Rabu, 2 Mac 2016

Sarawak Report Kata Apa Lagi..?


Apa katanya..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

Talkback - So Much For The Saudi Prince!
Deposits into personal accounts of Malaysia’s prime minister totaled more than $1 billion—hundreds of millions more than previously identified—and global investigators believe much of it originated with a Malaysian state fund, people familiar with the matter say…
Mr. Najib has denied wrongdoing or taking any money for personal gain.
His office declined to comment on the assertion the money deposited in his accounts exceeded $1 billion. Most money beyond the previously identified $681 million arrived in 2011 and 2012, said two people familiar with flows into his accounts and a person familiar with one overseas probe. The $681 million arrived in 2013.
Mr. Najib’s office also wouldn’t comment on overseas investigators’ belief that the $681 million originated with 1MDB…..
1MDB said it stood by its financial reports, which show payments to Aabar [Abu Dhabi sovereign wealth fund].
The fund’s website and financial filings said it paid $1.4 billion to Aabar—without specifying a full name—as a cash deposit in 2012. The fund also paid nearly $1 billion in 2014 to extinguish options given to IPIC for guaranteeing bonds, according to a draft report by Malaysia’s auditor general.
IPIC has denied to 1MDB that either IPIC or Aabar ever received this nearly $2.4 billion, said people familiar with the matter.
The whole amount moved to the similarly named British Virgin Islands firm, according to the person familiar with flows into Mr. Najib’s accounts… From there, $681 million moved indirectly to another British Virgin Islands firm, this one called Tanore Finance Corp., investigators believe.
And they believe this money then moved on to Mr. Najib’s account—transferred out of an account that Tanore held in Singapore with a Swiss private bank called Falcon Bank.
The investigators believe that sometime later, most of the $681 million was sent back into the web of offshore entities through which it had arrived.
----------------------
Comment
The Wall Street Journal now says it has independently corroborated the information published by Sarawak Report last year, which was that the money in the PM’s KL accounts exceeded a billion dollars, before some US$620 million was sent back abroad after GE13.
They also now validate that there were two major sets of payments into Najib’s AmBank account before the Tanore Finance Corporation payment in 2013.
These were a payment of US$170 million in 2011, according to SR’s sources, which was sent by a company called Blackstone Real Estate Investment Limited (BVI), belonging to Najib’s controversial business crony Jho Low, and a later payment in 2012 of over US$200 million.
SR has also revealed that in 2012 this Blackstone BVI company paid almost half a billion dollars to the Chairman of the Abu Dhabi fund Khadem Al Qubaisi, through the Luxembourg Edmund de Rothschild bank.
WSJ has now further confirmed that US$2.4 billion flowed from 1MDB’s 2012 ‘power purchase’ bond issues as a supposed payment to a BVI company named Aabar Investments PJS Ltd, which has an almost identical name to a genuine subsidiary of the Aabar fund, but was in fact privately opened by the now sacked Qubaisi and his deputy Mohamed al Husseiny.
It was that money which wended its way into Najib’s accounts says the WSJ, which says there is no evidence any of the cash came from Saudi.
Meanwhile, SR has already exposed the Fake Sheikh, who acted as the so-called Saudi front for the money. This character, who signed letters guaranteeing the money to AmBank, does not exist. He later has morphed into another front, Prince Turki bin Abdullah, a son of the former King. But, Turki has been paid at least US$77 million by 1MDB, not the other way around, for his part in the earlier PetroSaudi heist.
The Saudi is just a reluctant stooge for a desperate PM, who ought to resign before his people take to the streets.
The Wall Street Journal now says it has independently corroborated the information published by Sarawak Report last year, which was that the money in ...
SARAWAKREPORT.ORG|BY SARAWAK REPORT

38 ulasan:

