Khamis, 22 Oktober 2015

Pendedahan Panas Jho Low & 1MDB..!


Mungkin inikah wajah sebenar pak arab yang memberi derma peribadi sebanyak 2600 juta tu?

Layan...

KEMUDIAN saya minta izin bincang hal 1MDB dalam bahasa paling mudah sebab takut ada lagi orang yang tak faham.

1. 1MDB diasaskan pada tahun 2008 sebagai Terengganu Investment Agency (TIA) dengan tujuan melabur hasil minyak negeri itu. Pada tahun 2009 ia ditukar jadi 1MDB. Dalam pengumuman pada 22 Julai, 2009, Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Matti­mung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib Abdul Razak, kata TIA diubah jadi 1MDB dengan tujuan perluaskan faedah kepada seluruh rakyat Malaysia dan bukan Terengganu saja. Dengan itu, 1MDB jadi syarikat milik penuh Kementerian Kewangan di bawah kawalan lansung Perdana Menteri.

2. Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low jadi agen bebas (free agent) sejak zaman TIA lagi dan tambah berpengaruh bila TIA jadi 1MDB. Dia anak kepada jutawan Cina Pulau Pinang, (Tan Sri) Larry Low Hock Peng. Larry Low adalah antara pengasas dan peneraju syarikat Malaysia Weaving Printing Dyeing Factory Limited yang sekarang dikenali sebagai WME Holdings Berhad. Nenek Jho Low, (Datuk) Low Meng Tak lahir di Guangdong, China pada tahun 1922 dan bina kekayaan di China, Thailand dan Malaysia melalui perlombongan bijih besi, pengilangan arak dan kemudiannya hartanah.
Jho Low, agen bebas 1MDB hidup mewah
3. Pada mulanya 1MDB didakwa sebagai tabung berdaulat (sovereign fund) tapi ditukar jadi syarikat pelaburan strategik (strategic investment company) setelah dihujahkan yang kita sudah pun ada tabung berdaulat, iaitu Khazanah Nasional Berhad (Khazanah).

4. Dengan modal permulaan RM1 juta, 1MDB berhutang besar-besaran dari dalam dan luar Negara. Sebahagian hutangnya dijamin oleh kerajaan. Ertinya kalau 1MDB tak mampu bayar balik atau muflis (bankrupt), pembayar cukailah yang kena tanggung bebannya. Silap-silap anak cucu kita pun kena juga. Sudah sekali ia tak mampu bayar hutang ikut masa. Terpaksa berhutang untuk bayar hutang. Siapa yang bagi hutang sampai hari ini masih samar-samar. Ada kata Arab. Ada kata Ananda Krishman. Ada kata kerajaan sendiri. 

5. Cara 1MDB berniaga sangat menakjubkan. Dengan modal yang sangat kecil, ia berhutang dengan sangat besarLaporan kewangan 1MDB tahun 2014 menunjukkan ia berhutang RM49 bilion dengan harta sebanyak RM52 bilion. [Dengan hutang sebanyak itu, kita boleh bina lima buah KLIA asal.]

6. Cara ia berhutang pun luar biasa. Contohnya pada tahun 2012/13 ia guna khidmat bank pelaburan Amerika, Goldman Sachs untuk pinjam AS$3 bilion (kira-kira RM13 bilion pada kadar tukaran sekarang). Yang anehnya 1MDB bagi komisen sampai AS$500 juta (RM2.1 bilion) kepada Goldman. Agensi berita ekonomi Amerika, Bloomberg laporkan pada 9 Mei 2013 bahawa komisen Goldman adalah kira-kira 7.7 peratus sedangkan kadar purata komisen bagi “junk bond” (bon sampah) adalah 1.32 peratus bagi tahun 2013. Adakah ini bermakna bon 1MDB lebih teruk daripada “junk bon” maka Goldman perlu dibagi komisen yang sangat tinggi? Dalam pasaran bon, lagi tinggi risiko, lagi murah harganya dan lagi tinggi komisennya sebab susah nak jual. 

7. Rasanya tak ada syarikat dalam dunia yang nisbah antara modal dan hutang begitu luas macam 1MDB. Bila skandalnya mula didedahkan selepas Pilihan Raya Umum 2013, barulah 1MDB tambah modal (equity) kepada RM900 juta. Kemudian pada tahun 2014 ditambah lagi kepada RM2.4 bilion.

8. Walaupun modal RM2.4 bilion tu nampak banyak, tapi banding dengan hutang RM49 bilion, ia adalah kecil. Maksudnya 1MDB berhutang 20.4 kali ganda daripada modalnya. Ini sangat-sangatlah tinggi pasal nisbah purata hutang-kepada-modal (debt-to-equity-ratio) syarikat-syarikat yang diniagakan di Bursa Malaysia hanya satu setengah kali ganda saja.

10. Bila saya tanya pendapat seorang kawan yang bekerja sebagai penyelidik ekonomi, dia kata, ini samalah dengan seorang penjaja yang ada modal RM2,000 tapi pergi bank minta pinjam RM40,000. Tak masuk akal dan tak ada bank yang akan bagi.

Penjaja, sukar bank nak layan
11. Kemudian 1MDB beli harta di dalam dan luar negara daripada penjual swasta dengar harga tinggi. Jauh lebih mahal daripada harga pasaran. Inilah sebabnya orang yang tahu hal ehwal perniagaan syak ada urusan belakang tirai di antara pembeli dan penjual.

12. Tapi bila 1MDB beli harta kerajaan macam tanah, ia bayar harga yang sangat murah. Ada tanah kerajaan di Kuala Lumpur dibeli dengan harga RM64 sekaki persegi yang kemudiannya dijual kepada Tabung Haji dengan harga 43 kali ganda lebih tinggi. Kerajaan rugi pendapatan, 1MDB buat duit atas angin dan Tabung Haji kena kutuk sampai terpaksa buat dusta.

13. Dari segi moral, ini sudah boleh dikira salah guna kuasa dan dari segi undang-undang pula ia boleh dianggap pakatan untuk menipu kerana negara hilang peluang untuk dapat hasil yang lebih tinggi. Dalam bahasa Inggeris, perbuatan ini disebut “conspiracy to defraud”.

14. Perdana Menteri dan para pelindung serta pembela beliau boleh bagi macam-macam alasan dan guna macam-macam muslihat untuk sembunyi kebenaran, tapi satu dunia sudah tahu. Apatah lagi ramai pembela terkini Perdana Menteri kurang kredibiliti.

15. Kalau tak ada bukti dan syak wasangka yang kuat, macam mana pihak berkuasa jenayah, kewangan dan perbankan di Singapura, Hong Kong, United Kingdom, Switzerland, United Kingdom dan Amerika Syarikat telah membuka siasatan ke atas 1MDB dan membekukan beberapa akaun yang bersangkut-paut dengannya?

16. Kalau semua laporan media mengenai penglibatan Mohd Najib dalam skandal 1MDB fitnah dan dusta, pasal apa Mohd Najib dan peguam-peguamnya hanya gertak nak saman tapi tak saman?

Propaganda Utusan tidak tepat, PM tak saman
17. Kalau beliau berani kerana beliau berada di pihak yang benar, pasal apa guna Kanun Keseksaan (Penal Code) ke atas (Datuk Seri) Khairuddin Abu Hassan dan peguamnya, Matthias Chang – mengapa tidak kemukakan saman malu ke atas mereka?

18. Selain kejatuhan harga minyak mentah dan kelembapan ekonomi dunia, semua orang tahu bahawa nilai ringgit merudum kerana skandal 1MDB dan kurang keyakinan kepada kerajaan pimpinan Mohd Najib.

