Jumaat, 5 Februari 2016

HOT ~ Pandi Boleh DI Dakwa Lindungi Pesalah..!



Makin panas..!

Seorang bekas pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR) berpandangan Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali boleh disiasat bawah Seksyen 212 Kanun Keseksaan atas kesalahan berkaitan jenayah melindungi pesalah.
Sebagai alternatif, Mohamad Ramli Manan memberitahu Malaysiakini, siasatan boleh dijalankan bawah Seksyen 217 dan 218 Kanun Keseksaan berkaitan penjawat awam yang engkar arahan undang-undang dengan niat menyelamatkan seseorang daripada hukuman atau pelucutan harta.
Mohamad Ramli menjadi pihak terbaru membantah arahan Apandi kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) dan dakwaan menolak permohonan suruhanjaya itu untuk menyiasat lebih mendalam melalui Bantuan Perundangan Bersama (MLA)
MLA membenarkan pihak berkuasa dalam negeri mendapatkan bantuan daripada luar negara.
Ramli (gambar) menyentuh kerjasama Apandi terhadap tindakan Peguam Negara Switzerland yang secara rasmi meminta bantuan Malaysia dalam siasatan berkaitan 1MDB,
“Ia akan menyebabkan siasatan lebih mudah dilengkapkan untuk SPRM jika MLA dibenarkan dengan kerjasama pihak berkuasa Switzerland,” katanya dalam wawancara melalui e-mel.
Mengulas soalan bagaimana cara untuk menyiasat Apandi, beliau berkata ia boleh dilakukan oleh pihak polis dan SPRM.
Jika SPRM, Ramli mencadangkan siasatan bawah Seksyen 17 Akta SPRM atas kesalahan memberi dan menerima suapan oleh agen dan Seksyen 212 Kanun Keseksaan.
Beliau yang juga seorang pengamal undang-undang berkata, berdasarkan kenyataan Apandi dalam sidang medianya sebelum ini, Najib mungkin melakukan kesalahan bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan berkaitan 'derma' RM2.6 bilion.
Boleh ke didakwa???
Lu Fikir La Sendiri!!!

18 ulasan:

  1. Hahahaaaahaaah
    Mana mau lari aaaa

    BalasPadam
  2. Pengamal undang-undang yang sudah dipejamkan sebelah mata. Tidak patuhi ikrar rukunegara.

    BalasPadam
  3. Pinocchio will be turn into black coal, that is something very very uplifting the spirit of the people!

    Don't care who you are, you do shit, you serve your time, in the slammer.

    BalasPadam
  4. Tu lah Apendi... kenapa kau mau cari penyakit...
    Ini kali kau dah kena sekali ngan si Najib.
    Tak pasal-pasal boleh dikenakan pertuduhan bersubahat.

    BalasPadam
  5. PUTRA HANG BILA NK KELUAQ UMNO?JANGAN JADI ANJING GIGIT KAPAL LA...TELO MANE TELO???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Telo dia da tentu tentu bukan dalam seluar ngko..BONGOK!!!

      Padam
    2. Anjing gigit kapal??!!.. anjing mane yg pernah gigit kapal??!!

      Najib dan macai - bangang yg tiada akhirnya!!! kikikikiki!!!

      Padam
    3. Apaa daa.

      Kan Najib selalu naik kapal layar.

      Huhuhu..

      Padam
  6. Putra tu nk umno yg cerdik dan clean, bukan umno penyamun...kikiki
    Penyamub angkut duit berguni guni keluar negara..kikiki

    BalasPadam
  7. ini kes jenayah daa...ini bukan soal keluar masuk umno

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau keluar umno, siapa nak bersihkan dah!!

      Padam
  8. betul jugak cakap tanpa nama tu...anjing gigit kapal..dh nk jd anjing duduk jela port pembangkang..tolol!!

    BalasPadam
  9. setuju!! buat ape nk bagi bola tangung pd pmbngkang..saya dh ckap kalau puji najib diorg kata pjilat la dedakla..tp puji mahadir tu apa pulak...xke pjilat namanya..kikikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puji disebabkan kebenaran...

      Padam
  10. semua pmipin sama maaaa..kasi perut kenyeng saja..lu tgk YTL berapa banyak mau kaut zaman itu madir...bodo pnya olang..laaa ni bila org lain bkuasa apa mau bising??sebab perut sudah kempis maaa ahahahahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lu punya perut macam.ni? Ada buncit

      Padam
  11. Apa punya bangang.... asal kritik najib je kena kuar umno.... apa umno ni najib yg punya ke? Dia bukan ahli parti UNTOK MACAI NAJIB ONLY tp ahli UNITED MALAY NATIONAL ANISATION la

    BalasPadam
  12. United Monkey National Organisation dh tk boleh perintah, semua penyamun...jahanam malaysia...
    PRU 14 humban parti penyamun ke laut tukar parti lain...ada fahammm?

    BalasPadam