Sabtu, 10 Oktober 2015

Tun M ~ Apakah Najib Terlibat?


Sejauh mana Najib berperanan?

Jabatan Peguam Negara tidak telus dalam “membersihkan” 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang membuat pendedahan palsu, kata Tun Mahathir Mohamad hari ini sambil mempersoalkan apakah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak turut terbabit dalam keputusan itu.


Layan..

1MDB DIBERSIHKAN

1. Jabatan Peguam Negara telah membersihkan 1MDB dari segala salah laku yang berkaitan dengan penggunaan dana yang diluluskan oleh Bank Negara untuk pelaburan asing.

2. Tetapi Bank Negara jelas tidak berpuas hati dan merayu kepada Peguam Negara tanpa apa-apa perubahan dalam laporan itu. Sekali lagi Peguam Negara menolak rayuan itu.

3. Kita tahu memangnya Peguam Negara diberi kuasa untuk membuat keputusan sama ada sesuatu kes perlu dibawa ke mahkamah atau tidak. Anggapannya adalah Peguam Negara akan menghargai dan memahami betapa serius atau sebaliknya kes yang dibawa kehadapannya, bahawa dia akan menghargai keprihatinan pengadu atau agensi yang membuat laporan itu, bahawa jika ada perasaan tidak puas hati kes itu patut dihakim dalam mahkamah undang-undang oleh seorang hakim dan jika masih tidak berpuas hati rayuan dibenarkan.

4. Itulah cara yang betul. Tetapi sekarang nampaknya Peguam Negara telah membuat penghakiman itu, menolak kes itu kerana tidak mempunyai merit untuk perbicaraan di mahkamah undang-undang. Dan apabila rayuan dibuat, rayuan itu ditolak oleh beliau atas alasan yang tidak jelas. Terdapat kekurangan ketelusan di sini.

5. Adakah ini kedaulatan undang-undang yang negara ini patut dukung? Adakah Peguam Negara lebih tinggi daripada seorang hakim, yang penghakimannya adalah muktamad dan tidak ada sebarang rayuan?

6. Dalam kes ini rakyat ingin tahu sama ada Perdana Menteri terlibat atau tidak. Dengan menolak kes ini syak wasangka akan kekal dalam minda rakyat. Malah orang berfikir bahawa keputusan Peguam Negara ini mungkin tidak dibuat oleh Peguam Negara.

7. Sebaliknya kita melihat orang sedang ditahan di bawah undang-undang yang kononnya bertujuan untuk membendung keganasan.

8. Dalam ucapannya ketika memperkenalkan Rang Undang-Undang Kesalahan Keselamatan (Security Offences Special Measures Act) 2012, PM berkata aktiviti yang menjejaskan demokrasi berparlimen ditafsirkan sebagai satu aktiviti yang dijalankan oleh individu atau kumpulan dengan niat untuk menjatuhkan atau melemahkan demokrasi berparlimen melalui kekerasan dan dengan melanggar Perlembagaan.

9. Undang-Undang Kesalahan Keselamatan itu sendiri membatasi pemakaiannya bagi hal-hal keselamatan. Ia memperuntukkan penangkapan dan penahanan oleh seorang pegawai polis mana-mana orang yang dia mempercayai terlibat dalam kesalahan keselamatan selama dua puluh empat jam dan bagi maksud penyiasatan, tahanan boleh dilanjutkan selama tempoh tidak melebihi dua puluh lapan hari.

10. Penangkapan Dato Khairuddin dan peguamnya Matthias Chang telah menimbulkan perasaan takut di kalangan orang ramai bahawa melaporkan tentang salah laku Kerajaan dan pegawai-pegawainya merupakan ancaman kepada keselamatan. Pemberi maklumat yang Kerajaan dikatakan menggalakkan, kini menghadapi bahaya dituduh mengancam keselamatan negara.

11. Dengan ini titah oleh Raja-Raja untuk pemeriksaan dijalankan secara adil dan telus tidak lagi boleh dicapai. Terdapat berpuluh-puluh orang yang mempunyai maklumat tentang salah laku dalam 1MDB yang tidak akan mengambil risiko memberi keterangan atau membuat tuduhan kerana mereka menghadapi risiko ditahan dan didakwa di bawah Akta Kesalahan Keselamatan.

