Isnin, 19 Oktober 2015

2600 Juta - Derma Ke Rasuah?

Layan...

Penilaian terperinci berasaskan tiga aspek rasuah iaitu pemberi dan penerima, suapan serta balasan akan menentukan sepenuhnya status dana RM2.6 bilion.

Bekas Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pengurusan dan Profesionalisme) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Zakaria Jaffar berkata, kes berkenaan tentunya masih belum dapat dilengkapkan tanpa tiga aspek pengesahan itu.

“Jika ada ketiga-tiganya baru ia boleh dikatakan rasuah, sama ada nak dakwa pemberi atau penerima.

“Ikut cakap-cakap orang ramai, penerimanya adalah Perdana Menteri, tetapi siapa pemberinya, sebab itu kita perlu cari kerana dia akan jadi saksi utama, tetapi kedudukannya di luar negara sudah tentu akan melambatkan proses siasatan,” katanya, lapor mStar Online.

Tambah beliau lagi, hanya keterangan daripada pemberi dana yang boleh menentukan status kes tersebut, misalnya tujuan dana itu diberi.

“Jika pemberi itu mengakui dia salurkan dana itu sebagai derma untuk buat surau atau masjid seluruh Malaysia, jadi bermakna ia bukan rasuah.

“Tetapi, kalau pemberi kata wang berkenaan memang untuk pembinaan surau atau masjid tetapi dia juga terima balasan daripada bantuan itu, barulah ada unsur rasuah,” katanya.

this HTML class. Value is http://www.freemalay

Lu Fikir La Sendiri!!!

20 ulasan:

  1. Kalau itulah cara macc bekerja, hanya pegawai penguatkuasa berpangkat rendah senang ditangkap....i,e ikan bilis.

    Langsung circumstantial evidence like money trail IS NEVER CONSIDERED. So malaysians......forget about macc....i have no trust in them

    BalasPadam
  2. Rakyat yg menilai kau Najib...belang kau semakin jelas warnanya walaupun kau belum muncul menampakkan wajahmu.Kami akan hukum kau...PRU14 saksinya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang pasti. Kalau Najib atau BN kalah, saya amat berbesar hati sekiranya Najib dipenjara kerana menyalahguna kuasa dan menganggu siasatan

      Wan

      Padam
  3. Nak sebut pasal Tol sikit lah nak bagi macai Najib panas sikit. macai Najib mana ea? Hari tu bukan main riuh macai Najib kata Tol ni berpunca dari zaman Tun M. Dan macai2nya jugak salahkan selangor...tak pa lah ok la yang tu...tapi kenapa baca Awani Najib kataJika kadar tol tidak dinaikkan, BR1M juga mungkin berkurangan - Najib ini bermakna bukan salah syarikat konsesi tol yang salah, bukan Tun M yang salah bukan selango yang salah. Najib terang2 cakap tak naik tol br1m pun berkurangan...jadi seperti biasa...macai2 sila lah letakkan kepala anda dalan jubor masing2...wakaakakakaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pelik juga macai yang datang berbakul-bakul hari tu, sekarang tak ada pulak. Dah cukup elaun nak beli rokok dia berhentilah sehingga rokok putus pulak, gitu ke. Mwahaha.

      Padam
  4. Ahaii

    Dah agak dah.
    Semalam aku berbual dgn kakitangan JPM, santai2.

    Colek2 sikit pasal derma 2.6b.

    Jawapannya, very simple.
    Lepas ni kalau ada sesiapa hulur duit, masuk acc, acc parti utk lobi(politik wang)....semua boleh jawab..

    Itu derma drpd sipolan2, saya dah rancang nak beli 3 acond utk masjid.

    Ooo..duit tu, saya nak beri anak yatim tu, Datuk Anu yg kirim, dia kata, masuk acc lebih selamat.

    Kejap2, saya ni presiden pertubuhan ni, mereka percaya saya, ok, encik boleh call mamat ni,ni dan ni...

    Siapa lagi yg rakyat percaya ???

    BalasPadam
  5. Dahsyat puak2 mahathrism dan PR ini.. dalam SPRM hanya fokus isu Najib..isu Mahathir rasuah dan kes BESTARI.net melibatkan taikun besar kesygn Mahathir (sambut besday org tua tu) senyap tak berbunyi..

    Skrg boleh ubah2 pulak statement demi nak jatuhkan Najib.. dulu derma skrg nk convert jd rasuah pulak...kalau rasuah tangkap Muhyiddin sekali sebab dia juga bersekongkol dan tahu. Dia org yg terawal di maklumkan oleh Najib.. ' a lot of money..from middle east".. agak2 bodoh benar Najib dapat rasuah bgtau org lain?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anon 7.15,

      Apabila seorang itu telah dibangsatkan dan maruah di jualbeli, bau tahi adalah tersangat wangi, rasuah jadi derma, perompak adalah pemimpin, munafik di panggil bertanggungjawab dan lain2.

      Kesihan rakyat malaysia. Jangan ditangisi come pru14........kita semua tela dijual demi perompak

      Padam
    2. 7.15

      "agak2 bodoh benar Najib dapat rasuah bgtau org lain?"

      Ntah la..

      Sama ada najib yg benar2 bodoh.. atau

      Ko yang benar2 bodoh.. atau

      Kedua2 nya benar2 bodoh..

      Aku pun tertanya2.....

      Padam
    3. Anon 7.36,

      Both bodoh.....i agree with you

      Padam
    4. Macai punya SPIN kalah GASING.

      Padam
    5. "kalau rasuah tangkap Muhyiddin sekali sebab dia juga bersekongkol dan tahu. "

      Orang lembam pun tak terpedaya dengan dongeng seteruk ini. Kamu silap TPM ni. Bukan TPM Muhyiddin yang tahu, tapi TPM Yang Baru. Malah, TPM Baru ni dah JUMPA penderma tu pun! Dah TENGOK cek dengan mata kepala sendiri macam Arul Kandiaq dah TENGOK cash dengan mata kepala sendiri. Mwahahaha.

      2.6 billion ni lebih bahaya daripada gam rupanya. Boleh membuatkan kerosakan otak skala besar.

      Padam
  6. blog ni penuh dengan langau macai mahathir.. macam ghurka upahan... tunggu je komen sokong Najib masuk mereka akan meracau maki hamun caci.. standard anjing suruhan.. puihhh...!! satu pun xboleh jawab oleh mereka tentang penyelewengan mahathir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahaiii

      Fakta yeii lleek.
      Sumpah seranah, mencarut.
      Mau tumbang kalau Najib baca...huhuhu

      Padam
    2. 1009..sentap nampakkk???...nak sokong najib ngko sokong lahh.. sape yg kesah??.. yg dok mencarut carut TDM tu aperhal??!!

      Padam
    3. Aik. Bila masa Tun Mahathir dapat derma 2.6 billion masuk dalam akaun peribadi dia? Ada pulak 2 juta masuk dalam akaun Tun Hasmah?

      Padam
    4. Ingatkan tadi Anon Kejora Liberal dah berambus tak datang lagi... rupa2nya dia kesunyian dan sanggup buat muka tebal menjengah kembali sekalipun dia sedar cakap dia akan dihemtam teruk oleh Rakan2 Seperjuangan anti Najib Liberal.

      Salam Perjuangan....!!!!!

      Padam
  7. Jaga-jaga semua,lanun dah sound 26billion tolak 9b tinggal 15b lagi 2b dia dah booking masuk akaun peribadi(derma).

    BalasPadam