  1. jho low class2 Mac 2016 4:24 PTG

    Najib yang juga Presiden UMNO menjawab soalan media mengenai tindakan Tun Mahathir keluar dari UMNO.
    Beliau kini berada di Jeddah melakukan lawatan kerja ke Arab Saudi.
    Menurut Najib, UMNO tidak menolak TunMahathir manakala beliau bukan pemimpin yang memikirkan kedudukan.
    “Tapi kita bukanlah parti yang menolak dia, dan saya bukanlah pemimpin yang memikirkan tentang kedudukan saya sahaja seperti yang didakwa kerana yang perlu kita fahami ialah saya dipilih oleh proses demokrasi yang paling terbuka dalam sejarah UMNO.
    “Iaitu 160,000 perwakilan UMNO memilih saya, bukan menggunakan perlembagaan lama, perlembagaan lama dulu banyak kekangannya misalnya kalau nak bertanding jawatan presiden, 56 bahagian kena calonkan seseorang itu.
    “Tapi pada pemilihan UMNO, ia paling terbuka sekali dalam sejarah, maknanya apa yang saya dapat hari ini ialah mandat daripada perwakilan UMNO yang begitu terbuka berasaskan kepada prinsip demokrasi.”, katanya.
    Ketika ditanya mengenai kemungkinan ada lagi pemimpin UMNO akan keluar parti, Najib berkata, “Itu terserah kepada mereka tapi keutuhan UMNO ini akan kita pastikan.Maknanya pemimpin yang komited kepada UMNO dan (terus) bersama saya akan teruskan usaha untuk memperkukuhkan UMNO,”.
    Kepada pertanyaan sama ada usaha memujuk Dr Mahathir akan dibuat, Najib berkata ia bukan perkara mudah.
    Najib berkata beliau beriltizam untuk meneruskan mandat yang diterimanya daripada anggota UMNO.
    Kepada pertanyaan seterusnya berhubung kenyataan-kenyataan Dr Mahathir yang dilihat banyak menjejaskan imej negara, beliau berkata bekas perdana menteri itu bukanlah seorang yang mudah menghentikan sesuatu yang dilakukannya.
    Menurut Najib, apa yang penting sekali ialah UMNO dan kerajaan mesti dipertahankan.
    “Yang kedua ialah kita mesti tunjuk apa saja yang dilakukan oleh sesiapa termasuk Tun tidak akan mengalih pandangan kita daripada agenda utama iaitu untuk terus membangunkan negara termasuk ekonomi negara kita,” katanya.
    Najib seterusnya berkata dalam keadaan ekonomi yang sangat mencabar ini, kerajaan akan terus menentukan kesejahteraan rakyat tidak terabai.
    “Saya harap kita akan memberi fokus kepada perkara yang kita nak perjuangkan supaya UMNO lebih kukuh dalam berdepan pelbagai cabaran terutama sekali persediaan menghadapi pilihan raya akan datang,” kata Perdana Menteri.

    BalasPadam
  2. Bila pulak si Najis ini dipilih dalam PAU sebagai President UMNO? Sebaliknya, 2X dia tangguh pemiihan kerana takut kecundang. Dasar lanun Bugis Bajingan Tengek menebus talak mencuri Bini orang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kahkahkah..betul la apa yang anda kata, itulah maruah najib...bercakap tanpa cermin diri

      Padam
    2. Kahkahkah..betul la apa yang anda kata, itulah maruah najib...bercakap tanpa cermin diri

      Padam
  3. "......“Saya harap kita akan memberi fokus kepada perkara yang kita nak perjuangkan supaya UMNO lebih kukuh dalam berdepan pelbagai cabaran ...."

    Yang dia perjuangkan?
    Apa yg dia nak perjuangkan?
    Periuk nasi?
    Yg cuba nak tegakkan kebenaran....ditukar, diugut, dipecat...
    Yg bertanya... HANYA bertanya!.... dipecat, ditangkap, disekat siaran...

    Apa sebenarnya yang dia perjuangkan?

    Nak tunggu ditelanjangi setakat mana baru nak terbit rasa malu?

    Kalau anda benar, kenapa tak mahu jawab soalan dengan fakta. Nafi sekadar nafi tanpa bukti, siapa nak percaya?
    Nafi setakat air liur bibir merah tak terpakai!

    Jawablah dengan fakta Najib ooiiii...!

    1mdb cakap mereka tak pernah bagi duit kepada Najib.

    MEMANG BETUL!

