Selasa, 20 Oktober 2015

Bank Negara Berkuasa Untuk Menguatkuasa..!


Macai pemakan dedak @ penjilat dan pengampu mungkin boleh lapangkan dada untuk belajar hal ehwal yang melibatkan Bank Negara..!

Bank Negara Malaysia akan mengambil tindakan penguatkuasaan, atau dikenali sebagai tindakan pentadbiran, terhadap pihak yang didapati melanggar atau tidak mematuhi peraturan dan undang-undang di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan.
"Tindakan ini boleh diambil secara serentak, atau secara berasingan dan berbeza daripada, prosiding jenayah yang di bawah kuasa Peguam Negara sepenuhnya."
Bank pusat berkata demikian dalam satu kenyataan untuk menjelaskan mengenai kuasanya untuk menguatkuasa pematuhan terhadap undang-undang pengawalseliaan yang ditadbir BNM.
Oleh itu, berasingan daripada sebarang keputusan mengenai prosiding jenayah, bank pusat itu dibenarkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 dan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 untuk mengambil tindakan pentadbiran.
"Ini akan termasuk mengenakan penalti monetari, mengeluarkan arahan pematuhan, memberi bayaran balik (restitution) kepada mana-mana individu yang tidak berpuas hati disebabkan pelanggaran terhadap akta, memberi amaran awam dan persendirian serta arahan, supaya langkah-langkah diambil untuk mengurangkan atau menyelesaikan sesuatu pelanggaran terhadap akta.
"Ini bagi memastikan integriti, dan keyakinan terhadap sistem kewangan negara," menurut bank itu.
Pada 9 Oktober, BNM telah membatalkan tiga kebenaran yang diberikan kepada 1Malaysia Development Bhd (1MDB) di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 (ECA) untuk pelaburan di luar negeri yang bernilai US$1.83 bilion.
Dalam kenyataan berkenaan, BNM berkata ia juga telah mengeluarkan arahan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 kepada 1MDB untuk membawa balik ke Malaysia jumlah itu dan mengemukakan kepada BNM perancangan syarikat berkaitan perkara berkenaan.
Bank pusat merumuskan kebenaran yang diberikan di bawah ECA bagi pelaburan 1MDB di luar negeri adalah berdasarkan pendedahan maklumat relevan yang dikehendaki BNM semasa membuat penilaian terhadap permohonan 1MDB itu.
"Walau bagaimanapun, didapati bahawa maklumat yang diberikan adalah sama ada tidak tepat atau tidak lengkap".
Kenyataan BNM itu merujuk kepada keputusan Peguam Negara yang mendapati pegawai 1MDB yang disiasat di bawah ECA tidak memberikan maklumat palsu dan membersihkannya daripada sebarang salah laku.
Menurut bank berkenaan, keputusan itu 'berkait dengan pengesyoran bank pusat untuk memulakan pendakwaan jenayah terhadap 1MDB atas pelanggaran ECA'.
- Bernama
Macai Nak salahkan siapa pulak lepas ni???
Lu Fikir La Sendiri!!!

24 ulasan:

  1. putra merdeka...biala dedak dari jadi anjing menyalak xabis2..kikikiki..kalau xsuka UMNO p berambus kat amanah tu..join geng2 monyet ..kahakahakah

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini bukan soal tak suka UMNO. ini soal pemimpin dan pengurusan/pentadbiran. oleh kerana sayangkan UMNOlah maka teguran wajib dilakukan. usahlah jadi orang yang ketandusan hujah. berita berita yang disiarkan adalah panjangan dari statement yang dikeluarkan yang tak mungkin diedarkan oleh blogger bloger pre-paid dan post paid. belajarlah melihat sesuatu diatara dua garisan. lakukanlah rujujukan sendiri.

      Padam
    2. Sebenarnya yang gila menyokong Najib sangat tu bukannya penyokong atau ahli UMNO atau mana-mana parti komponen Barisan Nasional, mereka itu adalah macai-macai belaan Najib dari PAS, PKR, dan DAP yang gila menyokong Najib kerana mereka mahukan Najib terus jadi liabiliti kepada UMNO dan Barisan Nasional supaya mudahlah dalam kempen PRU 14 kelak DAP, PAS, dan PKR menggunakan isu 1MDB, derma USD 700 juta a.k.a. RM 2.63 bilion, derma RM 2 juta, bunga RM 3 juta, beg birkin Rosmah dan sebagainya itu untuk memburuk-burukkan Barisan Nasional dan UMNO supaya rakyat benci dengan UMNO dan Barisan Nasional.

      Sekarang ni Najib dah tak peduli apa dah, dia hanya pedulikan setakat mana dia boleh bertahan demi kuasa, dia sudah tak peduli, upah macai pembangkang untuk puji dia pun tak apa, kerana UMNO dan Barisan Nasional dah tak penting kepada Najib, yang penting adalah untuk pertahankan kedudukan dan kuasa yang ada, nanti PRU 14 UMNO nak lingkup ke apa ke, itu Najib dah tak peduli, sebab boleh berambus dengan bini dan anak-anaknya ke apartment mewah di New York, tinggallah UMNO dan Barisan Nasional berhadapan dengan gerombolan pembangkang yang menggunakan kembali isu-isu sekarang ini untuk hancurkan UMNO dan Barisan Nasional.