12. Kita semua tahu bahawa siasatan dalam hal ehwal 1MDB dan USD 700 juta dalam akaun peribadi Dato’ Sri Najib telah tergendala oleh pemecatan Peguam Negara, pemindahan pegawai-pegawai SPRM, pengebirian Jawatankuasa Kira-kira Awam dan ancaman tersirat terhadap Bank Negara. Sekarang peguam pembelaan boleh dipersoal dan ditahan.

13. Tindakan-tindakan ini telah meningkatkan kurang keyakinan dan rasa tidak percaya terhadap mereka dalam Kerajaan. Semata-mata dengan menyatakan siasatan adalah berterusan tidak akan meyakinkan rakyat bahawa kebenaran akan berlaku.

14. Di mata dunia Malaysia telah menjadi sebuah negara pariah, sebuah negara di mana sesiapa sahaja boleh ditahan dan disoal siasat oleh polis, ditahan dan didakwa melalui menyalahgunaan undang-undang negara.

15. Dan Jabatan Peguam Negara akan menolak atau tidak mengambil hirau apa-apa laporan salah laku yang melibatkan Perdana Menteri.

16. Sudah pun ahli-ahli Kerajaan mengatakan bahawa tiada sesiapa, tidak juga Raja-Raja boleh komen mengenai penyalahgunaan yang jelas undang-undang Negara oleh Kerajaan.

Ada yang dah berpeluh jantan?

Lu Fikir La Sendiri!!!

23 ulasan:

  1. Dalam tentera,polis,kastam dan ajensi-ajensi lain membela anjing bagi melawam atau menangkap musuh.Hanya satu tuan saja boleh menjaganya bukan orang lain.Bila tuan bersara anjing ini akan dihapuskan atau tuan bawa balik rumah.makanannya pun mahal kemungkinan orang yang bela tak mahu bagitu juga hal kesalamatan.Macam lu cakap fikirlah sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebenarnya Tun M sindir beliau tidak ada bukti kukuh sebab semua laporan polis dibakul sampahkan oleh Peguam Negara.

      Adakah Najib pemimpin benar2 membangunkan negara? Saya imbas kembali pengalaman untuk kita renungkan. Semasa saya mula berhijrah ke negara ini pd pertengahan 70an, keadaan negara & bumiputera masih mundur & miskin di segi pendapatan, pendidikan, perumahan & kemudahan asas. Perkhidmatan jabatan2 negara lembab kerana terlalu banyak birokrasi. Contoh...nak hidupkan semula lesen nemandu pun kita kena ambil cuti 1 hari. Perubahan mula berlaku sejak Tun M ambil alih pemerintahan. Dalam masa 5 tahun pemerintahannya, waktu gmt, landskap, infrastruktur, atktiviti ekonomi, pelaburan asing, pengilangan, peluang pekerjaan, sekolah vokesyenal, pusat latihan kemahiran, Institiut Pengajian Tinggi, dll tumbuh dgn pesat.

      Berapa ribu peluang pekerjaan 1mdb cetusan Najib cipta untuk anak2 muda kita.......?????? Kemahiran & ilmu apa yg
      Najib ketengahkan untuk generasi muda? Adakah GST itu kemakmuran bagi rakyat.....?????

      Padam
  2. Betul mcm. BANGKAI BABI HARAM JADAH si PENJILAT-PENJILAT DIKTATOR PENYAMUN/PEMBUNUHPERASUAH-madey ni! PEMBUNUHAN Memali tu pun depa ni nak halalkan?! Dasar puak BANGKAI BABI dr. JAMBAN TERORIS-TERORIS PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-EJEN/KULI-Barat/ZIONIS-SOROS/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH-no-1, yg. terus nak menSABOTAJ NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang berzaman kita ini!

    Memang patut BERAMBOS semua PENGKHIANAT amat TAMAK ni!

    BANGSA Bumiputera Islam/Melayu terutamanya yg. MISKIN - JANGAN sekali lupa, yg. BANTU nek moyang, mak bapa kita yg. diTINDAS zaman PENJAJAH British/ZIONIS-KEPARAT (dan KULI-KULI PENYAMUN/PEROMPAK/PERASUAH depa) sehingga BANGSA BUMIPUTERA kita boleh ramai keluaq dari KEMISKINAN (termasuk mendapat PENDIDIKAN percuma sehingga peringkat tertinggi) adalah kerana dasar DEB yg. dilaksanakan dgn. PENAT -LELAH, oleh Almarhum YAB Tun Abdul Razak Hussein TERCINTA kita - inilah LEGASI yg. amat diBENCI si puak PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL PAP/DAPBANGKAI BABI HARAM JADAH dan Ejen-ejen depa dr. Tokey-Tokey-DALANG-DUA-MUKA ni serta KULI-KULI depa dari pemimpin Islam/Melayu PENGKHIANAT sendiri yg. amat TAMAK/ANGKUH – awatlah depa ni semua tak MAMPOS aja?!