    Duit dari 1mdb bergerak melalui beberapa syarikat, keluar masuk beberapa Negara SEBELUM akhirnya masuk akaun peribadi Najib.

    Jadi memang benar laa 1mdb tak pernah bayar direct kepada najib. Masalahnya, semua syarikat2 yg berfungsi sebagai kenderaan-kenderaan utk mengangkut duit tu sedikit-sedikit... ke akaun peribadi najib ialah syarikat2 'atas angin'! Yang takde operasi bisnes tersendiri pun! Yg ditubuhkan semata-mata utk jadi kenderaan pengangkut duit kepada najib jerr... sebab tu lah isu ini dipanggil 'money laundering'!

    Cuba jawab pasal wang yang diangkut guna 'kenderaan-kenderaan ni dulu, sebelum nak hentam, nak kutuk, nak maki kami yg ikhlas minta penjelasan ni!

    BalasPadam
  4. Senyaplah pulak,

    BalasPadam
    Balasan
    1. senyap tgk puak anjing gila menyalak.. kesiaaan tgk.. mental sakit

      Padam
    2. cai2 madey tgh pikir cmne nak cuci dose.. nk gi Mekah xbrani takut nk tgk Kaabah. dose fitnah najib byk sgt!

      Padam
  5. "Duit dari 1mdb bergerak melalui beberapa syarikat, keluar masuk beberapa Negara SEBELUM akhirnya masuk akaun peribadi Najib.

    Jadi memang benar laa 1mdb tak pernah bayar direct kepada najib"

    Betul Dan sokong 100%!

    Tu pasal rakyat marhaen minta Najib Dan 1mdb saman je....tak kira sesiapa pun! Ada berani? Ada teloq?

    Macam pencacai gak la....ini semua fitnah!!!

    BalasPadam
  6. Ini semua babi gemok betina puaka boros kaki shoping tu punya perancangan,sipenyamun bugis tu dungu tu pulak pengecut!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Astaghfirullah..
      dahsyat2.
      org tu tengah buat Umrah di Makkah Mukarramah kau kat sini caci maki carut kat org tu begitu dhsyat..

      Allahu Akbar.. HASBIYALLAH.. hanya Allah shj layak membalas mereka2 ini..

      Padam
    2. Bro..buat umrah itu antara dia dengan Tuhannya. Tapi hubungan sesama manusia camne? Pemimpin tak amanah camne?

      Juta2 org buat haji mahupun umrah...adakah anda pasti ia mabrur?

      Berapa ramai yg ulang alik buat umrah mahupun haji tapi balik tetap berbuat dosa..?

      So toksah jadikan agama sbg topeng ya. Sekian

      Padam
  7. APA NAJIB PERGI MEKAH NAK CUCI DOSA?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takpa Najib pergi Mekah nak cuci dosa, sebab semua kita Hamba-NYA ada dosa..

      kira dia baik dan Allah bagi dia Hidayah lah untuk beribadah dgn isterinya di Kota Suci Mekah...

      berbanding sekor mamak tua lahanat tu dah tak sedar nak mampos tapi pulun buat dosa.. tak reti2 nak cuci dosa.. daia rasa dia tak dak dosa.. excellent perfect.. sbb tu dia tak rasa berdosa buat macam2 kerja jahat. Org mcm ni sama lah dengan FIRAUN


      awat cai.. hang rasa mahadey tu ahli sorga ke? Marina tu kenal tak sapa Tuhan? tanya kt madey sat?

      Padam
    2. 7.54
      Wah senang betul cuci dosa....gi umrah dah settle. Dosa dengan Allah mungkin terampun tapi dosa menipu dan menyamun duit state fund jangan harap. Masuk mahkamah dulu, boleh cerita habis.
      Cai bugis sanggup ikut ajaran sesat sbb nak lepaskan dosa bugis dgn rakyat.

      Padam
    3. kasihan org yg tak kenal Allah.
      sesat dgn ayat2 yg buruk dan loyar buruk.

      fitnah jadi makanan lepas tu main2 pula dgn bab dosa pahala.. bab kerja Allah dan Hamba

      mengucaplah kalian

      sblm Allah tarik nyawa lekat di Halqum.. waktu itu loyar buruk tiada makna lagi.