      Semua ini adalah kebenarannya, manusia seperti Tanpa Nama20 Oktober 2015 12:40 PTG adalah gerombolan pembangkang, mereka ini sokong Najib hanya untuk menghancurkan UMNO sahajalah, mereka ambil kesempatan, dedak dari Najib mereka mentekedarah dengan riang, sambil-sambil tu terus hancurkan maruah dan imej UMNO, tak gitu macai pembangkang yang menyamar kononnya menyokong UMNO dan Barisan Nasional.

      Sedarlah semua.

      Padam
    3. Macai Najib lagi bodoh dan bengap berbanding macai pas dan pkr!! Patot la Umno susah nak menang perang cyber. Salah satu dia ada macai bodoh dan teramat bengap macam anon atas ni.

      Padam
    4. cam sindir salleh keruak jerr ni bro danial

      Padam
  2. habis ko tu macai sape wakakakaka..menyalak macam anjing belaan dgn tulisan mcm org bodo..xsuka UMNO p jahanamla dgn parti lain, xpayah mengaku nak myokong Umno la cibaii..org mcm ko ni baik xpayah adax xmyumbng apa2 pon, p jadi macai PKR atau AMANAH tu..jadi monyet..wakakakaka btul sgtla tu komen yg pertama tu..xpun p jadi macai madir kutty tu, dah nyayuk pon gila kuasa, p tanya dia dlu msa pmilihan UMNO 1989 sapa yang menipu smpai UMNo di haramkan??bodo macai madir..p tnya la, kalu ada intenet zaman tu, bungkus lama dah dia wakakaka..nyayuk macai oiuiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2.36

      Dah buat balik dah....

      Padam
    2. Omak ko tak ada "cibai" ke

      Padam
    3. Bertambah lagi biawak hidup dlm Umno nampaknya.

      Nasib ko la Najib, imej ko makin lama makin karat dibuat dek KW2 separuh tiang mcm TN 2:36.

      Sumpah, maki, mencarut, tagline KW2 Najib.

      Padam
  3. putra merdeka ni blog budak darjah 1 brother anon, baik xyah baca..ni gila jubo madir ni, meroyan mcm madirla..konon mgaku UMNO, padahal habuk pon tarakk..dah lama minum air kencing madir jd camnilah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Chai 2.40,

      Marilah kita bersama sama bercakap secara berhemah seperti najib tunjuk kepada rakyat.

      Ini satu fakta chai,

      Apabila wartawan mengajukan pertanyaan berkenaan undi tidak percaya terhadap beliau, Najib tersenyum kegirangan seolah olah ianya amat melucukan.

      Lihatlah dunia, betapa berhemahnya najib dan betapa blurrrnya beliau berbanding dengan chai2 ternakannya yang gemar memaki hamun dan menghamburkan kata cacian.

      Padam
    2. anon 2.40

      "blog darjah 1??"

      kau pegi baca buat apa?? kau tak sekolah ke
      level cai najeeb mmg camni le..xde fakta, mencarut je taunya...bodo

      Padam
  4. cuba cerita macamana najib boleh ada 2.6 billion dalam akaun sendiri..takkan banyak sangat derma tu?..kenapa duit derma tu tak dimasuk dalam akaun umno kalau lah benar duit tu untuk umno..kenapa baru sekarang pemimpin umno tahu duit derma tu.entah2 dah lesap ke swiss bank

    BalasPadam
  5. Kalau gabenor BNM salah guna kuasa, baik dia letak jawatan je.Khabarnya dah 2 kali. Buat semak duduk kat BNM tu. Cekik duit rakyat hari2, tapi buat kerja ntah apa2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau laaaaagii menyemak

      Padam
  6. Najib..... bila lagi engkau nak saman WSJ, Al Jazeera, Ling Liong Sik dan yang lain-lain? Come on lah Najib ...... janganlah cakap tak serupa bikin !!

    BalasPadam
  7. Gabenor tido, dulu luluskan la ni tarikbalik, dah nyanyuk agaknya mcm madey kutty, penulisan ni ibarat peluru kapor tp takdak bukti ala spin2 spin2 lie lie gitu. Fitnah akhir masuk longkang

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. kau sewakan rumah pada najib psl tengok muka dia baikk jee..

      2. 3 bln pastu dia tak bayar sewa dan menjahanamkan rumah kau...

      3. kau pun tekedek kedek la pegi report polis...

      4. polis pun kata itu salah kau sebab tak semak latarbelakang penyewa rumah dulu...