19. Natijahnya, katalah apa nak kata berkenaan 1MDB, tapi orang yang tahu berkenaan urus niaga korporat, kewangan, perbankan dan undang-undang tak akan percaya.

20. Tak keterlaluan kalau kita ibaratkan 1MDB sebagai gajah Tok Mia yang kena penyakit EEHV (elephant endotheliotropic herpesviruses) yang keluarkan bau busuk. Simbahlah dengan minyak wangi paling mahal dari Paris atau Milan baunya tak hilang juga. Hatta minyak wangi Amouage yang diuar-uarkan sebagai minyak wangi paling mahal di dunia itu tak berkesan lagi. Lapan puluh peratus gajah yang kena penyakit ini mati.

21. Serentak itu, jentera propaganda Umno, kerajaan dan 1MDB semakin hari semakin hilang kewibawaan apabila mereka disaman, khususnya oleh pembangkang, dan kalah perbicaraan, terpaksa memohon maaf dan bayar ratusan ribu ringgit ganti rugi.

Main stream media lost repeatedly
22. Malangnya bagi Malaysia dan rakyat jelatanya, apabila Mohd Najib bentangkan Belanjawan 2016 Jumaat ini, berapa ramai akan percaya. Kalau pelabur dan pengguna tak yakin, mereka tak melabur dan tak beli-belah. Bila mereka tak labur dan tak berbelanja, tak adalah “private consumption”. Private comsumption adalah penggerak ekonomi negara. Kalau kerajaan hendak berbelanja, ia terpaksa berhutang. Tapi macam mana nak berhutang apabila hutang kerajaan sudah sampai had maksimum berbanding keluaran dalam negara kasar.  

Wallahuaklam.


Lu Fikir La Sendiri!!!

100 ulasan:

  1. Ye ke hutang negara ditahap yg tepu..fakta dari bank dunia mengatakan hutang negara ditahap yg rendah dn dibayar mengikut jadual.lagipun hutang negara lebih melibatkn hutang dalaman.tu fakta bro bukan dgar cakap last bagitau takde bukti nk saman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. dulu beli usd +-rm3200 utk usd1000 sekrg kena tambah rm1000 utk nilai usd yg sama
      JIB and the Gang ----------------------------------out out out stupid
      akhirat been waiting

      Padam
  2. AKJ,

    Dedak ni is just like drugs. Once hooked, there is no turning back. Look at pengasih.....ramai kononnya "graduate" from the centre rdturn to their old habits.

    So, whatever advice, facts and warnings to these dedak receivers will never change their stance until something sting their grey matter one day.

    Those non dedak receivers, most of us have not been "BANGSATed" and our integrity not available for sale and let us pray to Allah and secara individu atau kumpulan kita solat hajat agar kebenaran kalahkan kebatilan....wallahuaklam

    BalasPadam
  3. Melayu sememangnya cetek ilmu perniagaan. Kalau asset lebih tinggi daripada hutang maknanya syarikat tak ada masalah. Dibandingkan peniaga gerai dengan professional. Mana ada bank nak bagi pinjam. Kalau orang macam Warrant Buffet, kalau tak ada duitpun masih orang nak bagi pinjam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau asset melebihi hutang tu makne syarikat tak bermasalah ape yang sibuk2 nak buat langkah rasionalisasi nih? kenapa najib war2 nak selesai masalah 1mdb dalam masa 6 bulan hari tu? realiti kat sini 1mdb memang syarikat bermasalah.. buat deal yang meragukan.. buat pinjaman melebihi kemampuan so sekarang nak bayar hutang pon tersengguk-sengguk sampai kene pinjam lain semata-mata nak bayar hutang lama.. kire macam buat balance transfer kat kredit card la..

      warrant buffet kalau orang tau die x de duit n tak mampu bayar pinjaman tak kan ade orang yang akan bagi pinjam.. kalau ade makne orang atau bank tu bodo.. kalau die gune guarantor skali pon guarantor tu la yang bodo sebab die komfem tau yang warrant buffet tak boleh bayar hutang yang di pinjam tu.. kalau menjaja hanya nama untuk dapat hutang yang tak mampu dibayar balik tu makna menipu bank..

      Padam
    2. Klu 1mdb sebuah syarikat yg tidak bermasaalah, knapa pulak semasa di new york last month, najib ckp 1mdb business model is flawed.

      Bla berdepan dgn masyarakat well educated, berani pula ckp gitu, bila balik malaysia ckp lain pulak.

      Beria-ria ckp aset lebih dr hutang tp pd masa sama duk berusaha jual harta utk bayar hutang.
      Takde income masuk langsung ke?
      Klu ada, berapa monthly revenue ?
      Sikit sgt ke profit hingga perlu jual aset utk byr hutang?

      Atauuu....sejak duk berniaga sejak 2009 ni, belum ada profit...???

      Padam
  4. Tidak dinafikan. Akan tetapi janganlah menipu, merompak....pastu salahguna kuasa, orang yang buat lapuran polis, orang itulah kena tangkap guna akta sosma ran dituduh sabotaj perbankan dan kewangan negara....tak gilakah nama tu?

    BalasPadam
  5. Sape cakap hutang kita pada paras selesa..? Bank dunia ke..? Ada ke orang2 bank dunia bayar dan tanggung hutang 1mdb yg beli powerplant nilai buku rm400 juta dengan harga hampir 6 kali ganda. Tut tut syarikat induk pemilik aset powerplant ni antara pemilik saham utamanya adalah yayasan atuk jibby. Ye lah, atuknya jadi chairman pertama sykt judi ni dan dah tentu darah yg mengalir di dalam tubuh cucunya ada yg bersumberkan hasil judi. Fikir2kan lah.. macai2 yg sokongnya banyakkanlah membaca sejarah pentadbiran malaysianni.

    BalasPadam
  6. Aku paling suka bila geng Tun antaranya kadir jasin...Cukup bagus...Bukan apa semua haprak2 UMNO alhamdulillah semua dah berkumpul dibawah satu payung..Mudah nak buang sekali..

    Apa la engkorang ni tak abis2 diangkat kadir jasin ditahap dewa..Apa yg ditulis dianggap dewata nraya mesti terima dan dihadam..

    BalasPadam
  7. Saya juga hairan..Adakah kejatuhan wang negara lain-lain juga disebabkan oleh 1MDB?...siapa boleh berikan penerangan?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak faham kejatuhan nilai ringgit tak susah... Baca balik artikel suasana waktu serangan ringgit tahun 1997..

      Waktu tu panik..Semua negara kelam kabut akhirnya MIF pun mai la tabur wang pinjaman...Malaysia waktu tu teruk...Bailout company billion ringgit...saham jatuh gila2...Projek2 tergendala..itu lah ceritanya...

      La ni takda ..malah kalau jatuh sampai 4.8 pun takda la panik...

      Padam
    2. Cuma masalahnya geng Tun M..iini lah namanya propaganda,,,,Walaupun negara rileks geng Tun M tak suka kerana tidak membantu menjatuhkan Najib..

      Bila ringgit jatuh maka rakyat MESTI panik dan akan mengakibatkan suasana politik kelam kabut seterusnya menjatuhkan ekonomi,,,Barulah Najib terpaksa TURUN DGN PAKSA..

      Propaganda ni gagal kerana Najib tak bangunkan ekonomi cara Tun..
      Tun M banyak main saham berbanding Najib membangunkan projek impak duit...1MDB beli projek perniagaan kerana itulah mampu menjana keuntungan..

      Geng Tun M ingat 1MDB adalah bebanan kos kerajaan..Ini lah msalah geng Tun M tidak memahami bahawa Najib membawa Malaysia ke arah transformas perniagaan..