      Allahu Akbar!

      Padam
    4. Dosa sesama manusia takkan terampun selagi yg teraniaya tidak memaafkan...bayangkan berapa juta rakyat yang tidak redha dgn si dia tu...

      Padam
    5. berapa juta rakyat Malaysia yg Najib buat dosa?
      dosa apa? mana buktinya? BR1m itu dosa pd rakyat atau jasa?

      jangan heret nama 'jutaan rakyat' untuk fitnah pasal dosa pahala. itu kerja Allah SWT tak payah nak campur kalau benda tak de bukti dan sah.

      takut nanti berganda2 dosa yg ko dapat bro.

      Padam
    6. macam mana pula dosa Mahathir dan pengikutnya memaki hamun najib setiap saat, memfitnah najib keluarganya?

      apakah dosa pun ko nk pakai ikut suka hati?

      Kau ni 8.30 pm Islam ke apa? Atau kau sekumpulan dengan Marina Mahathir?

      Padam
    7. Nak tahu berapa juta rakyat ygvrasa teraniaya? Tunggu pru...tak lama je lagi tu...

      Tunggu...

      Padam
    8. Fitnah?

      Org kena fitnah selalunya bangkit membela diri....sehingga ke hari ini...apa najib dah buat? Melarikan diri...tang mana fitnahnya?

      Padam
    9. Alangkah bangangnya pemakan dedak najib 9.10 kat atas ni..

      pulak..camni ke mentaliti penyokong najib? Bangang nak mampos?

      Artikel ni ada cerita pasal madey ke? Takde kan? Yang penjilat najis najib asyik2 sebut pasal madey apehal? KECUT LAH TU...kah kah kah

      Padam
    10. Alangkah bangangnya pemakan dedak najib 9.10 kat atas ni..

      pulak..camni ke mentaliti penyokong najib? Bangang nak mampos?

      Artikel ni ada cerita pasal madey ke? Takde kan? Yang penjilat najis najib asyik2 sebut pasal madey apehal? KECUT LAH TU...kah kah kah

      Padam
  8. org yg baik2 telah jauhi blog mcm ni.. tinggalah mereka2 yg jahat dan sakit jiwa yg menyalak siang malam. mereka ini semua tidak kenal Tuhan lagi.. kasihani lah mereka.. ya Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya baik depan, belakang rasuah.

      Padam
    2. Ya baik depan, belakang rasuah, siap buat surat support REPCO main rasuah saham. menyamun duit Petronas mcm duit anak beranak dia..shebat lakonan kerala!

      Padam
  9. "aku layak maki kau mahathir sial kerana kau telah menganiaya aku.."

    Chai, Cer citer skit?

    BalasPadam
  10. Alhamdulillah semakin mereka hina PM DS Najib dengan sedahsyat2 cacian maki carut semakin Allah SWT tunjukkan Kemuliaan-Nya pada hamba-NYA ini.

    semoga barakah mengiringi DS Najib di berulang kali menunaikan Ibadah Umrah dibawa kembali ke Malaysia tercinta ini...

    malah suatu yang amat istimewa dan ta'ajub kali ini yang diberikan Kerajaan Arab Saudi dengan Mutaawif diraja Saudi,

    kali ini DS Najib dapat mengucup Hajarul Aswad, kemudia bersolat di Hijr Ismail, seumpama DS Najib bersolat dalam Baitullah Kaabah (bukan hanya masuk tengok, itu tiada makna).

    Kelebihan yg amat besar bagi org yg dapat kucup Hajarul Aswad malah dapat Bersolat di Hijr Ismail suatu PENGIKTIRAFAn oleh Tuhan Yang Maha Esa kerana tidak semua manusia Allah berikan keizinkan untuk berbuat demikian dgn MACAM2 halangan.

    Doa yg teramat Mustajab bagi mereka yang dapat bersolat sunat dan berdoa di Hijr Ismail, tapak tempat tinggal Nabi Allah Ismail, tempat di mana Siti Hajar berdoa pd Allah sehingga segera Allah turunkan air ZAM-ZAM..