    Memang makin BANGSAT HARAM JADAH si madey-PEMBENCI-Bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita ni (ya, TOPENG SIALnya dah TERDEDAH akhirnya – sampai boleh MENYOKONG si PENGGANAS BerSHIT BANGKAI BABI–ejen SOROS-NED/CIA-MOSSAD)! SPRM buka balik kes Tokey-Tokey PENYAMUN-BANGKAI BABI-PENJILAT-madey ni – lihat di http://ibm-akusayangumno.blogspot.my/2015/10/cina-balaci-era-tun-mamak-mahathir.html , CINA BALACI ERA TUN MAMAK MAHATHIR MUNCUL DAN DESAK NAJIB UNDUR?..LU SAPA? SABTU, Posted by Ismail Bukit Mas, 03 OKTOBER 2015! Buka balik kes-disyaki-PENIPUAN 12.5 BILLION dalam kes “Port Klang Free Zone”(PKFZ) dan skandal PERWAJA Steel – semuanya berlaku di bawah si PENYAMUN-madey ni!

    Dan tengok TOKEY-TOKEY PENYAMUN lain yg. juga jadi hartawan berBILLION masa zaman Madey; DASYATnya! Lihat di - http://theunspinners.blogspot.my/2015/10/politik-najib-dibunuh-kerana-tak.html , Politik Najib dibunuh kerana tak sambung YTL Power?, Posted by The Unspinners at 10/07/2015; dan di - http://wwwmegatpanjialam.blogspot.my/2015/10/mansuh-ipp-mansuh-ap-mansuh-perniagaan.html, MANSUH IPP, MANSUH AP, MANSUH PERNIAGAAN MESIN SLOT... PATUTLAH BERIA-IA DESAK NAJIB LETAK JAWATAN!!! ! SemuaTokey-Tokey yg. sebenaqnya PEMUJA DAPBANGKAI BABI ni, aku syak akan DEDAHkan rahsia PEYAMUNAN/PENIPUAN-si Diktator madey kalau dia tak ikut gulingkan YAB PM kita serta legasi gemilang bapa beliau, Almarhum YAB Tun Razak – yg. amat diBENCI oleh puak PENGGANAS DAPBANGKAI BABI!

    SPRM buka juga balik kes Pulau TIOMAN cthnya di mana disyaki tanah kampung BUMIPUTERA Islam/Melayu diPAKSA jual dgn. amat MURAH kat si Pendatang KAPIRDAJAL termasuk dari SingaPORK dan si PENJILAT PENGKHIANAT Kedah ni! Siasat juga satu lagi hotel mewah VincentPENJILAT ni kat Langkawi - JANGAN pula keadaan pengambilan tanah org. kampung yg. sama spt. di Tioman! Kat siapa RAKYAT boleh MENGADU no, kalau si SPRM ni tak buat KERJA dia dgn. betul – takkan SPRM ni KEBAL undg-undg. pula (yg. ganjilnya bukan main BERAPI nak SIASAT IMDB dan YAB PM kami saja – tapi isu DEIG tu mahupun DERMA utk. PKRHOMO/DAPBANGKAI BABI dr. CIA-Mossad/Soros-NED/PAP, awat SPRM ni senyap aja?)!

    Sudah tiba masanya, para KETURUNAN penduduk kpg. Islam/Melayu kami termasuk dlm. peristiwa KEJAM dlm. PEMBUNUHAN Memali di Kedah, serta PERAMPASAN tanah kpg. di TIOMAN (dan mungkin Langkawi) ini berhak dpt. KEADILAN dan PAMPASAN yg. sewajarnya!

    Nek Tempoyak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nek tempoyak, istifar, bahasa menunjukan bangsa nya kamu.

      Padam
    2. Nek Tempoyak ni adalah jenis golongan barua yang bangsat jenis haram jadah menjilat sampai menjadi pengkhianat bangsa.

