kepintaran menyampaikan sesuatu dengan baik, itulah kehebatannya.   

Pengucapan awam adalah suatu cabang ilmu dan seni. Seperti juga seni suara yang memerlukan kepada kemahiran vocal dan pitching. Ianya perlu dipelajari. Nasihat pakar. Bukan pakai terjah. Terus ke pentas semborono, walaupun tidak dinafikan ada yang berjaya.

Amat malang sekali apabila tenaga pengajar tidak dapat memberikan konsep-konsep asas dalam pengucapan awam seperti athos, pathos dan logos. Walaupun teori ini datang dari barat, mahu tidak mahu kita perlu menimbanya. Sudah tentu kita akan menjadi lebih hebat apabila dikaitkan dengan teknik pengucapan awam Baginda Rasulullah SAW.

Sedih sekali apabila kita hanya mengajar peserta program realiti menghafal apa yang mahu mereka ucapkan. Sehari suntuk kerjanya menghafal. Bila terlupa skrip, mulalah terkial-terkial. Apabila soalan ditanyakan secara spontan, menjadi terkulat-kulat. Begitulah canggungnya bila ilmu tidak mantap. 

Juri yang memberi komenpun satu hal. Ada yang baru setahun jagung dalam dunia dakwah, sudah terlebih pandai memberi komen menjela-jela. Asas ilmu pengucapan awam tidak ada. Komen mereka berasaskan kepada pengalaman melalui trial and error. Ada yang langsung tidak ada sijil asas akademik, tetapi disebabkan pandai mencuit hati penonton, mereka menjadi terkenal. Sanggup meminta RM10K untuk sekali (kurang 2 jam) berceramah.

Pelopor teori pengucapan awam, Socrates mengemukakan tiga konsep dalam ilmu pengucapan awam iaitu ethos, pathos, dan logos. Tiga konsep komunikasi ini sangat berguna dan bermanfaat bagi kita semua dalam dalam bidang sekalipun. Bacalah wahai para pendakwah untuk memantapkan lagi dunia dakwah. 

Ethos adalah karakter (kredibiliti) dari seorang penceramah. Sebelum penceramah memulakan syarahannya, persoalan berikut perlu diajukan. Adakah orang mempercayai diri kita? Justeru, diri kita mesti baik dan boleh dicontohi. Cakap mesti serupa bikin. Jadilah diri sendiri dan bukannya meniru orang lain. Tingkatkan kepakaran ilmu dan keterampilan. Tonjolkan keaslian diri atau personal branding, ditambah dengan disiplin diri yang tinggi.

Manakala pathos adalah emotional appeals. Kebolehan penceramah mempengaruhi emosi penonton melalui gaya bahasa dan ketrampilannya. Kita seolah-olah terpukau dengan ceramah yang disampaikan. Kadangkala air mata membasahi pipi tanpa disedari, tanpa dibuat-buat, seperti yang berlaku dalam realiti hari ini, termasuk penceramah yang dikategorikan terkenal. Penggunaan cerita, lawak jenaka, visual (gambar atau video), bahasa badan, penekanan kata atau intonasi boleh menarik perhatian.

Logos adalah bukti logik dengan sokongan fakta dan statistik yang disampaikan oleh penceramah. Elakkan cakap kosong atau mengada-ngadakan cerita tanpa bukti logik. Sebagai seorang Islam, sudah tentu sandaran al-Quran dan Hadis amat dialu-alukan.

Justeru, bagaimana mengembangkan logos ketika berceramah? Pastikan ada tiga perkara, mudah difahami, hujah yang konkrit, dan disertakan dengan bukti fakta dan statistik.

Elakkan memberi fakta yang sulit dan rumit sehingga sukar difahami dan diterima logik. Jika tidak cerita tidak masuk akal, maka tidak perlulah dijaja semata-mata untuk menarik emosi seseorang. Misalnya, cerita-cerita Israeliyyat dan hadis palsu yang selalu dibawa oleh seorang ustazah kampung. 

Yakinlah! sesuatu hujah yang berlandaskan fakta dan contoh-contoh konkrit cenderung  lebih mudah diterima oleh penonton. Semakin baik fakta yang ditunjukkan maka semakin besar pula kepercayaan penonton terhadap diri kita. 

Amat malang sekali mendengar ceramah, tiba-tiba, belum apa-apa penceramah sudah menangis, seolah-olah dibuat. Sedangkan tangisan itu perlu datang dari hati, barulah kita boleh mempengaruhi penonton. 

Jika semua tiga komponen ini ada, kita tidak perlu ada rasa bimbang terhadap kepercayaan penonton. Namun, jika sebaliknya, buatlah atau berilah latihan sebanyak dan selama mana sekali, peserta program realiti tidak akan ke mana, hanya menjadi mangsa keadaan, mengikut kehendak stesen TV terbabit yang hanya mahukan keuntungan dan rating. 