    Subhanallah.. Allahu Akbar..

    aku amat takut dgn org2 di atas ini memaki caci hamun DS Najib sedangkan Allah SWT berikan Kemuliaan-NYA kpd mereka berdua ketika di Tanah Suci Kota Mekah..


    Allahu Akhbar.. tak takut sungguh mereka ini.. apa mereka ingin lihat Allah bagi suatu yg amat sakit dan sengsara baru mereka akan hentikan kejahatan ini?


    Allahu Akbar!

    BalasPadam
    Balasan
    1. "aku layak maki kau mahathir sial kerana kau telah menganiaya aku.."

      Chai, Cer citer skit?

      Padam
    2. Allahu Akbar
      Allahu Akbar

      Semoga kemuliaan Allah SWT buat DS Najib!

      Allahu Akbar!

      Padam
    3. Ya..semoga di tempat suci dan mulia itu kebenaran akan bermula. Jika beliau memang bersalah...mudah2an Allah tunjukkan permulaan kehinaan baginya. Allahu Akbar!

      Padam
    4. Terima kasih saudara Ibnu Kazim..

      kasi ajar sikit cai2 madey ni.. depa bukan suka Agama..depa suka wang dan kuasa.. lain2 tu celah kangang je mereka main letak.. sbb itu dosa pahal xde ukur kecuali utk musuh mreka.. cpt2 la pakai kopiah jubah sat macm mokeris tunjuk baik.. pdhal belakang tikar sembahyang pun entah ke mana..


      Semoga kemuliaan Allah SWT buat DS Najib!

      lagi mereka nak cari kehinaan lagi Allah muliakan..

      Allahu Akbar!

      Padam
    5. Biasa aku tgk kat msia nih....bila dah buat dosa bertimbun2 dan takde jln keluar, mulalah guna nama Allah, mula tunjuk alim.
      Serupa macam perogol...bila pergi mahkamah pakai songkok nak tunjuk baik.

      Sudahlah...mana nak lari. 6 negara tgh buat siasatan.

      Padam
  11. madeeyy kutty die xde dose.. bg cai dedak cni.. madey tu suci macm dewa.. sbb dewa tu je boleh jg malaysia.. org len xboleh.. dewa kutty tu je boleh kasi duit beranak.. maju buat tol byk2..
    kah..kah..kah.. skali kena tazkirah dgn Ibnu Kazim.. terlopong cai2 madey kerala ni.. terkedu xleh nak putar.. ye ah silap putar blh kena panah petir tu main2 dgn bab Agama!

    BalasPadam
    Balasan
    1. "kah..kah..kah.. skali kena tazkirah dgn Ibnu Kazim.."

      Sendri komen, sendri balas, dah kronik mamat ni.

      Pi makan ubat, pastu buat rawatan kejutan letrik Dan lebih penting....insaflah, bertaubatlah chai.

      Padam
  12. Apa madey2 ni...apasal kecut sangat dengan org tua tu? Wei..org tua pun korang kecut ke? Camne korang nak backing najib jika org tua 90tahun pun korang dah kalut?

    Tu hah budak2 muda dah sound tak percaya lagi dengan najib...itu yg korang patut risaukan...ini tak..asyik2 madey madey...malu wei

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan kecut laa.. sbb meluatt bongok oiitt..
      usang pusing sgt lah..

      sape backup najib plak..aku ckp aku meluat dgn kerala kutty madey mahathaik tu je..

      apesal yg ko kecut dgn najib plak.. tetibe kait dgn najib

      takn tgk perkataan n.a.j.i.b pun dh takot...

      kah..kah..kah anjing menjilat lendir mamakk

      Padam
    2. Alangkah bangangnya pemakan dedak najib 9.10 kat atas ni..

      pulak..camni ke mentaliti penyokong najib? Bangang nak mampos?

      Artikel ni ada cerita pasal madey ke? Takde kan? Yang penjilat najis najib asyik2 sebut pasal madey apehal? KECUT LAH TU...kah kah kah

      Padam