      Proton hutangnya brapa? tetapi kita tidak ungkit kerana menjana keuntungan...

      MAS yg rugi billion ringgit dan hutang nya brape? kita tak ungkit kerana janji Najib utk membawa keuntungan pada MAS.Malah rakyat boleh bersabar walaupun utk menjana keuntungan mengambil masa 3-5 tahun..

      Padam
    3. Propaganda hutang banyak dan malaysia bakrap..dah berlalu..

      Propaganda ni GAGAL..Masa setahun lepas agak ok la tapi rakyat sukar nak percaya...

      Setahun lepas Tun M dibiarkan bebas bercakap..Kira semua pakat sabar la dgn mengharapkan Tun memahami erti perjuangan UMNO..

      tapi silap Tun tak kisah pun kalau UMNO hancur nilah padahnya...

      Tun M ingat rakyat sokongnya 100% ..Tun silap besar..yg memberi gelaran negarawan hanya UMNO ja..rakyat pakatan tak iktiraf malah hinakanya ada la..

      La ni bila UMNO sokong Najib lagi la terpencil Tun M..sokongan UMNO keatasnya pun takda...

      Padam
    4. 9.51

      "Bailout company billion ringgit...saham jatuh gila2...Projek2 tergendala..itu lah ceritanya..."

      Persoalan nya,

      Adakah rakyat ditindas waktu itu? Jawapannya tidak malahan rakyat hidup aman damai, inilah yang dikehendaki rakyat hari ini.

      Padam
    5. 10.01,

      "Walaupun negara rileks geng Tun M tak suka kerana tidak membantu menjatuhkan Najib.."

      Apa yang rileks? Kecuali lah chai ternakan yang makan dedak kekenyangan di isi tembolok dengan wang upah habuan najib al harami tu.

      Rakyat dapat apa?

      Padam
    6. kejatuhan matawang dunia disebabkan peneguhan nilai matawang USD.. penurunan ringgit yang lebih teruk kat rantau ni, disebabkan oleh isu 1mdb dan ketidakpercayaan pelabur terhadap nilai RM serta faktor2 lain seperti kejatuhan minyak, harga komoditi, ekonomi china yang slow, etc.

      kejatuhan RM bukan semata2 1mdb tapi ia salah satu pemangkin sebab ia menunjukkan ketidak stabilan system perniagaan n politik negara..

      Padam
    7. ape yg lu merrepek ni syton...huhuhu
      byk rkyat muslim dn melayu kehilangan kerja kerana ekonomi negara yg di urus oleh najib dn rosmah ter sgt truk...PAHAM TAKKKK!!!!!

      Padam
    8. 10.01

      "Propaganda ni gagal kerana Najib tak bangunkan ekonomi cara Tun.."

      Prinsip asas sesebuah negara yang baik adalah rakyat mahukan pemimpin yang bersih cekap dan amanah.

      Ditambah malaysia agama rasminya adalah islam, adakah kita mahukan negara lain melihat islam itu kotor dengan negara ini diterajui pemimpin yang korup? Zalim? Dan menindas rakyat?

      Padam
    9. 10.01

      "Geng Tun M ingat 1MDB adalah bebanan kos kerajaan..Ini lah msalah geng Tun M tidak memahami bahawa Najib membawa Malaysia ke arah transformas perniagaan."

      Apakah transformasi yang telah najib bawa? Adakah memperkenalkan kenaikan cukai? GST dan tol lebuhraya terhadap rakyat?

      Adakah pemimpin bernama najib dan keluarga hidup bermewah mewah manakala rakyat dipinggirkan?

      Adakah chai tak percaya najib hidup bermewah mewah?

      Padam
    10. 10.01

      "Setahun lepas Tun M dibiarkan bebas bercakap..Kira semua pakat sabar la dgn mengharapkan Tun memahami erti perjuangan UMNO.."

      1.Adakah memberi jho lo peluang urusan perniagaan dan seterusnya memberi taraf jutawan billionair adalah satu perjuangan umno?

      2.Apakah kehidupan najib bermewah mewah satu perjuangan umno?

      3.apakah pengampu dan pencacai dibayar lumayan oleh najib satu perjuangan umno?

      Padam
    11. Cerita mewah ni timbul dari gambar Najib naik kapal layar dan anaknya kahwin dgn anak pemimpin..

      Alahai..Bila Tun M kata semua kena nganga mulut....

      satu soalan mudah ..agak2 siapa pakar ekonomi mengatakan GST dan tida subsisdi Tol hancurkan ekonomi Malaysia?

      Ingat ya rakyat malaysia tak mati la ada gst dan kenaikan tol..ada faham...Apa yg najib lakukan adalah keberanian beliau memastikan ekonomi dipacu dgn cara betul...


      Najib bkn sekadar adakan GST ja..jgn lupa minyak dan gula pun dah ditarik subsidi..dah lupa ka bang?

      Najib bila urus ekonomi dia buat betul2 walaupun pembangkang tak suka...Najib melawan arus la kiranya...

      Padam
    12. 10.01

      "Tun M ingat rakyat sokongnya 100% ..Tun silap besar..yg memberi gelaran negarawan hanya UMNO ja..rakyat pakatan tak iktiraf malah hinakanya ada la.."

      Chai ternakan najib ini banyak bersalahan faham, dia tak heran pun gelaran negarawan, tun dan apa jua gelaran yang ingin diberikan.

      Beliau hanya memikirkan nasib rakyat dan generasi akan datang jika mempunyai pemimpin yang korup dan zalim!

      Padam
    13. Aku dah agak dah engkau mesti cakap Tun M berjuang demi rakyat walaupun dihina ya...?sanggup dihina ya...
      Alahai...cerita murahan yg dijaja di psar Uptown...


      Bagi tahu Tun M..Negarawan yg bagi UMNO ..La ni UMNO nak tahu apahal bising2 pastu cakap takda bukti?
      Tun M buat kerana rakyat ya...dokumen 1MDB cekau dari sapa? SR ya? SR cekau dari sapa Justro ya?

      Itu ari meeting khairudeen pun ada skali ya? Meeting dgn justro demi menyelamatkan UMNO ya?

      Setahun dulu boleh la engkorang kata dokumen dari org dalam 1MDB kepercayaan Tun...

      Setahun dulu boleh lah engkorang kata Tun M tahu sangat perjalanan 1MDB kerana mempunyai akses sepenuhnya...Alahai...

      Padam
    14. 11.02

      "Bagi tahu Tun M..Negarawan yg bagi UMNO ..La ni UMNO nak tahu apahal bising2 pastu cakap takda bukti?"

      Nak perbetulkan...

      Bagi tahu Tun M..Negarawan yg bagi UMNO ..La ni NAJIB, ROSMAH DAN PENCACAI NYA nak tahu apahal bising2 pastu cakap takda bukti?

      Hakikatnya...

      Rakyat marhaen termasuklah ahli UMNO ingin tahu dan penerangan yang jelas dan boleh difahami setelah...

      Terdapat pelbagai bukti yang telah terhidang dan pelbagai fakta menyokong penyelewengan 1mdb ini.

      Padam
    15. 11 02,

      "Tun M buat kerana rakyat ya...dokumen 1MDB cekau dari sapa? SR ya? SR cekau dari sapa Justro ya?"

      Apa masalahnya jika segala dokumen 1mdb yang terdapat dalam simpanan xavier justo tu didedahkan kepada rakyat?

      Biarkan rakyat sendiri menilai dan memahami kandungan yang terdapat dalam simpanan justo ini?

      Ada brani chai?

      Padam
    16. Apa yg terhidang brother?

      Dokumen Justro ka? atau artikel WSJ dan SR...

      cuba explain cikit...

