Rabu, 21 Oktober 2015

Besar Punya Payung..!


Fahamkan...!

Usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang ingin dibawa Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkemungkinan tidak akan dibahaskan pada sesi ini, kata Tan Sri Pandikar Amin Mulia. 

Speaker Dewan Rakyat itu berkata, melalui peraturan mesyuarat, mana-mana usul yang ingin dibawa ke dalam perbahasan di Dewan Rakyat perlu dikemukakan 14 hari sebelum Parlimen bersidang.
"Saya ingatkan Permatang Pauh, kalau nak buat usul undi tak percaya, kalau menepati peraturan mesyuarat 26 dan 27, kalaupun diterima ia akan diberi masuk sesi mesyuarat akan datang, bukan sesi ini," kata Pandikar, ketika sesi perbahasan di Dewan Rakyat, Parlimen hari ini merujuk kepada kerusi Parlimen yang diwakili Dr Wan Azizah.
Sidang mesyuarat ketiga penggal ketiga Parlimen ke-13 yang sedang berlangsung ketika ini bermula Isnin lalu dan dijadualkan berakhir 3 Disember.
Bagaimanapun, baru semalam Dr Wan Azizah mengumumkan akan memfailkan usul itu di bawah Peraturan Mesyuarat 26 Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat, susulan keputusan bersama dibuat Pakatan Harapan.
Sebelum ini, usul tersebut dibawa ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan daripada PKR, Hee Loy Sian dan diterima sebagai item ke-25 daripada 28 usul yang akan dicadangkan untuk dibahaskan pada sesi Dewan Rakyat kali ini.
Pandikar memberitahu Dewan, beliau membangkitkan perkara tersebut sekarang kerana tidak mahu speaker mungkin dituduh takut kepada perdana menteri sekiranya beliau menolak usul itu selepas ini.
"Kalau speaker tidak membenarkan usul tidak percaya oleh Permatang Pauh ini, adakah beliau akan kata speaker takut kepada perdana menteri?
"Tetapi, adakah ini adil untuk saya?" soalnya.
Bagaimanapun, kenyataan Pandikar itu menerima reaksi beberapa anggota pembangkang termasuk wakil DAP Tony Pua (Petaling Jaya Utara) yang mengatakan tidak adil bagi speaker membuat jangkaan begitu terhadap Dr Wan Azizah.
Kan Najib kuat..! mendapat sokongan dalam dan luar negara..! apa la yang nak ditakutkan dengan usul sebegini..! Senang senang jer Najib boleh menang..!
Tak gitu???
Lu Fikir La Sendiri!!!

23 ulasan:

  1. 1. Sampai bila rakyat dizalimi penipuan perompak bernama najib?

    2. Sampai bila majlis raja2 mahi berdiam diri walaupun the rulers' decree telah "dipermainkan" oleh najib dan zahid.

    3. Sampai bila the minority overwhelms majority?

    4. Rakyat.....bilakah anda akan bersuara dan bertindak melawan kemingkaran najib dan kuncu2nya yang korup?

    ALLAH TIDAK AKAN MEMBANTU KAMU MELAINKAN KAMU BERTINDAK MEMBANTU KAMU SENDIRI.....


    BalasPadam
    Balasan
    1. yer la tu......

      Padam
    2. Anon 7.39

      Standard comment dari melayu islam penuh dedak setelah dibangsatkan dan maruah dijualbeli. Berdiam diri dan rela diliwati adalah bukti yang tak boleh disangkal lagi

      Padam
    3. Anon 7:52

      Jangan disebut perkataan 'liwat', nanti marah anwar berahi!!!

      Padam
  2. Speaker ni tahu tak tentang keutamaa isu-isu yang melibatkan kepentingan rakyat? Apa fungsi parlimen? Menjaga kepentingan Najib atau kepentingan rakyat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ko pandai sangat, ko ajelah jadi Speaker........amacam, okey?

      Padam
    2. ni lagi satu manusia bodoh tak bertempat... kau paham tak dgn peraturan mesyuarat??? mungkin kau ni sama jenis dgn mereka2 yg bermesyuarat bawah pokok..

      Padam
  3. Lebih baik daripada orang yang menjual diri kepada penjaja fitnah wahai 7:52. Berdiam diri kepda perkara yang kita tidak pasti adalah lebih baik dari membuka mulut untuk perkara yang terang-terangan fitnah. Takpayahlah nak liberal sangat kononnya suara kamu keramat.... Rasulullah duu pun menang dalam perjuangannya mengembangkan Islam dalam keadaan hanyalah minoriti...sebab mereka tidak melayan fitnah dan keroskan bawaan syaitan.... ada pahammmmm?????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh tolong nyataka at least one FITNAH yang dikatakan. Mana tahu saya setuju dengan anda. Kslau tidak...andalsh pemfitnah

      Padam
    2. Nak samakan Rajib Nazak dengan Rasulullah ke kekdahnya ni. Mwakakaka. Rajib kan memimpin berciri Rasul.