      5. so kau sebagai pemakan setia dedak najib pun pulanglah ke rumah dengan perasaan gembira dan nyanyuk mcm lepas isap candu kencing perisa ahjib ngok

      Padam
  8. kalau ada akaun peribadi seseorang boleh terdedah kepada umum ini menunjukkan ada pihak tidak buat kerja...makan gaji buta.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau sudah terlampau keaiban, dilakukan maka Allah pun dedahkan, adakah itu salah Yang Maha Pencipta.

      Segala gerak kita berada dlm genggamanNya.

      Padam
  9. Cerdik sungguh penipuan macai anjing keling madet... macam mana 1.2 billion wang PETRONAS boleh di ambil tanpa bahas untuk selamatkan syarikat anaknya Mirzan?

    Begitu licik mainan geng keling madet dalam bab mengenakan org.

    Termasuklah kes Proton di mana Dato Seri Syed Zainal bekas CEO Proton yang paling berjaya dan banyak jasanya berjaya ditendang keluar oleh Rejim Keling Tua ini dan hanya org dalam DRB sahaja tahu LICIK nya movement keling jahanam ini dalam mengatur strategi manjatuhkan manusia lain.

    CONTOH. DARI BERIBU CONTOH.....LIHAT ISU INI...HANYA ORANG YANG CERDIK DAN KENAL SIKAP DIKTATORISM MAHATHIR SAHAJA DAPAT HIDU....>>>>>>>

    KUALA LUMPUR – Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini membayangkan bahawa Pengarah Urusan Proton Holdings Bhd, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir mungkin tidak mahu terus menerajui pengeluar kereta nasional itu di bawah pemilikan DRB-Hicom Bhd.

    Mahathir, yang juga Penasihat Proton berkata, dalam kes Syed Zainal, tidak ada kemungkinan pemecatan tetapi semata-mata soal tentang perjanjian antara Syed Zainal dan DRB-Hicom mengenai cara terbaik untuk menangani masalah tidak diperlukan.

    "DRB-Hicom berhak menukar Pengarah Urusan kerana mereka kini memiliki Proton tetapi buat masa ini Syed Zainal masih pengarah urusan dan beliau dibayar bagi jawatan itu.


    (http://www.sinarharian.com.my/bisnes/dr-m-syed-zainal-mungkin-tak-mahu-kekal-md-proton-1.40394)


    Lihat bagaimana mahathir yang kelihatan tiada kuasa dalam DRB tapi dengan kuasa diatur 'bawah tanah' kerana kroni yang menguasai DRB..akhirnya seorang insan yang sangat berjaya kepada PROTON 'dipaksa meletak jawatan' tanpa sebab..

    Isu ini sangat terpencil kerana ramai tidak faham selok belok masalah Proton kecuali orang2 dalam DRB dan Khazanah.

    mahathir seperti biasa akan guna lidah BIAWAKnya utk jatuhkan seseorang. Dlm media dia akan guna bahasa seperti di atas.. tp dalam tindakan bawah tanahnya..dia telah berikan amaran dan kata dua ..."u must resign or u will be no more supported"


    Dan cuba lihat bagaimana serangan yang diatur macai anjing belaan mahathir dgn tujahan ulangan isu 2.6 billion.. ia diulang main soalah2 wang itu rasuah.. dengan mudahnya ia dituduh rasuah dan Najib mesti letak jawatan.

    Mana dia bukti itu rasuah? kalau najib diam tak cerita sepatah.. itu bukan bukti najib buat jenayah atau rasuah.. selagi bukti rasuah tak dijumpai... kalau Najib pecat 10 menteri pun.. bukti rasuah tak jumpa.. kita boleh cakap Najib sudah bersalah..bukti mana?


    So dengan situasi yang sama kenapa macai mahathir terus menjilat mahathir baaw mahahthir 'SUCI' tak menyeleweng.. sbb TIADA BUKTI... sungguh licik mainan dan penipuan rejim mahahthir.. wpun kelihatan dia tak berkuasa...dia tak tinggalkan kuasa nya begitu sahaja... dlm Bank Negara sendiri gabenor nya adalah proksi mahathir.. sbb itulah terang2 statement Zeti berunsur sabotaj.. seorang Gabenor Bank Pusat boleh beri statement rasmi yang mencetuskan spekulasi negatif pasaran.. tanpa kaitan bukti jelas??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko guna kete back to the future balik boleh tak? pegi tangkap Madey kutty ko tu..orang citer pasal sekarang laa....so pasal 1mdb ni lagi 20 tahun kita keluarkan balik lepas dah 2-3 PM Malaysia bertukar..mesti ko tengah sembelit sebab mkn dedak byk sangat ni...ha..ha..

      Padam
    2. Ahaiii

      Aku tak ulas la.
      Dah bertemu dlm DR. MIM gamaknya.

      Padam
  10. Yang sebetulnya macai Najib dalam ni sekor je. Dia buat posting, lepas tu dia sokong sendiri. Meahaha. Duit tak cukup nak sewa satu kandang. Tengok cara tulisan pun dah tau ada sekor yang sama je tiap kali. Bongok betul tentera kaldai ni.

    BalasPadam