      Salam tempur dari,

      Abu Bakar a.k.a. Atuk Cincaluk

      Padam
    3. Kepada Nek Tempoyak, sila jelaskan apa dah jadi dengan USD 1.83 bilion yang dipinjamkan kepada Petrosaudi sebelum ini oleh 1MDB, kata disimpan di Singapura dalam bentuk tunai berjumlah USD 1.103 bilion, kemudian berubah jadi aset dengan tak semena-mena, lepas tu berubah lagi menjadi unit pula dengan tak semena-mena, aset apa, unit apa, berapa jumlahnya, berapa nilainya, dan mana lagi lebih kurang USD 700 juga lagi? Dah masuk dalam akaun Najib ke?

      Sila beri jawapan wahai barua bangsa haram jadah belaan Najib wahai Nek Tempoyak, sila jawab, jangan merapu tak tentu hala pula.

      Salam tempur daripada,

      Abu Bakar a.k.a. Atuk Cincaluk

      Padam
    4. Abaikan saja Nek Tempoyak.
      Tiada apa nak dihujahkan melainkan fakta2 kosong, basi, bahasa2 kesat dan carutan.

      Semalam semua keyboard2 warrior Najib dah dipanggil mengadap oleh tuan besar.

      Nampaknya Najib semakin tersandar ke tepi dinding.

      Titah Diraja dan arahan membawa pulang US1.83b dah betul2 menyenakkan perut Najib.

      Padam
    5. Nek tempoyak pakar copy paste....prettt...crooottt

      Padam
    6. owww ptt la smlm soochai najib n rosmah syp... rupenye tgh mkn dedak...huhuhu

      Padam
    7. Dah lali dah dgn penyamaran anon Kejora Liberal pengkagum Najib & KJ. Dia nie sorang je tapi lagak macam ramai. Tulisan biadab & kurang ajar tetap melekat sebagai stigma.

      Padam
  3. SILA TANGKAP SAYA..SAYA TAK TAKUT UTK DI TANGKAP...NAJIB BERBOHONG PADA RAKYAT..NAJIB PENYAMUN..PENCURI ..PENYANGAK....AMBIL DUIT ORANG MASUK AKAUN SENDIRI....RAKYAT DIBEBAN DGN GST..BINI NAJIB PAKAI BEG JENAMA BERKINS...RAKYAT DI TINDAS..NAJIB GUNA DUIT KERAJAAN BELI JET BARU.HIASAN DALAMAN DI UBAHSUAI...GUNA DUIT KERAJAAN...RAKYAT TERTEKAN ....RINGGIT MENJUNAM..BARANG KEGUNAAN RAKYAT MENCANAK NAIK HARGA..NAJIB GAGAL

    BalasPadam
  4. SILA TANGKAP SAYA..SAYA TAK TAKUT UTK DI TANGKAP...NAJIB BERBOHONG PADA RAKYAT..NAJIB PENYAMUN..PENCURI ..PENYANGAK....AMBIL DUIT ORANG MASUK AKAUN SENDIRI....RAKYAT DIBEBAN DGN GST..BINI NAJIB PAKAI BEG JENAMA BERKINS...RAKYAT DI TINDAS..NAJIB GUNA DUIT KERAJAAN BELI JET BARU.HIASAN DALAMAN DI UBAHSUAI...GUNA DUIT KERAJAAN...RAKYAT TERTEKAN ....RINGGIT MENJUNAM..BARANG KEGUNAAN RAKYAT MENCANAK NAIK HARGA..NAJIB GAGAL

    BalasPadam
  5. Selepas satu saat saje Najib letak jawatan sham akan naik mencanak dan ringgit pun naik mencanak itu kata mahataik laa..tapi kini pasaran saham mulai pulih dan nilai Ringgit mulai stabil sedangkan Najib masih pm Malaysia..nampak sangatlah mahataik memang kaki pembohong tegar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iya ke? Stabil kepala butoh macai sahajalah, stabil kepala otak kau sahajalah, turun naik, turun naik, itu stabil ke? Itu kritikal namanya, tapi macai bodo mana tau fikir, hanya tau menjilat taik Jibby sahajalah.

      Padam
    2. Pasaran saham mencatatkan sedikit kenaikan selepas berita majlis raja2 menyuruh agar isu 1mdb diselesaikan...so pelabur ada sedikit keyakinan...tapiii kalau isu ni masih lagi nak disapu bawah karpet, mmg kompom akan jatuh balik

      Padam
  6. si blgBANGKAI BABI HARAM JADAH, ini pun lu nak halalkan - dasar si PENJILAT puak PENYAMUN/PERASUAH/PEMBUNUH-madey-HARAM JADAH!