      Padam
    17. 11.02

      Skrip olahan "Setahun dulu" oleh chai ternakan najib....

      "Setahun dulu boleh la engkorang kata dokumen dari org dalam 1MDB kepercayaan Tun...

      Setahun dulu boleh lah engkorang kata Tun M tahu sangat perjalanan 1MDB kerana mempunyai akses sepenuhnya...Alahai..."

      Hari ini pula...

      Najib blur mengakui 1mdb bermasalah.

      Chai tak caya kerrr? Najib mengaku? Chai nak tanya? Tanya elok2 ye...

      Padam
    18. 11.17,

      Hari ni baru sedar ker?

      Padam
    19. Susah nak bercakap geng yg hanya hadam malaysiakini...payah...aku yakin la bulan januari 2016 faham la semua persolan tersebut...Macam nilah aku pun suka kau ketinggalan keretapi..teruskan la ya...

      Padam
    20. 12.11

      ".Macam nilah aku pun suka kau ketinggalan keretapi..teruskan la ya..."

      Bukan kami rakyat marhaen yang ketinggalan keretapi sebaliknya adalah UMNO pada PRU14 nanti.

      Padam
    21. Ya itulah semangat generasi Tun Razak memberi rakyat membuat keputusan...Masalahnya anda hangat hangat taik ayam..sekarang berkata ikut keputusan rakyat masa PRU...tapi tak sampai 10 minit maki balik keputusan rakyat ...payah la...

      Fahami perjuangan generasi Tun Razak yg mempertahankan perlembagaan dan undang2 tau..Bkn sekejap sokong tunggu PRU patu Uturn..payah

      Padam
    22. Ahaiii

      Panjangnya hikayat Tun M dan segala kelakuan buruknya.

      Cuma aku nak tanya, kita ni sedang hidup di zaman ekonomi Tun atau Najib.

      Kalau Tun, zaman tu lepas dah, tak puashati buat repot.
      Kalau Tun bersalah, dapatlah org tua tu merasa duduk sel sebelah Anwar.

      Kalau kita tengah hidup dlm zaman transformasi ekonomi Najib yg entah apa kejadahnya, cubalah tengok sekeliling.

      Rasailah bagajmana berkembangnya ekonomi zaman Najib ni.

      Rasai realiti, sehinggakan Najib kena bagi BR1M utk tolong rakyat, kononnya.

      Memang terbaiklah zaman Najib.
      Kutip GST bayar BR1M.
      Kutip Tol bayar BR1M
      Kutip cukai2 bayar BR1M.

      Hebat betul Najib hinggakan dlm FB dia sendiri berbakul2 sumpah seranah, maki hamun, malah diludah dan dikahak oleh rakyat sendiri.

      Masuklah FB Najib ni, baca dan teliti.

      Adakah kemarahan rakyat kerana hasutan Tun M?
      Adakah rakyat marah kerana GST, tol, 1MDB, 2.6b, AG, PAC, Sosma dsb.

      Apa sebenarnya punca kemarahan rakyat?

      FB Najib adalah dokumen yg telus dibandingkan dgn responden Merdeka Center.

      Disitu, ada profil setiap rakyat, nama, pekerjaan, minat, pandangan politik dsb.

      Aku tgk dlm komen2 di atas ada pakar ekonomi, ada pakar politik, ada pakar sosial, ada juru runding dsb.

      Cuma aku nak tanya.
      Adakah dgn membawa kembali semua hikayat Tun M akan menaikkan imej Najib?

      Adakah dgn mempersenda dan memperleceh, org tua tu akan bersinar2 pula aura Najib?

      Kita berhujah ttg pemimpin dan rakyatnya.
      Mungkin pemimpin dan adikong2 berprinsip mereka amat betul.

      TAPI.

      Adakah rakyat betul2 buta dgn keadaan sekelilingnya?

      Biar buta mata, jangan buta hati.

      Padam
  8. Anon 9.35 pg

    Kalau itu cara anda menilai tulisan atau komen, sememangnya anda sama taraf dengan zahid the rhetoric expert (minta maaf dengan LKY, LAHAD DATU, SYIAH MAT SABU, JUMPA DERMAWAN PAK SHIEKH), hishamuddin the corroboration believer ( MINTA MAAF DENGAN NEGARA CHINA KES POLIS STRIPPING, MH370), rahman dahlan, salleh, pandikar, anifah, ahmad maslan, nazri, tajuddin........ramai lagi.....habuk tak der

    1. Pro najib fitnahkan fakta. Bila dichallenge untuk bukti fakta mana di tampered, doctored, falsified etc.......tak pernah tampil untuk membuktikannya....itulah sebenarny the mother of all fitnah

    2. Walaupun saya tak pernah setuju 100 peratus tulisan PM, AKJ, DT, JMD, APANAMA, CG, ZAM, akan tetapi banyak Fakta dari Pendapat atau Spekulasi.....itu namanya democratic discourse

    3. Cuba anda compare dengan mykmu, TU, BR, SH..... dan lain, langsung tak ada ciri perdebatan sihat sellain daripada perkataan....FITNAH, MEMAKI TUN, BELITTLING THOSE WHO PREFER TO BE DIFFERENT FROM NAJIB etc etc etc

    Sebab itu anak anak saya who are voters keep on asking me whether to continue voting BN....my answer, WE WAIT AND SEE.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai terus terang la ..tak payah nak sembang kencang...

      Aku cadangkan engkau 4 parti pilih ja ya

      1/DAP
      2.PKR
      3.PAN
      4.PAS

      pilih lah ...UMNO pun tak hingin la org macam engkau...

      Padam
    2. amboi berlagak nye umno.. sepatutnye pujuk orang nak undi umno bagi hujah supaya die boleh memberi kepercayaan terhadap parti umno memerintah, ini halau plak suruh pangkah parti lain.. dah banyak sangat ke orang nak pangkah UMNO tu?

      Padam
    3. Bkn semua kita pujuk la..ada yg menyamar ja...

      UMNO tak perlu hipokrit la..Zaman Najib UMNO perlu diperkasakan ...ni penting...UMNO perlu bergerak dibawah satu ketua dan berpasukan..Sesiapa tk suka agenda UMNO sila keluar UMNO ya..


      Untuk pengetahuan engkorang zaman UMNO dibuli media sosial dah berakhir la..Ini adalah zaman kebangkita UMNO....Cuma yg aku suka trademark engkorang la

      INI SEMUA NAJIB BAYAR...

      Alahai ...

      Macam nilah aku bg pandangan kalau ditakdirkan engkau berjumpa pejuang cyber pro Najib suruh bersumpah dgn Al quran dgn mengatakan Najib Tidak bayar sesen pun perjuangan mempertahankan UMNO...

      Padam
    4. 10.56

      "UMNO tak perlu hipokrit la..Zaman Najib UMNO perlu diperkasakan ...ni penting...UMNO perlu bergerak dibawah satu ketua dan berpasukan..Sesiapa tk suka agenda UMNO sila keluar UMNO ya."

      Apa yang terjadi dengan umno hari ini dibawah pentadbiran najib? Adakah umno diperkasakan? Adakah umno bergerak sebagai satu pasukan apabila TSMY disingkirkan? Adakah chai telah mendapat maklumbalas dari rakyat berkenaan pemerintahan najib yang zalim ini? Apakah pendapat rakyat berkenaan rejim najib ini? Berita terbaru tak baca?

      Padam
    5. Macam nilah saya nak tanya masa persidangan UMNO anda hadiri tak ?

      .Ingat ya persepsi dan tengok dgn kedua bijik mata berbeza ya?