Begitu juga celebriti (artis) yang bertanya soalan atau para juri. Apabila berada dalam pentas agama, mereka seolah-olah seperti malaikat, bertanyakan soalan yang cukup Islamik. Keluar dari dewan realiti agama, sudah menjadi orang lain. Apakah Islam ini seperti cerita filem, adakalanya berlakon baik, adakalanya jahat. Masuk masjid jadi mujahid, keluar masjid menjadi mujahat. Ini bentuk Islam yang ingin ditonjolkan? Tidakkah Islam itu way of life? Insaflah semua, kembalilah kepada jalan yang benar.


Lu Fikir La Sendiri!!!

10 ulasan:

  1. Dr ridhuan...ada pro dan kontra nya..dh nama realiti tv..ilmu tu luas..apalagi kalau soal agama..belajar sepanjang hayat..

    BalasPadam
  2. assalamualaikum admin....
    wah terbaik topik ni.... ni bkn lg sindir menantu pukul ank.... ni pukul menantu yg jd hantu terusss..
    terbaik admin...kipidap

    BalasPadam
  3. Saya sangat bersetuju dgn Dr Redzuan Tee.Dakwah secara glamour tidak mendidik hati dan tidak memberi kefahaman dan keinsafan secara mendalam.

    BalasPadam
  4. Ada orang belayar di tengah lautan untuk menyebar ilmu. Ada orang duduk dalam dewan untuk tabur ilmu. Ada orang terbang di awan untuk semarakkan ilmu. Itu cara masing-masing. Tak perlu pandang apa orang buat, lihat apa sendiri buat. Dulupun tak ada internet tetapi apakah nak salahkan internet kerana dah jadi medium sebaran ilmu paling prolifik dan berkesan?

    BalasPadam
  5. Ada betulnya Ridhuan bercakap, beliau ada kredibiliti dan pangkat PHD, cuma pengkritik beliau sahaja yg kurang akal. Yg lain ada PHD gak tapi Perasaan.Hasad,Dengki.Idea bernas beliau adalah terbaik dan malah lebih baik dari penyokong dapigs

    BalasPadam
  6. orang berilmu takkan canang satu dunia yang dia banyak ilmu. yang kurang ilmulah kena cari guru yang ada ilmu. jika ilmu agama dipertandingkan, pasti timbul riak di suatu pihak dan hasad di pihak lain (yang kalah). memang ada baik dan buruknya tetapi kita perlu melihat dari sudut moral keagamaan. agama lain takda pula adakan pertandingan pilih 'imam' atau sami terbaik. yang menang belum tentu baik, yang kalah pula belum tentu tak baik. kita galakkan manusia timba ilmu dari kecil tetapi biarlah dengan cara yang betul dan tidak 'diperdagangkan'. seperti bolasepak kita, nampaknya pemain bukan bermain untuk negara tetapi untuk nama dan wang ringgit, habuan. jika agama menawarkan wang ringgit sebagai hadiah, saya rasa tak berapa manislah! maaf jika silap cakap

    BalasPadam
  7. Mcm mcm cara dakwah, terpulang niat masing masing. Penerimaan manusia lain lain.
    Sedikit sebnyk ilmu dan dakwah dpt disampaikan.

    BalasPadam
  8. Komen dari alfadhil ustaz ada kebenaran.tapi kita juga perlu menilai secara positif akan keberkesanan program seperti ini dn halatuju peserta.tapi yg nampak tidak memberi sumbangan didlm memperkasakn islam adalah admin blog ini yg coba memutar belitkn kenyataan alfadhil ustaz redhuan tee.tk diketahuilah apa keuntungan yg diperolehi admin mungkin hanya mengejar rating atau ada tujuam terselindung bagi menyalhkan pemerintah.

    BalasPadam
  9. Aku sokong pos ni.

    Kadang2 rimas juga bila peserta2 terpaksa berdrama utk tarik perhatian juri.

    Teknik berdakwah yg berkesan dapat dilihat drpd cara pendakwah mengawal skop yg diperbincang.

    Harapnya, rancangan yg bagus seperti ini tidak meniru atau condong kpd rancangan realiti hiburan sprt Maharaja Lawak.

    BalasPadam
  10. Sekarang ni ugama dan dakwah dah jadi bahan hiburan. Kononnya nak tarik lebih ramai pendengar. Tapi lepas habis siaran, cuba tanya semula masing-masing: apa benda ilmu yang diorang baru dapat daripada program tadi?

    Nabi s.a.w. melarang Muslimin daripada gelak berdekah dekah macam keldai. Bila otak dan jiwa asyik nak berjumba tu imu tak de ruang nak masuk, cuma iblis saja yang masuk.

    BalasPadam