      Padam
  4. Ingatlah akhirat sama bro...jangan dok sedap kat dunia aje..menyesal dulu berguna...menyesal kemudian...sendiri mau tanggunglah...tepuk dada tanyalah iman...semoga kita semua diberi hidayah untuk ke jalan yang benar.........

    BalasPadam
  5. Speaker Dewan Rakyat itu berkata, melalui peraturan mesyuarat, mana-mana usul yang ingin dibawa ke dalam perbahasan di Dewan Rakyat perlu dikemukakan 14 hari sebelum Parlimen bersidang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. benda mudah mcm ni pun depa tak paham....
      nak perintah Tanah Melayu ke????

      Padam
  6. perghh anon 10.00...cayalahhh terr baek bro...
    bahasa menunjukkan bangsa...



    bangsa pemakan dedakkkkkk... bhahaha

    BalasPadam
  7. To all pro najib,

    1. Apakah fitnah yang dijajakan? Jawablah bukan dengan bahasa yang bukan auta tapi fakta dan berdokumen seperti yang telah disiarkan.

    2. Tang mana dokumen didedahkan palsu, doctored, tampered etc....tunjukkan yang asli....jangan dengan air liur penuh penipuan

    3. Dalam parlimen, biar MP bersoal jawab sebab mereka ini adalah amanah rakyat. Jika mereka disekat bertanya bermakna hak rakyat dinafikan. Apa guna parlimen?

    4. Saya telah membaca blog pro najib seperti DrMim, mykmu, the unspinners dan lain.....not an iota of evidence to prove that najib is NOT GUILTY. On the otherhand, apa yang dikata fitnag sebenarnya fakta bukan fitnah. Apabila mata, telinga dan mulut disuapkan dedak......it runs in the blood, mereka cannit distinguish between reality and fantasy, truth and falsity, facta and fictions....
    Helpless malaysians.....Sorry for we are going to the dogs

    BalasPadam
  8. anon 1000
    Rasullulah ketika difitnah tp baginda melawan dgn dalil2 al quran yg terang lg nyata dr kebatilan..serta mempunyai sifat fatonah sbgai pemimpin...
    adakah pang5 bugis mmpunyai hujah2 yg kuat dn nyata bahawa beliau difittnah? adakah beliau fatonah dlm memimpin.....???
    cer cite cer cite

    BalasPadam
  9. admin paham tak dgn maksud 'peraturan mesyuarat'..?? kalau xpaham pi bukak kamus dewan bahasa sana... ni takda kena mengena dgn najib kuat atau tak.. kalau jadi ahli parlimen kena la ikut peraturan.. kalau taknak pi letak jawatan.. admin jgn la tunjuk kepala lutut dgn otak tu sama level...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini lagi contoh terlebih dedak

      Padam
    2. Ini lagi contoh manusia tak paham bahasa melayu... hdup x paham dgn peraturan.. pg duduk gua...

      Padam
    3. kalau nak tahu anda masih RELEVAN & tak diBENCI rakyat 1 Malaysia..

      PM hendaklah berani mengukur SOKONGAN..

      Tony Abott pun Redha berundur kerana 1AUSTRALIA tak suka..

      cuma yg berNajis shj tak tau malu kerana di kelilingi oleh Korporat bodoh BertaliLEHER & memakai Kot di tengah panas berjerubu..

      Padam
  10. Peraturannya

    1. Boleh menipu untuk merompak
    2. Boleh terima duit berbillion tapi "derma"
    3. Boleh sack AG tanpa alasan
    4. Boleh transfer kakitangan sesuka hati
    5. Boleh lantik orang dalam PAC walaupun tugasan lom habis.
    6. On and on and on.

    Diatas adalah peraturan dalam bahasa melayu yang munafik

    BalasPadam
  11. Peraturan adalah buatan manusia. Dlm keadaan rakyat tidak puashati dan ekonomi serta ringgit yg jatuh, mengapa usul yg satu ini kena ikut peraturan. Apakah dlm kamus kita tiada perkataan....penting atau kecemasan atau bahasa english...priority, urgent, emergency.

    Pm buat keluar masuk duit 1mdb tak ikut peraturan bank negara. Mengapa yg ni cai najib diam? Ingat anda saksi di dunia dan akhirat.

    BalasPadam
  12. Sikit2 dedak...xde modal lain ke? Jgn ingt korang pro Tun dh kira bijak!. Tun bijak bermain politik kotor tp korang yg lurus bendul xfhm permainan politik.

    BalasPadam