Rabu, 21 Oktober 2015

Kuasa Raja Raja Tidak Pernah Terpisah..!


Fahami kebenarannya..!

Gunakan akal fikiran yang waras...bukannya kepala lutut..!

Layan..

PENGASINGAN KUASA

1. Timbalan Perdana Menteri merujuk kepada pengasingan kuasa apabila mengulas kenyataan Raja-Raja mengenai keperluan mempercepatkan penyiasatan ke atas 1MDB dan RM2.6 bilion dalam akaun Najib. Adakah ini satu pelanggaran pengasingan kuasa yang diandaikan antara Raja-Raja dan Kerajaan?

2. Ianya benar bahawa Agong dan Raja-Raja Melayu adalah raja berperlembagaan. Tetapi itu tidak bermakna bahawa mereka adalah pak turut semata-mata untuk mengesahkan semua tindakan Kerajaan.

3. Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan (Perlembagaan Negeri mengikuti Perlembagaan Persekutuan) menyatakan dengan jelas bahawa “Kuasa Eksekutif Persekutuan hendaklah terletak kepada Yang di-Pertuan Agong dan, tertakluk kepada peruntukan mana-mana Undang-Undang Persekutuan dan peruntukan Jadual Kedua, dijalankan olehnya atau mana-mana Menteri yang diberi kuasa oleh Jemaah Menteri, tetapi Parlimen boleh, melalui undang-undang, memberikan fungsi eksekutif kepada individu lain.”

4. Perkara 40 menyatakan dengan jelas bahawa Agong adalah berhak, atas permintaannya, mendapat segala maklumat yang ada kepada Kabinet.

5. Kedua-dua bahagian ini jelas memberikan Yang di-Pertuan Agong beberapa peranan eksekutif.

6. Perkara 40 Peranggan (2) jelas menyatakan Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya dalam melaksanakan fungsi:

a) melantik seorang Perdana Menteri
b) tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen
c) Undang-Undang Persekutuan boleh membuat peruntukan bagi mengkehendaki Agong bertindak selepas berunding dengan atau atas cadangan mana-mana individu atau sekumpulan individu.

7. Pada kebelakangan ini, kita melihat Raja-Raja telah menolak pencalonan oleh parti majoriti bagi jawatan Menteri Besar.

8. Sekiranya Perdana Menteri meminta untuk membubarkan Parlimen, Agong boleh menolak.

9. Sekali lagi kita lihat di sini bahawa Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja boleh bertindak atas budi bicara mereka sendiri. Mereka juga boleh berunding dan menerima cadangan daripada mana-mana individu atau kumpulan individu.

10. Jelas sekali jika petisyen telah dibuat atau ada suara desakan ramai, Raja-Raja tidak perlu hanya mendengar Kabinet.

11. Seksyen 41 tanpa ragu-ragu menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjadi Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Persekutuan. Jelas sekali ini bukan sahaja hak istimewa untuk pemakaian seragam tersebut.

12. Apa yang jelas ialah tiada apa jua dalam Perlembagaan yang bercakap mengenai pengasingan kuasa di antara Kerajaan dan Agong. Malah dalam kebanyakkan keadaan, Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak mengikut budi bicara sendiri.

13. Dan Agong boleh mendengar individu selain daripada Kabinet. Inilah sebenar hakikat yang diharapkan kerana kegagalan Kabinet untuk menangani aduan rakyat memerlukan Agong dan Raja-Raja menggesa Kerajaan untuk bertindak balas.

14. Dalam membuat kenyataan mereka, Raja-Raja tidak berada dalam keadaan melebihi had peruntukan Perlembagaan. Mereka sebenarnya mematuhi peruntukan perlembagaan.

15. Sebaliknya, yang sama tidak boleh dikatakan mengenai prinsip pengasingan kuasa antara perundangan, eksekutif dan kehakiman.

16. Pada masa ini, Perdana Menteri, sebagai ketua penggubal undang-undang yang dipilih, secara jelas tidak menghormati prinsip-prinsip ini.

17. Sebagai contoh pegawai-pegawai pentadbiran yang sedang menyiasat 1MDB dan akaun RM2.6 bilion telah dipindahkan ke Jabatan Perdana Menteri, menyebabkan pemberhentian kerja mereka. Penggantian mereka adalah ketara dengan kelulusan Perdana Menteri.

18. Pegawai-pegawai SPRM telah diberi layanan yang sama, sekali lagi menyebabkan siasatan terhalang.

19. Peguam Negara, seorang ahli badan kehakiman telah disingkirkan ketika beliau menjalankan tugas menyediakan kes tersebut untuk mahkamah. Di tempat beliau seorang hakim telah dipindahkan untuk mengambil alih tugas sebagai Peguam Negara. Ini sebenarnya perampasan kuasa badan kehakiman.

20. Peguam Negara dikatakan sakit, tetapi dia menafikan dirinya sakit. Setakat yang diketahui, tiada sijil perubatan yang mengesahkan bahawa dia sakit telah dikeluarkan.

21. Semua ini adalah pengetahuan umum. Raja-Raja mungkin pernah mendengar dan mungkin juga menerima petisyen mengenai sikap pengabaian secara authoritarian undang-undang dan peraturan Kerajaan.

