Isnin, 24 November 2014

Pudin Ke Najib Yang Cakap..!


UMNO bila nak buang binatang sekor ni..! Apakah benar dakwaan Pudin bahawa Najib bersedia bila bila masa menghapuskan Akta Hasutan? Orang ramai boleh tertawan dan terpesona dengan kadwaan Pudin kerana dia dilantik oleh Najib..! dia dipelihara dengan jinak oleh Najib..! Tentu ada kesan bila Pudin menyanyikan lagunya didepan kuda belang yang mengatakan Najib menyokong pergerakan sesat@sonsang puak puak bangsat ni..!

Najib perlu buang Pudin ni..! Itu pun kalau betul Najib mahu menafikan kenyataan Pudin tu ler..! Atau mungkin Pudin memang menjadi perkakas Najib untuk 'melayan dan berdepan' sebelah pihak lagi..!

Apa kata Pudin lagi...

SATU daripada tajuk penting dalam projek pendemokrasian di negara ini ialah melakukan pembaharuan dalam cara kita menggubal, membahas dan meluluskan undang-undang. Secara spesifik, ialah mewujudkan secara formal, proses keterlibatan dalam menggubal undang-undang.

Ia sebahagian daripada kandungan cadangan penubuhan Suruhanjaya Pembaharuan Undang-Undang (SPU), yang dikemukakan Jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar, Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN), yang dipengerusikan Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dengan Lim Chee Wee sebagai timbalannya dan saya salah seorang anggotanya. SPU telah diluluskan MKPN pada 15 Oktober lalu dan merupakan sebahagian daripada laporannya yang akan diserahkan kepada kerajaan kelak.

Saya telah berkongsi tentang proses keterlibatan ini di diskusi “Agenda Pembaharuan Parlimen” bersama Maria Chin Abdullah (Bersih 2.0) dan Syahredzan Johan (Majlis Peguam) dengan Ahli-ahli Parlimen, pada 15 Oktober lalu; dan di forum “Reformasi Undang-undang” anjuran SUARAM Pulau Pinang bersama Hannah Yeoh (Speaker, Dewan Undangan Negeri Selangor) dan Ahli-ahli Parlimen R. Sivarasa dan  Liew Chin Tong, pada 20 Oktober lalu.

Proses keterlibatan dalam menggubal undang-undang adalah budaya politik yang berasaskan keinginan mendapatkan konsensus dan saling percaya-mempercayai sesama pihak-pihak berkepentingan. Ia penting dalam proses mengkaji, meminda atau memansuh undang-undang sedia ada; mencadangkan undang-undang baru; dan memodenkan dan mempermudahkan undang-undang supaya sesuai dengan keperluan hari ini.

Rasionalnya bertolak daripada kelemahan proses sedia ada, iaitu: hampir tiada perundingan dengan pihak-pihak berkepentingan; kurangnya perundingan dengan Ahli-ahli Parlimen; ada masanya sesetengah Ahli Parlimen tidak perasan pun bila sesuatu rang undang-undang diluluskan Parlimen; dan kurangnya liputan media.

Rasional kedua ialah akibat kemunculan pengharapan-pengharapan baru, sama ada melalui diskusi Realiti Baru ataupun Politik Baru, yang menuntut supaya proses menggubal undang-undang diperbaharui.

Pengharapan baru ini menyatakan bahawa proses perundingan (yang sedia ada) dalam menggubal undang-undang di negara ini amat terhad. Mereka menuntut agar proses perundingan itu diperluaskan.

Proses perundingan yang lebih luas ini hanya akan terlaksana sekiranya empat prinsip dipenuhi, iaitu perwakilan (pihak berkepentingan menentukan sendiri siapa yang mewakilinya); partisipatif dan deliberatif (perbincangan yang tulen); telus (khalayak tahu apa yang dibincangkan); dan impak (hasil perundingan benar-benar diambil kira dalam keputusan).

Terdapat dua kajian kes yang boleh dijadikan pedoman. Pertama, Denmark telah meluluskan satu kerangka keterlibatan yang formal dalam menggubal undang-undang. Ia dikenali sebagai Panduan Peraturan Berkualiti 2005 yang disediakan Kementerian Keadilan.

Menurut Panduan tersebut, setiap kali sesuatu rang undang-undang hendak digubal dan sebagainya, ia mesti melalui proses yang telah disepakati. Pertama, menubuhkan jawatankuasa terdiri daripada pihak-pihak berkepentingan. Ia membicarakan kandungan, teknikal dan draf rang undang-undang itu. Kedua, menubuhkan portal di mana diskusi tentang rang undang-undang itu diterbitkan untuk mendapatkan maklum balas khalayak. Ketiga, setelah proses perundingan ini, maka, rang undang-undang itu dibentang di Parlimen.

Kajian kes kedua ialah cadangan Akta Harmoni Nasional (AHN). Pertama, Jawatankuasa Undang-undang dan Dasar MKPN menyediakan idea dan draf AHN. Ia kemudiannya dibincangkan dengan pihak-pihak berkepentingan, dikongsi di laman web MKPN dan dilaporkan media. Maklum balas khalayak diambil kira. Kedua, ia diluluskan MKPN dan akan diangkat kepada kerajaan. Ketiga, sekiranya kerajaan bersetuju, maka, Peguam Negara akan menyediakan draf rang undang-undang AHN. Keempat, MKPN mencadangkan agar ia dibincangkan dalam sebuah Jawatankuasa Parlimen. Kelima, menteri berkaitan akan membentangkan rang undang-undang itu di Parlimen.