    Lihat si puak 'NGO' PENGGANAS BerSHIT –EJEN-PKRHOMO/DAPBANGKAI BABI -RASIS/PORNO yg. diJILAT olehsi madey dan KULI-KULI KEPARAT dia, kononnya dedahkan akaun terbaru depa (sebenaqnya ini MUSLIHAT DAJAL depa nak terusan PAKSA YAB PM kita dedahkan AKAUN PERIBADI/UMNO) - tapi puak BerSHIT ni TAK pula dedah dapat DERMA HARAM JADAH dari si-CIA-MOSSAD/NED-SOROS- PENYAMUN/PERASUAH/PEMBUNUH-no 1; yg. memang nak MENGGULINGkan YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu kita dan UMNO, serta menSABOTAJ KERAJAAN dan NEGARA ISLAM kita ini! PDRM patutnya siasat bawah AKTA TERORISMA - dan SPRM tu; awatlah SENYAP aja psl. ni; GERAMnya aku! Lihat di -
    http://landdestroyer.blogspot.my/2015/08/us-vs-china-us-mobs-seek-to-overthrow.html:

    US vs China: US-Backed Mobs Seek to Overthrow Malaysian Government

    August 24, 2015 (Tony Cartalucci - LD) - Malaysia's "Berish" movement - an umbrella organization for various opposition groups opposed to the current government of Prime Minister Najib Razak - plans its fourth street demonstration in 8 years to unfold at the end of August.

    While Bersih's alleged goal is "clean and fair elections," it is openly led by the government's opposition headed by the now imprisoned US-proxy Anwar Ibrahim and a myriad of US-funded and directed nongovernmental organizations (NGOs). The US State Department, through its US National Endowment for Democracy (NED) and its subsidiary the National Democratic Institute (NDI), along with convicted financial criminal George Soros' Open Society Institute (OSI), have funded both Bersih directly, and many of the NGOs that constitute Bersih's core leadership.

    Several NGOs currenlty openly funded by the US NED - i.e. Islamic Renaissance Front and Lawyers for Liberty - can be found also listed on Bersih's current "endorsees" list.

    Despite years of immense US-funding, Bersih has recently pleaded for donations and now claims they've received over a half million Ringgit (over 100,000 USD). More recent reports claim the amount could be as high as 1.2 million Ringgit.

    And while they claim they seek simply to reform Malaysian politics, Bersih's new leader, Maria Chin Abdullah openly admitted their goal for "Bersih 4.0" is to call for the resignation of Malaysia's current government. In a Facebook post she claimed:

    "Reforms - we will continue to demand and this time Yes it's a tall order to ask the PM to resign but if we dont try we will never push the boundaries for clean & fair elections."

    Apparently by "clean & fair elections," Bersih's leadership means elections in which their opponents have been undermined and otherwise eliminated, and in which they can take power - or in other words, another textbook case of US-backed regime change…..

    Nek Tempoyak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pungkoqq nek tempoyak...ulang ayat yg sama..kapir dajal dap bagai...gila apa manusia nii..dah sewel agaknya..prOoTt di muka nek

      Padam
    2. Nenek meroyan lagi...

      Padam
    3. Nek Tempoyak.....

      WHAT TALKING YOU, HAAA.....?

      Padam
  7. Nek Tempoyak komen tahap SRP je,sila abaikan komen orang tak habis sekolah.

    BalasPadam
  8. kalau dato Khairuddin nak buat report kat luar negara, lantak dia lah,kalau geng 1mdb tak buat salah, buat apa nak risau ye tak? bukan ke DS Najib dengan Obama geng main golf? kalau ada report ke FBI pun, takkan Obama takleh kawtim? Presiden US pun bukan above the law gamaknya sbb FBI punya kuasa lagi besar...Malaysia? hampeh..!!!! Nothing2hide except your telor...!!!

    BalasPadam
  9. Nek Tempoyak , cakap sebagai seorang islam jangan cakap macam orang kafir . Dulu suruh pergi sekolah , tuang , la ni cakap macam orang tak dak akal . jangan tunjuk kebodohan diri sendiri wahai Nek Tempoyak .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nek Tempoyak itu adalah jelmaan anon Kejora Liberal. Mentelah nakhoda dia dah hilang pedoman, anak buah pun ikut sama macam anak polong sesat menggelupur meracau memaki mencarut tak tentu hsluan.

      Padam