      Padam
    6. 10.56

      "Untuk pengetahuan engkorang zaman UMNO dibuli media sosial dah berakhir la..Ini adalah zaman kebangkita UMNO....Cuma yg aku suka trademark engkorang la "

      UMNO bangkit atau bakal ditalkinkan pada PRU14 nanti? Berterus teranglah chai, tanya pada diri sendiri, adakah kamu benar2 sayang pada parti yang banyak berjasa ini atau semata mata mahu mendapat upah dan habuan?

      Padam
    7. 10.56

      "Macam nilah aku bg pandangan kalau ditakdirkan engkau berjumpa pejuang cyber pro Najib suruh bersumpah dgn Al quran dgn mengatakan Najib Tidak bayar sesen pun perjuangan mempertahankan UMNO..."

      Nak korner baring ke chai?

      Padam
    8. Takut ya dgn statement tersebut? Aku sebenarnya faham perasan engkorang...ramai tidak memahami sistem medai sosial UMNO ...


      Yg penting aku nak tanya la..bgtahu Tun M taji sikit isu 2.6B atau 1MDb sekejap ja dah jawab ada faham tak?

      Jgn perkecilkan program transformasi media sosialzaman najib ya...

      Padam
    9. 11.51

      "Macam nilah saya nak tanya masa persidangan UMNO anda hadiri tak ?"

      Adakah tindakan melambung lambungkan Najib oleh pemuda umno sehingga mencecah aras bumbung PWTC dan hampir menyebabkan Najib tercampak ke sungai gombak satu persepsi yang baik?

      Cer citer chai?

      Padam
    10. ooo salah faham lagi...bkn persidangan UMNO itu la....Masa persidangan UMNO bahagian la...cuma jgn baca analisi dinturle masa persidangan UMNO pasir gudang....

      Dinturle kata macam ya ya ja semua perwakilan tak suka citer BRIM...bila aku baca malaysiakini dia plak spin perwakilan boo bila najib sembang BRIM..alahai magkuk2 bertingkat bila dok UMNO bikin kecoh la...

      Nak tanya la masa zahid hamidi turun kelantan mesyuarat UMNO bahagian buat kat dewan ka atau pasang khemah kat luar?

      Padam
  9. Anon 10.04,

    Sememangnya kami tak pernah undi umno walaupun undi BN. Terima kasih Allah kerana negeri kami tak ada umno yang sangat korup. Terima hakikat melayu islam malaya hancur dek umno korup.

    Insyallah kami di disini akan terus maju albeit slow but steady......walla

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha ha ha kantoi ...kan aku dah kata dia tak pernah sokong UMNO pun...sembang kencang je....

      Sebab itulah bg pembangkang korang sebut UMNO ja alaergik la..Aku faham sangat perangai pembangkang...

      Tak boleh terima hakikat UMNO menjaga NEGARA semenjak KEMERDEKAAN..

      .Ingat ya dari PM pertama sampai sekarang SEMUA ADALAH UMNO..ada faham TAK?

      Padam
    2. 10.12

      "Sebab itulah bg pembangkang korang sebut UMNO ja alaergik la..Aku faham sangat perangai pembangkang..."

      Nak perbetulkan...

      Sebab itulah bg pembangkang korang sebut NAJIB, ROSMAH, PENGAMPU DAN CHAI TERNAKAN NYA ja alaergik la..Aku faham sangat perangai pembangkang...

      Nak tambah skit....bukan UMNO parti yang banyak berjasa demi alif ba ta.

      Padam
    3. ooo.bukan UMNO parti yang banyak berjasa demi alif ba ta. ya abis..sapa DAP ya? Atau PAS?
      PKR baru ditubuhkan....

      Jadi kau nak aku pilih antar 2 itu la ya..Bodoh piang gak engkau ni...

      Aku nak tanya soalan mudah ja...Yg buat masjid dan surau yg banyak2 ni sapa ya?

      Padam
    4. 11.11

      "Jadi kau nak aku pilih antar 2 itu la ya..Bodoh piang gak engkau ni..."

      Pilih antara UMNO dan najib, rosmah serta pengampu2nya.

      Mudahkan?

      Padam
    5. 11.11

      "Aku nak tanya soalan mudah ja...Yg buat masjid dan surau yg banyak2 ni sapa ya?"

      Jawapannya...

      Majoriti nya hasil dasar kerajaan dan strategi UMNO dan kerajaan BN bukan najib rosmah dan pengampu2nya.

      Mudahkan?

      Padam
    6. Ini salah satu kejayaan pembangkang...Knapa saya katakan demikian?

      Bagi pembang mudah meniou rakyat yg bingai..Dgn sekadar menyebut rosmah maka rakyat yg bingai akan percaya,,,

      Isu rosmah sentiasa digunakan menjadi bahan kekuatan hujah kpd rakyat yg bingai...cth walaupun rafizi mengaku isu cincin adalah lawak jenaka tetapi persoalanya kenapa masih ada yg percaya?

      Ni lah msalah kpd rakyat yg bingai..Cuma masalah UMNO bila mana rakyat yg bingai masih guinakan baju UMNO nak tunjuk teror..bila la agaknya nak keluar puak2 ni ya?

      Padam
  10. sekarang kita bercakap soal lojik . Asset IMDB RM52B berbanding hutang RM49B , kalau dijual semua asset IMDB pun hanya tinggal RM3B . ini menunjukkan bahawa pelaburan yg tidak menguntungkan . paid up capital hanya RM1J . dan kini ditambah kepada RM2.4B . kita nak tanya dari mana sumber tunai untuk paid up capital kepada RM2.4B ?????????? .diambil . dengan keadaan ekonomi dunia yang menurun , saya rasa tidak ada pembida yang nak membida asset milik IMDB

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila sebut perniagaan kita melihat dari semua sudut...

      Cth

      MAS syarikat penerbangan Mal;aysia dianggap rugi tetapi Najib melihat dari sut keuntungan masa depan dan perniagaan yg berdaya maju.Walaupun MAS rugi billion ringgit Najib tahu ianya hanya salah pengurusan kerana kenapa syarikat penerbangan syrikat lain mendapat keuntungan.Keputusanya Najib memilih CEO terbaik dunia..Jadi rakyat perlu sabar memberi masa 2-3 tahun utk pulihkan MAS...

      Bagaimana pula 1MDB...

      Anatra projek terbesar 1MDB bukanlah IPP...Ingat ya IPP zaman Tun M rugi billion ringgit...ini menunjukkan perniagaan IPP cukup mengutungkan..

      Bandar Malaysia bakal menjana pelaburan puluhan billion...Saya harap semua sahabat dapatlah kiranya search dan baca sendiri...Sayang sebagai rakyat Malaysia semua geng Tun M tidak mengetahui kewujudan Bandar tersebut..

      Anatra projek CSR 1MDB adalah klinik 1Malaysia..Agak2 mana nak cekau ratusan juta ya? ini lah kebijaksanaan Najib...Hanya dari keuntungan 1MDB sahaja sudah cukup membantu kesihatan rakyat...

      Padam
  11. Anon 10.12,

    Itulah saya kata awak kurang cerdik setara ahmad maslan

    Tak pertikaikan PM semua dari umno tapi PM 6 telah bangsatkan kaku semua.

    Jangan sombong,sokongan MP dari sarawak dan sabah.....umno malaya boleh jalan. Nah sape kantoi.....sombong tak bertempat macam zahid.....walla

    BalasPadam
    Balasan
    1. Satu lagi kejayaan geng pembangkang adalah penghinaan kpd kepimpinan tertinggi UMNO..Malang sungguh geng2 Tun M mengikut jejak tipu daya pembangkang...

      La ni yg kutuk kaw2 pemimpin UMNO geng2 Tun M la...hmmm....