Untuk proses keterlibatan dalam menggubal undang-undang di negara ini menjadi realiti, maka, sebuah kertas panduan (seperti di Denmark) perlu disediakan. Siapakah yang akan menggerakkannya?

# Datuk Saifuddin Abdullah ialah CEO, Gerakan Kesederhanaan Global (GMM) dan aktif bertwitter: @saifuddinabd.

Pudin cakap ke Najib yang cakap..! 

Lu FIkir La Sendiri!!!

12 ulasan:

  1. pudin ingat kat malaysia .. dia dan puak dia saja yg duduk....kalau berani buatlah pungutan suara ..berapa ramai nak akta hasutan terhapus...barulah demokrasi namanya.. minta pudin beri sikit definasi sederhana...ramai masih tak faham...kalau bini pudin kena rogol depan dia...dia masih diam dan senyum...itu makna sederhana ke...

    BalasPadam
  2. Ular dua kepala ini hanya mahu jaminan KERJAYA politik.

    Jika PR memerintah, jawatan Menteri suda Ready.

    Untuk itu jadi balaci pun OK..

    BalasPadam
  3. PUDIN MEMANG BEROTAK LIBERAL YANG DITANAM OLEH ANWAR SEJAK BERPULUH TAHUN DULU. DIA SENTIASA MENYANJUNG ANWAR LIBERAL. UMNO PONDAN TAK MAHU BUANG DIA ITU YANG JADI MASALAH. MUNGKIN ORANG MELAYU KENA BUANG UMNO DULU BARU UMNO NAK BERTINDAK. BODO!!!

    BalasPadam
  4. Haramjaddah Najib kenaper BELA Puddin Babi anjing yg menyalak bagi pihak Pembangkang dalam UMNO dan Kerajaan BN..

    Orang macam nie sepatutnya di HUKUM SULA bontot sampai mati

    BalasPadam
  5. Sudah sampai masanya pudin dibuang dari UMNO kerana dengan adanya dalam UMNO ia tidak mendatangkan munafaat terhadap UMNO malah .......

    BalasPadam
  6. Kita ni dah nampak PUDIN ni byk buat salah & patut dikena kan tindakan tatatertib kerana menyokong pembangkang tp BAPAK PRESIDEN UMNO buat xtau aje! Makin lama di simpan makin org menyampah dgn UMNO tau x!

    BalasPadam
  7. buang dgn boss dia sekali..dayus nak mampos

    BalasPadam
  8. Nothing RIGHT in his LEFT brain and Nothing LEFT in his RIGHT brain

    BalasPadam
  9. Malaysia perlukan anti virus.Bila kita hendak maju kita kena jadi liberal.Itu ajaran dalam makna ekonomi.Sedangkan fahaman liberal bergerak di pelbagai sudut yang akan dan sedang mempengaruhi di sekeliling kehidupan kita.Di era Tun Mahadhtir menjadikan malaysia negara, tak pernah pulak istilah2 moderate, librealisme,pluralisme. Yang gunakan istilah sebegini dan istilah2 lain serta mempopular nya,hanya ketua pembangkang.Inilah istilah "jangan kerja kuat tapi kerja smart utk jadi PM"

    BalasPadam
  10. MENGHAIRANKAN..........BANYAK SANGAT TALIBARUT ANWAR DALAM UMNO....TAKKAN NAJIB BUTA KOT....ATAU NAJIB PONDAN......JANGAN2 ROSMAH PUN PEMINAT ANWAR........RASANYA UMNO NI NAK KENA AJAR SUNGGUH DAH NI.......PRU 14 NANTI MAI KITA PAKAT RAMAI2 TAK KELUAR MENGUNDI......BIAR PADAN MUKA NAJIB DAN PADAN MUKA KITA........SAKIT HATI YANG TERAMAT SANGAT TENGOK KEPONDANAN UMNO......KUASA DAN MANDAT DAH DIBERI...MASIH TAKUT.....MUJUR ADA NGO........HARAP KAT MENTERI?....SEMUA KAKI MENGAMPU.......PAKAT NAK JAGA PERUT MASING2.......PUAK MENTERI YANG DOK ADALANI KALAU ANWAR BRAHIM MENANG WAJIB DEPA KONA PI KAT ANWAR PULA .....PERCAYA DAK?

    BalasPadam
  11. Sebenarnya orang melayu sedang mengamuk kerana ada pihak dalam UMNO cuba tukar United Malays National Organisation kepada United Malaysian National Organisation...kalau dah mengamuk tak kiralah...kerana nyamuk rumah pun boleh di bakar...biar semua rentung...ini gara2 denyut nadi rakyaat tidak di rasai...

    BalasPadam
  12. Najib yg nak mansuhkan Akta Hasutan. Bukan Pudin. Pudin sekadar anjing peliharaan Najib utk terus salak menentang Akta ini. Dan Najib tetap akan mansuh akta ini. Semua golongan Liberal-Plural di dalam UMNO dan dalam PR akan diberi hadiah oleh Najib selepas Akta ini mansuh, silap haribulan Najib akan panggil Ambiga dan Nuwar masuk kabinet BN..

    BalasPadam