22. Rakyat negara ini adalah subjek Raja-Raja. Sebagai Raja-Raja mereka perlu menjaga kebajikan rakyat.

23. Jika pada pendapat mereka, Kerajaan perlu membenarkan siasatan cepat dan cekap dijalankan ke atas isu-isu yang penting kepada rakyat dan negara ini, adalah kewajipan Raja untuk memaklumkan kepada Kerajaan rasa tidak puas hati rakyat dengan isu ini dan meminta perkara ini diberi perhatian.


Lu Fikir La Sendiri!!!

19 ulasan:

  1. ..maaf ckp..macai mana pernah fhm..selagi tk memihak pada najib..macai diupah, rahmad bastian juga diupah..manakala raja yg baik harus dihormati..tidak bermegah dgn kemewahan..entahlah..nk komen lebih2 tk berani.....

    BalasPadam
  2. PLEASE bro! lakukan sesuatu supaya tidak diganggu dengan Bapak Rahmad Bastian nih. very irritating.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku igt penyembah totok madey pariah ni takut dgn perkataan 'najib' jer.. rupanye spam bapak indon ni pon dh kecut telor ..bising jer.. mmg macai2 pondan tua ! kah..kah..kah..

      Padam
    2. Cai.. tang maner beraninya najib dlm parlimen??.. nak jawab soalan pun suruh balachi!!..

      Padam
  3. Ada lagi ker manusia2 bangang yg masih termakan kata2 Mamak Hipokrit Madey Kutty ?
    Tobat la Madey Kutty. Cukup2 lah auta keling tu.

    Jangan kata orang melayu, orang keling pun menyampah kat Madey Kutty Kerala.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Raut muka kutty madey pariah ni pon dh mcm rupa darth vader.. muka xde seri..muka penjahat sepanjang zaman!

      Padam
    2. Raut muka ngko yg mcm selipar rani kulup ngko tak nak citer ker??!!..

      Padam
  4. Gila punya taksub blog ni dengan madet kutty pariah..makhluk yang paling banyak merompak dan menipu wang rakyat selama 22 tahun.. lebih hina dr seekor anjing kurap.. hanya manusia2 yang melahap wang kekayaan dan tidak ada hati perut sahaja yang mengkagumi makhluk lahanat bernama madey ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hanya manusia yg dibesarkan secara kebinatangan sahaja yg menyamakan seorang negarawan berjasa dgn.seekor anjing..
      ..lenggok bahasa macai 1016 bagaikan abu jahal...SubhanAllah!!

      Padam
  5. Admin blog bongok ni aku rase hari2 die keje sembah madet..(die mcm xsembah Allah Yang Esa rasenya??).. letak gambar keling lahanat ni di depan kepala..lepas tu die sembah..memuja2 jilat gambar setan tuan ini...masa yg sama maki carut najib.. sbg syarat utk mencapai 'ketaatan' trtinggi..penyembah terhebat madet lahanat ni.... belajar mcm sembahan penganut Hindu gamaknye.. sbb die da xboleh pkir waras lg.. madet pariah ni dh terlalu 'suci' bg puak2 ini!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bawak mengucap caiiii!!!..da meghoyan tahap gaban gamaknyer!!!..

      Padam
    2. sape yg kena mengucap bro?
      yg meroyan jilat sembah tun pariah madet tu lah kena bertaubat.. langgar segala2nya!

      Padam
  6. kah..kah..kah keling madey dan admin penyembah syaitan berkepala manusia ini ulang skrip lagi.. recycled.. bosann..muak.. meloyakan.. uweekkkkkkk... cer try buat hmpunan tgk kasi ckp mnde2 ni..aku nk tgk? silap2 anjing kurap petaling street pon muntah hijau!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cai..cuba ngko telan muntah hijau anjing kurap petaling street tu..mana tau bole hilang loya dan kayap ngko!!!..

      Padam
    2. kah..kah..kah ko xleh nk menjawab..ko meroyan suruh makan muntah.. mmg meroyah kronik lah anjing belaan tun pariah!

      Padam
  7. Aku doakan Raja2 Melayu dapat pertunjuk untuk kucutkan jawatan Najib. Impaknya amat besar untuk Islam, Melayu dan institusi Raja iti sendiri.
    Masanya dudah tiba!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagi 2 tahun. Slmt tinggal demokrasi, slmt tinggal Tun M, slmt tinggal Najib.

      Padam
    2. ko doa kt sape? doa utk tokong madet pariah tu ke? agak2 doa ko nk makhbul ke kalau dlm hati pun syirik sesat bertuhankan makhluk tua kutuk tu?

      umur dh 90 rase mcm nyawa tk kan lucut dr jasad sbb itulah perangainye dh mengalahkan syaitan.. usa pakai nama Islam la bro.. madet tu anti Islam.. see la his loving daughter.. laarr... support church maa...!!

      Padam
    3. Tanpa nama 12:19

      Kita tak doakan tun m. Kita doakan raja2/sultan. Zaman kebangkitan sistem beraja bakal berlaku. Rujuk : akhir zaman. Pergolakan skrg adalah cuma titik permulaan.

      Padam