      Kawan aku respek engkau la berjaya menjadikan geng Tun M kutuk Pemimpin tertinggi UMNO...cuma tang aku tak payah la ya..kutuk la ahmad la ka..zahid hamidi ka..tak berkesan la wei..

      Aku ni pejuang generasi Tun Razak ada fahammm

      Padam
    2. 10.46

      Lu nak citer apa chai? Kami hanya inginkan kebenaran dan menegak keadilan dan bukan parti keadilan nuar kunyit tu.

      Padam
    3. Keadilan ala annuar ka?

      Ingat ya kami pejuang UMNO tau ...mempertahankan institusi beramanah antaranya Bank negara dan SPRM..ada FAHAM?

      Padam
    4. 12.19

      "Ingat ya kami pejuang UMNO tau "

      Kah kah kah kah, pejuang umno setelah diisi tembolok masing2 dengan upah dan habuan oleh rejim najib

      Padam
    5. Pejuang UMNO berjuang dgn keikhlasan hati ...Kami juga berjuang atas semangat generasi Tun Razak...
      Maaf ya ketawa anda tidak langsung menguris semangat kami mempertahan UMNO yg banyak berjaya kpd MALAYSIA.

      Padam
  12. Nampak sangat kau orang muda. I was born on some 58 yeras ago. I tahu macam mana all PMs in malaysia performed.

    Worst is still najib.......

    Saya bukan jadi mahathir sebagai idola.....sejak sabah sarawak FORMED MALAYSIA in 1963, saya agak anda masih pakai lampin. Jadi saya tahu sejarah malsya dan malaysia.

    Tak pernah saya dengar melayu islam dibangsatkan oleh pm 1 hingga 5 kecuali pm6.....THINK IF U R INTELLIGENT

    Sabah n sarawak walaupun pernah dituduh tidak diberi layanan baik dr 5 perdana mentefi terdahulu, kami madih hidup aman, sejahtera. Apabila najib naik.....kelangkabut.

    Saya dah kata najib ke malaysia timur konon declare SABAH SARAWAK SAFETY DEPOSIT....walla......

    Apakata sarawak dan sabah pakat kalahkan umno malaya? Tak mustahil.......so jangan sombong......bro. saya makan nasi dulu dari anda

    BalasPadam
    Balasan
    1. Brother tak payah lah gunakan atas nama rakyat Sabah dan sarawak..

      Macam lah 2 negeri itu bapak engkau punya...Malu la wei ni zaman tahun 2015 ..dah nak nak masuk 2020 tau..Yg engkau ni tak abis2 komen ugut mengugut ja..

      Engkau ingat anak2 sarawak dan sabah tak banyak kat semenanjung ya? Kami dah takda istilah kasta tau...

      Padam
    2. The truth is Sabah dan sarawak belongs to sarawakians and sabahans, respectively

      Also it is true Sabah dan sarawak tak pernah mengugut orang malaya thats why all the while we become fixed deposit states.. THE QUESTION IS WHAT IF?

      I perfectly agree with you many east malaysians in malaya. It does not mean we will allow melayu malaya to misbehave like najib

      Whether this is 2015 or 2020, it does not matter, the future lies with trustworthy leaders, not leaders wha are thieves and robbers and yet defended by melayu islam bangsat....

      Sadaqallah....sadaqallahal'zim

      Padam
    3. Maaf kan saya brother sahabat2 saya dari Sabah dan Sarawak amat baik dgn kami...Di dunia yg kita hiudp tentulah ada manusia yg pro dan kontra...

      Perjuangan membina sabah dan sarawak bkn seharian...Hari ni di kedua negeri tersebut para pendatang berduyun masuk mencari rezki..Ramai pendatang melihat keuntungan sabah dan sarawak berada dibawah negara malaysia..

      Bagi saya anda kalau suka pembangkang ya Teruskan kerana malaysia mengamalkan demokrasi TETAPI ingat ya kalau isu ugut ..BERSEDIAKAH ANDA DGN SOSMA?

      Tak sokong UMNO itu hak anda...Anda boleh pilih DAP..silakan Cuma jgn kaitkan UMNO dgn penindasan kpd rakyat sabah dan sarawak.

      Padam
    4. 11.38

      "TETAPI ingat ya kalau isu ugut ..BERSEDIAKAH ANDA DGN SOSMA?"

      Alahai chai, siap huruf uppercase lagi tu.

      "Tak sokong UMNO itu hak anda...Anda boleh pilih DAP..silakan Cuma jgn kaitkan UMNO dgn penindasan kpd rakyat sabah dan sarawak."

      Bukan tak sokong UMNO, tetapi tak sokong najib, rosmah dan pencacai nya aje, dua maksud yang berbeza tu.

      Bukan kaitkan UMNO, tetapi najib, rosmah dan pencacainya yang menindas dan menzalimi rakyat termasuklah di sabah dan sarawak.

      Padam
    5. lawak la...aku suka bila geng tun M kata Najib menzalimi rakyat sabah dan sarawak...Jenis tk bca paper ni...

      Macam ni la brother minta Tun M buat ceramah perdana kat sabah nak tengok la agak2 berapa puluh ribu yg datang....

      Jangan lupa pr sarawak dah dekat ya..jadi jgn kacau kami ya..doa la ya agar BN kalah...

      Padam
    6. 2.44

      "Macam ni la brother minta Tun M buat ceramah perdana kat sabah nak tengok la agak2 berapa puluh ribu yg datang...."

      Jangan buat lawak chai, kehadiran puluh ribu tu semuanya dibayar, diupah untuk datang tiada keikhlasan dan tidak jujur.

      Berbanding..

      Dengan ratusan yang hadir mendengar ucapan Tun yang ikhlas jujur berjuang demi kepentingan bangsa dan masa depan generasi akan datang.

      Adakah kita lupa bagaimana Pasukan tentera Nabi Muhammad SAW yang hanyalah ratusan jumlahnya menewaskan pasukan musuh yang berkali ganda jumlahnya?

      Ini semua datang dari niat ikhlas dan jujur!

      Padam
    7. From pm 1 to tun... media hanya surat kabar... bila zaman pak lah intenet mula berkembang... zaman najib ni budak skolah rendah pon ade smatfon... berita benar, fitnah dan palsu cepat berleluasa...

      Padam
  13. Nisbah antara paid up capital dengan hutang IMDB adalah 2.4 : 49 . cuba bayangkan betapa jauh nya ratio tersebut .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba buat paid up capital MAS plak?

      Padam
    2. http://mymassa.blogspot.my/2014/05/hutang-negara-meningkataduh-pening-kapla.html

      Padam
    3. Cuba baca staement ni dan hutangnya...


      KUALA LUMPUR 5 Jan. - Empayar MMC Corp. Bhd. (MMC), syarikat senaraian awam yang dimiliki oleh tokoh korporat, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, sama sekali tidak akan mengulangi sejarah Renong Bhd. (Renong) yang runtuh akibat beban hutang yang tinggi.

      Sumber yang rapat dengan tokoh itu berkata, jumlah hutang yang ditanggung MMC dan anak-anak syarikatnya tidak sebesar seperti yang didakwa oleh pihak-pihak yang sengaja membesar-besarkan isu hutang milik syarikat konglomerat itu.

      ''Dakwaan ini bukan sahaja tidak benar tetapi juga tidak berasas langsung. Ia dibuat hanya berdasarkan persepsi pihak tertentu,'' katanya kepada Utusan Malaysia.

      Sumber itu membuat kenyataan itu sebagai reaksi terhadap laporan Straits Times Singapura yang mendakwa Syed Mokhtar kini berdepan dengan masalah hutang berjumlah RM25 bilion dengan RM21 bilion adalah daripada MMC.

