Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, ancaman tersebut turut melibatkan penjualan dan pindahan hak milik tanah rizab Melayu, pemerkasaan bahasa Melayu serta kedudukan ekonomi bumiputera di kawasan bandar.

Katanya, enam ancaman tersebut merupakan realiti yang sedang berlaku secara berleluasa di negara ini dan lebih menyedihkan apabila banyak pihak tidak mempedulikan perkara tersebut.

“Ramai orang Melayu hari ini tidak menyedari kesemua ancaman tersebut sedang berlaku di sekeli­ling mereka misalnya jumlah tanah rizab Melayu yang kini berbaki sebanyak 11.8 peratus sahaja.

“Kedudukan ekonomi pula majoritinya dikuasai kaum-kaum lain manakala orang Melayu seolah-olah melukut di tepi gantang di negara sendiri,” katanya ketika berucap dalam Program Bicara Maal Hijrah: Wanita Benteng Perjuangan Bangsa anjuran Wiranita Perkasa di Wisma Sejarah, di sini hari ini.

Program tersebut dirasmikan oleh Presiden Yayasan Suara Wanita, Tan Sri Zaleha Ismail.
Sementara itu, Ketua Wiranita Perkasa, Datin Paduka Norkhaila Jamaluddin berkata, golongan wani­ta khususnya kaum ibu perlu mendidik anak masing-masing dengan pendidikan agama yang betul bagi mengelak daripada pengaruh fahaman pluralisme dan liberalisme.

Katanya, selain dua fahaman itu, pengaruh politik juga membimbangkan apabila generasi muda tidak boleh membezakan antara perlakuan baik dan buruk dalam menjalani kehidupan seharian.

“Secara peribadi saya kesal apabila membaca akhbar-akhbar tempatan yang melaporkan penglibatan beberapa pelajar universiti yang merusuh hingga sanggup meninggalkan pelajaran masing-masing akibat terpengaruh.

“Justeru, kaum ibu perlu memainkan peranan mereka dalam mendidik anak bangsa supaya kembali fokus terhadap tanggungjawab sebagai pelajar dan tidak membazirkan usia muda dengan aktiviti tidak berfaedah,” katanya.