      Mengulas lanjut tentang dakwaan itu, sumber berkenaan tidak menolak tuduhan seumpama itu buat kerana perasaan 'sakit hati' tetapi enggan mengulas lanjut.

      Bagi menjelaskan perkara itu, sumber itu berkata, hutang MMC sahaja hanya RM6.7 bilion sahaja dan syarikat-syarikat berkaitan dengan tokoh korporat itu ialah RM20.9 bilion.

      Paling besar ialah hutang Malakoff Bhd. (Malakoff) RM14.2 bilion dan Pelabuhan Tanjung Pelepas RM2.6 bilion.

      Tegas beliau, biarpun hutang Malakoff adalah besar tetapi syarikat itu masih mampu melunaskannya kerana ia memiliki konsesi perjanjian yang panjang.

      Beliau menambah, hutang yang ditanggung Malakof dan PTP juga tidak boleh direkursa (recourse) oleh MMC, sebaliknya perlu dilangsaikan oleh syarikat-syarikat berkenaan.

      Bagi memperkukuhkan bahawa MMC tidak mempunyai masalah kewangan, sumber itu berkata, pada suku ketiga 2010, ia menerima dividen sebanyak RM200.4 juta berbanding RM189.3 juta pada tempoh yang sama 2009.

      Berikutan itu, kata sumber tersebut, MMC memperoleh projek aliran transit massa kerana keupayaan untuk mengendalikan projek kerajaan itu, selain kewangan yang kukuh.

      Malah, katanya, Credit Suisse yang membuat penarafan terhadap MMC mengunjurkan keupayaan syarikat itu untuk memperoleh EBITDA sebanyak RM3.25 bilion daripada anak-anak syarikatnya.

      Tambah beliau, MMC mempunyai gearan (nisbah hutang berbanding ekuiti) 2.6 kali dengan dilindungi kadar faedah, setakat ini, syarikat itu tidak pernah mempunyai masalah untuk mendapatkan pembiayaan daripada institusi kewangan.

      Difahamkan MMC baharu selesai melaksanakan pembiayaan semula hutangnya berjumlah RM750 juta daripada sebuah bank perdagangan.

      Selain projek MRT, MMC pula masih melaksanakan projek landasan berkembar, satu projek pembangunan yang mampu memberi keuntungan.

      Malah, sumber berkata, MMC juga masih mempunyai tanah di Senai Industrial Park yang boleh menjana kewangan tunai syarikat tersebut.



      Padam
  14. Putra merdeka macam biasa keluarkan artikel baru..Dah berlambak komen ni...Takut kalah ja ...

    BalasPadam
  15. saya setuju dgn tuan . isu sekarang adalah isu RM2.6B dan IMDB . bukan isu pembangkang / siapa yg membawa isu itu . tak perlu mengaitkan sesiapa . kalau dilihat dari statement PM , banyak statement yg dibuat semata-mata utk cover IMDB . cuba tuan-tuan fikir sejenak , PM menyatakan bhawa imbuhan & bonus kepada BOD & CEO adalah rahsia . setahu saya sebarang pembayaran hendaklah direkodkan dan dimasukkan dlm akaun . kalau ini dirahsiakan , nampaknya ianya tidak telus .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Isu 1MDB semenjak difitnah bkn dari suara Najib..Anda salah ..Najib jarang bercakap soal 1MDB...

      Najib biasanya bercakap di parlimen isu2 awam....Tunggu la ...

      Isu 1MDB yg banyak bg penerangan Arul..siapa ARUL? dia bukan bekas guru yg mendapat hak IPP zaman Tun M...Ingat ya Arul bkn sebanrang orang...baca biodatanya..

      Persoalan 1MDB najib dah serahkan kpd Audit Negara dan PAC..Msalah geng engkorang semenjak tahun lepas asyik fitnah isu tersebut...Kerana itu lah isu 1MDB bertukar2 dari 42B p ke 25 B ka 2.6B la ni 1.83B...

      La ni dah stop 1,83B kerana Tun M dah berhemti bercakap...Kalau ditakdirkan tun M bercakap semuala ke angka berlainan maka berlumba2 lah geng engkorang bercakap...

      Jadi kesimpulanya geng engkoranglah kaki fitnah sedangkan kami memberi ketaatan kepada Audit negara dan PAC...

      Bagi rakyat yg pasif mereka melihat sahaja situasai tersebut....TETAPI ingat ya rakyat tidak bodoh seperti disangka...Sistem Agensi kerajaan lebih dipercayai rakyat...

      Padam
    2. Haha... memang ye pon yg kecoh isu 1mdb ni orng2 politik, media2 politik dan blog2 politik... kali kita x telebih campor politik ni.. xder apepon sebenarnya... memng pembakang berusaha membawa isu ni ke platform orangramai yg mudah dikelirukan utk political milage mereka...

      Padam
  16. tuan , masalah sekarang adalah melibatkan PM , you ada faham . kalau ikan bilis , terima RM200 dikira rasuah .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Msalahnya SPRM plak dah kata 2.6B bukan rasuah..Amacam? takkan nak dengar ikan bilis..Rakyat kena la patuh pada agensi bertauliah..

      Masalah sekarang bukan dari kami tetapi anda...Anda hanya percayakan sumber2 media poembangkang...

      Kalau nak tahu la media sosial dah dikuasai oleh pembangkang semenjak zaman reformasi lagi..Psal itulah anda tertipu dgn persepsi...Bila SPRM kata bkn rasuah anda tidak mendapat maklumat in...

      Yg anda dapatmaklumat Najib sudah kuasai SPRM...ini adalah masalah anda bkn kami...

      Bila isu ini bermain diminda anda maka anda buat kesimpulan rakyat sudah dikusai media pakatan...Persoalanya salah anda yg berjuang bersama2 pakatan...Susah sangatkah pertahankan SPRM?

      Padam
    2. Anon 11.23,

      Cuba baca statement dari MACC.......agensi ini tak kata bukan rasuah tapi DERMA. MACC juga kata derma ini perlu di siasat lebih lanjut kerana penderma ini luar negara. This is an ongoing investigationn together with MONEY ALLEGDLY FROM SRC.

      so jangan kata orang tak faham atau tak respek macc. Rakyat hendak tahu from A to Z....itu namanya telus tanpa berselindung......a fair minred person can understand this basic issue

      Padam
    3. Ya itu yg penting telus bukan...sapa telus? Tun Mya? atau dinturtle?

      Bila kami pertahankan SPRM apa yg geng Tun lakukan?
      Bukan anda sebahagian dari modus operandi pembangkang merosakkan intergriti penjawat awam?

      Padam
    4. 11.40,

      "Bila kami pertahankan SPRM apa yg geng Tun lakukan?"

      Ini fakta;

      Pegawai2 yang menyiasat kes 1mdb yang terdiri daripada pelbagai agensi seperti BNM, SPRM, POLIS , AG dan sebagainya telah diugut, ditukar jabatan dan telah dibersara awalkan.

      Padam
    5. Persolan yg penting adakah isu tersebut ditangguhkan atau dihilangkan?

      Itu yg rakyat hendak tahu bkn?

      Ingat ya kebocoran maklumat knapa tak nak ulas?

      Isu 1mDB bukan persolan 2.6B...kerana SPRM dah bgtahu awal2 lagi bukan? Malah yg bertukar dah dipanggil balik buka?

      Yg kena tukar hanya AG ...AG baru dah bgtahu isu ECA kan?

      Jadi nak tanya Isu ECA hanya berkaitan masalah borang bkn kehilangan duit ....jadi sapa yg fitnah hilang duit?

      ISu 2.6B adalah wang derma bkn duit1MDB..jadi nak tanya sapa yg kata 2.6B duit 1mDB?


      ini msalah engkorang buat taik tetapi tak mengaku...payah

      Padam
  17. tuan , masalah sekarang adalah melibatkan PM , you ada faham . kalau ikan bilis , terima RM200 dikira rasuah .

    BalasPadam
  18. saya setuju dgn tuan . isu sekarang adalah isu RM2.6B dan IMDB . bukan isu pembangkang / siapa yg membawa isu itu . tak perlu mengaitkan sesiapa . kalau dilihat dari statement PM , banyak statement yg dibuat semata-mata utk cover IMDB . cuba tuan-tuan fikir sejenak , PM menyatakan bhawa imbuhan & bonus kepada BOD & CEO adalah rahsia . setahu saya sebarang pembayaran hendaklah direkodkan dan dimasukkan dlm akaun . kalau ini dirahsiakan , nampaknya ianya tidak telus .

    BalasPadam
    Balasan
    1. PM menyatakan bhawa imbuhan & bonus kepada BOD & CEO adalah rahsia . setahu saya sebarang pembayaran hendaklah direkodkan dan dimasukkan dlm akaun . kalau ini dirahsiakan , nampaknya ianya tidak telus .


      Berkenaan persoalandiatas lebih baik merujuk kpd akta syrikat,,,,,,,Yg bagusnya isu tersebut Najib bercakap di parlimen bkn kedai kopi...Biarlah isu tersebut Ahli parlimen yg kendalikan...Berilah kepercayaan kpd semua Ahli parlimen...

      Sebagai rakyat kita sudah memilih ahli parlimen bukan?

      Padam
    2. Apabila anda dibangsatkan......tahi sedap baunya, rasuah senang nak kaya. Segala pertimbangan menjadi kabur.........maruah digadai......fhm wahai umno dan mereka yang belum sedar....tidurlah kerna selepas ini ands semua tak lalu tidur.......

      Padam
    3. Ayat bangsat itu ayat Najib tau ..jadi jgn malu2 gunakan cuma jgn salah guna ya...

      Padam
  19. Semua akan berjalan lancar dan baik kalo kita bg tempoh dlm masa 1tahun.
    Byk negara bsr di luar yakin dgn najib..cuma berita buruk je yg di copypaste utk bacaan kita.
    Mereka lebih sng berurusan ngan najib dr tun m yg anti barat.

    Jgn terpengaruh dgn geng 6jahanam krn mereka ada agenda tersendiri. Cuba kita renongkan body language ku li. Beliau tahu ada penyelesaian sbnrnya...tanpa menjatuhkan sesape.

    BalasPadam
  20. okla...saya harap kepada semua penyokong UMNO geng Tun m berlaku adillah...

    Saya tau anda tidak membaca akhbar arus perdana tetapi sekurang2nya tunggulah sehingga akhir tahun...

    Insyallah lambat laun isu 1MDB akan terjawab...

    .Persoalan 1MDB sudah dibawa ke audit..Maknaya segala akaun akan dilihat secara menyeluruh..Segala duit2 yg keluar dan masuk perlu ada resit..Ingat ya niaga 1MDB bukan 2.60 sen tetapi melibatkan billion...takkan la dalam akaun takda bertulis ya....

    Akhir sekali jgn kelam kabut PRU paling cepat pun 2tahun lagi bkn sekrang ya..Jadi kami pejuang2 UMNO tahu la nak buat macam mana..Jdi kpd geng Tun M kalau tk nak sokong pun program UMNO boleh diam sikit tak? biar ja kami bekerja?

    BalasPadam
  21. Melayu sekarang yang jadi cai najib fikir dlm 2 thn akan datang mereka akan menang pru14......kesihan keep on dreaming. Bro, you are bringing us to the dogs and we will not be like you waiting for 2 yrs. We will have to do it immefiately agar bangsa agama dan negara elamat dari perompak dan penyamun durjana

    BalasPadam
  22. 1.Tak payah la nak pening...bandingkan saja nilai rm dengan matawang serantau sekarang dengan tahun lepas...dulu beza bath dgn rm +-50 sen saja, sekarang dh cecah rm2...
    2. Yup setiap perniagaan,malah individu sekalipun mesti akan ada hutang.Tak da masalah kalau nak berhutang, tapi ada masalah jika tak mampu byr hutang apatah lg dengan membayar hutang yg hasilnya diperolehi dari hartanah2 yg asalnya milik kerajaan. Proton berhutang tp masih menjana keuntunga, mas berhutang dan walaupun mengalami kerugian demi kerugian cash flow mas masih tinggi, dan masih mampu membayar hutang dan gaji pekerja2nya. 1MDB staf pun baru 40+- org dah tak mampu nak byr hutang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam ni brother...kalau kau kata syarikat 1MDB dah nak lingkup..esok bankrap..dah nak mampus...teruskan ya..Apa yg kami tahu ckup 2 Tahun bila semua projek berdaya maju dapat hasilnya korang gigit jari la...

      Kepada rakyat malaysia Timur projek PAN borneo dah bermula takda TOL tau..yg buat 1MDB la..

      Padam
    2. 2.41

      Cakap nak hadir forum nothing 2 hide...tiba2 bila dengar orang tua umor 90 tahun nak datang habis lintang pukang dengan punahsihat cabut lari!

      Apa citer chai? Projek pan borneo? Cina juga yang dapat projek tu... macam jho low jadi billionair segera, projek prima dianugerah pada kaum cina, ehhh....banyak sangatlah jasa najib tu.

      Bukan sebarang orang boleh dapat gelaran ahjibgor tau!

      Padam
    3. oo projek Pan Borneo cina dapat ya...bagus2 cantik harap geng Tun M jadikan isu sebulan...memang bingai...

      Padam
    4. 10.11

      Chai tak caya ker?

      Padam
  23. Apapun...natijahnya...konklusinya...kesimpulannya....
    BN pimpinan Najib ditolak oleh majoriti rakyat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana fakta broo..sekarang ni thn 2015 kebanyakkan negara diplanet bumi diukur pencapain melalui fakta bukan dgr cakap .lastly tkde bukti nk saman

      Padam
    2. 5.54,

      Mathias chang dan khairudin buat laporan polis beserta dengan bukti penyelewengan 1mdb tu plak yang ditangkap?

      Zalim tak rejim najib ini?

      Padam
    3. kira untung 2 org macai tun m.
      kalau ada ISA dah masuk bilik sejuk lagi..

      Padam
  24. 10.13

    Najib tak perlu ISA untuk menzalimi rakyat lihat apa terjadi kepada penentang2 beliau. TSMY yang bertanya pun kena tendang.

    ISA pula digunakan untuk menahan mereka yang melakukan kerja2 subversif dalam maksud lain antaranya mengangkat senjata dengan tujuan menghuru harakan negara melalui keganasan.

    Lihat perbezaan nya,

    Diantara kezaliman rejim Najib Dan kenaikan ISA.

    BalasPadam
  25. Smua paper projek brkaitan 1mdb d rancang utk d bawa lari smua duit keluar negara.. analisa atau ramalan politik pru 13 bn akn kalah.. najib n the gang bimbang kena siasat dan mungkin d kwa masuk jail.. memalukan..
    D cipta syarikat dgn alasan utk menambah membli aset strategik negara konon..dan membeli syarikat besar asing..kelak negara dan rkyt ini akn dpt kesan laba .. bila pru13 bn menang lagi.. najib dh gumbira cmpur panik.. cmna nih..duit dah bawa keluar negara d simpan ats nama org lain.. tujuan asal kalu kalah najib akn cabut tinggal dlm suaka politik dgn bekalan duit bilionan yg xkan habis2..maka jdi ribut yg xsudah2

    BalasPadam